puhelinmyynnistä faktoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mymess
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Onko tietoa miten mun nyt pitäis menetellä: eli puh.myyjä soitti yritykseeni (toiminimi) ja mainosti kovasti heidän www.hakemisto palvelua..kertaakaan ei sanonut mitä tarkalleen ottaen myy ja mitä maksaa! Puhe kääntyi kummasti johonkin ihan toiseen asiaan kun tiedustelin, et mitä sä oikein myyt? Pariin kolmeen otteeseen sanoin, että en osta mitään, mutta olen kiinnostunut ko mainostilasta yms. Olinkin oikeasti miettimässä vaihtoehtoja, mihin nettibannerit laittais. No, sit myyjä sanoi että laittaa mulle "vedoksen" kotiin ja voin miettiä. Vielä varmistin, että en ole millään muotoa sidottu tähän mainostilaan. Sitten kotiin tuli vedos ja lasku. Olin jo siinä vaiheessa tehnyt päätökseni ja laittanut mainokset muualle, joten heitin ko. paperit roskiin suoraan. Tänään tuli maksukehotus ja korkoa summan päälle. Soitin myyjälle ja meilasin laskutukseen, että mitä *ittua? Myyjä totes et "sinun olisi pitänyt perua 8:n päivän sisällä ja nyt se vaan on pakko maksaa. Ei se nyt IHAN noinkaan toimi tää homma..kusetusta sanon minä:(
Vain kuolleen ruumiini yli maksan tälle paskafirmalle..onko ideoita mitä kirjottais sinne

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mymess sanoi:
No, sit myyjä sanoi että laittaa mulle "vedoksen" kotiin ja voin miettiä. Vielä varmistin, että en ole millään muotoa sidottu tähän mainostilaan. Sitten kotiin tuli vedos ja lasku. Tänään tuli maksukehotus ja korkoa summan päälle. Soitin myyjälle ja meilasin laskutukseen, että mitä *ittua? Myyjä totes et "sinun olisi pitänyt perua 8:n päivän sisällä ja nyt se vaan on pakko maksaa. Ei se nyt IHAN noinkaan toimi tää homma..kusetusta sanon minä:(
Vain kuolleen ruumiini yli maksan tälle paskafirmalle..onko ideoita mitä kirjottais sinne

Hmm... Eli firmallesi periaatteessa myytiin mainostilaa ja siitä tehtiin valmis vedos. Kun sait paperin kotiin siinä jossakin varmaan luki että jos ei kelpaa ilmoita siitä, muussa tapauksessa homma etenee automaattisesti.

On ikävä homma että puhelu on ollut jossakin määrin sekava ja olet jäänyt epätietoisuuteen asiassa, en tiedä kumman vika, puhujan vai kuuntelijan mutta tosiaan jos vedos saapui ja lasku siitä niin se olisi joko pitänyt a) Hyväksyä tai b) Hylätä. Itse käytännössä hyväksyit sen koska et perunut, niin mainos sitten varmaan meni eteenpäin ja sinua laskutetaan ihan 'syystä'. Nyt siis olet tavallaan ollut vain huolimaton :)

edittiä: Sinua ei ainakaan minun silmissäni ole mitenkään kusetettu, et ole ollut maksuvelvollinen vedoksen saavuttua, eli mitään pakkoa ei ollut sitä mainostilaa ottaa vaan siinä oli mahdollisuus perua se. Ihan reilulta ja rehdiltä sinänsä kuullostaa tuon myyjän osalta, nyt huolimattomuus vaan aiheutti tälläisen sotkun.

MissEvilEve sanoi:
Hmm... Eli firmallesi periaatteessa myytiin mainostilaa ja siitä tehtiin valmis vedos. Kun sait paperin kotiin siinä jossakin varmaan luki että jos ei kelpaa ilmoita siitä, muussa tapauksessa homma etenee automaattisesti.

Voiko näin oikeasti toimia? Jos ei selvästi olle puhelimessa asiaa näin sovittu hoidettavaksi. Sillä tuohan voi vaikka kadota postissa tai itse firmassa johonkin muun postin sekaan, eli ei voi olla niin että voivoi sitten jos ei saakkaan sitä peruttua ajoissa.

Nyt kannattas olla VIP ja pistää tää kyssäri Tatulle. ;)

Ihan normaali valelaskuhuijausyritys. Tällaset jätkät on ollu tapana paloitella Tallinnassa.

Missään tapauksessa et maksa mitään. Ensimmäiseksi voisit ottaa yhteyttä vaikka poliisiin, koska niitäkin homma varmasti kiinnostaa. Tuskin olet ainoa firma, jota on yritetty kusettaa tuolla.

Onko se tosiaan niin,että minäkin voisin firmani nimissä soittaa ihmisille ja myydä siinä jotain tuotetta tai palvelua..lähettää näille laskun himaan ja esim. pienellä printata tuon ehdon (8 päivää aikaa perua, muuten sitova) Jos lähetän vaikka 1000 kirjettä, niin ihan varmaan joku heittää roskiin "mainoksena" tai muuten vaan kun ei ole mitään tilannutkaan..ja miksi edes pitäisi soittaa ensin, laittaa vaan ne kirjeet, helppoa :jahas:

reino sanoi:
Ihan normaali valelaskuhuijausyritys. Tällaset jätkät on ollu tapana paloitella Tallinnassa.

Missään tapauksessa et maksa mitään. Ensimmäiseksi voisit ottaa yhteyttä vaikka poliisiin, koska niitäkin homma varmasti kiinnostaa. Tuskin olet ainoa firma, jota on yritetty kusettaa tuolla.

Näinhän minäkin asian tulkitsin..joo,kyssäröin huomenna "viralliselta taholta" josko joku osaisi auttaa.

Vipiksi liittyminen on ollut mielessä ja aionkin sen toteuttaa:)

Esimerkiksi lehtitilauksethan toimii samoilla periaatteilla. Puhelinmyyjä soittaa ja myy ks. lehden, siitä tulee sekä lehti/lasku, joissain firmoissa lasku tulee etukäteen [muistaakseni A-Lehdet ja HelsinkiMedia]. Kun lasku on tullut on mahdollisuus perua tämä esim siksi että on paniikissa vain puhelimeen tokaissut että juu ostan ja sitten vaikka katuu ostostaan tjsp. Jos lehdentilausta ei katkaise niin lehti alkaa normaalisti tulla ja laskutkin on maksettava, ja jos niitä ei maksa niin korkoa tulee.

Samanlailla näyttää menneen tämä mainostilan myyminen. Yleensä asiakkaat tajuavat kyllä ja se jankutetaan puhelimessa moneen kertaan läpi MITEN TULEE TOIMIA kun lehti/mainostilavedos/lasku tms saapuu, ja kuinka voi perua/jättää maksamatta/hyväksyä. Usein vain asiakkaat ovat kiireisiä tai eivät täysin ymmärrä eivätkä myöskään kehtaa/jaksa kunnolla selvittää miten homma siis toimii jos jotain on puhelun aikana jäänyt epäselväksi.

Huijauksia tälläisissä tapahtuu suhteellisen vähän sillä myyjien tekemisiä vahditaan ainakin paremmissa firmoissa. Jos asiakkailta alkaa tulemaan paljon peruutuksia ne peritään myyjien palkoista pois joten ei siitä pääse hyötymään jos meinaa vaan väkisin muka jotain myydä vaikkei asiakas haluaisikaan.

MissEvilEve sanoi:
Jos asiakkailta alkaa tulemaan paljon peruutuksia ne peritään myyjien palkoista pois joten ei siitä pääse hyötymään jos meinaa vaan väkisin muka jotain myydä vaikkei asiakas haluaisikaan.

Tuo varmaan riippuu ihan firmasta, mutta ainakin siinä missä minä kävin kokeilemassa tuota puhelinmyyntiä, niin se ei ollut myyjän palkasta pois, jos asiakas halusi perua tilauksen.

Ei sinulla ole mitaan velvollisuuksia maksaa ellei tuota puhelua kayty selvasti ja loit asian siella lukkoon. Muussa tapauksessa ei mitaan syyta maksaa. Ja tuossa puhelutapauksessa pitaa puhelun olla nauhoitettu, jotta sinua voitasiin syyttaa maksamattajattamisesta.

Tuollaisia huijauksia varmasti liikenteessa, lahetetaan samat tarinat sadoille ihmisille ja pehmeimmat maksavat. Viela kun laskuun liittaa virallisesti, etta viivastyskorko se ja se niin moni ajattelee, etta kyllahan se maksaa sitten varmaan pitaa.

Ja tuollainen laskutustyyli, etta peru kirjallisesti jos et halua tuntuu vahintaankin epailyttavalta. Kylla se on olla niin pain, etta maksa jos haluat palvelun tai laheta lomake allekirjoituksella jos haluat palvelun. Ei niin, etta peru kirjallisesti jos et halua.

SDM sanoi:
Tuo varmaan riippuu ihan firmasta, mutta ainakin siinä missä minä kävin kokeilemassa tuota puhelinmyyntiä, niin se ei ollut myyjän palkasta pois, jos asiakas halusi perua tilauksen.

Ei ole varmaan juuri missään normaalikäytäntönä, mutta jos myyjälle alkaa tulemaan 50% peruuntuneita tilauksia niin kyllä se palkasta varmaan pois otetaan ja aletaan tutkimaan asiaa jotta mitäs hemmettiä tapahtuu että myykö myyjä väkisin jne :)

Kynis sanoi:
Ja tuollainen laskutustyyli, etta peru kirjallisesti jos et halua tuntuu vahintaankin epailyttavalta. Kylla se on olla niin pain, etta maksa jos haluat palvelun tai laheta lomake allekirjoituksella jos haluat palvelun. Ei niin, etta peru kirjallisesti jos et halua.

Lehtitilauksissa melkein poikkeuksetta perutaan laskuvaiheessa, koska esim itse soittamalla ja tilaamalla tai puhelinmyynnin kautta tekemällä tilauksen ei allekirjoituksia laitella missään vaiheessa.

Ota yhteyttä kuluttajaasiamieheen. Sen jälkeen soitat uudestaan firmaan ja kerrot olevas valmis taisteluun. Saa firmalla olla aika jäärä pomo, että jaksaa tollaseen resursseja ja mainetta tuhlata.

Ja bannerin, jossa lukee "*firman nimi* kusettaa"

Olisi kiva kuulla tuon myyjän versio tästä sopasta. Täällä taas lahdataan myyjä pelkästään toisen osapuolen tarinan perusteella. Enkä nyt mitenkään syyllistä ostajaa.

Mymess sanoi:
Onko se tosiaan niin,että minäkin voisin firmani nimissä soittaa ihmisille ja myydä siinä jotain tuotetta tai palvelua..lähettää näille laskun himaan ja esim. pienellä printata tuon ehdon (8 päivää aikaa perua, muuten sitova) Jos lähetän vaikka 1000 kirjettä, niin ihan varmaan joku heittää roskiin "mainoksena" tai muuten vaan kun ei ole mitään tilannutkaan..ja miksi edes pitäisi soittaa ensin, laittaa vaan ne kirjeet, helppoa :jahas:

Piditkö itse kirjettäsi mainoksena kun heitit sen "suoraan roskiin"? Itselläni on ainakin tapana yleensä avata nimelläni tulleet kirjeet ellei päällä suoraan lue "Anttilan asiakaspostia", "Seiskan supertarjous vain sinulle" tai vastaavaa..

Niinkuin täällä jo mainittiinkin niin lehtitilaukset menevät saman kaavan mukaan...täysin laillista puuhaa. Veikkaisin että sun pitää maksaa lasku.

Puhelimitse tehty tarjous/sopimus ei koskaan voi olla sitova. Jollei myyjällä ole tilausvahvistusta joka on tehty joko kirjallisesti/spostin välityksellä voit ystävällisesti ilmoittaa ettet ole kiinnostunut kyseisestä huijausyrityksestä.

Mitenkään ei voi olla mahdollista että henkilö sitoutuisi ostamaan palvelua/muuta hyödykettä pelkästään olemalla peruuttamatta jotakin tarjouskirjettä tai vastaavaa. Tämä jo siitä syystä, että jollei mainittua kirjettä ole lähetetty kirjattuna ei palvelun tarjoaja voi millään olla varma oletko koskaan edes saanut kyseistä tarjousta.
Lehtitilauksissa joissa tilaus jatkuu automaattisesti ilman peruutusta tilanne on siinä mielessä erilainen, että ensimmäinen tilaus on ainakin omien kokemuksieni mukaan aina vaatinut varmennuksen.

Sama lyhyesti....Älä maksa

Kostaja X sanoi:
Ota yhteyttä kuluttajaasiamieheen. Sen jälkeen soitat uudestaan firmaan ja kerrot olevas valmis taisteluun. Saa firmalla olla aika jäärä pomo, että jaksaa tollaseen resursseja ja mainetta tuhlata.

Ja bannerin, jossa lukee "*firman nimi* kusettaa"

Muuten ottaisin kyllä, mutta kuluttaja-asiamies ei voi auttaa yritysten välisessä kaupankäynnissä. Tässä täytyy noudattaa kauppalakia tai jotain vastaavaa. Luulen että lehtimyynnissä kuluttajille on eri säädökset. Yleensä yritykset tekevät aina kirjallisen sopimuksen ja siihen olen tottunut. Eräs toinen mainostilan myyjä(josta olen palvelun ostanut) lähetti minulle vedoksen ja sopimuksen allekirjoitettavaksi. Tämän jälkeen olen luonnollisesti velvollinen maksamaan. He noudattivat lainmukaista hyvää liiketoimintatapaa.

Vetoan epärehelliseen ja huonon tavan mukaiseen "kaupankäyntiin" Jos heillä olisi nauha puhelusta aina parempi. Jos minulle aiheutuu tästä hankaluuksia esim. pankkisuhteiden kanssa (perintätoimisto) vaadin kohtuuttomasta vaivasta ja liiketoiminnan hankaloittamisesta korvausta. Tämän aion huomenna myös kertoa heille. Saas nährä miten käy...tämä on periaatteen vuoksi, ei niinkään sen rahasumman (120€)

Integrandi sanoi:
Olisi kiva kuulla tuon myyjän versio tästä sopasta. Täällä taas lahdataan myyjä pelkästään toisen osapuolen tarinan perusteella. Enkä nyt mitenkään syyllistä ostajaa.

Piditkö itse kirjettäsi mainoksena kun heitit sen "suoraan roskiin"? Itselläni on ainakin tapana yleensä avata nimelläni tulleet kirjeet ellei päällä suoraan lue "Anttilan asiakaspostia", "Seiskan supertarjous vain sinulle" tai vastaavaa..

En muista pidinkö tärkeänä, mutta avasin ja katsoin 2 sek. jonka jälkeen laitoin roskiin. Muistin kyllä, että tämä on "se" firma, mutta olin jo päätynyt toisaalle. Ei tullut mieleenikään, että mun olis tarvinnu reagoida ja alkaa postittelee ei kiitos lappusia

Mymess sanoi:
Vetoan epärehelliseen ja huonon tavan mukaiseen "kaupankäyntiin" J

Riittää, että vetoat lakiin. Jos et ole tehnyt kirjallista tai suullista sopimusta niin et ole velvollinen myös maksamaan mitään. Lain silmissä sopimus muodostuu kun toinen osapuoli tekee tarjouksen ja vastapuoli vastaa myöntävästi. Tässä tapauksessa tämä "vedos" voidaan varmasti tulkita tarjoukseksi ja jos sinä et ole siihen mitään vastannut, niin tämä tulkitaan kielteiseksi vastaukseksi.

Mymess sanoi:
Onko se tosiaan niin,että minäkin voisin firmani nimissä soittaa ihmisille ja myydä siinä jotain tuotetta tai palvelua..lähettää näille laskun himaan ja esim. pienellä printata tuon ehdon (8 päivää aikaa perua, muuten sitova)

Tätä kutsutaan muistaakseni negatiiviseksi markkinoinniksi, joka on laissa kiellettyä.

Edit. Tarkistin tuon tiedon ja taisin puhua läpiä päähäni eli siis negatiiviseksi myyntimenetelmäksi kutsutaan sitä, että lähetetään tilaamattomia tuotteita kuluttajalle ja edellytetään joko laskun maksamista tai tuotteiden palauttamista. Tämä on siis kiellettyä, mutta sama pätee tuohon Mymessin esimerkkiinkin.

Wall sanoi:
Puhelimitse tehty tarjous/sopimus ei koskaan voi olla sitova. Jollei myyjällä ole tilausvahvistusta joka on tehty joko kirjallisesti/spostin välityksellä voit ystävällisesti ilmoittaa ettet ole kiinnostunut kyseisestä huijausyrityksestä.

Keksitkö ihan itse tuon? Suullinen sopimus on aivan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, mikäli puhelun sisältö voidaan todentaa nauhoituksesta tms... Kumoaako puhelin laitteena kahden oikeushenkilön välillä tapahtuneen tarjouksen/sopimuksen sitovuuden? Onhan tarjouskin sitova ilmoitetun määräajan, mikäli voidaan katsoa, että palvelua ostava osapuoli on saanut tarvittavat tiedot kauppatoimen suorittamiseen ja/tai kaupan toinen osapuoli ei ole pimittänyt kaupan tai sen arvon kannalta oleellista tietoa...

:jahas:

trebla sanoi:
Riittää, että vetoat lakiin. Jos et ole tehnyt kirjallista tai suullista sopimusta niin et ole velvollinen myös maksamaan mitään. Lain silmissä sopimus muodostuu kun toinen osapuoli tekee tarjouksen ja vastapuoli vastaa myöntävästi. Tässä tapauksessa tämä "vedos" voidaan varmasti tulkita tarjoukseksi ja jos sinä et ole siihen mitään vastannut, niin tämä tulkitaan kielteiseksi vastaukseksi.

Tuo suullinen sopimus oli pointtina edellisessä postissani. Tuostahan joskus väännettiin lakiosiolla. Eli tässä on sitten sana vastaan sana.

E:slow..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom