Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Meillähän taisi olla aika samat mitat? Mulla on koomakulutus muistaakseni juuri tuo 1420 myös. Ja toimistotyöläinen. Peruskulutukseen lasken salitreenin mukaan, aerobinen on ollut lähiviikkoina ihan nollissa. Yleisesti pyrin harrastamaan mahd. paljon hyötyliikuntaa, nyt sekin vedetty minimiin, kiitos tuon hemmetin pakkasen. Josta luulen, että sekin nostaa mulla peruskulutusta entisestään. Kylmänkestävyys ollut aina huono, ja vielä huonompi nyt taas, kun ei ole sitä sisäistä villapaitaakaan. Mutta siis jos tähän peruskulutuksen päälle vetäisen vielä spinningin, ja koitan plussata pari sataa, niin safkan tarve lienee sellaisena päivänä luokkaa 3200. God damn!
Kutakuinkin joo, mä oon muistaakseni vähän lyhempi, painavampi ja mulla on isompi rasvaprosentti :D 169/61,8/21%

Joo toi spinning on kyllä semmonen hevosnälän kasvattaja että oksat pois! Mua väsyttää ja nälättää koko illan jos käyn aamupäivällä spindessä ja kokoajan sais olla jotain syömässä. En suosittele :D

Mari91: Yksinkertaisimmillaan voi tehdä toki ihan vain niin, että punttipäivänä ekstraa tulee palkkarin verran. Kyllä silläkin kehittyy. Saattaa olla, että sun tapauksessasi se olisi helpointakin. Tai tarvittaessa lisäät päälle pari leipäpalaa / hedelmän.

Mutta millaisia normaaliruokasi sitten ovat, jos niistä on vaikeaa säätää hiilarin määrää?
Mulla ainakin homma menee kutakuinkin niin, että dieetin / normaalikauden / aktiivisimman kuntoilukauden eron huomaa helpoimmin siitä, paljonko pääruoalla on perunaa/riisiä/pastaa ja iltapalalla puolestaan leipäpaloja. Eli silloin kun energiaa on leikattava hh-puolelta (dieetillä), niin pääruoka on usein kokattua proteiinia + kasviksia. Monipuolisilla kasviksilla ja sopivalla öljymäärällä erittäin ravitsevaa, ja protskua/kasviksia on sitten ikään kuin se riisin/perunan osuus.

Mari91: Yksinkertaisimmillaan voi tehdä toki ihan vain niin, että punttipäivänä ekstraa tulee palkkarin verran. Kyllä silläkin kehittyy. Saattaa olla, että sun tapauksessasi se olisi helpointakin. Tai tarvittaessa lisäät päälle pari leipäpalaa / hedelmän.

Mutta millaisia normaaliruokasi sitten ovat, jos niistä on vaikeaa säätää hiilarin määrää?
Mulla ainakin homma menee kutakuinkin niin, että dieetin / normaalikauden / aktiivisimman kuntoilukauden eron huomaa helpoimmin siitä, paljonko pääruoalla on perunaa/riisiä/pastaa ja iltapalalla puolestaan leipäpaloja. Eli silloin kun energiaa on leikattava hh-puolelta (dieetillä), niin pääruoka on usein kokattua proteiinia + kasviksia. Monipuolisilla kasviksilla ja sopivalla öljymäärällä erittäin ravitsevaa, ja protskua/kasviksia on sitten ikään kuin se riisin/perunan osuus.

Okei. Ehkä tuo on ihan hyvä systeemi mulle.
Ehkä vhh-henkisessä syömisessä mun ongelma on just se etten allergioiden takia pysty syömään kovin monipuolisesti kasviksia, tai sitten ihan oman pään sisällä oleva ongelma, että vhh=tonnikalaraejuustoa. :D Jotain esimerkkipäiviä tonne laittelinkin aikasemmin, mutta tyypillinen päivä voisi olla jotain tällasta:
- Aamulla smoothie jossa marjoja/hedelmiä, maitoa, jugurttia, chia-siemeniä, joskus heraa + esim. pala rahkapannaria tai jotain kotitekosia teeleipiä tai kaurapuuroa tai munia tms (tässä toki on säätövaraa juuri jälkimmäisen osan kanssa!)
- Lounaalla jonkun edellisen ruuan jämiä (ks. iltaruoka) + usein lisukkeena raejuustoa jos jämäannos on pienehkö.
- Iltapäivällä ohjelmasta riippuen joku välipala, esim. smoothie.
- Iltaruualla yleensä kalaa tai kanaa + täysjyväriisiä ja/tai jotain juureksia, salaattia
- Illalla vielä jotain pientä, esim. pari palaa juustoa
Jos yritän leikkiä vähentää hiilarieta niin helposti käy niin että jätän vaan riisin/juurekset pois pääruuilta ja sitten tietysti kalorimäärä tippuu tietysti myös. En vaan osaa. :P

Kutakuinkin joo, mä oon muistaakseni vähän lyhempi, painavampi ja mulla on isompi rasvaprosentti :D 169/61,8/21%

Joo toi spinning on kyllä semmonen hevosnälän kasvattaja että oksat pois! Mua väsyttää ja nälättää koko illan jos käyn aamupäivällä spindessä ja kokoajan sais olla jotain syömässä. En suosittele :D

Muutama sentti ja kilo sinne tai tänne ;)

Eipä se plussaaminen sittenkään niin hankalaa ollut; lopetin eilisten plussien listaamisen +700 kohdalla, kun en halua edes tietää totuutta. Mutta siinä on vain se, jos ja kun koittaa syödä kohtalaisen puhtaasti, niin syömistä on liiankin kanssa, versus eiliset pastat ja kakku.

Argh en ymmärrä! Syötin huvikseen eiliset ja tämän päivän eväät sekä viikon arvioidut liikunnat Kiloklubin laskuriin. Eilen toteutunut energiansaanti vajaa 1900kcal ja vaje 800kcal. Okei eilen oli lepopäivä, kävin vaan kevyellä lenkillä, mutta silti mielestäni söin ihan hyvin (ei ainakaan ollut erityisen nälkä missään kohti paitsi juuri ennen ruoka-aikoja). Tänään taas kävin aamupäivällä salilla, ja olen nyt syönyt normaalin aamiaisen (vajaa 500kcal), palautusjuoman, mun mittapuulla jätti-ison lounaan (melkein 700kcal) ja vähän välipalaakin, ja silti vielä olisi saamatta yli tuhat kaloria! Eli käytännössä toinen samanlainen lämmin ruoka ja vieläkolmensadan kalorin iltapala? Ja sitten oltaisiin vasta nollavajeessa tämän päivän osalta.:jahas:
Siis toisaalta ihan kiva ongelma että ei syö tarpeeksi kulutukseen nähden (eikä päinvastoin), mutta on se nyt älytöntä, että laihdun vahingossa vaikka luulen syöväni ihan kunnolla ja terveellisesti ja kuitenkin ennemmin tässä olisi tarkoitus habaa hankkia kuin laihtua enää lisää.:wtf: Ja siis mulla on oikeesti paino laskenut, että tuskin mä noita kaloreita aivan persiilleen lasken. Tänään aamulla vaaka näytti sellasta lukemaa jonka oon nähnyt viimeks 18-vuotiaana kun pelasin ringetteä. :D

Anteeksi avautuminen. Ei mulla ollut mitään varsinaista pointtia tässä. :D

Ihanaa kun täällä on näin tsemppaavaan porukkaa. :D Mutta siis oikeesti, vedättekö tekin sellasia rekkamiehenannoksia??
Joo kyllä vedetään. Tosin itse kun pyrin enempikin tällaiseen ylläpito-tasapainoon tässä enkä halua tehdä ruasta mitään erikoisempaa numeroa ylipäätään, niin syön energiatiheämpää ruokaa kuin ihan puhdasta ns. body-ruokaa. Se helpottaa kummasti.

Edit: Semmonen piti lisätä, että sullakin kun tavoite on lihasmassan kasvatus niin tärkeintä on että kaloreita on riittävästi ja saat proteiinia paljon ja riittävästi rasvaa. Joten suakin voisi helpottaa syödä ruokaa josta saa enemmän kaloreita kerralla. Eli unohtaa rasvattomat raejuustot ja syödä normaalia jne.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Tiuskis, jep tätä olen nyt yrittänyt opetella, että ei sitä kevytvaihtoehtoa ja öljyä saa laittaa riittävästi jne. :) Siis toisin sanoen kääntänyt omaa ajattelua siihen, että ruokaa pitää syödä paljon eikä yrittääkään vältellä sitä. :D

Joo kyllä vedetään. Tosin itse kun pyrin enempikin tällaiseen ylläpito-tasapainoon tässä enkä halua tehdä ruasta mitään erikoisempaa numeroa ylipäätään, niin syön energiatiheämpää ruokaa kuin ihan puhdasta ns. body-ruokaa. Se helpottaa kummasti.

Edit: Semmonen piti lisätä, että sullakin kun tavoite on lihasmassan kasvatus niin tärkeintä on että kaloreita on riittävästi ja saat proteiinia paljon ja riittävästi rasvaa. Joten suakin voisi helpottaa syödä ruokaa josta saa enemmän kaloreita kerralla. Eli unohtaa rasvattomat raejuustot ja syödä normaalia jne.

Mäkin koitan nyt yhä hakea sitä hyvää tasapainoa tuossa. Kun tottavie jos kun haluaisi puhtaasti syödä, siinä on jo 'liikaa' duunia, ja en halua, että ruoka hallitsee elämääni, koska suhtautumiseni siihen on lähinnä polttoaine. Mutta samalla sitten taas voinut niin paljon paremmin (heitti esim. ihan kauhea väsy ja ähky siitä sunnuntainkin mätöstä), kun syön kohtuu puhtaasti. Joten kauhean motivoitunut en ole sen helpon, korkeaenergisen höttöruoankaan syömiseen.

Ja noissa rasvaa sisältävissä tuotteissakin on hakemista laktoosiallergikkona; laktoosittomat kun järjestään ovat myös rasvattomia.

Ei tämä nyt kuitenkaan mitään ihan kärsimystäkään ole, joskus aikaisemmin olisi jopa tullut morkkikset jostain kakusta, nyt tiedän, että se on välillä vain hyvästä. Ja niin hyvää ;)

Anteeksi kun jauhan samaa, mutta. Tänään söin mielestäni ihan hyvin päivällä - perus kiireaamun aamupala smoothie ja paistettuja munia, lounaaksi reilu annos kanaa kermakastikkeessa ja riisiä ja salaattia, välipalaksi banaani-suklaa-proteiinismoothie - ja nyt illalla aivan överi-ison annoksen uunilohta (koko 300g filee jossa oli päällä puoli purkkia ranskankermaa) ja reilusti bataattimuussia ja SILTI kalorilaskuri väittää että vielä puuttuisi 500kcal!!!

Onko nyt ihan varma että tämä on tarkoituksenmukaista ja terveellistä tankata näin paljon??
Painoa tosiaan noin 73 kg ja punttia about joka toinen päivä, ja kaikki laskurit väittää että mun pitäis syödä noin 2600kcal päivässä. Toki ruuat olisi voinut tänään jakaa vähän fiksumminkin eri aterioille ettei olisi tullut illalla niin ähky, mutta siis pointti oli nyt kokonaismäärä. Eihän tässä nyt voi käydä niin että sitten vaan vahingossa lihonkin?? Vetelen nyt sitten kaurasuklaakeksejä myöhäisiltapalaksi. :D

Toisekseen, täällä on toki jo ihmisten ruokapäiväkirjoja, mutta huvittaisko ketään antaa esimerkkiä/ esimerkkejä mitä ja paljonko syödä päivässä, jos tarkoitus on hankkia noin 2500kcal? :) Saisin vähän suhteellisuudentajua tähän... ;)

- - - Updated - - -

Ps.
Penelope, eikös korkeaenerginen ja puhdas/ ravinteikas ruoka ole ihan mahdollista yhdistää? Mä ainakin näen näiden liittyvän tietyllä tapaa samaan. Esim. oliiviöljy on korkeaenerginen ja puhdas luonnontuote, kevytmargariini ei jne.

Se on yksilöllistä onko tuo sulle sopiva määrä: voi hyvin olla, mutta ei voi kukaan taata. Laskureissa riippuu hyvin paljon siitä, miten aktiivista muu elämä on + miten suuri osa nykypainosta on lihasmassaa, sitä laskuri ei voi tietää. Eli kokeile vaikka 3 viikkoa ja katso miltä muutos näyttää.

En anna nyt tarkempia esimerkkejä koko päivästä, mutta erityisesti aamuateriasi kuulosti pieneltä ja smoothiet voivat olla kevyitä, vaikka saa niistä raskaitakin. Myös esimerkiksi riisiä ainakin itse opin aikanaan helposti syömään tupla-annoksenkin aterialla, poisoppiminen oli vaikeampaa... Mutta tässä ravintointensiivisiä ja energiatiheitä ruoka-aineita, joilla kasvaa kokonaissaanti ilman hirmu isoja syömismääriä:

- pähkinät ja siemenet (prot ja rasva, eli jos rasvoissa tilaa niin näitä mieluusti paljon!)
- avokado (rasva)
- turkkilainen jogurtti (prot ja rasva)
- täysjyväleipä on energiatiivistä
- öljyä sinne tänne: salaattiin, pastaan, riisiin, bataattimuusiin
- linssit on monelle helposti ruoan ohessa uppoava lisäenergian lähde, joka "hukkuu" muuhun ruokaan. Samoin tofu voi olla yllättävän hyvä lisä myös sekasyöjälle, jos muuten sopii ruokavalioon. Itse voisin kiskoa jotain jalotofu-kylmäsavua helposti salitreenin jälkeen 300 g paketin yhdeltä istumalta (=480 kcal, 54 g proteiinia, 27 g rasvaa)
- jos rahkaa on "syötävä" ja ongelmana on saada tarpeeksi kaloreita, sekaan 50/50 suhteessa maustettua jogurttia tai bulgarialaista jogua + hunajaa jos haluaa
- smoothieen saa upotettua loputtomasti energiaa, jos haluaa: vähän kookosöljyä, pähkinämurskaa, enemmän jotain hiutaleita/siemeniä, avokadoa...
- kuivahedelmistä on helppo saada hiilaripitoista energiaa, jos tämäntapainen makea maistuu!

Onko nyt ihan varma että tämä on tarkoituksenmukaista ja terveellistä tankata näin paljon??
Painoa tosiaan noin 73 kg ja punttia about joka toinen päivä, ja kaikki laskurit väittää että mun pitäis syödä noin 2600kcal päivässä. Toki ruuat olisi voinut tänään jakaa vähän fiksumminkin eri aterioille ettei olisi tullut illalla niin ähky, mutta siis pointti oli nyt kokonaismäärä. Eihän tässä nyt voi käydä niin että sitten vaan vahingossa lihonkin?? Vetelen nyt sitten kaurasuklaakeksejä myöhäisiltapalaksi. :D

Niinkuin Tankopippuri jo vastasikin, niin ei tuossa auta kuin kokeilla ja testailla sopivaa (kalori)määrää ja arvioida lopputulosta sitten silmämääräisesti ja vaa'alla. Ja varsinkin tuo silmämäärällä arvointi on aika suoraan verrannollinen siihen, mitkä sun tavoitteet ovat, eli haetko esim. mahdollisimman isoa lihaskasvua, vai onko toiveena ennemminkin hyvä lihaserottuvuus. Toki nuo nyt eivät ihan vastakkaisia asioita ole, koska lihaksissa tarvitaan myös kokoa, että niitä saa erottumaan, mutta kuitenkin :)

Oma sikseen isohko peruskulutus hoikaksi naiseksi selittynee juurikin sillä, että aktiivisuustaso on korkeahko, aineenvaihdunta tosi nopeaa, ja kehonkoostumus sellainen, että vaikka lihakset pieniä ovatkin, niitä on painoon nähden kohtalaisesti, eli rasvaprosentti matala. Ja vähän luulen, että jopa nuo pakkaset ovat nostaneet mun peruskulutusta entisestään, kun ei ole sitä luontaista villapaitaa käytännössä yhtään nykyisellään.

Penelope, eikös korkeaenerginen ja puhdas/ ravinteikas ruoka ole ihan mahdollista yhdistää? Mä ainakin näen näiden liittyvän tietyllä tapaa samaan. Esim. oliiviöljy on korkeaenerginen ja puhdas luonnontuote, kevytmargariini ei jne.
Joo, täysin totta. Rasvojen määrää en vaan välitä lisätä, pidän ne mieluusti siellä nykyisessä aika optimoidussa määrässä. Ja paikkailen nykyiselläänkin rasvojen saantia yhä oliivi- ja rypsiöljyllä suoraan lusikasta. Proteiinia taas saan jopa liikaa. Eli josko jostain on ihan aidosti vajarit, niin hiilareista. Mutta kyllä tämäkin tästä alkaa jo sujua; olen kasvatellut nyt annoskokoja, ottanut mukaan yhden välipalan lisää, ja upgreiddaillut muutenkin syömisiäni korkeaenergisempiin hyviin vaihtoehtoihin hiilareiden osalta.

Selvä, eipä sitten auta kuin seurata tilannetta. :) Mulla on siis pienemmillä syömisillä paino laskenut, ja nyt tarkoitus olisi saada ennemmin lisää lihasta, niin oletan että olen aiemmin syönyt liian vähän, ja nyt siis yrittänyt lisätä ruokamäärää. Tämä tuntuu vaan hurjalta kun jossain vaiheessa (kun en harrastanut mitään liikuntaa!) tuntui että puolta pienemmillä syömisillä paino vaan nousee.
Mun smoothien peruskaava on yleensä hedelmät/marjat + turkkilaista jugurttia + kevytmaitoa + halutusta mausta ja tilanteesta riippuen esim. chia-siemeniä, raakakaakaota tai heraproteiinia. Kiloklubin laskurin mukaan tuo eilinen aamiainen esimerkiksi olisi ollut noin 500kcal, pelkkä iltapäivän smoothie 220kcal. Noista tankopippurin mainitsemista ruoka-aineista valitettavasti aika moni on multa pois laskuista allergioiden takia (esim. pähkinät ja tofu). Rasvan saannista en olisi kovin huolissaan, kun sitä näyttää tulevan kuitenkin reilusti yli 100g päivässä, jos oikeesti syön sen 2600kcal verran.

Minä yritän myös saada kasaan sen 2600 kaloria tälle päivälle, pituutta about 160cm, painoa 60, tavoitteena lihaskasvu ja laskuri näytti että peruskulutus olisi about 2100 joten +500 kaloria lisää niin olisi hyvä. Eilen pääsin siihen, mutta pahoin pelkään että tänään jäädään alle..tuntuu että yksinkertaisesti mahaan ei mahdu, jos ajatellaan että menen n. kahden tunnin päästä salille niin nyt pitäisi syödä taas lasagnea, mutta kun pakki on ihan täynnä vielä välipalan kaurahiutaleita! Lisäksi kun hiilareita tulee nyt reippaasti niin peräpää kyllä ilmaisee olemassaolonsa.....

Mutta joo, aikaisemmin luulin syöväni hyvin kunnes laskin normisyömisten kalorit. jep. 1500. Heh heh.

..miten te muuten laskette kalorit valmiista ruuasta? Tein tänään koko perheelle lasagnea jota söin itsekin, mutta ei hajuakaan annokseni kalorimäärästä. Pitäisikö aina punnita ja tehdä itselle oma annos?

Kalorilaskurin mukaan mun energiankulutus olisi 1985 kcal päivässä, jos huhkin salilla vähän päälle tunnin ja siihen kävelyt päälle salille ja takas eli yhteensä n. 25 minuuttia. Pitääköhän toi paikkaansa? Oon siis 159 cm pitkä ja 53 kg noin suunnilleen.

Tän päivän safkat:
kaurapuuro elovena 40g (ennen keittämistä), valio arkirae 100+g, oivariinia, mustaherukoita

ruisreikäleipä 2 palaa, oivariinia, arkijuusto 4 viipaletta, kurkkua, keitetty kananmuna 2 kpl, porkkana, lasillinen kevytmaitoa

banaani, fast hera 80, oliiviöljyä

janssoninkiusausta (kuohukermalla), salaattia, kurkkua, tomaattia, raejuustoa, oliiviöljyä (oli iso annos kaikenkaikkiaan)

omena, valio pehmeä maitorahka 250g, mustaherukoita, kourallinen pähkinöitä

...ja noiden lisäksi pitäis vielä +200 kcal edestä keksiä jotain syötävää, tosin tänään en oo käynyt salilla.

Mitähän ois fiksuinta nakata naamaan aamulla ensimmäisenä, kun heräämisen ja salitreenin väliin jää vain maks. 45 min.? Olen herättyäni aina nälkäkuoleman partaalla enkä meinaa kyetä mihinkään ennen kuin saan syötyä edes jotain, mutta ensi viikosta lähtien aikataulut on sellaset että ois pakko käydä salilla ennen kouluun menoa, eli viideltä ylös, koiran pikapissatus yms. ja viimeistään kuudelta ois oltava eka sarja jo meneillään jos meinaa keretä treenin jälkeen jäähdyttelyt, venytykset ja suihkut.
Salin jälkeen palkkari ihmiseksi laittautuessa ja matkalla (joka puoli tuntia), koulussa on tarjolla peruskauravesihöttöpuuro, leipää, juustoa, leikkelettä, kurkkua, tomaattia ja joskus jugurttiakin.
Ainakin mun pitää yrittää ahtaa itseni täyteen ennen nukkumaan menoa niin ei kuole aamulla...

Sit muakin kiinnostaisi tietää et mitä voisi heittää arvioksi lämpimän ruuan kalorien osalta? En ole aiemmin laskenut kaloreita joten ei mitään hajua voiko sellanen olla 2, 8, 18 vai vaikka 418 kaloria :p Koulussa saan tuon aamiaisen lisäksi lounaan ja päivällisen, jotka on yleensä kouluruuiksi oikein hyviä, jopa erinomaisia, joskin melko rasvaisia/kermaisia (ja joskus on sitten niitä päiviä jollon tarjolla on jotain venhämakaroninakkimössöä josta rasva tippuu haarukan läpi... Jollon mun pitää varmaan ruveta viemään härskisti oma ruoka asuntolan jääkaappiin ja toivoa ettei kukaan tule valittaan). Enhän mää tietenkään kouluruuilla ollessa mitään saa tarkkaan laskettua, mutta kun nyt ei ole minkään valtakunnan hajua missä mennään...

Olen 164/~60kg ja koitan hiukan laskea painoa (max -5kg). Olomuoto on hyvin peruspirkko, lihaa on kyllä jonkun verran ja ne ylimääräiset löytyy päärynäkropalla alaosastolta. Viimeiset viisi vuotta paino on ollut aika samoissa lukemissa, eli voi olla vähän työlästä sitä pudottaa näin normaalipainon sisällä. Salilla käyn 5 kertaa viikkoon ja sen lisäksi yleensä yksi rauhallinen aerobinen.
Aloin neljä viikkoa sitten laittaa ylös ruuat ja liikkumiset kiloklubiin. Punnaaminen ja muu ei ole ongelma, on ennestään tuttua ja taloudessa on toinenkin dieettaaja ja ruuat sen mukaisia :D Treenimäärää en siis ole nyt mitenkään lisännyt, enkä myöskään mitään aamulenkkejä. Pelkällä ruokavalion rukkaamisella on nyt vielä menty.

Ensimmäiset kolme viikkoa menin niin, että treenipäivinä 1700kcal ja lepopäivät 1300kcal. Treenipäivän makrojakaumaesimerkki: hh 180g, p 140g ja r 47g. Näihin kolmeen viikkoon sisältyi kyllä kaksi reilun 2000kcal päivää ja pari pienemmän energiasaannin päivää.

Paino ei näinä kolmena viikkona liikkunut muuta kuin puolen kiloa ylös päin, joten vähensin energiansaantia nyt tälle viikolle:
1500kcal treenipäivät ja lepopäivät 1100kcl. Esimerkki eilisen treenipäivän makroista: hh 108g, p 188g, r 36g.
Olo on näillä kaloreilla ihan ok, lepopäivänä oli vähän nälkä, muttei mikään kiituutteluolo. Näinä lepopäivinä olen varsinkin hiilarien määrää jättänyt pienemmäksi.

Pointti tässä koko kirjoituksessa on nyt, että nämä määrät näyttävät ihan hirveän pienille treenaavalle ihmiselle, vaikka ei vielä miltään pahalta tunnukaan. Varsinkin kun tätä keskustelua tulin vielä lukemaan ja katselen muiden syömismääriä :D Voiko vaan olla että oma aineenvaihdunta on niin hidas että peruskulutuskin on pieni? Kannattaako tässä nyt alkaa tätä tarkemmin miettimään vai mennä näin kun tuntuu hyvältä? Ruoka on hyvin peruspuhdasta ruokaa, vähärasvaista lihaa, kasviksia, hedelmiä, rahkaa, puuroa, hyviä rasvoja...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom