Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

BCAA-valmisjuoma, Pineapple Lemonade -50%
Guerlainn, no ootko sä kokeillut niitä suolahappotabletteja? Ruoan jälkeinen väsymys ei tosiaan läheskään aina liity hiilihydraattien paljouteen vaan hypoglykemiaan, joka aiheutuu ruoansulatuksen tehottomuudesta. Mun kokemus on, että entsyymit sellaisinaan otettuna eivät auta ja tieteen näkökulmasta se ei ole ihme, sillä periaatteessa suurin osa entsyymeistä kuolee vatsalaukussa. Suolahaposta sen sijaan on ollut aikanaan minulle paljonkin apua.

Suuret ateriat ovat elimistölle myös stressi. Toistan nyt vielä, vaikka olen jauhanut tätä kyllästymiseen saakka: jos on vatsaongelmia, välttäkää suuria aterioita sekä valtavia proteiini- ja kasvismääriä (etenkin raakoja) yhdellä aterialla. Ei tule näistä hyvinvointia, jos elimistö ei pysty niitä hyödyntämään ja partikkelit pääsevät läpäisemään suolen verenkiertoon. Suoliston kunnon parantamisen täytyy tapahtua hiljaksiin, ei kertarysäyksellä. Elämäntapojen terveellisyys, "optimi", vaihtelee yksilöiden välillä muun muassa juurikin tästä syystä.

Guerlainn, no ootko sä kokeillut niitä suolahappotabletteja? Ruoan jälkeinen väsymys ei tosiaan läheskään aina liity hiilihydraattien paljouteen vaan hypoglykemiaan, joka aiheutuu ruoansulatuksen tehottomuudesta. Mun kokemus on, että entsyymit sellaisinaan otettuna eivät auta ja tieteen näkökulmasta se ei ole ihme, sillä periaatteessa suurin osa entsyymeistä kuolee vatsalaukussa. Suolahaposta sen sijaan on ollut aikanaan minulle paljonkin apua.

Suuret ateriat ovat elimistölle myös stressi. Toistan nyt vielä, vaikka olen jauhanut tätä kyllästymiseen saakka: jos on vatsaongelmia, välttäkää suuria aterioita sekä valtavia proteiini- ja kasvismääriä (etenkin raakoja) yhdellä aterialla. Ei tule näistä hyvinvointia, jos elimistö ei pysty niitä hyödyntämään ja partikkelit pääsevät läpäisemään suolen verenkiertoon. Suoliston kunnon parantamisen täytyy tapahtua hiljaksiin, ei kertarysäyksellä. Elämäntapojen terveellisyys, "optimi", vaihtelee yksilöiden välillä muun muassa juurikin tästä syystä.
Mun on pakko kommentoida tähän, että nyt kun olen viimeiset pari(?) kuukautta päässyt käyttämään sitä varsinaista suolahappoa niin on tapahtunut aivan huikeita muutoksia olotilassa.

Vatsa ei turpoa enää niin paljon ja nälkäkin tuntuu viimein kunnon kurinana, eikä ainoastaan heikotuksena. Lämmönsäätely on selvästi parantunut, sillä pystyn jo hieman nauttimaan saunomisesta eikä öisin tarvitse nukkua enää ikkuna auki. Jostain syystä myös rasvaa on lähtenyt aika reilusti tuosta kyljistä, selästä ja ylävatsasta (vanha kunnon kortisolipömppis on silti aina paikallaan<3). Mitään muutoksia kaloreissa en ole tehnyt, pikemmin syönyt vapaammin. Pistän siis tuon lämmönsäätelyn paranemisen ja rasvan lähtemisen kilpparin piikkiin, joka on tainnut hieman käynnistyä. Varmaan sekin edesauttanut, että syön perus jodioitua Jozo-suolaa.

Lisäksi (kuulostaa hullulta mutta) aistit on muuttuneet tarkemmiksi. Nyt oikeasti huomaan, pitkästä aikaa, miltä hiljalleen tuleva kesä ympärillä tuntuu, tuoksuu ja kuulostaa. Olen elänyt niin pitkään sumussa, ettei vuodenajoilla ole ollut juuri merkitystä. Nyt olen aivan innoissani kesästä! Ja siitäkin, että voin viimeinkin lähteä pois kotoa ja syödä ulkona/tai mukana olevia eväitä. Ilman että pää menee ihan sumuiseksi ja vatsa turpoaa.

Tuli vähän sekava viesti, mutta pointti oli, että suolahaposta on mulle jo muutamien viikkojen aikana ollut apua. Varsinkin syömishäiriötaustaisilla (tai paljon yksipuolisia dieettejä harrastaneilla) on yleensä jonkinlaista vatsahappojen toiminnan vajausta. Pelkät entsyymit ei mullakaan juuri auttaneet.

Eilen näillä eväillä, lisätä pitäis, mutta mihin ja mitä??? Ehdotuksia toivoisin?:)

ap: kahvi+½dl maito, 40g kaurahiutale, 1tl lesitiini, 3 kuiv.luumua
2 hapankorppua, 1tl keiju 60, sulatejuustoviip.6%, 2 leikkelettä, kasviksia
1dl täysmehua, 100g maitorahkaa

aamulenkki ~40min:whip:

l: ~100g peruna, 2½ dl soijarouhekastike, 1tl maapähkinälevite
jälkiuunipala 30g, 1tl keiju 60, kasviksia, reilu tl oliiviöljy
2dl maito

vp: mustikkapiltti 125g, ~3rkl raejuustoa, 2tl heraa

treeni ~45min:puntti:
½ omena, ½ satsuma, maitoa, (hiukan raejuustoa)

p: 3dl kasvishernekeittoa soijarouheella, liraus oliiviöljyä, kasviksia
jälkiuunipala 30g, 1tl keiju 60
1dl maitoa+ 1rkl heraa, satsuma, pala tummaa suklaata

ip1: jälkiuunipala 30g, 1 hapankorppu, 1tl keiju 60, sulatejuustoviip.6%, 2 leikkelettä, kasviksia
1½dl rasvaton luonnonjogurtti, 2tl soijarouhe, lesitiiniä, kourallinen maapähkinöitä, 1rkl heraa
½ omena

ip2: valkuainen, nökäre maapähkinälevitettä, vähän heraa

Kommentteja, parannusehdotuksia, mitä vaan...??? Lihasta tarkoitus saada maltillisesti lisää...

Itse olen käyttänyt Poliquinin suolahappoa sekä Solgarin Hcl + pepsin -tabletteja, tehokkuudessa asettasin ne nimenomaan tuohon järjestykseen. Jälkimmäisiä saa Suomessa hyvistä luontaistuotekaupoista. Hypochylin on vastaava apteekista saatava, mutta koska se sisältää laktoosia, en ole sitä koskaan käyttänyt enkä osaa sanoa tehosta mitään.

Tilasitko Poliquinia verkkokaupasta? :)
En kun siihen aikaan noita sai vielä Suomesta välittäjän kautta ihan postimyyntityylillä. Nyt ei taida onnistua ihan niin helposti. Mutta Solgaria saa kyllä varmaan joka toisesta Lifestä ja se on ihan kelpo tavaraa.

noniin, nyt tuleeki varsinaista..settiä. :D kutsutaan vaikka puolittaiseksi herkkuiluksi.

aamulla:
kauralese 0,5dl
raejuusto 150g
ruispala, salaatti, kinkkuax2, juustoax2, margariini
omena

lounas:
pastaa (keitettyä n. 4dl)
broilersuikaleita 150g
pakastekasvis-kukkakaalisekoitus 200g
ruispala, salaatti, kinkkuax2, juustoax2, margarii

keskikokoisia ohukaisia 2, täytteenä reilusti juusto ja kinkku
katkarapu-leipäjuustosalaattia n. 200g

viinirypäleitä 500g
kirsikkatomaattirasia 300g
kauralese 1dl ja hunajaa 2,5rkl

sokruu ja hiilareita tankkiin niin sit taas jaksaa ;) liikuntana tuli tänään käveltyä suunnilleen puoli tuntia eli eipä erikoisempia tehty :)

Eilen:
Aamu: pari desiä soijayogurttia, omenaa, kanelia ja hampunsiemeniä

*puolen tunnin hölkkälenkki ja kotona jumppapallolla "säätämistä" toiset puoli tuntia*

päivällä: yksi naudanjauhelihasta tehty pihvi, kaksi paistettua kananmunaa, porkkanaraastetta, paprikaa + oliiviöljy

töissä: smoothie: banaani, soijamaito, hampunsiemenet, maca, avokado, mustikka, salaattisekoitusta

illalla: kaksi kananmunaa paistettuna

Siinäpä tuo, tuli syötyä vielä myöhään noi kanamunat kun töissä ei puhettakaan kunnon ruokatauosta..

3 kpl Supermass Nutrition GOOD MORNING

Loistava viherjauhe

-50%
Hei!
Olisiko jollain antaa vinkkejä, mitä syödä töissä, kun ruoka täytyy säilyttää ulkona, eikö lämmitys ym mahdollisuuksia ole. Ruoka on laukussa n. 3-4h ennen ruokataukoa, ja säilytyslämpötila nyt voi olla mitä vain päivälämpötila sattuu olemaan... Työt vaihtelevat aamuvuorosta iltavuoroon, eli ennen töitä olen joko syönyt vain aamupalan tai iltavuoroon mennessä jo lounaan. Ja sen verran vielä että kunnon ruokaremontti on tässä aluillaan ja samoin liikuntaa olen aloittelemassa kunnolla kun jalkavammoista on päästy eroon. Pudotettavaa painoa löytyy reilusti, n. 30 kiloa. Toivottavasti joku osaisi auttaa :)

Aamu: 8:00:
4 viljan puuro 30g, raejuusto 100g, marjoja, kahvia, vettä..

Lounas 11:30:
Salaatti (tomaattia, kurkkua, ananaspurkki, raejuusto n 100g, vähän krutonkia)

Päivällinen 17:00
Broilerin fileesuikale n. 130g, wokkivihanneksia, tomaattia, kurkkua, raejuustoa

Illallinen:
Maitorahka, puuro n.15g, marjoja..

Välipalaks lounaan ja päivällisen välissä haukkaan jotain, mitä suuhun sattuu saamaan. :D Yleensä raejuustoa, joskus pullaa jos töissä sattuu olevan tyrkyllä..

Mulla on kauheen vaikee pitää makeanhimot kurissa. Kisadieetillä (harrastan kamppailulajia) se sujui hyvin, en makeaa syöny ollenkaan vaikka mieli teki ihan järettömän paljon. Nyt kun ruokavalio on "löysempi", tulee tota makeaakin naposteltua helpommin.. mihin katosi se selkäranka?? Miten muut mimmit saa makeanhimon kuriin? Käyn puntilla 3-4krt/vko ja lajireeniä kesällä kerran viikossa.

Miten muut mimmit saa makeanhimon kuriin?

Mulla on välipalana tota protskupirtelöä (kasvirasvajäätelööä, eas suklaan makuista protskua, mustikoita, banaani ja maitoa. NAM!) niin se on oikeesti herkkua ja varsinki tällee kesällä sitä on ihana juoda :) Ja välillä tietty herkutellaan ihan oikeesti myös. Mutta ei se makeanhimo pääse tulemaan kun muistaa syödä oikeeta ruokaa riittävästi ja tarpeeksi usein :)

Mulla on välipalana tota protskupirtelöä (kasvirasvajäätelööä, eas suklaan makuista protskua, mustikoita, banaani ja maitoa. NAM!) niin se on oikeesti herkkua ja varsinki tällee kesällä sitä on ihana juoda :) Ja välillä tietty herkutellaan ihan oikeesti myös. Mutta ei se makeanhimo pääse tulemaan kun muistaa syödä oikeeta ruokaa riittävästi ja tarpeeksi usein :)

Ite mietin että jos töihin vaikka ostas esim tota dietmixin mansikan makusta protskujauhetta, tekis siitä välipalan. Vaikka ihan pelkästään maitoon sekottaa, sehän on ihan sikahyvää. Ja kotiin kans, illalla jos on pakko saada jotain namia, niin tuo kai sen kuittais aika hyvin. Hitto kun syömällä ei laihdu. Voisin elää suklaalla.

Ite mietin että jos töihin vaikka ostas esim tota dietmixin mansikan makusta protskujauhetta, tekis siitä välipalan. Vaikka ihan pelkästään maitoon sekottaa, sehän on ihan sikahyvää. Ja kotiin kans, illalla jos on pakko saada jotain namia, niin tuo kai sen kuittais aika hyvin. Hitto kun syömällä ei laihdu. Voisin elää suklaalla.

Parempi noin ku et karkkia mussuttais :) joo, suklaalla vois tosiaan elää. Ja vuohenjuustolla <3

Miten muut mimmit saa makeanhimon kuriin?

Mä olen diettaaja ja totesin että itselleni toimii hyvin paleokickstartin mukainen vapaa ateria joka 5.s ilta. Eli sallin itselleni jonkun herkullisemman ja runsaamman aterian tai sitten jonkun herkun, mutta vasta sitten kun olen ensin syönyt kunnon proteiinipitoisen ruuan ja syön tuon herkun pöydän ääressä ja en saa ottaa sitä lisää tai nousta välillä pöydästä ylös. Lisäksi jos se herkku tai ateria sisältää hiilaria, niin iltaruualla nautittuna se ei lisää hiilarihimoani koko päiväksi.

Yksi herkku/ateria silloin tällöin lisää aineenvaihduntaa ja löysää mukavasti pipoa joka helposti saattaisi kiristyä liikaa pitkään dieetatessa :D

Itse olen tässä muutaman viime viikon aikana nostanut reippaasti päivittäistä energiamäärää, kun pitkään yritin kitkuttaa liian vähällä. (Tarkoitan nyt siis ihan monipuolisen perusterveellisen ruuan muodossa, 5-6 ateriaa/pvä.) Voin kyllä sanoa, että on kyllä kaikki herkkuhimot loppuneet kuin seinään, kun on energiatasot kohdillaan eikä nälkä pääse missään vaiheessa tulemaan. Ja mitä tuohon syömällä laihtumiseen tulee...kaikki on kiinni valinnoista. :rolleyes:

Itse olen tässä muutaman viime viikon aikana nostanut reippaasti päivittäistä energiamäärää, kun pitkään yritin kitkuttaa liian vähällä. (Tarkoitan nyt siis ihan monipuolisen perusterveellisen ruuan muodossa, 5-6 ateriaa/pvä.) Voin kyllä sanoa, että on kyllä kaikki herkkuhimot loppuneet kuin seinään, kun on energiatasot kohdillaan eikä nälkä pääse missään vaiheessa tulemaan. Ja mitä tuohon syömällä laihtumiseen tulee...kaikki on kiinni valinnoista. :rolleyes:

Mulla tuo ruokavalio on vähän niukan puoleinen, tai siis ateriavälit sen verran pitkät että ehtii nälkä tulla. Ja sitten kun syön, jää aina vähän nälkä. Siitä varmaan johtuu tuo makeannälkä? Ja vhh:lla olen. Mutta monipuolisesti sinänsä syön, paljon rehuja ja lihaa jne, päivän hiilarit tulee aikalailla aamupuurosta.. Tällä siis viittaan tuohon "Ja mitä tuohon syömällä laihtumiseen tulee...kaikki on kiinni valinnoista". Eli siis jos minä voisin, söisin paljon enemmän, että ois masu edes joskus täys. Mutta.. surkea aineenvaihdunta+kunnon syöminen=masu on sen näkönen että oon raskaana ja MONTA päivää. :D Pitää varmaan sitä protskujauhetta käydä ostaan, siinähän on ihan fiksu välipala. Ei jaksa tämmöstä ikuista kitudieettiä, kitudieetti sitten taas päälle kun on kisat tulossa.

4 viljan puuro 30g, raejuusto 100g, marjoja, kahvia, vettä..

Lounas 11:30:
Salaatti (tomaattia, kurkkua, ananaspurkki, raejuusto n 100g, vähän krutonkia)

Päivällinen 17:00
Broilerin fileesuikale n. 130g, wokkivihanneksia, tomaattia, kurkkua, raejuustoa

Illallinen:
Maitorahka, puuro n.15g, marjoja..

Välipalaks lounaan ja päivällisen välissä haukkaan jotain, mitä suuhun sattuu saamaan. :D Yleensä raejuustoa, joskus pullaa jos töissä sattuu olevan tyrkyllä..

Olet VHH:lla ja ruokasi sisältävät lähinnä hiilaria ja protskua? Rasva puuttuu lähes kokonaan. Luulen, että rasvaa lisäämällä katoaisi makeanhimotkin (lähes) kokonaan. Aamupuuroon voita/pähkinöitä/kookosöljyä, lounaalle oliiviöljyä, päivälliseen voita ja/tai oliiviöljyä, illalliseen pähkinöitä tai kookosöljyä vaikkapa.

Olet VHH:lla ja ruokasi sisältävät lähinnä hiilaria ja protskua? Rasva puuttuu lähes kokonaan. Luulen, että rasvaa lisäämällä katoaisi makeanhimotkin (lähes) kokonaan. Aamupuuroon voita/pähkinöitä/kookosöljyä, lounaalle oliiviöljyä, päivälliseen voita ja/tai oliiviöljyä, illalliseen pähkinöitä tai kookosöljyä vaikkapa.

Aijaa, pitääpä lisätä. KIITOS vinkistä!! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom