(puna)Viinit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jo ekassa vastauksessa mainittu KWV Pinotage on parhaita hinta-laatu -suhteeltaan, mihin olen törmännyt. En ole suuri asiantuntija, niin en omin sanoin osaa kuvailla ko. viiniä, mutta Alko kertoo, että " Maku: täyteläinen, notkea, lämmin, tervainen, luumuinen" :D

Smallville sanoi:
Chileläinen Luna Negra on mielestäni todella hyvän makuinen, sitäpaitsi se on halpa, alle kympin pullo. Ai että kun rupes tekeen mieli. :)

Eilen upposi pullollinen juuri tuota, hinta vain 6e. Maku ei ollut mikään elämää suurempi, mutta tuohon hintaan varsin juotavaa viiniä.

Uuden maailman viinit ja erityisesti aussi punaviinit ovat olleet tässä taloudessa aika pitkään suosikkina. Herkutteluviineinä uppoaa hyvin esim. Rosemountin GSM ja Kalimna Bin 28. Kummatkin ~20 eikan lekoja. Tällä hetkellä Alkossa myytävälle GSM vuosikerralle (2003) Wine Spectatorkin on antanut huikeat 93 pistettä. Bin 28 taas on ollut jo pitempään yksi parhaimmista hinta-laatu suhteen omaavista viineistä.

amf sanoi:
Huokeista viineistä (alle 10€) suosikkina on legendaarinen Casillero del Diablo
Ja tätähän on kahta eri lajia, Pinot Noir ja Cabernet SAuvignon, joista tuo jälkimmäinen on huomattavasti parempi.

Oma suosikkini on kuitenkin espanjalainen Vina Albali Gran Reserva, mennäänköhän tällä hetkellä vuosikerrassa 1998 tai 1999. Hinta 9e.

Chateu la tour just ja just passaa. Mamman papalla on edelleenkin HELVETINMOISET viinnivarastot kalliita ja hyviä viinejä. On se perkele kun absolutistit saatana yrittää kerätä viinejä... alle 6-7 numeroisella luvulla ei kuulema pääse eroon kokoelmasta. Siinä maistelua teille... ja herätäänpä taas todellisuuteen...:D

Omasta mielestäni KWV:n punaviinit ovat kyllä jokseenkin takuuvarmoja, samoin saman maanosan Out of Africa (Shiraz).
Lisukkeena itselläni kypsät juustot, kunnon pihvi ja/tai hyvä seura:)

Huppe sanoi:
Ja tätähän on kahta eri lajia, Pinot Noir ja Cabernet SAuvignon, joista tuo jälkimmäinen on huomattavasti parempi.
Itseasiassa diablon punaviineistä löytyy vielä syrah rypäleistä tehty versio.

Omia lemppareitani ovat Raimat Abadia, chileläinen Cono Sur sekä italialainen Don Camillo Farnese Sangiovese .
Olen oikea loppasuu mitä tulee punaviineihin ja kivaa on ostella ja maistella uusia viinejä, mutta nämä kolme ovat minun makuuni takuuvarmat.

toolate sanoi:
Uuden maailman viinit ja erityisesti aussi punaviinit ovat olleet tässä taloudessa aika pitkään suosikkina. Herkutteluviineinä uppoaa hyvin esim. Rosemountin GSM ja Kalimna Bin 28. Kummatkin ~20 eikan lekoja. Tällä hetkellä Alkossa myytävälle GSM vuosikerralle (2003) Wine Spectatorkin on antanut huikeat 93 pistettä. Bin 28 taas on ollut jo pitempään yksi parhaimmista hinta-laatu suhteen omaavista viineistä.

Viime jouluun asti säästeltiin GSM 1997, perceleen hyvää oli. Eilen ruuan kanssa kiskottu Aussiherkku, Penfold Koonunga Hill 2000, oli ihan OK muttei mitään ihmeellistä.

Pitikö tätäkin ruveta näin dietillä lukemaan...:jahas:

Punaviiniä namimpaa ei ole:rock: Hyviä ovat tummat, mausteiset, jupa vahvastikin tanniiniset viinit. BonTerra on kuin linnun maitoa, Chiantit juotavia, ylipäätänsäkin italialaiset...

Poistuu Alkon suuntaan...

Kokeilkaapas ystävät myös Masi modello rossoa, 7,99€. Keskitäyteläinen ja yksi henk.koht. eniten miellyttäneistä viineistä. Sitten astetta parempiin hetkiin Zenato Ripassa (17,xx €), joka täyteläisyytensä vuoksi vaatii jo hyvän ruoan seurakseen.

hannelek22 sanoi:
Alta kympin löytyy minun lempparit:

Raimat Abadia ja Kwv Pinotage. Molemmat taitaa olla täyteläisiä, mutta sen tarkempaa kuvausta en osaa kertoa. Maistuvat minulle.
Oliko tosta Raimatista toi Abadia, vai se Abadia reserva(vm2000)? (edit: ai, alta kympin viineistä puhuitkin, eli ei ollut sit vissiin reservaa...) Mun mielestä toi perus Abadia(vm2002) oli aika kehnoa. Toi reserva oli sit taas ehkä parasta viiniä mitä tähän saakka olen ryystänyt. Toi KWV pinotage onkin jo tuolla hyllyssä odottamassa, samoin KWVn merlot, jännittää, saas nähhä millasia herkkuja ne onkaan.

Raimat Tempranillo on kans todellakin kokeilemisen arvoinen, maku on hillittömän pehmeä. Tosin sit voi olla vähän liiankin pehmeä jonkun makuun, mutta kannattaa kokeilla.

Percele sanoi:
Viime jouluun asti säästeltiin GSM 1997, perceleen hyvää oli. Eilen ruuan kanssa kiskottu Aussiherkku, Penfold Koonunga Hill 2000, oli ihan OK muttei mitään ihmeellistä.
Tuolle 1997 vuosikerralle Wine Spectator oli antanut jopa 94. Eli hinta-laatu-suhde on kyllä maksimissaan. Tuota vuosikertaa en ole itse maistanut.

Kunnon ruuan kanssa mielläkin menee aina punkkua ja ollaan kokeiltu montaa erimerkkiä mutta tyhmänä ei olla sitten pistetty hyväksi havaittuja ylös. Joka kerta kun käydään alkossa on sama arpominen että mitähän sitä viime kerralla juotiin ja onkohan tuo sitten hyvää.
Unkarissa oli ihan ruokakaupan paikalliset viinit ihan hyviä.

Kyllä noi Torreksen espanjalaiset punkut on tosi hyviä hintaansa nähden.
Coronas ja Sangre de toro, samoin Gran coronas ja gran sangre de toro.

Yksi mun suosikeista on italialainen Montalto. Kannattaa kokeilla...

Altia viinikerho kommentti tästä (oli joulukuun uutuus Alkossa, siksi viittaus jouluun...)
Montalto Nero d'Avola Merlot

Barone Montalto, IGT Sicilia, Italia
Alkon numero 467557, vmh 6,40 euroa

Syvän punaisen viinin tuoksu on melko voimakas. Siinä voi erottaa punaisia marjoja, kirsikkaa, vaniljaa ja nahkaakin. Keskitäyteläinen maku on mausteinen ja punaisten marjojen sävyttämä. Sopivat hapot. Tuoksu ja maku kohtaavat. Sopivan mehukas ja napakka myös joulupöytään!

Löytö!

Kuki sanoi:
Omia lemppareitani ovat Raimat Abadia, chileläinen Cono Sur

Raimat ja Cono Sur on munkin suosikkeja. Cono Surista on myös Reserva versio, mutta siihen ei mielestäni kannata rahojaan laittaa; maku on melkein sama ja hinta 1,5 kertainen.

Raimatin cabbis ja syrah ovatten myös hyviä, ja tässäkin thredissä jo useaan kertaan mainittu Casillero Del Diablon cabbis uppoaa kanssa.

Silloin tällöin on tullut maisteltua myös Kalifornialaisia punkkuja, E&J Gallon ja Beringerin valikoimista löytyy aikas oivia janonpoistajia.

Australialainen Painter's Cove, olikohan jotain seitsemän euron pintaan per pullo, on ollut suosikkini jo pari vuotta. Yleensäkin tykkään Cabernet- ja/tai Syrah-viineistä, Merlotit eivät (yleensä) minun suussani jostain syystä hyviltä maistu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom