Punaiset hintalaput ovatkin laittomia – ruoka-ale loppuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Kopsattu Uuden Suomen sivuilta. Linkki lopussa.

---

Päivittäistavarakauppa ja Kuluttajavirasto eivät ole päässeet sopuun kauppojen niin sanotuista punaisten lappujen aletuotteista. Asiasta kertovan Ilta-Sanomien mukaan viimeistä myyntipäivää lähestyvien tuotteiden myynti rajuilla alennuksilla loppuu.

Kiistassa on kyse hintamerkintäasetuksen tulkinnasta. Viraston mukaan tuotteisiin pitäisi merkitä alennusprosentin mukaan myös uusi alehinta sekä yksikköhinta, eli litra- tai kilohinta.

Tämä edellyttäisi massiivista tuotteiden hintojenlaskuoperaatiota, joka tulisi kaupoille kalliiksi ja työlääksi.

Kaupan mukaan se on menettämässä 50 miljoonan arvoisen edun. Lisäksi sekajätteen määrä on lisääntymässä liki miljoonalla kilolla.

Virasto on patistellut kauppoja asiassa jo vuoden päivät.

Linkki alkuperäiseen uutiseen

Vitsi mitä urpoilu IMO!

Itse ostan ko. lapuilla varustettuja safkoja tosi harvoin, mutta silti toi pisti silmiin.

Kuka oikeesti tarttee tohon lappuun myös noi uudet kilohinnat?

Mä ainakin katson että "aha, -30 % hinnasta vekka, taidanpa ottaa sen ja tehdä illalla makaronilådjua tms." ja nappaan ostoksen koriin. Mä en todellakaan ala laskeskelmaan että "paljonkohan toi uus kilohinta on". Ja sit kun ajattelee tota just kaupan kannalta, ymmärrän täysin niiden haluttomuuden panostaa tohon enempää työaikaa, plus vielä toi jätevuoren koko tn seurauksena.

Virastolle :whip:

Mitä mieltä muut on?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noita tulee ostettua varsin usein, monestihan noissa on viimeinen käyttö / myyntipäivä niin lähellä että tuotteesta yritetään päästä eroon mahdollisimman pian. Täysin käyttökelpoista kamaa siis mutta normaalia halvemmalla.

Todella typerää pilkunviilausta jos tuon pykälän takia nämä alennukset lopetetaan.. Tuotehan menee roskiin jos sitä ei jollain keinolla saada myytyä ennen viimeistä myyntipäivää, tuolla alennuksella osa vanhenevista tuotteista on varmaan saatu pois hyllystä.

ensinhän ne oli monessa paikkaa -50% mut muuttui 30% ku lama laskeutui. siirtyisivät takaisin 50%:iin niin ois helppo laskea ne hinnat uusiksi.....
meitti alkaa dyykkaamaan jos ne kaikki menee roskiin!

Pitää vissiin alkaa myydä persettä sitten, kun ei mitenkään muuten anneta pihistellä vähistä rahoistaan. Kyllä sen verran pitää osata laskea päässä, että huomaa riittääkö rahat jos ostaa sen alennetun tuotteen. Tajuan kyllä, että kauppojen pitäisi olla tarkkoina kaikkien myymiensä tuotteiden kanssa ja tarjota kuluttajalle mahdollisimman paljon tarkkaa informaatiota, mutta joku roti nyt saatana.

Itse ostan lähes aina pakkaseen ylimääräistä, jos hyviä aletuotteita löydän. Vähän tiputus -30% vähentänyt intoa, mutta silti pidän sitä loistavana juttuna.

Näiden alennusten kieltäminen on todella syvältä. Kuluttajaviraston vaatimus uuden hinnan ja uuden yksikkö/kilohinnan merkitsemisestä on täysin kohtuuton. Itse ostan todella usein erityisesti lihaa, kun niissä on noita -30% lappuja. Lyön lihat pakkaseen ja hyvin olen hengissä säilynyt.

Paska homma kuluttajien kannalta. Ihme pätemistä virastolta.

Ihan perseestä moinen byrokraattien kiusanteko. Aletuotteita kun on aina myyty ilmoittamalla se ale% ja niin myös ruokia. Siitä voi sitten jokainen itse laskeskella jos huvittaa paljonko se on lopullinen hinta tai kilohinta. Itse ainakin lasken kun kiinnostaa. Siitä saa aika kovaa tuntipalkkaa pikkuvaivasta. Ko. viraston viininturvottamat työntekijät eivät varmaan pöhnässään osaa enää prosenttilaskua ja sekös niitä pöhötautisia virkamiehiä kismittää. Joo ihme holhousta, pätemistä ja turhaa kauppiaiden kiusaamista saatana!

Ja tämä ei siis ole edes mikään EU-juttu? Uskomatonta. Onnittelut vaan kaverilleni joka jo muutenkin dyykkaa suurimman osan ruoistaan. Taidanpa minäkin liittyä kerhoon..

Ensin tuli kilohinnat pakollisiksi kaikkiin lappuihin. Silloin pidettiin asiaa naurettava kun moni oli tottunut laskemaan kilohinnan päässään. Nyt ylivoimaista on jo laskea valmiiksi annetusta hinnasta puolet tai kolmasosa. Ei voi muuta kuin ihmetellä mitä ne jutut sukupolvien kehittymisestä on...

Just viime viikolla lähikauppias puhui tästä asiasta. Sanoi juuri tämän takia myyvänsä -50% hintaan, vaikka muut on siirtyneet -30% hintaan. Asia on selvä, kun lähtee puolet pois hinnasta. Voi siihen punaiseen lappuun laittaa tussilla sen uuden alehinnan, jos joku ei osaa itse laskea. Toki tuo on helpompi tehdä pikkukaupassa kuin jossain jättimarketissa.

Mielestäni aivan älytön laki. Jos ei osaa suurinpiirtein hahmottaa paljonko alennus laskee hintaa, voi jättää lihat hyllyyn. Ostaa sitten täydellä hinnalla.

Mulla menee niin paljon lihaa, että tulee tarkkailtua noita ale-lihoja tarkkaan. Viime viikolla ostin just 4.5 kiloa broilerin rintafileitä 20 eurolla pakkaseen.

Ite en ole neljään vuoteen ostanut lihaa normihinnalla enkä osta, dyykkaamiseksi se menee, tai tunahiutaleet astuu kuvoihin jälleen. Vittu mitä paskaa!!

Ei vittu saatana. Mitä vitun väliä sillä on mikä se uus kilo- tai litrahinta on? Noi aletuotteet on tosi tärkeitä opiskelijoille ja pienituloisille. Itse ostan aina alelihaa pakastimen täyteen ja muita tuotteita jos sopivia sattuu olemaan tarjolla. Alennusrosentin pudotus -50%:stä -30%:een ärsytti jo, oliko muka kaupoille niin tärkeää saa ne vähät pennit, mutta nyt sitten hommaa ollaan hoitamassa lopullisesti kotiin valtion viraston toimesta. Ei tällasta pilkunviilausta voi olla muuta ku Suomessa. :curs:

Joo ei tuosta nyt tuu perkelettä, homma menee arvatenkin jatkossa sitten sillein että niitä vähäsen kysynnän tuotteita tilataan tosi naftisti ja tätä kautta ne pääsee loppumaan hyvin usein jo kauan ennen kaupan sulkemista. Osa tuotteista meinaan on sellasia, että niitä käytännössä myydään pelkillä alelapuilla. Nyt ne vois heittää saman tien roskiin.
Katsotaan nyt mitä tapahtuu, en kyllä jaksa uskoa että tää juttu menee läpi. Tää johtais niin valtaviin muutoksiin, esim. valikoimaa ois melkeen pakko leikata rajulla kädellä eli sit siellä ois hyllyssä vaan sitä kamaa mikä kanssa kiertää eikä päiväykset tuu vastaan.

Ihan paskaa. Kävin heittämässä kommenttini Tiduksen antamasta linkistä.

Jeejee. Johan tämä viikko alkoikin pelottavan hyvin. Heräsin kasilta, pistin puurot naamariin, menin salille, treeni kulki, kävelin kotiin kuulaassa, aurinkoisessa syysaamussa, sekoitin protskupirtelöt, keitin kahvit, avasin koneen, klikkasin pakkikselle => FFFUUUUU!! :evil: :wall:

ensinhän ne oli monessa paikkaa -50% mut muuttui 30% ku lama laskeutui. siirtyisivät takaisin 50%:iin niin ois helppo laskea ne hinnat uusiksi.....
meitti alkaa dyykkaamaan jos ne kaikki menee roskiin!

30 %:iin siirtyminen ei johtunut laman laskeutumisesta, vaan siitä, että 50% alelappu toi kaupoille enemmän tappiota kuin 30%. Muutamissa myymälöissä kokeiltiin ensin 30% laputusta ja näemmä katsottiin lukuja vertaamalla, että 30% alelaput tulivat kaupalle kannattavammaksi kuin 50% (eli hävikkiin ei mennyt suhteutettuna liikaa tavaraa, vaikka ale olikin enää 'vain' -30%)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom