Tämä reilu syöminen näkyy ja tuntuu myös tuloksissa: jaksan hurrrrjan paljon enemmän salilla, kuten eilenkin kun oli rinta ja hauislihastreeni vuorossa - painoja oli vaan pakko lisätä ja lisätä, jotta sai treeniin kunnolla raskauden tuntua. Dieettiajanjaksolla muistan, että voima jotenkin yhtäkkiä vaan nyykähti loppua jossain vaiheessa treeniä, nyt on energiaa kuin pienessä kylässä! Eli todella hyvältä tuntuu nyt kyllä. Peilistä katsoo tavallinen minä, ei pulska ollenkaan, vaan kroppa on ihan kiinteä (oudonkin kiinteä syömisiä ajatellen, en ois uskonut). Tästä on hyvä jatkaa. Ja joo Mankki, en pidä huonoa omatuntoa enää siitä ruisleivästä, eihän sitä ihminen jaksa salilla jos ruokavaliossa ei hiilareita ole!
Kuulostaa hyvältä, kiva! Paljonko nyt kaloreita suunnilleen syöt?
itse olen koko ikäni ollut kukkakeppi, nuorena ja aikuisuuteen asti todellakin reilusti alipainoinen, vaikken anorektikko olekaan (olin aina "lihotuskuurilla" ja usein häpesin laihuuttani), vaan pieni juuri ja juuri henkiin jäänyt 1,5 kg keskonen, joka ei ole koskaan tajunnut miten paljon normaalit ihmiset syövät, eikä vaan tajunnut syömisen päälle... Laihahan olen nytkin, mutta rasvaprosentti korkeahko, ei lihaksia ja niitä nyt haetaan.
Olen 171cm ja painan nyt 57 kg (ei saa nauraa tai itkeä... ;)). Ja oikeasti, mä olen pieniluinen, rannekin herättää sääliä... Enimmillään olen painanut 64 kg (se oli silkkaa läskiä, joka syntyi mielialalääkkeen ahmimisen laukaisseen vaikutuksen jälkeen. Lihoin parissa kuukaudessa noin 11 kg. Hyvä puoli siinä oli se, että opin pitämään syömisestä, huono puoli se, että rasvasoluja syntyi uusia, varsinkin mahaan paljon, nyt tulee mahaan makkaroita tosi helposti, ennen ei ollut moista ongelmaa).
Tamronin kehonkoostumusvaaka näyttää rasvaprossaksi noin 29-30% ja lihasprosentiksi jotain 26-28%, joka ei kyllä voi pitää paikkansa, kai... Päätinkin lopettaa koko prosenttien kyttäämisen, heittelevätkin ihan miten sattuu. Minulla on erittäin pitkät kädet ja jalat, se kuulemma vaikuttaa tulokseen myös. Mutta suhdehan on kuitenkin naurettava, joten haluan lisää lihaksia ja rasvaprosenttia alas. Kuviakin löytyy jos tarpeen.
Käyn salilla toistaiseksi kaksi kertaa viikossa 1-jakoisella, jotta elimistö ja kroppa tottuu siihen, käynyt vasta 1,5kk. Taustalla lähinnä kestävyysliikuntaa (hölkkä, kävely, suunnistus). Ylirasitun nykyisin helposti, joten aloitan varovasti ja kuuntelen itseäni koko ajan. Lisäksi teen parisen kertaa viikossa lyhyen, senkin vielä suht kevyen 20-30 minuutin HIITin, juoksua ja kävelyä vuorotellen. Se riittänee aerobisesta, kun niitä lihaksia halutaan kasvattaa reilusti. Saatan tehdä kerran viikossa kahvakuulaa tai jumppaa ja tietysti venytyksiä ym. kotona myös. Lisäksi kevyttä kävelyä koirien kanssa.
kyssärini onkin, että mitä arvelette kaloritarpeeksi? Kun kehonkoostumus on rasvapainotteinen (ns. laiha läski), kovin paljon en rasvaa lisää halua, en ainakaan uusia rasvasoluja. Ei siis mitään sikabulkkia, kiitos. Syöminen ei ole ongelma, mutta mun pitää varmaan taas ottaa kalorilaskuri käyttöön, koska muuten luonnostaan syön liian vähän. Tuolla liikunnalla, jos ei ole kiire mihinkään, vaan rauhassa halutaan kehonkoostumusta muuttaa lihaksikkaaseen suuntaan, oisko joku 2100-2200 kaloria? Tavoitepainoa mulla ei varsinaisesti ole, en halua liikaa asettaa mitään stressitekijöitä, mutta kyllähän se ensin voisi olla jossain 60 kg:ssa vaikka alkuun? Siis lihaksena se nousu - onko edes mahdollista? Ensisijainen tavoite on peilissä, eli ettei sivusta katsottaessa maha ole se uloin osa.
Toivottavasti tämä on oikea paikka/ketju kysyä. Proteiinia siis yritän syödä noin 2g/painokilo, rasvaa menee vähintään se reilu 1 g/kilo, usein helposti paljon enemmänkin. Eli oikeasti, en ole anorektikko enkä ruokarasvakammoinen (kieltämättä en pidä läskistä mahasta, mutta kuka nyt siitä pitäisi);). Ikinä ennen en ole kaloreita laskenut, vaikka ois näköjään pitänyt, että ois tajunnut miten vähän syö...
Kiitos etukäteen.