Proteiini- ja rasvapitoiset ruokareseptit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gmarx
  • Aloitettu Aloitettu
Lueskelin T-magin artikkeleita ja päätin muuttaa ruokavaliotani siten, että syön pääosan päivän hiilareista aamupalan ja lounaan yhteydessä. Iltapäivän jälkeen safka on siis pelkkää proteiinia ja rasvaa. Nyt sitten pitäisi kehitellä maistuvia ruokia, joissa ei ole hiilareita ollenkaan. Yllättävän vaikea homma, kun kanat ja munakkaat alkaa maistua jo puulta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei se mitään hankalaa ole. Otat keskiverto kinkki/italiaano/whatever -kastikkeen/mössön tjsp. Korvaat riisin/pastan/potaatin vaikka pakastevihanneksilla, ja sulla on proteiini+rasva-ateria.

Homma hankaloituu, jos tähtäät tosi matalille hiilareille, eikä tietenkään ihan kaikilla ruokalajeilla pelitä. Mutta jos tarkoitus on että loppupäivän safkat olisivat enimmäkseen p+r, niin en usko että isokaan läjä kasviksista tulevia hiilareita idean kumoaa. (Ovat kuitenkin hitaasti imeytyviä, ja pakastevihanneksia saa esim. 10 hh-grammaan syödä ison kasan.)

Meillä toimii niin että kokataan samaa ruokaa koko perheelle. Mä syön ison salaatin tai pakastevihanneksia + ison annoksen pääruokaa, muille tulee riisiä tms. lisäkkeeksi. Toki se vähän rajoittaa pääruokien valintaa, mutta ei pahasti.

Pääsen reilusti alle sadan hiilarigramman/päivä helposti, kun päivän muut ruoat on sitten todella hiilariköyhiä eli perinteisiä ketoruokia: tunaa majoneesilla, kananmunaa yms.

Originally posted by JSmith
Ei se mitään hankalaa ole. Otat keskiverto kinkki/italiaano/whatever -kastikkeen/mössön tjsp. Korvaat riisin/pastan/potaatin vaikka pakastevihanneksilla, ja sulla on proteiini+rasva-ateria.

Niin, ehkä mun lähestymistapa on turhan jyrkkä, kun olen nyt iltaruokailut pitänyt totaalisella nollahiilarilinjalla. Pitänee joustaa sen verran, että voi kasviksia lisätä sapuskoihin.

Originally posted by gmarx
Niin, ehkä mun lähestymistapa on turhan jyrkkä, kun olen nyt iltaruokailut pitänyt totaalisella nollahiilarilinjalla. Pitänee joustaa sen verran, että voi kasviksia lisätä sapuskoihin.

Mä olen melkein samanlaista ruokavaliota pitänyt yllä ja en oo jaksanu stressata siitä jos p+r -aterialla tulee 5-10g hiilareita. Menee aivan liian vaikeeks jos pitäis kaikki hiilarit saada pois.

Sitten niitä aterioita:
1. Jotain kalaa (tonnaria, lohta, puna-ahventa(mun lemppari) jne) + oliivi/rypsiöljyä + kasviksia/hedelmiä

2. Raejuustoa + oliivi/rypsiöljyä + rehuja

3. Kanaa + öljyjä + rehuja

4. Mitä tahansa lihaa :) + öljyjä + rehuja

Tämmösiä olen vedellyt ja uusista "resepteistä" olisin kiitollinen :)

Täällä kans yks naikkonen kaipailis reseptejä.
Tuntuu hankalalta alkaa säätämään ruokia yhtäkkiä rasva & protsku-painotteiseksi... Tuntuu että vaikka miten säätelis, niin rasvat jää vähiin mutta proteiinit nousee helpolla sinne 3g/painokilo... Onko liikaa?? Kaloritkin pitäis pysyä alhaalla (n.1500). Ja syödäkin pitäis n. kolmen tunnin välein. Ongelmana tällä hetkellä se että koko ajan tekee mieli ruokaa (varsinkin sitä EI-ruokaa eli namuja...) ja tuntuu että se nälkä on kylläkin ihan pään sisällä!! :curs:

Originally posted by Raven
Ota rasvat oliivi/rypsiöljystä, niin ei ole rasva ongelmia.

Mutta jos vain hörpin rasvaa pullosta päivät pitkät, niin eihän siinä jää ruokaa syötäväksi kun kalorit on matalalla.

Originally posted by Trinity
Mutta jos vain hörpin rasvaa pullosta päivät pitkät, niin eihän siinä jää ruokaa syötäväksi kun kalorit on matalalla.

Älä ota niin isoja hörppyjä. ;)

Proteiinit vähärasvaisista lähteistä, kuten sei, tonnikala, paistijauheliha, kana, kalkkuna. Lisäksi hyviä rasvoja öljyistä ja esim. lohesta.

Rypsäri

Tähän samaan pitää kysästä, että jos kylmäpuristettua rypsiöljyä ottaa päivänmittaan sellaiset 40-60g, niin ovatko nuo siinä olevat E-vitamiinipitoisuudet haitaksi pidemmänpäälle? En saa E:etä mistään vitamiinivalmisteesta.

Selvennyksenä vielä, että toi on koko päivän satsi, jota syön kolmella aterialla.

Mun sietokyky monotonialle dieetissä on melkoisen suuri, joten aamupuuron jälkeen syön kahta täysin samaa ateriaa joka päivä: toinen on protskudrinkki ja toinen eräänlainen salaatti, johon tällä hetkellä menee:

- 1 porkkana viipaleina
- 2 paistettua kanan rintaleikettä
- munakokkeli, jossa 4 valkuaista ja 2 keltuaista
- 200g raejuustoa
- 2 rkl rypsiöljyä
- 3 rkl vehnäleseitä

Mausteilla ja vihanneksia vaihtamalla tuosta saa vaikka minkä makuista. Tällä hetkellä suosikki on curryjauhoa ja pippurisekoitusta - hyvällä mielikuvituksella tuo maistuu intialaiselta safkalta noin.

Samojen safkojen syönnissä päivästä toiseen on vähemmän laskemista ja ruoan valmistusrutiinit aamulla menee vielä puoliunessa automaattisesti. Hiilaritankkausateriat onkin sitten gourmet-systeemejä viimeisen päälle.

Originally posted by Trinity

Kyllä siitä syömistä jää, kun saadaan ne oikeaan suhteeseen.
Minkä takia sen kalorimäärän pitäis pysyä alhaalla? Jos dieettaa, niin moni tekee siinä virheen, että syö liian vähän. Aineenvaihdunta vaan hidastuu/huonontuu.

Re: Rypsäri

Originally posted by Nosturi54
Tähän samaan pitää kysästä, että jos kylmäpuristettua rypsiöljyä ottaa päivänmittaan sellaiset 40-60g, niin ovatko nuo siinä olevat E-vitamiinipitoisuudet haitaksi pidemmänpäälle? En saa E:etä mistään vitamiinivalmisteesta.

Eivät ole haitaksi.

Originally posted by Phat
V*ttu Dopey, ne selvennykset kirjoitetaan selvennettevän viestin jälkeen, eikä ennen! :curs:

Joo, kirjoitin selvennyksen luettuani ekan postauksen, mutta unohdin että naputtamalla valoa nopeammin reply menee aikaisemmin perille :whip:

:whip:

Ootko Dopey laskenut paljonko sulla tulee kaloreita per päivä? (Siis päivinä jolloin et juurikaan syö hiilihydraatteja)

Originally posted by Antti
Ootko Dopey laskenut paljonko sulla tulee kaloreita per päivä? (Siis päivinä jolloin et juurikaan syö hiilihydraatteja)

Heh, oonko laskenut... No oon laskenut juu, mulla on Excel-sheet millä mä nää sekoitukset suunnittelen. Se laskee rasvat, proteiinit, hiilarit, kuidut, rasvahapot, jne. (Kilo)kaloreita on 2300 per päivä, painoa on 79kg, mihin pudotin sen 87kgsta.

Nyt on paino pysynyt samana jonkun aikaa, oli vähän paskat kelit lenkkeillä ja on ollut kaikkea muuttohärdelliä, jonka pitäis pikkuhiljaa helpottaa. Ideana olla sikakireä 75kg jos joskus eksyn voimanostokisan lavalle. Korkeimmillaan paino nousi viime vuonna 92 kiloon, punttauksen aloitin 58 kiloisena hernekeppinä. Tietysti monen mielestä täällä 184cm / 79kg on hernekeppi sekin :D

Onko järkeä syödä esim broilerinkoipia nahkoineen , juustoja tms. vai pyrkiä kaikessa ihan rasvattomiin ruokiin ja lisäillä sitten sitä öljyä pullosta että sais vain niitä hyviä rasvoja?

Originally posted by Dopey
mulla on Excel-sheet millä mä nää sekoitukset suunnittelen. Se laskee rasvat, proteiinit, hiilarit, kuidut, rasvahapot, jne.

Ootko ite värkännyt vai imutellut jostain? Jos kyllä ensimmäiseen kysymykseen, niin voitko laittaa jakoon pakkiksen väelle jonnekin (ja ansaita roppakaupalla kunnioitusta ja kiitollisuutta :worship: ) ja jos kyllä toiseen kysymykseen, niin mistä imutit? Monipuolisen oloinen shiitti on, jos kuidut ja rasvahapotkin laskee. :eek: Varmasti kelpaisi monelle pakkislaille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom