puhelinmyynnistä faktoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mymess
  • Aloitettu Aloitettu
Integrandi sanoi:
Tuo suullinen sopimus oli pointtina edellisessä postissani. Tuostahan joskus väännettiin lakiosiolla. Eli tässä on sitten sana vastaan sana.

Jepulis. Mikäli tulkitsin oikein aloituspostia niin Mymess ei ole missään vaiheessa sanonut "kyllä" tämän myyjän esittämään tarjoukseen, eli suullistakaan sopimusta ei ole syntynyt.

Kannattaa kuitenkin reklamoida (todistettavasti) myyjälle/firmalle tapauksesta. Joissain tilanteissa jos jättää reklamoinnin tekemättä voidaan katsoa, että olet hyväksynyt asian jne, mutta käsittääkseni niin ei voi mitenkään tapahtua tässä tilanteessa. Itse varmistaisin asian reklamoimalla varmuuden vuoksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikäli alkuperäisen viestin tiedot pitää paikkansa, ei kirjoittaja ole kyllä sitoutunut yhtään mihinkään.

Ja mikäli kyseessä on sama firma, joka taannoin markkinoi tännepäin kyseisiä palveluksiaan, asia selviää soittamalla ko. numeroon, ja lukemalla asiaankuuluvia lakipykäliä soveltuvalla "tulepas nyt järkiisi tai kohta on helvetti valloillaan" -äänensävyllä. Laskun mitätöinnistä päästiin yhteisymmärrykseen.

Jos kyseessä on sama kioski, tuntuu bisnesideana olevan mahdollisimman psykedeelisen ja sekavan mainospuhelun soittaminen ja laskun lähettäminen perään. Alkuperäisessä puhelussa luonnollisesti sivulauseen välihuomatuksena annetaan ymmärtää, että suostumalla vedoksen lähettämiseen ei sitoudu tilaamaan.

Olin puhelinmyyjänä nimekkäässä yrityksessä missä lakipykäliä kunnioitetaan.

Puhelussa asiakkaan pitää sanoa "selvä, laitetaan se" tai "otan sen".
Sen jälkeen asiakkaalle voidaan käydä läpi että sinulle tulee tästä tilausvahvistus mitä ei tarvitse palauttaa eikä allekirjoittaa, jos on virheitä voit sen korjata

Jnejne. Mutta jos yksikin vahvistus menee siten että todistettavasti asiakas ei ole sopinut kaupasta, juurikin argumentilla että "katso se ja mieti" niin myyjä saa välittömästi potkut. Jotkut yrityksen nauhoittavat puheluita, se on laillista esim koulutustarkoituksiin, ja kun k.o yritys on toinen kaupankäynnin osapuoli. Toki näihin liittyy salassapitovelvollisuuksia eli ei niitä väärin päästä käyttämään.

Silti en ymmärrä ihmisiä jotka heittävät laskun roskiin sen sijaan että selvittäisivät asiaa, on siinä silloin omaakin vikaa. Oli se sun tilaama tai ei...

Mutta tällain, valitettavasti pieniä "huijari"firmojakin on noussut kuin sieniä sateella.

Etämyynnissä asiakkaalla on oikeus peruuttaa kauppa 14 päivän kuluessa. Eli ainakin tuo myyjän väittämä 8 päivän peruutusaika on :anssi:

ToughGrip sanoi:
Keksitkö ihan itse tuon? Suullinen sopimus on aivan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, mikäli puhelun sisältö voidaan todentaa nauhoituksesta tms... Kumoaako puhelin laitteena kahden oikeushenkilön välillä tapahtuneen tarjouksen/sopimuksen sitovuuden? Onhan tarjouskin sitova ilmoitetun määräajan, mikäli voidaan katsoa, että palvelua ostava osapuoli on saanut tarvittavat tiedot kauppatoimen suorittamiseen ja/tai kaupan toinen osapuoli ei ole pimittänyt kaupan tai sen arvon kannalta oleellista tietoa...

:jahas:

En keksinyt!!

Alkuperäinen kysyjä ei kertomansa mukaan ole tehnyt minkäännäköistä sopimusta, ainoastaan saanut tarjouksen kotiinsa.
Tuollainen tarjous ei sido ilman tarjouksen hyväksymistä. Lähtökohtana ei voi olla että tarjouksen saaja joutuu suorittamaan toimenpiteitä välttyäkseen tarjouksen hyväksymiseltä.
Puhelujen nauhoittamisista ym. seikoista voisi keskustella taas erikseen mutta ei liene kyseisen asian kannalta tärkeää.

Edelleen olen samaa mieltä kuin aiemmin. Tuon kertoman mukaan mitään kauppaa ei ole tapahtunut joten maksuvelvoitetta ei ole olemassa.

Volcano sanoi:
Etämyynnissä asiakkaalla on oikeus peruuttaa kauppa 14 päivän kuluessa. Eli ainakin tuo myyjän väittämä 8 päivän peruutusaika on :anssi:

Etämyynti määritellään elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliseksi etäviestimiä käyttäväksi kaupankäynniksi. En osaa täysin varmaksi sanoa, mutta uskoisin ettei tuo 14 päivän palautusoikeus ole voimassa kahden yrityksen välisessä kaupankäynnissä, tehtiin sopimus sitten puhelimitse tai kasvotusten.

MissEvilEve sanoi:
Ei ole varmaan juuri missään normaalikäytäntönä, mutta jos myyjälle alkaa tulemaan 50% peruuntuneita tilauksia niin kyllä se palkasta varmaan pois otetaan ja aletaan tutkimaan asiaa jotta mitäs hemmettiä tapahtuu että myykö myyjä väkisin jne :)
Mielestäni puhelinmyyjät saa korvauksen sitten kun asiakas on maksanut laskun, ts. sitoutunut tilaamaan palvelun josta on puhelimessa sovittu. Olen kerran käynyt jonkun verkostomarkkinointifirman koulutustilaisuudessa (yritysnumeropalvelu) ja siellä tuo kerrottiin, mut toivottavasti ei ikinä tartte ryhtyä puhelinmyyjäksi. Esim. tuo koulutus-/tiedotustilaisuus missä olin, paljasti aika hyvin sen, millä tavoin myyjiä opetetaan ja kehottamaan kusettamaan asiakkaita. Ei vaan sovi mun moraalille. Jotain hyötyä siitä että kiinnostuksesta menin infoa kuuntelemaan, tuli aika hyvin faktoja ilmi puhelinmyyntihommista.

Tuli nyt vaan jotenkin tästä puhelinmyynnistä vaan mieleen,että toimiiko toi estohomma johon voi numeronsa ilmoittaa.Lähinnä kiinnostaa tietää miten toi käytännössä toimii.Kun rupeaa ottaa aivoon kun noi lehtikauppiaat melkein joka päivä soittaa.

dale77 sanoi:
Tuli nyt vaan jotenkin tästä puhelinmyynnistä vaan mieleen,että toimiiko toi estohomma johon voi numeronsa ilmoittaa.Lähinnä kiinnostaa tietää miten toi käytännössä toimii.Kun rupeaa ottaa aivoon kun noi lehtikauppiaat melkein joka päivä soittaa.
Mä olen tota samaa harkinnut. Avo on yrittäjä ja "piirun verran" kypsynyt etenkin noihin yrityshakemisto-kauppiaisiin, jotka soittavat jatkuvasti. Hakemistoa toisensa perään ja laskuja tulee vaikkei mitään tilaisikaan. Eilen yritti soittaa johonkin numeroon mistä noi kaupustelijat voi estää, mut ko. numero ei toiminut, wtf?!

Mulle ne kauppaavat vaan vauva-lehteä ja kaksplussaa, eivätkä millään usko vaikka vakuutan, etten ole vielä "siinä iässä" :D

MerZi sanoi:
Mä olen tota samaa harkinnut. Avo on yrittäjä ja "piirun verran" kypsynyt etenkin noihin yrityshakemisto-kauppiaisiin, jotka soittavat jatkuvasti. Hakemistoa toisensa perään ja laskuja tulee vaikkei mitään tilaisikaan. Eilen yritti soittaa johonkin numeroon mistä noi kaupustelijat voi estää, mut ko. numero ei toiminut, wtf?!

Mulle ne kauppaavat vaan vauva-lehteä ja kaksplussaa, eivätkä millään usko vaikka vakuutan, etten ole vielä "siinä iässä" :D

Jatkuvasti joku vakuutus/yrityshakemisto jne. :david: soittaa, joskus ihan häiriöksi asti..kiltti kun olen ja kohteliaskin yleensä, ei viittis painaa suoraan punaista luuria.
Anyway, alkuperäisen keissin kanssa olen vielä vaiheessa. Eivät vastanneet mun meiliin, jossa ilmoitin oman näkökantani ja perustelin asiallisesti. Esitin myös toiveen, että ko maksumuistutus olisi viimeinen paperi, jolla he ikinä lähestyvät minua enää. Ja jos asiassa on jotain epäselvää, pyysin kohteliaimmin ottamaan yhteyttä allekirjoittaneeseen. Sain jonkun tason johtajan numeron, mutta se on poissa käytöstä...aika jees! Toivon että tää olis tässä nyt ja done:)

Wondadog sanoi:
Olin puhelinmyyjänä nimekkäässä yrityksessä missä lakipykäliä kunnioitetaan.

Puhelussa asiakkaan pitää sanoa "selvä, laitetaan se" tai "otan sen".
Sen jälkeen asiakkaalle voidaan käydä läpi että sinulle tulee tästä tilausvahvistus mitä ei tarvitse palauttaa eikä allekirjoittaa, jos on virheitä voit sen korjata

Jnejne. Mutta jos yksikin vahvistus menee siten että todistettavasti asiakas ei ole sopinut kaupasta, juurikin argumentilla että "katso se ja mieti" niin myyjä saa välittömästi potkut. Jotkut yrityksen nauhoittavat puheluita, se on laillista esim koulutustarkoituksiin, ja kun k.o yritys on toinen kaupankäynnin osapuoli. Toki näihin liittyy salassapitovelvollisuuksia eli ei niitä väärin päästä käyttämään.

Silti en ymmärrä ihmisiä jotka heittävät laskun roskiin sen sijaan että selvittäisivät asiaa, on siinä silloin omaakin vikaa. Oli se sun tilaama tai ei...

Mutta tällain, valitettavasti pieniä "huijari"firmojakin on noussut kuin sieniä sateella.

Emmä yleensä laskuja nakkaa roskikseen :rolleyes: vaikka blondi olenkin! Mutta ei mun velvollisuuksiin kuulu myöskään tarkkailla postia siltä varalta, että joku on tehnyt itsensä kanssa keskenään sopimuksen ja haluu multa rahaa 8:n päivän päästä. Noup

Mymess sanoi:
Anyway, alkuperäisen keissin kanssa olen vielä vaiheessa. Eivät vastanneet mun meiliin, jossa ilmoitin oman näkökantani ja perustelin asiallisesti.
Mun mielestä tästä kannattaisi olla yhteydessä myös poliisiin.

Takuuvarmasti et ole ainoa yrittäjä, jota nämä ovat koittaneet vedättää. Ja muutama onneton on tuohon halpaan jo mennytkin.

Itse työskentelen hakemisto-alan myynnin parissa, ja voin kertoa että kyllä vituttaa noi huijarit. Syö kokoajan meidän leipää, yrittäjien leipää ja kuluttajien leipää. Tahraa koko alan myös samalla...:wall:

reino sanoi:
Takuuvarmasti et ole ainoa yrittäjä, jota nämä ovat koittaneet vedättää. Ja muutama onneton on tuohon halpaan jo mennytkin.
Mä nyt vielä kirjoittelen tapauksen mitä miehelle kävi, kyseessä siis juuri nuo aiemmin mainitsemani yritysnumeropalvelu/yrityshakemisto-kauppiaat. Noita kun on nykyään "miljoonia" erilaisia niin soittelua saa kestää monta kertaa viikossa. Yritystoimintaa aloitellessaan hän kyllä osti mainostilaa yhdestä, ehkä valtakunnallisesti tunnetuimmasta hakemistosta. Tämän jälkeen kuitenkin päätti, että muita ei sitten tarvitakaan. No joka tapauksessa, joku hakemiston X myyjä päätti kerran väkipakolla myydä, vaikka sanoi "ei, EI kiitos" tuli lasku kotiin. Sitä sitten ihmettelemään, että miksi *tussa ne tämmöstä lähettää. Muistaakseni sitä laskua ei maksettu, koska yleisesti noissa on juuri se käytäntö, että vasta laskun maksettuasi olet virallisesti tilannut palvelun = tilausvahvistus. Kohta tuli kuitenkin karhulasku jossa uhkailtiin vaikka sun mitä. Tästä mies otti yhteyttä ko. firmaan ja sama meno jatkui, sanoivat että juttu tullaan käsittelemään oikeusteitse ym. mukavaa... No eipähän ole ketään näkynyt perimään, jotain epämääräistä ja röyhkeää kylläkin tämän yrityksen toiminnassa oli... Olisi kuitenkin ihan kohtuullista kuunnella sitä kenelle myydään ja ymmärtää myös se kielteinen vastaus, osata lopettaa ajoissa ja kunniallisesti päättää puhelu toivotellen hyvät jatkot. Tämmösten takia alkaa vihastuttamaan nuo puh.myyjät, vaikka kuten sanottu, asiallisiakin löytyy.

Edit:
Lateee sanoi:
Itse työskentelen hakemisto-alan myynnin parissa, ja voin kertoa että kyllä vituttaa noi huijarit. Syö kokoajan meidän leipää, yrittäjien leipää ja kuluttajien leipää. Tahraa koko alan myös samalla...
Aivan. Mun mielestä hyvä myyjän ominaisuuksiin kuuluu se, että hoksaa milloin hänen tarjoamiaan palveluita ei kaivata. Vaikka ehkä kuuluukin puhelinmyynnin luonteeseen, liika tuputtaminen on liikaa. Myyjän tuputtaminen = asiakkaan vituttaminen :curs: Noitakin hakemistoja tuntuu syntyvän kuin sieniä sateella, esim. tämä minkä info-/koulutustilaisuudessa itse olin joskus puoli vuotta sitten. Tekisi mieleni avautua siitäkin tilaisuudesta ja niiden myyjien opeista jollekin sellaiselle, joka työskentelee oikeasti ns. kunnollisessa telemarkkinointifirmassa. Musta esim. myyminen sitä kautta, että uskotellaan asiakkaalla jo olleen vuoden mittainen sopimus hakemiston kautta ja sitä nyt vain jatkettaisiin... Kun mitään sopimusta ei tod. ole vaan yrityksen tiedot on otettu suunnilleen puhelinluettelosta ja huijaamisteitse kalastellaan omaksi asiakkaaksi. Tjoop.. Ehkä mulla on turhan korkea moraali mutta mä en silkkaan valehteluun ja huijaamiseen lähde mukaan never.

trebla sanoi:
Etämyynti määritellään elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliseksi etäviestimiä käyttäväksi kaupankäynniksi. En osaa täysin varmaksi sanoa, mutta uskoisin ettei tuo 14 päivän palautusoikeus ole voimassa kahden yrityksen välisessä kaupankäynnissä, tehtiin sopimus sitten puhelimitse tai kasvotusten.

Aivan. Tuo 14 päivän palautusoikeus löytyy kuluttajansuojalaista, ja sehän ei koske yritysten välistä kaupankäyntiä. Olin huolimaton.

Mjoo meikäläinenkin on nyt firmassa sellaisessa asemassa että rupee näitä tälläisiä soittoja tulemaan.. yleensä sielä on joku nainen joka jutustelee jotain mukavia ja kyselee ties mitä, ja siinä samalla höpöttää maat ja taivaat siitä niitten niin maan mahtavasta tuotteesta, joka on tietenkin niiiiin paljon parempi kuin kenenkään kilpailijan ja tietenkin se myös näkyy hinnassa. Jos ihan heti aluks sanot että ei ole tarvis tuollaiselle niin sitten ne rupee jotain pienpakkausta kauppaan siitä vaikka kuinka sanois ettei oo kiinnostunut. Ja yleensä tähän aina kuuluu myös se että joku on muka ottanut yhteyttä firmasta ja ollaan oltu kiinnostuneita tuotteista..

Viimisin näistä jopa tais mua pyytää treffeille että voitas jutustella tästä niitten niiin mahtavasta tuotteesta xD Kyllä ne alas kanssa vajoo. Puoli tuntia se jaksoi rupatella ja sitten vaan totesin että ei kiinnosta vieläkään niin löi luurin korvaan :P

Mjoo meikäläinenkin on nyt firmassa sellaisessa asemassa että rupee näitä tälläisiä soittoja tulemaan.. yleensä sielä on joku nainen joka jutustelee jotain mukavia ja kyselee ties mitä, ja siinä samalla höpöttää maat ja taivaat siitä niitten niin maan mahtavasta tuotteesta, joka on tietenkin niiiiin paljon parempi kuin kenenkään kilpailijan ja tietenkin se myös näkyy hinnassa. Jos ihan heti aluks sanot että ei ole tarvis tuollaiselle niin sitten ne rupee jotain pienpakkausta kauppaan siitä vaikka kuinka sanois ettei oo kiinnostunut. Ja yleensä tähän aina kuuluu myös se että joku on muka ottanut yhteyttä firmasta ja ollaan oltu kiinnostuneita tuotteista..

Viimisin näistä jopa tais mua pyytää treffeille että voitas jutustella tästä niitten niiin mahtavasta tuotteesta xD Kyllä ne alas kanssa vajoo. Puoli tuntia se jaksoi rupatella ja sitten vaan totesin että ei kiinnosta vieläkään niin löi luurin korvaan :P

"Kiinnostaisiko mainos meidän hakemistossa?"
"Ei kiinnosta."
"Entäs jos lähdetään treffeille?"
"Otakko suihin?"
"No totta kai."
"It's a deal."

Noo kun vähän aikaa olet tuota työtäsi tehnyt, niin opit että kun myyjä sanoo "että voisimme treffata asian merkeissä", ei todellakaan tarkoita epätoivoisia vikittely treffejä, vaan normaalia face-to-face asiakastapaamista, missä myyjä esittelee tuotteita henkilökohtaisesti. Vähän ammattimaisuutta nyt kehiin kaveri.

Alkuperäinen kysyjä ei kertomansa mukaan ole tehnyt minkäännäköistä sopimusta, ainoastaan saanut tarjouksen kotiinsa.
Tuollainen tarjous ei sido ilman tarjouksen hyväksymistä. Lähtökohtana ei voi olla että tarjouksen saaja joutuu suorittamaan toimenpiteitä välttyäkseen tarjouksen hyväksymiseltä. Puhelujen nauhoittamisista ym. seikoista voisi keskustella taas erikseen mutta ei liene kyseisen asian kannalta tärkeää.

Nää taitaa edelleen olla sun omia henkilökohtaisia mielipiteitä.

Puhelinmyyjä on tulkinnut sopimuksen syntyneeksi. Suullinen sopimus on syntynyt ja on yhtä sitova kuin kirjallinenkin. Nauhoitukset ovat tärkeitä siinä tapauksessa, että kuluttaja riitauttaa asian. Kuluttajan tulee ilmoittaa selkeästi haluaako vai eikö halua kyseistä tuotetta tai palvelua.

Se on eri asia miten epätarkkoja myyntiargumentteja myyjä on käyttänyt. Nyt ollaan kuultu vain toista osapuolta.

Tässä tapauksessa kuluttajalle on lähetetty vahvistusilmoitus, joka mahdollistaa peruutuksen ilman erityistä syytä. Vahvistusilmoitukseen tulee kuitenkin reagoida mainitussa määräajassa. Muuten suullisesti tehdyn sopimuksen ehdot hyväksytään.

Eli käsittääkseni pelikirjan mukaan mennään eikä puhuta mistään huijauslaskuista. Ollaan tarkkoja mihin siellä puhelimessa suostutaan ja luetaan jumalauta ne kirjeet ennen roskiin heittämistä.

Noo kun vähän aikaa olet tuota työtäsi tehnyt, niin opit että kun myyjä sanoo "että voisimme treffata asian merkeissä", ei todellakaan tarkoita epätoivoisia vikittely treffejä, vaan normaalia face-to-face asiakastapaamista, missä myyjä esittelee tuotteita henkilökohtaisesti. Vähän ammattimaisuutta nyt kehiin kaveri.

Kun kyse on loistoputkista niin en usko että niistä täytyy mennä rupattelemaan lounaalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom