Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Keskiviikko 23.11.2011
10.00 raejuusto 120 g
neljän viljan hiutale 40 g
mehukeitto 120 g
maitokahvi
omega-3 2 kpl

13.15 raejuusto 100 g
wok-vihanneksia 300 g
broileri 100g
mehukeitto 100g
Juoksu 53 min, kävely 25 min + kevyet venyttelyt = 640 kcal

16.30 kalakeitto
maitokahvi

20.00 maitorahka 250 g
vehnälese 10 g

21.30 raejuusto 100g
omena 120 g
hapankorppu

1202 kcal proteiini 43 %
hiilihydraatit 37 %
rasva 20 %

Torstai 24.11.2011
07.30 raejuusto 150g
neljän viljan hiutale 40g
mehukeitto 100g
maitokahvi
omega3 2 kpl
10.00 raejuusto 100g
tonnikala 60g
Salilla: spinning-pyörän polkemista n.20 min, salitreeni 53 min, venyttelyt 10 min 520 kcal
12.00 40 g dietmix veteen
13.15 kalakeitto
maitokahvi
16.00 makaroonimössö (jauheliha+pasta)
tomaatti n. 200g
19.30 maitorahka 250g
vehnälese 10 g
21.30 neljän viljan hiutale 30 g
omena 100g
rasvaton maito 100g

1546 kcal proteiini 42 %
hiilihydraatit 40 %
rasva 18 %

Siinä ois pari esimerkkiä mun syömisistä. Tavoitteena ois vähentää kropast rasvaa ja säilyttää silti lihakset. Pituus 157 cm ja paino about 57 kg. Salilla käyn about 3-4 krt/vk ja aerobista parisen kertaa viikossa.
En oo kuitenkaa ihan varma et missä alueella noi kalorit pitäis liikkua? Jos sais jonkinalaista vinkkiä/kommenttia ruokavaliosta?
Kiitoksia :)

Tänään
Klo 9.30: kahvi maidolla
Klo 12.45: vihreää salaattia 150g, rkl sipulirouhetta, 30g retiisiä, 30g kuivattua ananasta (heikko minä), valkokaalia, 30g papaijaa, punajuuriraaste ja keitettyä lanttua. Satsi painoi kaikenkaikkiaan 330g.
Klo 13.30: kahvi maidolla ja kaksi omppua.
Klo 15.30: Kaurapuuroa FAST:n soija90:llä.
Nyt minä hilpaisen suoraan töistä salille kera veden ja Gainomaxin.
Kotona olen n. klo 20.30. Ja siellä syön ainakin puurosatsin kera Star Nurtrion heran.
Ja tiedän että tuossa tulee ihan liian pitkä tauko ruokailun kanssa, mutta vielä en ole eväitä raahannut junaan:)
Ja rasvatkin puuttuu vielä ruokalistalta.

Näitä kommentteja on tässä ketjussa niin sairaasti, että olen vähän tylsä, enkä etsi enempää vaan kysyn suoraan: kun teillä on lihaksen kasvatuspuuhat meneillään, miten paljon ootte plussilla?

Jotain 300-500kcal verran. Laskureiden mukaan, paino nousee about 200-350g viikossa.

Tänään

Aamupalaksi 10.00 Pähkinämysliä ja rasvatonta maitoa
Lounas 13.30 Kanttarellirisottoa, raejuustoa, lasi rasvatonta maitoa, lasi omatekoista sokeritonta mehua, riisipiirakka juustolla 17%
Illallinen 17.00 Kanttarellirisottoa, raejuustoa, lasi rasvatonta maitoa
Välipala 18.30: 6 pientä kaurakeksiä ja mandariini ja lasi marli vital karpalomehua
Iltapala: mandariini ja pieni annos makkaramunakasta..

Eikä kaloreista taikka terveellisyydestä tietoakaan :jahas:

Aamupala: Proteiinipirtelö (banaani, maitoa, soijaproteiinijauhoa), vihreää teetä hunajalla, kalaöljykapselit, D-vitamiini, C-vitamiini.

Välipala: klementiini, vihreää teetä

Lounas: porolasagnea. Omnomnom. :kuola:

Välipala: Ruis-punaherukka(tai jotain)viili + soijarouhetta, pellavansiemenrouhetta ja auringonkukansiemeniä, vihreää teetä

Treenin jälkeen: palkkari

Päivällinen: kolmen munan kokkeli, leipä chorizolla, salaatilla ja vehkeeltä haisevalla (ja maistuvalla :jahas: ) juustolla, miniporkkanoita, kirsikkatomaatteja ja appelsiinimehua (sitä ihtiään).

Iltapala: yrttiglögi, magnesium, sinkki.

En tiedä kaloreista hevon kettuakaan, mutta ihan hyvältä tuo omaan silmään näyttää ja mahaan tuntuu. Päivällinen olisi voinut olla runsaampi ehkä...

Tänään

Aamupalaksi 10.00 Pähkinämysliä ja rasvatonta maitoa
Lounas 13.30 Kanttarellirisottoa, raejuustoa, lasi rasvatonta maitoa, lasi omatekoista sokeritonta mehua, riisipiirakka juustolla 17%
Illallinen 17.00 Kanttarellirisottoa, raejuustoa, lasi rasvatonta maitoa
Välipala 18.30: 6 pientä kaurakeksiä ja mandariini ja lasi marli vital karpalomehua
Iltapala: mandariini ja pieni annos makkaramunakasta..

Eikä kaloreista taikka terveellisyydestä tietoakaan :jahas:

No elä Minna sure. Eihän tuo nyt mitenkään epäterveelliseltä näyttänyt :) Ainoa mikä ei ole ns. Kunnon ruokaa oli noi kaurakeksit ja pitäähän sitä vähän herkkuja sallia :) Tosin jos olet kovasti dietttaamassa, niin ei ehkä paras laihdutusvalio, mutta normaaliksi eväiksi ihan hyvät!

Ite en ole neljään vuoteen kirjannut syömisiäni mihinkään vihkoon, koska sen verran on oppinut syömään että perusrunko on kunnossa. Viikonloppuisin on herkkupäivät ja viikolla eletään sekä syödään terveellisesti.

Viikolla ruokavalion runko on perus, jossa määrät vaihtelee fiiliksen ja näläntunteen mukaan:

Aamulla 1dl - 1,5dl kaurahiutaleita veteen + 2% raejuustoa 100-150g + paljon suolaa + iso voisilmä + porkkana + animal pack nappulat

Lounaaksi Amica ravintolasta ruokalistasta ja päivästä riippuen joko valmis salaatti, tai jos on, niin kanan file/lohifile + salaattipöydän antimet. Toisinaan haen kaupasta valmis pinaattikeiton ja purkillisen raejuustoa. Joskus teen kotona valmiiksi kana-feta-aurinkokuivattutomaatti-oliivi salaatin. Ja aina chilikastiketta! om nom nom

Välipalaksi purkki raejuustoa + iso banaani

Tähän väliin tulee yleensä koirien ulkoilutus 1-1,5h, jonka perään kuntosali 1-1,5h (juoksua 30min + massapuntti). Latausjuomana fastin workout shock.

Salin jälkeen juotava jugurtti, tai nykyään Fastin amino rush drinkki.

Illalliseksi menee hervoton kasa salaattia tai wokkia ja n 200g kanaa paistettuna ja maustettuna finnkinon bbq ja cheddar mausteilla :) NOM! Lisäksi yleensä oliiveja ja aurinkokuivattua tomaattia.
Joskus on keittopäivä ja keiton lisäksi kanaa n 100g tai fetaa tai raejuustoa n 100g. Toisinaan taas korvaan wokin gratiinilla ja kanan broilerin jauhelihalla. Määrät on aika vakio. Kasviksia paljon, lihaa n 200g raakana.

Ennen nukkumaanmenoa saatan syödä raejuustoa tai polar-juustoa jos on nälkä. Ja tietty krilliöljykapselit.

Viikonloppuisin rosson pizzaa ja finnkinon poppareita ;)

Ja siis kalorit pyörii arkena 1500kcal ja 2000kcal väliin, viikonloppuisin 2000-3000kcal

Ei ole tarkoitus niinkään laihduttaa vaan saada lihasmassaa ja kiinteytyä.
Olen kamala sokerihiiri, joten jätin kaikki karkit pois ja koetan vähentää myös muuta makeaa. Kokonaan luopuminen ei onnistu eikä toimi sekään että yhtenä päivänä olisi herkuttelupäivä. Siispä annan itselleni luvan joka päivä tai kun mieli tekee johonkin pieneen herkkuun.. Toivottavasti tästä seuraa se, että makean himo vähenee koko ajan..
Suurimmat muutokset siis ruokavaliossani on sokerin ja rasvan vähentäminen ja proteiinin lisääminen.. Saas nähdä mitä muutoksia tämä tuo yhdessä kuntosaliharjoituksen kanssa :rolleyes:

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Varmasti toimii tuo yhdistelmä, kunhan se sokerin syönti pysyy rajoissaan :) eihän sitä pakko ole olla totaalikieltäytyjä sokerin ja rasvan osalta, jos se vaan ei toimi. Jokaisella toimii omanlaisensa tekniikka ja varmasti omasi on yhtä hyvä, kuin muutkin. Varmastikaan ei yhtä tehokas, kun totaali-nou dietit, mutta jos se toimii ja kiinteydyt, niin mitä sitten? :) Itselläni on karkkipäivä vain viikonloppuna, vaikka en laihtua yritäkään. Se vaan on jäänyt jostain lapsuudesta...

Eilen:

Aamiainen: kaksi ruisleipää, becelia, kinkkuleikkelettä, juustoa, lasi maitoa, gefilus-jogurtti, joulutorttu
Välipala: banaani
Lounas: tummaa pastaa, kirjolohikastiketta, raejuustoa, kaksi karamellia
Välipala: puolikas rahka + ananasmurksaa, pari haukkua proteiinipatukasta
Päivällinen: kanan filee, lohkoperunoita, maitoa, mustikkapiirakkapalanen
Iltapala: kaurapuuroa, vadelmia, raejuustoa, pari siivua juustoa paljaaltaan

Herkut valtautuivat, vaikka yleensä syön niitä vain viikonloppuisin... no 1,5h salibandy lienee nekin kuluttanut :)

Eilispäivä
9.30: Kahvi maidolla
Välipala: 1kg mandariineja (luitte oikein) :D
12.45: Vihreää salaattia, 10kpl mustia oliiveja, 2 ananasrengasta, hapankaaliraastetta = 300g
13.30: Kahvi maidolla
15.45: Kaurapuuro + soija90-jauheella
20.30: 3 ruispalaa, 4 kalkkunaleikettä, 3kpl 12% juustoviipaletta
21.00: Kaurapuuro + hera80-protskujauheella
22.00: Rahkapurkki, rkl omenakanelisosetta, loraus maitoa, kourallinen all braneja, kourallinen pähkinä/rusinaa
23.00 Hyvää Yötä

Hyötyliikuntana: 4km kävelyä ja 4km pyöräilyä
Salilla: 7km/tunnin pikakävely/hölkkä + n. vajaan tunnin salitreeni

Eilen:

8.00: Paistettu kananmuna + raejuusto + jugurtti
10:30: Välipala, banaani
13:00: Salaatti (papuja, porkkanaa) + pasta tomaattikastikkeella + jugurtti
16:30: Välipala, omena + mandariini
21.00: Salaatti (porkkanaa, salaattia, tomaatti, paprika ja juustoa) + proteiinijuoma.

Päivän liikunta: 45 min rento juoksu aamulla, ennen aamupalaa.
Salilla: noin tunti: Rinta + hauis + lämmittelyt

Päivän mittaan noin 1,5litraa vettä. Plus treenin aikana noin 1litra.

Olisiko ideoita miten saisin ruokavalioita enemmän proteiini painoiseksi, kun nyt tuntuu, että hiilarit hallitsee?

Hieman rajoitteita, olen kasvissyöjä, plus asun Italiassa, jossa pasta on yleisin lounasvaihtoehto. :rolleyes:

Löytyykö Italiasta maitorahkaa? Raejuustoa voisit syödä myös enemmän. Juustojakin suosittelen mielelläni lisäämään ruokavalioon enemmissä määrin (ovat törkeän hyviä!) ja jos niiden rasva% ahdistaa niin valitse kevyempiä. Fetaa, halloumia, peruseedamia, goudaa, vuohenjuustoa... Lisäksi voisit juoda maitoa, siitäkin saa proteiinia jo jonkin verran. Kananmuniakin voit käyttää runsaammin, ravinnon kolesteroli ei ole suoraan yhteydessä elimistön kolesterolilukemiin l. munien kolesterolia nostava vaikutus on lähinnä pelkkä myytti.

Roomassa x2 vierailleena ainakin löysin sieltä Suomen Ehrnam-tyyppistä vähärasvaista ja korkeaproteiinista maitorahkaa joistain Siwa/K-kauppa -tyylisestä ketjukaupasta (ihan turistikeskustasta). En enää muista rahkamerkin nimeä, mutta maistui hyvältä ilman lisäkkeitäkin.

Löytyyköhän täältä yhtään suurinpiirtein samoissa mitoissa olevaa (170 cm, 55 kg) ja saman verran liikuntaa (3 x juoksulenkki 30-45 min, 2 x sali 45-60 min) harrastavaa punttimimmiä, joka osaisi heittää jonkinlaisen arvion energiantarpeesta? Olen seitsemäntoistavuotias opiskelija ja aiemmin todella laiska liikkuja. Noin pari kuukautta sitten innostuin juoksemaan ja otin tavoitteekseni treenata itseni ensi kesäksi siihen kuosiin, että kymppikilsa menisi alle tuntiin. Lisääntynyt liikunnan määrä vaikuttaa tietenkin energiankulutukseen, ja kun aiemmin tämä neitokainen on mennyt vaihtelevasti 1400-1600 kcal määrillä per päivä, on sanomattakin selvää että parantamisen varaa löytyy. Haluan syödä niin, että ruokailu tukee treeniäni ja takaa parhaimmat mahdolliset tulokset. Aiemmin kun ruoka oli sellainen asia, joka piti ansaita ja joka vedettiin minimiin lihomisen pelossa/salaa laihtumisen toivossa...

Esimerkkipäivä nykyisestä ruokavaliosta:

Aamupala:
- ainoastaan kuppi kahvia...

Lounas:
- koulun ruokalasta salaattia ja lihapuolta noin 100g, joskus Hesburgerin kanasalaatti caesarkastikkeella

Päivällinen:
- kotona esimerkiksi broilerin fileepihvi ja parsakaalia + salaattia, päälle oliiviöljyä

Seuraavat syömiset ovat yleensä jotain ennen juoksulenkkiä (tähän kaipaisin vinkkejä, sillä yleensä olen syönyt pelkästään omenan ja pari palaa tummaa suklaata kahvin kera) ja iltapalaksi sitten reiluhko annos rahkaa ja maustamatonta jogurttia (400g) ja noin 30g sokeroimatonta maapähkinävoita. Jos olen liikkunut päivän aikana enemmänkin kuin yhden lenkin verran, ei tästä lähde nälkä ollenkaan vaan pitää hakea muutama leikkele ja hapankorppu tai riisikakku vielä iltapalan jälkeen.

Ruokavalioni ei ole tarkoituksella vähähiilihydraattinen (joskus kyllä - vaan ei enää, sillä koen korkeammilla hiilihydraateilla juoksun ja muun urheilun sujuvan paljon paremmin), en vain pidä perunasta enkä liioin pastasta tai riisistäkään. Ne eivät maistu miltään IMO. Paitsi perunamuusi on kyllä hyvää... Ja ruisleivästä en tule kylläiseksi, vaikka siinä olisi miten paljon kinkkua päällä. Mitä muita hyviä hiilihydraatin lähteitä voisin kokeilla?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Viimeksi muokattu:
insensibility & Redseishi: Kiitos vastauksista. Täytyykin seuraavalla kauppareissulla metsästää tuota maitorahkaa. Juustoja täällä tosiaan löytyy vaikka kuinka ja niitä olenkin yrittänyt lisätä ruokavalioon. :thumbs:

Löytyyköhän täältä yhtään suurinpiirtein samoissa mitoissa olevaa (170 cm, 55 kg) ja saman verran liikuntaa (3 x juoksulenkki 30-45 min, 2 x sali 45-60 min) harrastavaa punttimimmiä, joka osaisi heittää jonkinlaisen arvion energiantarpeesta? Olen seitsemäntoistavuotias opiskelija ja aiemmin todella laiska liikkuja. Noin pari kuukautta sitten innostuin juoksemaan ja otin tavoitteekseni treenata itseni ensi kesäksi siihen kuosiin, että kymppikilsa menisi alle tuntiin. Lisääntynyt liikunnan määrä vaikuttaa tietenkin energiankulutukseen, ja kun aiemmin tämä neitokainen on mennyt vaihtelevasti 1400-1600 kcal määrillä per päivä, on sanomattakin selvää että parantamisen varaa löytyy. Haluan syödä niin, että ruokailu tukee treeniäni ja takaa parhaimmat mahdolliset tulokset. Aiemmin kun ruoka oli sellainen asia, joka piti ansaita ja joka vedettiin minimiin lihomisen pelossa/salaa laihtumisen toivossa...

Aamupala:

Lounas:
- koulun ruokalasta salaattia ja lihapuolta noin 100g, joskus Hesburgerin kanasalaatti caesarkastikkeella

Päivällinen:
- kotona esimerkiksi broilerin fileepihvi ja parsakaalia + salaattia, päälle oliiviöljyä

Seuraavat syömiset ovat yleensä jotain ennen juoksulenkkiä (tähän kaipaisin vinkkejä, sillä yleensä olen syönyt pelkästään omenan ja pari palaa tummaa suklaata kahvin kera) ja iltapalaksi sitten reiluhko annos rahkaa ja maustamatonta jogurttia (400g) ja noin 30g sokeroimatonta maapähkinävoita. Jos olen liikkunut päivän aikana enemmänkin kuin yhden lenkin verran, ei tästä lähde nälkä ollenkaan vaan pitää hakea muutama leikkele ja hapankorppu tai riisikakku vielä iltapalan jälkeen.

Ruokavalioni ei ole tarkoituksella vähähiilihydraattinen (joskus kyllä - vaan ei enää, sillä koen korkeammilla hiilihydraateilla juoksun ja muun urheilun sujuvan paljon paremmin), en vain pidä perunasta enkä liioin pastasta tai riisistäkään. Ne eivät maistu miltään IMO. Paitsi perunamuusi on kyllä hyvää... Ja ruisleivästä en tule kylläiseksi, vaikka siinä olisi miten paljon kinkkua päällä. Mitä muita hyviä hiilihydraatin lähteitä voisin kokeilla?

Jäiks. Mä haluan jotain kuitenkin sanoa kun oon ite 18.v likka ja juoksua kans harrastan ja teen pari lihaskuntoa kans viikossa.

Niin, ainakin aamulla pitäis todellakin syödä!
Kaikillehan ei aamulla ruoka maistu, mutta kannattaisi kuitenkin jotain edes suuhunsa laittaa.
Puuroa ite ainakin suosin aamulla raejuuston kera. Ja vaikka ruisleipää, hedelmää, jugurttia/rahkaa? Ja niidenkään ei kyllä mitään rasvattomia tarvitse olla.

Ja oon todellakin todennut että juoksu ei kulje ilman hiilareita, että jos perunat ym tuntuu hankalilta (niinkuin itellänikin), niin pidä ainakin kiinni tosta leivästä, tai vastaavasti parista puuro annoksesta, ja roimasti marjoja ja hedelmiä päälle.
Banaani ennen lenkkiä on hyvä vaihtoehto, ja jonkin jugurtti/viili ym hyvin sulava.

Mulla on tapana ottaa iltaisin lenkkipäivinä kunnon annos esim. soijarouhe-kaurahiutale-puuroa rypsiöljyn kera.
Ei kyllä mullakaan nälkä pelkällä rahkalla lähtis ja jugurtilla lähtisi.
Käytän kans runsaasti öljyjä päivittäin, yhteensä ainakin 3 rkl. Pähkinäthän on kans jees, ja toi maapähkinävoi on kyllä hyvää.

Ota rohkeesti mukaan siis sitä täysruisleipää jos se tuntuu helpommalta, hedelmiä, marjoja, puuroa (niitä on on vaikka mitä eri laatuja, ohraa, hirssiä, ruista, kauraa, tattaria...) tai vaikka jotain ohrasuurimoita riisin tilalle.

Ps. Tosta on kyllä varaa mun mielestä painoa nostaa... Ite oon 163cm pitkä ja toi olis ehkä ookoo paino mulle, tai enemmänkin.
Ja toi päivittäinen kalorimäärä ei riitä edes laihduttajalle. Eli ei todellakaan sulle liikkuvana nuorena likkana, ja varsinkin jos on tuollaisia juoksutavoitteita.

Aamupala:

Lounas:

Päivällinen:

Moi! Täällä on tismalleen samankokoinen nainen, ja treeniäkin tulee noin suurinpiirtein saman verran kuin sulla (itsellä sali 4 x viikko + pari kävelylenkkiä). Omia kaloreita en ihan tarkkaan ole laskenut, mutta pyörivät siellä 2500:n paikkeilla. Listaan tähän vähän omia syömisiäni jos siitä olisi apua :)

Aamiainen: Puuroa, raejuustoa, marjoja, soijalesitiiniä

Lounas: Salaattia, kananmuna, raejuustoa, ruisleipää, öljyä

Välipala 1: maitorahkaa, hedelmää, pähkinöitä

Illallinen: perunaa/pastaa/riisiä, kalaa, vihanneksia, hedelmä

Iltapala: maitorahkaa, marjoja/hedelmää, lesitiiniä/pähkinöitä

Salipäivinä lisäksi palkkari

Hiilihydraatinlähteinä voisit kokeilla esim. couscousta tai quinoaa, jos perinteinen pasta/riisi ei maistu, ainakin quinoassa on mun mielestä ihan hyvin makua. Ja mielikuvitusta kannattaa käyttää maustamisessa, esim. riisin sekaan voi lisätä keittovaiheessa currya tai sahramia ja maustaa vielä vaikka soijalla. Tai koita tehdä illalliseksi vaikka wokkia, jonka maustat kunnolla ja heität sitten nuudelit/riisit sen sörsselin sekaan, niin imevät makua mukavasti. Mutta kyllä niitä hiilareita kannattaa mun mielestä syödä, varsinkin kun et varmaan millään dietillä ole. Tsemppiä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom