Punttitreeniä Boris Sheikon ohjelmien mukaan, kannattaako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaiser
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jep, toi Batesin ohjelma ekat neljä viikkoa on käsittääkseni hieman kevennetty #37. Ite kyllä tykkään tuosta tahdista. Siihen voi luottaa, että treenipainot on aina järkevästi laskettu ja sarjat menee aina läpi. Ei tarvii psyykkailla eikä ottaa paineita ja silti tulee kehitystä.

Mulla on tää #31 on ollut oikeastaan huomattavasti kevyempi kuin ensin tehty #29, vaikka volyymiä on karkeasti 15-20% enemmän. Joskus on kyllä pakko kokeilla noi MS-CMS versiot, joissa on lauantailla vielä ylimääräinen mave+penkkipäivä. Sit nähdään riittääkö palautumiskyky. :)

Kuukauden päästä sen sitten näkee, penkin osalta onko sitä kehitystä tullut ja kuinka kun kisassa aion maksimin käydä testaamassa. Olihan tuossa Batesin ohjelmassa pienet välitestit ja hyvinhän ne meni. Sinänsä olen yllättynyt että varsinkin penkki tuntuisi kehittyneen tässä 10 viikon aikana jonkunverran, täytyy kuitenkin muistaa että olen pääasiassa penkkiin keskittynyt viimevuosina ja siihen monenlaista voluumiohjelmaa soveltanut ennen tätäkin.

Tässä olen mietiskellyt miten jatkan eteenpäin ja aloitan #29 kesäkuun puolenvälin jälkeen, sitten #31 ja #32. Syyskuun puolivälissä on mun pääkisat penkin osalta, joten toi menis just eikä melkein. Sitten jatketaan vahvan pohjan tekemistä juuri näillä "kevyemmillä" #29 ja #37. Tsemppiä kaikille treeneihin, kokeillaan rajojamme.

... kokeillaan rajojamme.

No sitä; olen huvikseni muutaman kerran koittanut, miten nopeasti treenit voi vetää läpi. Jo nyt huomaa, että pärjää hyvin minuutin palautuksilla eli käytännössä tauko menee painojen vaihtamiseen ja jumpat saa n. 75-90min läpi. Hikoilu on samalla kivunnut aivan uusiin sfääreihin aiempiin ohjelmiin verrattuna :D

Sain beginneriltä pomminvarman vinkin kosteahkon illan päätteeks, että Sheiko on kova jätkä ja aloin nyt vähän tutkiin tätä. Valottakaa nyt vähän, kun tuntuu olevan aika ristiriitaista tietoa. Onko tossa numeroinnissa mitään järkeä? 29 ilmeisesti helpoin, sitten 37 vai? Oranki heittikin tuon hyvän exceli-linkin jo. Ton 37 vois ehkä ottaa testiin, lisäten johkin leuat ja ehkä yhtenä päivänä viikossa ottaa painonnostoliikkeet mukaan

Taitaa mennä näin helpoimmasta kovimpaan: 39, 29, 37, 31, 40, 30. Kannattaa aloittaa 29:stä tai 37:stä. Kannattaa tehdä kaksi putkeen noita juuri luettelemiani "prep cyclejä". Muista ottaa tuoreet, tarkat maksimit ennen tota.

Taitaa mennä näin helpoimmasta kovimpaan: 39, 29, 37, 31, 40, 30. Kannattaa aloittaa 29:stä tai 37:stä. Kannattaa tehdä kaksi putkeen noita juuri luettelemiani "prep cyclejä". Muista ottaa tuoreet, tarkat maksimit ennen tota.

Eli siis sama kaks kertaa putkeen? Sillonhan ton 4 viikon jälkeen pitäis ottaa uudet ja isommat maksimit, että progressio säilyisi. Jos ottais nyt 37, kevyt viikko väliin, 31 perään ja siitä joku pieni piikkailu, maximit ulos ja uudestaan? Voi tosin olla että olkapää ei kestä penkissä tota volyymia ja jäädään kalkkiviivoille.

Eli siis sama kaks kertaa putkeen? Sillonhan ton 4 viikon jälkeen pitäis ottaa uudet ja isommat maksimit, että progressio säilyisi. Jos ottais nyt 37, kevyt viikko väliin, 31 perään ja siitä joku pieni piikkailu, maximit ulos ja uudestaan? Voi tosin olla että olkapää ei kestä penkissä tota volyymia ja jäädään kalkkiviivoille.

En näe järkeä tehdä kahta ainakaan samaa putkeen, vaan sitten isommalla volyymilla perään tai testiviikon kautta uutta sisään. Maksimit voi tosin testata vaikka viimeisen treenin yhteydessä ja silti tehdä ohjelmoidut sarjat. Jos nimenomaan volyymi on se mikä olkapäät tappaa, niin tämä ei kyllä sovi. Apuliikkeitä varioimalla saa vähän helpotusta, mutta toisaalta jos on tottunut ottamaan penkin aina ns. naama irvessä, niin ei oikein tiedä miten kroppa tällaiseen höntsäilyyn reagoi. Yksittäiset sarjathan ovat tosi kevyitä tässä Sheikossa. Sillä sitä maksimin nousua ihmetteleekin, kun vanhaan maksimiin tuli 7,5kg kuukaudessa (122,5->130) käymättä kertaakaan yli 107,5 kilon sarjapainoissa.

Siinä mielessä puuduttava ohjelmahan tämä on, että treeni on suht monotonista suorittamista. Ja ne rintaviparit 5*10...

Penkin oon ottanut tän koko pari vuotta lähinnä kerran viikossa kovia 1-5 muutaman sarjan, joten outoo tämä varmasti on. Rintaviparit saa multa jäädä, poimin tuolta vaan penkin, vedot ja kyykyt, loput menee improvisoiden. Haluan kuitenkin leuat tonne messiin ja PN-liikkeet myös, joten kaikki nitkutukset voi tehdä joku muu. Nytkin on taas taukoo salilta muutama viikko ja nää kolme ekaa reeniä pitää vetää peräkkäisinä päivinä. Katotaan miten tää ny lähtee tästä. Pitäis varmaan ajaa tää viikko kroppaa taas sisään reeniin, mut ei jaksa. Kevyeltä tää eka viikko näyttää.

Ota Vilu ne peräkkäiset neljät viikot cyclet niin, että se toinen on vähän kovempi. Eli volyymin puolesta isompi versio tai sit vaikka teet saman kaks kertaa putkeen, mutta nostat toiseen maksimeja vaikka 5 kiloa. Ota vaikka toi #29 eka ja sit jos sen loppupuolella on vielä raskasta niin #37 perään. Jos on helppoa niin #31, #40 tai #30. Ite oon tykännyt tosta #31:stä erittäin paljon, mukavaa vaihtelua sarjoissa.

Yläkropan apuliikkeiksi suosittelen kyllä vahvasti facepulleja ja käsipainosoutuja noiden flyessien sijaan, säilyy olkapäät kunnossa.

Beginnerillä muuten hyvä parannus penkkiin kuukaudessa! :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mää olen sitkeesti tehnyt apuliikkeinä vaan flyesia ja dippiä, mutta molemmat toki suht kevyesti. Kyllähän sitä välillä saa outoja katseita kun penkki tai kyykky on toiseen kertaan samassa treenissä, mutta etenkin kyykyn osalta fiilis on viimisen toiston jälkeen hyvä. Nyt kun teen ton viikon 8 uudestaan jotta piikaus onnistuisi hyvin, otin kyykyssä kakkosia kyllä yli sovitun 85%, tunnustan ja penkissä huomenna sama homma luulen ma. Ja onnittelut Beginnerille kans hyvästä kehityksestä.

Penkin oon ottanut tän koko pari vuotta lähinnä kerran viikossa kovia 1-5 muutaman sarjan, joten outoo tämä varmasti on. Rintaviparit saa multa jäädä, poimin tuolta vaan penkin, vedot ja kyykyt, loput menee improvisoiden. Haluan kuitenkin leuat tonne messiin ja PN-liikkeet myös, joten kaikki nitkutukset voi tehdä joku muu. Nytkin on taas taukoo salilta muutama viikko ja nää kolme ekaa reeniä pitää vetää peräkkäisinä päivinä. Katotaan miten tää ny lähtee tästä. Pitäis varmaan ajaa tää viikko kroppaa taas sisään reeniin, mut ei jaksa. Kevyeltä tää eka viikko näyttää.

Menee taas sulle tyypilliseen tyyliin kikkailuksi tuon treenitauon kanssa :D, mutta tee kuten parhaaksi näet. Itse suosittelisin aloittamaan sitten kun tiedät pystyväsi vetämään ainakin sen nelisen viikkoa ilman katkoja.

Beginnerillä muuten hyvä parannus penkkiin kuukaudessa! :thumbs:

Ja onnittelut Beginnerille kans hyvästä kehityksestä.

Juu kiitos. Täytyy tosin huomauttaa, että sarjapainot laskin 2,5kg ennätystä isommasta painosta, koska arvelin olevani siinä kunnossa ja treenit näytti muutenkin niin kevyiltä.

Juu,
#40:stä nyt kolmannella viikolla. Yllättävän hyvin ehtinyt nostelemaan ja tuntuu ettei kehitys ehken ole tyssännyt. Tänään oli kyykyssä 90% ykkösnostoja, ja myös penkissä 90% kakkosia. Ihan jämäkältä tuntui. Minä tosiaan korjasin isommaksi kyykyn ja penkin maksimia, joutuu jonkin verran keskittymään noihin kovempiin nostoihin että nousee. Maven max. pidin samana kuin #30:ssä.
Aikaahan näissä harjoituksissa menee, mutta mikäpäs siinä kun ajan saa järjestettyä.

Onko muilla ollut ongelmia painon nousun kanssa Sheikoa tehdessä? Koko ajan hirveä nälkä ja kun ei vielä tajunnut suitsia syömisiä, niin paino nousi aikalailla kilon viikossa. Treenatessakin tulee monesti nälkä ja tuota ei ole ennen tapahtunut, oikeastaan päinvastoin.

Vähän tuli takapakkia treeneihin. Tänään oli tarkoitus ottaa kakkos- tai kolmosmaksimit tän #32:n ekalla viikolla. Kyykkyä piti ottaa kahdellasadalla ja tosi kevyesti nousikin eka toisto, mutta puolessa välissä tuntui lantiossa ristiluun tienoilla jotain. Ei varsinaisesti sattunut eikä satu vieläkään, mutta en uskaltanut jatkaa.

Välilevyistä tuskin on kyse, mutta tossa alaselän lihaskalvossa, SI-nivelessä tai psoaksessa on ehkä jotain. Mahdollisesti siellä oli jotain jo perjantain kyykyn jäljiltä, pikkasen venähtänyt psoas ehkä. Nyt on pari tuntia jo kulunut siitä kun tulin kotiin ja ei ole vieläkään kipua tai suojakramppia niinkuin luulin. Koko ristiluun alue tosta persvaon yläpuolelta tuntuu oudolta.

Hyvässä kyykkykunnossa oisin ainakin ollut, kahdellasadalla ois tullut kolmonen helposti. Toivottavasti nyt paranee nopeasti ettei tarvii pitää pitkiä taukoja.

Mitenkä paljon varaa noihin sheiko ohjelmien toistoihin pitäisi jäädä? Kraftwerkin sydeemin eka viikko takana ja painot oli naurettavan kevyitä.
Laskin vielä ihan tuoreesta maksimista. Mulla on kyllä tapana ottaa treeneissä aika volyymipainotteisia treenejä, että liekkö jo suht hyvä sarjakestävyys ennestään?
Luin jostain myös että noissa sheikon ohjelmissa on kirjoitettu kaikki sarjat toistot x sarjat x paino järjestyksessä. Mä väänsin tota kraftwerkkiä just sillä perinteisellä sarjat x toistot x paino menetelmällä.
Kumminko tuo nyt on tarkotettu? Laittelenko menemään tolla samalla maksimilla loputkin sarjat vai lisäänkö tyyliin jonkun 5kg ja lasken siitä?

Lauantaina oli vuorossa Dave Batesin 13-viikkoisen sisäänajo-ohjelman välitestit, ja täytyy sanoa, että jo on treeni purrut. 95% nousi kuin tyhjää kaikissa kolmessa pääliikkeessä. Ja tekniikat ovat parantuneet kauttaaltaan, erityisesti penkissä liikerata on muuttunut massiivisesti.

Mietin hieman peruskauden jatkamista vielä 2-3kk tämän jälkeen (Sheikoilla) ja sovitella jto:n bulgaariohjelmasta mallin, jonka avuilla kaivelee maksimit ulos. Voisi kuvitella, että pidempi piikkaus tekee hyvää tällaisen volyymin jälkeen jo vaihtelunkin takia.

Itella nyt #29 menossa pelkässä penkissä. Sen verran helppoa oli ekat kaksi viikkoa, että korotan tota maksimia 5 kiloa. Selästä tosiaan petti toi fascia juuri kun piti alkaa piikkailemaan ja siitä neljä viikkoa myöhemmin mavessa lämmitellessä uudestaan, joten nyt on jonkin aikaa takakyykky ja mave kokonaan pannassa. Etukyykkyä onneksi kestää tehdä, mutta siinäkin on aika varovainen progressio.

Torture: Lataa se excel(löytyy tästä ketjusta) ja tee suosiolla noita oikeita sheikoja. Jos oot tottunut ottamaan noita nostoja useamman kerran viikkoon ja sarjakestävyys on hyvä niin ei pitäis olla ongelmia. Ekat 1-2 viikkoa saattaa olla jumi, mutta sen jälkeen tuo on minusta tosi mukavaa treeniä. Varaa tosiaan jää noissa sarjoissa aika reilusti. Penkissä oon ainakin itse tehnyt kaikki toistot stopilla ja mahdollisimman räjähtävästi, koska se tuntuu turhankin kevyeltä.

Voisko joku vielä laittaa linkin siihen Sheiko 29 ohjelmaan. Jostain syystä en sa mitään noita sivuja auki mistä se pitäis löytyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom