Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Eiku siis nyt tuo dieetti kuulostaa vähän turhan rajulta. Se maks miinus 500 kcal on suositeltava siksi, että rasva palaa eikä lihakset. Jos dieetti on liian raju niin tulee ns. "laihaläski"-efekti. Siksi täällä punttipalstalla etenkin suositellaan maltillista dieettiä, koska täällä yleensä ihmiset haluaa olla timmejä eikä vaan laihoja.

Niin, onneks mä en missään sanonut haluavani olla vain "laiha" ;) Mutta kiitos vielä tarkennuksesta! Halusin itsekin vaan täsmentää sulle, että en juuri nyt ole alkamassa kasvattamaan niitä mörssäreitä vaan ensin tosiaan pitää palaa se rasva mitä tuolla tosiaan piilee enemmän kuin muutaman kilon verran. :)

Niin, onneks mä en missään sanonut haluavani olla vain "laiha" ;) Mutta kiitos vielä tarkennuksesta! Halusin itsekin vaan täsmentää sulle, että en juuri nyt ole alkamassa kasvattamaan niitä mörssäreitä vaan ensin tosiaan pitää palaa se rasva mitä tuolla tosiaan piilee enemmän kuin muutaman kilon verran. :)
Kyl mä luulin ja luulen ymmärtäväni, mutta edelleen me puhutaan ristiin. En tarkoita että olisit kasvattamassa lihasta ( vaan polttamassa rasvaa), mutta jos teet sen liian rajulla tavalla niin se nykyinen lihasmassa hupenee rasvan kanssa, niin silloin sen dieetin jälkeen on ikäänkuin haastavampi päästä hyvään kuntoon kun menetetään myös sitä lihasta. Jos dieetin tekee maltilla niin palaa vain rasva ja lopputulos on parempi heti mutta myös tulevaisuutta ajatellen kun lihat on säilynyt. Mutta joo, tietysti kaikki saavat tehdä miten itse parhaiten näkevät. Etkä sinäkään varmaan niin hirveesti kuitenkaan liiku että tulisi yli 1000 kcal vajeita, toivottavasti ainakaan :)

Tänään:

Aamupala 7.00: 200g marjoja, neljä palaa pakastepinaattia, 1dl kaurahiutaleita, 1rkl oliiviöljyä, 30g mansikkaproteiinijauhetta, 1tl macaa ja 1tl MSM-jauhetta (nämä smoothieksi), lisänä 50g leikkelettä ja 50g raejuustoa, omega, sinkki, monivitamiini, d-vitamiini, kreatiini

Välipala 10.30: 60g kaurahiutaleita, 1dl viinirypäleitä, 1rkl pellavansiemenrouhetta (puuroksi), kahvi maidolla ja sokeripalalla

Lounas: 12.10: 200g broilerin jauhelihaa, 0,5dl (kuivapaino) täysjyväriisi, yht. 200g tomaattia, kurkkua ja salaattia, monivitamiini, maitohappobakteeri, HCL, omega, kahvi maidolla ja sokeripalalla

Välipala 15.00: 40g mansikkaproteiinijauhetta, 30g parapähkinöitä, nektariini, 2 riisikakkua

Jalkatreeni 16.30-17.30

Välipala 17.45: 80g palautusjuomajauhetta, banaani, 2x magnesium, c-vitamiini

Päivällinen 19.00: 100g naudan jauhelihaa, 100g kasvksia, 200g perunaa, 10g voita, omega, HCL, monivitamiini

Tuleva iltapala 22.00: 250g rahkaa, 1rkl oliiviöljyä, 1dl kaurahiutaleita, 200g marjoja, 2x magnesium

3062 kcal, prodet 227g, hiilarit 218g, rasvat 107g. Peruspäivä. Massanhaussa ollaan.

Vau mikä määrä ruokaa, jes.

Sen ajattelin mainita, että tiesitkö että parapähkinöitä kannattaa/saa syödä vain enintään 2 kpl/vrk? Siinä on jo seleeniä tarvittavat 100 mikrogrammaa päivässä, ja seleenin yliannostus ei ole hyväksi. Tuon ylittävä määrä aiheuttaa mm. hiustenlähtöä (huomattu on...).

Suurin seleenin hyväksyttävä päiväsaanti on aikuiselle 300 µg/vrk. Sitä suuremmasta saannista voi seurata yliannostus. Suositus on aikuisilla 40-50 mikrogrammaa päivässä.

Yliannostuksen oireita ovat

väsymys
pahoinvointi
hiusten lähtö
kynsivauriot
iho-oireet
hampaiden irtoaminen
hermostomuutokset

Seleeni ? Antioksidantit.com

**

Huomasin taas itse, että hiuksia alkoi lähteä, kun ostin pähkinäsekoitusta, jossa oli aivan liikaa suhteessa parapähkinöitä.

Kyl mä luulin ja luulen ymmärtäväni, mutta edelleen me puhutaan ristiin. En tarkoita että olisit kasvattamassa lihasta ( vaan polttamassa rasvaa), mutta jos teet sen liian rajulla tavalla niin se nykyinen lihasmassa hupenee rasvan kanssa, niin silloin sen dieetin jälkeen on ikäänkuin haastavampi päästä hyvään kuntoon kun menetetään myös sitä lihasta. Jos dieetin tekee maltilla niin palaa vain rasva ja lopputulos on parempi heti mutta myös tulevaisuutta ajatellen kun lihat on säilynyt. Mutta joo, tietysti kaikki saavat tehdä miten itse parhaiten näkevät. Etkä sinäkään varmaan niin hirveesti kuitenkaan liiku että tulisi yli 1000 kcal vajeita, toivottavasti ainakaan :)

Joo, siis tottakai minä syön extraa niinä päivinä, kun teen treenit! Niistä kun tulee aina vaihtelevasti 400-600 kcal lisävajetta niin vähän pakko... :)

Mankki, Tiuskis: kiitos vinkeistä koskien reilunkalorin ruokavaliota - ajattelin itsekin olla syksyn vähän niin kuin plussakaloreilla ja katsoa miten kova treeni tarttuu tähän varteen (vai tarttuuko). Ahdisti nimittäin keväisen dieetin look joka peilistä katsoi: melkoisen pieni näkymä (164cm/54,4kg). Nyt oon kesän nauttinut lomasta ja treenaillut silloin kun hyvältä tuntuu, ja painoki noussut kolmisen kiloa.

Ruokamäärät vaan tuntuvat kovin isoilta, en tiedä miten hiivatissa saan uppoamaan 70g puuroa! Lisäksi tumma leipä on itselle ihan sairaan tärkeää, sitä menee 3 palaa päivässä enkä tiedä onko se huono vai hyvä? Kalorilaskuria en ole käyttänyt kuukausiin, pitää varmaan syötellä sinne ruuat niin näkee kalorit mitä syö - uskon että ne ovat mulle tällä hetkellä alle 2000kcal päivässä, eikä se tietenkään riitä, jos massaa haluaa. Noudatan kolmijakoista ohjelmaa, ja salilla käyn 4 kertaa viikossa, 1-2 lepopäivää (totaalista) viikossa, joskus toisena päivänä jotain palauttavaa, esim kävelylenkki tai tänään todella kevyin painoin tehty pump. Huolehdin nukkumisesta ja yöunta riittää jopa 10 tuntia, etenkin nyt loman aikana!
Kalorimäärä joka itselle olisi hyvä massanlisäyksen kannalta - ei hajuakaan. Mankki, olet lähes 15kg painavampi- riittääkö mulle 2500kcal vai mikä se oikea määrä on... olen harkinnut myös pt:n ottamista syksyksi näissä asioissa vähän neuvomaan, samoin treeniohjelman tekoa ajatellen.
Mut anyway, mielenkiintoista luettavaa, ja Tiuskis: sulla on hyviä kommentteja, järkisellaisia, ja kiitos että jaksat kommentoida pakkislaisten joskus vähän hassujakin kyssäreitä ja palautella meitä maan pinnalle :-)!

Ruokamäärät vaan tuntuvat kovin isoilta, en tiedä miten hiivatissa saan uppoamaan 70g puuroa! Lisäksi tumma leipä on itselle ihan sairaan tärkeää, sitä menee 3 palaa päivässä enkä tiedä onko se huono vai hyvä? ---
Kalorimäärä joka itselle olisi hyvä massanlisäyksen kannalta - ei hajuakaan. Mankki, olet lähes 15kg painavampi- riittääkö mulle 2500kcal vai mikä se oikea määrä on...
Lähetään nyt siitä, että ruisleipä ei todellakaan ole huonoasia! Hyvä hiilarilähde ja tuo tasaista energiaa ja maistuu tietysti superhyvältä! Nimim. ruisleipäfriikki :D Mutta tosiaan, jos vatsa kestää niin ei ole mitään syytä sitä vältellä. Harmittaa, että ihmisiltä hämärtyy nykyään mikä on normaalia. Ja tämä siis yleisenä kommenttina näiden kaikenmaailman superdieettien maailmassa. Oletetaan että on ihan normaalia jos syö vuodesta toiseen vaan riisiä, kanaa, rahkaa, raejuustoa, öljyä, marjoja ja kasviksia. No ok, on se normaalia ammattilaiskehoilijalle.

Mä lähtisin siitä, että kokeilet mitä tapahtuu - ensin vaikka sillä 2500 kcal ruokavaliolla. Eli seuraat lähteekö se paino hienoiseen nousuun ja vähän pidemmällä aikavälillä. (Ja jos ei, niin sitten lisää evästä.) Koska nyt kun olet pitkään ollut matalilla kaloreilla niin ensin tulee nesteturvotusta jne. Sehän on siis tarkoitus, JOS aidosti sitä lihasmassaa haluat että paino nousee. Tämä voi olla ns. "kova paikka" jos on tottunut pikemminkin kiristelemään jne. Mutta suosittelen lämpimpästi, koska se on ainoa tie jos siihen kehoon muutosta haluaa.

Tuohon, että on vaikea syödä paljon niin auttaa se, että syö vaan ja säänöllisesti. Kyllä se elimistö siihen tottuu. Toinen vinkki on se, että syö energiapitoisempaa ruokaa. Ei se ole maailmanloppu jos joskus syö vaaleaa leipää, käy ulkona syömässä ja pastaa / riisiä / perunaa kannattaa syödä molemmilla aterioilla jne. Ja tietysti kannattaa syödä pähkinöitä, avocadoa, öljyjä, lohta jne joista saa järkevästi hyvin energiaa. Tsemppiä matkaan!

Vau mikä määrä ruokaa, jes.

Sen ajattelin mainita, että tiesitkö että parapähkinöitä kannattaa/saa syödä vain enintään 2 kpl/vrk? Siinä on jo seleeniä tarvittavat 100 mikrogrammaa päivässä, ja seleenin yliannostus ei ole hyväksi. Tuon ylittävä määrä aiheuttaa mm. hiustenlähtöä (huomattu on...).

Enpä ollut moisesta kuullutkaan, kiitos tiedosta :) Muitakin pähkinöitä syön kyllä, mutta tuolle päivälle ei tainnut kaapissa olla muuta tarjolla (ja kun ovat niin hyviäkin). Luettelemiasi oireita en ole ainakaan vielä huomannut, mutta helppohan tuo on monipuolistaa tätäkin syömistä. Näin sitä oppii.

Bodyfit74, paljoon syömiseen tosiaan oppii vähitellen. Minä dieettasin vuosi sitten 1800 kcal syömisillä ja totta puhuen nyt on vaikea uskoa, miten vähän silloin oli nälkä. Vinkki kaurapuuroon: minä laitan hiutaleet ja marjat lautaselle ja kaadan kuumaa vettä päälle. Hiutaleet turpoavat sopivasti, mutta puuroa ei tunnu olevan niin paljon verrattuna "normaalin" tekotapaan.

Minä kokeilin ensin syödä 2700 kcal, mutta paino putosi ja oli nälkä, joten yksi välipala lisättiin päiviin. Kokeilemalla selviää, paljon sinä tarvitset, jotta syöt enemmän kuin kulutat. Vähitellen hyvä tulee :)

Tämä reilu syöminen näkyy ja tuntuu myös tuloksissa: jaksan hurrrrjan paljon enemmän salilla, kuten eilenkin kun oli rinta ja hauislihastreeni vuorossa - painoja oli vaan pakko lisätä ja lisätä, jotta sai treeniin kunnolla raskauden tuntua. Dieettiajanjaksolla muistan, että voima jotenkin yhtäkkiä vaan nyykähti loppua jossain vaiheessa treeniä, nyt on energiaa kuin pienessä kylässä! Eli todella hyvältä tuntuu nyt kyllä. Peilistä katsoo tavallinen minä, ei pulska ollenkaan, vaan kroppa on ihan kiinteä (oudonkin kiinteä syömisiä ajatellen, en ois uskonut). Tästä on hyvä jatkaa. Ja joo Mankki, en pidä huonoa omatuntoa enää siitä ruisleivästä, eihän sitä ihminen jaksa salilla jos ruokavaliossa ei hiilareita ole!

Tämä reilu syöminen näkyy ja tuntuu myös tuloksissa: jaksan hurrrrjan paljon enemmän salilla, kuten eilenkin kun oli rinta ja hauislihastreeni vuorossa - painoja oli vaan pakko lisätä ja lisätä, jotta sai treeniin kunnolla raskauden tuntua. Dieettiajanjaksolla muistan, että voima jotenkin yhtäkkiä vaan nyykähti loppua jossain vaiheessa treeniä, nyt on energiaa kuin pienessä kylässä! Eli todella hyvältä tuntuu nyt kyllä. Peilistä katsoo tavallinen minä, ei pulska ollenkaan, vaan kroppa on ihan kiinteä (oudonkin kiinteä syömisiä ajatellen, en ois uskonut). Tästä on hyvä jatkaa. Ja joo Mankki, en pidä huonoa omatuntoa enää siitä ruisleivästä, eihän sitä ihminen jaksa salilla jos ruokavaliossa ei hiilareita ole!

Kuulostaa hyvältä, kiva! Paljonko nyt kaloreita suunnilleen syöt?

itse olen koko ikäni ollut kukkakeppi, nuorena ja aikuisuuteen asti todellakin reilusti alipainoinen, vaikken anorektikko olekaan (olin aina "lihotuskuurilla" ja usein häpesin laihuuttani), vaan pieni juuri ja juuri henkiin jäänyt 1,5 kg keskonen, joka ei ole koskaan tajunnut miten paljon normaalit ihmiset syövät, eikä vaan tajunnut syömisen päälle... Laihahan olen nytkin, mutta rasvaprosentti korkeahko, ei lihaksia ja niitä nyt haetaan.

Olen 171cm ja painan nyt 57 kg (ei saa nauraa tai itkeä... ;)). Ja oikeasti, mä olen pieniluinen, rannekin herättää sääliä... Enimmillään olen painanut 64 kg (se oli silkkaa läskiä, joka syntyi mielialalääkkeen ahmimisen laukaisseen vaikutuksen jälkeen. Lihoin parissa kuukaudessa noin 11 kg. Hyvä puoli siinä oli se, että opin pitämään syömisestä, huono puoli se, että rasvasoluja syntyi uusia, varsinkin mahaan paljon, nyt tulee mahaan makkaroita tosi helposti, ennen ei ollut moista ongelmaa).

Tamronin kehonkoostumusvaaka näyttää rasvaprossaksi noin 29-30% ja lihasprosentiksi jotain 26-28%, joka ei kyllä voi pitää paikkansa, kai... Päätinkin lopettaa koko prosenttien kyttäämisen, heittelevätkin ihan miten sattuu. Minulla on erittäin pitkät kädet ja jalat, se kuulemma vaikuttaa tulokseen myös. Mutta suhdehan on kuitenkin naurettava, joten haluan lisää lihaksia ja rasvaprosenttia alas. Kuviakin löytyy jos tarpeen.

Käyn salilla toistaiseksi kaksi kertaa viikossa 1-jakoisella, jotta elimistö ja kroppa tottuu siihen, käynyt vasta 1,5kk. Taustalla lähinnä kestävyysliikuntaa (hölkkä, kävely, suunnistus). Ylirasitun nykyisin helposti, joten aloitan varovasti ja kuuntelen itseäni koko ajan. Lisäksi teen parisen kertaa viikossa lyhyen, senkin vielä suht kevyen 20-30 minuutin HIITin, juoksua ja kävelyä vuorotellen. Se riittänee aerobisesta, kun niitä lihaksia halutaan kasvattaa reilusti. Saatan tehdä kerran viikossa kahvakuulaa tai jumppaa ja tietysti venytyksiä ym. kotona myös. Lisäksi kevyttä kävelyä koirien kanssa.

kyssärini onkin, että mitä arvelette kaloritarpeeksi? Kun kehonkoostumus on rasvapainotteinen (ns. laiha läski), kovin paljon en rasvaa lisää halua, en ainakaan uusia rasvasoluja. Ei siis mitään sikabulkkia, kiitos. Syöminen ei ole ongelma, mutta mun pitää varmaan taas ottaa kalorilaskuri käyttöön, koska muuten luonnostaan syön liian vähän. Tuolla liikunnalla, jos ei ole kiire mihinkään, vaan rauhassa halutaan kehonkoostumusta muuttaa lihaksikkaaseen suuntaan, oisko joku 2100-2200 kaloria? Tavoitepainoa mulla ei varsinaisesti ole, en halua liikaa asettaa mitään stressitekijöitä, mutta kyllähän se ensin voisi olla jossain 60 kg:ssa vaikka alkuun? Siis lihaksena se nousu - onko edes mahdollista? Ensisijainen tavoite on peilissä, eli ettei sivusta katsottaessa maha ole se uloin osa.

Toivottavasti tämä on oikea paikka/ketju kysyä. Proteiinia siis yritän syödä noin 2g/painokilo, rasvaa menee vähintään se reilu 1 g/kilo, usein helposti paljon enemmänkin. Eli oikeasti, en ole anorektikko enkä ruokarasvakammoinen (kieltämättä en pidä läskistä mahasta, mutta kuka nyt siitä pitäisi);). Ikinä ennen en ole kaloreita laskenut, vaikka ois näköjään pitänyt, että ois tajunnut miten vähän syö...

Kiitos etukäteen.

kyssärini onkin, että mitä arvelette kaloritarpeeksi? Kun kehonkoostumus on rasvapainotteinen (ns. laiha läski), kovin paljon en rasvaa lisää halua, en ainakaan uusia rasvasoluja. Ei siis mitään sikabulkkia, kiitos. Syöminen ei ole ongelma, mutta mun pitää varmaan taas ottaa kalorilaskuri käyttöön, koska muuten luonnostaan syön liian vähän. Tuolla liikunnalla, jos ei ole kiire mihinkään, vaan rauhassa halutaan kehonkoostumusta muuttaa lihaksikkaaseen suuntaan, oisko joku 2100-2200 kaloria? Tavoitepainoa mulla ei varsinaisesti ole, en halua liikaa asettaa mitään stressitekijöitä, mutta kyllähän se ensin voisi olla jossain 60 kg:ssa vaikka alkuun? Siis lihaksena se nousu - onko edes mahdollista? Ensisijainen tavoite on peilissä, eli ettei sivusta katsottaessa maha ole se uloin osa.

Toivottavasti tämä on oikea paikka/ketju kysyä. Proteiinia siis yritän syödä noin 2g/painokilo, rasvaa menee vähintään se reilu 1 g/kilo, usein helposti paljon enemmänkin. Eli oikeasti, en ole anorektikko enkä ruokarasvakammoinen (kieltämättä en pidä läskistä mahasta, mutta kuka nyt siitä pitäisi);).
Ihan hyvältä kuulostaa. Mitenkäsä kuluttava työ sulla on? Entäs hyötyliikkumiset jne? Arvioisin että sun tavoitteeseen nähden olisi hyvä syödä n. 2300 kcal ja katsoa sitten mitä tapahtuu eli alkaako se paino hienoisesti nousta. Suosittelisin kuitenkin lämpimästi että priorisoisit salitreenit eli kävisit 3 kertaa viikossa tekemässä sen 1-jakoisen ohjelmasi ja vaikka vähentäisit muuta rasitusta. Se olisi ehdottomasti fiksuinta sinun tavoitteeseesi nähden.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Ihan hyvältä kuulostaa. Mitenkäsä kuluttava työ sulla on? Entäs hyötyliikkumiset jne? Arvioisin että sun tavoitteeseen nähden olisi hyvä syödä n. 2300 kcal ja katsoa sitten mitä tapahtuu eli alkaako se paino hienoisesti nousta. Suosittelisin kuitenkin lämpimästi että priorisoisit salitreenit eli kävisit 3 kertaa viikossa tekemässä sen 1-jakoisen ohjelmasi ja vaikka vähentäisit muuta rasitusta. Se olisi ehdottomasti fiksuinta sinun tavoitteeseesi nähden.

Kiitos vastauksesta. Työ on istumatyötä, ja hyötyliikunta on tuo koirien kanssa kävely (nyt kesällä tosi vähän, mutta kun se lisääntyy ilmojen viiletessä tsekkaan tilannetta uudestaan) ja joskus pihatyöt, moottorisahaus, ruohonleikkuu yms. Jotain tuollaista 2200-2300 kcal voisin tosiaan kokeilla. Alussa jo sainkin suunnilleen tuolla kalorimäärällä (tai vähän enemmänkin) lihasta hyvin kasvatettua, mutta sitten tuli 1,5 viikon tauko ja vähän viiniä juhannuksena, lopetin kalorilaskennan ja ruoan määrä luultavasti laski ja päälle kova äkillinen stressitilanne (kyy koiratarhassa ja toinen koira miltei pääsi hengestään), ja hups, lihakset olivat tiessään!?

Tuo mun "HIIT" ei varmaan kenenkään oikean urheilijan mielestä mitään hiitiä ole nähnytkään... Eli todella leppoisaa menoa, mutta ajattelin että pieni buusti aineenvaihdunnalle ja rasvanpoltolle ei haittaa. (Sitä paitsi rakastan luonnossa liikkumista paljasjalkatossuillani.) Eli alkuun ja loppuun lämmittelykävelyä 5 minsaa ja sitten 10-20 min vuorottaista kävelyä (noin 60 s) ja iisiä hölkkää/juoksua (noin 30 s). Eli todella kevyttä, ja pääasia että se todellakin jää noin lyhyeksi. Luulisin, että joku yli tunnin hölkkä tai kahden tunnin reipas kävely olisi jo paljon haitallisempi ja söisi lihasta enemmän? Eli tämän salin ulkopuolinen liikunta on todellisuudessa nyt tosi pientä. Ei siitä ole kauan kuin painoin 61 kg, ihan vain joulun tienoilla lihoin huomaamatta kolme kiloa, eli paino todellakin nousee helposti, se ei ole ongelma. Nyt vain toivon, että se nousu tulee lihaksista eikä läskistä.

Heti kun uskon kropan kestävän, teen mielelläni salia vaikka 3 kertaa viikossa, se on tosiaan nyt se pääasia selkeästi. Tämä eka kuukausihan on nyt mennyt ylipäätään ihan kropan ja hermoston totuttamiseen moiseen uuteen tekemiseen, ja luulenkin että moni aloittelija pilaa koko jutun nimenomaan tässä alkuvaiheessa aloittamalla liian äkillisesti ja liian kovaa.

Olisiko fiksua vähän rytmittää syömistä niin, että salipäivinä ja seuraavanakin syö hieman enemmän? Vai onko se turhaa hifistelyä? Tosin jos pitää 2 päivää salien välillä taukoa, niin pianhan se sali taas on, eli ehkä se on ihan sama?

Olisiko fiksua vähän rytmittää syömistä niin, että salipäivinä ja seuraavanakin syö hieman enemmän? Vai onko se turhaa hifistelyä? Tosin jos pitää 2 päivää salien välillä taukoa, niin pianhan se sali taas on, eli ehkä se on ihan sama?
Se on ihan ok, jos sellaista jaksaa ja haluaa tehdä, mutta helpommallakin pärjää. Jos haluat jaksotella niin treenipäivä syöt semmoset 2400 kcal ja lepopäivänä 2200 kcal. Ja rasvaa vähemmän treenipäivänä ja lepopäivänä enemmän ja hiilarit toisinpäin. Mutta tämä on jo hifistelyä :)

Tarkoitin tuolla, että vähentäisin hiiteistä sitä, että jos kokonaisrasitus on tällä hetkellä sulla ok, niin voisit saada sen pysymään samana myös sillä että lisäät puntin ja vähennät kahvakuulaa ja esim. toisen hiitin. Kuitenkin se punttisali on sulle parempi kuin hiitti ja mielestäni rasittaa ikäänkuin vähemmän elimistöä sillä väärällä tapaa. Tosin voin olla myös väärässä, koska en ylikunnosta / ylirasituksesta palautumista riittävän hyvin tunne. Riippunee siitä onko rasitus ollu sympaattisen vai parasympaattisen hermoston puolella. Tsemppiä treenailuihin!

^Kiitoksia taas! :) Hyvää tietää perusperiaatteet tuon syömisen hifistelyn kanssa, jos huvittaa sen kanssa pelailla. Stressiä en aio ottaa (stressi se kaikkein pahin "virhe" ja ongelma on, ei makrojen hifistely). Olen kyllä kokemuksen kautta huomannutkin, että stressi on tosi tehokas lihaksen syöjä ja läskin varastoija, uskomatonta miten iso merkitys sillä voikin olla!

Hyvä tarkennus rasituksesta ja treenistä, nyt ymmärrän paremmin mitä tarkoitit. Olen niin vasta-alkaja vielä, että kaikki kehittyy ja muuttuu koko ajan, toivottavasti kokonaisrasituksen kestokykykin, ja itsestään pitää oppia koko ajan kuuntemalla vasteita (kehitys, jaksaminen, mieliala, virkeys ym.). Pääasia että hommasta nauttii ja se tuntuu hyvältä (ja toivottavasti niitä toivottuja tuloksiakin tulee edes jonkin verran, vaikka pääasia on elää nyt eikä jotain tulevaisuuden tuloksia varten).

Olet kyllä Tiuskis yksi tämän foorumin kultakimpale mun mielestä! :hyvä:

mä olen tosi huono käyttää mitään kalorilaskureita, joskus kokeilin sillä seurauksella että aloin tahtomattani vähentää syömisiä ja tähän en enää halua ryhtyä :) mulla on käytössä puhelimessa endomondo-ohjelma jolla saa pientä viitettä kalorinkulutuksesta liikkuessa. Osaisko kukaan sanoa paljon mahdollisesti hoitajan työ kuluttaa? nettilaskureiden mukaan lepoaineenvaihdunta näillä tiedoilla ( 163 cm, 50 kg) antaa välillä 1300-2100 riippuen mitä käyttää. Paino nousee itellä nopsasti jos syön ihan höttöä, epäterveellisesti siis mitä en halua vaan syödä terveellistä ruokaa ja olla laihtumatta :D Tiedän että rasvoja tulisi lisätä.. Työvuorojen, yötyö siis, aikana rytmini on tämä:

herätessä 16-17: puuro 1,5 dl, raejuustoa 100g, marjoja 100g (arvioita)
tässä välissä puntti, lenkki, mitä lie
kello 20-20.30 (myös palautuksena kun en käytä palautusjuomia): salaattia, kasviksia, 1-2 viipaletta kaura/ruisleipää, lasi piimää, lihaa/kanaa n.150-200g, pastaa/perunaa n.100g, ehkä vielä raejuustoa
yöpala: purkki rahkaa 250 g, mehukeittoa, marjoja, 2 viipaletta leipää margariinilla, juustolla ja kinkulla
iltapala: 1,5 dl puuroa, 200 g raejuustoa, mehukeittoa.

normaalirytmissä syön aika samallla tavalla, tosin 3 tunnin välein, kaksi lämmintä ateriaa ja joskus välipaloja. Tuolla jaksaa kyllä hyvin yöt mutta kun nälkää ei ole, kaikki vähän etoo niin painokin putoaa, ja kun liikkuminen on päivittäistä . :( :face:

^huhuu, missä rasvat?! Ei mainittu kuin margariini (joka sisältää kaikkea muutakin kuin terveellistä rasvaa, jota imo ei sisällä lainkaan!)

Millä aikavälillä ja miten haette sitä oikeaa kalorimäärää? Miten kauan "testaatte" tiettyä kalorimäärää ja teette johtopäätökset? (Vähän ylempänä oli siis juttua ruokavaliostani.)

Nostin nyt ne kalorit 2300 kaloriin. Nyt jo muutaman päivän jälkeen tuntuu sitten kuitenkin, että paino nousee, kolmessä päivässä noin kilo ja senttejä tulee tisseihin, lantioon ja varsinkin vatsaan. Eli silkkaa läskiä. Taidan jättää ne "HIITit" tosiaan pois ja kävellä vain pakolliset koirien kanssa. Yritän lisätä puntit kolmeen kertaan viikossa.

Pitäisikö vielä jatkaa samoilla kaloreilla, vai kokeilla vaikka 2100 tai 2200? Eli tosiaan millä aikavälillä voi tehdä johtopäätöksiä? Vituttaa, kun vaaka näyttää että läskiprossa vaan kasvaa ja lihasprosentti laskee :(. (Joo, olen hätähousu...)

Kieltämättä stressiäkin (rahahuolia) on ollut viime päivinä - miten nopeasti teillä näkyy kehonkoostumuksessa stressi? Ylirasitusoireita ei ole.

- - - Updated - - -

^huhuu, missä rasvat?! Ei mainittu kuin margariini (joka sisältää kaikkea muutakin kuin terveellistä rasvaa, jota imo ei sisällä lainkaan!)
Joo, margariinin vois lailla kieltää... ;). En tosin ole ihan varma omasta Voimariinistakaan, että onko siinä kasvirasvapuolta miten keinotekoisesti käsitelty. Margariinia en kyllä suostu syömään.

^Mä en laske mitään tarkkaan, syön fiiliksen mukaan (yli 2000 kaloria kuitenkin) niin, ettei lihaskasvu ainakaan ravinnonpuutteeseen tyssää. Vaihda oivariini voihin :)

^Mä en laske mitään tarkkaan, syön fiiliksen mukaan (yli 2000 kaloria kuitenkin) niin, ettei lihaskasvu ainakaan ravinnonpuutteeseen tyssää. Vaihda oivariini voihin :)
Tuohon mäkin pyrin, ettei tarvis laskea. Taipumuksena tosiaan vaan syödä liian vähän, joten siksi lasken (opettelen) vielä. Lisää mulle varmaan ärsykettä lihaksille, että kasvavat. No, tapaan tänään sen pitkän linjan valmentajan/treenaajan, ja kyselen tästä ruokapuolestakin neuvoja.

Voitakin käytän välillä, paistamiseen lähinnä, onkin ainoa maitotuote joka sopii. Se vaan leivän päälle on niin kovaa.

Edelleen vinkkejä sopivan kalorimäärän hakemisesta ja aikaikkunasta, kiitos :).

maltillisilla(??) plussilla mennään:

ennen treenejä/salilla: 150g omenamehua / aminohapot
treenin jälkeen: kevytmaito 300g, 20g heraa + 35g kaurapuuroa
brunch: 1 keitetty kananmuna + 120g banana
lounas: makaronilaatikko (50g naudan paistijauhelihaa, 40g täysjyvämakaronia, 1kananmuna, 50g maitoa, 25g juustoraastetta + sipulia), 75g kurkkua, 25g apetina salaattijuustoa + 20g ketsuppia.
välipala 1: kaurapuuro 35g + 100g raejuustoa
päivällinen: samaa ku lounas
välipala 2: omena 160g + 100g raejuusto
iltapala: keitetty kananmuna + broilerinakit 82g

kalorit about 2107 p:157 hh: 183 r:79
pituus 164 ja paino reilu 60kg :) höhöh.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom