Proteiinien rasitus elimistölle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja biker
  • Aloitettu Aloitettu
Itse hieman hifistelen ruoan kanssa, eikä se ole rasite, koska koko muukin perheeni elää samoin. Tätä tehty vuosia ja vuosia.

Silti kannustan ihmisiä löytämään kestävän ja mielihyvää tuovan tavan nauttia mahdollisimman hyvää ravintoa, kuin että väsyttää itsensä liian haastavilla prosesseilla eikä enää jakseta ylläpitää ruokavaliota.

Eli uskon että munakkaasi on tosi bueno. Jos joskus haluaa panostaa enemmän, eikä se aiheuta liikaa vaivaa, niin sitten ok 💯
Juu, enemmänkin tulee hifisteltyä, nää on just vähä tämmösiä reissupäivällisiä, niinku nyt sattu olemaan lohta mukaan kylmälaukkuun niin illalla on helppo kävässä kohteessa lähikaupasta luomumunia ja -kermaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kun @Vesa Valkeejärvi on linjoilla, niin sait minut kiinnostumaan tuosta GHEE:n käytöstä. Osaisitko suositella jotain tiettyä laadukasta merkkiä testiin?
Kauheasti löytyy ohjeita netistä, että miten teet lähikaupan Keijusta gheetä, mutta mieluummin kuulisin jonkun valistuneemman mielipiteen tähän.
No joo, kannattaa käyttää nyt tilaisuus hyväksi. Yleensä ilmestyn tänne ihan tyhjästä ja jätän jälkeeni vain miljoona kysymystä, kun häviän taas kuukaudeksi :X3:

Helppo tapa on ostaa esimerkiksi Foodinin grass-fed gheetä. Hinta vielä siedettävä, jos ei läträä sillä kuten minä. Myös etnisistä kaupoista saa monesti huippukamaa. Riippuen missä päin asut, millainen tarjonta siellä on. Esimerkiksi Pure Indian Foods on hyvä valmistaja.

Itse tekemällä en ole ikinä koittanut. Me maksetaan grass-fed gheestä alle 20 euroa kilo, joten ei rahallisesti kannata.

Jos pitää tehdä valinta, panostaisin enemmän grass-fed tuotantotapaan, kuin pelkkään luomu leimaan. Molemmat jos löyty niin tietty parempi. Mutta tämä grass-fed on kova juttu.

Me ostamme omat ruokamme pääosin paikallisesta pienestä juusto/lihakaupasta. Kauppias, eli yrityksen ainut työnteijä, tuo itse maahan mm. grass-fed luomu lihaa (Itävalta, Tanska, Japani ja Sveitsi), pastöroimattomia raakajuustoja (Tanska, Sveitsi, Itävalta ja Ranska) sekä grass-fed gheetä ja voita.

Luomuja ja vapaana laiduntavien kanojen kananmunia, vastaavaa naudan ja villisian lihaa sekä raakamaitotuotteita löytyy myös. Ne tulevat kotimaisilta pientuotajilta, mutta niiden valikoima vaihtelee.

Ja täytyy sanoa että hinnat on todella kohtuulliset, jopa halvat, verrattuna marketien valikoimaan!

Tämä kauppias on todellinen luomuguru ja kulinaristi. Toimii myös kansainvälisesti juustoasiantuntijana ja tuomarina World Cheese Awards -skaboissa. On todellista onnea että tällaista toimintaa on kilometrin päässä omasta kodistamme.

Itse hieman hifistelen ruoan kanssa, eikä se ole rasite, koska koko muukin perheeni elää samoin. Tätä tehty vuosia ja vuosia.

Silti kannustan ihmisiä löytämään kestävän ja mielihyvää tuovan tavan nauttia mahdollisimman hyvää ravintoa, kuin että väsyttää itsensä liian haastavilla prosesseilla eikä enää jakseta ylläpitää ruokavaliota.

Eli uskon että munakkaasi on tosi bueno. Jos joskus haluaa panostaa enemmän, eikä se aiheuta liikaa vaivaa, niin sitten ok 💯

“I think people shouldn’t eat things that damage them, and should eat things that taste good and that provide the essential nutrients, while making them feel good and function well? Ray Peat"

Munista kun oli puhetta, niin kyllä omasta mielestä tällä tavalla tehty muna maistuu parhaimmalle. Voissa vielä kun paistaa ja päälle merisuolaa, niin ei kyllä ruoan maku enää paremmaksi mene. En tiedä olenko vaan yksinkertainen mies.
paistettumuna.jpg

Kyllä minultakin aika ajoin kysytään, että eikö ärsytä kun ei voi syödä sitä tätä ja tota. No, ei ärsytä. Voin niin hemmetin hyvin kehossani joka tavalla, että ei vaan tee mieli mitään ns. skeidaa. Ja söin mä just täytekakkua viikko sitten, oli appiukon synttärit. Ja kuukausi sitten söin hampurilaisen ilman leipiä, kun olin Lahdessa katsomassa WPC kisoja. Että en minä mikään ruokajumala kuvittele olevani :LOL:

Se on vaan niin käsittämättömän hyvä ja energinen olo kun löytää oman tavan syödä hyvin. Uskomattoman iso muutos aikoinaan oli kun vaihdettiin kaikki lihat grass-fed malliin perinteisen kaupan lihan tilalle. Vaikka kaikki muu oli jo melko hyvin hallussa, niin tuo muutos vaikutti ihan älyttömän paljon omaan vointiin.

Mutta jos vetää muutenkin vain pelkkää eineskakkaa, niin ei se paljon hetkauta vaihtaa lihaa laadukkaampaan. Hukkaan menee vain rahat ja hyvät lihat siinä. Iso kuva ratkaisee paljon.

Muut saa syödä kuten parhaaksi katsoo. Ainut mistä olen nähnyt vaivaa, on tiedon jakaminen. Sen jälkeen jokainen voi tehdä omat päätöksensä ihan itse. Hyvän kautta koitetaan ihmisiä tiedottaa :rock:

Munista kun oli puhetta, niin kyllä omasta mielestä tällä tavalla tehty muna maistuu parhaimmalle. Voissa vielä kun paistaa ja päälle merisuolaa, niin ei kyllä ruoan maku enää paremmaksi mene. En tiedä olenko vaan yksinkertainen mies. katso liitettä 259294
Tuo kuvailemasi tapa on aika lähellä täydellistä jos mietin omia mieltymyksiäni. Itse olen vain niin juurtunut omaan tapaani ottaa keltuaiset yksittäin ja raakana, ei sinä muuta.

Kyllä minultakin aika ajoin kysytään, että eikö ärsytä kun ei voi syödä sitä tätä ja tota. No, ei ärsytä. Voin niin hemmetin hyvin kehossani joka tavalla, että ei vaan tee mieli mitään ns. skeidaa. Ja söin mä just täytekakkua viikko sitten, oli appiukon synttärit. Ja kuukausi sitten söin hampurilaisen ilman leipiä, kun olin Lahdessa katsomassa WPC kisoja. Että en minä mikään ruokajumala kuvittele olevani :LOL:

Se on vaan niin käsittämättömän hyvä ja energinen olo kun löytää oman tavan syödä hyvin. Uskomattoman iso muutos aikoinaan oli kun vaihdettiin kaikki lihat grass-fed malliin perinteisen kaupan lihan tilalle. Vaikka kaikki muu oli jo melko hyvin hallussa, niin tuo muutos vaikutti ihan älyttömän paljon omaan vointiin.

Mutta jos vetää muutenkin vain pelkkää eineskakkaa, niin ei se paljon hetkauta vaihtaa lihaa laadukkaampaan. Hukkaan menee vain rahat ja hyvät lihat siinä. Iso kuva ratkaisee paljon.

Muut saa syödä kuten parhaaksi katsoo. Ainut mistä olen nähnyt vaivaa, on tiedon jakaminen. Sen jälkeen jokainen voi tehdä omat päätöksensä ihan itse. Hyvän kautta koitetaan ihmisiä tiedottaa :rock:
Tekeekö ihmiset syömisistään liiaksi tiedettä ja taidetta...
Itsellä toistaiseksi kaikki palanut mitä sisään lapattu. En viilaa pilkkua. Lääkkeetön elämäntapa edelleen.

Oleellista on vaan urheilla ja kuluttaa syödyt kalorit.

Se mikä sulaa, eikä aiheuta mitään vatsa tai muitakaan oireita, niin antaa mennä vain.

Joku syö niin perkeleen tarkasti koko ikänsä ja kuolee lopulta liikenneonnettomuudessa 50v.....

Tekeekö ihmiset syömisistään liiaksi tiedettä ja taidetta...
Itsellä toistaiseksi kaikki palanut mitä sisään lapattu. En viilaa pilkkua. Lääkkeetön elämäntapa edelleen.

Oleellista on vaan urheilla ja kuluttaa syödyt kalorit.

Se mikä sulaa, eikä aiheuta mitään vatsa tai muitakaan oireita, niin antaa mennä vain.

Joku syö niin perkeleen tarkasti koko ikänsä ja kuolee lopulta liikenneonnettomuudessa 50v.....
Osa tekee ja osa ei. Toiset ei välitä tuon taivaallista. Sinulla on hyvin perinteiset kriteerit syömiselle, eikä siinä ole mitään väärää.

Jokainen määrittelee itselleen tärkeä tavoitteet ja keinot siihen.

Itsellänikään ei ole tavoitteena välttämättä maksimoida elinikää, vaan elää se mahdollisimman terveenä ja hyvinvoivana.

Kyllä näkisin elämän nautintona.

Osa tekee ja osa ei. Toiset ei välitä tuon taivaallista. Sinulla on hyvin perinteiset kriteerit syömiselle, eikä siinä ole mitään väärää.

Jokainen määrittelee itselleen tärkeä tavoitteet ja keinot siihen.

Itsellänikään ei ole tavoitteena välttämättä maksimoida elinikää, vaan elää se mahdollisimman terveenä ja hyvinvoivana.

Kyllä näkisin elämän nautintona.
No mutta mitä nautintoa on juoda vaikkapa kahvi " pelkkänä"... On nautinto ottaa siihen "toppana" viipale nisua tai pala jäätelöä...

Pointti, että kurinalainen syöminen harvemmin on nautinto.
Nautintoa on syödä mitä mieli tekee..

Toisekseen minulla on haima sitä varten, että voin käyttää ravinnokseni myös hiilareita.......Ainoa ongelma tässä on kun ihmiset lihottaa itsestään läskipossun ja sitten sairastutaan diabetes ym.

Ylipaino taasen on lähinnä mentaali ongelmaisten sairaus. Fiksut päästään terveet ihmiset eivät missään vaiheessa elämää lihota itseään...
Miten voi olla niin, että ensin paisuu 50kg ja vasta sitten havahtuu äkisti laihduttamaan....

No mutta mitä nautintoa on juoda vaikkapa kahvi " pelkkänä"... On nautinto ottaa siihen "toppana" viipale nisua tai pala jäätelöä...

Pointti, että kurinalainen syöminen harvemmin on nautinto.
Nautintoa on syödä mitä mieli tekee..

Toisekseen minulla on haima sitä varten, että voin käyttää ravinnokseni myös hiilareita.......Ainoa ongelma tässä on kun ihmiset lihottaa itsestään läskipossun ja sitten sairastutaan diabetes ym.

Ylipaino taasen on lähinnä mentaali ongelmaisten sairaus. Fiksut päästään terveet ihmiset eivät missään vaiheessa elämää lihota itseään...
Miten voi olla niin, että ensin paisuu 50kg ja vasta sitten havahtuu äkisti laihduttamaan....
Kuten sanottu, kukin tyylillään. Minä en nauti ruoasta kenties samoin kriteerein kuin sinä. Minulle juuri kurinalainen syönti ja siitä seurannut olo ja kondis on se nautinto.

En pyri maksimoimaan kurjuutta juomalla kahviani mustana, vaan teen siitäkin tavallani nautintoa, ja lisään kahviin kanelia, kookosöljyä ja voita 🙂

Itsehillintäongelmat ovat tosiaan eri asioita kuin meidän kahden käsitykset nautinnosta, siitä olen kyllä samaa mieltä.

Tää oli mun jatko sille eineslihapulla jutulle.
Et vaikka niissä onkin kaikki sidosproteiniit ja nahat jauhettu joukkoon niin kaikki se muu lisätty aiheuttaa selkeästi haistettavia imeytymishäiriöitä.

Tää oli mun jatko sille eineslihapulla jutulle.
Et vaikka niissä onkin kaikki sidosproteiniit ja nahat jauhettu joukkoon niin kaikki se muu lisätty aiheuttaa selkeästi haistettavia imeytymishäiriöitä.
Jep. Esim. Säilöntäaine ei lakkaa olemasta sitä itseään syötynäkään...

Kyllä ne taitaa korkeat verenpaineet olla mitkä munuaisia rasittaa ja täten myös paikkoja sitten turvottaa. Ei syödyn proteiinin määrä.

Suolan määrä tarkkailuun ja kehonpaino.

Kyllä ne taitaa korkeat verenpaineet olla mitkä munuaisia rasittaa ja täten myös paikkoja sitten turvottaa. Ei syödyn proteiinin määrä.

Suolan määrä tarkkailuun ja kehonpaino.
Sanoisin että puoliks oikein.

Pistää aineenvaihdunnan kuntoon, niin ei suola juurikaan paineisiin enää vaikuta. Se on totta, että korkeat paineet käy munuaisten päälle.

Esim tästä voi lukea mihin kaikkeen epäkunnossa oleva aineenvaihdunta vaikuttaa.

Tuota grass-fed juttua olen ihmetellyt. Eikös Suomessa lähtökohtaisesti nautakarja ole ruohoruokittua? Talvella kuivattua ruohoa, kesällä tuoretta. Siinä se pääasiallinen ravinto on. Mitä mystistä tuossa grass-fed leimassa on, että lihat kannattaa ottaa ulkomailta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom