Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Uzeeh sanoi:
Siitä koko jutun olen ottanutkin. Inuiitit elivät ennen länsimaitten tuloa äärimmäisen pitkään ja lähes taudittomasti, ainoastaan vähän oli esimerkiksi epilepsiaa. Koko ruokavalioni perustuu inuiteihin.

Tässä kuva minusta, /fit/ issä olijoille varmaan äärimmäisen tuttu: (Täysin naturell keho siinä mielessä että koskaan en ole painoja nostanut)

Qvistus sanoi:
Mä oon tavallaan vähän kateellinen, että jätkä saa päivittäin poron ja hirven lihaa ja elää kuin eskimot. Saa nauttia luonnon antimista juuri selaisina kuin on tarkoitettukin. Toi osoittaa jo jonkunlaista kurinalaisuutta mikä on hienoa. Tavoitteet on vaan hieman erilaiset kuin useimmilla täällä, mutta mikäs siinä jos on onnellinen.

Totta.

Uzeeh sanoi:
En mielestäni tarvitse yhtään lisää lihasta. Juoksu sujuu aivan loistavasti, ajat mahtavia itselleni (Cooper 3750, 100m 12s, 35km 2h 15 min, 800m 2.10), ja omalla keholla homma toimii hyvin, yli kaksikymmentä leukaa, 30 dippiä, vähän päälle 100 punnerrusta, l-sit 10 sekunnin ajan. Terveenä olen pysynyt viimeiset vuodet eikä ongelmia ole, enkä ole miinuskaloreilla vaan pienellä plussalla kompensoidakseni pitkänmatkanjuoksun kalorivajetta.

Cooper tulos tykki ! ( kyllä noi muutkin tulokset vertailun kestää.. )
Et inttiä käynnyt vielä... ei muuta kuin sissikoulutukseen.. !

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä olisi vähän asiaa taas gluteiinista:http://robbwolf.com/2011/01/12/hey-robb-this-person-said-gluten-free-diets-are-bogus/
Jään odottelemaan Paletaanin vastaiskua ;).

En taida uskaltaa iskeä takaisin ku sitte on heti seuraavassa postissa Pulla-parka kertomassa kuinka ahdistaa (;)). Enkä nyt tiedä, oisko tuossa mitään vastaan iskettävääkään. Pari ihan mielenkiintoista tutkimusta tuonne on linkattu, joissa sinänsä itsessään tuskin on mitään vikaa. Niistä vedettyjä johtopäätöksiä voisikin sitten tarkastella vähän kriittisemmin... Mitä ajatuksia tuo kirjoitus sinun mielessäsi herättää? Osoittaako se jotain tai antaako jotain selkeitä ja yksiselitteisiä todisteita?

Itsehän ilahduin siitä, että muutkin ovat olleet hieman epäluuloisia noiden väittämien suhteen :) Kävitkö katsomassa sen skeptoidin jutun, josta tuo postaus sai kipinänsä?

Mainittakoon myös, että minulla ei edelleenkään ole mitään täysin viljatonta/gluteenitonta ruokavaliota vastaan. Jos kokee sen hyväksi jutuksi niin antaa mennä. Olen vain toistaiseksi sitä mieltä etteivät nuo "tieteelliset" perustelut ole kovin vakuuttavia.

Eipä tuo kirjoitus mitään ihmeellisiä ajatuksia herätä. Oli vaan osuva aihe tämän meidän keskustelun jatkoksi. Robin kirjoituksethan on kirjoitettu melko ymmärrettävästi meille perus sukankuluttajille, mutta siinä piilee myös vaara... Kun esitetään tutkimuksia ja niistä vedetään omia johtopäätöksiä ja lukia vetää vielä omia johtopäätksiä jne. Niinkuin huomasimme tomaatin suhteen että kaikki saadaan näyttämään tosi pahalta jos oikein halutaan ;).

Eilisen Akuutin jaksossa oli tästä luolamiesruokavaliosta. Siinä oli myös, että joidenkin tutkijoiden mukaan ihminen on hampaistonsa perusteella hyönteissyöjä. Eli siitäpä sitten vaan kesällä koppakuoriaisia pyydystämään :thumbs: Onhan näitä Paleo-henkisesti eläviä yhteisöjä vielä tänäkin päivänä olemassa jossain viidakon ytimessä kaukana sivistyksestä. Esim. madventures-jaksoissa on tällasia näytetty. Eikä ne ihmiset näissä heimoissa kyllä koskaan oo mitään terveen ja hyvinvoivan näköisiä :/

Siinä oli myös, että joidenkin tutkijoiden mukaan ihminen on hampaistonsa perusteella hyönteissyöjä. Eli siitäpä sitten vaan kesällä koppakuoriaisia pyydystämään :thumbs:

Varmasti on ihminen aikoinaan syönyt joka ikisen myrkyttömän elävän ötökän minkä on kiinni saanut. Onko tää jonkun mielestä jotenkin ihmeellistä? Hyönteisethän on puhdasta proteiinia, ja niitä syödään edelleen joissain kulttuureissa. Joo joo on tosi yököttävää jne, yhtä lailla sisäelimet (esim. maksa ja aivot) inhottaa nykyään monia, vaikka ne on eläinten ravintorikkaimmat osat.

Onhan näitä Paleo-henkisesti eläviä yhteisöjä vielä tänäkin päivänä olemassa jossain viidakon ytimessä kaukana sivistyksestä. Esim. madventures-jaksoissa on tällasia näytetty. Eikä ne ihmiset näissä heimoissa kyllä koskaan oo mitään terveen ja hyvinvoivan näköisiä :/

Ai näytettiin niitä oikein Madventuresissa? Eikä näyttäneet terveiltä? No ei tää ruokavalio sitten voi hyväksi olla... Paras ottaa rasvaton maito, Fitness-murot ja ruisleipä heti takaisin ruokavalioon! Huoh...

Eilisen Akuutin jaksossa oli tästä luolamiesruokavaliosta. Siinä oli myös, että joidenkin tutkijoiden mukaan ihminen on hampaistonsa perusteella hyönteissyöjä. Eli siitäpä sitten vaan kesällä koppakuoriaisia pyydystämään :thumbs:
Hassua. Enskesän tavoitteena mulla onkin vakaasti selvittää ruuaksi kelpaavat hyönteislajit ja maistella niitä. Jos se vaatii matkan thaimaahan heinäsirkkoja ja torakoita maistelemaan niin sitten pitää varata liput, mutta ehdottomasti hyönteisistä lähtevä prode on varmasti ihan sielä punasen lihan tasolla.

...Ja perustan tietoni humpuukisarjoihin kuten siihen man vs wild ja madventures. Katsos, ollaan vähän samalla aaltopituudella :)

Onhan näitä Paleo-henkisesti eläviä yhteisöjä vielä tänäkin päivänä olemassa jossain viidakon ytimessä kaukana sivistyksestä. Esim. madventures-jaksoissa on tällasia näytetty. Eikä ne ihmiset näissä heimoissa kyllä koskaan oo mitään terveen ja hyvinvoivan näköisiä :/

Ei se ruokavalio vaan ne oheistoimet, mm. leijonia karkuun juokseminen jne. nääntyisit itekki. Ja eiköhän se oo jo selvää ettei entisajan ihmiset ollu kamalia himobodarivoimanostajia, vaan hyvinkin lähellä näitä aboriginaaleja mitä madventuresissa nähään.

EDIT: En nyt löydä netistä tuota yhtä paleomotivaatiokuvaa mikä mulla on pitkään ollu koneella. Siinä seisoo joku paleoheebeli Ido Portalin kans, ja ido ilman paitaa tietenki. Melko mielettömän näkönen sälli pelkällä kehonpaino/akrobatiatreenillä ja paleoruokavaliolla.

No tässä kuitenkin todella pieni ja surkea kuva kyseisestä höhlästä. Riittää perusteluksi pudottaa prosessoitu paska ruokavaliosta. Ainakin mulle.
DSC01364.JPG

Varmasti on ihminen aikoinaan syönyt joka ikisen myrkyttömän elävän ötökän minkä on kiinni saanut. Onko tää jonkun mielestä jotenkin ihmeellistä? Hyönteisethän on puhdasta proteiinia, ja niitä syödään edelleen joissain kulttuureissa. Joo joo on tosi yököttävää jne, yhtä lailla sisäelimet (esim. maksa ja aivot) inhottaa nykyään monia, vaikka ne on eläinten ravintorikkaimmat osat.

Sä et nyt oikein ymmärtänyt mun pointtia. Kyllä mä sen uskon ja tiedän, että monet ihmiset syö noita hyönteisiä edelleenkin ihan päivittäin (esim. ne siinä madventuresissa). Ei siinä oo mitään ihmeellistä. Mutta mun mielestä alkaa mennä jo vähän liian pitkälle touhu, jos joku alkaa sen takia niitä ötököitä tuolla pyydystämään, kun jotkut muinaiset esi-isätkin on niitä syöneet. Eikö ois sama sitten vaikka syödä puunjuuriakin? Ollaan me niitäkin joskus järsitty.

Ai näytettiin niitä oikein Madventuresissa? Eikä näyttäneet terveiltä?

Joo niin näytettiin. Pahalta näyttivät enemmänkin. Huono iho, huonot hampaat ja pömppövatsat.

Ei se ruokavalio vaan ne oheistoimet, mm. leijonia karkuun juokseminen jne. nääntyisit itekki.

Eli eikö ne luolamiehet sitten olleetkaan terveitä? Tai olisivat olleet, jos eivät olisi joutuneet juoksemaan leijonia karkuun?

Eipä tuo kirjoitus mitään ihmeellisiä ajatuksia herätä. Oli vaan osuva aihe tämän meidän keskustelun jatkoksi. Robin kirjoituksethan on kirjoitettu melko ymmärrettävästi meille perus sukankuluttajille, mutta siinä piilee myös vaara... Kun esitetään tutkimuksia ja niistä vedetään omia johtopäätöksiä ja lukia vetää vielä omia johtopäätksiä jne. Niinkuin huomasimme tomaatin suhteen että kaikki saadaan näyttämään tosi pahalta jos oikein halutaan ;).

Nimenomaan :)

Tajusin muuten itsekin olevani tällä hetkellä kutakuinkin gluteenittomalla ruokavaliolla kun dieettailen :D Olen ollut ennenkin kun olen testaillut erilaisia VHH/ketoosi-variaatioita enkä ole huomannut mitään ongelmia palatessani "normaaliin" syömiseen (mm. leipä tekee comebackin). Ehkä olen sitten niin immuuni gluteenille, että voin sen takia suhtautua sen haittoihin hieman epäilevästi. Toisaalta Robin mukaan se runtelee ja raiskaa mun elimistöä vaikka en huomaisikaan mitään :)

Eipä tässä itsekkään täysin gluteenittomalla tule elettyä. Pitsaperjantaista en luovu ja tietysti pullaa silloin tällöin pakko saada ;). Enkä asiasta liiemmin stressaa, mutta kyllä joskus pullaa niellessä tulee mieleen, että jospa se robi on sittenkin oikeessa... Yksi ihan käytännön syy viljojen välttelyyn on ilmavaivat, niitä ei vaan ole jos ei viljaa syö. Sipuli, kaali ja muutamat muut ruoka-aineet on aina pistänyt perseen puhaltamaan, mutta yksikään näistä aineista ei pieretä jos ei syö viljaa. Eikä mulla koskaan mitään mielettömiä ilmavaivoja ole ollut, mutta ilman viljaa voi mennä päivä pari ilman paukun paukkua ;).

Eli eikö ne luolamiehet sitten olleetkaan terveitä? Tai olisivat olleet, jos eivät olisi joutuneet juoksemaan leijonia karkuun?

Sä nyt takerrut vähän pahasti tähän paleoprovoiluun. Tehään pari juttua selväksi:

1. Primal ei ole paleo. (Tiedostan ettei tää liity mun edelliseen kommenttiin, mutta ajattelin vain kerrata)
2. Väitän, että syömällä kutakuinkin "luonnollista" safkaa kuten paleoon ja primaaliin kuuluu, ja noudattamalla muita primaaliajattelun periaatteita (älä syö prosessoitua tavaraa säilöntäaineiden ja lisäaineiden takia, älä syö "tarpeettomia" aineita kuten makeutusaineita) vois mikä tahansa ihminen, oli se luolamies tai nykyihminen, elää pidempään ja terveellisemmin.

Eli vähän niinku rautakangesta väännettynä: Jos syöt terveellisemmin, elät terveellisemmin. Siihen terveelliseen elämään ei kuulu se että päivittäin joutuu kamppaileen hengestään, laskeen montako pähkinää voi syödä että selviää kuun loppuun jne joita sinä nyt tuot esiin koittaessas kepittää tätä primaali ideaa.

Ei tässä oo kyse sen kummemmasta hommasta kuin että vältetään kampetta mikä on jo "valmiiksi pureskeltua." Kyllä se hyönteisten syönti voi supisuomalaiselle pulliaiselle tuntua oudolta, mutta mun mielestä ravintoarvot on ne tärkein osa ruokaa. Maulle ja esteettisyydelle on melkeinpä se ja sama.

Musta on vähän outoa, että sun tarttee päästä pätemään niin vakaasti ettet edes pysy asiayhteydessä. Jos alunperin oli puhe paleoihmisten ruokailusta, ja miten se voisi kantaa nykyihmiseen joka istuu ja uhoaa pakkiksella, ja ostaa ruokansa marketista, niin aika kaukaa haettua on heittää jotain luolaihmisen elämäntapoihin liittyvää. Tai sitten näiden aboriginaalien fysiikkaan liittyvää. Jos nää aboriginaalit sais samat määrät ravintoa mitä esim. minä mun ruuista (eli sais tarpeeksi syödäkseen ja oikeassa suhteessa) niin niiden fysiikka olis ihan erilainen. Käytä pliis järkeä ennenku lauot provojas.

EDIT: Primal Blueprintin ja Primal Eatingin idea: Ihmisen "luonnollisen" elämäntapojen hyvät puolet ilman huonoja puolia. Minusta siis.

ladybird sanoi:
Sä et nyt oikein ymmärtänyt mun pointtia. ... Mutta mun mielestä alkaa mennä jo vähän liian pitkälle touhu, jos joku alkaa sen takia niitä ötököitä tuolla pyydystämään, kun jotkut muinaiset esi-isätkin on niitä syöneet.

No en varmasti ymmärtänyt pointtiasi, kun et tällaista pointtia tehnyt alkuperäisessä postauksessasi. En itsekään syö hyönteisiä, mutta ymmärrän kyllä, jos joku haluaa niin ravinnollisista syistä tehdä. Puunjuuret eivät ole ihmiselle kovin ravinteikasta syötävää, kuten varmaan itsekin ymmärrät.

En muutenkaan oikein ymmärrä näitä "musta mennään liian pitkälle jos... jätetään leipä pois ruokavaliosta / syödään pelkkää luomulihaa / syödään noin paljon kasviksia / vältellään kokonaan gluteenia / metsästetään tai kasvatetaan itse kaikki oma ruoka / syödään hyönteisiä / mikä tahansa muu valituksenaihe." Ihan oikeasti, eikö aikuiset ihmiset saa tehdä juuri niin kuin itse katsovat parhaaksi?

Musta on vähän outoa, että sun tarttee päästä pätemään niin vakaasti ettet edes pysy asiayhteydessä. Jos alunperin oli puhe paleoihmisten ruokailusta, ja miten se voisi kantaa nykyihmiseen joka istuu ja uhoaa pakkiksella, ja ostaa ruokansa marketista, niin aika kaukaa haettua on heittää jotain luolaihmisen elämäntapoihin liittyvää. Tai sitten näiden aboriginaalien fysiikkaan liittyvää. Jos nää aboriginaalit sais samat määrät ravintoa mitä esim. minä mun ruuista (eli sais tarpeeksi syödäkseen ja oikeassa suhteessa) niin niiden fysiikka olis ihan erilainen. Käytä pliis järkeä ennenku lauot provojas.

ChildInTime vei sanat suustani.

Edit. Tässä on nyt takana kohta 5 kuukautta täysin gluteenitonta elämää, poislukien 1 episodi miehen ostamien Ben&Jerry-purkkien kanssa (ei kehdannut kieltäytyä, kun toinen hyvää hyvyyttään toi..). Itse huomasin hyvin vahvasti eron olossa ja vatsan toiminnassa gluteenin syömisen jälkeen, ja alan pikkuhiljaa olla sitä mieltä, että tulen elämään loppuikäni gluteenittomalla ruokavaliolla.

Paleo/primal -jutut on minusta enemmän arvovalinta kuin mitään muuta. Sellainen päätös, että alkaa syömään vain luomulihaa/riistaa, kasviksia jne. tehotuotettujen eineksien jms. sijasta. Turhaa siitä on alkaa sen enempää stressaamaan. Minulla on kavereita jotka eivät syö tonnikalaa tai käytä nahkaa. Turha siitä on tehdä mitään numeroa.

Itselleni paleo sopii todella hyvin. Jaksaminen, vireystilat ovat parantuneet ja paleo ei tunnu miltään dieetiltä. Olen myös kerännyt henkilökohtaista seurantaa varten faktatietoa mm. kehonkoostumuksestani ja veriarvoista. Kolesterolit ovat muuttuneet parempaan suutaan dieetin ollessa "väärä" ja syödessäni suosituksia enemmän proteiinia ja tyydyttynyttä rasvaa. Onkin ollut mielenkiintoista miten veriarvoni ovat paremmat kuin siskoni joka noudattaa virallisterveellistä linjaa :)

2. Väitän, että syömällä kutakuinkin "luonnollista" safkaa kuten paleoon ja primaaliin kuuluu, ja noudattamalla muita primaaliajattelun periaatteita (älä syö prosessoitua tavaraa säilöntäaineiden ja lisäaineiden takia, älä syö "tarpeettomia" aineita kuten makeutusaineita) vois mikä tahansa ihminen, oli se luolamies tai nykyihminen, elää pidempään ja terveellisemmin.

Mä en usko, että kukaan tässä keskustelussa on missään vaiheessa noita prosessoituja valmisruokia, säilöntäaineita tai lisäaineita puolustellutkaan. Mutta mitä vikaa on esim. kaurassa ja tattarissa? Niillä on lukuisia terveyttä edistäviä vaikutuksia, mutta niitä ei tän primal/paleo-ajattelun mukaan saa syödä sen takia, koska luolamiehetkään ei niitä syöneet. Se on musta vähän hölmö ajattelutapa. Ite ainakin työnnän suuhuni sellasta ruokaa, joka on tutkitusti terveellistä, söi luolamiehet sitä tai ei. Ja jos nyt haluaa ottaa mallia jonkun ihmisryhmän ruokailutottumuksista niin mä ottaisin malliksi mieluummin japanilaiset kuin luolamiehet. Japanilaiset on maailman tervein ja pitkäikäisin kansa.

Eli vähän niinku rautakangesta väännettynä: Jos syöt terveellisemmin, elät terveellisemmin.

Pointti onkin se, että onko esim. urheilijalle, jolla on suuri kaloritarve, tällanen luolamiesruokavalio se terveellisempi vaihtoehto? Onko terveellisempää saada se energia lataamalla kroppa fruktoosilla ja rasvalla kuin käyttämällä monipuolisempia hiilarinlähteitä? Mä en tiedä vastausta. Epäilen kyllä vähän varsinkin tuota fruktoosin suurkulutusta jo esim. sillä perusteella, että ihmisen maksan fruktoosinsietokyky on aika rajallinen.

Musta taas on vähän outoa, että luolamiesruokavalion fanittajat vetää aivan järkyttävän herneen nenäänsä aina kun sitä luolamiesruokavaliota joku vähänkin erehtyy kritisoimaan ja kyseenalaistamaan. Minkä takia siitä ei voi keskustella? Välillä tuntuu, että tää koko luolamiesvililtys on uusin ortoreksian ilmenemismuoto. Sen verran suuri tunnelataus tuntuu asiaan liittyvän. Melkein kuin uskovaisten kanssa keskustelis.

Ihan oikeasti, eikö aikuiset ihmiset saa tehdä juuri niin kuin itse katsovat parhaaksi?

No ihan oikeasti, jos ette halua kuulla mitään kritiikkiä saatika keskustella aiheesta, niin kannattaa varmaan laittaa tonne tän ketjun ensimmäiseen viestiin, että ketjussa ei saa esittää kritiikkiä. Ei se oo kyllä mitenkään miellyttävää keskustella paleon/primalin hyödyistä/haitoista, kun osa keskustelijoista tuntuu ottavan keskustelun henkilökohtaisena hyökkäyksenä.

Mutta mitä vikaa on esim. kaurassa ja tattarissa? Niillä on lukuisia terveyttä edistäviä vaikutuksia, mutta niitä ei tän primal/paleo-ajattelun mukaan saa syödä sen takia, koska luolamiehetkään ei niitä syöneet.

Paleossa ei koska "luolamiehetkään eivät syöneet", primaalissa sietokykyjen rajoissa. Tämänkin oisit voinut lukea alkupään posteista eikä nostaa vanhaa jo käsiteltyä juttua.

Pointti onkin se, että onko esim. urheilijalle, jolla on suuri kaloritarve, tällanen luolamiesruokavalio se terveellisempi vaihtoehto?
Ei. Mutta onko urheilu terveellistä? Excellent question, watson.

Onko terveellisempää saada se energia lataamalla kroppa fruktoosilla ja rasvalla kuin käyttämällä monipuolisempia hiilarinlähteitä?
Miksi "ladata kroppa fruktoosilla?" Ootko jostain saanut sen idean, että se ois paleossa/primaalissa tavoite? Ootko jostain saanu sen idean, ettei paleossa olisi monipuolisia hiilarinlähteitä? Kasvisruokavaliossa on hiilareiden laatu aika top-notch. Paleossa ei vältellä kasviksia. Yks ynnä yks.

Mä en tiedä vastausta. Epäilen kyllä vähän varsinkin tuota fruktoosin suurkulutusta jo esim. sillä perusteella, että ihmisen maksan fruktoosinsietokyky on aika rajallinen.
Kerro mulle mistä vitusta revit "fruktoosin suurkulutuksen" ja miten/miksi yhdistät sen primaaliin?

Musta taas on vähän outoa, että luolamiesruokavalion fanittajat vetää aivan järkyttävän herneen nenäänsä aina kun sitä luolamiesruokavaliota joku vähänkin erehtyy kritisoimaan ja kyseenalaistamaan.
Kritisoi, kyseenalaista, mutta tee se muillakin perusteilla kuin vaan "musta tuntuu" ja akkamaisella "pakko päästä sanomaan" mentaliteetilla, kun oikeasti näytät olevan aivan pihalla tästä skenestä.

Minkä takia siitä ei voi keskustella? Välillä tuntuu, että tää koko luolamiesvililtys on uusin ortoreksian ilmenemismuoto. Sen verran suuri tunnelataus tuntuu asiaan liittyvän. Melkein kuin uskovaisten kanssa keskustelis.
Reppana :( Sua on loukattu, ja olet nyt uhri kun luolamieskummajaiset käyvät kimppuusi. Toivottavasti selviät.

No ihan oikeasti, jos ette halua kuulla mitään kritiikkiä saatika keskustella aiheesta, niin kannattaa varmaan laittaa tonne tän ketjun ensimmäiseen viestiin, että ketjussa ei saa esittää kritiikkiä. Ei se oo kyllä mitenkään miellyttävää keskustella paleon/primalin hyödyistä/haitoista, kun osa keskustelijoista tuntuu ottavan keskustelun henkilökohtaisena hyökkäyksenä.

No mutta sun kritiikki ja "keskustelu aiheesta" on juurikin sitä, että äimistelet ääneen provoillen ja sitten kun metsä vastaa niin otat akkamaisen uhriroolin ja mietit miksi ihmiset ei diggaa että niiden elämäntapaa kritisoidaan tietämättä ja kokeilematta ensin josko se vois itsellekkin toimia.
Mun vinkki sulle: Kokeile primaalia, ja pidempään kuin se 4 päivää mikä kestää että keho tottuu. Tosin uskon ettei se sulle ole hyvä, koska olet jo valintasi tehnyt.

Oon ite sairaan huono siteeraamaan mitään kun lähes kaikki perustuu kokemukseen. Oon varmaan kasvanu jo "miksimiksi" vaiheen yli siinä ala-asteelta yläasteelle siirtymisen aikana.

No voi kun sitä nyt käydään kuumana :D oikeesti rauhotu jo, ei tässä maailman isoimmasta asiasta ole kysymys (tosin taitaa olla sulle aika pelottavan tärkeä asia nää syömiset)

Miksi "ladata kroppa fruktoosilla?" Ootko jostain saanut sen idean, että se ois paleossa/primaalissa tavoite? Ootko jostain saanu sen idean, ettei paleossa olisi monipuolisia hiilarinlähteitä? Kasvisruokavaliossa on hiilareiden laatu aika top-notch. Paleossa ei vältellä kasviksia. Yks ynnä yks.

No mistä muista kasviksista saa hiilareita kuin hedelmistä? Siis onhan sitä muissakin kasviksissa, mutta niin häviävän vähän, että ei voida edes laskea energiaksi.

Kerro mulle mistä vitusta revit "fruktoosin suurkulutuksen" ja miten/miksi yhdistät sen primaaliin?

Jos energia otetaan hiilareista, ei luolamies-ajattelun mukaisessa ruokavaliossa oo juuri muuta vaihtoehtoa kuin ladata kroppa fruktoosilla.

Hassua, että sä sanot ensin näin:
Kritisoi, kyseenalaista, mutta tee se muillakin perusteilla kuin vaan "musta tuntuu" ja akkamaisella "pakko päästä sanomaan" mentaliteetilla
ja sitten heti perään näin:
Oon ite sairaan huono siteeraamaan mitään kun lähes kaikki perustuu kokemukseen.

Mutta joo, voisin mä kokeillakin Paleota/primalia, jos sille ois olemassa jotain tutkimukseen perustuvaa tukea. Eli esim. jotain tutkimuksia siitä, että viljoja ei kannata syödä. Tällä hetkellä tilanne on sen suhteen kuitenkin aika onneton.

Oon varmaan kasvanu jo "miksimiksi" vaiheen yli siinä ala-asteelta yläasteelle siirtymisen aikana.

Se on muuten ihan tervettä ja jopa suositeltavaa kyseenalaistaa asioita.

No mistä muista kasviksista saa hiilareita kuin hedelmistä? Siis onhan sitä muissakin kasviksissa, mutta niin häviävän vähän, että ei voida edes laskea energiaksi.

Ihan vaan näin ohimennen, mutta esim bataatit, perunat, juurekset yms sisältää aika paljon hiilareita.

Jos energia otetaan hiilareista, ei luolamies-ajattelun mukaisessa ruokavaliossa oo juuri muuta vaihtoehtoa kuin ladata kroppa fruktoosilla.

Meikällä ainakin suurin osa energiasta tulee rasvoista, suurimmat annokset hiilaria ennen ja jälkeen treenien.

Jatkakaa.

No voi kun sitä nyt käydään kuumana :D oikeesti rauhotu jo, ei tässä maailman isoimmasta asiasta ole kysymys (tosin taitaa olla sulle aika pelottavan tärkeä asia nää syömiset)

Rauhotuin. Ja kyllä, syöminen on mulle pelottavan tärkeä asia. Tykkään filosofoida, että kun syön oikein, niin ei tarvi treenata niin kovaa. :)

Alan uskomaan, että oon ite ihan pihalla, eikä mun kannata sua vastaan alkaa väitteleen. :/ Bataatti? Peruna? Porkkanat? Punajuuret?

Joo... Taidan olla pihalla. Siis oikeasti, en nyt tarkota "muka-alistua" vaan siis oikeasti. Joko sä tiiät vitusti, tai et ollenkaan, mutta pakko se on kohta uskoa että oon väärässä.

Mikä tuosta tekee hassua? Se, että et oo kokeillu jotain ja koitat hulluna päteä ja kepittää konseptia kumoon, se on minusta hassua. Ite ninjailen silleen nää mun mökellykset että pyrin pitämään kuitenkin jonkun kokeilupohjan, että jos joku kysyy mistä tiiän että tää ja tää juttu toimii, ni voin sanoa: Oon kokeillu viimiset pari vuotta ja olo on parempi kuin aiemmin, tulokset nousee, näytän paremmalta, paino on tippunu jne. Voi se olla jostain muustakin, mutta jos teen muutoksia ruokavalioon, ei se ole ihan järjettömän vaikeaa huomata onko siitä hyötyä vai ei.

Mutta joo, voisin mä kokeillakin Paleota/primalia, jos sille ois olemassa jotain tutkimukseen perustuvaa tukea. Eli esim. jotain tutkimuksia siitä, että viljoja ei kannata syödä. Tällä hetkellä tilanne on sen suhteen kuitenkin aika onneton.
Eli toisin sanoen pelkäät epäonnistumista. Ei se mitään. Olin pitkään samanlainen esim ton IFän kans. Sille tosin löytyy varmaan enemmän tukea kuin paleolle.

Ja pakko vielä ihan sivunoottina: Jossain thredissä, oliko jopa tässä, tyrmäsit hulluna nuita "virallisia tutkimustuloksia" ja miten niihin ei voi luottaa. No, miten on, tarvitko sinä niitä tuloksia sittenkin vaikka ne on niin epäluotettavia? Tarviiko sulla siis olla joku tukipiste mihin luottaa ennenkuin uskallat käyttää omaa kehoa koekaniinina näinkin "vaaralliselle" operaatiolle kuin syödä primaalisti pari viikkoa? Käveletkö teippi perseessä?

Meikällä ainakin suurin osa energiasta tulee rasvoista, suurimmat annokset hiilaria ennen ja jälkeen treenien.
Jatkakaa.

Tälle peukkua.

Mikä tuosta tekee hassua?

No esim. se, että sä ripität mua siitä, kun mutuilen liikaa ja samalla sanot, että kaikki sun tieto perustuu mutuiluun.

Eli toisin sanoen pelkäät epäonnistumista. Ei se mitään. Olin pitkään samanlainen esim ton IFän kans. Sille tosin löytyy varmaan enemmän tukea kuin paleolle.

Pelkään epäonnistumista? Enemmänkin kyse on siitä, että mä haluaisin saada aika vahvat perusteet ennen kuin muutan ruokavaliotani noin radikaalisti ja luovun esim. kaurapuurosta. Mun kroppa ainakin voi hyvin viljaa sisältävällä ruokavaliolla.

Ja pakko vielä ihan sivunoottina: Jossain thredissä, oliko jopa tässä, tyrmäsit hulluna nuita "virallisia tutkimustuloksia" ja miten niihin ei voi luottaa. No, miten on, tarvitko sinä niitä tuloksia sittenkin vaikka ne on niin epäluotettavia?

Joo ja missäköhän mä oon väittänyt, että viralliset tutkimukset on epäluotettavia? Ois ihan mielenkiintosta tosiaan tietää :rolleyes:

Ja tuosta perunasta.. Eikös se ollut jonkun primal/paleo/luolamies/muu hömpötys -ajattelun mukaan kans kiellettyjen listalla sen sisältämän tärkkelyksen takia?

e: Kaurapuuroa fanitan varsinkin beeta-alaniinin takia, joka on myös erityisen hyvin imeytyvässä muodossa keitetyssä kaurapuurossa.

No esim. se, että sä ripität mua siitä, kun mutuilen liikaa ja samalla sanot, että kaikki sun tieto perustuu mutuiluun.
Kaikki mun tieto perustuu empiiriseen kokeiluun. Oikeastaan sanoitkin sen minkä mun piti kuulla: Ei kenelläkään oikeasti kiinnosta miten "sulla" menee, vaan se miten jokainen itse vois maksimoida tulokset ja hyödyn. Eli hyvä pointti. Ois pitäny tarkentaa joka kohdassa että "olen kokeillut puolitoistavuotta olla paleolla ja näkemykseni ovat seuraavanlaiset." Teen niin jatkossa.

Pelkään epäonnistumista? Enemmänkin kyse on siitä, että mä haluaisin saada aika vahvat perusteet ennen kuin muutan ruokavaliotani noin radikaalisti ja luovun esim. kaurapuurosta. Mun kroppa ainakin voi hyvin viljaa sisältävällä ruokavaliolla.
Tykkäsin ite vetää kaurapuuroa jo siinä määrin ennen tätä paleohommaa, että ajattelin monesti jo illalla minkälaisen satsin puuroa keitän aamulla, eli aika tosi kovassa kaurakoukussa olin. Eikä se varmasti paha asia ole, mutta kun jätin sen pois tuli kevyempi olo. Vaikka kauran pitäis toimia just hyvin massun kannalta jne. Tämä on tosin vain mun empiirisen kokeilun (kauraa on-off-on-off kunnes lopulta lopullisesti off) tulosta, ja näkemykseni asiasta.

Joo ja missäköhän mä oon väittänyt, että viralliset tutkimukset on epäluotettavia? Ois ihan mielenkiintosta tosiaan tietää :rolleyes:
Ehkä se et sitten ollut sinä, mutta tärkeintähän on että juuri sinä tiedät onko väitteeni totta vai ei. Sinähän sen vain tiedät.

Ja tuosta perunasta.. Eikös se ollut jonkun primal/paleo/luolamies/muu hömpötys -ajattelun mukaan kans kiellettyjen listalla sen sisältämän tärkkelyksen takia?
"Eikö se ollut" on jo merkki siitä ettet tiedä mistä puhut. "Muu hömpötys" taas tukee tätä mun provoilukuvaa susta. Primaaliajattelun mukaan urheilijat, kestävyys ja nopeusvoima ja tämmöset URHEILIJAT jotka tarvii palauttaa niitä horppatasoja jotka mm. ysikymppinen selittää loistavasti sielä yhessä thredissä, ovat niitä jotka selkeesti tarvii hiilareita. Ja siihen sitten liittyy makrojen ajoitus, eli treenin ympärillä syödään ne tärkkelyspitoset hiilarit. Ite syön kerran-kaks viikossa, kun treenaan "kovaa" vaan kerran pari viikossa. Muut treenit on pitkin päivää tehtyjä voimaliikkeitä. Ei nyt liity ehkä tähän, mutta jos valottaa miksi noita juureksia syödään jne.

EDIT: Ennenkuin kysyt miksi syön vaan kerran-kaks viikossa, korjaan: Syön tärkkelyspitoisia hiilarilähteitä kerran-kaks viikossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom