Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
AAMIAINEN 7.30
Mansikka 50g
Metsämustikka, mustikka, ka 50g
Mysli, perhemysli, finax 30g
Banaani, kuorittu 45g
Turkkilainen jogurtti, maustettu 100g
Kahvi 3dl
Maito, rasvaton 1dl
Omega-3-kalaöljyvalmiste, 1 kapseli
YHT 356 kcal

Muki vihreää teetä

LOUNAS 11.00
Vihannessekoitus, kruunusekoitus (porkkana, parsa, kukkakaali 370g
Siika, savustettu 110g
Näkkileipä, dark rye, ryvita, 2kpl
Rasvaseos, rasvaa 60%, oivariini 1 rkl
YHT 377 kcal

VÄLIPALA 14.00
Porkkana, baby-porkkana, miniporkkanat, naposteluporkkana 125g
Ohuen ohut broilerin fileeleike, HK 125g
YHT 148 kcal

PÄIVÄLLINEN 17.30
Vihannessekoitus, kruunusekoitus (porkkana, parsa, kukkakaali), 350g
Naudan sisäfilee 140g
Voi 1tl (pihvin paistamiseen)
YHT 277 kcal

Salitreeni 19-20
Palkkari 240 kcal

ILTAPALA 22.00
Kananmuna, keitetty 3kpl
Omega-3-kalaöljyvalmiste 1 kapseli
YHT 243 kcal

Päivän kokonaissaldo 1639 kcal
HH 144,2g
P 144,3g
R 50,2g

Tarkoituksena taas jatkaa kiristelyä näin joulun jälkeen. Jatkaa siis siitä mihin jäätiin ennen joulua. :D

Tulipa muuten syötyä paljon normaalia enemmän kasviksia jne eilen, laskurin mukaan kokonaiset 1098g. :D

Millä tavalla raaoista kasviksista on haittaa?
Raaoissa kasviksissa nimenomaan nuo goitrogeenit (ja kaikki muut kasviksien haitta-aineet, esim. lektiinit) ovat aktiivisina ja neutraloituvat kypsennettäessä. Lisäksi raa'at kasvikset sulavat heikosti, ellei ruoansulatus ole hyvässä kunnossa, ja yleensä kilpparivaivaisilla ei näin ole. Kypsennys mahdollistaa vitamiinien ja hivenaineiden paremman imeytymisen. Erityisesti talvella, kun on muutenkin kylmä, kypsentäminen olisi tärkeää.

Omiin tuntemuksiin kannattaa tietysti luottaa noin periaatteessa. Mutta järki ja harkinta täytyy pitää mukana erityisesti, jos on a) hormoniongelmia, uupumusta tms. (tai on joskus ollut näitä) b) jos laihduttaa tai on muuten stressaavassa elämäntilanteessa, jossa keho joutuu kuormituksen alle (mukaan lukien kaikki "dieetit") c) jos on taipumusta "hurahtaa" erilaisiin juttuihin tai ylisuorittaa. Itse olen ainakin kokenut hyödylliseksi välillä arvioida tilannettani kriittisesti ja rehellisesti; kuuntelenko todella nyt itseäni? Onko aamu- tai iltaväsymystä, ärtymystä, haluttomuutta, saamattomuutta, jaksamattomuutta treeneissä, selittämättömiä allergiaoireita, alaselkäkipuja, vaikeuksia rauhoittua ja rentoutua tai keskittyä jne. Esim. dieetillä olo voi olla perustaltaan hyvä, kun siinä stressiflow'ssa painaa eteenpäin, ja tällaisten pienten merkkien viesti siitä, ettei kaikilta osin mennä oikeaan suuntaan, jäävät huomaamatta. Ja vaikka olo olisi kaikin puolin erinomainen, en lähtisi leikkimään riittävän rasvansaannin kanssa missään olosuhteissa.

Heips! En jaksanut ihan kaikkia 300 sivua selailla, jotan päätin ihan kysäistä vinkkiä tilanteeseen jossa lounas pitää syödä on the go. Eli käytössä ei ole jääkaappia eikä lämmitysmahdollisuutta, mitä mahdollisuuksia? Oma luovuus ei moneenkaan ruokalajiin riitä.. :)
Näissä tilanteissa tulee yleensä suosittua ns. mössöjä ja sekoituksia, ei varsinaisia ruokalajeja tahi muutenkaan gourmeeta. Eli mukaan. esim tonnikalaa (purkkiversiona) ja erilliseen boksiin lisukkeeksi jotain vihanneksia oman maun mukaan - tai miksei vaikka termariin kasvissosekeittoa? - ja ohraa / riisiä / quinoaa / ruisleipää. Siitä sitten vaan sotkemaan ja naamariin.

Itsellä on myös sellainen tölkkisikspäkin kokoinen kylmäboxi, jossa on helppo roudata mukana maitorahkaa tai mitä nyt hyvänsä kylmäsäilytystä vaativaa tuotetta.Tekee on-the-go-syömisestä hyvin paljon monipuolisempaa ja iisimpää.

Jos olen todella laiska, nappaan mukaan proteiinishaken ja hedelmiä / pähkinöitä tms.

Tässä muutama esimerkki. Kopsasin suoraan tuolta kalorilaskurista.

Ei treeniä.
Karppinen ruispala (viipale 22 g) 11.3 18.0 6.6 180

Atria saunapalvikinkku 16.3 1.4 3.0 92

Kahvi (kevytmaidolla) 0.6 0.6 0.2 7

#x-tra maitorahka 9.8 4.1 0.2 58

Mustikkakeitto Riitan Herkku 0.1 16.0 0.1 67

FAST DIETMIX Fitness Shake mansikka 55.0 18.0 3.9 327

POrsaan ulukofilee 12.0 0.0 17.0 203

risella tumma riisi 7.0 72.0 2.0 347

arla ingman maito 3.3 4.8 1.0 41

Lehtisalaatti-kurkku-tomaattisalaatti, kotitekoinen ranskalainen kastike 0.6 3.1 4.6 56

kuningatar-piltti 0.3 12.0 0.5 55

Adam juusto 23% 26.0 2.3 23.0 323

Pipari, 10g 6.0 66.0 18.0 454

Kinkkumunakas 12.2 0.2 11.2 150

Ingman Raejuusto 0,3% 18.0 2.0 0.3 86

Valio suklaajäätelö 1l/509g 3.5 23.0 14.0 220

Ravintokoostumus
Proteiinia 112.6 g
Hiilihydraattia 125.9 g
Rasvaa 90.8 g
Sokeria 38.8 g
Kuitua 19.6 g
Ruokasuolaa 1789.0 mg
Energiaa 7378.5 kJ
1764 kcal

Kulutus 1582 kcal
Energiansaannin ja kulutuksen erotus 182 kcal

Tunti salitreeniä:
karppinen 25g 18.6 12.0 11.0 232

Juusto (polar 15%) 31.0 0.0 15.0 263

Leivon kaneliässä 600 g 6.7 72.0 17.2 476

Jauhelihakeitto, naudanlihasta 4.6 5.9 3.5 74

Ingman Raejuusto 0,3% 18.0 2.0 0.3 86

Imatran riisipiirakka 70g/kpl 4.1 32.0 6.3 203

Kivikylän Palvarin lihapyörykkä 13.6 12.1 19.0 265
[Poista]
Ballerina nougat -keksi 12 g 6.0 67.0 22.0 490

Kahvi (kevytmaidolla) 0.6 0.6 0.2 7

Vehnätortilla, wrap, jauhelihatäytteellä 8.1 10.8 11.4 179

Maitorahka, < 0,5% rasvaa 9.8 3.0 0.4 59

Riitan Herkku Kevyt Mustikkakeitto 0.0 7.0 0.0 29

Whey-80 76.0 5.0 8.0 413

FAST DIETMIX Fitness Shake mansikka 55.0 18.0 3.9 327
Kinkkumunakas 12.2 0.2 11.2 150

Suklaa, keskiarvo 10.1 53.9 23.9 471
Proteiinia 123.8 g
Hiilihydraattia 99.9 g
Rasvaa 88.3 g
Sokeria 27.8 g
Kuitua 8.5 g
Ruokasuolaa 3342.2 mg
Energiaa 7114.5 kJ
1700 kcal

Kulutus 1936 kcal
Energiansaannin ja kulutuksen erotus -235 kca

En yleensä arkisin syö herkkuja. Vettä rillitän joka välissä.
treenipäivinä syön enemmän+palautusjuoma ja bcaa ennen treeniä.
En tiedä ryssiikö kaiken sitten viikonloppuinen punkun lipitys+herkuttelu?

Raaoissa kasviksissa nimenomaan nuo goitrogeenit (ja kaikki muut kasviksien haitta-aineet, esim. lektiinit) ovat aktiivisina ja neutraloituvat kypsennettäessä. Lisäksi raa'at kasvikset sulavat heikosti, ellei ruoansulatus ole hyvässä kunnossa, ja yleensä kilpparivaivaisilla ei näin ole. Kypsennys mahdollistaa vitamiinien ja hivenaineiden paremman imeytymisen. Erityisesti talvella, kun on muutenkin kylmä, kypsentäminen olisi tärkeää.

Omiin tuntemuksiin kannattaa tietysti luottaa noin periaatteessa. Mutta järki ja harkinta täytyy pitää mukana erityisesti, jos on a) hormoniongelmia, uupumusta tms. (tai on joskus ollut näitä) b) jos laihduttaa tai on muuten stressaavassa elämäntilanteessa, jossa keho joutuu kuormituksen alle (mukaan lukien kaikki "dieetit") c) jos on taipumusta "hurahtaa" erilaisiin juttuihin tai ylisuorittaa. Itse olen ainakin kokenut hyödylliseksi välillä arvioida tilannettani kriittisesti ja rehellisesti; kuuntelenko todella nyt itseäni? Onko aamu- tai iltaväsymystä, ärtymystä, haluttomuutta, saamattomuutta, jaksamattomuutta treeneissä, selittämättömiä allergiaoireita, alaselkäkipuja, vaikeuksia rauhoittua ja rentoutua tai keskittyä jne. Esim. dieetillä olo voi olla perustaltaan hyvä, kun siinä stressiflow'ssa painaa eteenpäin, ja tällaisten pienten merkkien viesti siitä, ettei kaikilta osin mennä oikeaan suuntaan, jäävät huomaamatta. Ja vaikka olo olisi kaikin puolin erinomainen, en lähtisi leikkimään riittävän rasvansaannin kanssa missään olosuhteissa.

Ok, pitääpä sitten ruveta kypsentelemään enemmän. Raa'at kasvikset ovat vaan niin käteviä, kun ne voi vaan vetää jääkaapista lautaselle ja naamaan.

Ihan hyvä herättely, kiitos siitä. Mä en nimittäin todellakaan ole tarkoituksella kituuttamassa itseäni ja jos olen rehellinen, niin tämän dieetin aikana on aina välillä herännyt epäilys siitä, saanko tarpeeksi rasvaa ja kaloreita syödessäni valmennusohjelman ohjeiden mukaisesti (kysyinkin tätä koutsiltani, kun olo oli vetämätön, tuntui ettei treeniin riitä virtaa ja koskaan ei ole kylläinen. Hän vastasi, että luultavasti vain alitajuisesti protestoin puhtaan ruoan syömistä ja kannattaa kokeilla uusia kasviksia..). Kyllä mua on vähän vituttanut ne "älä kaada oliiviöljyä pullosta vaan käytä spraypulloa, näin saat paljon vähemmän kaloreita" ja "valitse rasvaton raejuusto" -ohjeistukset, kun kuitenkin karppausaikoina tuli omaksuttua se totuus, että rasva on hyvä asia.

Toinen juttu kokonaan ovat ne usein ilmenevät cheattimieliteot ja se ponnistelun määrä, jota zeninä pysyttely nälästä huolimatta vaatii. Ei voi olla miettimättä, olisinko päässyt vähemmällä ja olisiko epärationaalisena pitämäni tarve refeedata ollut vaimeampaa tai puuttunut, jos olisin koko ajan pitänyt kalorit vähän korkeammalla. Olen kuitenkin noudattanut ohjelmaani, vaikkakin harmitellut salaa myös sitä että lihaksiakin varmaan häviää.

Voi toki olla, että olen tulkinnut liiallisesti ohjeet "pieni nälkä on hyvä asia, silloin poltat rasvaa" sekä "älä koskaan syö itseäsi täyteen", mutta mielestäni olen tehnyt niin kuin on neuvottu ja on tullut sellainen fiilis, että itseään on tarkoitus pitää nälässä ja siitä huolimatta virnistellä iloisen tyynenä siitä tiedosta että rasva palaa. Osin omasta epäilyksestä kai tännekin esimerkkipäivän kirjoitin.

Eilen ja tänään olen nakellut vähän aurajuustoa ja enemmän öljyä messiin, ja olo on todella parempi. Se jatkuva nälätys on poissa ja täten ei tarvitse miettiä ruokaa koko aikaa.

Pahoittelen tilityksen makua.

^ Kuulostaa fiksulta. Sitä omaa oloa, kroppaa ja jaksamista kannattaa kuunnella. Mä suosittelisin kyllä dieetilläkin semmosen n. 1 g / painokilo sitä rasvaa. Itse aion nostaa seuraavalle dieetille rasvat tuohon 1 g:aan, aiemmsta 0,8 g:sta.

En tiedä ryssiikö kaiken sitten viikonloppuinen punkun lipitys+herkuttelu?

Syömisistäsi en sen suurempia vikoja löytänyt (tosin en ymmärtänyt numeroiden funktioita ruoka-aineiden perässä, eli mikä oli pr + hh + r -määrät ja mikä kalorimäärä tai montako grammaa olit kyseistä ainetta syönyt, menivät vähän sekavasti peräkkäin tuossa listauksessasi), mutta tuosta viikonloppuherkuttelusta ja "punkun lipityksestä" voisin melkein veikata painon putoamattomuuden johtuvan. Lasketko silloin kaloreita? Jos viikottainen vaje on pieni, kuten normaalipainossa suotavaa onkin, niin viikonlopun plussilla voi helposti nollata koko viikon vajeet = laihtumista ei tapahdu. Sanot kuitenkin, että kehitystä tapahtuu. Voisiko olla mahdollista, etät keskittyisit vaan syömään hyvin (tarpeeksi) ja treenaisit kovaa? Kyllä se rasva niinkin palaisi, luulen ma.

Aamiainen 7.00: kaurahiutaleita 40g, vadelmia 1,5dl, lasi maitoa, pieni jugurttijuoma
Välipala 10.00: 2dl luonnonjugurttia, rkl hunajaa
Lounas 12.00: vihreää salaattia, fetaa, kanaa, tonnikalaa, kurkkua, falafelpyöryköitä, tsatsikia, minisämpylä, vettä
Välipala 14.50: 250g maitorahka, ananasmurskapurkki, lasi glögiä, pala tiikerikakkua
Päivällinen 18.00: kanan rintafilee, lohkoperunoita 15kpl, lasi maitoa
*treeni*
21.00: palautusjuoma
21.30: Skyr-maitorahka, kourallinen sipsejä, lasi maitoa

Joulun jälkeisiä herkkuja vielä tuhotaan. Kohta taas päästään takas ruotuun :)

Mitä söit tänään/eilen?

Aamulla: Avokado + kananmuna + tyrnimehua + mustaherukoita + maitokahvi + ruusujuurta + d-vitamiinia + vettä.

Välipalat: Pari kourallista para- ja cashewpähkinöitä + taivaallinen luomuraejuusto (200 g, rasvaa 4,5g/100g <3<3) jonka jälkeen en tavalliseen + pala 100% täysjyväruisleipää + voita + vettä.

Sit treeniin. Sen yhteydessä tuli 1,2 litraa vettä imettyä itseeni.

Päivällinen: Poikaystävän tekemää kermaista kana-kikherne-kasviskeittoo, joka ol niin täyteläistä, että

söin myös illalliseksi sitä. Ja olo on ollut melkoisen kylläinen & ravittu koko päivän ajan.

Vähän hassua muutes, että vaikka oon keskittynyt syömään todella rasvapitoista ruokaa viimeisen puolen vuoden ajan, niin paino on tippunut juur tässä nimenomaisessa puolessa vuodessa 10 kiloa ja lihaksetkin ovat kasvaneet niin, että sukulaiset jouluna näyttivät säikähtäneiltä. Oonpa vaan vähän täällä foorumilla ihmetellyt sitä että miksi pyritään vähärasvaiseen ruokavalioon, kun sehän vaan hidastaa rasvametaboliaa.

Mulla on mun lyhyeen 156 senttiseen varteeni tullut viitisen lisäkiloa syksyn aikana, joten ajattelin ottaa syömiset vähän tarkempaan syyniin. Nyt siis painan 55 kg. Osa kiloista saattaa olla lihasta kun intensiivisesti on tultu treenattua ja vanhat vaatteet mahtuvat päälle, mutta siihen tahtiin sitä painoa on kuitenkin tullut että osa ihan varmasti rasvaa. On kyllä vähän ikävän tuhti fiilis!

Eilen..

0900 rasvaton raejuusto 200 g, maustamaton jogurtti 2 dl, kahvi lirauksella ykkösmaitoa, päärynä, 15 g pähkinäsekoitus

* hölkkälenkki 60 min enimmäkseen peruskestävyysalueella, hyppy-loikkaosiot sykkeenkohottajina

1300 2 viipaletta pekonia, 2 kananmunaa+1 valkuainen, lanttusiivuja, porkkana, iso tomaatti, muutama aurinkokuivattu tomaatti

1600 5 kalkkunaleikettä+2 siivua kermajuustoa kaalinlehdillä, 250 g maitorahkaa ja omena

* vauhtikestävyys-spinning, 50 min

2100 kevyeen kermaviiliin tehtyä dippiä, porkkana- ja kurkkutikkuja, kukkakaalia, 200g raejuustoa stevialla ja tummalla kaakaojauheella

Energiaa 1620 kcal, hiilihydraatteja 113.5 g, rasvaa 58.8 g, proteiinia 148.5 g

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ

Itse tykkäisin ainakin syödä jotain quinoaa, ohraa, hapanruisleipää, papuja tms. tuolla hölkän jälkeisellä aterialla. Itselle jää loppupäiväksi aika pohjaton nälkä, jos en saa aamupäivätreenien jälkeen jotain kuitua ja hiilaria koneeseen.

Tuli mieleen kysäistä täältä kokemuksia, että onko mimmit kokeilleet syödä tuon Fastin Muscle Challengen ohjeiden mukaisesti? Itse liityin haasteeseen pari päivää sitten, ja nyt pitäisi päättää mitä tarjolla olevista ruokavalioista alkaisin noudattaa? Tokihan sitä voi sitten muunnella omien tuntemusten mukaan matkan varrella, mutta olisi kiva kokeilla miltä tuntuu syödä ihan pilkuntarkkaan ohjeiden mukaisesti :) Lähinnä mietin siis, että olisikohan se 3000 kcal:in ohjelma sopivin? 2500 kcal:illa ei vissiin kauheasti lihasmassaa kasvatella, mutta kuinkahan vaikeaa on saada kolmekin tonnia täyteen puhtaasta ravinnosta?

Lohesta..

Mulla on tapana herkutella viikonloppuisin lohella, kun en pahemmin mitään herkkuja koskaan syö; ei niitä tee siis edes mieli.

Mietin vain että onko jo vähän överikäyttäytymistä syödä aina se puoli kiloa (kyllä, 500g!) lohta kerralla?
Ja voiko se pidemmällä aika välillä vain nostaa painoa, vaikka siitä saakin pelkkää terveellistä rasvaa?

En syö aterioilla riisiä, pastaa, perunaa tai leipää.

haa :D Mun eka postaus tänne!
No mutta älkää pökertykö mun ruuista, ei mitää järkeä! Ja sen takia tänne tultiin :)
Ja oon 17 vuotias ja 163cm pitkä että ei mun peruskulutus niiin suuri ole kun on aika hyvä kuntokin.
mutta joo:
aamupala: munan valkuainen, protskujuoma,nakki :D
-salitreeni, jonne pyöräilin aboutt 4km-
-uimahallissa kevyttä höntsäilyä, pelattiin lentopalloa ja sellasta-
luonas: iso kanankoipi, raejuustoa 1/5 purkki, kananmunan valkuainen
-kevyt 6km lenkki koiran kanssa-
välipala: realruisleipä kahdella kevytmeetwursti palalla ja porkkana
iltapala: omena

Hui kamala ku taisi jäädä kalorit vähälle :/ apua oikeasti, voitteko auttaa mua näitten syömisten kanssa?

^^ tervetuloa pakkikselle! :)

En mäkään mikään expertti näissä asioissa ole, mutta mun mielestä toi ruoka/kalorimäärä ei riitä. Vai oletko dietillä?
Kannattaisi varmaan lisätä hiilareita ruokavalioon. Tossa ei niitä paljoo tule.. Varsinkin aamulla kannattaisi syödä niitä hiilareitakin. Mä en turhaan lähtis erottelee kananmunasta sitä keltuaistakaan pois.. :D rasvaa (kasvirasvaa) kannattaisi lisätä myös. Lähes täysin rasvaton ruokavaliokaan ei nimittäin ole hyvä.

Pieni kiinteytyminen ja ehkä miinus kolme kiloa olisi tavoite. Mutta paino on nyt jonkin verran yli 50 kiloa, että ei kauheasti varaa tiputtaa painoa. Ja rasvaprosenttia tarkoitus vetää pienemmäksi kuitenkin niin että lihakset säilyy.

Syö enemmän sitten, varsinkin proteiineja ja rasvaa. -500cal/päivä max. jos meet liian pienillä kaloreilla koko ajan, ni kroppa menee ''säästöliekille'', jolloin kiinteytymine/laihtumine hidastuu..

Tänään olen syönyt ja arvioin syöväni:

Kalaöljy 15 ml
Kookosöljy 5 ml
Rahka 1 prk
Venäläinen jogurtti n. 20 ml
Päärynä
(rahkajogurttisatsista jäi vähän syömättä, liian iso annos)

Treenin aikana BCAA

Lounas koululla:
Lindströminpihvit 150-200 g, 2 normiperunaa, salaattia, ½ viipaletta ruisleipää voilla

Välipala:
Kalkkunaleikettä 125 g
Pähkinäsekoitusta kourallinen
Kurkkua 10 cm

Päivällinen eiliseltä esimerkkinä:
Riistaa 150-200 g
Kypsiä vihanneksia kourallinen
Pekonisiivu, elikon rasvaa kastikkeeksi

Iltapala tavallisesti:
Rahkaa tai raejuustoa 1 prk
Omena tai päärynä
Pähkinöitä tai 100% suklaata 20 g

Olisko parempi vai meneekö överiksi? Kaloreita en millään viitsisi laskea, ajattelin seurailla pysähtyykö painonlasku.

No tänään olen syönyt ja treenannut:
-30min kuntopiiri-
Ruisrealleipä kahdella kevytmeetwurstilla ja nakilla
annos pastaa jossa kinkkua
-lenkki-
kananmuna
ruisrealleipä
nakki ja pala kevytmeetwurstia
Pian menen ratsastamaan. Kuulostaako paremmalta kuin edellisen päivän ruoka? Ja mitä suosittelette vielä syötäväksi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom