Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Eilen:
aamis: 2s ruisleipää, reilusti margariiniä, 17% oltermannia, paprikaa. Teetä, makeutusjauhetta ja maitoa.
Lounas: broilerin koipireisi ja spagettia.
Välipala: palvikinkkua noin 10 ohutta siivua; 10% fetaa + salaattia + ~1rkl öljyä.
Iltapala (sis. päivällisen): 3/4 pakastepizza (salami), johon lisäsin tomaattia, juustoa ja valkosipulia. 2dl tuoremehua.

Iltaruokailu ei ollut dieetin mukainen, mutta minusta riippumattomista syistä illan ohjelma oli muutenkin poikkeava. Lisäksi paino on jumittanut koko viikon, joten toivon, että pieni mässäily auttaisi asiaa. Tänään siis ohjelmassa vielä mokkapaloja. Sitten palaan ruotuun. Välillä on hyvä myös testata itseään, etten muutu liian ankaraksi itselleni. Hyi, pois se minusta.

Ongelmani on se, etten saa aina tarpeeksi energiaa päivän aikana. Välillä sitten iltapalana tankkailen suklaata/proteiinipatukan/rusinoita yms. jotta saisin energiat nostettua.

Eilinen ruokailu näytti tältä:
klo.7:30
- maustamatonta jogurttia (3%rasvaa) 1 dl, pakastemansikoita 1,5 dl, kaurahiutaleita 1 rkl, corn flakeseja 1 rkl
- näkkileipä, voi (80%), juuston siivu (20% rasvaa) ja kurkkua
- omena
- kuppi kahvia maitolorauksella

klo 11:30
- porkkana-papu-herne-kukkakaalisekoitus 1,5 dl, keitetty couscous 1 dl, puoli purkkia tonnikalaa
- aika iso pala rasvaista kuivakakkua (työkaverin syntymäpäivä)
- kahvi maidolla

klo 15:30
- 1,5 dl appelsiinimehua
- 1 ruisleipä, päällä voita sipaisu, juuston siivu ja paprikaa

klo 16:15 lenkille, 10km juoksu

klo 19:00
- porkkana-papu-herne-kukkakaaliseos 1 dl, "vegekanaa" 70g, couscousta 0,5dl, puolikas sipuli, sinappia 1 rkl
- 3 hapankorppua voisipaisulla ja juustolla
- 2 porkkanaa

klo 19:30
- sekoitettuna 0,5dl karpalomehua ja 0,5dl maust.jogurttia, 2rkl kaurahiutaleita
- kourallinen kuivattuja karpaloita

klo 21:00
- kourallinen rusinoita
- 3 palaa tummaa suklaata
- omena

Tämä on supernormaali päivä.. Useimmiten yritän kyllä syödä aamulla näkkileivän sijaan ruisleipää, nyt sitä ei ollut. Samoin laitan usein aamujogurtin joukkoon 2rkl raejuustoa, ja samoin iltapalana syön sitä noin 100g.
Jos olen puntilla, juon palautusjuoman/syön proteiinipatukan jälkeenpäin aina. Ja välipaloina popsin hedelmiä, omenoita saattaa mennä 3-4päivässä, jos niitä vain kotona on..
Paino on pysynyt samana, tosin nyt viimeaikoina pieni kilon nousujohde. Mietin, onkohan kroppa säästöliekillä..

Jotakin neuvoja kuitenkin iltapalan suhteen? Tulee niin eri suunnista vihjeitä siitä, onko se hyvä syödä illalla ennen nukkumaanmenoa vai ei..

Ehdottomasti treenin JÄLKEEN palautusjuomassa. Sen tarkoitus on tavallaan "auttaa" heran proteiini nopeasti lihaksiin :) Itsellä aina käytössä palkkarissa noin 40g (+30g heraa), määrää voi toki säätää oman tarpeen mukaan. Siis jos massaa kasvatetaan, niin enemmän, muuten vähempikin riittää.

Mitenkäs kun mulla sattuu tällä hetkellä olemaan pelkästään heraproteiinia, jota olen käyttänyt sitten treenin jälkeen palautusjuomana, niin toimiiko tuo pelkkä hera siinä vai onko ihan yhtä tyhjän kanssa? Olisiko sitä parempi käyttää sitten vain esim. välipalana? En viitsisi ostaa nyt mitään maltoa siihen lisäksi, kun tykkään kuitenkin enemmän niistä valmiista palautusjuomasekotuksista, mutta nyt ei vain ole ollut varaa ostaa sitä sen jälkeen kun edellinen pussi loppui.

Jotakin neuvoja kuitenkin iltapalan suhteen? Tulee niin eri suunnista vihjeitä siitä, onko se hyvä syödä illalla ennen nukkumaanmenoa vai ei..

Illalla mielellään enemmän proteiinia ja rasvaa, mutta kyllä siellä vähän sitä "pelottavaa" hiilariakin saa olla (esim. pala ruisleipää). Joka tapauksessa pääpaino proteini+rasva yhdistelmällä :)

Mitenkäs kun mulla sattuu tällä hetkellä olemaan pelkästään heraproteiinia, jota olen käyttänyt sitten treenin jälkeen palautusjuomana, niin toimiiko tuo pelkkä hera siinä vai onko ihan yhtä tyhjän kanssa? Olisiko sitä parempi käyttää sitten vain esim. välipalana? En viitsisi ostaa nyt mitään maltoa siihen lisäksi, kun tykkään kuitenkin enemmän niistä valmiista palautusjuomasekotuksista, mutta nyt ei vain ole ollut varaa ostaa sitä sen jälkeen kun edellinen pussi loppui.

Mitenkäs jos ottaisit siihen vaikka banaanin kaveriksi tai jonkun muun hedelmän. Hiilariakin olisi kuitenkin tärkeä saada heti treenin jälkeen. Kaikkein parasta olisi kuitenkin nestemäisessä, nopeasti imeytyvässä muodossa, jotta kroppa saa sen heti käyttöönsä. Tästäkin on toki mielipiteitä puolesta ja vastaan, mutta näin olen itse ohjeet saanut valmentajan taholta, joten niihin luotan. Ei tuo pelkkä herakaan hukkaan mene, mutta jos tarkoituksena on kehittyä ja palautua mahdollisimman tehokkaasti, niin kyllä itse suosittelisin jotain hiilaria siihen mukaan, siihen saakka kunnes sinulla on taas varaa hankkia vaikka sitä valmista palautusjuomasekoitusta :)

Noniin, ekaa viestiä tänne kirjoittelemassa, ja kuinkas sitten piti heti päästä listailemaan.
Eilisen lauantain syöpöttelyt ("lepo"päivä) :

Aamupala 8.30
- 4-viljan hiutale 65g, raejuusto 100g, vadelmia 100g, kalaöljykapselit ja vitamiiniporetabletti

Välipala 1, 11.00
-porkkana, omppu

Lounas 13.30
- kalkkunaleike 130g, 250g kasviksia (porkkana, kukkakaali, kurkku..), 10g oliiviöljy, 2 rkl raejuusto

Välipala 2, 16.00
-maitorahka 250g, mantelirouhe ehkä tl

(tunnin kärryttelylenkki tyttären kanssa)

Päivällinen 18.30
-tonnikalapurkki (140g), perunamuusin jämät, mitä tyttären jäljiltä jäi n. 1 dl, paistettua kaalia 200g, puolikas sipuli

Iltapala 21.30
-makeanhimo iski, tein rahkalettuja, joihin tuli 1 kananmuna+1valkuainen, 0,5 dl 4-viljanhiutaleita, rkl vehnäjauhoja, makeutusjauhetta, 200g rahkaa ja tilkka vettä, paistoin öliiviöljyssä
-pinnalla vadelmia

Vettä menee runsaasti päivän aikana, usein myös kahvia. Taustoista sen verran, että oon kärsinyt jonkun asteisesta syömishäiriöstä tässä vielä taannoin, jotenka tällainen säännöllinen syöminen on tuonut helpotusta asiaan. Tää on aika peruspäivä, mutta toi iltapala nyt oli vähän poikkeava. Arki on sen verran hektistä yh-opiskelijalla, että toisinaan välipaloiksi tulee vedettyä proteiinipatukka taikka mikä vaihtoehto koulun kahvilassa milloinkin on paras. Herkkujen suhteen mun on pidettävä yksinäni täysin nollalinja, koska muuten tulee vedettyä yli - joka kerta. Poikaystävän kanssa toisinaan pidetään sunnuntaisin "herkuttelupäivä", jolloin tehään yhdessä jotain hyvää, kuten viime viikonloppuna tortilloita.

Puntilla pyrin käymään ehtimisen mukaan 3-4 kertaa viikossa, ja välillä siihen perään aerobinen. Säännöllisyyteen en tässä asiassa tällä hetkellä harmikseni pysty, vaan viikko kerrallaan pitää mennä :)

Pikkuhiljaa olen saanut raahattua itseni takaisin salille ja tällä hetkellä treenan salilla n.3 kertaa viikossa. Sen lisäksi käyn kerran viikossa tankotanssimassa ja pari kertaa juoksemassa. Koulu ja työmatkat taittuu pyöräillen

Mä oon tässä vähän yrittäny hakea tätä ruokavaliota ja päätin laittaa sen tännekkin. Mitään en punnitse (en omista puntaria...vielä) Tarkotuksena on saada vähän jäntevyyttä kehoon ja rasvaa pois sen verran, että kehtaa kekkuloida kesällä puolialastomana ;) painoa löytyy 68kiloa ja pituutta 169cm

Aamupala klo 9.00: pirtelö joka sisältää 2rkl rahkaa, 2rkl jogurttia, pala banskua, päärynää ja persikkaa, 2 kananmunaa, macajauhetta, kaakaojauhetta ja seesaminsiemeniä (yleensä tähän tulee vielä kourallinen goji marjoja ja hampunsiemeniä) 2kuppia kahvia

Treenin jälkeen klo 12.00 banaani

Lounaaksi klo 14.00 koulun ruokalasta lautasellinen monipuolista salaattia johon lisäksi possukastiketta

välipalaksi pähkinöitä pari kourallista

päivälliseksi klo 18.00 5 lihapullaa (itse valmistettuja kokolihaa) ja runsaasti parsakaalia, vähän majoneesia kastikkeeksi

iltapalaksi klo 21.00 vähän hedelmiä ja maustamatonta jogurttia ja 2 kuppia vihreetä teetä

Vettä menee n.2litraa päivässä riippuu kuin paljon hikoilee. Yleensä välipalaksi rahkaa tai raejuustoa mutta nyt pitää hetken aikaa köyhäillä ja mennä näillä eväillä :/

Neuvoja ja vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan :)

Uskomatonta kuinka paljon voi ruveta vittutamaan kun vaan käykin tällä palstalla. Suurimman osan teidän ruokailut on niin päin hevonvittua ettei tosikaan. Ei sillä että se ruoka olisi jotenkin roskaa tai laadutonta, mutta kun sitä on niin vitun vähän! Oikeasti tästä pakkotoistosta on tullut aivan uskomaton anorektikkojen vertaistukipalsta. Mun mielestä olis syytä että joku moderaattori poistais suoraa kaikkein säälittävimmät postaukset ruokavalioesimerkeistä missä kysytään että miksi en liho? NO VITTU KUN ET SYÖ TARPEEKS! Jos aamupala on helvetti ruokalusikallinen jugurttia, toinen rahkaa ja siihen marjoja niin mistä vitusta te luulette saavanne jotain lihaksia tai painoa tai ylipäätään vittu energiaa elää? Sit siihen päälle sali ja illalla kevyt 10km lenkki jonka jälkeen voi syödä kaks saatanan kananmunan valkuaista. Hohhoijaa. Avautuminen. Vittu tästä palstasta on tullu paska.

E: Vetäkääpä viis kertaa syvään henkee. Täyttää aivan saatanasti sekin.

^ Word. Huomannu ihan saman et porukka syö ihan v*tun vähän.

E. Ei siis kaikki, mutta osa menee kyllä niiiiiiiin yli ja jos tänne esim. nuoria tyttöjä tulee katteleen mitä pitäs syödä ja ottaa niistä huonoista esimerkeistä mallia ni ei todellakaa hyvä.

Mä luulen että vaikuttavina tekijöinä voi olla ainakin se että ei uskalleta syödä enemmän. Varsinkin jos haluaa laihtua, niin tuntuu aika helvetin oudolta
että saakin mättää paljon enemmän. Ainahan toitotetaan sitä faktaa että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa jos haluaa saadakin niitä tuloksia.
Ja asiaa pahentaa vielä se, jos on ehtinyt saada elimistönsä säästöliekille, ja miettii että mitä sitä oikeesti voi enää syödä
kun liikkuu näinkin paljon ja syö alle kulutuksen - ja silti paino jopa nousee eikä laske.

Soppaan vielä mukaan nää kaiken maailman light-dieetit ja karppaus, mihin sitä voi enää uskoa ja luottaa?
Ensin ei "saakaan" syödä rasvaa ja nyt sitä saakin vetää, jos ei syökään sitten hiilaria.

Ymmärrän kyllä jos vituttaa, mutta en usko että kukaan tänne kirjoittelee ihan huvikseen tai ärsyttääkseen, eiköhän täältä sitten neuvoa saa kun sitä kaipaa...

Ite oon ainakin näiden vuosien aikana kokeillu yhtä jos toista ruokavaliota ja vasta nyt alkaa vähän selkiytyä että hiilari ei ookaan saatanasta ja pelkkää sokeria, ja että rasva ei ole pahasta ja kerrytä pelkkää läskiä, ja proteiinia saa syödä ihan kivasti.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Mun syömiset tänään:

07.00 Kaurapuuroa suurimoista (3 dl?), kananmuna, mustikoita, voita, lasillinen makeuttamatonta karpalomehua ja lasillinen hedelmämehua
11.00 Kasvissosekeittoa voisilmällä (lautasellinen), 1-2 dl raejuustoa, joku täyslihapiirakan tapainen, muutama oppilaiden väsäämä nougatkarkki (töissä, opetusruokailu kyseessä)
15.00 Täysrasvaista jogurttia 3 dl, marjasekoitusta 200 g, puolikas paprika, macaa, pala edamia, rivi suklaata
19.00 Perunaa, bataattia, porkkanaa (uunijuureksia) syvä lautanen täyteen, mausteisia nakkeja 150 g, fetaa

Liikuntana 1 tuntia tanssia tuossa välipalan ja illallisen välissä. Vähän liikaa raakaa vihannesta ja lounas olisi voinut olla tuhdimpi. Muuten ihan kivasti.

Tänään
7.00 Kaurapuuro (hiutaleita 1 dl) + raejuustoa + lasi maitoa
8.45 Tumma kaakao veteen
11.00 Broileria, raejuustoa, parsakaalia, kukkakaalia (raejuustopurkillinen yhteensä )
15.00 Maitorahka ehkä 125g ja Piltti + proteiinipatukka
16.30-17.30 SALI
17.30 Proteiinijuoma
18.00 Kanankoipireisi + raejuustoa ja lasi maitoa
ja vielä illalla tulee maitorahkaa puolipurkkia ja siihen jotain lisäksi tai sitten kananmunaa ja jotain

Tällä paino ei putoa vaikka saisi sen muutaman kilon tippua, mutta ehkäpä isoin ongelma on viikonlopun herkuttelut + aerobista liikuntaa tosi vähän. Ja tällä ruokailulla olo on aika täysi pitkin päivää. Mutta tämä minun mielestä mulle ihan ok päivä kun on säännöllisesti syönyt ja ei herkkuja.

Mä en laske syömisiä päivittäin, en energiamäärää enkä ravintosisältöjä. Sillon tällön vaan katsoakseni meneekö ihan pieleen :) Mutta syömisilläni en oo laihtumaan päässyt, mutta kroppa on tässä jo vuoden vaihteesta selkeesti muokkaantunut, salilla jaksaa hyvin ja tuloksia siis näen. Eli väittäisin, että nää määrät näillä tavotteilla (tai miksi tätä epämääräisyyttä kutsuiskaan) on mulle itselleni sopivat.

Eilinen, koulupäivä:

7.00
4-viljanhiutale 70g, raejuusto 100g, puolukoita n. 1 dl, kahvia mustana
monivitamiini, kalaöljykapseli

9.45
banaani kahvitauolla

11.45
2 kikherne-juurespihviä, porkkanaraastetta puoli lautasellista, kurkkukuutioita 0,5 dl, talon salaatinkastiketta ehkä 1-2 rkl, pinjansiemeniä
lasi rasvatonta maitojuomaa

14.00
ehrmann 250g, omppu

sali + intervallitreeni 25 min

16.30 palkkariksi tällä kertaa 40g dietmix (pussin lopullinen löytyi kaapin pohjalta)

18.00
kanan fileeleike 100g
täysjyvämakaroni 50g
salaattia (salaatti, kurkku, tomsku, persikka, paprika) 300g
feta 3 % 50g
oliiviöljy 10g

21.00
maitorahka 150g, kananmuna, oliiviöljy 10g, 4-viljanhitale 20g, pieni banaani
kalaöljykapseli

noh, tää nyt oli tällanen päivä tällä kertaa... huomiseen on kituuteltava, enneks kauppaan pääsee...

^ Word. Huomannu ihan saman et porukka syö ihan v*tun vähän.

E. Ei siis kaikki, mutta osa menee kyllä niiiiiiiin yli ja jos tänne esim. nuoria tyttöjä tulee katteleen mitä pitäs syödä ja ottaa niistä huonoista esimerkeistä mallia ni ei todellakaa hyvä.

Mä oon ihan samaa mieltä ja olen huomannut tämän saman ongelman itelläni. Eli nyt kun haluaisin mielelläni kehittää vähän lisää lihaksia ja voimaa, ja olen miettinyt syömisiäni, niin luultavasti syön itsekin ihan liian vähän. Ja aterioiden välit tuppaa venymään... se on ehkä se pahin ongelma. Kun on pitkiä työvuoroja, niin jotenkin sen syömisen unohtaa, varsinkinkin kun on lounaalla vetänyt jonkun tosi ison annoksen kerralla, niin ei heti tulekaan nälkä.
Mutta ihan mielenkiinnosta haluaisinkin tietää, millainen olisi optimaalinen ruokavalio kun käyn kolme kertaa viikossa punttiksella ja sen lisäksi pari kertaa potkunyrkkeilyssä?? Periaatteessa tiedän mitä pitäisi syödä ja millaisin ateriavälein, mutta ne määrät on aika hakusessa... erityisesti siis silloin, kun tarkoituksena ei ole mitenkään laihtua, vaan ennemminkin kehittää lihaksia.

E. Niin ja olen kuitenkin melko pienikokoinen 160cm/54kg.

^ Jos haluat kasvattaa lihasta, niin otat kalorilaskuri.fi:n vaikka käyttöön ja suunnittelet sinne päivän syömiset niin, että otat huomioon liikkumisetkin. Kun päivän kulutus on tiedossa, niin yksinkertaisesti ylität sen :) Protskuja vähintään se 2g/(rasvaton) painokilo ja rasvaa 1g/(rasvaton) painokilo ja hiilareita oman maun mukaan. Tosin, jos tuntuu, että päivässä pitäs syödä ihan helvetisti, niin öljyillä, pähkinöillä ym. saa helposti lisää kaloreita päivään.

Eihän sillä oo väliä miten ateriat jaottelet päivälle, kunhan tosiaan kaloreiden kokonaismäärä on tarpeeksi suuri. En nyt osaa tähän mitään esimerkki ruokavaliota heittää, mutta toivottavasti olin ees vähän avuks vaikka alottelijahan tässä itekin oon :)

e. Varmaan joku +300-500kcal päivään olis sopiva.

Eilen:

Aamupala:
vettä 0,8dl
½dl talkkuna + ½ dl kauralese -puuro veteen (syökö muut täällä ollenkaan talkkunaa?)
2 rkl soijalesitiinirae
200g raejuusto (välillä sitä lidlin 4,6 % myös, yleensä 2%)
2 rkl pellavansiemen (jos vaikka ummetukseen auttais..)
pakastetyrniä joku 2 rkl
kahvia mustana pari kuppia
d-vitamiini

Lounas:
niin paljon salaattia ym kasviksia kun mahtuu lautaselle
proteiinipuolta kala/kasvis (esim. kalamureke, kasvispihvi..) koulun tarjonta on mitä on
vettä 0,5l
omena

Hölköttelylenkki n. 13km (enemmän juoksua harrastan kun lihaskuntoa, ainakin vielä.. ja kunto (tai "nopeuskunto") ei riitä lyhyisiin ja räjähtäviin lenkkeihin enää)

Välipala:
250 g rahka
1 rkl pellavansiemenöljy
mustikoita joku vajaa ½l
kahvia, c-vitamiini
omena

Päivällinen:
200g fetaa (3%)
punajuurta, kukkakaalia, naurista, hapankaalia, herkkusieniä ym..
1 tl kalanmaksaöljy
vettä 0,5l

Iltapala:
4 raakaa porkkanaa
1 dl soijaproteiini (maustamaton) ja joskus ½ dl talkkuna/puurohiutale tms
1 rkl rypsiöljy
magnesium

Oon laskenu että se ainakin 1700 kcal tulee.. 3 lenkkiä on yleensä nyt viikossa, pari lihaskuntoo ja yks jotain astangaa
tai kyykkyä jos jalat kestää.

Aamupala: gluteeniton luomunäkkäri voilla ja juustolla, 2 kananmunaa, 30g cashew-pähkinöitä, 2 pientä porkkanaa
Lounas: kesäkurpitsaa, papuja, jauhelihaa (10% paistijauhelihaa, tätä n. 80g), sipulia ja tomaattimurskaa (näistä paistettua sörsseliä siis) + raejuustoa (n. 50g) + kirsikkatomaatteja
Välipala: 250g rahkaa (lidlin 4,2%), 1 banaani
Illallinen: jauhelihamureketta (n. 120-130g, sis vain jauhelihaa ja mausteita) ja lanttua + kylkeen ketsuppia + paprikaa ja salaattia

Muuten pitäisin ite tätä ihan hyvänä settinä näin dieetillä, mutta prodea pitäs saada vähän ylöspäin... kai se pitäs ottaa jauheet kuvioihin.

Eilen: Oon laskenu että se ainakin 1700 kcal tulee.. 3 lenkkiä on yleensä nyt viikossa, pari lihaskuntoo ja yks jotain astangaa
tai kyykkyä jos jalat kestää.

Ja sä kuvittelet että toi 1700 kcal riittää kun juokset noin pitkiä matkoja. Halleluja, ilmeisesti ajattelit elää pyhällä hengellä. Kehitystä ei ainakaan tuolla tavalla syöden oo mahdollista saada. Ei ihme, jos sulla on ummetusta tai keho ei meinaa kestää. Haluatko pilata loppuelämäsi tollaisella kituuttamisella? Sun viestejäsi lukiessa tulee kyllä tosi surkee fiilis sun puolesta. En tiedä, mitä odotat muiden kommentoivan sun postauksiin, mutta ei ainakaan kehua voi.

Ja sä kuvittelet että toi 1700 kcal riittää kun juokset noin pitkiä matkoja. Halleluja, ilmeisesti ajattelit elää pyhällä hengellä. Kehitystä ei ainakaan tuolla tavalla syöden oo mahdollista saada. Ei ihme, jos sulla on ummetusta tai keho ei meinaa kestää. Haluatko pilata loppuelämäsi tollaisella kituuttamisella? Sun viestejäsi lukiessa tulee kyllä tosi surkee fiilis sun puolesta. En tiedä, mitä odotat muiden kommentoivan sun postauksiin, mutta ei ainakaan kehua voi.

Joo, saa siis sanoa suoraan, en mä mitään kehuja todellakaan kaipaa kun ei niihin ole kyllä varmaankaan aihetta.
Oon siis petrannut ainakin syömisessä aikasempiin vuosiin nähden, mutta edelleen on työtä kyllä tehtävänä.
Oon ruvennu miettiin että ehkä ensimmäisenä tulis korjata vähän tota liikkumista, mutta nojoo. Mene ja tiedä sitten...

Back
Ylös Bottom