Moi!
Kaipailisin vähän apua ruokavalion kanssa. Oon nyt talven mittaan "vahingossa" pudottanut ruokahaluttomuuden takia melkein 10 kg painosta pois. Aikaa mennyt kolmisen kuukautta että tahtina ihan ok, mutta liikuntaa en oo sairasteluiden ja yleisen laiskuuden takia harrastanu käytännössä yhtään. Ennen joulua hankin taas salikortin, ja kuukauden ajan oon nyt treenaillu satunnaisesti, 1-4 krt/vko ja pyrkiny syömään enemmän. Niinhän sitä sanotaan, että nälkä kasvaa syödessä (ja liikkuessa!) ja nyt ongelmana onkin taas liikaa syöminen. Ylipainoa on vielä kymmenisen kiloa ja sitä yritän maltillisesti saada pois. Tavotteena olis laihtumista enemmän löytää kadonneet lihakset ja muutenki saada tasapainotettua tätä ruoka/liikunta-suhdetta. En oo ikinä liikkunu varsinaisesti paljoo, ja oonkin vähän hukassa siinä, että kuinka paljon saan syödä. Koko ajan tuntuu olevan nälkä.
Treenit on nyt mallillaan, personal trainerin kanssa treenaan ja edistyn. PT ei kuitenkaan oo ruokajuttuihin sanonu juuta eikä jaata, niin yritetäänpä täällä.

Ikää on 20, pituutta 172 ja painoo joku ~78. Teen seisomatyötä (paljon kävelyä) ja kävelen päivittäin vähintään pari kilometriä bussipysäkille ja takasin.
Esimerkkipäivä: (ei töitä, neljä tuntia vapaaehtostöitä, sali illalla)
Aamupala:
-1/2 purkki rahkaa, yleensä Valion maustamaton rasvaton pehmeä
-1-2 pilttiä
-Joskus leipä tai pari, nälän mukaan. Syön pelkkää täysjyväruisleipää, yleensä jotain jälkiuuni-versioo
-Päällä oivariinia, kinkkua, kurkkua/paprikaa, joskus juustoa
-Juomana vettä
Lounas:
-Tänään puuroa (½ desiä hiutaleita + vettä)
-1 rkl voita, ripaus suolaa
-2 hapankorppua, iso läjä kinkkua ja kurkkua
Yleensä syön salaattia ja kanaa tai normiruokaa, riippuu missä oon näihin aikoihin.
Välipala
-Leipää/rahkaa/smoothie/jotain
Päivällinen
-Kanaa/kalaa/jauhelihaa + hirvee määrä salaattia, pari porkkanaa
-Tai normiruokaa, riippuu missä oon ja mitä teen
-Juomana vettä
Tässä välissä sali
Iltapala
-Leipää päällisineen/pilttiä + rahkaa
-Vettä
Työpäivinä ruokailut menee aika huonosti, kun töissä ei oo varsinaista ruokataukoo ollenkaan. Herään niin myöhään, että syön pelkän "aamupalan" ennen iltavuoroo, eli pilttiä+rahkaa/leipää. Töissä sit hirveellä kiireellä ½ puolikkaasta subista, hyvin vähällä kastikkeella, (oon siis subilla töissä) enenmpää en vaan saa alas. Salaattiaineksiahan siä on vaikka muille jakaa, mutta luomuun tottuneena ja kotimaisuutta kannattavana ne puulta maistuvat ulkomaiset kasvikset ja pussisalaatti ei oikeen maistu. Eväitä tuntuu niin tyhmältä ottaa ku siellä sais syödä ilmaseks mitä vaan. :/ Tähän jotain neuvoja?
Töiden jälkeen on kauhee nälkä ja kaupat ei oo enää auki. Kotona tulee syötyä sit sitä mitä on, eli leipää, muroja, lisää rahkaa, porkkanoita jne kaikkee mahollista. Eli työpäiviin tarvisin jotain vinkkejä... Herkuttelu ei oo ongelma, korkeintaan toi iltasin tuleva leivän himo. Käyn salilla niin myöhään, että salin jälkeinen ruoka on samalla myös iltapala. Oon lukenu, että salin jälkeen tarvis hiilareita, mutta iltapalalla enää ei. Mutta onko näin alkuvaiheessa kuitenkaan tarvetta kiinnittää huomiota siihen, et ei hiilareita yötä vasten?
Äh onpa sekavaa... Toivottavasti joku ymmärsi ja osais auttaa.