Puhdas vai epäpuhdas toisto?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
44
Oon saanu sellaisen käsityksen että aina ei kannata kiinnttää huomiota toistojen puhtauteen vaan välillä kannattaa vaan riuhtoo niin paljon rautaa kuin lihaksista lähtee tyylistä välittämättä.Kannattaisko tehdä aina ensin tällainen epäpuhdas sarja raskailla painoilla ja sen jälkeen puhdas sarja kevyemmillä raudoilla?

Se hieman riipppuu mitä tarkoitetaan epäpuhtaalla toistolla. Jos epäpuhdas tarkoittaa jonkun nuoren jannun vetämää maastaveto sarjaa sellaisella tyylillä että takana olijat saavat väistellä lenteleviä välilevyja niin eipä kannata. Mutta siis jos liike tehdään niin että haetaan paras mahdollinen teho siihen lihakseen mitä juuri nyt treenataan niin suorituksen ei tarvitse olla kuin suoraan oppikirjasta. ---> liikkeet kannattaa tehdä mahdollisimman puhtaasti mahdollisimman hyvällä tuntumalla ja mahdollisimman isoilla painoilla:D Jostain saattaa tietysti joutua karsimaan mutta toivottavasti ei tuntumasta, se pitäisi olla ykkössijalla. Onhan Ronnienkin treenipuhtautta haukuttu täälläkin mutta katsottuaan aijän kuvaa niin eipä tainnut sillä niin väliä olla että olikos ihan puhtaita vai ei?! :kippis1:

:evil: Välillä pitää repiä apinan raivolla.
Tyylistä ei kannata pisteitä odotella.

Välillä taas tyylipuhtaasti pienemmillä painoilla.

Kuunteletteko jotain musaa samalla kun treenaatte?Meitsi huomas että ainakin jotkut eminemin kappaleet sekä heavy metal pistää aika hyvin adrenaliinin kohisemaan suonissa!

Kuuntele musiikkia jos se auttaa, älä kuuntele jos se haittaa. Mein salilla kuuluu kaupallisia radiokanavia, jotka suoltavat paskaa tuutin täydeltä. Yhdyn Swartsu:un, toisinaan pitää tinkiä tekniikasta ja treenata epäpuhtaammin isoilla painoilla ja sit toisinaan puhtaammin ja tinkiä painoista.

meitsi se treenaakin kotona ja siinä on ainakin se hyvä puoli että saa itse päättää mitä musaa kuuntelee:D

Useimmissa liikkeissä pieni tsiittaaminen on suositeltavaa, silloin kun treenataan voimaa ja ehkä myös pumppisarjojen lopussa. Pahimmat puritaanit jäävät yleensä junnaamaan jo melko pieniin painoihin periaatteidensa vuoksi.
Pääpaino pitää kuitenkin olla puhtaasti suoritetuissa sarjoissa. Esimerkiksi hauiskäännössa pieni heijaaminen sarjan lopussa on mielestäni erittäin hyvästä, sillä vaikka heijauksen lisääntyessä rasitus hauikselta siirtyy pois, niin pienenpikin rasitus on parempi kuin sarjan lopettaminen kokonaan.

Onko muuten kukaan nähny miten Aholan Jouko vetää alataljaa? No mä en oo, mutta taitaa vetää aika ronskilla tekniikalla verrattuna "puhtaaseen" tekniikkaan. Ois kiva joskus nähdä, kun joku joka on hankkinut voimaa ja lihasta tekemällä vain selkä vakaana ajataljaa ja pyrkinyt muutenkin 100% puhtauteen tekniikoissa pistettäisiin vetämään esim. rekkaa tyyliin alatalja :)

Itsekkin teen välillä aika rajulla tekniikalla tuota alataljaa ja pidänkin sitä ihan hyvänä yleisvoiman kannalta. Se kuitenkin pitää huomata, että tuollainen ns epäpuhdas tekniikkakin pitää tehdä puhtaasti! Tarkoitan tuolla sitä että liike pitää olla _aina_ hallinnassa vaikka sen vetäisikin "huijaamalla".

Yks esimerkki näistä "epäpuhtaista" tekniikoista on nämä kuulantyöntäjien "penkkipunnerrukset". Hirveesti rautaa ja kunnon pompulla rinnalta ylös. Ei noita oikein kehtaa edes penkkipunnerruksiksi kutsua, mutta ajavat kyllä asiansa. tommosia kun totuttelee tekemään, niin varmasti saa räjähtävää voimaa ja nivelet kestämään rajuakin treeniä.

Liikkeiden puhtaus on ainoastaan katsojassa.. Toimiva tekniikka saattaa olla joskus hyvinkin ruman ja epäpuhtaan näköinen.

Itse yritän pitää tekniikan mahdollisimman puhtaana, mutta pieni cheatti (PIENI, ei mitään heilurihauishommia) sarjan lopussa yleensä tekee ihan hyvää vain. Ja esimerkiksi tuo alatalja on minunkin mielestä hyvä ottaa pienellä edes/takas -liikkeellä, mutta suurimmaksi osaksi ajasta pitäisi pyrkiä pysymään aika tiukasti paikoillaan.

OK, ehkä minusta ei koskaan tule maailman vahvinta miestä tällaisella tekniikalla, mutta haluankin vain saada lisää massaa ja eritoten haluan pystyä treenaamaan loppuikäni. Jos selkä poksahtaa koukkuselkämaastavedoista tai niskalattiassa-hauiskäännöistä 29-vuotiaana ei todellakaan ole kiva.

Itse olen soveltanut sitä Savolaisen Markon ohjetta, että ensin yksi sarja kovemmilla painoilla, jonkin verran tekniikasta tinkien, sitten painoja vähennetään ja seuraava sarja puhtaammalla tekniikalla.

Monesti se jälkimmäinen onkin se raskaampi, kun lihakset ovat jo väsyneet ja malttaa tehdä hitaasti, makustellen ja nauttien poltosta lihaksessa. :hmmm:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Markolta minäkin ton tekniikan on ominu...

Samalla linjalla Nitskun kanssa menee mulla. Paitsi tietysti toisinaan on päiviä jolloin joka liike, joka sarja suoritetaan puhtaasti. Tällöin ei oo kyllä kyse muusta kuin palauttavasta tai tasottavasta viikosta :)

Aiheeseen liittyvä jatkokymysys, kuinka tärkeänä ihmiset pidätte liikeratojen laajuutta?

Entäs aina kun teette puhdasta sarjaa, onko jokainen toisto äärirutistusasennossa hetken aikaa pysyvä (0.4-1.5sek) vai onko toistojen teko kuin seinäkellon tikitys? "vauhdilla laidasta laitaan sarja läpi"

epäpuhtaita toistoja kannattaa käyttää silloin tällöin pakkotoistojen sijaan, esim jos ei ole avustajaa. tämä on erikoistekniikka nimeltä cheating, jossa helpotetaan nostoa käyttämällä vartaloa. eli siis vaikka hauiskäännössä heijaa viimeiset toistot selällä, mutta VAIN jos ei muuten jaksa. tietenkään tämä ei toimi kaikissa liikkeissä, mutta tarpeeksi useissa

Originally posted by Hulkki
Itse yritän pitää tekniikan mahdollisimman puhtaana, mutta pieni cheatti (PIENI, ei mitään heilurihauishommia) sarjan lopussa yleensä tekee ihan hyvää vain. Ja esimerkiksi tuo alatalja on minunkin mielestä hyvä ottaa pienellä edes/takas -liikkeellä, mutta suurimmaksi osaksi ajasta pitäisi pyrkiä pysymään aika tiukasti paikoillaan.

OK, ehkä minusta ei koskaan tule maailman vahvinta miestä tällaisella tekniikalla, mutta haluankin vain saada lisää massaa ja eritoten haluan pystyä treenaamaan loppuikäni. Jos selkä poksahtaa koukkuselkämaastavedoista tai niskalattiassa-hauiskäännöistä 29-vuotiaana ei todellakaan ole kiva.

Yhdyn täydellä löylyllä tähän. Ihan sama meneekö penkistä 150 vai 200+ jne. Pääasia että vois vielä 77-vuotiaanakin käydä PENAN kanssa saunassa kunnon löylyissa ja treenata kovaa :D .

Originally posted by beginner
tämä on erikoistekniikka nimeltä cheating, jossa helpotetaan nostoa käyttämällä vartaloa. eli siis vaikka hauiskäännössä heijaa viimeiset toistot selällä, mutta VAIN jos ei muuten jaksa.
Jep. Ihmeen moni käyttää tätä cheatingiä hauistreenissään jokaisessa liikkeessä, jokaisessa sarjassa ja jokaisessa toistossa. Tehdään älyttömillä painoilla ja sitten kirotaan, että miten sillä-ja-sillä voi olla niin hiton iso tumppu, vaikka tangossa on painoa 25-40% vähemmän kuin itsellä.

Siis cheating on ok, mutta vain jos sitä malttaa säästellä viimeisien sarjojen viimeisiin toistoihin.

Ainut liike jossa joskus oikein tahallani cheataan (mikä sana) on hauiskääntö tangolla. Tässä liikkeessä ainakin minulla voimat loppuvat kuin seinään ja ainoa tapa saada kaikki irti on auttaa pari viimeistä toistoa selällä heilauttamalla.

THE COMEBACK

huh ei ollu ku 17 sivua uusia posteja. kyllä meiksi kannattaa puhtaita toistoja muuten hajoo paikat:p

Originally posted by hemmmo
Onko muuten kukaan nähny miten Aholan Jouko vetää alataljaa? No mä en oo, mutta taitaa vetää aika ronskilla tekniikalla verrattuna "puhtaaseen" tekniikkaan. Ois kiva joskus nähdä, kun joku joka on hankkinut voimaa ja lihasta tekemällä vain selkä vakaana ajataljaa ja pyrkinyt muutenkin 100% puhtauteen tekniikoissa pistettäisiin vetämään esim. rekkaa tyyliin alatalja :)

On nähnyt ja näkee lähes viikoittain edelleen. Ensin lämmitellään muutama veto täydellä pakalla ja sitten haetaan käsipainoja joita kasataan pakan päälle sellainen määrä että kynäniskoja hirvittää. Tämän jälkeen vyö tiukalle ja huudon kanssa sarjan kimppuun. Tekniikka on vähintäänkin ronski. Pelottavaa katsottavaa on myös ylätalja silloin harvoin kun sitä pääsee näkemään. Suurin osa Joken treenistä keskittyy sinne kyykkylavalle erimoisiin vetoihin ja tempauksiin, kyykkyä unohtamatta.

Ylipäätään voimamiestreeni tehdäänkin ronskeilla liikeradoilla ja ronskeilla painoilla. Suurin osa voimamiestreenin liikkeistä onkin aivan muuta kun kehomanin treeni.

Originally posted by strike

Entäs aina kun teette puhdasta sarjaa, onko jokainen toisto äärirutistusasennossa hetken aikaa pysyvä (0.4-1.5sek)

Mä teen selkärteenini noin 1-1.5 sekunnin pysäytyksellä. Mitään muuta lihasryhmää en ole kyllä ihan noin puhtaasti innostunut tekemään...

Sattumaako vai ei, mutta omasta mielestä mun paras lihasryhmäni on tuo selkä. (vaikka kaikissa lihaksissa on parannettavaa ja paljon, niin selkä sentään näyttää sellaiselta, että ehkä vuosien treenillä siitä saattaa tulla jotain...)

joo kyllähän epäpuhtaat tekniikka harjotukset auttaa varmaan
voimamiehiä mutta kehonrakennuksessa puhdas tekniikka
antaa parhaan pumpin

tarkotin muuten omakohtaisesti tota "hajoo paikat"

Suositut

Back
Ylös Bottom