Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ja salitreenipäivinä voisi harkita sitä, että paikkaa protskun tarvetta lisäproteiinilla. Päivittäin se toki ei imo kannata, koska on kuitenkin vain lisäravinteeksi tarkoitettu.

Rahkapannarit kuulostaa namilta, pitää kokeilla itsekin :)

Rahkapannarit kuulostaa namilta, pitää kokeilla itsekin :)
On on! :D Just tein eilen ja vielä yks pala jäljellä. Tuolla ohjeella tulee siis yksi perus piirasvuoallinen, toki voi tehdä tuplat jos on useempi syöjä tai isompi vuoka. Jos ei pelkää sokeria niin pikkusen vaahterasiirappia vielä päälle niin nam. :)
Ja tosiaan onnistuu myös gluteenittomana jos käyttää jotain gluteenitonta jauhoa. Jauhon sortilla on väliä lähinnä maun ja ravintoarvojen kannalta, ei niinkään sidosaineena, koska kananmunat kyllä hyydyttää ton.

Mä kävin tänään Prismassa ihan pitkän kaavan mukaan ja yritän nyt alkaa niitä rasvoja käyttään. Ostin muun safkan ohella raejuustoo, avokadon (näin alkuun ihan yhden :D), pinjansiemeniä ja lohta. Omega3 oon käyttäny jo vuoden verran ja niitä ostin kans lisää. Oon aiemmin saanu kaiken rasvan varmaan piilorasvana ku en oo ikinä käyttäny leivän päällä paljoo rasvaa ja öljyistä jne en oo ikinä tosiaan tykänny. Hassua muuten että joutuu laihduttaessaan oikeen miettiin mistä saa lisää rasvaa! Iltapalasalaattiin lorautin reilummin öljyä äsken ja kyllä sen syömään pysty. Eli kai sitä kaikkeen tottuu. :D

Mä käytän ite kans laktoositonta ja niinhän se menee että ne tuotteet on melkeen automaattisesti samalla rasvattomia. Nykyään vaihtoehdot on kyllä lisääntyny hurjasti. :)

Oon kyl harkinnu jotain palkkaria tai lisäproteeinia, mutta PT oli sitä mieltä ettei ainakaan vielä oo tarvetta. Treenaan tällä hetkellä kolmesti viikossa "kunnolla" + sellaset omat treenit ja aerobinen mikä on vähä mitä millonki.

Kiitos hei tosi paljo vinkeistä. :) Enköhän mä saa tän homman ny pelittään ja tuun taas kyseleen jos ei etene. :)

^ Ole hyvä! Suosittelen kuitenkin, että nyt myöskin ainakin kertaalleen lasket kalorit ja kulutuksesi kalorilaskurin avulla, ja koitat sitten ottaa sellaisen tasaisen max. -500 per päivä.

Heippa! olen syönyt tällä nykyisellä ruokavaliollani nyt reilun viikon, tarkoituksena siis ihan perinteinen kesäkuntoon 2014, tai ainakin sinne suuntaan. Ruokavalio on tilattu, ja olen siihen ammattitaitoon luottaen sillä porskutellut menemään :) Nyt oon kyllä alkanu epäilemään, että rasvoja ei taida kuitenkaan tulla tarpeeksi. Tällähetkellä prosentit menee ohjelmani laatian mukaan näin: HH 44 % p 30 % r 26 %. Kiloklubi sanoo, että rasvoja pitäisi olla yli 25 % (mikä siis mulla täyttyy), mutta pakkotoistosta huudellaan, että noin. 1g per kilo? (minulla 40,5g) Joten pitääkö sitä rasvaa todellakin mun tapauksessa olla 90 grammaa? Ja korjaantuuko tämä nyt sillä että syön vaikka 50 g manteleita päivittäin?

Kuinka paljon haittaa puolen vuoden ruokavaliossa on alhaisista rasvamääristä ja miten niitä nyt kannattais sitten lisäillä?

Heippa! olen syönyt tällä nykyisellä ruokavaliollani nyt reilun viikon, tarkoituksena siis ihan perinteinen kesäkuntoon 2014, tai ainakin sinne suuntaan. Ruokavalio on tilattu, ja olen siihen ammattitaitoon luottaen sillä porskutellut menemään :) Nyt oon kyllä alkanu epäilemään, että rasvoja ei taida kuitenkaan tulla tarpeeksi. Tällähetkellä prosentit menee ohjelmani laatian mukaan näin: HH 44 % p 30 % r 26 %. Kiloklubi sanoo, että rasvoja pitäisi olla yli 25 % (mikä siis mulla täyttyy), mutta pakkotoistosta huudellaan, että noin. 1g per kilo? (minulla 40,5g) Joten pitääkö sitä rasvaa todellakin mun tapauksessa olla 90 grammaa? Ja korjaantuuko tämä nyt sillä että syön vaikka 50 g manteleita päivittäin?

Kuinka paljon haittaa puolen vuoden ruokavaliossa on alhaisista rasvamääristä ja miten niitä nyt kannattais sitten lisäillä?
Joo kyllä se 1g on se vähimmäismäärä, joten lisää rasvaa. 50 g manteleista tulee vajaat 30 g rasvaa mutta myös 300 kcal. Jos jos nyt sun kalorimäärä on sopiva (paljonko se on??) niin joudut tinkimään hilareista ja / tai proteiinista. Tod. näk hiilareissa on vähän varaakin kun ne on nyt 44 %. Kuinka paljon haittaa niin se on yksilöllistä, mutta tarvitset rasvaa hormoonitoimintaan, rasva-aineenvaihduntaan, aivojen, silmien jne toimintaan joten minä lisäisin kyllä niitä heti siihen ruokavalioon öljyjen, avocadon, siemenien, pähkinöiden, lohen, kananmunien jne muodossa.

Joo kyllä se 1g on se vähimmäismäärä, joten lisää rasvaa. 50 g manteleista tulee vajaat 30 g rasvaa mutta myös 300 kcal. Jos jos nyt sun kalorimäärä on sopiva (paljonko se on??) niin joudut tinkimään hilareista ja / tai proteiinista. Tod. näk hiilareissa on vähän varaakin kun ne on nyt 44 %. Kuinka paljon haittaa niin se on yksilöllistä, mutta tarvitset rasvaa hormoonitoimintaan, rasva-aineenvaihduntaan, aivojen, silmien jne toimintaan joten minä lisäisin kyllä niitä heti siihen ruokavalioon öljyjen, avocadon, siemenien, pähkinöiden, lohen, kananmunien jne muodossa.

Niin no itseasiassa.... :D

Eikä tarkoitus ole nyt mitenkään hämmentää, mutta lyhytaikaisesti, juurikin kun dieetin aloittaa, voi rasvan määrä kaiketi olla vähäisempikin, eli vaikka tuo 40,5g. Ongelmia saattaa tulla, ja hyvin mahdollisesti tuleekin, josko liian vähärasvaista ruokavaliota jatkaa kauan. Eli nyt vaikka alun 10 vkoa, varmaan ihan fine. Ja sitten se rasvan saannin nosto määrään 1 g/ tavoitepainokilo. Ja tässäkin kannattaa taas kuulostella ja seurailla itseään, mulla ainakin rasvan liian vähäinen osuus ruokavaliossa ilmeni sillä, että kuukautiskierto alkoi heittelemään, ja iho kuivui. Eli jos sellaista ilmenee, niin sitten lisää rasvaa.

^ Ole hyvä! Suosittelen kuitenkin, että nyt myöskin ainakin kertaalleen lasket kalorit ja kulutuksesi kalorilaskurin avulla, ja koitat sitten ottaa sellaisen tasaisen max. -500 per päivä.

Laitoin Kiloklubiin eilisen safkat ja yllätyin kyllä aika paljon. Vihannekset oli vihreellä, samoin herkut. Mutta energia punasella ihan reippaasti (siis liian ison miinuksen takia) ja kuidut keltasella.

HH 134,6 g 40 %
P 115,1 g 34 %
R 39,4 g 26 %

ENERGIALASKELMA Toteutunut Suositus
Ravinnosta saatu energia 1382 kcal 1813 kcal
Peruskulutuksen energia -2253 kcal -2230 kcal
Päivän energiavaje -868 kcal -546 kcal

Aaamupala:
-Maitoon tehty kaurapuuro (1 dl hiutaleita ja 2 dl maitoo)
-1 tl voita
-1 dl sokeroimatonta mehukeittoo
-2 rkl raejuustoo

Lounas:
-Iso kanan rintafilee
-salaatti, tomaatti, kurkku, ananas
-Raejuustoo 100 gr

Välipala:
-Mandariini
-Banaani
-Jälkiuunileipä oivariinilla
-Kinkkua, kurkkua

Päivällinen:
-Jauheliha-kasviskeittoo paistijauhelihasta, lanttu-porkkana-purjo-selleri
-Jälkiuunileipää, oivariinia
-Maitoo iso lasillinen

Iltapala:
-½ maitorahka
-1 dl sokeroimatonta mehukeittoo

Tuntuu että oon syöny ihan hitosti ja nälkä ei ollu kyllä missään vaiheessa. Rasvoja lisää? Vai pitääkö toi laskelma ees paikkaansa? Munhan pitäis laihtua tolla syömisellä yli puol kiloo viikossa ja liikuntaa ei oo ees huomioitu...

Niin no itseasiassa.... :D

Eikä tarkoitus ole nyt mitenkään hämmentää, mutta lyhytaikaisesti, juurikin kun dieetin aloittaa, voi rasvan määrä kaiketi olla vähäisempikin, eli vaikka tuo 40,5g. Ongelmia saattaa tulla, ja hyvin mahdollisesti tuleekin, josko liian vähärasvaista ruokavaliota jatkaa kauan. Eli nyt vaikka alun 10 vkoa, varmaan ihan fine.
Henkilökohtainen asia tosiaan, mutta itse en montaa vkoa olisi. Jutan ja Bullin gofatgo oli vähärasvainen dieetti n. 30-45 g rasvaa ja he sanoivat että tämä on 4 vkon dieetti eikä sitä pidä kauempaa noudattaa. Monella ehti tulla jo 4:ssä vkossa hormooniongelmia, en tiiä sitten johtuiko omegoista vai vähärasvaisuudesta vai sekä että vaiko ihan jostakin muusta. Minä en vakavalla asialla leikkisi yhtään.

inku, oliko tuossa laskelmassa huomioitu mahdollinen ruuanlaittoon käytetty rasva? Siis oliko ton kanan paistamiseen tai keiton valmistamiseen käytetty mitään rasvaa? Musta tuo kuulostaa siltä että proteiinia sulle tulis ton mukaan ihan hyvin (toisin kuin alunperin epäilin), mutta tosiaan rasvaa ja energiaa yleensäkin aika vähän. Kylläsyyshän riippuu paljolti siitä, minkälaista ruokaa syö, eikä suoraan kalorimäärästä. :)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
inku, oliko tuossa laskelmassa huomioitu mahdollinen ruuanlaittoon käytetty rasva?

Mulla on sellanen paistinpannu ettei se tarvi rasvaa paistamiseen.

Kikkailin vähän ja sain kaikki pallukat vihreeks lisäämällä 40 grammaa täysjyväpastaa lounaalle, ruokalusikallisen öljyä salaattiin ja toisen ruokalusikallisen iltapalan yhteyteen. Olisko nää tarpeellisia lisäyksiä, vai kokeilenko mennä noin isolla vajeella ja kattoo mitä tapahtuu?

Tämän päivän sapuskat:

Aamupala: maitorahka, mehukeittoa ja pari kuppia maitokahvia
Välipala: maitorahka, kananmunan keltuainen, cashewpähkinöitä noin 15g, pari kourallista puolukoita, maitokahvi
Lounas: 100g kanaa, paljon kasviksia, loraus oliiviöljyä, maitorahkasta tehty valkosipulikastike
Päivällinen (salitreenin jälkeen): 100g 10% jauhelihaa, riisiä, salaattia, oliiviöljyssä paistettua punasipulia, maitorahkasta tehty valkosipulikastike, raejuustoa
Iltapalaksi syön "uunirahkaa", eli sotken kananmunan valkuaisen ja maitorahkan sekaisin, maustan kanelilla ja makeutusaineella ja heitän kipossa uuniin noin puoleksitunniksi. Sitten jäisiä marjoja kaveriksi :)

Tällä ruokavaliolla dieettaaminen on onnistunut aina. Kaloreita en laske, en punnitse kaikkea mitä syön ja lisään/vähentelen sapuskaa olotilan mukaisesti. :)

Tuntuu että oon syöny ihan hitosti ja nälkä ei ollu kyllä missään vaiheessa. Rasvoja lisää? Vai pitääkö toi laskelma ees paikkaansa? Munhan pitäis laihtua tolla syömisellä yli puol kiloo viikossa ja liikuntaa ei oo ees huomioitu...
Jos olet ne kaikki safkat rehellisesti syöttänyt, niin miksi ei pitäisi paikkaansa? Ja kylläisyyden tunne on aika suoraan liitännäinen syödyn ruoan laatuun ja tasoon. Ihan paras dieettihän on sellainen, ettei tule nälkä.

Henkilökohtainen asia tosiaan, mutta itse en montaa vkoa olisi. Jutan ja Bullin gofatgo oli vähärasvainen dieetti n. 30-45 g rasvaa ja he sanoivat että tämä on 4 vkon dieetti eikä sitä pidä kauempaa noudattaa. Monella ehti tulla jo 4:ssä vkossa hormooniongelmia, en tiiä sitten johtuiko omegoista vai vähärasvaisuudesta vai sekä että vaiko ihan jostakin muusta. Minä en vakavalla asialla leikkisi yhtään.

Ok, siinä tapauksessa. Mä muistan lukeneeni jostain tuon 10 vkoa. Mutta oikeassa olet, väärä asia leikkiä. Mutta sitten taas siinä, mitä tulee muiden makrojen saannin osalta totuuksiin, on olemassa se Pakkistotuus vs. muu totuus, ja oikea totuus ehkä sieltä jostain väliltä. :D

Jos olet ne kaikki safkat rehellisesti syöttänyt, niin miksi ei pitäisi paikkaansa? Ja kylläisyyden tunne on aika suoraan liitännäinen syödyn ruoan laatuun ja tasoon. Ihan paras dieettihän on sellainen, ettei tule nälkä.

Jotenki vaan vaikee uskoo, ku tuntuu että aiemmin ku oon laihduttanu, niin oon syöny jotain 1400 kcal päivässä ja paino on tippunu ihan tuskallisen hitaasti. Ja jos oon yhtään nostanu kaloreita, niin lasku heti pysähtyny tai jopa lähteny nousuun. Ikinä en oo ollu mikään kova mässäileen, ihan perus kahentuhannen kcalin huitteissa olevalla perusruokavaliolla oon tän ylipainon keränny. Kiloklubin mukaan mun peruskulutus on melkein 2300 kcal mitä on edellisten huomioiden valossa tosi vaikee uskoo.

Niin sitten ihmisillähän on erilaisia aineenvaihduntoja, liikunta vaikuttaa asiaan muutenkin kuin suorituksen aikana palaneina kaloreina ja esim. Kiloklubi ei ota huomioon rasvaprosenttia tai lihasmassan osuutta.
Onnistuin minäkin pari talvea sitten lihomaan vain hintsusti isommilla kaloreilla kuin millä nyt syksyllä laihduin, mutta sillon liikuntaharrastus tarkottikin lähinnä satunnaisia sunnuntaikävelyjä eli olin varmaan pelkkää luuta ja läskiä. ;)

168cm/56kg,22v tarkoitus kiristellä rasvoja vyötäröltä/reisistä ja saada lihaksia näkyviin. Olen nyt aloittelijana hieman pihalla että plussakaloreille vai dieetille?
Salilla aloin käymään ja aion käydä 3-4krt viikossa, kevyttä aerobista 1-3krt viikossa.
Syömisiä tänään:

Aamupala (ennen salia)
100g raejuustoa
Banaani

Välipala (salin jälkeen)
1kpl proteiinipatukka (10g hh 15g proteiinia 120kcal)
40g Soija+ proteiinijauhetta veteen sekoitettuna

Lounas
2 kananmunan munakas
50g Kinkkusuikaleita
20g Herkkusieniä
n. 1dl raejuustoa
1 Real täysjyväviipale 2 juustosiivulla

Päivällinen
Salaatti (jäävuorisalaatti, paprika, kurkku)
Kilohailia tomaattikastikkeessa
n. 1dl raejuustoa
1 Real täysjyväviipale 2 juustosiivulla

Iltapala
250g Valio maitorahkaa
50g marjoja

mitä mietlä mun ruokavaliosta kun tarkotuksena olis saada rasvaa vähän kropasta pois. Ikä 20, pituus 163 ja paino 61kg.
Salia 4-5x vko, ja salin päälle 10min HIIT crostrainerilla (20sec täyttä, 40sec kevyemmin.. 10 kertaa siis tää, että 10min tulee täyteen)

AAMUPALA: 2 isoa kanamunaa+ 40g kaurapuuro + 100 g Arla keso raejuustoa + 100 mansikoita
LOUNAS: 2 uotilan maalaislimppu viipaletta+ 2 kalkkunaleikettä + paprikaa 25g. Kanaa 100g + 18g manteleita + 100g kurkkua + 100g tomaattia + 100g porkkanaa+ 100g pakastevihanneksia
VÄLIPALA: valio pehmeä rahka + 100g omena + 16g saksanpähkinä
TREENI
PALAUTUSJUOMA: Manninen Hydro Iso 30g
PÄIVÄLLINEN: muuten sama kun lounas mutta kanan tilalla purkki tonnikalaa vedessä ja manteleita ei päivällisellä ole
ILTAPALA: 100g rahkaa+ 100g mustikkaa + 100g omenaa + 25g massin Triple Night

^ Laskin sun rasvojen saannin nopeasti suunnilleen, ja oletuksena että kananmunia ja kanaa ei rasvassa paistettuna. Tuloksena n. 30 g, eli puolet liian vähän. Tokihan noista muistakin ruoista snadisti rasvaa tulee, mutta luultavasti olet sen suhteen reippaasti alakanttiin; olisi tärkeää pyrkiä siihen 1 g / painokilo ja hyviä rasvoja painottaen. Proteiinit sitten taas, varsinkin jos tahtotilana olemassaolevan lihasmassan säilytys, niin n. 2 g / painokilo.

Yleisesti terveellinen ja hyvä miinustelu on se n. max -500, eli syötä sun safkat kalorilaskuriin, laske kulutuksesi, ja etene sitten sen mukaan riittävä rasvan ja proteiinin saanti huomioiden :)

kiitos Penelope :) tuota vähän itekki uumoilin että rasvoja liian vähän... mulla on vaan ongelma missä vähentäisin että voisin lisätä sitä rasvaa, kun kalorit on nyt noin 1850 niin kalorimäärää en haluaisi kasvattaa. Aattelinkin jos jättäisin iltapalalta rahkan pois ja kasviksia ihan vähän vähemmälle. Ja jos iltapala Triple Nightin sekaan lisäisin ihan vaan helposti 10g öljyä ? rasvoja tulee nyt n 43g ja ton muutoksen myötä olis sitten 53g.. ähh vaikeeta järkeillä ideaalinen ruokavalio :) saa antaa vinkkejä..

Suositut

Back
Ylös Bottom