Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sisäelimistä syön maksaa, munuaisia, kieltä, vatsaa, suolia, aivoja, verta (ei nyt sisäelin, mutta liittyy nyt tähän kumminkin). Suuri osa noista tulee kalasta, jota kalastan päivittäin, monet myös hirvieläimistä joita naapuri metsästää ja myy sopuhintaan meille. Valmistustapa on joko raakana syöminen - noin puolet ajasta - ja yleensä jos jotain kypsennän niin silloin haudutan hitaasti rasvassa tai höyrystän.

Ihan mielenkiinnosta, syötkö mykyrokkaa tai tappajaiskeittoa? Opettelin tekemään sitä itse ja tein mummon kanssa pakastimen täyteen mykyrokkaa... Veri+ihrapihvi- ja sisäelinkeittoa.

Ihan mielenkiinnosta, syötkö mykyrokkaa tai tappajaiskeittoa? Opettelin tekemään sitä itse ja tein mummon kanssa pakastimen täyteen mykyrokkaa... Veri+ihrapihvi- ja sisäelinkeittoa.

En ole koskaan tehnyt, voisi ehkä joskus kokeilla noista ei-kasvi-versioita.

Uzeehin läpät saa kyllä tälläsen vannoutuneen paleomiehenkin kysymään, että mitä vittua?

Ei mun jutut mitään "läppiä" ole.

Mää vaadin kyllä kuvia näistä suoli-safkoista or didn't happen! :D Mitä on mykyrokka ja tappajaiskeitto? Kuulostaa ihan ku ois lyöty kouraan menu Taru Sormusten Herrasta. Ja siis nämä ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Oikeasti.

Ei mun jutut mitään "läppiä" ole.

Minä itse asiassa sanoisin, että tuo sun touhu on hyvin lähellä joidenkin eskimoiden ruokavaliota. Siellä menee kans paljon sisäelimiä, lihaa ja eläinrasvaa. Kasvisten syönti on myös noilla leveyksillä aika lähellä nollaa. Ihan hyvin sillä varmasti hengissä pysyy ja mahdollisesti jopa suhteellisen terveenäkin. Saattaapa sillä treenikin kulkea. Inuiiteilla on tosin erilaisia sopeutumia tuohon ruokavalioonsa kuten suurentunut maksa.

Rispektiä myös tuosta, että ruoka tulee lähes suoraa metsästä/vedestä pöytään :)

Mutta tuo ei ihan varmasti ole Homo Sapiens lajille se optimaalisin ruokavalio, kuten sinä tunnut ajattelevan. Kädelliset eivät missään vaiheessa ole olleet puhtaasti lihansyöjiä, eivätkä monet ihmiset taatusti pystyisi ruokavaliotasi noudattamaan (ainakaan vapaaehtoisesti). Muutenkin monet noista sun tieteellisistä väittämistä on aikalailla perusteettomia, joten siksi ne ovat monien mielestä pelkkää "läppää".

Täältä pientä 'puolustelua' Uzeehin jutuille. Jonkun verran itse tullut noista luettua ja tuon tyylinen ruokavalio varmasti suhteellisen lähellä sitä, miten täällä on alunperin syöty. Paljon kalaa, riistaa, ehkä lintuja ja niiden munia sekä kaikki osat käyttöön tietenkin. Toki mukana on varmasti ollut osittain myös kasviksia, kuten marjat ja juuri yrttejä, lehtiä jne. maustamiseen. Ja varmaan myös jotain kaarnaa järsitty sekä hyönteisiä jne. :D Siis ennen viljelemisen aloitusta. Optimaalisesta terveydestä en sano mitään; en tiedä, mutta nykyinen malli sitä ei ainakaan ole. Kyllähän pohjoisen ihmiset suhteessa enemmän proteiinia ja rasvaa ovat kuitenkin syöneet kuin päiväntasaajan ihmiset mikä näkyy insuliiniresistanssissa.

Uzeeh tuntuu kuitenkin unohtavan, että tuollainen ruokavalio ei ole enää käytännöllinen K-market ihmisille ja myöskin hyvin vieras, kuten kommenteista voi päätellä. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista kokeilla tuollaista ruokavaliota parin kuukauden ajan. Tosin voi olla, että K-marketista ei oikeen kovin monipuolisesti löydy enää noita. Maksaa, sydäntä ja munuaista olen nähnyt ja joskus raakaa maksaa maistanutkin, hyi saatana :D Nykyisin menee kasviksia paljon ja kaikki raakana sekä kypsenttyä kalaa, lihaa ja munia. Extra energiaa voista, oliiviöljystä ja pähkinöistä. Ennen ja jälkeen harjotuksia hedelmiä ja hunajaa.

Sisäelimistä syön maksaa, munuaisia, kieltä, vatsaa, suolia, aivoja, verta (ei nyt sisäelin, mutta liittyy nyt tähän kumminkin). Suuri osa noista tulee kalasta, jota kalastan päivittäin, monet myös hirvieläimistä joita naapuri metsästää ja myy sopuhintaan meille. Valmistustapa on joko raakana syöminen - noin puolet ajasta - ja yleensä jos jotain kypsennän niin silloin haudutan hitaasti rasvassa tai höyrystän.

Mielestäni salaatinsyönti ei nyt paholaisesta aivan ole, mutten näe siihen minkäänlaista tarvetta tai hyötyä, ja haittoja taas löytyy (mm. myrkyt ja torjunta-aineet, kuidun aiheuttama vatsan sekaisin meno - joka tosin on yksilöllistä). Nahasta otan karvan pois.

Ei se pelkkä eläimensyönti kovin yksipuolista. Eläimiä on monenlaisia, voi toki maustaa aina eri tavalla, eri valmistustavat jne. Mielestäni suht yksipuolinen ruokavalio on vain hyvä asia, ei yleensäkään eläimet aina eri ruokia syö vaan suurimman osan aikaa samaa vanhaa perusruokaa, omassa tapauksessani kalaa, sisäelimiä ja poroa.

Lyön vetoa, että tämä jätkä hakee pilkkireissunsa jälkeen kaupasta saarioisten broilerpyöryköitä, jotka uittaa ketsupissa ja purskuttelee light-colalla hampaanvälit. Saisko susta jotain toppless-kuvaa ni vois tsekata ootko ruokavaliollas yhtä hyvässä kunnossa, kun nuo hehkuttamasi aborginaalit?

Minä itse asiassa sanoisin, että tuo sun touhu on hyvin lähellä joidenkin eskimoiden ruokavaliota. Siellä menee kans paljon sisäelimiä, lihaa ja eläinrasvaa. Kasvisten syönti on myös noilla leveyksillä aika lähellä nollaa. Ihan hyvin sillä varmasti hengissä pysyy ja mahdollisesti jopa suhteellisen terveenäkin. Saattaapa sillä treenikin kulkea. Inuiiteilla on tosin erilaisia sopeutumia tuohon ruokavalioonsa kuten suurentunut maksa.

Siitä koko jutun olen ottanutkin. Inuiitit elivät ennen länsimaitten tuloa äärimmäisen pitkään ja lähes taudittomasti, ainoastaan vähän oli esimerkiksi epilepsiaa. Koko ruokavalioni perustuu inuiteihin.

Lyön vetoa, että tämä jätkä hakee pilkkireissunsa jälkeen kaupasta saarioisten broilerpyöryköitä, jotka uittaa ketsupissa ja purskuttelee light-colalla hampaanvälit. Saisko susta jotain toppless-kuvaa ni vois tsekata ootko ruokavaliollas yhtä hyvässä kunnossa, kun nuo hehkuttamasi aborginaalit?

Tässä kuva minusta, /fit/ issä olijoille varmaan äärimmäisen tuttu: (Täysin naturell keho siinä mielessä että koskaan en ole painoja nostanut)

En tykkää toisia kamalasti arvostella, mutta toi sun anorektinen olemus varmasti kovin harvan silmään terveeltä näyttää.

En mielestäni tarvitse yhtään lisää lihasta. Juoksu sujuu aivan loistavasti, ajat mahtavia itselleni (Cooper 3750, 100m 12s, 35km 2h 15 min, 800m 2.10), ja omalla keholla homma toimii hyvin, yli kaksikymmentä leukaa, 30 dippiä, vähän päälle 100 punnerrusta, l-sit 10 sekunnin ajan. Terveenä olen pysynyt viimeiset vuodet eikä ongelmia ole, enkä ole miinuskaloreilla vaan pienellä plussalla kompensoidakseni pitkänmatkanjuoksun kalorivajetta.

En tykkää toisia kamalasti arvostella, mutta toi sun anorektinen olemus varmasti kovin harvan silmään terveeltä näyttää.

Pakko kompata kyllä tätä. Omakuva varmaan vähän hämärtynyt noista lihaspuheista päätellen.

Tosin terveen ihmisen kehonkuva on varmasti monella palstalaisellakin vähän vääristynyt sikaniskojen kisakuvien tuijottelusta. En nyt tarkoita, että pitäisin kaveria lihaksikkaana, mutta ei tuo hirveästi näytä eroavan alkuasukkaista, joita välillä tv:ssä näkee

En mielestäni tarvitse yhtään lisää lihasta. Juoksu sujuu aivan loistavasti, ajat mahtavia itselleni (Cooper 3750, 100m 12s, 35km 2h 15 min, 800m 2.10), ja omalla keholla homma toimii hyvin, yli kaksikymmentä leukaa, 30 dippiä, vähän päälle 100 punnerrusta, l-sit 10 sekunnin ajan. Terveenä olen pysynyt viimeiset vuodet eikä ongelmia ole, enkä ole miinuskaloreilla vaan pienellä plussalla kompensoidakseni pitkänmatkanjuoksun kalorivajetta.

Olen taas sitä mieltä että pitkänmatkan juoksijalla ei ole mitään asiaa tälläisellä foorumilla antamassa neuvoja aloittelijoille joiden tavoitteena on lihasten hankkiminen.

Hienoa että olet terve! Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi, totesin vaan että silmääni ja varmasti monen muunkin näytät hieman anorektiselta, siis lihakset polttaneelta.

Tosin terveen ihmisen kehonkuva on varmasti monella palstalaisellakin vähän vääristynyt sikaniskojen kisakuvien tuijottelusta. En nyt tarkoita, että pitäisin kaveria lihaksikkaana, mutta ei tuo hirveästi näytä eroavan alkuasukkaista, joita välillä tv:ssä näkee

Totta, mutta ei tarkoitus ollu mitenkään varsinaisesti kritisoida tyypin olemusta, vaan puheita mm lihaksikkuudesta ja yleistä asennetta. Totuus on kuitenkin ettei tuossa kropassa ole lihasta yhtään tavallista laihaa kadunkulkijaa enempää.

Olen taas sitä mieltä että pitkänmatkan juoksijalla ei ole mitään asiaa tälläisellä foorumilla antamassa neuvoja aloittelijoille joiden tavoitteena on lihasten hankkiminen.

Juuri näin. Vielä kun suurin osa neuvoista ja väittämistä ei perustu mihinkään yleisesti hyväksi havaituun tai tutkimuksiin, vaan ainoastaan omiin hyvin kapeisiin kokemuksiin. (mm. suositellaan varauksettomasti tuota omaa asiaa dieettaajille, vaikkei itsellä ole minkäänlaista kokemusta dieettaamisesta ja sen aikaisesta lihasten säilyttämisestä, jne)

Hienoa että olet terve! Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi, totesin vaan että silmääni ja varmasti monen muunkin näytät hieman anorektiselta, siis lihakset polttaneelta.

Lihasta ei koskaan ole ollut enempää, joten polttamisesta ei ehkä voi puhua :D

Totta, mutta ei tarkoitus ollu mitenkään varsinaisesti kritisoida tyypin olemusta, vaan puheita mm lihaksikkuudesta ja yleistä asennetta. Totuus on kuitenkin ettei tuossa kropassa ole lihasta yhtään tavallista laihaa kadunkulkijaa enempää.

Ja koska olen puhunut lihaksikkuudesta? En ole väittänyt itseäni lihaksikkaaksi.

Lihasta ei koskaan ole ollut enempää, joten polttamisesta ei ehkä voi puhua :D

Ja koska olen puhunut lihaksikkuudesta? En ole väittänyt itseäni lihaksikkaaksi.

En jaksa alkaa sanatarkkaan kaivamaan, josko suoraan olisit itseäsi lihaksikkaaksi väittänyt. Sanomisistasi on kuitenkin tullut sellainen kuva, että sulla ois saattanut olla edes jonkin verran lihasmassaa. Ainakin mainitset sitä olevan riittävästi, enkä ikinä olisi uskonut että tuommoisen kropan omistava sälli voi varauksetta suositella omia näkemyksiään dieettaajalle, joka pyrkii säilyttämään lihasmassansa tai kasvattamaan sitä. Sinä et voi moisen toimivuudesta mitään tietää, kun et edes itse ole koskaan kokeillut.

Mä oon tavallaan vähän kateellinen, että jätkä saa päivittäin poron ja hirven lihaa ja elää kuin eskimot. Saa nauttia luonnon antimista juuri selaisina kuin on tarkoitettukin. Toi osoittaa jo jonkunlaista kurinalaisuutta mikä on hienoa. Tavoitteet on vaan hieman erilaiset kuin useimmilla täällä, mutta mikäs siinä jos on onnellinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom