Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Rasvan saannista en olisi kovin huolissaan, kun sitä näyttää tulevan kuitenkin reilusti yli 100g päivässä, jos oikeesti syön sen 2600kcal verran.
Tuota osuutta, ja tosiaan vaan oma mielipide mutta kuitenkin, ei välttämättä kannattaisi ainakaan nostaa. Ja hyvä muistaa, että juustoissa yms. ne rasvat on pääasiassa kovia rasvoja. Vaikka varsinkin plussatessa se ei ole niin tarkkaa, uskoisin, että ylimääräinen rasva ja sokeri ovat juuri niitä, mitkä sitten helpommin kertyvät myös ihan vaan puhtaaksi läskiksi.

..miten te muuten laskette kalorit valmiista ruuasta? Tein tänään koko perheelle lasagnea jota söin itsekin, mutta ei hajuakaan annokseni kalorimäärästä. Pitäisikö aina punnita ja tehdä itselle oma annos?

Silmämäärällä mittailu on taito, joka kehittyy ajan myötä, ja sillä usein itse menen. Mutta saathan sä tuon aika tarkkaan laskettua niin, että lassea tehdessäsi punnitset kaikki raaka-aineet ja kirjaat ne ylös, lasket makrot ja sitten punnitset valmiin annoksesi. Se, että pitääkö laskea ja punnita riippuu täysin siitä, miten tarkkaan haluat syömisesi tietää :)

Olen 164/~60kg ja koitan hiukan laskea painoa (max -5kg). Olomuoto on hyvin peruspirkko, lihaa on kyllä jonkun verran ja ne ylimääräiset löytyy päärynäkropalla alaosastolta. Viimeiset viisi vuotta paino on ollut aika samoissa lukemissa, eli voi olla vähän työlästä sitä pudottaa näin normaalipainon sisällä. Salilla käyn 5 kertaa viikkoon ja sen lisäksi yleensä yksi rauhallinen aerobinen.
Aloin neljä viikkoa sitten laittaa ylös ruuat ja liikkumiset kiloklubiin. Punnaaminen ja muu ei ole ongelma, on ennestään tuttua ja taloudessa on toinenkin dieettaaja ja ruuat sen mukaisia :D Treenimäärää en siis ole nyt mitenkään lisännyt, enkä myöskään mitään aamulenkkejä. Pelkällä ruokavalion rukkaamisella on nyt vielä menty.

Ensimmäiset kolme viikkoa menin niin, että treenipäivinä 1700kcal ja lepopäivät 1300kcal. Treenipäivän makrojakaumaesimerkki: hh 180g, p 140g ja r 47g. Näihin kolmeen viikkoon sisältyi kyllä kaksi reilun 2000kcal päivää ja pari pienemmän energiasaannin päivää.

Paino ei näinä kolmena viikkona liikkunut muuta kuin puolen kiloa ylös päin, joten vähensin energiansaantia nyt tälle viikolle:
1500kcal treenipäivät ja lepopäivät 1100kcl. Esimerkki eilisen treenipäivän makroista: hh 108g, p 188g, r 36g.
Olo on näillä kaloreilla ihan ok, lepopäivänä oli vähän nälkä, muttei mikään kiituutteluolo. Näinä lepopäivinä olen varsinkin hiilarien määrää jättänyt pienemmäksi.

Pointti tässä koko kirjoituksessa on nyt, että nämä määrät näyttävät ihan hirveän pienille treenaavalle ihmiselle, vaikka ei vielä miltään pahalta tunnukaan. Varsinkin kun tätä keskustelua tulin vielä lukemaan ja katselen muiden syömismääriä :D Voiko vaan olla että oma aineenvaihdunta on niin hidas että peruskulutuskin on pieni? Kannattaako tässä nyt alkaa tätä tarkemmin miettimään vai mennä näin kun tuntuu hyvältä? Ruoka on hyvin peruspuhdasta ruokaa, vähärasvaista lihaa, kasviksia, hedelmiä, rahkaa, puuroa, hyviä rasvoja...
Pikaisena huomiona niin rasvaa sulla on liian vähän, proteiinia sitten taas ihan liikaakin. Yksi yhteen ei tietty kannata muiden kulutuksiin vertailla, itsellä kun esimerkiksi nimenomaan salitreeni on aina ollut se, joka vetäisee ihan muutamassa viikossa aina pidemmän tauonkin jälkeen aineenvaihdunnan tosi nopeaksi (aerobinen ei mulle sitä samaa tee), ja kropan koostumuskin on rasvojen osalta siellä aika kovalla tasolla nykyisin, joten voisin veikata, että aiempi kulutus itselläkin oli sen perus 2000.

1100 on kyllä sitten taas lepopäivällekin jo ihan järkyn pieni kalorimäärä, ei varmasti ole edes sun koomakulutuksen verran, eli normaalien elintoimintojen ylläpitoon riittävä = epäterveellistä. Sinuna nyt ehdottomasti nostaisin siis rasvoja, ja tasaisin pikkasen proteiinia ja hiilarit hyviä hiilarinlähteitä painottaen (kasvikset, vihannekset yms.).

Penelope, niin tarkoitin siis nimenomaan sitä, että rasvaa tulee jo varmasti tarpeeksi, eikä ole tarvetta lisätä (kun tankopippuri ehdotti noita pähkinöitä ja muita). :) Kiloklubin perusteella saan yleensä noin 60% rasvasta "hyvää" rasvaa, kun suositus tuon mukaan olisi vähintään kaksi kolmannesta, eli siellä rajamailla mennään.

Massgirlie, sillä on muuten iso ero kylläsyyden kannalta ainakin mun mielestä, että mitä syö, eikä pelkästään kalorimäärällä. Esim. smoothiesta ei tule ollenkaan niin raskas olo kuin vaikka kaurapuurosta, vaikka jälkimmäisestä tulee vähemmän kaloreita. Kannattaa kiinnittää tähän huomiota. :) Toisaalta voihan sitä ajatella niinkin, että kroppa on "fiksu" jos se protestoi myös yli kulutuksen menevästä syömisestä, eikä pelkästään nälästä (siis en nyt missään nimessä tarkoita että plussakalorit on huono asia, vaan että ehkä ei ihmekään jos olo silloin tuntuu täydeltä ;)).

Esimerkiksi tuolla Kiloklubissa on paljon valmiiden annosten kalorimääriä. Samoin muistaakseni Finelistä löytyy myös valmiita ruokalajeja. Kannattaa katsella niistä, niin saa edes jonkun suuntaa-antavan tiedon. :)

Pikaisena huomiona niin rasvaa sulla on liian vähän, proteiinia sitten taas ihan liikaakin. Yksi yhteen ei tietty kannata muiden kulutuksiin vertailla, itsellä kun esimerkiksi nimenomaan salitreeni on aina ollut se, joka vetäisee ihan muutamassa viikossa aina pidemmän tauonkin jälkeen aineenvaihdunnan tosi nopeaksi (aerobinen ei mulle sitä samaa tee), ja kropan koostumuskin on rasvojen osalta siellä aika kovalla tasolla nykyisin, joten voisin veikata, että aiempi kulutus itselläkin oli sen perus 2000.

1100 on kyllä sitten taas lepopäivällekin jo ihan järkyn pieni kalorimäärä, ei varmasti ole edes sun koomakulutuksen verran, eli normaalien elintoimintojen ylläpitoon riittävä = epäterveellistä. Sinuna nyt ehdottomasti nostaisin siis rasvoja, ja tasaisin pikkasen proteiinia ja hiilarit hyviä hiilarinlähteitä painottaen (kasvikset, vihannekset yms.).

Rasvan vähyyteen heräsin kyllä tässä itsekin, täytyy siis sitä tarkkailla tässä. Pikainen googletus sanoi, että pitäisi gramma per painokilo vähintään, ja sitähän tuo ei nyt ole. Eli siis proteiinin osuudesta osa rasvaan, samalla se proteiinin määräkin siinä sitten vähenee. Hiilarit tuleekin hyvistä lähteistä tällä hetkellä, treenipäivinä lisänä riisiä.

Reilun vuoden olen tässä nyt enemmän treenaillut, ja sinä aikana en usko että olisin yleensä yli 2000kcal päivittäin syönyt. Lihaa tullut vuoden aikana lisää ja rasvaa ehkä sitten juuri sen painon verran lähtenyt, eli mitään riutumista tässä ei tosiaan ole tapahtunut. Ja tosiaan tuolla kolmen viikon jaksolla 1700/1300 paino liikkui pikemminkin ylöspäin kun viikkojen keskiarvoja painossa katsoo. Eli en oikein tiedä millaiset ne maltilliset dieettikalorit sitten olisi. Aineenvaihdunta hyrrää omasta mielestä ihan normaalisti, ei väsymystä ja vessassa saa ravata.

Vilri, mulla voi paino heitellä parikin kiloa esim. kuukautiskierron tai random nestekertymien takia. Eihän sulle olis käynyt samalla tavalla? Mä ainakin uskon vasta useamman viikon keskiarvoa. Ja tosiaan mäkin olen kuullut että vähintään 1500kcal päivässä pitäisi syödä koosta riippumatta, jotta saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. Tiedä sitten pitääkö paikkansa...

Mulla tuppaa joskus olemaan sen verran kiire aamulla, että kunnon aamupala tahtoo jäämään. Ei varsinkaan rahka tai raejuusto uppoa heti herättyä... Voinko ottaa Whey80:stä aaupalana esim yhden ruisleivän kanssa? Saanko riittävät protskut ja kalorit ok?

^ Saat riittävät protskut, kaloreita aivan liian vähän.

Minullekin on vaikeaa syödä kunnon aamupala. Tästä syystä juon aamupirtelön, hyvin jaksaa kun pirtelössä on n. 600-700 kcal riippuen siitä, miten paljon öljyä lorahtaa. :P

aamupala 05:30
puolikas rahka, mehukeitto, 2 Real-leipää (päällä juustoa ja kurkkua)

treenin jälkeen 7:30
palkkari

välipala 9:00
2 kauraleipää, päällä tonnikalaa ja juustoa, omega 3

lounas 11:30
kanaa, bataattia, salaattia + öljy, maito

välipala 14:30
puolikas rahka, mehukeitto, banaani, 2 riisikakkua, pähkinöitä

päivällinen 18:00
makaronilaatikko, salaatti + öljy, maito

iltapala 21:00
2 kananmunasta ja banaanista tehty pannari mustikoilla

Miltä tämä vaikuttaa teidän mielestä? Tavoitteena lihasten kasvatus.

Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta reagoiko teillä ruuansulatus kalorimäärän lisäykseen?
Mä olen siis nyt muutamana päivänä syönyt muutamansata kaloria enemmän kuin yleensä aikaisemmin, ja varsinkin iltaisin turvottaa (viidennellä kuulla raskaana-look ;)) ja välillä koskee mahaan. Vessassakin saa käydä vähintään riittävän usein. :D Okei tämä voi olla nyt osittain hormonaalistakin koska eilen alko menkat, mutta mietin vaikuttaako myös ruokavaliomuutos.

Toiseksi, kuinka pitkään yleensä olette kerrallaan plus- tai miinuskaloreilla? Jos siis tekee tätä perinteistä että vuorotellen kasvatetaan lihaksia ja vuorotellen kiristellään rasvoja pois, en nyt puhu mistään isoista laihdutusprojekteista tms. :) Varmaan tämä on yksilöllistä mutta puhutaanko esim. viikoista vai kuukausista?

^ Saat riittävät protskut, kaloreita aivan liian vähän.
Mihin tää lausunto perustuu? Eli miten paljon sitä energiaa pitäisi sitten saada aamulla? Itse syön vaihtelevasti aamulla mitä sattuu mieli tekemään kuten smoothien rahkasta ja marjoista tai puuron raejuustolla tai ruisleipää täytteineen esim. kananmunalla. Ihan hyvin olen pärjännyt ja saan kaloreita saman verran kutakuinkin kuin tuossa esimerkissä (whey80 & ruisleipä).

Sen olen huomannut että salilla jaksaa jaksaa jaksaa vaikka kuinka, ei merkkiäkään siitä että puhti loppuisi! Lähinnä täytyy katsoa kellosta että hups, nyt mentiin jo toiselle tunnille, täytys varmaan lähteä pois...

mut perkule kun noi hiilarit pierettää! Ja joo, täytyy vääntää smoothieita, ei täst tuu mitään että mä ahdan jotain kaurahiutaleita kasakaupalla sisuksiini...

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Mulla tuppaa joskus olemaan sen verran kiire aamulla, että kunnon aamupala tahtoo jäämään. Ei varsinkaan rahka tai raejuusto uppoa heti herättyä... Voinko ottaa Whey80:stä aaupalana esim yhden ruisleivän kanssa? Saanko riittävät protskut ja kalorit ok?

Mä kyllä ennemmin suosittelisin, että heräät varttia aikaisemmin, ja syöt brekkariksi ihan vaan ruokaa. Pari palaa ruisleipää, päälle esim. juustoa, kalkkunaleikettä, tomskua, kurkkua, oheen vaikka lasi maitoa. Proteiinia kertyy sen sopivat 20-30g ja hiilareitakin ookoo. Lisäravinteet ovat lisäravinteita, ei jotain millä korvataan safkoja.

Toiseksi, kuinka pitkään yleensä olette kerrallaan plus- tai miinuskaloreilla? Jos siis tekee tätä perinteistä että vuorotellen kasvatetaan lihaksia ja vuorotellen kiristellään rasvoja pois, en nyt puhu mistään isoista laihdutusprojekteista tms. :) Varmaan tämä on yksilöllistä mutta puhutaanko esim. viikoista vai kuukausista?

Mulla ei ole mitään tuollaista systeemiä. Plussaan tai miinustelen tai olen nollilla sen mukaan, josko tarvetta on. Muttei mitään syklittelyä. Enkä koe että kenellekään, edes kovaa tavoitteellisesti treenaavalle moinen on tarpeellista, jos ei kisatavoitteita siellä niissä sarjoissa, joissa jo lihaksiakin tarvitaan.

Mulla ei ole mitään tuollaista systeemiä. Plussaan tai miinustelen tai olen nollilla sen mukaan, josko tarvetta on. Muttei mitään syklittelyä. Enkä koe että kenellekään, edes kovaa tavoitteellisesti treenaavalle moinen on tarpeellista, jos ei kisatavoitteita siellä niissä sarjoissa, joissa jo lihaksiakin tarvitaan.
Joo ihan samaa mieltä. Ei tästä hommasta kannata mitenkään vaikeaa tehdä itselleen. Ei se salitreeni tai kehonmuokkaus mikään elämän keskipiste pidä olla, joten semmosella tyylillä mikä itselle sopii, on riittävän rentoa, mukavaa ja tuloksia kuitenkin tulee sopivalla tavalla jotta henkinen ja fyysinen hyvinvointi paranee / pysyy yllä.

Oma kaava on mennyt näin suurinpiirtein kun aloin treenata kovaa: 1 vuotta plusmiinusnolla ja aloittelijana hyvin kehitystä, 6 vkon maltillinen dieetti jotta saatiin vähän tuloksia näkyviin, 1 vuoden plusmiinusnolla, 8 kk maltilliset plussat ja tosi kova treeni heikkouksiin keskittyen, 4 vkon plusmiinusnolla / ihan pienet miinukset takana ja nyt ollaan tässä tilanteessa, että rasvoja voisi poltella hieman jos jaksais, mutta koska näinkin on hyvä niin jatkan varmaan plusmiinusnolla -tasolla.

Mihin tää lausunto perustuu? Eli miten paljon sitä energiaa pitäisi sitten saada aamulla? Itse syön vaihtelevasti aamulla mitä sattuu mieli tekemään kuten smoothien rahkasta ja marjoista tai puuron raejuustolla tai ruisleipää täytteineen esim. kananmunalla. Ihan hyvin olen pärjännyt ja saan kaloreita saman verran kutakuinkin kuin tuossa esimerkissä (whey80 & ruisleipä).

Totta kai riippuu aktiivisuustasosta ja muista syömisistä, mutta kyllä äkkiseltään whey80 & ruisleipä kuulostaa aika vähältä - tosin riippuu tietysti myös leivänpäällisistä. Koska alkuperäiselle kirjoittajalle ei esim. rahka uppoa aamusta, ei mieleen tullut että leivänpäällisetkään olisivat esim. kananmunaa.

Penelope ja Tiuskis, kiitos vastauksista. :) Ilmeisesti kyse on siis varsin pitkäjänteisestä hommasta. Lähinnä kysyin ihan akateemisest mielenkiinnosta, en siksi että olisin itse välttämättä mitään sen suurempaa kehonmuokkausta harrastamassa. ;) Olin vaan ymmärtänyt että monet täällä tekee tuota, mutta ehkä sitten mimmeistä ei niin moni kuin tuolla "miesten puolella".
Oma tavotekin on lähinnä kunnokohotus ja yleinen hyvinvointi (ja tällä hetkellä akuutisti treenin tehostaminen ja sapuskojen sopeuttaminen siihen), ei mikään bikinimallin kroppa. :D

- - - Updated - - -

Ps. Tähän aamupalakeskusteluun: musta ainakin helposti uppoavaa ja ei liikaa mahassa painavaa on paistetut munat ja smoothie. Mäkään en tykkää syödä mitään kovin hapanta kuten rahkaa aamulla, ja toisaalta taas juuri ennen liikuntaa en tykkää syödä mitään älyttömän kuitu-/viljapitoista, koska pelkään että se sulaa niin hitaasti että haittaa treeniä. Tämä on toki varmasti hyvin yksilöllistä. :)

Penelope ja Tiuskis, kiitos vastauksista. :) Ilmeisesti kyse on siis varsin pitkäjänteisestä hommasta. Lähinnä kysyin ihan akateemisest mielenkiinnosta, en siksi että olisin itse välttämättä mitään sen suurempaa kehonmuokkausta harrastamassa. ;) Olin vaan ymmärtänyt että monet täällä tekee tuota, mutta ehkä sitten mimmeistä ei niin moni kuin tuolla "miesten puolella".
Oma tavotekin on lähinnä kunnokohotus ja yleinen hyvinvointi (ja tällä hetkellä akuutisti treenin tehostaminen ja sapuskojen sopeuttaminen siihen), ei mikään bikinimallin kroppa. :D
Vaikka tavoittelisit bikinimallin kroppaa, imo se on ihan saavutettavissa ilman mitään syklittelyjä. Sitten kun oikeasti aletaan pakkaamaan lihasta ja paljon, voi olla hyvinkin paikallaan syklitellä, ettei sitten (kisa)dieetin koittaessa painonpudotus ole niin valtava urakka. Ja kundit tekee mitä tekee, mutta kyllä sielläkin myös paljon sitä ihan turhaa hifistelyä ja hysteriaa saa lukea. Mua jotenkin aina alkaa ihan suunnattomasti hihityttämään, kun harrastelijatason (ja johon itsekin kuulun) porukka stressaa asioista kuten yöproteiini ja katabolia.

Ja tämä nyt oli taas toki vaan kahden yksittäisen mimmin mielipide tuosta syklittelystä.

Ps. Tähän aamupalakeskusteluun: musta ainakin helposti uppoavaa ja ei liikaa mahassa painavaa on paistetut munat ja smoothie. Mäkään en tykkää syödä mitään kovin hapanta kuten rahkaa aamulla, ja toisaalta taas juuri ennen liikuntaa en tykkää syödä mitään älyttömän kuitu-/viljapitoista, koska pelkään että se sulaa niin hitaasti että haittaa treeniä. Tämä on toki varmasti hyvin yksilöllistä. :)

Tässä on niitä nimenomaan yksilöllisiä eroja. Jotkut tarvitsevat kunnon aamupalan, joillekin ei oikein aamulla ruoka maistu. Aamupala on kuitenkin tärkeä osuus päivää, ja jotain silloinkin pitäisi syödä. Se, jos se on wheytä ja rahkaa, menee imo kyllä taas sinne ihan turhan hifistelyn puolelle, varsinkin jos ei rahkasta edes pidä. Miksi kukaan sellaista sitten söisi? Kyllä proteiinin lähteitä muitakin on. Ja saati sitten että pitäisi aamusta ja päivästä toiseen syödä yhtä ja samaa. Ei sakrifaissi sen enempää kehitä, monasti jopa päinvastoin.

Jos ei aamulla ruoka maistu, voisi olla ehkä paikallaan koittaa nihaista sieltä vuorokauden lopusta kaloreita. Eipä itselläkään tänä aamuna nälkä ollut, ja se johtuu siitä, että tuli vielä klo 18 jälkeen tankattua lähes pari tuhatta kcal, että sai eilisen kunnolla plussalle.

Aamulla huitasin suuhuni: Rahkapurkin, marjoja, vehnälesettä ja soijalesitiiniraetta. Ja myös lasillinen sokeritonta mehukeittoa.
Kohta syön lounaaksi: Paprikaa, kesäkurpitsaa, vesitonnikalaa, fetaa, rasvatonta raejuustoa ja loraus oliiviöljyä.
Välipala: Rahkapurkki, marjoja ja cashewpähkinöitä.
Päivällinen: Kalkkunasuikaleita, fetaa, kananmunavalkuaista, täysjyväpastaa ja kesäkurpitsaa iso kasa.
Iltapalana taitaa olla: Rahkaa ja mehukeittoa. Ja vehnäleseitä masulle. Umpiot pois :)

Heippa!

Uskaltaudunpas mäkin nyt laittamaan syömiseni tänne. :) Tässä minun päiväni:

Herätys klo 5, lasi vettä ja vitskut ym. naamaan. Sitten pieni aamucardio kuntopyörällä 25 min., niin että syke nousee ja hiki tulee pintaan.

Aamupala klo 6:

Pannukakku (sis. 40 g kaurahiutale, 100 g maitorahka, 20 g herajauhe, 1 kananmunan valkuainen)
100 g mansikoita
3 g kookosöljyä pannarin paistoon

Välipala 1 klo 9:

2 reissumiesviipaletta, välissä beceliä, broilerleikettä, keitetty kananmuna + tomaattia, kurkkua, salaattia

Lounas klo 11.30:

Jauhelihakeitto (100g naudan 10 % jauhelihaa, n. 230 g perunaa ja 200 g keittojuureksia, rypsiöljyä käytetty lihan paistamiseen)

Välipala 2 klo 14.30:

120 g maitorahka
120 g luonnon jogurtti
banaani

Treeni n. klo 15-16 (takareidet, pakarat, pohkeet)
->palkkari treenin jälkeen

Päivällinen n. klo 17.30:

Seitiä (100 g)
Täysjyväriisiä (40 g)
Wokvihanneksia ja salaattia yht. 200 g
Rypsiöljyä paistamisessa

Iltapala klo 20:

Smoothie (120 g maitorahka, 120 g luonnon jogurtti, mansikoita ja mustikoita n. 70 g, skton mehukeitto 50, vehnälese 10 g)

Kcal 1800-1900, makrot n.: P 166, H 186, R 58

Päivän aikana juon vettä 3-4 litraa + kahvia ja teetä. Kaikki päivät menee aika samalla kaavalla. Treenia 4 krt/vko ja noita aamuaerobisia 5-6 krt/vko.

Mitat 159/53, rasvanpolttoa takana pari kuukautta. Nyt pikkuhiljaa alan lisäilee kaloreita, niin että mennään maltilliselle plussalle. :)

Mikä hitto siinä onkin, että välillä on niin vaikea syödä kunnolla? Vaikka tietää että siitä tulee huono olo kun verensokeri heittelee?

Tai siis tiedänhän minä: jos päivän ohjelma menee silleen, ettei "normaalista" ruokarytmistä kiinnipitäminen onnistu (esim. jos nukkuu puoleenpäivään ja sali menee kiinni neljältä tai joutuu juoksemaan suoraan töistä yliopistolle), ja pitää elää jollain välipaloilla yms. Sitten tietysti voisi syödä kunnollisia välipaloja, mutta kun niitä pitäisi olla aina valmiina saatavilla viidessä minuuutissa, ja mielikuvitus on vähän heikossa.

Mitä te syötte välipaloiksi? Jos iskee yllättäen nälkä eikä ole aikaa laittaa sillä hetkellä mitään sen kummempaa? Jos siis suklaata ei lasketa... :D

Ei mulle nälkä koskaan iske yllättäen vaan tiedän, että se on se 3-4 tuntia, mikä on totuttu ruokailuväli ja yli neljän tunnin jälkeen on varmasti nälkä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom