Puolukkapäivät hukassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loun
  • Aloitettu Aloitettu
minnuu ainakin välillä melko vietävästi harmittaa että on päässy vuosien mittaan kehittymään osteoporoosi vaikka oon alle 30v. menkat oli kyllä säännölliset pillereillä, mutta joskus on jotain tapahtunut eikä menkat oo moneen vuoteen enää tulleet ilman lääkkeitä.... joskus miettii että entä jos tää "vika" olis huomattu aiemmin...? ei tartteis ehkä loppuikää vaihdevuosi lääkkeitä syödä ja lapsettomuushoidoissa ravata.

Pakko nyt kysyä, koska asia jotenkin minua vieläkin epäilyttää. Onko siis niin, että sinulle syntyi osteoporoosi, vaikka käytit hormoniehkäisyä ja menkat tulivat ehkäisyn avulla? Moneen kertaan näet kysyin lekurilta asian tiimoilta käydessäni, ovatko pillereillä tuotetut kuukautiset varmasti yhtä kuin luomuversiot juuri elimistön toiminnan ja kalsiumaineenvaihdunnan kannalta, ja tämä vakuutti, että ongelmaa ei ole, jos vain menkat saadaan ylipäätään tulemaan (vaikka sitten keinotekoisesti). Uskomatonta, jos olen terveys on edelleenkin vaarassa. :wtf:

En tiennyt, että menkoilla ja luilla on noin vahva yhteys... Mullahan on ollut tosi paljon ongelmia tän murtuneen jalan kanssa, se ei ole 4 kuukaudessa luutunut oikeastaan ollenkaan. Lääkäri ei kyllä missään vaiheessa kysellyt mitään menkoista, pitäisi varmaan mainita :wtf: Olen nimittäin miettinyt ja pähkäillyt sitä tosi paljon, että miksi mitään ei tapahdu jalassa, vaikka olen ihan terve ja nuori. Koko murtuman olisi pitänyt luutua 3 kuukaudessa...

Osaan muuten varmaan kontrolloida mun menkkoja, eilen alko heti ku aloin ajattelemaan et tulispa :D :D

moi! joo, siis tosiaan mulla 8 vuotta oli pillerit ja menkat pyöri normaalisti. sitten kun ei alkanutkaan otettiin kokeita ja kun valitin yöhikoilua, oli estrogeenitaso ihan nollassa, sitten ihan "hätävarjelun liiotteluna" lääkäri teetti luustokuvauksen ja siinähän se ihan täys osteoporoosi löytyi.

tietty, voihan mulla olla että mulla ollu jo muutenkin heikommat luut, mutta kyl mulle sanottiin että syynä se estrogeenin puute. ja kuka tietää miten kauan se on ollu... vaikka teininä menkat oli ihan ok. nyt mulle on sanottu että tosiaan estrogeenia saan syödä lopun ikääni just ton luuston takia

Jos liikkuu ylenmäärin tai ajautuu alipainoiseksi, kehon estrogeenitaso laskee. Estrogeenin puute aiheuttaa osteoporoosin (minkä vuoksi vaihdevuosi-iässä naisilla alkaa luu hapertua). E-pillerithän sisältävät estrogeenia, joten niitä syödessä tasojen pitäisi olla kunnossa.

Mulla on ollu tässä kahden vuoden sisällä menkat 3 kertaa. Kävin gynellä ja määräsi verikokeisiin jne.. En ole vielä mennyt, joten en tiedä missä viiraa, mutta ihmettelin kun hän nimenomaan sanoi etten missään tapauksessa saisi alkaa syömään ehkäisypillereitä tämän tilanteen takia... kellään kokemuksia? :jahas:

MOI Hille!

Kiva kuulla että sulla ja Minzkulla vauvat masussa kasvaa kivasti.
Kaikki hormoniarvot oli suunnilleen ok, testejä oli jotain kymmenkunta, nyt en kyl muista mitä kaikkee otettiin. diagnoosina hypotalamuksen toimintahäiriö jolle ei mitään elimellistä syytä nyt oo löydetty.

Hoidot meillä pääsi tässä ihan kohtuudella käyntiin, IVF kokeilu takana, ei toivottua tulosta. Piikittelyt kesti ihan turkasen kauan (26vrk) ennenkun saatiin munasoluja kasvamaan. sitten saatiin kerättyä 8 solua, joista 4 hedelmöityi ja yksi siirrettiin, mutta se ei jaksanu kiinnittyä. pakkaseen jäi 3 alkioita, ja niitä sitten joskus syksyllä koitataan siirtää. kesä menee nyt femoston hormonikorvaus lääkityksellä, että edes jotenkin pysyisin fyysisesti ja henkisesti läjässä.... reenaus into ollu aika nollissa, pyöräilly olen, 1-3 kertaa viikossa kevyesti salilla ja sitten on kyllä tehty pihatöitä miehen kanssa aika paljon, kun meillä ihan uusi piha.... että onneksi on kaikkee mukavaa tekemistä niin ei koko aika nuo vauvahaave pettymykset ole mielessä.... nyt provinssia, juhannusta ja ilosaarirokkia ootteelen =)

kuuluillaan

soja

Heippa!

Saanko udella onko nuo hoidot miten kalliita ja miten kauan on yritettävä raskautua normaalein keinoin :D ennenkuin hoidot on mahdollisia saada? Meillä on tähän saakka ollut niin, että tulee jos on tullakseen, mutta kyllähän menkkojen alkaminen joka kerta yhtä paljon harmittaa :itku:. Eilen sain vielä kuulla, että eräs ystäväni on raskaana ja heillä tärppi tuli heti :wtf:.. Yhdet menkat ennätti tulla hänellä ennen raskautumista. Joillakin se on näköjään helppoa. Toisilla ei. Meillä ehkäisyä ei ole nyt ollut vuoteen. Ja tiedän, monet yrittää vuosia..

Kyllähän sekin on totta, että treenaaminen voi vaikuttaa, mutta mielestäni treenaan kuitenkin kohtuuden rajoissa (4krt/vko salilla ja lenkkeilyä jonkun verran päälle, venyttely säännöllisesti ja uintia silloin tällöin). Eri asia tietenkin, mikä kenellekin on kohtuus. Olen kuitenkin kokenut tämän hyväksi itselleni.

Pillereiden poisjättäminenkään ei ihan "kivuttomasti" sujunut; ensin kierto oli ihan säännöllinen varmaan muutaman kuukauden ajan, sitten pari kiertoa 43-46pv, seuraava 63pv :eek: ja nyt viimeisin 34pv.. Menkat olleet aina "normaalit", ei runsaat tai niukat paitsi nämä tämänhetkiset. Ovat niin niukat ettei oikein tiedä voiko menkoista puhua..... :evil:

Moi! kannattaa hakeutua tutkimuksiin. yleisesti ottaen jos ei vuodessa tärppää, syytä tutkia asiaa. julkisella maksaa polikäynnit ja lääkkeet, meillä menny tänä vuonna ehkä noin 900 euroa. yksityisellä moninkerroin kalliimpaa. julkisella saattaa joutua odottelemaan kauemmin, mutta se on tosi paikkakunta kohtaista mitä olen lapsettomuuspalstojen keskusteluja seurannut.:curs:

me päästiin heti aloittamaan julkisella hoidot kun haluttiin, mutta olinkin jo menkkojen uupumisen takia tavallaan "sisällä" sairaalan lapsettomuuspolilla (ja muitten outojen hormonaalisten oireiden takia). meille kun ei lääkärit antanu mitään toivoa normaalista onnistumisesta. eikä tää nyt hyvältä näytä hoidoillakaan:itku:

rohkeutta ja jaksamista asian kanssa!

MItäs tänne mimmeille kuuluu?

me jänskäillään miehen kanssa toivottavasti aivan lähipäivinä alkavaa 2. IVF hoitoa... kun vaan nyt alkas menkat tänään tai viimestään huomenna....

Moi Soja, tänne kuuluu pelkkää hyvää. Pikkumies kasvaa ja äiti nauttii vauva-arjesta täysin siemauksin. Huomenna ois jälkitarkastus ja toivottavasti neuvolan täti antaa vihreän valon liikunnan aloittamisen suhteen.

Kuinkas sulla? Pääsittekö aloittamaan hoidot marraskuussa? Kuinka ne meni?

MOI Hille! ihanaa kuulla että teillä on kaikki hyvin. täällä on nyt mieli maassa. hoito kyllä alkoi marraskuussa ja koeputkihoito siis oli. juuri tänään testasin negatiivisen tuloksen. =( huomenna sit virallinen testi, mutta tuskin se tästä enää plussaksi muuttuu... nyt kyl tuntuu että ei tää onnistu koskaan meillä.... 2 IVF:ää jo takana...

no, on tässä kai ees se hyvä puoli, että osaapahan taas elämää jotenkin enemmän arvostaa kun saa kokea että edes sen alkaminen ei ole itsestään selvää...

Voi harmi Soja :( Ei se tosiaan ole aina helppoa se elämän alkaminen. Oon tässä parin kolmen viime vuoden aikana itekin sen kokenut ja kuullut niin monta tarinaa lähipiiristäkin. Useammat kuin luuliskaan saa hoitoja lapsettomuusongelmiin. En tiedä mistä johtuu... lienekkö sekin vaikuttaa kun ikää alkaa olemaan kolmekymmentä kun aletaan vasta yrittämään ja siinä vaiheessahan hedelmällisyyskin on jo lasku suunnassa verrattuna jos parikymppisenä sitä perhettä perustais tai siitä tosissaan haaveiltas.

Tehtiinkö se teidän 2. IVF lyhyellä vai pitkällä kaavalla? Saitteko yhtään alkiota pakkaseen? Nyt jaksuja sulle ja yritä tsempata ittes taas taisteluvireeseen jos huomenna ei haamuakaan tule. Kyllä se vielä joku päivä teilläkin onnistuu. Lepäile ja yritä saada kroppa ja mieli oikein rennoksi kun seuraava hoitojakso alkaa.

moi Hille! siis meillä oli käsittääkseni lyhyt kaava, kun suoraan alkoi piikittelyt, ei mitään niitä sumutteluja. Pakkaseen jäi 3 alkiota, 1 yksin ja 2 samassa oljessa. näin meni ekakin IVF, ja yksi vaan selvis sulatuksesta siirtoon asti, eli ei hirveesti oo nytkään toiveita noiden suhteen. (niin ja siis nyt oli ihan selkee nega!) kroppa on toipunu, mutta nyt väsähti mieli =( mutta kai se taas tästä... ei oo vaihtoehtoja.... tammikuun lopussa ehkä sit PAS. mennään kyl pe miehen kanssa juttelee lääkärin kaa, onko tässä mitään toivoa. (taisin kysellä hoitajalta liikaa ja liian vaikeita kun suositteli meille lääkärin tapaamista) hyvä kyllä kun saatiin aika vielä ennen joulua, jos se jotenkin avais mieltä joulullekin kun saa jutella lääkärin kanssa.

soja

Mua vähän huolettaa kun jäi kuukautiset jostain kumman syystä väliin. En siis todellakaan tiedä mistä johtuu.. Ei ole ollut normaalia enempää stressiä, urheilukin ollut vähäisempää kuin normaalisti, raskaana en ole (ei seksiä viime menkkojen jälkeen ja tein vielä varmistukseksi raskaustestin) Olen tosin lihonut 3 kiloa kiitos joulun.. Voisko johtua tästä? Oon kuitenkin normaalipainoinen.. painoindeksi taitaa olla siinä jotain 20. Mietin myös, että voisiko johtua antibioottikuurin aiheuttamasta fyysisestä stressistä? En ymmärrä.. toivottavasti seuraavat edes tulee.

Ehkä tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin, mitä pidempään on ilman kuukautisia niin onko riski lapsettomuuteen myös suurempi? siis mitä kauemmin on poissa kuukautiset sitä vaikeampaa on saada lapsia? Mitä muuta kropalle tapahtuu jos ei ole kuukautisia aikoihin?

Ehkä tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin, mitä pidempään on ilman kuukautisia niin onko riski lapsettomuuteen myös suurempi? siis mitä kauemmin on poissa kuukautiset sitä vaikeampaa on saada lapsia? Mitä muuta kropalle tapahtuu jos ei ole kuukautisia aikoihin?

Osteoporoosin riski ainakin suurenee ja voi tulla muitakin vaihdevuosioireita, jos on pitkään ilman menkkoja..

Osteoporoosin riski ainakin suurenee ja voi tulla muitakin vaihdevuosioireita, jos on pitkään ilman menkkoja..

Mulle on ainakin terveysalan ihmiset ja ihan gynekologikin sanoneet, ettei siitä mitään haittaa ole jos kuukautisia ei tule (siis jos on tällai tavallisen ja terveen näköinen tytön tyllerö kuin minä). Oon myös usein jankannut heidän kanssaan tuosta osteoporoosista (koska oon vähän vainoharhainen), ja sellaista vaaraa ei kuulemma ole, jos saa ruuasta kalsiumit ja muut. Eli veikkaisin, että tuo osteoporoosiriskillä varoittelu viittaa siihen, että jos on esim. reilusti alipainoinen ja aliravittu, niin eihän siinä sitten tarvittavia ravintoaineita saakaan...

Mulla on sinänsä erikoinen tilanne, että painan 60 kg ja rasvaprosenttikin yli 25, eikä menkkoja vaan kuulu. Välillä oon tosiaan käynyt gynekologilta kinumassa keltarauhashormonikuureja (niillä menkat sitten mulla tulee) ihan oman mielenrauhan vuoksi, mutta ei nekään kuulemma välttämättömiä ole.

oletteko lopettaneet pillerit vasta? esim. 6kk sisään? Onko kierto ollut aina säännöllinen aiemmin ja nyt yhtäkkiä loppunut kokonaan? Kauanko kuukautiset on puuttuneet?

Itsellä jäi kuukautiset pois huhtikuussa 2008, pillerit lopetin 2007 marraskuussa.
Kesäkuussa mainitsin asiasta gynelle. Asia vielä ok, seuraillaan. Elokuussakaan vielä ei mitään - > terolutit (keltarauhashormoni) gyneltä --> menkat, joiden jälkeen ei taaskaan mitään ilman keltarauhashormonia. Teroluteilla jos kuuukautiset tulee, tietää että ainakin estrogeenitasot on ok. Jos ei, ei tule menkkojakaan niillä.

Tammikuussa 2009 tutkimuksiin, joissa selvisi ultrassa pco (monirakkulaiset munasarjat) -- > 10 verikoetta ja tällä hetkellä ainoa "vika" kokeissa oli korkea testo, jota nyt jatkotutkitaan lisämunuaisen rasituskokeella, johon odotan lähetettä. Sen jälkeen jatkosta ei ole mitään tietoa mitä sitten.

Ultralla saa monirakkulaiset munasarjat äkkiä selville ja yksityisellä maksaa n. 60 e ultraus. Muita oireita voi olla hirsutismi, akne ja tosiaan ne poisjäävät kuukautiset. Yleensä aletaan tutkia pco:ta vasta siinä vaiheessa kun kuukautiset jää pois.

Pco on myös terveysriski (esim. 2 luokan diabeteksen esiaste) ja voi aiheuttaa lapsettomuutta joillekin, kun elimistö ei toimi oikein eikä hedelmöityshoidot tehoa.

En halua pelotella mutta jos yhtään mietityttää ja ikääkin on, menisin gynelle :)

Back
Ylös Bottom