Punttimimmien virallinen "Mikä tänään ilostuttaa?" -thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuittu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
huomaisin just, että on ilostuttanut viime aikoina erityisen paljon kaikki asiat. Huomaan suuntaavani tänne joka päivä :) No tänään kuitenkin ilostuttaa pikkuisen koirani kotiin paluu. Caro oli juhannuksesta asti kasvattajan kanssa kiertämässä Suomea ja kävi Ruotsissakin näyttelyssä. Nyt tämä suloinen olento tuhisee sylissäni :haart:

Liitteet

• Caro.webp
    Caro.webp
    40,5 KB · Katsottu: 89
  • Caro (1).webp
    Caro (1).webp
    93,2 KB · Katsottu: 81
Siskoni on ihan sippi tuntien jälkeen, mutta ei mulla tunnu missään. Nilkat vähän aristaa kun pitkästä aikaa niille outo asento. Mua huvitti suuresti kun jossain painonvartioiden pisteissä saa liikunta pisteitä tyyliin "käyntiä 30 min"...

Toki saattaa hiki virrata väärillä vaatteilla vaan niinhän se virtaa kävelylläkin jos on toppavaatteet päällä kesällä.

Piti muistella taaksepäin ja en mä nuorempana tuntenut mitenkään liikunnaksi parin tunnin vaativia estevalmennuksiakaan. Toki nyt saa jonkun verran enemmän tehdä töitä istunnan kanssa van eihän siinä tarvi kuin olla kun löytää oikean asennon. Ja tuon tallin hevoset on helpompia kuin millä olen aiemmin ratsastanut. Eivät ole niin puutuneita ja oikeilla avuilla toimivat herkästi, tosin niin kunnolla koulutettu hevonen tekee muutenkin hyvällä (en välttämättä puhu itsestäni) ratsastajalla. Jonkin verran sain tehdä nuoren hevosen kanssa töitä kun on vinoutta yms. korjattavaa, mutta eihän sitäkään voimalla voi poistaa vaan oikeilla avuilla.

Saatan toki perua puheeni, mutta tältä ainakin nyt ja ennen on tuntunut.

Sulla taitaa sitten olla ihan hurja aerobinen kunto tuon perusteella. :)

:hyper: ei muuten ole. Lenkit on nykyään lyhyitä ja hitaita ku ei enempää jaksa. Kai ratsastus vaan on "mun juttu". Saas nähdä miten tanssin suhteen käy, pitäis löytää siihenkin sopiva tunti.

Jos hevonen on herkkä avuille ja hyvin koulutettu niin totta kai ratsastaja pääsee vähemmällä. Istunta nyt kuitenkaan ei ole pelkästään oikean asennon löytämistä, ja mitä isommat selän liikkeet hevosella on sitä enemmän saa tehdä vatsalihaksilla töitä (lähinnä siis ravia tarkoitan). Siinä saa ihan oikeasti olla hyvä kunto jos ei vähintään hengästy. Itsellä on ollut sellaisia juntturoita alla, että on ollut hiki kypärässä vaikka kuinka olisi ollut mukavan tuntuiset liikkeet.:D Pitäiskö alkaa taas ratsastamaan..:rolleyes:

Tää menee niin ohi topicin aiheen... Mulle ei pitkän tauon jälkeen ollut ongelmaa ravin suhteen (harjoitusravin tai kevyen) vaan laukan. Olin hyvin yllättynyt kun jotenkin muistin ravin olevan hankalampaa.
Enkä mä tiedä onko perusratsastustaito lähelläkään hyvää tällä hetkellä kun toki mä voisin suullisesti selittää miten sulku- ja avotaivutukset, takaosakäännökset jne. tehdään, mutta tällä hetkellä saa olla tyytyväinen väistöjen oikein menemiseen. Pikkuhiljaa eteenpäin. Täytyyhän jotain olla jäänyt selkärankaan kun kuitenkin reilun kymmenen vuotta nuorempana ratsastin, kisasin tosin vaan piiritasolla vailla mainittavaa menestystä.

Paljon pidemmällekin edistyneillä näkee sellaisia.. miten sen nyt kuvailisi.. muuten ok istuntoja mutta jäykkiä alaselkiä. Ihmisen selkä vaan on luonnostaan sellainen, siihen ei auta esim. lihasten rentouttaminen jotta lantio myötäilisi hevosen selän liikkeitä. Ihmisen alaselän kaari menee ikään kuin väärään suuntaan, jos ajatellaan selkää sellaisena liikkeiden mukaan joustavana/taipuvana osana. Siihen täytyy siis panostaa niin että taivuttaa vatsalihaksilla alaselkää joka askeleella kaarelle, ja se on normaalisti rankkaa. Palkintona kuitenkin helponnäköinen, tiivis ja paljon mukavamman tuntuinenkin istunta. Sori kun jatkoin tätä off topicia..

Ai niin, olihan mulla aihetta iloonkin! Puoli päivää kestänyt karmea päänsärky lähti kuin taikaiskusta (syytän lohdutukseksi ostamiani kahvia ja pullaa :D), ja pääsin sentään lenkille. Ja juoksukin tuntui kivalta pitkästä aikaa, tätä enemmän!:hyvä: Nyt ei harmita enää ollenkaan niin paljon etten päässytkään salille.

Mäkin jatkan vielä... Täytyy pyytää ens kerralla (otan vielä pari yksityistuntia ennen varsinaisten alkua) opettajaa kattomaan mun istunta tarkalla silmällä. Voihan se olla, että senioriratsastajalle annetaan enemmän anteeksi eikä noista huomauteta. Käsien asennosta sain eka kerralla huutia, on tullut joskus opittua huonoja tapoja..

Kaikki "virallisesti pätevät" ratsastuksenopettajatkaan eivät muuten tuota tekniikkaa välttämättä osaa edes opettaa. Minulla istunta parani aikoinaan Fagerströmin Chrissen opissa enemmän muutamassa kuukaudessa kuin siihen mennessä 8 vuodessa! Yksityistunnit ja ylipäätään sellaiset joilla on vähemmän ratsastajia on paljon parempia. Isoissa ryhmissä opettaja ei ehdi keskittyä kuin kaikista näkyvimpiin seikkoihin, ja miten sitten niiden eri virheiden korjaamista kukin priorisoi niin sekin vaikuttaa..

Jatketaan samalla linjalla mitä täällä nyt on ollut: ilostuttaa tän päivän ratsastukset kahdella hevosella :) Omalla maastossa nautiskelua ilman satulaa ja kaverin hepalla kentällä koulua.

Syke mittari on ollu useasti tunneilla mukana ja myös itsenäisessä ratsastuksessa omalla hevosella. Oman hevosen askellajit on niin tasaiset ja sen kanssa on kaikki nykyään niin helppoa, että syke ei nouse niin korkealle ja kulutus on yleensä luokkaa 400kcal/h. Ratsastustunnilla vedin pohjat 700kcal/1h10min, keskisyke 147, kun ratsuna oli hyvin isoliikkeinen hevonen. Myös sen kanssa tekeminen tuntui helpolta ja hevonen oli herkkä, mutta kyllä ne isot liikkeet vaan vaikuttaa paaaaljon (harjoitusravia ilman jalustimia).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiedä..Olen vaan niin onnellinen nyt!!:)

Kaikki "virallisesti pätevät" ratsastuksenopettajatkaan eivät muuten tuota tekniikkaa välttämättä osaa edes opettaa. Minulla istunta parani aikoinaan Fagerströmin Chrissen opissa enemmän muutamassa kuukaudessa kuin siihen mennessä 8 vuodessa!

Vielä hiuksn OT:ta: Ihanko tosiaan olet ollut suorastaan legendaarisen Chrissen opissa? Antaisin mitä vain jos joskus pääsisin edes yhdelle tunnille. :D

Tuosta voiman suhteesta oikeisiin apuihin myös sen verran, että kyllä minun mielestäni hevosen herkistämiseen avuille vaaditaan nimeomaan voimaa - oikeaan aikaan ja oikealla tavalla, mutta sitä vaaditaan. Tavoite on tietysti kevyt yhteistyö, mutta tavallisella tuntiratsulla harvoin ensimmäisestä kosketuksesta homma toimii niin. Toisekseen nimenomaan istunnan ylläpitäminen on melko tuskaisaa puuhaa, ja pätee myös kevyeen istuntaan, jos tunnin harjoitteet ovat tehokkaita. Kyse ei kaiketi ole pelkästään aerobisesta kunnosta vaan myös lihasnotkeudesta ja rytmitajusta, joka varmaankin helpottaa sopivan istunnan ylläpitoa melko lailla.

Tuli mieleen, että joku mode voi kenties siirtää tämän niihin vanhoihin "hevostelevat punttimimmit" -ketjuihin, jos keskustelulle on luvassa jatkoa.

Vielä hiuksn OT:ta: Ihanko tosiaan olet ollut suorastaan legendaarisen Chrissen opissa? Antaisin mitä vain jos joskus pääsisin edes yhdelle tunnille. :D
Kylläpä vaan.:D Kävi niin hyvä tuuri että kun Chrisse sai tarpeekseen Ponihaan oravanpyörästä ja perusti pienemmän suokkaritallin Korpilahdelle niin meikäläinenhän asui silloin melko lähellä.. Siellä tuli aika monta vuotta pyörittyä, kunnes muutin tänne Turun suunnalle, ja kaikki hevostelut loppu siihen. Ei vaan voinu kuvitella itteensä sen jälkeen enää jonnekin "tavalliselle tallille tavalliseksi tuntilaiseksi". Nyt taas herännyt haave omasta hevosesta, sitten kun on vähän erilainen taloustilanne. Naapurin maita ostetaan ilmeisesti jo tänä vuonna oman tontin jatkeeksi, ihaillaan sitä jo nyt aina auringonlaskun aikaan, että meidän pelto!:haart::D On kyllä Chrisseäkin välillä melkein ikävä, kun ei olla paljon nähty viime vuosina.:(

Ja jottei mene ihan taas ohi aiheen, niin tänään ilostuttaa kun ei oikeastaan varsinaisesti satu mihinkään.:dance:

WAU, onnea hirveesti!!! :hyvä: Saako kysyä, mistä sait paikan? :)

Kiitos =) On tätä kyllä odotettukin..
Siivoushommia, oon kyl ihan innoissani ku tiedän et on mieleinen työ, sopivat työajat ja hyvä palkka =) Ja viel mahd. saada vakituinen työ jos koeaika menee ok.

Kiitos =) On tätä kyllä odotettukin..
Siivoushommia, oon kyl ihan innoissani ku tiedän et on mieleinen työ, sopivat työajat ja hyvä palkka =) Ja viel mahd. saada vakituinen työ jos koeaika menee ok.

No kiva että löytyi mieluinen homma! :) Törmäsin muuten tepiin tänää salilla, ootte kuulemma muuttamassa tänne keskustaan lähitulevaisuudessa, ja kaikenlisäksi aika lähelle meitä ;) Vois sit kyläillä puolin ja toisin kun ootte kerinny kotiutumaan? :)

No kiva että löytyi mieluinen homma! :) Törmäsin muuten tepiin tänää salilla, ootte kuulemma muuttamassa tänne keskustaan lähitulevaisuudessa, ja kaikenlisäksi aika lähelle meitä ;) Vois sit kyläillä puolin ja toisin kun ootte kerinny kotiutumaan? :)

Juuh se mainitsikin jo jotain, se sopii vallan mainiosti! Me kyllä muutetaan vasta marraskuun alussa mut kerkeehän sitä sittenkin =)

Back
Ylös Bottom