pudotussarjat??

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
nii mitäpä ootte mieltä pudotus sarjoista ja paljonko olisi hyvät toisto määrät esim. jalka päivänä. miten usein näitä kannattaa harrastaa jos mukaan lisää vielä pakkotoistot. vaikutuksia kehitykseen (en hae maksimi voimaa vaan lihaskasvua) :jahas: kiitti jo etu käteen! :worship:

Pudotussarjat pakkotoistolla on melko äärimmäinen tehokeino, jota ei kannata "tuhlata". Jos treenikiertosi on kroppa läpi viikossa, suosittelisin tekemään pudotussarjoja joka neljäs viikko. Pakkotoistoja teet pudotussarjassa vasta viimeisessä sarjassa, esim kyykky siten että ensimmäisessä sarjassa on 15 toistoa. Pudotat painoa 20 kg ja teet niin monta kun tulee, sitten pudotat esim 30 kg ja teet niin monta kun tulee ja lopussa kaveri voi autta sinut ylös, jos itse et jaksa nousta.

Vaikutusta kehitykseen on varmasti, jos et tee näitä liikaa. Liika aiheuttaa palautumisvaikeuksia. Muutenkin laskevat sarjat ja superit ovat mielestäni tehokeinoja, joita kannattaa käyttää vain silloin kun normaalit sarjat eivät anna toivottavaa vastetta lihakseen (et saa lihasta kipeytymään treenaamalla).

joo kroppa viikos.. ja teen joka 5 viikko kevyen viikon eli se pudotus/pakkotoisto viikko olisi varmaan hyvä olla kevyttä viikkoa edellinen viikko jolloin normaalisti olen tehnyt vaan 2kertaa 3-6 toistoa eli se raskas viikko. mut kiitti toi jo vähän selventi :)

[[WildChild]] sanoi:
joo kroppa viikos.. ja teen joka 5 viikko kevyen viikon eli se pudotus/pakkotoisto viikko olisi varmaan hyvä olla kevyttä viikkoa edellinen viikko jolloin normaalisti olen tehnyt vaan 2kertaa 3-6 toistoa eli se raskas viikko. mut kiitti toi jo vähän selventi :)

Jep. Kevyttä viikkoa ennen. Tunnustele. Näissä voi helposti mennä "yli" jolloin kehitys hidastuu kun palautuminen ei ehdi kunnolla tapahtua.

Mielestäni pudostussarjat ja pääsäntöisesti myös pakkotoistot ovat turhaa kamaa myös tuollaisessa hitaamman treenifrekvenssin ohjelmassa. Itse laittaisin ohjelmaan sarjamäärät kohdalleen ja käyttäisin mahdollisesti muita parempia erikoistekniikoita jos on tarvetta (DC miehenä tietysti liputan RP ja taukohengitys-sarjojen puolesta). Välttämällä noita failureita pystyt todennäköisesti treenaamaan tehokkaammin pitemmällä aikavälillä. Uskon RP sarjan olevan ylivertainen pudotussarjaan verrattuna, kunhan tietää missä niitä kannattaa käyttää ja millä toistorajoilla (vältetään loukkaantumista).

Ite vedän kolmijakoisella (veto, työntö, jalat) ja reenit joka toinen päivä. Joka toinen viikko sitten erikoistekniikoita, ja joka toinen normaalisti "suoria" sarjoja. Tuntunu toimivan iha hyvin...

toolate sanoi:
Uskon RP sarjan olevan ylivertainen pudotussarjaan verrattuna, kunhan tietää missä niitä kannattaa käyttää ja millä toistorajoilla (vältetään loukkaantumista).
haluatko vähän selventää? Eikös RP ollut restpause, eli otetaan vähän henkeä toistojen jälkeen ja vedetään vielä muutama lisää, laskematta siis painoja välillä pois?
Missä näitä sitten on hyvä käyttää ja millä toistorajoilla?

Itse teen melkein joka treenissä pudotussarjat viimeiseen liikkeeseen, käytän nelijakoista ohjelmaa. Tuntuu ainakin siltä että palaudun täysin seuraavaan treeniin, joka on siis viikon päästä. Pudotuksilla saa hyvin rutistettua viimeisetkin rippeet lihaksesta. :) Tekisin kyllä mieluummin pakkotoistoja, mutta ei ole treenikaveria. :(

Ja pitää muistaa myös se, että isojen lihasryhmien kanssa (jalat, selkä) käytettynä nuo raskaat tehokeinot rasittaa aina paljon enemmän. Esim. käsille voi vetää aika useinkin jotain pudotussettiä eikä mitään ongelmia tule. Tosin tulehdusriski on aina olemassa.

Timba79 sanoi:
Ja pitää muistaa myös se, että isojen lihasryhmien kanssa (jalat, selkä) käytettynä nuo raskaat tehokeinot rasittaa aina paljon enemmän. Esim. käsille voi vetää aika useinkin jotain pudotussettiä eikä mitään ongelmia tule. Tosin tulehdusriski on aina olemassa.
Joo, tarkemmin kun mietin, niin yleensä teen nimenomaan olkapäille, ojentajille ja hauiksille pudotuksia. Selälle, rinnalle ja jaloille aika harvoin.

Saapas sanoi:
haluatko vähän selventää? Eikös RP ollut restpause, eli otetaan vähän henkeä toistojen jälkeen ja vedetään vielä muutama lisää, laskematta siis painoja välillä pois?
Missä näitä sitten on hyvä käyttää ja millä toistorajoilla?

Itse teen melkein joka treenissä pudotussarjat viimeiseen liikkeeseen, käytän nelijakoista ohjelmaa. Tuntuu ainakin siltä että palaudun täysin seuraavaan treeniin, joka on siis viikon päästä. Pudotuksilla saa hyvin rutistettua viimeisetkin rippeet lihaksesta. :) Tekisin kyllä mieluummin pakkotoistoja, mutta ei ole treenikaveria. :(
RP-sarjoja voi ajatella aivan kuin normaali sarjoina todella lyhyillä palautuksilla. Eli sarja tehdään omana positiiviseen loppuun, jonka jälkeen painot laitetaan telineeseen (tai mihin nyt liike kohtaisesti laitetaankaan) ja otetaan lyhyt tauko keskittyen kunnon hengityksiin, yleisimmin n. 10-15 syvään hengitykseen. Sitten meininki jatkuu 1-2 sarjan verran. Tuo 3 kokonais sarjaa on ehdoton maksimi. Tämä on todella rankka erikoistekniikka, mutta parempi käsittääkseni kuin pakkotoistot esim. yhdistettynä johonkin erikoistekniikkaan.

Tuota erikoistekniikoiden palautumattomuutta on hankalampi huomata, koska se on hermostollista. Pidemmällä aikavälillä on edullisempaa ottaa sellaisia erikoistekniikoita, jotka ovat tehokkaita mutta silti rasittavat hermostoa mahdollismman vähän. Eli jos vertaillaan pudotussarja+pakkotoisto vs. RP-sarjat, niin uskon, että RP sarjat vievät voiton niin kehityksessä kuin hermoston säästämisessä. Tämä oli sitten totaalista mutuilua, joskin kokemuksen siivittämänä.

RP sarjan käyttämisessä pärjää pitkälle maalaisjärjellä. Maastavedot, tukemattomat kulmasoudut, kyykyt (myös koneet pääsääntöisesti: hack, prässi) & punnerrukset käsipainoilla ovat ehdottomalla EI listalla. Toistomäärät kannattaa valita ensinnäkin siten, että yksinivelliikkeissä se on korkeampi kuin moninivelliikkeissä. Itse pidän ehdottomana miniminä moninivelliikkeissä 6-2-1 sarjaa ja yksinivelliikkeissä 8-3-2. Olen huomannut RP 12-20 toiston kehityksen kannalta parhaimpana.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Meitsi kokeili selälle pudotussarjoja ylätaljassa ja alasoudussa, tosi hyvää tykkäsi selkä aikuisten oikeasti. Ymmärsinkö oikein tuosta ylhäältä ettei tuota tekniikkaa kannata joka viikko käyttää..? En käytä pudotuksia kuin noissa kahdessa liikkeessä.

tuuleitti voitko selventää miksi RP ei ole hyvä käytettäväksi prässissä/Hackissa? Itse oon ainaki niissä vääntäny rest pauseja ja hyvältä on tuntunu.

Jimbe sanoi:
tuuleitti voitko selventää miksi RP ei ole hyvä käytettäväksi prässissä/Hackissa? Itse oon ainaki niissä vääntäny rest pauseja ja hyvältä on tuntunu.
Siksi laitoinkin ne sulkuihin, koska niitä voi tietyissä olosuhteissa tehdä. Jos itse tekisin niin varmistaisin nyt ainakin sen, että mitään pahaa ei voi tapahtua. Hackissahan yleensä pystyy laskeutumaan aivan pohjalle jolloin pääsee helposti pois ja jollei prässissä ole stoppereita niin sitten vaaditaan kyllä kaverin/kavereiden apua. Riskiä esim. polvien loukkaantumiseen tuossa tietenkin lisätään, koska mennään samoilla painoilla koko ajan ja voimat alkavat hiipumaan. Jossei ole tosi tarkkana tekniikan kanssa niin jotain pahaa saattaa tapahtua. Eli sanoisin, että RP sarjoissa tekniikka on ensiarvoisen tärkeää, toistoja ei oteta tekniikan kustannuksella. Suosittelen myös lisäämään negatiivisen vaiheen kontrollia RP-sarjoissa.

Mutta nyt kun puhuttiin etureisi spesifisistä liikkeistä, niin suosisin niille ennemmin hengittelytauko-sarjaa RP-sarjan sijaan. Pitää nyt muistaa, että nämä erikoistekniikat ovat todella rasittavia ja niissä on mentävä täysin tekniikan ehdoilla ja niitä ei kannata todellakaan käyttää liikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom