Punnerruksissa parantaminen.

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Nyt menee noin 40 punnerrusta, mutta kummalla tavalla punnerrusten määrä kasvaisi paremmin:

Tapa1: Vedän 40, jolloin olen aivan puhki ja lopetan siihen

Tapa2: Vedän 40, makaan pari sekuntia maassa, jonka jälkeen vedän noin 3 tai kuinka paljon ikinä menee, jonka jälkeen vaikka yksittäisiä kunnes summana on 50. tämän jälkeen himoväsyneet kädet.

Kumpi tyyli parempi?

Vaihtele myös sitä oteleveyttä, millä punnerrat. Jos teet vaikkapa nyt sen 10x20 päivässä, niin tee niistä 3-4 sarjaa vaikka tosi kapealla otteella "ojentajapunnerruksia", 3-4 sarjaa normaalia leveämmällä otteella ja loput sillä tavallisella. Tällä tavoin rinta ja ojentajat treenaantuvat molemmat tasapuolisesti. Enemmän kannattaa tietysti panostaa heikompaan osa-alueeseen, siis jos vaikkapa rinta tuntuu hyytyvän ennen ojentajia niin punnertelet enemmän sillä ylileveällä otteella jne.

Omalla painolla tehtäviä liikkeitä pystyy tekemään hyvin peräkkäisinä päivinäkin. 4-5 päivänä viikossa lienee sopiva määrä. Pari totaalihuilipäivääkin viikossa on hyvä pitää. Ja vaihtele tosiaan myös sarjojen määriä ja pituuksia, kuten ylempänä mainittiinkin. Siis teet peräkkäisinä treeneinä esim. 10x15, 12x14, 10x20, 12x18, 8x25, 10x22, 12x20 yms. yms.

Tämän kaltainen treenisysteemi on sovellettavissa lähes loputtomiin oman tuntuman mukaan. Keskeisin idea on, että sarjoja tulee paljon treeneissä ja toistoja suhteellisen vähän per sarja. Kokonaistoistomäärä nousee kuitenkin erittäin suureksi yhtä treeniä, tai tässä tapauksessa päivää kohden. Pyri koko treenisi ajan nousujohteisuuteen niin sarja- kuin toistomäärissäkin, mutta älä ahnehdi heti liikaa ja vedä itseäsi tukkoon.

Näillä eväillä tulosta pitäisi tulla.

Ite sain leuanvedossa ja etunojapunnerruksessa penskana (12-13v.) kehitystä siten, että tein yhden sarjan loppuun asti kerran päivässä

Tapa 3. pyydät pikkuveljes painoks selänpäälle :dance:

Nyt menee noin 40 punnerrusta, mutta kummalla tavalla punnerrusten määrä kasvaisi paremmin:

Tapa1: Vedän 40, jolloin olen aivan puhki ja lopetan siihen

Tapa2: Vedän 40, makaan pari sekuntia maassa, jonka jälkeen vedän noin 3 tai kuinka paljon ikinä menee, jonka jälkeen vaikka yksittäisiä kunnes summana on 50. tämän jälkeen himoväsyneet kädet.

Kumpi tyyli parempi?
Sama sääntö pätee kaikissa lihasreeneissä, oli kyse sitten voimannostosta, taikka maratoonista...maksimisuoritusta ei reenatessa juurikaan tehdä.
Voimailulajeissa reenataan pääosin 70-85% alueella maksimista ja kestävyyslajeissa käytetään sykettä apuna arvioitaessa reenin tehoa.

40-toiston maksimilla, itse harjoittelisin pääosin n. 30 toiston sarjoilla, vaihdellen kuitenkin toisto ja sarjamääriä, sekä palautumisaikoja sarjojen välissä.
Välillä on kuitenkin hyvä vetää itsensä aivan piippuun, vaikkapa kerran kuukaudessa...samalla voi testata missä se maksimi sijaitsee.
Sarjoja tekisin sen verran, että olo tuntuu reenatulta, mutta ei väsyneeltä.

Itse kysymykseen, Tapa1 on näistä kahdesta parempi, mutta ei hyvä!

ite tykkäsin jonkin aikaa tehä punnerruksii silleen et alotin alkuun punnertaan -10punnerrusta maksimista, silleen pari sarjaa. seuraavalla kerralla 1 enemmän ja silleen niin kauan kunnes ei enään jaksa tehä sitä toistomäärää. siinä vaiheessa sitten taas tiputtaa siitä parhaasta toistomäärästä 10 ja alottaa setin alusta. en muista et tuliko tuloksii kun olin vähän laiska punnertaa iltasin et jäi välil väliin mut kuitenkin vois toimii :dance: eli siis jos jäi epäselväks niin 3*20 seuraavana kertana 3*21 ja niin poispäin :)

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom