Puolukkapäivät hukassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loun
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä menkat oli kadoksissa koko 2008 jälkimmäisen puoliskon. Lähdin lekuriin selvittelemään asiaa, sain terolutit ja niiden avulla menkat tulemaan sekä joulukuun alussa että tammikuussa. Nyt helmikuussa ei taas tietoakaan. Helvata!

marsmars gynelle! kyllä naiselle menkat kuuluu. mullakin paino ok, ruokavalio ja kaikki muutkin saatanan elintavat hyvät, menkat hävis, --> vaihdevuosi oireita --> VAADIN tutkimuksia kun olo oli paska ja kas, estrogeenit oli 0 ja oho, eihän tää oo mahdollista, mutta mulla sillon 26v osteoporoosi.

ja lapsettomuus todellakin vaivaa. just takana toinen koeputkihoito kierrosilman tulosta.

kirjottelen ja vastailen mielelläni lisää, nyt oon niin kiukkunen kun että en jaksa.... just riidelty miehen kaa näistä lapsiasioista....

Mulla on kierto muuten ollut ok ja säännöllinen. Nyt joku ihmeen homma tässä sekotti :/ Ihmetyttää vaan, että mikä..Siis kai näihin aina nyt joku syy on olemassa. Seuraavat menkat varmaan on tulossa, kun ainakin rinnat turvoksissa samalla tavalla niinkuin ennen menkkoja normaalisti. Nyt tietenkin menkoista stressaamalla onnistun jättämään nekin tulematta :/

soja voimia sulle ja toivottavasti vielä tärppää! :haart:

Kellään kokemuksia minipillereistä? Mulla ollu reilun vuoden ja ekat 12 kk menikin ihan mukavasti. Ei ollenkaan menkkoja, mutta nyt on sitten pari kuukautta ollut jatkuvaa tiputtelua. Äärimmäisen ärsyttävää. Lekuri mainitsi aloittaessani nappien oton että joko lopettaa menkat lähes kokonaan tai sitten pitää tommosta jatkuvaa pientä tiputtelua. Ihan sillä oon ihmetelly että miten tilanne muuttu nuin yht äkkiä. Voisko hormonitasapaino olla jotenkin häiriintyny? Ja voisko punttaamisella olla vaikutusta?
Lääkäriin ois tarkotus varailla aikaa tässä lähiaikoina, alkaa nimittäin ottaa pattiin pikkuhiljaa..:curs:

Itsellä menkat oli kadoksissa koko 2008 jälkimmäisen puoliskon. Lähdin lekuriin selvittelemään asiaa, sain terolutit ja niiden avulla menkat tulemaan sekä joulukuun alussa että tammikuussa. Nyt helmikuussa ei taas tietoakaan. Helvata!

Eikä vieläkään.. hohhoijakkaa. Menee hermot! :curs:

^suosittelen tarkempia tutkimuksia, esim. munasarjojen ultraamista. Mulle annettiin terolutit aluksi ja toimi niin kauan kun niitä popsin. Sitten kun pitäisi luomuna tulla, ei tietoakaan ja tosiaan tarkempia kokeita tehdään, edelleenkin. 10 verikoetta ja maanantaina lisämunuaisen rasituskoe tiedossa. Sitten on taas auki mitä seuraavaksi.

serpent minäkin suosittelen olemaan tiukkana ja vaatimaan lisätutkimuksia. noin mullakin alotettiin, eka oli terot, niillä menkat tuli, mut kun lopetin ne eipä menkkojakaan kuulunu.

gildesi mitä kaikkee sulta tutkittiin? mullakin paljon kaikenlaista oli. tota lisämunuaisen rassarii en muista tehtiinkö. Ootko endogrinologialla vai gynellä tutkimuksissa? kerrohan mitä selvii

noin yleisesti ottaen, kannattaa asiat selvitellä. jos ei muuta, niin tietääpähän ettei mistään kauheen vakavasta oo kyse. Ja mulla ainakin nopeutti lapsettomuushoitoihin pääsyä, kun oli jo valmiiksi selvillä, ettei lasta kuulu ilman hoitoja. Jos nyt sit kuuluu niilläkään.... 3 IVF just käynnissä... jännittää....

mulla alkoi taas menkat! oih, kävin verikokeissa, mitään ei löytyny. Sitten mulle sanottiin, että gynelle. Kauhistuin, koska en ole koskaan käyny..ja se oli mies!!! no, harkitsin asiaa n.3 vkoa ja sitten tuli menkat. simsalabim :) huippua, koska on olleet poissa jo reilusti yli vuoden :)

Mulla oli menkat vuosia kadoksissa anoreksian vuoksi. Mutta juuri tämän vuoden alussa ne teki comebackin parantumisen ansiosta. Olen niin helpottunut ja iloinen :rock:! Ehkä minullakin on vielä mahdollisuus nyt lisääntyä. Plus, menkat vaan kertoo että keho on kunnossa ja hormoonitoiminta hyrrää normaalisti.

Muuten, ensimmäiset kuukautiset olivat aluksi todella säälittävät ja niukat mutta seuraavat aivan valtavan kivuliaat ja kestivät viikon! En saanut unta ja koko ajan tuntui alavatsassa sellaista viiltävää kipua :(. Joutui ottamaan monta särkylääkettä ennen kuin pystyi edes olemaan. Ja nyt todella siis tarkoitan että kipu oli valtava! Kuin olisi synnyttämässä x_x. (Vaikka en siitä mitään tiedäkään).

Koska minulla oli vuosia menkat poissa, kohdun limakalvo ei kai päässyt uudistumaan ja nyt sen irrotessa se lähti todella paksuina umm... osina ja verta tuli paljon. Johtuiko kipu siis siitä että kohdussa oli paljon uusittavaa? Tämä on ollut minun teoriani ja toivonkin että seuraavat kuukautiset ovat helpommat.

[

gildesi mitä kaikkee sulta tutkittiin? mullakin paljon kaikenlaista oli. tota lisämunuaisen rassarii en muista tehtiinkö. Ootko endogrinologialla vai gynellä tutkimuksissa? kerrohan mitä selvii

Multa on otettu nyt 17 verikoetta ja huomenna aamulla taas yksi, aivolisäkkeen toimintaa tällä kertaa tutkitaan. Sitten ensi kuussa on tietokonetomografia, jossa katsotaan se lisämunuainen varjoaineiden ym kanssa. Munasarjat on ultrattu 2 kertaan ja pcos todettu. Ne on täynnä pieniä rakkuloita, norm. n. 12 kpl ja mulla 40-50 pientä + kaikki muut oireet :) Kuulemma ei ole epätoivoinen tilanne mutta luonnollisesti en tällä hetkellä voi raskautua. Tutkimukset siis vielä kesken mutta ensi kuussa taas fiksumpi.

Onneksi kuulemma tämä mun sairaus on tällainen välivaihe, iän myötä hellittää ja kuulemma 40-50 v ei välttämättä ole enää yhtään rakkulaa. Ei ihan hirveesti tietty tällä hetkellä lohduta mutta ei siis kuitenkaan loputtomiin kestä.

Pcos siis diagnoosina mutta haluavat vielä selvittää mun korkean teston, että minkä seurauksena se on noin korkea (7.2 ja 5.8, naisten viitearvo 0.1-2.8)) ja haluavat poissulkea kasvaimet ym häiriöt ja voivat pistää sen opulta "pcos":n piikkiin :)

Yksityisen Gynen kautta asiaa selviteltiin ensimmäisen ultran ja 10 verikokeen voimin, sen jälkeen siirrettiin yliopistolliseen sairaalaan ja nyt siis naistentautien polilla tutkimukset kesken.

ootko sä Gildesi kertonut sille lääkärille, että harrastat paljon liikuntaa ja etenkin voimaharjoittelua? Runsas liikunta voi aiheuttaa noita hormonihäiriöitä vaikka rasvaprosentti olisikin ihan normaali.

Kyllä olen ja nimenomaan painottanut sitä voimaharjoittelua. Mutta kaikki ovat sitä mieltä että ei vaikuta ja kun täälläkin yleisellä puolella kyselin testojen noususta punttauksessa, oltiin sielläkin sitä mieltä että ei noin paljoa ja sen vaikutus ei ole kuin hetkellinen treenin ajan /jälkeen.

Olen kuitenkin ollut välillä parikin viikkoa punttaamatta ihan sen takia että näen vaikuttaako se. Ei vaikuta. Korkeat on ja pysyy. Enkä mä ole niin lihaksikas, että senkään puoleen ampuisi yli ja ikinä en ole palkkaria kummempaa käyttänyt. Muutenhan se olisikin helppo tietää mikä aiheuttaa.

Kaverilla on sama tauti, ylipainoa ja diabetes + myös korkea testo. Hänelle tehtiin aikanaan myös isot tutkimukset vain todetakseen että kaikki on pcos:n aiheuttamaa.

Kyllä olen ja nimenomaan painottanut sitä voimaharjoittelua. Mutta kaikki ovat sitä mieltä että ei vaikuta ja kun täälläkin yleisellä puolella kyselin testojen noususta punttauksessa, oltiin sielläkin sitä mieltä että ei noin paljoa ja sen vaikutus ei ole kuin hetkellinen treenin ajan /jälkeen.

Olen kuitenkin ollut välillä parikin viikkoa punttaamatta ihan sen takia että näen vaikuttaako se. Ei vaikuta. Korkeat on ja pysyy. Enkä mä ole niin lihaksikas, että senkään puoleen ampuisi yli ja ikinä en ole palkkaria kummempaa käyttänyt. Muutenhan se olisikin helppo tietää mikä aiheuttaa.

Kaverilla on sama tauti, ylipainoa ja diabetes + myös korkea testo. Hänelle tehtiin aikanaan myös isot tutkimukset vain todetakseen että kaikki on pcos:n aiheuttamaa.

Mä en oikeestaan tarkoittanut sitä, että testot suoraan nousis voimaharjoittelusta. Hain sitä, että kova fyysinen rasitus laittaa kehon stressitilaan ja menee hormonijärjestelmä sekasin. Vähän samalla tavalla kun henkisen stressin aiheuttamana. Niin ja siis se kova fyysinen rasitus voi olla vaikka pelkkää aerobistakin.

e: niin ja tuo parin viikon lepo voi olla aika lyhyt aika hormonijärjestelmän palautumiseen

^^ joo mutta kun mulla nyt kuitenkin se pcos on todettu ja se todellakin nostaa arvoja vaikken urheilisi yhtään. Enkä siis todellakaan ole mikään kilpaurheilija tai muutenkaan koe että se mun treenaus oikeasti olisi niin "kovaa" että sillä saisin mitään tällaista aikaiseksi. + että kaikki muut oireet ovat suoraan pcos:ään sidonnaisia. Toki se kävi aluksi mielessä ja sillä minä olisin testot joka tapauksessa mittauttanut mutta sieltä löytyikin jotain muuta.

Ja pillereiden lopettamisen jälkeen mulla kävi klassisesti että pcos todettiin. Elimistö toimi muutamia kuukausia normaalisti lopettamisen jälkeen (treenasin jo silloin) ja sitten jäivät pois - kuten yleensä pcos tapauksissa käy.

Tässä tapauksessa mä luotan lääketieteeseen kun mitään faktaa ei ole missään esittää eikä lääkäritkään pitäneet sitä mahdollisena kun ovat minut nähneet. Kuitenkaan se liikunta ei koko elämä ole vaikka 3-5 kertaa viikossa käynkin urheilemassa. Ja varmuuden vuoksi, olen jopa treeniä nyt useamman kuukauden yrittänyt "hillitä" siitä mihin oikeasti kykenisin näillä testoilla, enkä edes yritä tehdä "täysillä" tällä hetkellä.

Ja kun pcos:sta on kyse, jossa vaarana insuliiniresistenssi ja diabetes, on parempikin että urheilen ja saan pidettyä painon hallinnassa ja lihasmassa auttaa myös asiassa. :)

Heissan vaan kaikille mimmeille!

Piti ihan tulla nostamaan tätä ketjua ylös ja kertomaan iloisia uutisia! :D

Nimittäin lopulta meitä onnisti ja kolmannen IVF hoidon viimeisessä PAS:ssa tärppäsi ja odotamme tällä hetkellä kaksosia:dance: Monta kertaa jo ennätti usko ja toivo loppua vuosien varrella, mutta nyt rv 18 menossa, ja kaikki toivottavasti nappuloilla hyvin ♥

reenailuja on todellakin ollut pakko keventää, väsymyksen ja kauheeta vauhtia kasvavan mahan takia, mutta eipä tunnu missään! Tätähän olen toivonut vuosia!

pitää sitten alkukesästä aloittaa reenailut vaunukävelyllä ja eiköhän taas ensi syksynä sitten saa reeniin lisää tehoja, vaikka määrästä pitänee (SAA) tinkiä! Vauvat syntynee joskus toukokuussa ja heinäkuun viimenen päivä olisi yhdet häät, että jos niihin mennessä sais itsensä edes kohtuulliseen kuntoon, niin ois kiva:whip:

Mitäs täällä muille kuuluu?

soja ja nappulat 18+4

Uskoisin saavani täältä vastauksen kysymykseeni, vaikkei kuukautiset suoranaisesti treenin vuoksi ole jääneetkään pois.
Mutta siis, tilanne on tämä: 2009 syyskuussa aloin laihduttamaan sillä ah-niin-perinteisellä kituutustekniikalla, siinä sivussa
kehittyipi sitten anoreksia ja kuukautiset jäivät pois jo aika alussa, syys-lokakuun vaihteessa. Ruokavalioni oli erittäin
heikko ("parhaimmillaan" 400 kaloria päivässä -.- voi tätä iloa), mutta liikuntaa ei tosiaan tullut hirveästi harrastettua,
muutaman kerran viikossa kuntopyöräilyä noin puoli tuntia yhteen menoon ja koululiikunta kerran viikossa.

Nyt ollaan kuitenkin paranemaan päin, kuukautiset tulivat viime viikon torstaina! :) MUTTA, vuoto oli hyvin niukka
eikä siitä ollut tietoakaan enää perjantaina. Tänään hoksasin taas että on tullut pienesti verta. Onko se ihan
normaalia, että kun menkat tulee takaisin niin ne ovat näinkin niukat ja ns 'epätasaiset'?

Mulla kuukautisten poisjääntiä on selvitetty jo monen vuoden ajan. Edelleen on mysteeri, että miksi ne eivät tajua tulla. Suoraan sanottuna alkaa jo ärsyttää, että miksei mitään selittävää tekijää löydy.
-Verikokeet otettiin 2009, ne olivat ok
-Dexa otettiin 2009, diagnoosina osteopenia
-Gastroskopia otettiin 2009, ei keliakiaa (tosin olen nyt puolisen vuotta ollut silti gluteenittomalla ruokavaliolla, koska verikokeista selvisi, että minulla on geenitekijä, joka keliakialle altistaa)
-Välillä lääkärit määräilee Primolut Nor –keltarauhashormonia, ja niillä kuukautiset tulevat aina. Mutta kun lopetan niiden käytön, kuukautisia ei tule.
-Olen normaalipainoinen, rasvaprosenttikin normaali
-Olen kuullut, että esim. kovilla kestävyysurheilijoilla voi kuukautiset jäädä pois. Mulla treeni kuitenkin täysin lihasvoimapainotteista, enkä mitenkään koe, että olisin ylikuntoinen/ylirasittunut, mikä voisi selittää kuukautisten poisjääntiä. Ja huippu-urheilijathan treenaavat monta kertaa päivässä monena päivänä viikossa, joten kyllä mä edelleen pidän itseäni ihan peruskuntoilijana, vaikka tosissani treenaankin.

Ensi viikolla saan tulokset dexasta, jossa taannoin kävin toisen kerran. Ehkä ehdotan lääkärille, että pitäisikö verikokeet kutienkin ottaa uudestaan, koska edellisestä on kuitenkin kaksi vuotta aikaa. Mutta siis lähtöruudussa taas ollaan. Kaikkien näiden vuosien jälkeen en edelleenkään tiedä, että miksei kuukautisia tule. Monilla lääkäreillä käyty ja juoksutettu paikasta toiseen. Pohdin jo esim. ehkäisyrenkaan käytön aloittamista, jos se saisi kuukautiset palautumaan. En tosin yhtään haluaisi sellaista käyttää, koska en tällä hetkellä ole parisuhteessa, joten käyttö tuntuisi turhalta.

Joo eipä oo itellänikään näkynyt kuukautisia normaalisti noin kuuteen vuoteen. Koko tämän kuuden vuoden aikana on ne tulleet ehkä noin viisi kertaa. Horkkatasot on aina vaan nollaa, vaikka paino ja r% on ihan normaalit. Ainoa millä kuukautiste on joskus saatu tulemaan on ollut divina hormonilääkitys. Sillonkin kuukautiset oli huikeita kahden päivän settejä :D Enpä tiiä.

Pitäis kai mennä taas tutkituttaan tota toosaa, mutta en tykkää olla ronkittavana. Enkä varsinkaan tykkää kuukautisista. Tulee liian tyttömäinen olo (joo joo, olen olen) :P En myöskään halua lapsia ja tässä parisuhteessa se sikiäminenkin olisi jo melkoinen ihme, joten senkään takia en ole valmis vuotamaan verta. Ainoa mikä mua huolettaa on, että josko tämä matala hormonitaso vaikuttaa lihasten kasvuun negatiivisesti! OMG! Jos joku lääkäri kertoisi, että syömällä näitä estrogeenihormoneja lihakset kasvais paremmin, niin varmsti söisin :D

Nostelen ketjua melkein vuoden tauon jälkeen. Aloitin tämän threadin kesällä: http://www.pakkotoisto.com/punttimimmit/109964-menkat-viimeksi-huhtikuussa-raskaustesti-negatiivinen/ Eli sieltä luettavissa taustaa. Viisi kuukautta oli menkat poissa, ja lääkäri määräsi 10pv kestävän Terolut-kuurin (keltarauhashormonia). Kuukautiset tulivat tämän jälkeen ja kestivät n. 6 päivää. Sen jälkeen ei ole näkynyt, tästä siis noin 2,5kk. Aloitin itsenäisesti taas sen Terolutin popsimisen, eilen lopetin, eli tässä nyt taas vuotoa odotetaan (lääkäri sanoi että jos ei ensimmäisen kuurin jälkeen ala, niin sitten toista perään, joten uskalsin ottaa itsekseni toisen kuurin)

Mitä pitäisi tehdä, jos kuukautiset eivät tule itsestään tulevaisuudessakaan ? Oletan että nyt toisen Terolut-kuurin jälkeen tulevat, mutta jos sitten tuleekin taas stoppi ? Olen melko nuori, mutta kuukautiseni ovat aina olleet säännölliset. Minulla ei myöskään ole mitään yleistä syytä, jonka takia kuukautiset jättäisivät tulematta. BMI 22, liikuntaa harrastan n.3 kertaa viikkoon. Syön hyvin ja riittävästi, ei stressiä, lääkityksiä tai sairauksia.

En muuten huolestuisi, mutta haluan ehdottomasti tulevaisuudessa lapsia joten kaikki hedelmällisyyteen liittyvä epänormaalius kauhistuttaa. Tämä myös on selkeästi yhteydessä haluttomuuteen josta kärsin, sekä siihen että kasvojeni iho on huonommassa kunnossa kun ikinä (ei aknea, mutta kun vertaa millainen iho minulla on aina ollut)

Suositut

Back
Ylös Bottom