Puuttuuko keneltäkään hampaita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhop
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
teinistä asti ollut paskat hampaat. aloin käymään hoidattamassa niitä keväästä ja nyt on kaikki kunnossa, vähän uutta siltaa, pari juurihoitoa, kolme viisuria pois, joku 9 reikää oli:jahas: nyt nolla reikää, eikä puutu tärkeitä leegoja, rahaa meni +3000e:curs: kävin viime viikolla jopa hammaskiven hinkkauksessa:itku:

Suomessahan implantin laitto maksaa vissiin noin 1500€ vähintään. :(

No huh huh, mulla on 2 maitohammasta jotka pitäisi jossain vaiheessa kiskoa irti ja laittaa implatit tilalle. Ehkä odotan että ne tippuvat tai hajoavat, mulla on muutakin käyttöä kolmelle tonnille :(

Viisaudenhampaat on paikallaan.. Hauskaa vaan, ku hampaat oiottu ni ne on tuol takana ihan poissa rivistöstä. :-D Ts poskessa kii, ku muut hampaat on keskemmällä.

Oon nyt 18v ja asun Hki, ni paljonkohan esimerkiks kuuden reiän paikkaus maksaa? Pääseeks jotenki kunnalliselle vai onks pakko mennä yksityiselle? Onks sinne kunnalliselle sit pitkätki jonot? Oon ihan pihal näist jutuista. Mulle tulee niin herkästi reikiä ja nyt taas suu todella paljon paikkauksen tarpeessa.. Olen avuton, kylla.

p,s. sori offtopicist.

No huh huh, mulla on 2 maitohammasta jotka pitäisi jossain vaiheessa kiskoa irti ja laittaa implatit tilalle. Ehkä odotan että ne tippuvat tai hajoavat, mulla on muutakin käyttöä kolmelle tonnille :(

Mä pistän vielä paremmaks, multa puuttuu symmetrisesti neljä rautahammasta, eli on neljä maitohammasta suussa jotka pitäis jossain vaiheessa vaihdella implanteiks.
Tartteis varmaan voittaa lotossa. :itku:

Ei kannata tosiaan odotella eikä viivytellä hammashoitojen suhteen, kuten mattilankin esimerkki osoittaa. Mitä pitempään viivyttelee, sitä enemmän sattuu (ehkä jo ennen hoitoa) ja maksaa.

Onkos jollain pitempiaikaista kokemusta sillasta? Onko ollut hyvä ratkaisu? Entä paljonko halvempi on, kuin implantti? Eikö kellään ole kokemusta virolaisista hampilekureista, että olisi käynyt hoidattamassa hampaansa Tallinnassa?

Oon nyt 18v ja asun Hki, ni paljonkohan esimerkiks kuuden reiän paikkaus maksaa? Pääseeks jotenki kunnalliselle vai onks pakko mennä yksityiselle? Onks sinne kunnalliselle sit pitkätki jonot? Oon ihan pihal näist jutuista. Mulle tulee niin herkästi reikiä ja nyt taas suu todella paljon paikkauksen tarpeessa.. Olen avuton, kylla.

p,s. sori offtopicist.

Mene Helsinki.fi -sivulle ja etsi sieltä asukkaiden asioita, sosiaali- ja terveyspalvelut tms. kohta. Sieltä löytyy sitten hammashoitolat ja pystyt proffailemaan, mihin numeroon pitää soittaa että saa ajan. Rehellisesti kerrot sen tilanteesi, sen mukaan saa aikoja osittain (kipupäivystys on tietenkin, kiireellisiä tapauksia otettaneen jonkin verran huomioon jne).

Itse täällä Vantaalla soitin joskus syyskuun alkupuolella, sain tarkastusajan marraskuun loppuun. Todella nopeasti se aika menee jos ei ole mitään varsinaista hätää vaan tarkastus. Aika paskassa kunnossa saa legot olla, että parin kuukauden odottaminen vaikuttaa. Kannattaa vaan soittaa HETI, niin ei mene se pari kk hukkaan vaan tulee sitten mentyä sinne lekuriin, vähän samaan tapaan kuin koulussa. Hinnasto pitäisi myös näkyä sieltä sivulta, muistaakseni noissa paikkauksissakin on aika iso hintahaitari sen mukaan, millainen reikä on ja mitä sille tehdään.

Mä pistän vielä paremmaks, multa puuttuu symmetrisesti neljä rautahammasta, eli on neljä maitohammasta suussa jotka pitäis jossain vaiheessa vaihdella implanteiks.
Tartteis varmaan voittaa lotossa. :itku:

Ei kannata viivytellä maitohampaiden poistoa ja aukon korjausta implanteilla. Itseltäni puuttuu synnynnäisesti kaksi rautavitosta, viime syksyyn asti ko. paikoilla oli vielä maitohampaat. Ilmeisesti maitohampaat muodostavat jonkinlaisen tulehdusriskin suuhun eikä niitä kannattaisi suussa pitää. Ainakin oma hammaslääkärini oli ihmeissään, miksei maitohampaita oltu poistettu aikaisemmin.

Lisäksi maitohampaani olivat alkaneet vajota ja leukaluuni on hieman kulunut kyseisten hampaiden kohdalta. Tämän seurauksena viereiset hampaat ovat vinoutuneet ja aukon korjaus onkin sitten isompi juttu. Maitohampaiden poistaminenkin oli pikkasen kinkkisempi homma, kun ne olivat olleet suussa niin kauan ja olivat ehtineet luutua. Mutta hyvä suukirurgi osasi asiansa eikä operaatio tuntunut missään.

Ilmeisesti puuttuvat hampaat kannattaa korvata implanteilla tai sillalla, sillä viereiset hampaat voivat alkaa "liukua" ja se voi johtaa hampaiden vinoutumiseen tai pahimmassa tapauksessa vaikuttaa purentaan. Puuttuvat hampaat myös aiheuttavat leukaluun kulumista.

Tarkoitukseni ei sitten ollut pelotella vaan puhun ihan omasta kokemuksesta.

Onkos jollain pitempiaikaista kokemusta sillasta? Onko ollut hyvä ratkaisu? Entä paljonko halvempi on, kuin implantti?
Mulla yks silta ollut 5+ vuotta. En edes huomaa ikinä. En osaa verrata implanttiin, kun sellaisia ei vielä suussa ole. Yhdelle olis tosin kolo tarjolla.

Mutta hei, tärkein pointti on se, että siihen koloon laitetaan se mikä siihen parhaiten sopii. Eli joudut konsultoimaan hammaslääkäriä asiassa. Joskus silta on paras ratkaisu, joskus implantti. Jos et luota eestiläisiin, niin käy täällä yksityisellä tarkastuksessa ja pyytämässä hinta-arvio. Ammattilainen näkee heti, mitä siihen kohtaan kannattaa laittaa. Sitten kun se on tiedossa, voit valita halvimman paikan (ehkä Eesti).

P.S. Eikö pyttö o tosiaan ton enempää kirjottanu. Pakko olla eri Pyttö, koska Pytön sisko oli megabeibi number one.

Viimeksi muokattu:
Mutta hei, tärkein pointti on se, että siihen koloon laitetaan se mikä siihen parhaiten sopii. Eli joudut konsultoimaan hammaslääkäriä asiassa. Joskus silta on paras ratkaisu, joskus implantti. .
jees. mullakin oli ajan myötä tullut puuttuneen paikalle sellainen kiva monttu, joten olisi pitänyt ottaa leuasta luuta jos implantin olisi halunnut.

Sitten kun se on tiedossa, voit valita halvimman paikan (ehkä Eesti).

Eno oli käynyt yhdellä tutulla paikkauttamassa Tallinnassa legojaan, ei ilmeisesti ollut rahan puolesta kannattanut. Alkaneet vissiin hintaerot tasoittua tuolla osastolla; en tosin tiedä mitä varsinaisesti tehtiin, joten kannattaa tietysti vertailla eri toimenpiteiden hintoja.

Nyt näyttäisi siltä, että koko hampaanrotiskon joutuu otattamaan pois ja tilalle tulisi joko silta tai implantti. Tuskin tuosta enää peruspaikkauksella kunnon leegoa saa. Silta olisi halvempi, muttei varmaankaan niin hyvä ratkaisu. Kuulin juttua, että Tallinnassa saisi laadukasta hampilekurin palvelua/työtä paljonkin Suomea halvemmalla, joten pitää ottaa selvää. Suomessahan implantin laitto maksaa vissiin noin 1500€ vähintään. :(
Noniin! Hampilekuri oli sitä mieltä, että normipaikalla selvitään, joten semmoinen laitettiin. Oli halpa ja helppo homma. :) Tosin veikkaan, että väliaikainen. Jos ton hampaan joutuu tosiaan joskus kokonaan poistattamaan (onhan siinä nytkin vissiin enemmän paikkaa, kuin oikeaa hammasta), niin implantti pitäisi pistää tilalle.

Pakkislaisten kokemusten perusteella en tod.näk. enää harkitse Tallinnan hampilekuripalveluja. Sama toi on suomalaisella laitattaa varsinkin, jos lasken omalle ajalleni ja vaivoilleni sievoisen hinnan (kuten yleensä teen ja päädyn ostamaan palvelua ennemmin, kuin tekemään itse, esim. pyöränkorjaus), niin saatan loppujen lopuksi jäädä jopa plussalle Suomessa.

Noniin! Hampilekuri oli sitä mieltä, että normipaikalla selvitään, joten semmoinen laitettiin. Oli halpa ja helppo homma. :) Tosin veikkaan, että väliaikainen. Jos ton hampaan joutuu tosiaan joskus kokonaan poistattamaan (onhan siinä nytkin vissiin enemmän paikkaa, kuin oikeaa hammasta), niin implantti pitäisi pistää tilalle.
Paljonkos sulla oli sitä alkuperäistä hammasta tuossa jäljellä? Oliko reunoilta vai vain sisältä lohkeillut? Itsellä lähti joitakin päiviä sitten puolikas takahammas kävelemään ja viikon päästä pitäisi mennä hammaslääkäriin tekemään asialle jotain. Mietin vaan että mahtaako homma kovin helpolla enää pelkällä paikalla hoitua.

vi*uttaa noi hammaslääkärikäynnit muutenkin aika rankasti :itku:

Kaikki paitsi 2 on vielä tallella, nekin hammaslääkärin poistamia. Eli ylhäältä molemmat kulmahampaat että sai raudat tilaa toimia. Myöhemmin raudat pelasti kyllä varmaan 3 hammasta kun piti niitä paikallaan, samalla kun tuli iskua.

Joskus kauan sitten poistettiin neljä kulmahammasta, reilu kuukaus sitten leikattiin molemmat viisaudenhampaat pois alhaalta. Jos ylhäältä ei lähde repimällä niin jätän sinne, sen verran särki, oli turvoksissa naama ja kuumetta yms. sen leikkauksen jälkeen. Ja sinne hampaan kuoppiin menee ruokaa ja muuta mikä pitää aina purskuttaa pois, menee kuulemma aika pitkään että kasvaa luu niiden tilalle.

Paljonkos sulla oli sitä alkuperäistä hammasta tuossa jäljellä? Oliko reunoilta vai vain sisältä lohkeillut?
Ainoa lohkeama toistaiseksi oli siitä puoliksi sisäsyrjää ja puoliksi hampaan takapinnalta/syrjältä. Onpas hankala selittää. Siinä oli alunperinkin todella iso paikka, nyt varmaan joku 60% hampaan tilavuudesta on paikkaa, mutta sentäs uutta ja hyväkuntoista paikkaa. Aiempi paikka oli huonossa kunnossa, aika kulunut ja ehkä hieman lohjennutkin. Mutta oli siinä varmaan ennen hampaanlohkeamaa noin puolet tai hieman yli oikeaa hammastakin kumminkin.

Vissiin hampilekureilla on nykyään toimintapana, että oikea hammas pyritään pitämään suussa niin pitkään, kuin vaan mahdollista, että sitä sitten nysvätään ja paikataan ennemmin, kuin kiskaistaan kokonaan pois. Tällä hetkellä olen moisesta meiningistä kiitollinen ja tyytyväinen.

Kolme puuttuu ja pian kai edestä yksi joka tulisi jotenkin sitten paikatakin. Tytön suuhun ei oikein sovi sellainen jääkiekkoilija look...:D

Mietityttää vaan huimat hinnat ja se, etteivät istutetut hampaan aina pysy kiinni. Kaverilta lähti kallin implantti vain 6kk päästä, eikä tilalle saatu istutettua uutta...:(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom