En valitettavasti löytänyt tuota vuoden 2008 nyrkkeilyn lajianalyysia. Kiinnostaisi toki kovasti. Tässä on Sauraman Juhan kirjoittama koulutusmatsku, jossa viitataan samaan analyysiin, voiman osuudeksi tosin sanotaan 12% ja se 1% on siirtynyt taidon puolelle.
http://www.kehakarhut.fi/materiaalisalkku/Snlvuosisuunnitelmakoulutus08.pdf
Saurama on valmentanut Järvenpäästä nyrkkeilyssä yhden MM-mitalistin ja potkunyrkkeilyssä kaksi maailmanmestaria, enkä usko hänen olevan kovin pahasti pielessä valmennusasioiden suhteen. Itse olen hieman eri koulukuntaa mutta erittäin pätevästä kamppailuvalmentajasta on siis kyse - yhdestä Suomen parhaista. Voimanhankinnan suhteellisen pieni osuus tulee tuossakin selville. Mutta vaikka voimanhankinta ei ole pääosassa, sitä kuitenkin on ja olen itsekin Jusan silmän alla kahvakuulia heiluttanut.
Itse kun olen saanut luonnontieteellisen koulutuksen niin olen noista lähdeviittauksista sitä mieltä että yksi mittaustulos päihittää vaikka tuhat lähdeviittausta. Ei niillä lähdeviitteiden ja tutkimustulosten latelemisella ole mitään virkaa jos ottelija ei voita matseja. Urheilutieteellistä tietoa ei pidä halveksia - mikä on yleinen synti sekin - ja totta kai harjoittelun pitää perustua oikeaan näkemykseen ihmisen enrgiantuottomekanismeista, palautumisesta, oppimiskyvystä jne.
Mutta pelkkä noiden asioiden hallinta ei tarkoita että tietäisi miten kannattaa treenata. Urheiluvalmennus ei ole luonteeltaan tiedettä vaan pikemminkin käsityötä. Joku kemisti saattaa tuntea metallien käyttäytymisen atomitasolta lähtien ja pystyy selittämään sen käyttäytymistä tilanteessa kuin tilanteessa - mutta silti hän ei kykene takomaan yhtä hyvää puukonterää kuin ammattiseppä.
Nyrkkeilyn tai minkään muunkaan kamppailulajin lajisuoritusta ei voi käytännössä mitata tarkasti, koska muuttujia on liikaa. Esimerkiksi keihäänheitosta on tehty runsaasti tutkimusta ja selvitelty optimaalisia nivelkulmia heitossa jne. Tätä on tehty myös nyrkkeilyssä ja on mahdollista mitata paljonko lyöntivoima nousee tekemällä tiettyjä voimaharjoitteita tai miten laktaattitasot muuttuvat viivajuoksutestissä kun harjoitellaan tietyllä tavalla.
Mutta nyrkkeilijän hyvyyttä ei mitata sillä kuka lyö mittariin koviten tai kuka saa parhaat laktaattiarvot viivajuoksussa. Se mitataan sillä kenen käsi nousee matsin jälkeen. Eikä se ole suinkaan sattumaa että tiettyjen salien ottelijoilla käsi nousee useammin. Ei se tapahdu suinkaan "valmentajasta huolimatta" vaan tämän ansiosta. Missään kunnollisessa lajissa ei pärjätä huipputasolla ellei tehdä paljon asioita oikein.