Punttitreeni ja sen jälkeinen räkätauti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jute
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli ongelma on varsin pirullinen. Lähes joka kerta kun olen vetänyt punttitreenit niin seuraavana aamuna on karmea räkätauti :curs:
Herätessä nenä on vielä normaalista auki, eikä nuhaa vielä ole, mutta parin tunnin päästä heräämisestä joudun niistämään kerran 5 minuutissa.
Nenä menee totaalisesti tukkoon. Tää on todella v*ttumaista kun saa parhaimmillaan niistää ja aivastella vuorotellen tonne iltapäivään saakka. Usein tukkoisuus häviää päivän aikana ja illalla olo on suht koht normaali.

Mistähän tälläinen räkätauti voi johtua, kun se ilmenee aina reenin jälkeen seuraavana aamuna.
Tätä satunnaista nuhailua on jatkunut jo ainakin tämän syksyn ajan ja pikkuhiljaa alkaa kärsivällisyys loppumaan. Ajattelin tilata ajan allergiatesteihin, jos vaikka pöly saa tän aikaan.

Reenaan yleensä 2-3krt viikossa, tosin nyt kaks viimestä viikkoa 1krt/viikko.

Mulla on ainakin tapana joka sunnuntai tehdä täyssiivous kotona joka just estää allergisen nuhan;) tai sit marssit salivastaavalle ja tokaiset ohimennen että " onpa täällä paskaista kun nenä joka kerta tukossa...."

:D

Juu, kyllä meitinkin huushollissa ihan kohtalaisin tiheesti siivotaan, mutta ei tunnu auttavan.

Oon ottanut sunnuntaista alkaen jotain (en nyt muista nimeä, paketti kotona) allergiseen nuhaan yms. tarkoitettuja pillereitä 1/pvä, ihan testimielessä ja koko alkuviikon on ollut huomattavasti parempi olo nenän suhteen. Ei juurikaan niistämisen tarvetta. Noh, eilen sitten kävin vetäsemässä punttitreenin ja heti tänä aamuna kauhea räkis! Otin allergiapillerin tänäkin aamuna, mutta ei mitään apua tällä kertaa.

Niin onko sinulla todettu joku allergia? Voihan olla että fyysinen rasitus laukaisee jonkun reaktion hengitysteissä.

Minulla on rakenteeltaan tukkoinen nenä. Limakalvot turpoavat pienimmästäkin syystä, jos vaikka sää muuttuu tai on liikaa pölyä. Eipä siinä auta muu kuin yrittää välttää niitä asioita jotka ärsyttävät nenää.

Allergiatestit on tehty joskus junnuna ja mitään ei allergioita löytynyt.
Varasin just ajan testeihin ja muutenkin lääkärille, joutuu vaan odottaan kk:n ennekuin pääsee.

Homeeseen en oikeen, usko kun kävin esim. eilen eri salilla kun yleensä.
Tai sit ne on molemmat salit homeessa ;)
Ja kämpässäkään ei pitäis hometta olla kun talo on rakennettu tänä syksynä.

protsku sanoi:
Niin onko sinulla todettu joku allergia? Voihan olla että fyysinen rasitus laukaisee jonkun reaktion hengitysteissä.

Minulla on rakenteeltaan tukkoinen nenä. Limakalvot turpoavat pienimmästäkin syystä, jos vaikka sää muuttuu tai on liikaa pölyä. Eipä siinä auta muu kuin yrittää välttää niitä asioita jotka ärsyttävät nenää.

Eihän fyysinen rasitus voi mitään laukaista, vaan pikimmiten puhdistaa hengitystiet. Luulen että syy löytyy sitten salin puhtaudesta, ellei ilma kierrä ja venttiilit täynnä pölyä, tai sitten ilma kiertää pölyn kera.

Itsellä kans ollut koko syksyn flunssaa, joka tuntui alkavan uudestaan aina reenien jälkeen. Ilmeni just tollain nenän tukkoisuutena ja pienenä flunssaisena olona. Sitä kesti aina pari päivää reenin jälkeen. Ylikunto kävi kans mielessä mutta nyt ollaan taas terveiden kirjoissa vaikkei yhtään sen enempää ole tullut levättyä.

Pistetään välitietoa...
Eli pidin tossa joulukuun kokonaan taukoa punttireenistä, mutta samallalailla se nenä oli tukossa aina sillon tällöin.

Nyt tammikuun alussa kävin poskionteloröntgenissä ja allergiatesteissä+verikokeessa. Ens kuun alussa on taas lääkäriaika, jossa pitäis kuulla oliko röntgenissä tai verikokeessa jotain ihmeellistä.
Allergiatestit oli negatiiviset, eli ihan sama juttu kun lapsenakin.

Nuhaa on aina kun nenä niin päättää, viimeks tais olla kunnon tukkosuuskohtaus lauantai aamupäivällä.
Tällä viikolla olen käynyt puntilla ma ja ke, eikä seuraavina aamuina ole tukkoisuutta tullut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom