Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
En kai millään..tavoite vain syödä puhtaasti ja viljoja välttäen. Salitreeniä pääasiassa..että enemmän kai pitäisi syödä jos muutoksia kropassa haluaisi nähdä.Ristiriitaista on se, että haluaisin hieman lisää lihasta..mutta pääasiassa rasvaa pois, jotta näyttäisin näilläkin lihaksilla kiinteämmältä. Lisää lihasta ei kai noilla kaloreilla voi saada..onko mitään mahdollisuutta saada kropasta minkään näköistä ilman että lisään kaloreita? ..syömisongelmia taustalla ja ruokamäärät on nyt sentään isompia kuin aikaisemmin..

Aluksi vastaus kysymykseesi kaloreista: Jos lihaksikas ja terve kroppa on tavoitteenasi niin vastaus on ei. Noilla kaloreilla saat ainoastaan kuihdutettua itsesi. Tsekkasin mittasi ja jos lihaksia haluat saada näkyviin niin tarvitset reippaasti lisää painoa ja ruokaa. Jos treenaat kovaa ja syöt puhtaasti mutta kuitenkin tarpeeksi niin 5-10kg ei saa sinua näyttämään lihavalta vaan päinvastoin. Lihas voi silloin kasvaa ja kroppa muuttuu timmimmäksi kun saat tarpeeksi tärkeitä ravintoaineita. Miksi välttelet viljoja? Tuolla määrällä hiilareita et jaksa treenata ja tuolla määrällä rasvaa kroppa ei toimi kun hormonitoiminta häiriintyy. En laskenut kaloreita kun en jaksa mutta veikkaan 1200-1400 päivässä. Ja se on aivan liian vähän.

ok! Koen vaan jotenkin vatsani turpoavan viljatuotteista vaikka täysjyvää söisikin..kai se on siitä kun oon niin monta vuotta jo syönyt näin niin kroppa ei jotenkin hyväksy niitä enää? Enempi syöminen on vaan niiiiiiin haastavaa kun tuntuu että noistakin annoksista saa mahan jo niin täyteen. Mutta pikkuhiljaa kai nosteltava sitten ruokamääriä koska en kyllä halua vain tuhota tekemääni työtä! Pelkään myös, että kun paino nousee..myös rasvaa kertyy kroppaan..koska minulla on kokemus siitä, että lisäsin ruokavalioon leipää/riisiä..treenin jälkeiseen ateriaan ja lounaaseen..söin mulle tehtyjen ohjeiden mukaan, niin muutuin vain mielestäni löysemmäksi :/

Tosin siis tuolla tiedoissani on näköjään vanha painoni (voi jestas miten vähän :() Nykyisin vaaka näyttää jotain 58-59kg väliltä! että jotain on tarttunut!

sannimnie, on ihan mahdollista että viljat ei sovi syystä x, mäkään en voi syödä gluteeniviljoja ilman että maha tulee todella kipeäksi, vaikkei keliakiaa tms. ole löydetty. Eli kannattaa uskoa omaa oloa. :) Oletko kokeillut käykö sulle muut kuin gluteeniviljat, esim. kaura, riisi, tattari, quinoa...? Mutta mustakin sun ruokamäärä kuulostaa hirmu vähäiseltä.

Mutta hei huvittaako ketään kommentoida totan mun edellistä viestiä ja esimerkkiruokapäiviä?? ;) Tuo jälkimmäinen olisi lähempänä sitä mihin suuntaan olen nyt rukannut ruokavaliota, ensimmäinen viikonlopun "rokulipäivä" eli älkää olko liian ankaria. :D

Tuo jälkimmäinen olisi lähempänä sitä mihin suuntaan olen nyt rukannut ruokavaliota, ensimmäinen viikonlopun "rokulipäivä" eli älkää olko liian ankaria. :D
Proteiinia näyttäs olevan vähänlaisesti, tai ainakin nostamisen varaa on, samoin kasvikset. Muuten ihan tasapainoinen. Pidä myös huoli että saat riittävästi rasvaa.

Mutta hei huvittaako ketään kommentoida totan mun edellistä viestiä ja esimerkkiruokapäiviä?? ;) Tuo jälkimmäinen olisi lähempänä sitä mihin suuntaan olen nyt rukannut ruokavaliota, ensimmäinen viikonlopun "rokulipäivä" eli älkää olko liian ankaria. :D

Mä jätän tuon ekan päivän kommentoimatta koska tiiät itekin mitä vikaa siinä on :)

Toisesta: ite lisäisin aamupalalle proteiinia. Puuron rinnalle vaikka kananmunaa/raejuustoa tms. Raejuustosta hyvä määrä olis joku 150g. Tai jos tykkäät syödä tuota turkkilaista jogurttia niin syö ainakin sen verran että protskua tulis 20g+. Lounaan ja välipalan välissä sulla on ollu vaan 1 tunti. Mikset söisi lounasta 2h ennen salitreeniä ja lisäis siihen vähän hiilaria? Jos et käytä aminohappoja ja välttämättä haluat vielä lisäenergiaa treeniin niin sitten vaikka puoli tuntia ennen salitreeniä banaani tai joku muu hiilarilähde.

Sitten taas palkkarin juotuasi voisit syödä isomman aterian vähän nopeammin etkä jättää sitä 3h päähän. Ja mitä tuo kauramaito palkkarissa on, onko siinä proteiinia? 1 rkl heraprotskua kuulostaa vähältä, mut en kyllä varma oo paljonko se olis grammoina. Kuulostais siltä että vois sitä laittaa ainakin 2rkl.

Päivällinen muuten ihan ok, kasvikset tosta tosin puuttuu. Kanakastikkeen sisältöä en tiedä, mut saat protskua raejuustosta kuitenkin. Iltapalassa taas ei tarvi välttämättä olla hiilaria, vaan enempi rasvaa ja protskua.

Näyttäis äkkiseltään siltä että hyviä rasvoja sulla ei tule paljoa (käytätkö öljyjä, syötkö pähkinöitä, kalaa...?) ja kuituja tulee liian vähän. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja se 500g-1kg päivässä niin alkaa näyttämään hyvältä.

Niin oliko nämä tavoitekuvia?

Kiitos kommenteista!

Ninni, ajaisko aamupalalla saman asian jos tunkisin tohon smoothieen vaikka ihan heraproteiinia? Tai olisko esim. smoothie + paistetut munat parempi vaihtoehto?
Nuo kellonajat on varsin suurpiirteisiä kun en merkkaillut muistiin sinä päivänä vaan vasta jälkikäteen, mutta tosiaan tohon tuli hassun lyhyt väli lounaan ja välipalan väliin. Tämä johtui siitä, että työvuoro venyi niin etten ehtinyt syömään lounasta aikasemmin, ja tossa kohti oli jo niin nälkä etten olisi sitä voinut enää yhtään lykätä. Silti en halunnut skipata vähän ennen treeniä -välipalaa. :) Iltaruokaa voin yrittää nopeuttaa, mutta helposti siinä menee ton aikaa ennen kun on ehtinyt kotiin, käynyt saunassa ja saanut ruuan valmiiks. Mutta onko se niin paha jos heti treenin jälkeen kuitenkin nauttii jotakin palkkaria tms??
Palautusjuomista mulla ei ole kauheesti mitään hajua, tein vaan jonkun mitäkaapistalöytyy-sotkun. Kauramaidossa ei ole juurikaan proteiinia vaan enemmän hiilareita, mutta sitä nyt sattui olemaan avattu purkki (käytän sitä joskus smoothieihin ja muuhun ruuanlaittoon). Eli olisiko hyviä/ parempia ideoita treeninjälkeiseksi palkkariksi tai välipalaksi? :)
Rasvoista, oliiviöljyä ja voita käytän vähän kaikkeen ruuanlaittoon aika reilulla kädellä, en vaan nyt älynnyt merkata niitä erikseen. Rasvaista kalaa kuten lohta syön about joka toinen päivä. Eli en uskoisi että niistä on ainakaan pahasti pulaa.

Tiuskis, joo tiedän että syön vähänlaisesti kasviksia, mutta oon allerginen aika monille kasviksille ja hedelmille niin välillä vaan loppuu mielikuvitus kesken. :( Talvella ei kuitenkaan jaksa syödä joka välissä nuupahtaneita kasvihuonesalaatteja. :D Oon yrittänyt paikata tätä sillä että tungen smoothieihin marjoja ja niitä hedelmiä mitä pystyn syömään...

Edit. ainiin laskin eiliset eväät kiloklubin laskurilla: 2268 kcal, hh 238g, rasva 98g, proteiini 120g. Kuulostaako järkeviltä määriltä?
Päivä oli aika samanlainen kuin tuo edellinen esimerkki-arkipäivä, mutta söin aamu- ja iltapalalla itsetehtyjä proteiinilettuja (aamulla lisäksi smoothien), ja pääruuat oli vähän eri (päivällä ton kanakastikkeen jämiä bataattimuussin kera ja illalla savulohta+maissipastaa)

Jatkokysymys: miten onnistutte (vai onnistutteko) pitämään kiinni säännöllisestä ruokarytmistä? Mulla jää helposti aterioita väliin kun en vaan älyä syödä, ja sitten verensokerit heittelee ja makrot menee p*rseelleen. Tuntuu että pitäisi syödä enemmän ja useemmin kun on oikeestaan nälkä että saa kalorit ja protskut täyteen. :wtf:

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Eipä nyt niin varmasti väliä otatko aamulla protskut nesteenä vai kiinteenä. Ite kuitenki suosin oikeaa ruokaa koska oon sitä tyyppiä että nälkä on aikalailla koko ajan :D

Sanoisin että tuo treenin jälkeinen ateria on tärkeä jos haluat lihasta kasvattaa eli yritä panostaa siihen. Palkkarista vaikka tunti-puoltoista että ruoka olis mahassa. Näin arkitreenaajalla ei se nyt niin mahdotonta hifistelyä tarvi olla, mutta jos voi jollain pikkujutulla saada parempia tuloksia, niin miksei? :)

Onko sulla siis olemassa ihan kaupasta ostettua palautusjuomaa? Niissä on yleensä ihan hyvät suhteet protskussa ja hiilarissa. Jos ei sellasta ole etkä aio hankkia, niin vaikka muutama desi rasvatonta maitoa käy palkkarista. Voihan siihenkin jotain lisäprotskua tai hiilaria vielä sekottaa jos haluaa.

Ja sitten vielä säännöllisestä syömisestä: jos ei tule helposti nälkä esim 3-4h välein niin siihen ei auta muu kuin opettelu :)

Edit. Niin joo ja ei sitä rasvaa ihan noin paljoa tarvita päivässä, semmonen 60-80g olis varmasti ihan passeli.

Edit. Niin joo ja ei sitä rasvaa ihan noin paljoa tarvita päivässä, semmonen 60-80g olis varmasti ihan passeli.
Rasvaa suositellaan 1 g - 1,5 g / painokilo dieetillä. Eli tuo rasvamäärä on Marilla ihan ok mielestäni. Ja muutenkin nuo makrot ja kalorimäärät on hyvät mitä Mari olit laittanut edelliselle sivulle.

Mulle ruokarytmin pitäminen on helppoa koska mulla on aina nälkä, eli oon vaan onnellinen et taas saa syödä :D Mä tekisin sinuna niin että ihan vaan väkisin opettelisin syömään sen 3-4 h välein niin siinähän se elimistökin siihen tottuu ja alkaa muistuttelemaan säännöllisesti että nyt olis nälkä.

Kiitoksia vastauksista edelleen. :)

Tuo päivä mistä laitoin makrot oli aikalailla mun ymmärryksen mukaan ihanteellinen, ja jos olis tiedänkin mielestä hyvä niin yritänpä ottaa sellasen tavaksi. Sinä päivänä oli myös mielestäni ruokarytmi kohdallaan, 1-2 ateriaa enemmän kuin monina muina päivinä (ja toki myös ravintoaineita vastaavasti enemmän). Ehkä pitää treenata enemmän että olisi useammin nälkä? :D Tosiaan usein homma pääsee lipsumaan hiilaripainotteisemmaksi, kun unohdan syödä ja sitten paikkaan sitä sokerilla.

Tänään tuli nukuttua pitkään ja pidettyä täysin laiska vapaapäivä, joten ruokailut myös sellaiset :D

Aamupala klo 13
Musta kahvi
2dl Smoothie jossa maitoa, mustikoita, 1/2 banaani, maitorahkaa, mehukeittoa
2 Saaristolaisleipää jonka päällä keijua ja paistettua kanamunaa

Välipalaksi klo 14.30
Muutama pala raakasuklaata ja maitoa

Ruoaksi klo 17
Salaattia, kurkkua, avocadoa, ananasta
150g porsaanpihvi
2 lasia maitoa

Äitin luona kylässä klo 18.30
Kahvia
2 ohutta siivua pullaa paistettuna ja hilloa päällä

20.30
Mandariini ja omena

22.00
Maitorahkaa 1 dl

Tuntuu ettei energiaa tarvitsekkaan tälläisinä päivinä kun ei kertakaikkiaan mitään tee :D

Moi!

Kaipailisin vähän apua ruokavalion kanssa. Oon nyt talven mittaan "vahingossa" pudottanut ruokahaluttomuuden takia melkein 10 kg painosta pois. Aikaa mennyt kolmisen kuukautta että tahtina ihan ok, mutta liikuntaa en oo sairasteluiden ja yleisen laiskuuden takia harrastanu käytännössä yhtään. Ennen joulua hankin taas salikortin, ja kuukauden ajan oon nyt treenaillu satunnaisesti, 1-4 krt/vko ja pyrkiny syömään enemmän. Niinhän sitä sanotaan, että nälkä kasvaa syödessä (ja liikkuessa!) ja nyt ongelmana onkin taas liikaa syöminen. Ylipainoa on vielä kymmenisen kiloa ja sitä yritän maltillisesti saada pois. Tavotteena olis laihtumista enemmän löytää kadonneet lihakset ja muutenki saada tasapainotettua tätä ruoka/liikunta-suhdetta. En oo ikinä liikkunu varsinaisesti paljoo, ja oonkin vähän hukassa siinä, että kuinka paljon saan syödä. Koko ajan tuntuu olevan nälkä.

Treenit on nyt mallillaan, personal trainerin kanssa treenaan ja edistyn. PT ei kuitenkaan oo ruokajuttuihin sanonu juuta eikä jaata, niin yritetäänpä täällä. :) Ikää on 20, pituutta 172 ja painoo joku ~78. Teen seisomatyötä (paljon kävelyä) ja kävelen päivittäin vähintään pari kilometriä bussipysäkille ja takasin.

Esimerkkipäivä: (ei töitä, neljä tuntia vapaaehtostöitä, sali illalla)

Aamupala:
-1/2 purkki rahkaa, yleensä Valion maustamaton rasvaton pehmeä
-1-2 pilttiä
-Joskus leipä tai pari, nälän mukaan. Syön pelkkää täysjyväruisleipää, yleensä jotain jälkiuuni-versioo
-Päällä oivariinia, kinkkua, kurkkua/paprikaa, joskus juustoa
-Juomana vettä

Lounas:
-Tänään puuroa (½ desiä hiutaleita + vettä)
-1 rkl voita, ripaus suolaa
-2 hapankorppua, iso läjä kinkkua ja kurkkua

Yleensä syön salaattia ja kanaa tai normiruokaa, riippuu missä oon näihin aikoihin.

Välipala
-Leipää/rahkaa/smoothie/jotain

Päivällinen
-Kanaa/kalaa/jauhelihaa + hirvee määrä salaattia, pari porkkanaa
-Tai normiruokaa, riippuu missä oon ja mitä teen
-Juomana vettä

Tässä välissä sali

Iltapala
-Leipää päällisineen/pilttiä + rahkaa
-Vettä

Työpäivinä ruokailut menee aika huonosti, kun töissä ei oo varsinaista ruokataukoo ollenkaan. Herään niin myöhään, että syön pelkän "aamupalan" ennen iltavuoroo, eli pilttiä+rahkaa/leipää. Töissä sit hirveellä kiireellä ½ puolikkaasta subista, hyvin vähällä kastikkeella, (oon siis subilla töissä) enenmpää en vaan saa alas. Salaattiaineksiahan siä on vaikka muille jakaa, mutta luomuun tottuneena ja kotimaisuutta kannattavana ne puulta maistuvat ulkomaiset kasvikset ja pussisalaatti ei oikeen maistu. Eväitä tuntuu niin tyhmältä ottaa ku siellä sais syödä ilmaseks mitä vaan. :/ Tähän jotain neuvoja?

Töiden jälkeen on kauhee nälkä ja kaupat ei oo enää auki. Kotona tulee syötyä sit sitä mitä on, eli leipää, muroja, lisää rahkaa, porkkanoita jne kaikkee mahollista. Eli työpäiviin tarvisin jotain vinkkejä... Herkuttelu ei oo ongelma, korkeintaan toi iltasin tuleva leivän himo. Käyn salilla niin myöhään, että salin jälkeinen ruoka on samalla myös iltapala. Oon lukenu, että salin jälkeen tarvis hiilareita, mutta iltapalalla enää ei. Mutta onko näin alkuvaiheessa kuitenkaan tarvetta kiinnittää huomiota siihen, et ei hiilareita yötä vasten?

Äh onpa sekavaa... Toivottavasti joku ymmärsi ja osais auttaa. :)

inku, en ole mikään asiantuntija (just kyselin itsekin täällä vinkkejä :D) mutta tuo kuulostaa sen verran tutulta että ehkä osaisin vähän auttaa.
1. Sulla ei ole kymmentä kiloa ylipainoa vaan korkeintaan viisi. Itse olen saman pituinen niin tiedän. Lisäksi ainakin itselle oli mahdollista saada rasvaprosentti "normaali"alueelle kuntosalitreenillä ilman painon laskua, silloin kun vielä painoin tasan saman verran kuin sinä nyt.
2. Musta kuulostaa että et syö kovin paljoa proteiinia. Oletko ikinä laskenut? Mulla ainakin kuntosalin alottamisen jälkeen oli koko ajan nälkä, mutta tämä johtui mitä ilmeisimmin ihan liian pienestä proteiinimäärästä. Nyt taas kun syön proteiinipitosempaa ruokaa, niin joudun jopa muistuttamaan itseäni että tulisi syötyä tarpeeksi/ riittävän usein. Ymmärtääkseni samantapainen ilmiö voi syntyä rasvojen puutteesta, tai yleensäkin siitä että elimistö ei saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.
3. Käytännössä: Voisitko syödä aamulla vaikka koko purkin rahkaa ja puoli purkkia pilttiä? Voisitko ottaa töihin evääksi purkin raejuustoa ja syödä sen saatavilla olevien esim. kanan tai tonnikalan kera? Jos tiedät ennalta milloin menet töihin ja milloin kauppa menee kiinni, voistiko hankkia jo etukäteen illaksi jotain ruokaa?

^ Paitsi että jos 3 x päivässä syö sen puolikkaan purkkia rahkaa, se on jo n. 30 g ja kanastahan proteiinia tulee myös huolella. Mutta toki määrää voinee vielä nostaa.

Rasvaa tuolta todennäköisesti puuttuu; esim. 15 cm Subin kana- tai kalkkunaversiossa rasvaa on ihan hurjan vähän. Siihen kylkeen Mari91:n ehdottama raejuusto ja kourallinen pähkinöitä, niin alkaisi olemaan makrot paremmalla mallilla.

Ja jos vaan viitsit, voisit syöttää safkat kalorilaskuriin ainakin kertaalleen, niin saat siitä myös vähän osviittaa.

inku, en ole mikään asiantuntija (just kyselin itsekin täällä vinkkejä :D) mutta tuo kuulostaa sen verran tutulta että ehkä osaisin vähän auttaa.
1. Sulla ei ole kymmentä kiloa ylipainoa vaan korkeintaan viisi. Itse olen saman pituinen niin tiedän. Lisäksi ainakin itselle oli mahdollista saada rasvaprosentti "normaali"alueelle kuntosalitreenillä ilman painon laskua, silloin kun vielä painoin tasan saman verran kuin sinä nyt.
2. Musta kuulostaa että et syö kovin paljoa proteiinia. Oletko ikinä laskenut? Mulla ainakin kuntosalin alottamisen jälkeen oli koko ajan nälkä, mutta tämä johtui mitä ilmeisimmin ihan liian pienestä proteiinimäärästä. Nyt taas kun syön proteiinipitosempaa ruokaa, niin joudun jopa muistuttamaan itseäni että tulisi syötyä tarpeeksi/ riittävän usein. Ymmärtääkseni samantapainen ilmiö voi syntyä rasvojen puutteesta, tai yleensäkin siitä että elimistö ei saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.
3. Käytännössä: Voisitko syödä aamulla vaikka koko purkin rahkaa ja puoli purkkia pilttiä? Voisitko ottaa töihin evääksi purkin raejuustoa ja syödä sen saatavilla olevien esim. kanan tai tonnikalan kera? Jos tiedät ennalta milloin menet töihin ja milloin kauppa menee kiinni, voistiko hankkia jo etukäteen illaksi jotain ruokaa?

Kiitos nopeesta vastauksesta :)

1. No joo, ei välttämättä mutta sitä rasvaa tosiaan on ihan liikaa

2. En oo kyllä laskenu... Tää vaihtelee päivittäin, et varmaan niinä päivinä ku syön joka välipalaks ja iltapalaks rahkaa niin tulee enemmän, ja sit taas leipäpäivinä vähemmän. Rasvoja syön kyllä varmaan liian vähän, tähänkin pitäis keksiä joku apu. Öljyn makua/suutuntumaa en voi sietää. Salaatin kanssa menee sellanen about 1 tl, enempää en saa piilotettua ilman että alkaa maistuun. Oon koittanu erilaisia rypsi- ja oliiviöljyjä mutta mistään en tykkää.

3. Rahka on niin vaikeeta syötävää, että pelkiltään se ei mee (pelkiltään = puolikkaan piltin kanssa) et tarviin vähintään sen yhen piltin / 2 dl mehukeittoo puolikasta purkkia kohti. Ja jotenki se on kauheen raskastaki, et en jaksa syödä kerralla paljoo. Auttaiskohan jugurtin lisääminen tai joku....

Ja joo voisin kiinnittää huomioo tohon kaupassa käymiseen. Sillon sais otettua eväitäki töihin fiksummin. Jotenki on vaan tuntunu vaikeelta kun lähikauppa ei myy esim. noita valion rahkoja (ainoita syötäviä mun mielestä) eikä jälkiuunileipää jne, ja pääsen "isoon" kauppaan max. kerran viikossa. Ennen töitä pääsisin kyllä, kun samassa rakennuksessa on useempikin ruokakauppa, mutta ruokien säilyttäminen on sitte taas ongelma. Onhan meillä siellä jääkaappi, mutta eväitä/omia ruokia varten varattu laatikko on minimaalisen pieni ja muualla siellä jääkaapissa ei saa omia juttuja pitää. Mutta kyllä mä keksin tähän jotain, opettelen ostaan isompia määriä kerralla. :)

Kiitos sulle. Lisääkin saa toki vinkkailla. :)

EDIT: Penelope, raejuustoo voisin opetella kyllä syömään, mutta pähkinöille oon allerginen.

Rasvaa kyllä tulee tosi vähän, kun en siis syö ikinä edes sitä 15 cm subia, vaan max. puolet siitä.

Se ruoan varsinkin hyvä rasva olisi tosi tärkeä ihan hormonitoimintaa ja yleistä terveyttä ajatellen huolehtia niin, että saisit sitä vähintään sen 1g/ per painokilo tai tavoitepainokilo. 1 tl salaattiin on yhtä tyhjän kanssa, pitäisi olla ainakin 1 rkl. Esim. lohi on hirveän hyvä rasvan lähde, kuten myös avokadot. Pikkasen vajetta voi paikata myös purkista, eli Omega 3:sia syömällä. Ja mites sitten pinjansiemet vaikka? Ovatko ne ok?
Raejuustoista on vaihtoehdot ainakin Valiolla se 2,5% ja X-tran 4,5%, ja jotka vähän paikkaisivat tuota sun rasvan vähyyttä, mutteivat sitä toki ratkaise.

Rahkaan itse lisäilen hedelmiä, marjoja ja mysliä. Viimeksi mainitusta sun tietty tarvii varmistaa, ettei sisällä pähkinää. Makeutta, jos haluat kaloreista samalla nihaista, saat stevialla. Toinen kiva pieni iltapala on mielestäni viili, mainituilla lisukkeilla. Ja siitäkin toki sitä rasvaisempaa sorttia.

Tämä on kauhean tuttu aihepiiri siinä mielessä itselle, etten oikein mistään rasvaisesta edes pidä, ja laktoosittomat tuotteet sitten taas järjestään ovat samalla yleensä rasvattomia. Mutta mulla jeesinä se, että voin syödä pähkinöitä, ja huitaisen käkättimeen sen oliivi- tai rypsiöljyn suoraan. Vähän totuttelemista toki sekin vaati.

Niin ei kai sitä rahkaa ole mikään pakko syödä jos ei tykkää, itsekin yritin muttei uppoa ilman todella hyviä lisukkeita. :D

Vaan sitten keksin rahkapannarit: sekoita muussattu banaani, purkki (neljänneskilo) rahkaa, desi valinnaisia jauhoja (itse käytän kaurajauhoa) ja 2-3 kananmunaa, halutessa maun vuoksi myös esim. kardemummaa. Anna taikinan turvota jonkin aikaa, esim. upoli tuntia, ja sitten paista aika pienessä voidellussa vuuassa 200 asteessa 15-20 min kunnes on kiva väri. Säilyy muutaman päivän jääkaapissa, kätevä ottaa myös evääksi tarvittaessa. :) Tästä tulisi myös niitä rasvoja riippuen toki mitä käytät vuuan voiteluun.

Rahkan vaihteluksi voit välillä kokeilla myös turkkilaista jugurttia aamu- ja iltapaloilla. Siinä on toki paljon (kovaa) rasvaa, mutta tuskin se olisi sun tilanteessa kovin haitallista jos rasvoista on pulaa?

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom