Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Komppaan edellistä, sun kroppa menee säästöliekille tuolla tavalla ja pitää kyllää varmasti viimesistäkin kiloista kiinni. Ruokaa vaan ääntä kohti säännöllisin väliajoin, niin aineenvahdunta pysyy käynnissä. Kannattaa lukea tätä palstaa alkupäästä asti, sieltä saat hyviä malliesimerkkejä treenaavien ihmisten ruokavalioista.

Laitetaas tänne varoittava esimerkki, noi teijän syömiset näyttää ihan liian terveellisiltä :rolleyes:
Tuli vedettyä kauhee sokerihumala yo-kirjotuksissa (karkkia, battery, suklaata...) eikä oikeen oo ruoka maistunu, kun kirjotusten lisäks oli viel työhaastattelu sen jälkeen -> tuplastressi. Nyt on kauhee morkkis, kun normaalisti tommoset herkut on bannissa jo ihan opiskelijabudjetin takia. Oli muuten uskomattoman huono olo iltapäivästä, enkä viittiny sit edes salille lähteä, kun kroppa henkisesti ihan loppu koko päivän jännityksestä. En suosittele...

No huomenna on uus päivä, eikä enää kun yhdet kirjotukset jäljellä ens keskiviikkona. Meinasin vedota jo siihen, et kerrankos sitä karkkipäivän pitää, mut tuli kyllä niin järkyttävä olo että huhhuh. Josko ens keskiviikkona vähän hillitymmin. Ärsyttää vaan, kun oon just työllä ja tuskalla saanut monta vuotta täysin pielessä olleen ruokavalion kuntoon (2x lämminruoka + muut) niin tulee tämmösiä päiviä kun siirtyy väkisin se lämmin ruoka. Koska mulla ainakin on semmonen ongelma, et jos se klo 11 tai klo 16 lämmin ruoka siirtyy yli 30min ni ei laske sitten millään. Varsinkin kun viimeset 3v syönyt aivan liian vähän normaalikulutuksellekkin, niin tuntuu että se mahalaukku kutistuis puolet nopeammin eikä jaksa syödä enää mitään :(

Oisko mitään ideoita mitä ottais korvaamaan lämpimän ruoan yo-kirjotuksiin. Maitotuotteita ei voi ottaa, koska niitä en todellakaan syö huoneenlämpöisinä ja lämmitysmahdollisuutta ruoalle ei ole :confused:

Eilen ei mennyt ihan putkeen:'

Aamu: rahkapurkki, mustikkaa 2dl, banaani, hampunsiemeniä, pähkinöitä muutama ja pari gojimarjaa

Ennen treenejä omena, vähän kinkkua

*treeni 40min*

Palkkari

"lounas" pari rkl raejuustoa ja sianlihaa, 2 porkkanaa ( en ehtinyt syömään enempää kun piti lähteä)

Illalla: kanaa 50-100g? leipäjuustoa, kaksi porkkanaa
jälkkäriksi kourallinen karkkia.

Huoh. Yksi syy miksen syönyt kovin paljon eilen oli se ettei migreenin vuoksi ollut nälkä.

Eiliset ruoat ja treenit

Aamupala
Karppileipä x 2
Kalkkuna
Juusto
Sienisalaatti
Kahvi soijamaidolla

Salitreeni 60 min
2,5 dl Smoothie:Hamppu- ja proteiinijauhe, spirulina, maca, chian siemen, stevia, mustikka, mansikka, kurkku, salaatti ja viehreä tee.
Kahvi automaatista

Lounas
Tonnikalasalaatti ja vesi
Kahvi automaatista

Välipala
2,5 dl smoothie (sama kuin edellä)

Päivällinen
Kukkakaalimuusi ja jauhelihakastike

Iltapala
Munakas

Oon tässä nelisen viikkoa jo kärsinyt selittämättömästä kuvotuksesta terveellistä ruokaa kohtaan... Lisäsin pari kuukautta sitten enemmän tärkkelystä ruokavalioon perunan ja riisin muodossa. Sen jälkeen kroppa ei ole huolinut vanhoja ruokailutapoja takaisin, vaan lähettää ällötysrefleksin takaisin että "Älä kuule mulle sitä terveysp*skaa enää syötä!". Siksi ruokailut on olleet... no, välillä aika vaikeita... Olen käytännössä vedellyt suklaalevyä päivälliseksi kun mikään muu ei mene helpolla alas.

Lounas/aamupala: Kalakeittoa (pottua, juureksia, vaaleaa kalaa, kookosmaitoa) lautasellinen. -> Tuloksena ällötys. Vaikka seurasin ihan reseptiä ja kaikkea. Ja olin vielä unelmoinut kalakeitosta edellisiltana.
Välipala: 3 munaa + 2 valkuaista paistettuna, sekaan hieman kookos- ja mantelijauhetta, mustikoita, 1 omppuli. -> Jälleen hylsy. Ei huolinu helpolla.
Päivällinen: Sushibuffet. Joku 13 sushia (nigireitä, makirullia), friteerattua kanaa ja katkarapuja (OMNOM), misokeittoa. -> Päivän eka ateria kun maistui hyvin! Eli sushi toimii, thank god. Vedin siis masun täyteen.
Välipala: Smoothie. Puolikas bansku, puolikas omppu, luraus kookoskermaa, mustikoita, 25 grammaa maustamatonta heraa (jossa entsyymejä ja probiootteja), teelusikallinen spirulinaa, sitruunamehua, steviaa. Tämän lisäksi vähän teetä ja pari raw-näkkäriä salaatilla. Oli tehty jostain tattarista ja parapähkinöistä.
Iltapala: Take-away sushisetti, sitruunateen kera (5 nigiriä, 6 makia). Onneksi otin tämän! Ei tartte ite kokkailla.
Iltapala: Shokolaaad heaven. Eli lankesin kuitenkin ottamaan vielä vähän vanhaa kunnon PIRISTETTÄ. 60 gramman pussi urtekramin tummasuklaa-päällysteisiä riisikakkusia (söpöjä pieniä), 35 gramman Ombar raakasuklaa patukka (suosikkini) + kourallinen suklaapäällysteisiä mulpereita, kourallinen trailmixiä (gojia, hampunsiementä, kaakaonibsejä) ja muutama kuivattu viikuna. Ainiin ja pari jäädytettyä banaanisiivua kans.

Oiskohan siinä mässyt tältä päivältä. Paitsi ettei nää ole ees mässyt vaan mulle aika tavallinen lepopäivä. Mutta tuosta suklaasta mieluiten vähän hellittäisin otetta, sillä se ei tällä hetkellä ole lisämunuaisilleni hyväksi. Olen huomannut suklaan oleman vähän sellainen stimulantti, johon tartun kun väsyttää/pahoinvointia. Vaikuttaa muhun liian voimakkaasti, koska lisää kuin tyhjästä energiatasoja, tuntikausiksi. Tämän tuloksena muutun ihan hullun pirteäksi, siivoan iloisena keittiötä ja katson 3 elokuvaa, harjaan kissan, viikkaan vaatteet. Ja aamulla herään silmänaluset mustana ja ihmettelen että jäinköhän sittenkin eilen jyrän alle...?

Otan vastaan ruoka/reseptiehdotuksia jos jollekin tulee mieleen. Toivomuksena kuitenkin e-koodittomuutta ja gluteenittomuutta.

voisko tuo ällötys johtua tuosta kun laitat melkein kaikkeen kookosta? Mulla ainakin tulee kookoksen kanssa aika äkkiä raja vastaan.

Ei tule kookoksesta. Tuo oli aika poikkeuksellinen päivä kookoksen suhteen, kun sitä tuli näköjään laitettua joka paikkaan :D. Muistan kun alkuaikoina mullekin tuli outo olo kookosöljystä, mutta nykyään kookostuotteet sopii hyvin.

Tänään

Aamupala:
Kaurahiutale 70g Raejuusto 40g Taikaruisviipaleet 2kpl Tuorekurkku 40g Banaani 104g suklaahera 6g =597kcal
Lounas:
Rypsäri 7g wok-vihannekset 170g Soijabolognese-kastike 95g Täysjyvädurum spagetti 40g Tonnikala 40g =384kcal
Välipala:
Maitorahka 250g Banaani 111g Taikaruisviipale 1kpl levite 3g (keiju 30%) Tuorekurkku 20g =354kcal
--Treeni--
Palkkari: Muscle+ 55g =193kcal
Päivällinen:
Cashew-pähkinät 30g Megamix kasvissekoitus 300g Tonnikala 30g Täysjyvädurum spagetti 65g Soijabolognese-kastike 50g Rypsari 7g Banaani 107g =689kcal
Iltapala:
Tonnikala 100g Cashewpähkinät 30g =309kcal
Protsku 176 Hiilarit 291 Rasvat 68 Kalorit: 2525kcal

Viimeksi muokattu:
Ei tule kookoksesta. Tuo oli aika poikkeuksellinen päivä kookoksen suhteen, kun sitä tuli näköjään laitettua joka paikkaan :D. Muistan kun alkuaikoina mullekin tuli outo olo kookosöljystä, mutta nykyään kookostuotteet sopii hyvin.

Hmm. no sitten on kyllä vaikeampi sanoa että mikä sinua ällöttää. Ellet sitten oo kipeäksi tulossa? Sillonhan ruokahalu voi olla teillä tuntemattomilla. Tai jos oot raskaana? :wtf:

Tai jos oot raskaana? :wtf:
Sama tuli mieleen! Mun keho alkoi nimittäin raskauden alussa hylkiä kaikkea terveellistä, hedelmiä, salaatteja, vihanneksia, kalaa - käytännössä kaikkea mitä olin tottunut syömään. Raskaustestin päädyin tekemään sen jälkeen, kun eräänä iltana hiivin jääkaapille mättämään puoli pakettia kinkkuleikkeleitä, vaikka olin ollut ilman punaista lihaa viimeiset kymmenen vuotta - plussaahan se testi näytti.
No joo, ehkä ei kannata mitään kovin hätäisiä johtopäätöksiä tästä vetää. Kyse voi olla niin monesta asiasta, mutta toivottavasti vaivasi selviää :)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
^Syöminen on aina kivempaa kuin juominen? Itse ainakin mieluummin ainakin syön omenan kuin juon sen, mutta ehkä tämä ei liity aiheeseen... :)

^Syöminen on aina kivempaa kuin juominen? Itse ainakin mieluummin ainakin syön omenan kuin juon sen, mutta ehkä tämä ei liity aiheeseen... :)

Tää on kyllä totta... :D Mutta Injan tapauksessa palautusjuoma tulisi ehkä tarpeeseen, kun kaloreita tulee muutenkin niin vähän. Palkkarin lisäksi voisi syödä vielä iltaruoan, isomman kuin tuo nykyinen, todellakin! To be honest, mikä määrä on 0.5dl maitorahkaa? Siinähän ei ole juuri lainkaan syötävää saati muutakaan hyödyllistä yhdeksi ateriaksi eikä edes välipalaksi. Puoli purkkia tai koko purkki samantien naamariin, niin eiköhän lähde nälkäkin paremmin pois :)

Inja: Haluat siis pudottaa painoasi ja näyttää kiinteältä, et lihaksikkaalta. Right? Ensinnäkin sun täytyy syödä enemmän, sen varmaan olet jo huomannut.

Aamupalalta näyttää puuttuvan proteiini kokonaan, lisää siis sinne lihaa/rahkaa/munaa/raejuustoa. Proteiinia pitäisi tulla joka aterialla.

Kanasalaattiin yksi filee ja vaikka 100g raejuustoa ja lisäksi oliiviöljypohjainen salaatinkastike, että saat jostain rasvaakin. Rehuista ei tarvitse pihdata, ne eivät kenenkään dieettiä voi kaataa.

Syö päivällinen, mutta lisää sinne esim. kourallinen pähkinöitä ja vaikkapa banaani, että treeni sujuu paremmin illasta.

Iltapalasta jo mainitsinkin, joko suurenna sitä tai tee ihan kunnon ruoka, sillä noilla kaloreilla sä et pitkälle pötki. Ja harkitse sitä palautusjuomaa, sekin on sulle varmasti vain hyväksi!

Laitetaanpas taas vaihteeksi eiliset ruokailut.. joskus näinkin päin että pitäs saada painoa lisää kilpailuihin:)

8.00
250g rahka
kahvi rasvattomalla maidolla
d-vitamiini, magnesium, omega3

10.30
kaalilaatikkoa + ruokalusikallinen puolukkaa
salaattia/kurkkua/tomaattia puolilautasellista
130g raejuusto
lasi rasvatonta maitoa
2 siivua ruisleipää(päällä beceliä, 6x kalkkunaleike)

14.00
250g rahka
kahvi

1h 40min aerobinen treeni crosstrainer/pyörä

pumppi 50minuuttia

20.15
kulhollinen salaattia/tomaattia/kurkkua
130g raejuusto
kourallinen pähkinöitä
2siivua ruisleipää(päällä beceliä, 4x kalkkunaleike)
kahvi rasvattomalla maidolla

21.30
250g rahka + 3ruokalusikallista puolukkaa
1 iso porkkana
pähkinöitä kourallinen

No, ei niitä määriä varmaan kannattaisi kauheen tarkasti laskea mutta kyllä jostain pitäisi aloittaa.

Eli, kuinka paljon olisi hyvä saada hiilareita päivittäin vähintään?
Esim kuinka paljon leipää, perunaa, quinoaa tms...
Aamupuuron, marjojen, hedelmien ja vihannesten lisäksi.

Jos tekee normaalisti viikossa 3 kotilihaskuntotreeniä (vähän kyykkyä, vatsat, kahvakuulan nostelua)
ja 3 lenkkiä ja yhteensä n. 30km (kun jalat on kunnossa, muuten korvaan lenkit astangajoogalla ja askelkyykyllä).

Oon todellakin huomannu että vhh-hifistely ei sovi liikkuvalle ihmiselle ja se on varmaan edesauttanut mun jalkavaivoja ja flunssan pitkittymistä ja oikeastaan ei ole tuonut mitään hyviä puolia, paitsi että ruokavaliossa on enemmän juureksia kuin normaalisti.

On muutenkin tullu sellanen kuva että vaan proteiinit "ylläpitää" niitä lihaksia, eli jos en syö niitä tarpeeksi (tai yli tarpeen) niin lihakset muuttuu läskiksi tai muuten katoaa.

Joku 200 grammaa päivässä on passeli aloitusmäärä. Toki omien tarpeiden mukaan kannattaa lisätä hiilihydraattia, varsinkin jos se tuntuu helpottavan palautumista ja treeneissä jaksamista. Omasta mielestä n. 150 grammaa on minimi (esim. 3-4 x viikossa) treenaavalle naiselle, vaikka sitten haluttaisiinkin karppailla. Pitkäaikainen matalahiilihydraattinen ruokavalio ja raskas liikunta ei ole hyvä yhdistelmä. Joku voi väittää ettei 150 grammaa ole vähän, mutta kyllä ne glykogeenivarastot myös tyhjenevät liikkuessa. Näin ollen määrä on eri asia liikkumattomalle tavikselle ja liikuntaa säännöllisesti harrastavalle.

Olen monesti huomannut miten etenkin naiset ajavat kehonsa loppuun ahnehtimalle erilaisia "vaikeutuksia" ruokavalioihinsa. Paino jumittaa, treenit kulkevat hitaasti, kehonkuva vääristyy ja suorastaan syömishäiriöiset pakkomielteet alkavat rehottaa. Ei siis kannata rohmuta ruokavalioonsa liikaa asioita. Ei ole järkevää änkeä sinne pätkäpaastoa, paleota/raakaravintoa, karppausta ja seitsemää treeniä viikossa. Hyllyllä on paljon kivaa tavaraa ja kaikki kimaltaa ja ihmiset huutavat että "Tämä on se oikea! Tällä voit pysyä terveenä ja laihana!". Sitten seotaan ja kokeillaan kaikkea samaan aikaan...

Säännöllisesti liikkuva ihminen ei välttämättä hyödy mitenkään hiilihydraattien liiallisesta rajoittamisesta. Itse olen taistellut kehoni kanssa yli kuusi vuotta. On ollut anoreksiaa, pakkoliikuntaa, erilaisia ruokavaliokokeiluja, ahdistusta ja hormonaalisia ongelmia. Ilokseni voin viimeinkin huokaista helpotuksesta, sillä nyt se tasapaino alkaa löytyä. Viimeinen silaus oli ottaa nimenomaan lisää hiilihydraattia ruokavalioon, ihan siis tärkkelystä eikä mitään paria banaania. Oikeasti, miettikää vaikka Aasiaa. Siellä ne vetää valkoista riisiä joka päivä ja ylipaino ei todellakaan ole ongelma (myöskään teollisuusvaltiossa kuten Japani).

Rimellekin siis (anteeksi, että se olen aina minä joka tarjoaa neuvoa). Kokeile ehdottomasti hiilihydraattien lisäystä. Ei pelkkiä hedelmiä, marjoja ja kasviksia vaan esim. gluteenittomia viljoja, perunaa, bataattia, riisiä. Etenkin treenin ympärillä. Itsellä auttanut hirveästi vatsan toimintaan ja mielialaan ja jaksamiseen.

---------------------------------------------------

Ps. En muuten ollut raskaana. (Pelästyin niin hirveästi, että aloin epäillä itsekin). Edelleen kuitenkin outo hylkimisprosessi monien makujen suhteen meneillään. Ihan huvittaa - kaikkien näiden vuosien jälkeen, kun yhtäkkiä kroppa hylkii kaikkea terveellistä! Ihan yrjöttää ajatella kaikkia vihanneskasoja ja salaatteja. Onneksi vieressä on tuo japanilainen ravintola jossa saa kaikkea ihanaa friteerattua ja sushia :haart:.

Tällästä tänään

Aamusta paistoin 250g broileri naturel suikaleita, joukkoon muutaman lusikallinen 3% fetajuustoa. 2 siivua hiivatonta kauraleipää (pieniä paloja)+ n.3tl 40% margariinia. Valio rasvaton 150g maustettu jogurtti, johon joukkoon kauraleseitä 2rkl, Kupillinen vihreetä teetä. 2 kpl 50g fastin proteiini patukoita. Ruualla iso lautasellinen salaattia johon kevyesti tilkka salaatinkastiketta ( ei oo mtn kaupan korkea rasvapitosia litkuja). Salaatin kanssa 3 rkl auringonkukan siemeniä, 2 lasia rasvatonta piimää, iltapalaksi keso 1,5% raejuusto 200g ja Skyr 150g vaniljarahka, lasi porkkanamehua. Lisäksi päälle ehkä n. 3l vettä päivän aikana. Niin ja tulihan tuota vihreetä tettäkin töissä lipitettyä vielä lisää muutamakupillinen..:D

Mikset juo palkkaria?

En oikeen ymmärrä noitten *palkkarien* päälle... Mitä ne ees on / mikä niiden tarkotus on?
Asiasta puutarhatuoliin->
Pitäs päästä ylimääräsestä rasvasta eroon. Miten se onnistuis tehokkaimmin ja tietenki mieluiten nopeiten? Onko muuten jauhelihakeiton syönti sallittua vai mustallalistalla?
Joidenkin mielestä varmaan itsestään selviä juttuja....

Ja mitä tohon aamupalaan tulee, en pysty syömään ku sen kaurahiutalemysli mössön. Ajatus rahkasta heti aamulla vääntää vattan ylösalasin..
Tää ruokailu on jotenki ylitsepääsemättömän vaikeeta! :( Voisko joku suunnitella mulle ton päivän "menun" ku ei oma pää kykene.
Pitäs varmaan vaihtaa nimimerkki EVO-ksi.

eilen söin aamulla puurolautasen, lounaaks lautasmallin mukaan salaattia, lihapullia ja perunaa, välipalaks ruissarin + kalkkuna + juusto + kurkku, päivälliseks pinaattikeiton kahdella kananmunalla ja iltapalaks vielä samanlaisen leivän kuin päivällä. tänään on vedetty aamulla puurot ja leivät, lounaaks salaattia, kalapuikkoja ja perunaa, välipalaks ruissari kananmunalla ja juustolla ja päivälliseks jauhelihapihvejä ja perunamuussia. koulun tietokoneen ravintoarvo-ohjelmalla laskeskelin että ravintoaineet jakautuu hyvin, mutta kokonaisenergiamäärät menee siinä 1500-1800 kcal/pvä.

mitäs?! mun annokset on isoja, enkä halua syödä useammin (hampaat pystyy "omin voimin" taistelemaan 5 happohyökkäystä/päivä, ja oon vuosien taistelun jälkeen just saanu hymyn kuntoon), mutta jostain pitäis lisäenergiat saada, tavotteena se n. 2500 kcal/pvä. onko jollain jotain ideaa mistä mä nämä puuttuvat enut keräisin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom