Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Eilen:

aamupala:
2 paahtoleipää, joiden päällä paistetut kananmunat ja juustoa ja kurkkua. Lisäksi jugurtti, jossa hedelmiä seassa.

lounas:
kanasalaatti (jossa siis erilaisia kasviksia, paistettua kanaa, fetajuustoa, oliiviöljyä ja joitain mausteita) ja patonkia ja jälkkäriksi pari palaa suklaata

Päivällinen:
nuudeleita ja lohikasvisjuustokastiketta, mehua

iltapala:
paahtoleipä kananmunalla, juustolla ja kurkulla, mehua ja lisäksi vielä pieni annos nuudeleita ja tuota päivällisellä syötyä lohikasvisjuustokastiketta ja keitettyä parsakaalia

ja liikuntaa ei ollut muuta kuin palauttava juoruilukävelylenkki illalla

e: ja ainiin, lounaan ja päivällisen välissä join myös yhden mukillisen glögiä ja söin yhden ison piparin

Taas kun olen puoli yötä toiminut pienen ihmisen maitohanana, on aamulla NÄLKÄ! Paketti pekonia, pari pekonirasvassa paistettua munaa, avokado, kourallinen casheweja, 1/3 kurkku ja kolme muumimukia kahvia MCT-öljyllä ja mantelijuomalla. Olikohan tossa perusbodarin viikon rasva-annos? :D

Varovainen kokeilu menossa, josko maitotuotteita kestäisi vatsa syödä. Kananmunat ei tunnu tällä hetkellä sopivan, niistä otan jälleen tauon.

Eilen meni näin:

Aamiainen
150g 10% jauhelihaa
100g marjoja
80g kaurahiutaleita (kahdesta viimeisestä smoothie)

Välipala
60g mustikoita
60g kaurahiutaleita
10g pellavarouhetta

Lounas
150g broileria (kookosmaitokastikkeessa)
60g täysjyväriisiä (kuivapaino)
200g rehuja

Välipala
100g raejuusto
50g kinkkuleikkele
appelsiini
2 riisikakkua

Ennen treeniä
200g marjoja
40g kaurahiutaleita
40g riisiproteiinia
10g oliiviöljyä (smoothieksi kaikki)

*treeni*

Treenin jälkeen
80g Mannisen AO2
Banaani

"Päivällinen"
200g perunaa (raakapaino)
100g seitä
5g oliiviöljy (paistamiseen)
100g rehuja

Yht. 2799kcal P190 H327 R69 (syöjä 174/76). Kalorit oli yli 3000kcal, mutta keskivartalo alkoi kerätä aika vauhdilla rasvaa, joten piirun verran pudotin kaloreita välillä.

Wau, tuossa saa syödä jo ihan reippaasti :D

Aamu: 100 g kaurahiutale, desi heraa
Lounas: 3 perunaa, 2 punajuurta, parsakaalia, jauhelihaa ketsupilla, kauraleipä ja lasi piimää
Välipala: 2 kauraleipää kinkulla, juustolla, munalla, satsuma ja kiivi
Illallinen: salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, porkkana, maksapihvit, avokadon puolikas, ruisleipä juustolla ja voilla, maito
Iltapalaksi vielä tulossa 80-100g kaurapuuro, 200 g raejuustoa, marjoja ja 2 rkl lesitiiniä

Jotenki tuppaa olee taas vaikee syyä päivällisellä joku kunnon hiilarinlöhde, leipää alkanu taas menee enempi ku on laiska :D urheiluna puntti ja kävelylenkkejä 2x60 min.

Tämän päivän syömiset:

Aamupala
Kaurahiutaleet 70 g
Raejuusto 200 g
Mustikat 150 g

Välipala
Mantelit 30 g

Lounas
Jauheliha(7%) 100 g
Oliiviöljy 3 g paistamiseen
Basmatiriisi 60 g
Kurkkua ja porkkanaa

Ennen treeniä
Hera 30 g
Banaani

Treenin jälkeen
Hera 30 g
Matlo 30 g

Päivällinen
Kanafile 100 g
Oliiviöljy 3 g paistamiseen
Basmatiriisi 80 g
Salaattia puol lautasta

Iltapala
Kaurahiutaleet 50 g
Mustikat 100 g
2 kpl kananmunia

Kalorit ~2300 (P160, H279, R60). Oon nyt dieetillä, joka alkoi 27.12. Aloituspaino oli 66,2 kg, katsotaan mihin painoon päästään. :)

Välipala
20150206_160858.webp

200g poroa ja babypinaattia!

Uskallaudun laittamaan esille omiakin syömisiäni siltä varalta, että kokeneemmilta punttimimmeiltä tulisi hyviä vinkkejä jatkoa ajatellen:-) Pohjatietoa sen verran, että olen 160cm pitkä ja painan noin suurin piirtein 50kg. Salitreeniin olen viimeisen vuoden aikana hurahtanut aika tavalla ja treenaus onkin pikku hiljaa muuttunut entistä tavoitteellisemmaksi. Lisää lihasta siis havittelen ja oikea ravinnon+treenin+levon pyhäkolminaisuus tuntuu edelleen olevan vähän hakusessa.. mutta pikku hiljaa hyvä tulee! Kärsivällisyyttähän tässä hommassa tarvitaan ennen kaikkea. Tällä hetkellä treenaan salilla (3-)4 kertaa viikkoon. Aerobista liikuntaa tulee sen lisäksi viikkoon yhden tanssitunnin verran.

Tässä tämän päivän treenit + syömiset:

Aamupala (klo.8.00)
+40g kaurahiutaleita
3 dl rasvatonta maitoa
2 tl soijalesitiinirakeita
desin verran pensasmustikoita
2 rkl rasvaton raejuusto
+ kahvia ja 0,5l vettä

Salitreeni: Jalat (askelkyykky, kyykky, MAVE, prässi, reiden koukistajat+ -ojentajat, pohkeet)
--> "palkkari", joka tänään oli vajaa desi heraa veteen sekoitettuna.. tavallisesti juon treenin jälkeen desin heraa ja syön banaanin, mutta tänään jätin banskun väliin, koska menin heti puolentunnin jälkeen treenistä syömään.

Lounas (klo.12)
Iso salaatti: liian vähän pastaa, tonnikalaa (öljyssä), salaattia, kurkkua, tomaattia, marinoituja kasviksia, porkkanaraastetta, kaalia + reilu rkl oliiviöljyä
n. 2 dl rasvatonta maitoa
pala ruisleipää margariinilla
+ kuppi kahvia

Välipala (klo.16)
Banaani
Muutama hassu cashewpähkinä

Lounas (klo.18)
Salaatti: marinoitua kanaa (n.50g?), salaattia, kurkkua, papuja, vähän perunasalaattia ja punajuurisalaattia
n. 2dl rasvatonta maitoa

Iltapala (klo.22)

Maitorahkaa 250g
n. 1dl sokeroimatonta mehukeittoa
pieni kourallinen cashewpähkinöitä
riisikakku + kalkkuna + raejuusto
omena

+ päivän aikana tuli juotua vettä n.3,5l.

En tavallisesti syö kahta salaattia päivässä... etenkään treenipäivinä :face: Mieluiten söisin perus kana+riisi settiä tms., jossa olisi hiilareitakin ihan kunnolla. Koulun ruokatarjonta on vaan usein sellainen, että vaihtoehdot on melko vähissä. Mieluummin sitten usein valitsen sen salaatin kuin kermaisen pastan tai paneroidut kalapihvit...! Tänään olen kuitenkin miettinyt (=stressannut) sitä, kuinka paljon rankasta treenistä menee hukkaan, jos ei heti sen jälkeen tankkaa hiilarivarastoja täyteen. Toisin sanoen, oliko tämän päivän salilla hikoilu näillä syömisillä ihan tuloksetonta hikoilua? :itku: Kaikki vinkit otetaan ilolla ja riemulla vastaan! :dance:

Uskallaudun laittamaan esille omiakin syömisiäni siltä varalta, että kokeneemmilta punttimimmeiltä tulisi hyviä vinkkejä jatkoa ajatellen:-) Pohjatietoa sen verran, että olen 160cm pitkä ja painan noin suurin piirtein 50kg. Salitreeniin olen viimeisen vuoden aikana hurahtanut aika tavalla ja treenaus onkin pikku hiljaa muuttunut entistä tavoitteellisemmaksi. Lisää lihasta siis havittelen ja oikea ravinnon+treenin+levon pyhäkolminaisuus tuntuu edelleen olevan vähän hakusessa.. mutta pikku hiljaa hyvä tulee! Kärsivällisyyttähän tässä hommassa tarvitaan ennen kaikkea. Tällä hetkellä treenaan salilla (3-)4 kertaa viikkoon. Aerobista liikuntaa tulee sen lisäksi viikkoon yhden tanssitunnin verran.

Tässä tämän päivän treenit + syömiset:

Aamupala (klo.8.00)
+40g kaurahiutaleita
3 dl rasvatonta maitoa
desin verran pensasmustikoita
2 rkl rasvaton raejuusto
+ kahvia ja 0,5l vettä

Salitreeni: Jalat (askelkyykky, kyykky, MAVE, prässi, reiden koukistajat+ -ojentajat, pohkeet)
--> "palkkari", joka tänään oli vajaa desi heraa veteen sekoitettuna.. tavallisesti juon treenin jälkeen desin heraa ja syön banaanin, mutta tänään jätin banskun väliin, koska menin heti puolentunnin jälkeen treenistä syömään.

Lounas (klo.12)
Iso salaatti: liian vähän pastaa, tonnikalaa (öljyssä), salaattia, kurkkua, tomaattia, marinoituja kasviksia, porkkanaraastetta, kaalia + reilu rkl oliiviöljyä
n. 2 dl rasvatonta maitoa
+ kuppi kahvia

Välipala (klo.16)
Banaani
Muutama hassu cashewpähkinä

Lounas (klo.18)
Salaatti: marinoitua kanaa (n.50g?), salaattia, kurkkua, papuja, vähän perunasalaattia ja punajuurisalaattia
n. 2dl rasvatonta maitoa

Iltapala (klo.22)

Maitorahkaa 250g
n. 1dl sokeroimatonta mehukeittoa
pieni kourallinen cashewpähkinöitä
riisikakku + kalkkuna + raejuusto
omena

+ päivän aikana tuli juotua vettä n.3,5l.

En tavallisesti syö kahta salaattia päivässä... etenkään treenipäivinä :face: Mieluiten söisin perus kana+riisi settiä tms., jossa olisi hiilareitakin ihan kunnolla. Koulun ruokatarjonta on vaan usein sellainen, että vaihtoehdot on melko vähissä. Mieluummin sitten usein valitsen sen salaatin kuin kermaisen pastan tai paneroidut kalapihvit...! Tänään olen kuitenkin miettinyt (=stressannut) sitä, kuinka paljon rankasta treenistä menee hukkaan, jos ei heti sen jälkeen tankkaa hiilarivarastoja täyteen. Toisin sanoen, oliko tämän päivän salilla hikoilu näillä syömisillä ihan tuloksetonta hikoilua? :itku: Kaikki vinkit otetaan ilolla ja riemulla vastaan! :dance:

Periaatteessa jos tollasina salaattipäivinä söisit salaatin kanssa muutaman leivän enemmän ( varsinkin treenin jälkeen) niin eipä se pahaksi ole :) ja mikset ottaisi vaikka vähän sitä pastaa, vaikka se kermasta onkin? Ei tietenkää paras vaihtoehto mut kyllä jalkatreenin jälkeen voi huoletta syödä ihan reippaasti :)

Jos tavoitteena on massanlisäys, mä kyllä valitsisin mieluummin kermapastan kuin salaatin, varsinkin treenipäivinä, jotta saat tarpeeksi energiaa. Etkö tee kumpaakaan pääruokaa itse? Voisitko ajatella ottavasi eväitä tai vaikka lisätä palkkariin myös hiilihydraatteja?

Niin, tuossa on kyllä varmasti pointtinsa. Kermaisista pastoista yms. vaan meinaa usein tulla tukala olo, kun en ole sellaisiin tottunut ja sen takia mieluummin valitsen jotakin muuta! Joskus tuntuu, ettei se ähky laske koko päivänä ja sen takia meinaa sitten loppupäivän syömiset jäädä vähemmälle. Pyrin kuitenkin pitämään ateriarytmin tasaisena :)

Useimmiten teen toisen pääruuan itse. Joskus on vaan sellaisia päiviä, kun olen liikenteessä kellon ympäri, eli käytännössä syön kotona vain aamiaisen ja iltapalan. Niitä on onneksi aika harvoin ja sellaisinakin päivinä on joskus mahdollista saada omia eväitä jääkaappiin! Jotain välipaloja kuitenkin kuskaan mukana päivittäin. Palkkarin olen toistaiseksi juonut ihan herana ja hiilarit olen ottanut mieluummin banaanista treenin jälkeen. Joskus palari jää myös kokonaan välistä, jos menen alle tunnin sisään treenistä syömään. Palkkarikin kuitenkin sen verran tuntuu täyttävän mahaa..

Mulla on kyllä vielä aika tavalla opettelemista tämän ruokailun suhteen. Annoskokoja pitäisi varmasti vielä entisestään kasvattaa, jos tosissaan haluan sitä kehitystä nähdä. Mutta pienin askelin eteenpäin! Tekemällä ja kokeilemalla oppii :) Nyt joka tapauksessa tavalla tai toisella aina rankan treenin jälkeen huomattavasti reilummin niitä hiilareita!

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Jos juot noin paljon nestettä, toinen helppo tapa lisätä energiansaantia annoskokojen kasvattamisen sijaan on lisätä ravintosisältöisiä juomia. Korvaamalla pelkästä vedestä vaikka litran sellaisilla, esim. 7 dl täysmehua ja 3 dl heraa/jotain maitojuomaa = n. 400-500 kcal lisää, hiilaria +70-110g ja proteiinia +10-30g. Tietysti tämän edellytyksenä on, että muuten syö sinänsä yhä ravitsevasti ja esim. kasviksia tarpeeksi (ei se appelsiinimehu ole kuitenkaan sama kuin appelsiini).

Pähkinät on erinomaisen ravintointensiivistä sapuskaa, mun miehelläni maha ei kestä isoja ruokamääriä lainkan ja pähkinät sekä rasvaiset kalat on aika pelastus tuomaan ruokavalioon tiivistä ravintoa.

Niin, tuossa on kyllä varmasti pointtinsa. Kermaisista pastoista yms. vaan meinaa usein tulla tukala olo, kun en ole sellaisiin tottunut ja sen takia mieluummin valitsen jotakin muuta! Joskus tuntuu, ettei se ähky laske koko päivänä ja sen takia meinaa sitten loppupäivän syömiset jäädä vähemmälle.

Joo ymmärrän, ei sellaista pidä syödä mistä tulee huono olo. :) Mutta tosiaa jos teet edes toisen safkan itse, laita siihen sitte reilusti hiilaria. Ja tosiaan nestemäinen ravinto auttaa saamaan lisää energiaa jos sitä ei muuten tahdo tulla tarpeeksi. Yleensähän neuvotaan just välttämään kaloripitoisia juomia, mutta se perustuu oletukseen että ihmiset on 24/7 koneella istuvia toimistotyöläisiä, joiden ongelma on kulutukseen nähden liika enegiansaanti.

Ihanaa, kun täältä saa niin asiallisia vastauksia ja vieläpä nopeasti :) Miksen tajunnut luoda tunnusta jo vuosi sitten?!
Pähkinöitä mulla meneekin jo aika tavalla! Ne on kyllä näppärä energialisä. Ja hyviäkin vielä:-) maitoa juon jo ainakin sen pari lasia päivään. Mehuja olen vähän huono juomaan... jospa sitä vaan pikku hiljaa oppisi syömään sen tarvitsemansa energiamäärän!

Laitan tähän vielä tämän päivän syömiset, jotka on ehkä vähän lähempänä sellaista normaalia treenipäivää kuin tuo edellinen lista:

Aamupala (klo. 8)
+40g kaurahiutaleita (1dl vettä + 1dl rasvaton maito)
n. 1dl pensasmustikoita
2rkl raejuustoa
omena

Treeni klo. 10.30 (ojentajat, hauikset, olkapäät)

Treenin jälkeen välipala:
n. 0.75dl heraa
banaani

Lounas (klo. 13)
reilusti riisiä
n. 100-150g seitiä (+vähän jotain kastiketta...)
pieni salaatti (salaattia, punajuurta, ruusukaalia)
pala ruisleipää + margariini
n. 2dl rasvatonta maitoa

Välipala (klo.17)
Proteiinipatukka 35g
2kpl mandariini
muutama manteli

Päivällinen (klo.20)

n. 50g tummaa makaronia
purkki tonnikalaa vedessä (140g)
2kpl tomaatti
1rkl oliivöljyä
n.2,5 dl rasvatonta maitoa
+ ketsuppia :rolleyes:

Jos tämän illana aikana vielä ruoka maistuu, niin todennäköisesti maitorahkaa mehukeitolla heitän nassuun! Kuulostaako tämä yhtään paremmalta..? :nolo:
Sen lisäksi voisin vielä pari juttua kysäistä: onko siitä haittaa, jos päivän toisen isomman aterian syö vasta myöhemmin illalla klo.20-22 aikaan? Teen usein töissä iltavuoroa ja siellä tauot on niin säälittävän lyhyitä, että ison päivällisen syöminen on hankalaa. Sen takia syön usein töissä vain välipalan (rahkaa ja banaania/munaleipipä tms.) ja päivällisen syön vasta illalla kotiin päästyäni. Kannattaako tälläkin aterialla syödä ihan reilusti hiilareita, vai olisiko fiksumpaa pysyä protskupitoisemmalla linjalla?

Toinen kysymykseni koskee lepopäiviä. Kannattaako annoskoot ja hiilareiden määrä pitää ihan yhtä suurena niinäkin päivinä, kun en treenaa..? Tietysti treenin jälkeistä palkkari+banaani settiä lukuun ottamatta.

Kiitos taas jo etukäteen avusta :)

Ihan viksulta kuulostaa äkkiseltään. Oletko laskenut kaloreita yms? Mietin vaan onko tossa ehkä turhankin paljon proteiinia sun kokoselle? Jos ei kalorit vielä tolla tule täyteen, mä kasvattaisin esim. makaroonin ja kaurahiutaleiden annoskokoja. Oliiviöljyä sulla näyttää olevan usein pääruuilla, mikä on tosi hyvä juttu.
Mä syön usein iltaruuan (=perussatsi lämmintä ruokaa, esim. tänään kanapataa ja riisiä) vasta kasin jälkeen illalla, enkä näe mitään syytä miksi niin ei voisi tehdä, jos se sopii omaan vuorokausirytmiin. :)

Pyöreät 2000 kaloria tuosta tulisi kalorilaskurin mukaan! Protskuja tosiaan tuppaa usein kertymään vähän turhankin paljon, vaikka en niitä mitenkään tietoisesti olekaan yrittänyt haalia -- paitsi tietysti treenin jälkeisen palkkarin muodossa. Hiilareita aijon joka tapauksessa ensimmäisenä lähteä ruokavaliooni lisäämään jos ja kun kehitys sitä edellyttää :)

Kiva kuulla, että päivän toinen lämmin ruoka jää muillakin usein myöhäiseen iltaan. Monesta paikasta olen lukenut, että päivän viimeisellä aterialla kannattaisi jättää hiilarit minimiin ja syödä sen sijaan rahkaa tms. proteiinipitoista. Tällä en kuitenkaan ole suuremmin päätäni vaivannut. Uskon ja luotan, että kehitystä tapahtuu ainakin näin alkuvaiheessa ihan ilman turhaa hifistelyäkin, kunhan saan kaikki peruspalikat kohdilleen:-)

Pyöreät 2000 kaloria tuosta tulisi kalorilaskurin mukaan! Protskuja tosiaan tuppaa usein kertymään vähän turhankin paljon, vaikka en niitä mitenkään tietoisesti olekaan yrittänyt haalia -- paitsi tietysti treenin jälkeisen palkkarin muodossa. Hiilareita aijon joka tapauksessa ensimmäisenä lähteä ruokavaliooni lisäämään jos ja kun kehitys sitä edellyttää :)

Kiva kuulla, että päivän toinen lämmin ruoka jää muillakin usein myöhäiseen iltaan. Monesta paikasta olen lukenut, että päivän viimeisellä aterialla kannattaisi jättää hiilarit minimiin ja syödä sen sijaan rahkaa tms. proteiinipitoista. Tällä en kuitenkaan ole suuremmin päätäni vaivannut. Uskon ja luotan, että kehitystä tapahtuu ainakin näin alkuvaiheessa ihan ilman turhaa hifistelyäkin, kunhan saan kaikki peruspalikat kohdilleen:-)
Niin mä oon ymmärtänyt että olennaista on ettei mene tyhjällä mahalla / nälkäisenä nukkumaan, jotta kropalla on raeknnusainetta yön aikana, ja siksi myös iltaruualla kannattaisi olla ainakin proteiinia. Ei tosin itselläkään aina toteudu terv. nimim. Suklaasyöppö iltaisin. :D
Ainakin Sydänliiton laskurin mukaan sun kulutus vois olla siinä parin tonnin luokkaa (olettaen että olet alle 30v nainen, urheilet usein mutta teet kevyttä työtä), joten pelivaraa lienee ylöspäinkin. :)

Mä laskin eilen ekaa kertaa kui monta kaloria syön päivässä. Tulokseksi tuli 2600, makrot p 198,2g, h 233,7g, r 92,1g. Oon 160cm pitkä ja painan noin 56kg. En tiedä kuinka luotettava toi yhden tulos on, koska tiesin laskevani kaloreita ja se saattoi vaikuttaa niin etten ottanut lisää ruokaa vaiks vähän nälkä jossain vaiheessa oli. Toisaalta ihan hyvä koska toi kalorimäärä näyttää aika suurelta mun kokoon nähden. Tätä kokeilin siks et aion vetää pienen dieetin ennen kesää niin haluun tietää kuinka paljon nyt syön. Mitä mieltä muut on tosta määrästä?

^ Riippuu tosi paljon sun aktiivisuustasosta. Oon sun kokonen ja syön about ton verran tai vähän enemmän. Hyötypyöräilen 120 km viikossa, käyn puntilla 3 krt, ja lisäksi harrastan muutamaa muuta lajia niin, että liikuntaa tulee päivässä keskimäärin 3-4 tuntia (osa tietenkin tosi kevyttä). Duuni on kevyttä toimistotyötä.

Käyn salilla 5 krt viikossa ja sen lisäks kerran viikossa joogaan. Muuten opiskelen, mut hyötyliikuntaa tulee jonkin verran. Oon ajatellut niin et jos paino pysyy kurissa ni toi syöminen on ok. Aerobista en tee oikeastaan yhtään, mut sitä otan mahdollisesti mukaan viikko-ohjelmaa kun kiristelen kesää kohti.

Suositut

Back
Ylös Bottom