Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
^^ Se nyt sattui tulemaan ensimmaisena mieleen lahinna siita syysta etta tiedan monia joilla kaurapuuro turvottaa tosi paljon, itseni mukaan lukien. Ei tarvitse olla karppi tai mikaan muukaan erikoisruokavalio, puurosta tulee aina ihan kamala pallomaha. Varsinkin jos sita syo aamulla niin siinahan turpoilee koko paivan.

Hei! Tämä on ensimmäinen kirjoitukseni täällä, kyselisin voisiko joku hieman antaa kommenttia tulevaan suunnittelemaani ruokavalioon?
Olen 21-vuotias tyttö 61/171, olen tähän asti käynyt salilla päälle vuoden, mutta pudottaen samalla painoa. Tästä eteenpäin olisi tarkoitus kasvattaa kunnolla lihasta ja sain nyt tällaisen rungon väsättyä :)
Lähden treenaamaan siis kaksi-jakoisella 4-5krt viikossa, ehkä pitäydyn vain 4, jotta lihakset saa tarpeeksi lepoa.

Aamulla: monivitamiini, omega 2kpl, magnesiumlisä
Aamupala:
40g kaurahiutale, vehnälese 20g
75g raejuusto
100g maitorahka
10g soijalesitiinirae
5g glutamiini
100g mehukeitto sokeroimaton

Välipala:
250g maitorahka / 35g Fast hera 80
150g sokeroimaton mehukeitto
10g pellavasiemenrouhe

Ateria:
60g riisi
125g kana
55g kananmuna/ 30g raejuusto 2%
200g vihanneksia
5g oliiviöljy
1 kpl banaani

Ateria:
65g pasta
tonnikala 140g
55g kananmuna/ 30g raejuusto
200g vihanneksia vapaavalinnaisesti (ei maissi)
30g täysjyväleipä/ 30 ruisleipä
1kpl omena

Iltapala:
150g raejuusto/ 250g maitorahka
1 dl mehukeitto sokeroimaton
150g marjoja
5g glutamiini
10g oliiviöljy/ rypsiöljy
= noin 2062kcal, 189g proteiinia 37%, 220g hiilihydraattia 43%, 44g rasvaa 20% ja treeni päivinä
+
Palautusjuoma:
5g kreatiini
5g glutamiini
70g Mass Recovery
= 2327 kcal, 217g 38% proteiinia, 254gg hiilihydraattia 44%, rasvaa 46g 18%

Miltäs kuulostaa mimmien korvaan? :)

Mun mielestä tossa on liikaa prodee ja liian vähän rasvaa. Rasvaa vähintään 1g / painokilo eli väh 60 g. prode riittää semmonen max 180 g. Itte vetelen 150 g ja saman kokoisia ollaan. Kalorimäärä suht ok, vähän riippuen arkiaktiivisuudesta, työstä ja muusta liikunnan määrästä. Muuten tosi monipuolinen ja hyvä runko. Muista kuitenkin rentous :)

Hello! Oli pakko liittyä ihan tätä varten kun aiemmin vain idlenä lueskellut näitä ketjuja :)
Eli kaipaisin neuvoja/kommentteja miten tää oma ruokahomma menee kun tavoitteena päästä rasvakerroksesta eroon. Mitat 160/63 tällä hetkellä, tavoitepaino edes se 57kg, pikkusen lähti kesäloman jälkeen lapasesta ja loukkasin polveakin syyskuussa vaelluksella, joten salille en päässyt muutamaan kuukauteen. Mutta nyt on homma taas hallinnassa ja haluaisinkin tosiaan ensi kädessä rasvaa pois ja sitten kattoa kunnolla tuota lihaksenrakennusta.

Vuosi sitten kävin InBody testissä, jossa rasvamassa 19kg (normaali 11-17,6) ja rasvaprosentti 31,8 (jaiks) eli pitäis todellakin saada rasvaa vähemmälle. Ja tuolloin paino 59kg eli voin vaan kuvitella mitä nuo lukemat on tällä hetkellä…
Käyn 5-6 kertaa viikossa salilla, vaihtelee spinningistä, bodypump / salitreeniin. Mulle on tärkeää tehdä joka päivä jotain ettei tule kynnystä taas saada itseä liikkeelle.

Syömiset yritän pitää samalla kaavalla päivittäin niin ei tule houkutuksia, eli
07.00 Kaurapuuro 30g + raejuusto 75-100g + kookosöljy 1rkl. Lisäksi Omega3+CLA+only one! regular vitamiini.
09.00 Omena
11-12 Salaattisekoitusta, jossa vaihtelevat kasvikset, 100g kanaa/ jauhelihasta bullia / 50g tonnikalaa. Omega3+CLA.
14.00 Ehrmann rahka + piltti
17.00 Toinen salaatti, jossa hiilaria (pasta/riisi 40g kuivapaino), 100g lihaa, juustoa 10g. Omega3, CLA.
18-20 SALI
Optimum recovery 2: 1: 1 palkkari heti reenin päälle (laiskuuttani tykkään tuosta valmiiks sekotetusta niin ei tarvi miettiä :) )
20-22 Mehukeittoa 2,5dl, pari siivua ruisleipää/näkkäriä/hapankorppua + 3 siivua kalkkunaleikettä, melonia/ avocadon puolikas.

Tulee varmaan syötyä liikaa? Yritän pitää hiilarit päivän toisella aterialla ja proteiinit tulee vaihtelevasti salaatteihin kananmunista/jauhelihasta/kanasta/tonnikalasta. Kanan kanssa on pakko syödä jotain auraa että menee alas. Ei tule huijattua, eli mistään salaa syödyistä pullista/kekseistä ei ole ongelmaa.

Iso kiitos jos joku jaksaa kommentoida!

Tän päivän syömingit:

ennen salia 1# 3dl maitoa, 25g heraa ja 10g oliiviöljyä
salin jälkeen2# 3dl maitoa, 25g heraa + 1 panaani
lounas1# 50g naudanlihaa, jonka seurana kiinankaalia, herneitä, purjoa, oliiveja, leipäjuustoa sekä kananmuna
lounas2# sama setti!
välipala 1# 50g juustoa, 25g cashew pähkinöitä
päivällinen# torinon tummaa proteiinipastaa 50g jonka seurana katkarapuja 50g pekonia 30g, ruokakermaa, smetanaa, ananasta, purjoa ja herneitä.
välipala2# sama kuin välipala 1
ja iltapala, 10g oliiviöljyä, 30g juustoa, 40g pekonia ja kananmuna sekä panaani!

ruoka on hyvää :kuola:
Paino noussut edelleen tasaiseen tahtiin, housujen napit ei enää kiinni mene, onneks huomenna on palkkapäivä :D

kalorit ~2600 P:203 HH:131 R:144

Kas, laitetaas nyt pitkästä aikaa tännekin viestiä.

Aamu:
1dl kaurahiutale
1rkl vehnänalkio
1rkl pellavansiemen
reilu 1tl kookosöljy
150g Keso raejuusto
200g omatekoinen sokeriton mehukeitto (sis viinimarjoja, tyrniä ja mansikkaa)
kahvia kevytmaidolla

Lounas:
300g keitettyä porkkanaa ja punajuurta
2 tl rypsiöljy
1 soijafileepihvi (n 100g)
satsuma
kahvia kevytmaidolla

Päivällinen / iltapala:
2 palaa jälkiuunileipää
10g Flora 60 margariini
10g maustamaton tuorejuusto
25g kermajuusto 17%
kurkkua, tomaattia ym
150g porkkanaa
250g maitorahka 4,4% rasvaa
teetä kevytmaidolla

Keskiraskas työ, liikuntana 1,5h kävelyä ja 30 min pyöräilyä. Tarkoitus ei ole lihoa eikä laihtua, paino nyt noin 58-59, pituutta 164 senttiä. Punttia tulee nykyään enää terveysliikuntamittakaavassa pari kertaa viikossa.

Eilisen ruokia..

aamupala:
50g kaurahiutale
10g vehnälese
10g pellavansiemenrouhe
1tl kookosöljyä
1dl mehukeittoa
37g heraa
+ c-vitamiini, monivitamiini, omega

(treeni+palautusjuoma: 20g heraa+20g maltoa+5g kreaa)

lounas:
50g täysjyvä nuudelia
75g tonnikalaa
200g wokkivihanneksia
50g avocado

välipala1:
1 omena
250g rahka
30g mysliä (jossa 1g/100g sokeria(!))
kurpitsan ja pellavansiemeniä

päivällinen:
200g tomaattia, jäävuorisalaattia, kurkkua, paprikaa
100g savulohta
50g raejuustoa

iltapala:
fast pudding (30g jauhoa+ 2dl rasvaton maito)

Miltä näyttää? Kiitos jos joku jaksaa kommentoida :) 166cm/62kg , tarkotus olis kiristellä mutta vähän on tavotteet vielä hakusessa...

^^en ole punttimimmi mutta pakko kysyä, onko tuo fast puddingi todellakin hyvää?

noh, ei se mitään paulavanukasta oo.. Mutta kun itse en syö mitään makeaa (tai harvemmin, pyrin yhteen herkkupäivään kahdessa viikossa) niin maistuu aika hyvältä ja on kiva saada vaihtelua maitorahka+hedelmä/mehukeitto -linjaan.. :)

Käyn 5-6 kertaa viikossa salilla, vaihtelee spinningistä, bodypump / salitreeniin. Mulle on tärkeää tehdä joka päivä jotain ettei tule kynnystä taas saada itseä liikkeelle.

Syömiset yritän pitää samalla kaavalla päivittäin niin ei tule houkutuksia, eli
07.00 Kaurapuuro 30g + raejuusto 75-100g + kookosöljy 1rkl. Lisäksi Omega3+CLA+only one! regular vitamiini.
09.00 Omena
11-12 Salaattisekoitusta, jossa vaihtelevat kasvikset, 100g kanaa/ jauhelihasta bullia / 50g tonnikalaa. Omega3+CLA.
14.00 Ehrmann rahka + piltti
17.00 Toinen salaatti, jossa hiilaria (pasta/riisi 40g kuivapaino), 100g lihaa, juustoa 10g. Omega3, CLA.
18-20 SALI
Optimum recovery 2: 1: 1 palkkari heti reenin päälle (laiskuuttani tykkään tuosta valmiiks sekotetusta niin ei tarvi miettiä :) )
20-22 Mehukeittoa 2,5dl, pari siivua ruisleipää/näkkäriä/hapankorppua + 3 siivua kalkkunaleikettä, melonia/ avocadon puolikas.

Tulee varmaan syötyä liikaa? Yritän pitää hiilarit päivän toisella aterialla ja proteiinit tulee vaihtelevasti salaatteihin kananmunista/jauhelihasta/kanasta/tonnikalasta. Kanan kanssa on pakko syödä jotain auraa että menee alas. Ei tule huijattua, eli mistään salaa syödyistä pullista/kekseistä ei ole ongelmaa.
Kauanko olet syönyt näin? Onko paino lähtenyt laskusuuntaan? Oletko potenut nälkää vai onko olo hyvä, kylläinen ja energinen? Siitä se vasta tietää toimiiko ja sen seuraamisen mukaan kannattaa tehdä tarvittaessa muutoksia.

Mutta mun mielestä et syö ainakaan liikaa. Näyttää varsin hyvältä. Ehkä pientä säätöä tekisin: Lisäisin muita kasviksia ruokavalioon (kuten kesäkurpitsa, paprika, pinaatti, sipuli, munakoiso jne) kuin salaattia sekä sitten öljyä. Paistathan kanan öljyssä? Ja laita vaan ihan kokonainen purkki sitä tonnikalaa salaattiin, jos tykkäät niin käytä raejuustoa vielä lisänä lounaalla ja/tai päivällisellä ja lisää tuota puuroannosta vähän aamuun niin avot ;)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Postailin aiemmin tuonne ravinto-ongelmaisten ketjuun ja valittelin hiilarikammoa ja muuta. No, kokeilin sitten vähän aikaa vhh:ta, mutta mulle tuli paha olo treeneistä, heitin rasvankäytön normaaliksi (vaarallinen yhdistettynä vähiin hiilareihin, jotka minulla oli), stressin takia en ehtinyt pariin viikkoon syödä kunnolla ja silti jatkoin suht aktiivista elämäntapaani. Menin sekaisin. Päätin, että nyt riittää, mä alan yrittää normaalien suositusten mukaan hiilareilla (hui kauhistus!!!). Saattaa kostautua myöhemmin, mutta nyt on ollut parempi olo. Olen valittanut maito- ja viljatuotteiden turvottavuudesta, mutta päätin lisäillä pikkuhiljaa, ollut pientä syömishäiriön poikasta tässä ja en todellakaan halua sairautta vaivakseni. Kävin lääkärissä ja terveydenhoitajalla, saisin syödä yhden aterian enemmän päivässä. Aiemmin tämä riitti ja pelkäsin kaloreita, katselin ruokapäikkyjäni ja säikähdin oikeasti, olen varmana elänyt treenipäivinä 1000 kalorilla. Laihduin siis turhan nopeasti eli vaarana on kilojen tuleminen takaisin + käsilihakset ja treenatut vatsat ovat lähteneet. Mitat on 161/56 eli optimi, mutta väärällä tavalla.

No niin, stressaan ruokavalioni oikeellisuudesta, mutta kuitenkin energiaa pitäisi saada tarpeeksi. Pelkään kuitenkin syöväni liikaa. Rankan dieetin aikana en sallinut itselleni mitään herkkuja, kerran söin pari palaa raakasuklaata ja joskus hedelmiä, muuten kiduin. Kaloreiden laskeminen ja se mitä saan syödä ja mitä en tuottaa vaivaa. En oikein jaksaisi päivästä toiseen ihan samanlaista vetää ja tonnikala ja raejuusto sinänsä ällöttää, mutta tuntuvat juurtuneen kaikille treenaajille.

Aamulla: kahvia, maitoa, raejuustoa, Ekolon luomumyslisekoitusta (sellaista missä on kauraa, ohraa ja taateleita, okei kuivattuja hedelmiä = sokeria, muttei muuten), vähän tattarileseitä, öljyä tilkka.

Aamupalan ja lounaan välissä perinteinen spinning, palkkariksi "omaa sekoitusta"

Lounas: kanan rintafile, oliiviöljyä, erilaisia kasviksia suuri valikoima (paljon tuoretta pinaattia ja parsakaalia), ohrasuurimoita, kuppi teetä

Välipala: rahkaa ja siemensekoitusta

Illallinen: kävin noutopöydässä kaverin kanssa, en vanno täydellistä ravintokokonaisuutta, mutta söin valikoiman kasviksia + tilkka öljyä, kikherneitä ja papuja, maissia ja naudanpaistia.

Mullakin on ollu hiilariakammoa mutta now peruna is back.

Tässä esimerkkiä:

Aamupala:
½dl takkuna, ½dl kaurahiutale - puuro veteen
3 rkl erilaisia leseitä
reilu 1 rkl öljyä (pellavansiemen/kookos)
raejuusto 200g
2 rkl chia/pellavansiemen
kahvia, vettä, dee-, bee-vit.

Lenkin jälleen maustamaton viili (heräsin myöhään, ei lounaalle tarvetta)

Välipala:
250g rahka
kookoshiutaleita/manteleita
mustaherukkaa ja mustikkaa
omena
kahvia, vettä, cee-vit.

Päivällinen:
höyrytettyä perunaa
valkokaalia (etikalla ja oreganolla, niinkuin pizzerioissa)
suppilovahveroita
pakastevihanneksia, hapankaalia...
n. 500g uunilohta (jäljelle jääneet öljyt heitän aina salaatin päälle)
paseerattua tomaattia

Nyt illalla teetä täysmaidolla, myöhemmin varmaan rahkaa kaakaolla, marjoja etc.

Muutenkin oon vähentäny lenkkejä ja lenkkien pituuksia :-) (Jos jotkut mua muistaa... hyvällä tai sit pahalla)

No niin kirjottelenkin tänne palstalle nyt ensimmäistä kertaa :) Haluaisin tietää mitä mieltä olette mun uudesta ruokavaliosta mitä nyt olen ajatellut alkaa noudattamaan. Kaloreita on noin vähän yli 1800. Salipäivinä tietenkin lisäksi myös palkkari!

Aamupala
Puuro 40g
n 100g rasvatonta raejuustoa
banaani
1 rkl kookoshiutaleita
1 rkl pellavansiemen rouhetta
1 rkl kauralesettä
2x omega 3

Lounas
n. 60 g tummaa riisiä
150g kanaa
valkuainen
vihanneksia
oliiviöljyä
2 real täysjyväruisäleipää + päälle aamupala juustoa

Välipala
maitorahka 250g
sokeriton mehukeitto n 1dl
n 0,5 dl rusinoita tai pähkinöitä

Päivällinen
n. 60g riisiä
150g kanaa
valkuainen
vihanneksia
oliiviöljyä

Iltapala
maitorahka
sokeriton mehukeitto n. 1dl

Ruokajuomana tietenkin rasvatonta maitoa. Päivän aikana menee myös pari kuppia kahvia ja n. pari litraa vettä.

Mun on pakko kitistä. Keskittymiskyky laskee suunnilleen tunti ruokailusta, sillä järjetön NÄLKÄ alkaa kalvamaan... eväät pitäis omasta mielestä olla ihan kunnossa 62-kiloiselle tsirpulalle... Suunnilleen tämän kaavan mukaan mennyt tää viikko:

aamulla töissä kasin aikaan
60g kaurahiutale+epämääräinen määrä leseitä puuroksi
10g soijalesitiini
150g marjoja
100g sokeroimaton mehukeitto
150g raejuusto
bansku yleensä hedelmänä viel jälkkäriksi

välipala joskus klo 11
250g rahkaa
bansku

ruoka 1, n. klo 14
100g kanaa/naudanpaistijauhelihaa
50g täysjyväriisi
250g kasviksia
50g kananmunavalk.

ruoka nro 2, treenin jälkeen jos treenipäivä
125g kanaa/naudanpaistijauhelihaa
50g riisiä
50g real-leipää
250g kasviksia
50g valkuaista
bansku/omppu

iltapalaksi
10g oliiviöljyä
250g maitorahka+marjoja kasa
100g mehukeitto

plus treenipäivinä palkkari, tietty päivittäinen vitamiinikoktaili... mutta ongelma on siis, että aina aterian jälkeen oon kyllä tuhdisti täynnä, mutta nälkä yllättää tosi nopeesti... ja yltyy niin kovaksi, että keskittyminen muihin asioihin kärsii :D en vaan jotenkin voi uskoa, että voisin tota syömistä edelleen kovasti lisäillä... entisenä syömishäiriöisenä on ollut pitkä matka tähän pisteeseen edes. puntarin lukemat lähti ensin nousuun tällä, mutta nyt on pysähtynyt. eli se nyt varmaan sinänsä kertoisi, että lisää voisi lapata, mutta nyt jo ihmiset ympärillä kauhistelee "miten noin pieni nainen voi syödä tuollaisia määriä ruokaa?". sanokaa mulle nyt saakeli, että syö hyvä nainen!

Dietillä, edelleen:

0700 raejuusto, kaurapuuro
1100 kanaa, kukkakaalia
1400 pari munaa paistettuna, maustamatonta jugua, banskua
1700 palkkaritsydeemi
1800 kanaa, paprikaa ja kesäkurpitsaa pannulta, banskua
2100 rahkaa, mustikoita, steviaa

Paistamiseen käytetty rasvaa, pähkinäeväs unohtui kotiin. Liian vähän rasvaa siis.

Unohtui mainita, että paistan ruuat oliiviöljyssä, että siinä on kans rasvaa. Aamupalalla on ja iltapalalla myös. Mutta vielä lisää? Pähkinöitä välipalalle? Muita hyviä ehdotuksia? :D Kun onhan tuossa jauhelihassakin kuitenkin se 10 %, että ei se 1g/painokilo varmaan kovin kaukana oo... hmm.

Aamulla: Kaurahiutaleita(puuron muodossa) 30g, raejuustoa 100g+mehukeittoa
Lounas: Kanateryaki subi
Välipala: Proteiinipatukka
Päivällinen: Savulohisalaatti
Iltapala: Rahkapurkki+ananasta
Ei ollenkaan pahat eväät näin dieettiruuiksi! Kasviksi tai jotain marjoja olisin voinut kyllä syödä enempikin...

Mietin aloittaisinko ketjun, koska minulla on ihan hirveä ongelma!! Kirjoitinkin jo tuossa aiemmin siitä. Laihdutin liiallisella säästöliekillä ja hetin hiilareita nurkkaan, nyt olen ottanut niitä takaisin, mutten osaa oikein tehdä ruokaa ja saan aina liian vähän rasvaa, koska syön pääasiassa kanaa, kalkkunaa, raejuustoa, naudanlihaa ja vähärasvaista kalaa (paitsi välillä lohta/makrillia). Yritin VHH-juttuja, mutta rasvan lisääminen ei onnistunut multa. Käyn pari kertaa viikossa spinningissä ja zumbassa, kävelen päivittäin hyvin paljon, olen paikallani aika vähän (jos teen kädentaitotöitä) eli voisin kuluttaa enemmänkin. Treeni on kaksijakoinen, tänään heitin punttitreenin päälle ryhmäliikunnassa '55 bodymixin. Kalorilaskuri jumii aina, en osaa sählätä sillä.

Kauhukseni huomaan, että mitäs olen laskeskellut, mulla on kalorit tosi usein 1300-1700, joka on mullekin varmaankin liian vähän. Syömishäiriöni takia on tullut säästöliekkiä luultavasti, en syö herkkuja, en hedelmiä (paitsi omenoita), mutta haluaisin kyllä. Miten ajoittaisin ruokailurytmin? Olen työtön, joten en herää aamulla seiskalta, aamupäivän välipalaa ei tule ja rahka yms. on mielestäni liian tuhtia välipalaksi (ellei ole treenejä), joten vedän lähinnä 10-20g pähkinöitä/manteleita, mutta ennen nukkumaanmenoa vatsa kurnii aina ja pelkään sitten vetäväni liian ison annoksen.

Ja kaloreiden ajoittaminen, siirteleminen, reseptit yms. tuottaa päänvaivaa!!

Aamupala:
Kaurahiutaleita, puolukoita, mustikoita, kookosöljyä, raejuustoa, kahvia

-- treeni ja bodymix, palkkari

Lounas:
Broilerin rintafile, oliiviöljyä, täysjyväriisiä, kaalia ja ruusukaalia, pakastevihanneksia, pinaattia, hapankorppu

Välipala:
Manteleita ja puolikas omena

Päivällinen:
Pakastevihannes-juttu, jossa täysjyväpastaa ja kaksi tofupihviä (en ole vege, mutta nuo Taifunin ovat aivan törkeän ihania, muistoja vegeajoilta), soijakastiketta, muita rehuja, rasvatonta maitoa

Välissä maitokahvi

Iltapala:
Pari riisikakkua, avokadoa, tomaattia ja muita rehuja, raejuustoa ja ruokalusikallinen mustikoita, teetä

Vaikken osaa tehdä ruokaa, mulla on kyllä kiinnostusta kaikkeen kivaan, löytyy luomujuttuja, macamyslejä, gojimarjoja, smoothiesekoituksia, pähkinöitä, tattarinuudeleita yms. himasta.

Rytmissäsi ei ole mitään ongelmaa, se näyttää ihan järkevältä. Mutta ruokamäärät on liian vähäisiä jos kaloreita kertyy noin vähän. Myös rasvan määrä tosiaan vaikuttaa huolestuttavalta jos et käytä juurikaan öljyä. Ja miksi ihmeessä välttelet hedelmiä? Ja millä ihmeen mittarilla rahka on liian tuhti välipala?

Lisää nyt niitä ainakin ruokavalioosi öljyä, hedelmiä ja pähkinöitä. Minimissään lisää kaikkien nykyisten ruokiesi määriä aterioilla. Kuulostaa ihan älyttömältä joku "ruokalusikallinen mustikoita". Vetäse niitä nyt esim. 2 dl vähintään iltapalalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom