Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
^ Onko tuo mehuketto makeutettu aspartaamilla? Joku voi olla sille yliherkkä. Vaihda marjoihin/ hedelmiin yms. niistä saisit sitten sitä kaipaamaasi hiilaria jos jätät leivätkin vähemmälle. Varmaan vain kokeilemalla selviää mikä tuon tekee. Sisareni on kärsinyt koko elämänsä turvotuksista, ja löytänyt lopulta avun vaivaansa syömällä vain yksinkertaista ja puhdasta ruokaa. Vähätkin lisäineet tekevät heti hänelle ongelmaa.

Turvotus ja mahavaivat tosi suuri ongelma.
Mä löydän tuosta sun päivästä (itsekin monenlaisista vatsavaivoista kärsineenä) useammankin ongelman:

- Makeutusaineet (tai makeutetut tuotteet). Eivät sovi herkkävatsaisille monestikaan eivätkä kyllä muutenkaan ole mitään erityisen laadukasta ravintoa.
- Raa'at vihannekset, hedelmät ja marjat. Jos on ruoansulatuksen kanssa ongelmia, suurin osa ruoasta pitäisi syödä kypsennettynä, siitä huolimatta että nykyään raakaa niin kovasti hehkutetaan. Valitettavasti raaka ja pahimmillaan vielä jääkaappikylmä ruoka ei vaan ole mahalle hyväksi. Raaka omena on myös tosi yleinen mahavaivakandidaatti.
- Kylmät ruoat ja ateriat muutenkin, ja kaikki maitotuotteet ovat useimmiten tällaisia. Maitotuotteet voivat sinänsäkin olla ongelma joillekin, mutta itse saan ongelmia paitsi laktoosista, myös laktoosittomasta rahkasta (en siis välttämättä maitotuotteista sinänsä, voi ja juustot soveltuvat erinomaisesti). Kannattaa siis kokeilla, auttaako jos jätät nuo rahkat pois, ja jos ei niin kokonaisvaltaista maitotuotteiden vähentämistäkin kannattaa harkita. Maitoa sisältävät ruoatkin kannattaisi syödä huoneenlämpiminä tai kypsennettyinä.
- Ruisleipä. Tämä sisältää paljon liukenematonta kuitua ja fruktaania, mikä on kanssa ärtyväsuolisille ja vatsavaivaisille haitaksi. Itselleni ruisleipä oli ainakin mahavaivojen aiheuttaja numero yksi aikanaan, kunnes tajusin jättää sen pois. Muutenkin täysjyväviljat, erityisesti tuollaisessa hitaasti sulavassa muodossa kuten ruisleipänä, voivat aiheuttaa vatsaongelmia mun kokemuksen mukaan. Ei tietenkään kannata valkojauhotuotteisiin siirtyä, mutta suosia pitkälle kypsennetyjä täysjyväviljoja ja itselle sopivimpia lähteitä, mikä on tosi yksilöllistä tietysti. Mulle esim. sopii parhaiten kaura.
- Rasvaa ei tule oikeastaan yhtään omegoja lukuun ottamatta. Rasvaton ruoka on pahasta monessakin mielessä, mut ei se mahakaan siitä välttämättä tykkää. Lisää nyt vaikka maltilla kookosöljyä, voita, rasvaista juustoa, oliiviöljyä.

Summa summarum: mun näkemyksen mukaan et ole edes yrittänyt syödä mitään hirveän mahaystävällistä ruokaa, etkä selvittää, mikä sulle aiheuttaa oireita. Ihmiset ovat erilaisia. Kaikille ei sovi ruisleipä, toisten maha taas ärtyy perunasta tai jostakin tietyistä marjoista, mitkä taas toiselle on mitä vatsaystävällisintä ruokaa. Yleisohje on kuitenkin, että syö kypsennettyä, helposti sulavassa muodossa (etenkin kasvikset ja juurekset, ei missään nimessä raakajuurespaloja tms.!), pureskele kunnolla, rauhoita ruokailuhetki, älä syö itseäsi ähkyyn vaan mieluummin vaikka vähän useammin. Tarkkaile mikä nimenomaan sulle aiheuttaa oireita. Se voi toki olla hiilari yleensäkin, mutta tämä selitysmalli ei ole välttämättä oikea vaikka sitä nykyään kaikkialla tarjotaankin. (Esim. mun mahalle hiilareiden vähennys ja runsas kasvisten lisääminen ei sovellu ollenkaan!) Kannattaa myös lukea Pronutritionistin blogista ärtyvän suolen oireyhtymää käsittelevä artikkelisarja. Siinä on paljon hyödyllistä tietoa niille, jotka vatsavaivoista kärsivät.

Stash, kiitos viestistä!
Sun postauksessa lähes kaikki oli sellaista mitä teen. Aika usein tulee syötyä kotona kylmä salaatti kylmien vihannesten ja riisin kanssa. Tuota sokeroimatonta mehukeittoa olen alkanut vasta pariviikkoa sitten syömään. Yleensä olen tehnyt itse mehukeitot, mutta nyt jäänyt pois sen takia koska marjat meinaavat pakkasesta loppua..
En periaatteessa ole vielä yrittänytkään miettiä mistä vatsavaivat johtuvat, kuhan aloittanut kyselemällä mikä voisi auttaa. Ruisleivän voisin tosiaan jättää pois, sitä ei kuitenkaan tule syötyä kuin se yksi pala päivässä. Ongelmana on myös juuri tuo lounasruokailu, sillä yleensä silloin on nälkä ja oma mieltymykseni koulun kasvisruokaan saa aina hamstraamaan lisää niin että maha turvottaa jo sen vuoksi, että on tullut syötyä liikaa. Jonkinlainen selviytymisvietti meidän suvussa, että pitää aina syödä paljon ja nopeasti :D
Ensi viikolla olen menossa rasitustestiin ja tarkistamaan onko allergioita.

Tänään ollut muutenkin outo päivä. Koko ajan tekee mieli syödä. Välipalakeksejä ja rypäleitä mennyt kohta paketilliset.. outoa.

Makeutusaineisiin sen verran, että Lidlissä on semmosta nestemäistä pikkupullossa (sakariini + joku muu, ei aspartaamia tai asesulfaamiKoota). Sitä ite pistän tipat rahkapirtelöihi. Ei käy miun mahaan.
Chilli: kaurahiutaleet menee raejuuston kanssa, joskus ananaksen. Miul on kertakäyttömukiin vedetty mitta-asteikko 13 g ja 25g :))) Karppauksessa meni tuo 13 ja nyt vasta lisäsin tohon 25g. Kaurapuurossa on se paha puoli ettei se pidä nälkää. Jos sitä vetää 40 -50g ni joo, maha on hetken täys ja 2 tunnin päästä on sikanälkä. Oon vasta alkanu totuttaa mahaa HH määrän kasvuun. Alotin tän aamun 2 palalla ruisleipää kotona jo klo 5.50.. Ei vielä maha ruplata :dance:

Kaurapuurossa on se paha puoli ettei se pidä nälkää. Jos sitä vetää 40 -50g ni joo, maha on hetken täys ja 2 tunnin päästä on sikanälkä.

"Kärsin" samasta ongelmasta niin kauan kuin söin pelkkää kaurapuuroa aamupalalla. Nyt kun syön myös 100g raejuustoa lisäksi, niin nälkä pysyy paljon kauemmin pois.

Aamu: puolikas avokado (kokonaisen olisin popsinut mutta oli tummunut niin että syötävää oli vaan puolikkaan verran),
kuivattuja mulperimarjoja muutama
pari rkl pähkinöitä
reilu pari desiä partaäijää
vajaa desi mansikoita
maitokahvia

lounas: 2 pienehköä täysjyvätortillaa täytteenä kasvis-sieni-soijarouhe-emmental.
maitokahvia

ilta: teetä maidolla
2 palaa omatekoista leipää (sis siemeniä, täysjyvää)
Oivariini60 (ei mitenkään kitsaasti levitettynä...)
juusto 17% 4 siivua
6 kirsikkatomaattia
2 pientä porkkanaa
Lidlin 4% maitorahka

liikuntaa noin 2,5h. Päivän mittaan vettä, aamulla Möllertupla, c-vitamiini, d-vitamiini, maitohappobakteeri + b-vitamiini. Illalla magnesium+sinkki.

aamusali 1h
aamu: 3 kananmunaa keitettynä, 3 viipaletta kalkkunaleikettä ja kahvi maidolla
päivällä: 5 fileviipaletta savulohta + porkkanoita
painireenit 1,5h
illalla: ehrman rahka + mansikoita
vitamiineina omegat, c-, d- ja monivitamiini, vihreätee, burnerit + fight motion
vettä päivän aikana useempi litra

Mikä on mimmien mielestä vähimmäishiilarimäärä optimaaliseen lihasten ja voimatasojen kehitykseen? Olen siis taustaltani karppaaja (paljon rasvaa, ei viljatuotteita, perunaa yms.) ja pikkuhiljaa punttitreenikärpäsen iskettyä yrittänyt lisätä ruokavalioni hiilarimäärää ja karsia tarpeetonta tyydyttyneellä rasvalla lutrausta. Pähkinöitä, hedelmiä, marjoja yms. olen aina syönyt vapaasti, lisäksi nykyään käytän hiilaria sisältävää palkkaria ja kunnon hiilarilähteitä (puuro, ruisleipä, bataatti jne.) treenin jälkeen. Mahtaako tämä riittää? Treenit kyllä jaksan vetää hyvin ihan kunnon alakarpillakin (tosin eipä ole kauheasti vertailukohtaa kun en paljoakaan treenifiiliksistä ennen karppausta muista) ja palautuminen vaikuttaa sujuvan ihan ok, mutta tuntuu, että kehittyminen voisi olla parempaakin peilin ja Inbody-mittauksen perusteella. Tai ehkä pitäisi vaan joskus päästä kunnon plussille. Syönen automaattisesti kulutukseni mukaan ja jos hiukankin tulee ylimääräisiä kaloreita, niin tulee ihan hirveän tukkoinen, raskas olo ja nälkä katoaa täysin kunnes plussat kompensoituvat (näin siis epäilen tapahtuvan, en ole kaloreita normaalisti laskenut).

Tässä erään tyypillisen päivän syömingit:

Aamiainen: kolme kananmunaa pienessä voimäärässä paistettuna, pinaattia, persilijaa

Lounas: Kalkkunanfilee, paistettua sipuli-paprikasekoitusta, lounasravintolan perussalaattia, rypsiöljyä

Välipala: maitorahka 250 g, 1 dl vadelmia, pari rkl turkkilaista jogurttia, 1 rkl mantelirouhetta, reilu kourallinen cashew-pähkinöitä, 1 omena

Juoksu 1 h (tulee tehtyä näitä peruskuntolenkkejä ehkä kerran/2vk)

Päivällinen: bataattia n. 150 g oliiviöljy-mausteseoksessa kieriteltynä, broilerikastiketta (broiskusuikaleita, hieman kermaa, punasipulia, basilikaa), salaattia (tammenlehvä-parika-tomaatti)

Iltapala: raejuustoa muutama rkl, 1 rkl heraa, 1 rkl pellavasiemenrouhetta, hieman vadelmia

Niin, ja omega-kolmosia napsin pitkin päivää, lisäksi otan D-vitskun aamulla ja magnesiumia illalla.

Kirjauduinpa jopa kalorilaskuriin piiiiitkästä aikaa ja sain makroiksi 158 pr, 88 hh, 128 rs (2144 kcal, eli suunnilleen kulutuksen mukaan näyttäisi nämä mun syömingit tosiaan menevän).

Pakko tulla tännekin laittaan että oon ainakin ite lisännyt nyt hiilareita ruokavalioon perunan muodossa, ja tuntuu että mahakiput/turvotukset ovat vain vähentyneet omalla kohdallani.
Ja jaksan hieman paremmin, tosin en ole vielä kovin kauaa tätä hiilaripitoisempaa ruokavaliota noudattanut.

No, pointtina ettei ainakaan omalla kohdallani sopinut mikään kovin vhh, eikä varsinkaan karppaus.

ohho enpä oo aikoihin kirjotellu tänne saatika tälle foorumillekaan. lupaan parantaa tapani ^_^ jotenka tänään tällaista luvassa..

aamu:
250g maitorahka
1x hedelmäpiltti
150g pakastemarjoja
2 saaristolaisleipäsiivua
2tl margariini
2 juustosiivua

lounas:
kaurapuuro + banaani (heräsin tänään 10.00 joten lounas typistetty ja vasta iltapäivällä)

päivällinen:
jauhelihakastike 150g
pasta 1,5dl
salaattia

Salitreenit (kevyt) 1h
banaani treenin jälkeen

ilta:
250g maitorahka
1 hedelmäpiltti
150g pakastemarjoja

ollu flunssassa jo pari viikkoa, nyt hellittää. kevyenä siis treenit..

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
aamusali 1h
aamu: 3 kananmunaa keitettynä, 3 viipaletta kalkkunaleikettä ja kahvi maidolla
päivällä: 5 fileviipaletta savulohta + porkkanoita
painireenit 1,5h
illalla: ehrman rahka + mansikoita
vitamiineina omegat, c-, d- ja monivitamiini, vihreätee, burnerit + fight motion
vettä päivän aikana useempi litra
:wtf:

Aamupala : 2 palaa ruisleipää (kinkkuu, juustoo, pestoo) teetä
Välipala klo 9.00: 25g kaurahiutaleita ja 100g rahkaa ku raejuusto oli loppu (luoja mikä sekotus..)
11.30 Pastaa ja kanasuikaleita, mandariini
14.00 Pala ruisleipää (kinkkuu, rasvaa, juustoo,kurkkuu, tomaattia, paprikaa) mandariini
16.00 kuppi kahvia ja viineri
18.30 -19.45 jalkatreeni jossa mukana veteen tehty whey80+malto -pirtelö

Vettä menee liian vähän ja kahvia 3 kuppia päivässä.

P#¤&/(le!! Maha senkun kasvaa...
Kokonaissaldo 1488 kcal 185g Hh (50%), 41g R (25%) 90.6g PR(25%)
Koitan tavotella sitä 40-30-30 mut en halua mitata koko ajan sapuskoita. Jumatsuide, paisuuks miu maha kreatiinin takia (tänään laitoin 5g ja se loppu nyt!!!) vai miks hitossa?? Kulutus oli salilla 900 kcal luokkaa että miinuksella mennään ja varsinkin tänään ihan hemmetin vahvasti ja maha senkun kasvaa. Että mie kärsin!!!

Aamupala : 2 palaa ruisleipää (kinkkuu, juustoo, pestoo) teetä
Välipala klo 9.00: 25g kaurahiutaleita ja 100g rahkaa ku raejuusto oli loppu (luoja mikä sekotus..)
11.30 Pastaa ja kanasuikaleita, mandariini
14.00 Pala ruisleipää (kinkkuu, rasvaa, juustoo,kurkkuu, tomaattia, paprikaa) mandariini
16.00 kuppi kahvia ja viineri
18.30 -19.45 jalkatreeni jossa mukana veteen tehty whey80+malto -pirtelö

Vettä menee liian vähän ja kahvia 3 kuppia päivässä.

P#¤&/(le!! Maha senkun kasvaa...
Kokonaissaldo 1488 kcal 185g Hh (50%), 41g R (25%) 90.6g PR(25%)
Koitan tavotella sitä 40-30-30 mut en halua mitata koko ajan sapuskoita. Jumatsuide, paisuuks miu maha kreatiinin takia (tänään laitoin 5g ja se loppu nyt!!!) vai miks hitossa?? Kulutus oli salilla 900 kcal luokkaa että miinuksella mennään ja varsinkin tänään ihan hemmetin vahvasti ja maha senkun kasvaa. Että mie kärsin!!!

No mie otin tän kirjottamisen jälkeen salaattia ja 2 palaa ruisleipää ku kerta varaa oli ja maha kasvaa joka tapauksessa!

Aamupala---klo 6.30 25,0 g neljänviljan hiutaleita + 3,0 rkl raejuustoa, 2,0 dl kahvia + 0,5 dl rasvatonta maitoa, 2,0 dl appelsiinimehua + 2,0 rkl Mivitotal Premium + Omega-3 + Carnosin + Ubikinon
Treeni------klo 8.00-9.00 1,5 l vettä
------------klo 9.00 Fast recovery & protein 2,50 dl + 0,5 l vettä
Lounas-----klo 11.00 3 real protein max leipää + 12,0 g oivariinia + 35,0 g kalkkunaa + 25,0 g kurkkua, 200,0 g bulgarianjugurttia, 2,0 dl kahvia + 1,0 dl rasvatonta maitoa
------------klo 14.00 2,0 dl kahvia + 0,5 dl rasvatonta maitoa
Illallinen----klo 17.00 70,0 g jäävuorisalaattia + 15,0 g kevätsipulia + 25,0 g tomaattia + 35,0 g kurkkua + 35,0 g raejuustoa, 100,0 g riisiä + 75,0 g tonnikalaa vedessä + 1 rkl sweet chili-kastiketta (oli enemmän lautasella, mut alko tökkii niin pahasti et piti heittää menemään)
-----------klo 20.00 2 real protein max leipää + 8,0 g oivariinia + 23,0 g kalkkunaa, 2,0 dl vihreätee + 0,25 dl rasvaton maito

HH/g 214 (57%), P/g 128 (34%), R/g 32 (9%), Kuitu/g 23,51, kcal 1834.. Eli jäi turhan alle eilinen ottaen huomioon et oli treenipäivä.. :whip: Perskules sentään, ongelma vaan se et tuppaan aina nostaa noita kilocaloreita rasvalla, tarvii varmaan tunkee leipien päälle jotain enemmän ja tohon jugurttiin/rahkoihin tunkee jotain marjoja/leseitä.. Ja joo ei kaikki päivät ole tommosia, mä alotin rustaamaan maanantaina et on vähän hakusessa nää syömiset mulla.. Maanantaina suhteet (%) 35/38/27 ja tiistaina 53/26/21.. Lisäks en yleensä herää tohon aikaan vielä tai vaikka heräisinkin ni pyrin syömään itse aamupalan vasta klo 10.00 jälkeen, koska muuten menee ikkuna liian isoksi, kuten tossa.. Protsku unohtu tolta päivältä ottaa.. :(

Nyt kerron totuuden eilisestä... söin tippaleivän. No okei. Söin niitä kaksi! Niitä kun on kaksi samassa lootassa. Olen heikko. Mutta kyllä kannatti! Nam.

klo 8.30 aamupala: ruisleipä kurkulla ja kalkkunalla, omena, mandariini, maustamatonta jogurttia+ sekaan hiukan mansikkajogurttia, lasi mehua(vedellä laimennettuna), iso kuppi kahvia.

klo 11.30: kevyt lounas ennen treeniä: Kaurapuuroa musikkakeitolla, rahkaa mustikoilla, lasi rasvatonta maitoa.

(pojan päikkäreiden aikaan 50min kuntopyöräilyä ja kevyt lihastreeni(kotijumppa))

Klo 15 välipala: Iso kuppi kahvia, leipomani korvapuusti ja omena.

Klo 17 päivällinen: Tekemääni makaronilaatikkoa sekä kurkkua, tomaattia ja porkkanaa, iso lasi rasvatonta maitoa.

klo 21 iltapala: Kaksi ruisleipää, toisessa päällä kalkkunaa ja kurkkua ja toisessa paistettu muna, 2 porkkanaa ja iso lasi maitoa.

Olen jättänyt melkein kokonaan juuston syönnin jo pari kuukautta sitten ja huomaan, että kehosta rasva lähtenyt.
Tänään kokeilin uusia bikinejä ja näytti ihan hyvältä päällä, vaikka itse sanonkin näin.
Käytän juustoa vain, jos johonkin ruokaan kuuluu, mutta en muuten ollenkaan enää.
Enkä aio palata enää juuston syöntiin, jos sillä tässä kunnossa pysyn. Enkä enää edes sitä paljon kaipaa.
Ennen söin paljon juustoa.

Olen jättänyt melkein kokonaan juuston syönnin jo pari kuukautta sitten ja huomaan, että kehosta rasva lähtenyt.
Tänään kokeilin uusia bikinejä ja näytti ihan hyvältä päällä, vaikka itse sanonkin näin.
Käytän juustoa vain, jos johonkin ruokaan kuuluu, mutta en muuten ollenkaan enää.
Enkä aio palata enää juuston syöntiin, jos sillä tässä kunnossa pysyn. Enkä enää edes sitä paljon kaipaa.
Ennen söin paljon juustoa.

Mä huomasin, ku ei ollu eilen juustoa leivän päällä ja tänään oli, muuten suunnilleen samat safkat, niin rasvojen määrä oli eilen n. 30g vähemmän.. tosin mä vaihdoin ahh niin ihanan oltermanni täyteläisen tohon 17% se nyt vielä menee ja tuo rasvaton maitokin on toiminut paitsi protskujuomassa (ennen oli niin mukavan "kermaista").. Ainoo mihin en kyllä pysty ni on täysin sokerittomat tuotteet.. Hyi saakeli sentään.. Avokki oli menny vahingossa ostamaan tota vähäkalorista mansikkakeittoa ja oon tottunu aina välillä lorauksen laittamaan sitä protskujuomaan (maustamaton jauhe) ihan vähän mansikanmakua antamaan, niin nyt kyllä jäi mansikat ja makeudet jonnekki purkkiin, sillä mun kieli tuntu olevan tulessa tosta aspartaamista.. En siis käytä ikinä aspartaamia mun ruokavaliossa syynään sen verran tarkkaan nuo etiketit.. Roskiin jouti se purkki..

Tänään:

Aamupala
klo 12.00 4,0 dl rasvaton maito + 1,0 dl sokeroimaton mansikkakeit. + 3,0 dl kahvia + 1,5 dl soija 90-jauhetta + 2,0 dl appelsiinimehua + 2,0 rkl Mivitotal Premium + Omega-3 + Ubikinon + Carnosin

Lounas
klo 15.00 3 real protein max leipää + 12,0 g oivariinia + 40,0 g oltermanni 15% + 35,0 g kalkkunaa + 80 g raejuustoa + 4,0 dl vettä

Illallinen
klo 19.30 50,0 g jäävuorisalaattia + 15,0 g kevätsipulia + 20,0 g kurkkua + 35,0 g tomaattia + 10,0 g paprikaa + 20,0 g fetaa + 115,0 g soijapyöryköitä + 1,5 rkl rypsiöljy+ 80,0 g makaroonia + 20,0 g parsakaalia + 2,0 dl rasvaton maito +

klo 22.30 4,0 dl vettä

HH 112g (37%), P 129g (43%), R 59g (20%), K 11g, 1674 kcal

Nyt voi sanoo et meni aikas hyvin tää vaikka proteiinien ja hiilarien suhde olikin vähän toisin päin, mut ei se niin vakavaa ole ku ero on kuitenkin vaan 6% ja tänään oli lepo päivä.. Kalorit meni 74 kcal kuitenkin yli, mutta ehkä noi kaks treenipäivän vahinkomiinusta kompensoi sitä sitten :D Kyllä tää tästä lähtee, yllättävän helppoo kuitenkin tää laskeminen.. Pitäis vaan oppii treenipäivinä syömään reilummin, se on yllättävän vaikeeta nyt ku kirjaa ylös, jos en kirjais ni ei ongelmaa, keko ois lautasella alta aika yksikön..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom