(puna)Viinit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Punkkufriikki ilmoittautuu! Joidenkin äärimmäisen harvojen valkoviinien ja erittäin satunnaisen konjakin lisäksi en muuta suostu juomaan. Kauhean hyvin en viinejä tunne, mutta Viini-lehden ja toistoihin perustuvan harjoittelun avulla arvelisin makuaistin kehittyvän. Merkkailen jopa joitakin makuhavaintoja ylös, että voin mahdollisesti verrata ja jää parhaat mieleen. Jostain syystä eksyn alkossa aina Italia-hyllylle, ja sieltä tarttuvat usein mukaan pullot, joiden kyljessä lukee Valpolicella. Eli pohjoisitalialaisia viinejä juodaan, alkossa hinnat ovat noin 10 eurosta ylöspäin. Yksi mieleen jääneistä on Tommasi Ripasso Valpolicella, hinta noin 18 euroa. Tommasi-merkiltä löytyy myös edullisempi, kohtalaisen hyvä viini, hinta noin kympin hujakoilla. Melko tanakoita mutta herkullisia viinejä ovat. Pari hyvää Chiantia on myös tullut vastaan, mutta merkkejä ei valitettavasti ole jäänyt mieleen.

Jostain syystä olen alkanut karttaa espanjalaisia viinejä. Ne on vähän vedellä jatketun oloisia ja kitkeriä, yhden tarjoilijan mukaan voivat joskus maistua vähän homeisiltakin. Vähän semmoista bulkkitavaran oloista. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Punaviineistä Jp.Chenet on melko edullista ja silti hyvää. Kannattaa kokeilla.
Pullokin on hieno. Varsinainen punkun ystävä en itse kuitenkaan ole.

Varsinainen punkun ystävä en itse kuitenkaan ole.

Ehkä juuri siksi Chenetti maistuu? Chenetti on kyllä helppoa perusmehua, mutta samalla hinnalla löytyy omasta mielestäni paljon laadukkaampiakin viinejä. Ei ole kuitenkaan tarkoitus kritisoida kenenkään makumieltymyksiä. Mun mielestäni JP Chenet käy aika nopeasti tylsän makuiseksi. Helpoista viineistä voi olla (ehkä) helpompi aloittaa kyllä totuttelu punkkuihin.

Eilenhän oli Beaujolais-torstai.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Beaujolais_Nouveau

www.alko.fi

Juuri kävin poistamassa Alkosta kumpaakin laatua putelin, oli enää pari lootaa paikallisessa jäljellä. Eihän tuo mitään laatujuomaa ole mutta kiva fiilistellä kun tietää satojen miljoonien ihmisten juovan tuota samaa viiniä juuri samaan aikaan.

gm

Viineistä en mitään tiedä, mutta ilokseni koulun puolesta pääsen myöhemmin jonkin sortin viinituntemus-kurssille. Alkoholijuomissa pidän kaikesta kuivasta, ja punaviineistä juon mielellään Lindemansia. Jos joku tietää kyseisen juoman ja pitääkin siitä, saa suositella joitain samankaltaisia. Tuon tekstin mukaan en kylläkään koe viiniä mitenkään vaniljaiseksi, mutta varsin marjaisa on. Aika laihan oloista, ja ehkä siksi siitä pidänkin. Jospa tässä joku päivä vielä harjaantuu. http://www.alko.fi/tuotteet/fi/006152

Lindemans Cawarra on hyvää, samaten tämä:
gm

Senorio de los Llanos Reserva. Ennen tuota en ollut maistanut Tempranillo-rypälettä, mutta tää vaikutti tosi hyvältä nyt.

Jostain syystä olen alkanut karttaa espanjalaisia viinejä. Ne on vähän vedellä jatketun oloisia ja kitkeriä, yhden tarjoilijan mukaan voivat joskus maistua vähän homeisiltakin. Vähän semmoista bulkkitavaran oloista. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

On. Muutamaa espanjalaista olen maistanut enkä tykännyt. Duunissa oli joskus sellaista kuin Hecula, joka oli ihan helvetin paksua ja kuulemma tosi pahaa. Läikytin sitä kerran kädelleni ja sain ihottumaa :D

Mun uusi suosikkini on Stickleback Red australialaiselta Heartlandin tilalta. Ihanan täyteläinen ja "lämmin" punkku, erityisesti talvella tosi hyvä. Menee vaikka ihan sellaisenaan, mutta parhaimmillaan luonnollisesti liharuokien kanssa. Ei saa Alkosta hyllyltä, mutta sitä on (ylläri) meillä ravintolassa.

Tissutteluun chileläinen Pato Amado. Tykkään sen vaniljaisesta ja täyteläisestä mausta, halvaksi viiniksi tosi hyvää. Meillä on varmaan 10 tyhjää pulloa kaapissa, sillä kämppiksen kanssa juodaan tota aika usein :)

Tämä on kyllä melkoista hakuammuntaa, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Muistaakohan joku sellaisen Italialaisen punaviinin kuin Granada tai jotain sinne päin. Äitimuori toi mulle joskus nelisen vuotta sitten kyseistä viiniä tuliaisiksi Italiasta, ja se oli todella hyvää. Koska tuosta on jo aikaa, kun pullo on juotu, enkä siihen aikaan ymmärtänyt sitäkään vähää viineistä kuin nyt, joten en muista rypälettä, vuosikertaa enkä edes nimeä varmaksi, mutta saisikohan joku päähän, että mitä tarkoitan?

Ainakaan tuolla nimellä ei alkon sivuilta tullut paljon viisaammaksi.

edit. heh, jotain mätäähän tuossa nimessä on, koska se näyttää viittaavan Espanjaan, mikä ei omalla maantiedollani ollut heti selvillä..

Tämä on kyllä melkoista hakuammuntaa, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Muistaakohan joku sellaisen Italialaisen punaviinin kuin Granada tai jotain sinne päin. Äitimuori toi mulle joskus nelisen vuotta sitten kyseistä viiniä tuliaisiksi Italiasta, ja se oli todella hyvää. Koska tuosta on jo aikaa, kun pullo on juotu, enkä siihen aikaan ymmärtänyt sitäkään vähää viineistä kuin nyt, joten en muista rypälettä, vuosikertaa enkä edes nimeä varmaksi, mutta saisikohan joku päähän, että mitä tarkoitan?

Ainakaan tuolla nimellä ei alkon sivuilta tullut paljon viisaammaksi.

edit. heh, jotain mätäähän tuossa nimessä on, koska se näyttää viittaavan Espanjaan, mikä ei omalla maantiedollani ollut heti selvillä..

granaio.jpg

Olisiko tää pullo? Kyseessä siis Granaio, Chianti. Itekkin Italiassa tätä juonut ja ai että kun oli hyvää, parasta mitä tähän mennessä on tullut vastaan :whip:

Tällä hetkelle joululahjaksi saatu Vina Tarapaca Gran Reserva, Cabernet Sauvignon 2006 avautumassa. Heti avattuna tuosku ja maku oli hyvin mustaherukkainen, vaniljaakin löytyi. Katsotaan jos tietynlainen kitkeryys mitä löytyi, häipyisi tunnin hapettumisella :)

47330444_1.jpg

granaio.jpg

Olisiko tää pullo? Kyseessä siis Granaio, Chianti. Itekkin Italiassa tätä juonut ja ai että kun oli hyvää, parasta mitä tähän mennessä on tullut vastaan :whip:
Katohan pirulaista, tuohan se. Paljon kiitoksia! Vielä, kun tuota saa naarattua lähimpään alkoon.

Tällaiset putelit tuossa pöydällä näytillä:

- Castillo de Molina 2007 TYHJÄ
- Miguel Torres Cordillera 2004 (kiitos dymond)
- Bodega Norton Barrel Select 2006

Parhaasta en tiedä. Monenlainen voi olla paras juuri tiettyyn hetkeen tai yhteyteen.

Loppuvuonna 2009 on ilahduttanut mm. tilausvalikoiman Barbaglio 2004, 13 euron kohtuuhintaan. Pugliasta, suht täyteläinen ja muheva.

Aika usein tulee muutenkin suosittua italiaa lasissa.

Tein hyvää lasagnea ja ajattelin korkata lahjaksi saamani viinipullon. Yllätys oli ikävä kun ei tuota voinut juoda ja viini on niin pahaa ettei tuosta uskalla tehdä edes mitään ruokaa. Huonoin viini mitä olen Alkosta maistanut ja olen maistanut aika montaa... Viemäriin meni. Varokaa tätä viiniä:

Cono Sur Pinot Noir

gm

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/466647

EDIT:
haku löysi näköjään Cono Suria suositusten listalta, kyseessä ei liene sama Pinot Noir -versio tai sitten tuo oma 2008 vuosikertani pullo on pilaantunut (mikä on aika merkillistä kun kyseessä on kierrekorkkiviini)
http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?45788-(puna)Viinit&p=996193&viewfull=1#post996193

(huomaa että Tehon viesti on kirjoitettu 2 vuotta ennen omaa vuosikertaani)

Ääni tälle samalle Miss Harrylle, tuota tuli nautittua itsenäisyyspäivänä. Loistava valinta:
http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?45788-(puna)Viinit&p=2753390&viewfull=1#post2753390

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom