kiitos Penelopetuota vähän itekki uumoilin että rasvoja liian vähän... mulla on vaan ongelma missä vähentäisin että voisin lisätä sitä rasvaa, kun kalorit on nyt noin 1850 niin kalorimäärää en haluaisi kasvattaa. Aattelinkin jos jättäisin iltapalalta rahkan pois ja kasviksia ihan vähän vähemmälle. Ja jos iltapala Triple Nightin sekaan lisäisin ihan vaan helposti 10g öljyä ? rasvoja tulee nyt n 43g ja ton muutoksen myötä olis sitten 53g.. ähh vaikeeta järkeillä ideaalinen ruokavalio
saa antaa vinkkejä..
Mä tekisin sinuna kyllä juuri toisinpäin, eli jättäisin sen yöproteiinin pois ja tilalle se rahka, tai muu ruoka joka päivän makroihin vielä mahtuu. Oikea ruoka on aina kivempi ja parempi vaihtoehto kuin jauhot.
Tuo 1850 on melko hyvä ja maltillinen kalorimäärä, toki huomioiden sen, ettei miinuksen olisi hyvä kasvaa yli sen viidensadan, josko olemassa olevaa lihasmassaa jo on, ja sen haluaa säilyttää ja toki muutenkin, ettei dieetti ihmisrääkkäykseksi mene. Ja rasvat vähintään tuo 53g, mutta ehdottoman mieluummin enemmän.
Ja kun niitä ideoita kyselit, niin voithan sä vaihdella niin, että välillä syöt aamulla leipää, välillä puuroa jne. Ja jätät vaikka mansikat aamusta pois vaikkei niissä kaloreita juuri mitään olekaan, ja syöt niitä, tai muita marjoja sitten taas välipalana, tai illalla enemmän. Lohi on hyvä proteiinin ja rasvan lähde, eli jos vain maistuu, kannattaisi ottaa mukaan valikoimaan. Kurkku on niin kevyttä, ettei maksa vaivaa laskea sen kaloreita. Ja yleisestikin kasvikset se väärä paikka 'säästää'. Lounaalta sitten taas vaikka leipä + leikkele pois, ja tilalle enemmän kanaa ja vihanneksia. Pähkinöitä on montaa eri sorttia, ja macadamiapähkinöissä lienee paras rasva/kalorisuhde. Öljyn lähdettä hyvä myös vaihdella, eli välillä oliiviöljyä, välillä rypsäriä.
Nyt alussa sitä itselle sopivaa ruokavaliota hakiessa kannattaa mun mielestä myös käyttää kaupassa hetki tuoteselosteita tutkaillessa, ja ilman että tuijottaa vain sitä kcal/ 100 g -lukemaa, vaan keskittyen siihen, mistä ne kalorit muodostuu. Eli juurikin rasvan, proteiinin ja hiilarin suhde. Loppupeleissä se enemmän kaloreita sisältävä vaihtoehto voi olla jopa parempi, juurikin sitä ajatellen, että saat tarvittavat rasvat ja proteiinit kokoon.