Turvotus ja mahavaivat tosi suuri ongelma.
Mä löydän tuosta sun päivästä (itsekin monenlaisista vatsavaivoista kärsineenä) useammankin ongelman:
- Makeutusaineet (tai makeutetut tuotteet). Eivät sovi herkkävatsaisille monestikaan eivätkä kyllä muutenkaan ole mitään erityisen laadukasta ravintoa.
- Raa'at vihannekset, hedelmät ja marjat. Jos on ruoansulatuksen kanssa ongelmia, suurin osa ruoasta pitäisi syödä kypsennettynä, siitä huolimatta että nykyään raakaa niin kovasti hehkutetaan. Valitettavasti raaka ja pahimmillaan vielä jääkaappikylmä ruoka ei vaan ole mahalle hyväksi. Raaka omena on myös tosi yleinen mahavaivakandidaatti.
- Kylmät ruoat ja ateriat muutenkin, ja kaikki maitotuotteet ovat useimmiten tällaisia. Maitotuotteet voivat sinänsäkin olla ongelma joillekin, mutta itse saan ongelmia paitsi laktoosista, myös laktoosittomasta rahkasta (en siis välttämättä maitotuotteista sinänsä, voi ja juustot soveltuvat erinomaisesti). Kannattaa siis kokeilla, auttaako jos jätät nuo rahkat pois, ja jos ei niin kokonaisvaltaista maitotuotteiden vähentämistäkin kannattaa harkita. Maitoa sisältävät ruoatkin kannattaisi syödä huoneenlämpiminä tai kypsennettyinä.
- Ruisleipä. Tämä sisältää paljon liukenematonta kuitua ja fruktaania, mikä on kanssa ärtyväsuolisille ja vatsavaivaisille haitaksi. Itselleni ruisleipä oli ainakin mahavaivojen aiheuttaja numero yksi aikanaan, kunnes tajusin jättää sen pois. Muutenkin täysjyväviljat, erityisesti tuollaisessa hitaasti sulavassa muodossa kuten ruisleipänä, voivat aiheuttaa vatsaongelmia mun kokemuksen mukaan. Ei tietenkään kannata valkojauhotuotteisiin siirtyä, mutta suosia pitkälle kypsennetyjä täysjyväviljoja ja itselle sopivimpia lähteitä, mikä on tosi yksilöllistä tietysti. Mulle esim. sopii parhaiten kaura.
- Rasvaa ei tule oikeastaan yhtään omegoja lukuun ottamatta. Rasvaton ruoka on pahasta monessakin mielessä, mut ei se mahakaan siitä välttämättä tykkää. Lisää nyt vaikka maltilla kookosöljyä, voita, rasvaista juustoa, oliiviöljyä.
Summa summarum: mun näkemyksen mukaan et ole edes yrittänyt syödä mitään hirveän mahaystävällistä ruokaa, etkä selvittää, mikä sulle aiheuttaa oireita. Ihmiset ovat erilaisia. Kaikille ei sovi ruisleipä, toisten maha taas ärtyy perunasta tai jostakin tietyistä marjoista, mitkä taas toiselle on mitä vatsaystävällisintä ruokaa. Yleisohje on kuitenkin, että syö kypsennettyä, helposti sulavassa muodossa (etenkin kasvikset ja juurekset, ei missään nimessä raakajuurespaloja tms.!), pureskele kunnolla, rauhoita ruokailuhetki, älä syö itseäsi ähkyyn vaan mieluummin vaikka vähän useammin. Tarkkaile mikä nimenomaan sulle aiheuttaa oireita. Se voi toki olla hiilari yleensäkin, mutta tämä selitysmalli ei ole välttämättä oikea vaikka sitä nykyään kaikkialla tarjotaankin. (Esim. mun mahalle hiilareiden vähennys ja runsas kasvisten lisääminen ei sovellu ollenkaan!) Kannattaa myös lukea Pronutritionistin blogista ärtyvän suolen oireyhtymää käsittelevä
artikkelisarja. Siinä on paljon hyödyllistä tietoa niille, jotka vatsavaivoista kärsivät.