Presidentinvaalit 2012

Minua askarruttaa se, että miten muut maat suhtautuisivat kun Haavisto tulisi poikaystävänsä kanssa vierailulle. Voisin kuvitella, että jotain ongelmia tulisi esim. arabimaiden ja afrikkalaisten valtioiden kanssa. Ei minulla henkilökohtaisesti ole mitään Haavistoa vastaan, mutta mietityttää vain muun maailman reaktiot. Presidentti kuitenkin edustaa Suomea maailmalla.
Anyway, takaisin Pekkaan; siinä sitten supersuvaitsevaiset vähän köhisivät kun joidenkin Afrikan maiden ja joidenkin arabimaiden edustajat keiltäytyisivät kategorisesti olemasta missään tekemisissä moisen olennon, julkihomon, kanssa..."Mites ne nyt tolleen, ku me oltiin näin suvaitsevaisia ja he ei sit olleetkaan...kotouttaminen pitää varmaankin ulottaa jo kulttuurinrikastajien kotimaahan asti. Jotenki tää kyllä on valkoisen suomalaismiehen vika."
Olin tänään kuuntelemassa Haaviston luennon:
"4.11. Pekka Haaviston luento aiheesta War, conflicts and human rights, Joensuun kampus

YK:n ympäristöohjelman (UNEP) ja kansainvälisen kriisinhallintatyön asiantuntija Pekka Haavisto luennoi Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella 4.11.2011 aiheesta War, conflicts and human rights.

Tilaisuus on avoin kaikille, myös suurelle yleisölle, ja se järjestetään yliopiston salissa BOR100 (Yliopistokatu 7, metsätieteiden osaston rakennus) kello 12.15.–13.45."

Linkki

Siellä käsiteltiin just pääasiassa sotia, konflikteja ja niiden rauhanprosesseja ja jos Haavistolla ei ole ollut ongelmia Darfurin kapinallisten, somalian merirosvojen, al-shabaab ryhmän jäsenten tai Gaddafin, joiden kanssa hän on istunut samassa neuvottelupöydässä ja käynyt jopa itsenäisesti neuvottelemassa, kun YK, USA tai EU eivät ole olleet kiinnostuneita puheyhteyksien avaamisesta, niin vähän epäilen, ettei hänellä presidenttinä sen hankalampaa olisi.

Hauskana faktana muuten mainittakoot, että Somalian reissulla hän huomasi, että lähes koko Somalimaan nykyinen hallinto on kotoisin suomesta ja siellä pystyi neuvottelemaan suomeksi. Lisäksi oli juttua kahdesta suomessa kasvaneesta 23v. ja 19v. miehestä, jotka olivat käyneet suomessa kokkikoulun ja perustaneet sitten pizzerian Somaliaan, koska siellä byrokratian on kuulemma huomattavan paljon helpompaa. No uskon sen täysin, haukkuivat kuulemma paikallisia somalityöntekijöitään laiskoiksi, joita saa jatkuvasti olla patistamassa töihin ja kieltää khatin pureskelu :D Ne puheet, joissa kysytään, että mikseivät somalit muuta takaisin kotimaahansa ja tee maastaan parempaa ovat vähän vanhentuneita, koska he selkeästi tekevät sitä. Ollaan nyt perkele ylpeitä, että täältä viedään suomalaisia arvoja somaliaan... Ehkä me ollaan kohta veljeskansa :hyper:

Samaten oli juttua levottomimman Somalian alueen naisjärjestöstä, jotka ovat tehneet jo jonkin aikaa omaa aseistariisuntaa. He ostavat nuorilta pojilta rynnäkkökiväärit pois ja maksavat hänen koulunkäyntinsä. Kyllä siellä selkeästi on halua ja yrityksiä parantaa maata.

Mä kuuntelin erittäin kiinnostuneena Haaviston luentoa ja hänellä on ainakin paljon kansainvälisen diplomatian ja kriisikokemusta YK hommistaan. En sano, että olisin vielä päättänyt omaa ehdokastani mutta mä sain Haavistosta kyllä erittäin hyvin ensivaikutelman. Katsotaan miten äijä pärjää Tv-väittelyissä ja toivon henk. koht. että niissä käsiteltäisiin jotain muutakin välillä kuin aina sitä vitun taloutta.


Okei, Afrikassa voisi mennä läpi, jos Pekka sanoisi, että hän on kuullut tällaisesta muinaisesta valkoisen miehen taiasta, että AIDS paranee jos imee kullia, että sitä hän tässä vain, mutta en tiedä uskoisivatko muualla.
Ei ollut luennolla juttua kullin imemisestä mutta aika hauskaa juttua Haavisto heitti luennollaan. Ilmeisesti siis Darfurin sotilaat eivät esim. tiedä, että muuallakin maailmalla osataan käsitellä rautaa ja sepäntaitomyytit tuntuvat olevan samanlaisia siellä kuin täällä.

Vaan siksi, että vaikka itsellänikin jäi yliopisto kesken, ja ollaan Pekan kanssa ikään kuin yhtä korkeasti koulutettuja, eli ylioppilaita, niin saatana vie, Suomen presidentti on sen verran korkea virka, että minusta siihen ei pidä ikinä, kenenkään, päästä oppisopimuskoulutuksella. Vaikka vihreiden silmissä homous varmaan vastaakin tohtorin papereita, niin olen eri mieltä.
Tietyssä mielessä olen kyllä samaa mieltä koulutuksesta mutta on sillä jo pitkä työkokemus kansallisesta ja kansainvälisestä politiikasta, että kyllä mä väittäisin Haavistolla kannustimia olevan pressaksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
se on vähän niin, että Suomen pitää lopettaa kehitysapu, heittää neekerit vittuun ja ihan sama mitä ulkomaailma siitä miettii. Me ollaan suomalaisia.

Sitten kun homo asettuu ehdokkaaksi ollaan huolissaan mitä ulkomaat tällaisesta pressasta ajattelisi.

On tää elämä vaikeaa. Taidan äänestää ihan vituttaan Haavistoa.

E: mä olen aina pitänyt itseäni melko oikeistolaisena. Mutta tuntuu, että pakkiksen keskuteluja seuratessa alan kääntymään enemmän ja enemmän sinne vihervasemmiston suuntaan.
 
E: mä olen aina pitänyt itseäni melko oikeistolaisena. Mutta tuntuu, että pakkiksen keskuteluja seuratessa alan kääntymään enemmän ja enemmän sinne vihervasemmiston suuntaan.

Aina kun mä alan luisua liikaa oikealle, ei tartte kuin tulla tänne lukemaan näiden sirmaxien sun muiden kilipäiden juttuja niin alkaa taas kohisten luistaa ajatusmaailma takaisin vasemmalle. Taidan äänestää ihan vaikka vittuillakseni Haavistoa myös.
 
Aina kun mä alan luisua liikaa oikealle, ei tartte kuin tulla tänne lukemaan näiden sirmaxien sun muiden kilipäiden juttuja niin alkaa taas kohisten luistaa ajatusmaailma takaisin vasemmalle. Taidan äänestää ihan vaikka vittuillakseni Haavistoa myös.

Kieltämättä samoja fiiliksiä ollut. Eli johtopäätös, yksi vitun sama mitä puoluettä äänestät. äänestä sitä joka henkilönä sopii tehtävään parhaiten!
 
Mun mielestä homoseksualismi on sairaus, enkä halua että maamme päämies on homo.
Jep jep. Uskoisinko sua vai lääketieteen ja psykologian tutkijoita mieluummin, kun katsotaan mikä on sairaus? Onko myös kiinnostus blondeja kohtaan sairaus?

Mutta asiaan. Olen aina tuota vihervasemmistoa vastustanut, mutta Haaviston kohdalla meillä olisi mahdollisuus saada maan johtoon kansainvälisen tason diplomaatti, joka pärjää neuvottelupöydässä VARMASTI keskimääräistä valtionpäämiestä paremmin. Kun lähdetään neuvottelemaan ja väittelemään kansainvälisistä asioista, niin Haavisto pyyhkisi pöytää jokaisella tämänkin threadin kirjoittajista.

Valintani on kyllä vaikea, mutta saattaa kallistua silti ehkä Niinistöön.
 
Hakkarainen presidentiksi rajattomalla vallalla. Loppuu moni ongelma, epäilen kyllä että aika monta uutta ongelmaa saattaisi tulla tilalle ;)
 
Minä olen vakavissani miettinyt, että äänestäisin Paavo Väyrystä ainakin ensimmäisellä kierroksella.

Perustelut:
1) Koulutukseltaan Valtiotieteiden tohtori
2) Toiminut ministerinä viidellä eri vuosikymmenellä
3) Useimmin eduskuntaan vaaleilla valittu kansanedustaja (10kertaa)
4) Toimii myös itse yrittäjänä. Pyörittää nuorisokotia ongelmanuorille.
5) Vastusti euroa ministerinä olleessaan ja irtisanoutui ulkoministerin pestistä kun Suomi liittyi EU:hun.
6) Ehdotti jo EU-neuvotteluiden aikaan sitten että Suomelle olisi järkevämpää kehittää yhteistyötä muiden Pohjois-Euroopan valtioiden kanssa ja luoda ns "Pohjolan yhteisö". Kuulostaa nyt helvetin hyvältä idealta!!
7) Joutunut vasemmistomedian hampaisiin. Jatkuvasti hänestä keksitään mustamaalaavia ja vähätteleviä juttuja, joiden todenperäisyyttä ei edes yritetä osoittaa mitenkään. Henkilökohtaisesti koen sen vaan vastenmieliseksi. Kai ihmisillä omat aivot on ja mihinkään "kansalliseen koulukiusaukseen" on väärin innostaa tuulipukuja.

Minusta Paavon johdolla voisimme alkaa availemaan yhteistyön mahdollisuuksia muiden Pohjoismaiden kanssa. Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska voisivat tehdä yhteisen liiton. Ja ehkäpä Saksa, Belgia, Hollanti ja Viro voisivat vielä liittyä siihen? Pelkästää se, että näitä neuvotteluita alettaisiin käymään olisi hyvä varoitus Etelä-Euroopan valtioille.
 
Pelkästää se, että näitä neuvotteluita alettaisiin käymään olisi hyvä varoitus Etelä-Euroopan valtioille.

Pelkästään se että Paavo valittaisiin presidentiksi olisi hyvä varoitus poliitikoille että nyt kansa on lopullisesti kyllästynyt järjestelmään. Ensin persujen vaalivoitto ja sitten paavo presidentiksi.
 
Pelkästään se että Paavo valittaisiin presidentiksi olisi hyvä varoitus poliitikoille että nyt kansa on lopullisesti kyllästynyt järjestelmään. Ensin persujen vaalivoitto ja sitten paavo presidentiksi.

Ei tarvitsisi kuin päästä toiselle kierrokselle.

Vaikkapa 30% äänistä Paavolle ekalla kiekalla, niin alkaisi poliitikoilla ja medialla olla palaverin paikka.
 
O
Minä olen vakavissani miettinyt, että äänestäisin Paavo Väyrystä ainakin ensimmäisellä kierroksella.

Perustelut:
1) Koulutukseltaan Valtiotieteiden tohtori
2) Toiminut ministerinä viidellä eri vuosikymmenellä
3) Useimmin eduskuntaan vaaleilla valittu kansanedustaja (10kertaa)
4) Toimii myös itse yrittäjänä. Pyörittää nuorisokotia ongelmanuorille.
5) Vastusti euroa ministerinä olleessaan ja irtisanoutui ulkoministerin pestistä kun Suomi liittyi EU:hun.
6) Ehdotti jo EU-neuvotteluiden aikaan sitten että Suomelle olisi järkevämpää kehittää yhteistyötä muiden Pohjois-Euroopan valtioiden kanssa ja luoda ns "Pohjolan yhteisö". Kuulostaa nyt helvetin hyvältä idealta!!
7) Joutunut vasemmistomedian hampaisiin. Jatkuvasti hänestä keksitään mustamaalaavia ja vähätteleviä juttuja, joiden todenperäisyyttä ei edes yritetä osoittaa mitenkään. Henkilökohtaisesti koen sen vaan vastenmieliseksi. Kai ihmisillä omat aivot on ja mihinkään "kansalliseen koulukiusaukseen" on väärin innostaa tuulipukuja.

Minusta Paavon johdolla voisimme alkaa availemaan yhteistyön mahdollisuuksia muiden Pohjoismaiden kanssa. Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska voisivat tehdä yhteisen liiton. Ja ehkäpä Saksa, Belgia, Hollanti ja Viro voisivat vielä liittyä siihen? Pelkästää se, että näitä neuvotteluita alettaisiin käymään olisi hyvä varoitus Etelä-Euroopan valtioille.
Käyn kauheaa sisäistä taistelua. Voisiko Väyrynen ollakkin hyvä jätkä? Paavoa todellakin mollataan tarpeettomasti. Ja jos näin kauan on pelannut politiikassa, niin pakko olla pelimiehiä. Sen verran löytyy Paavosta henkilökohtaista kokemusta, että myönsi yritykselleni 50% investointi tuen. Eli tuki ainakin kasvuyrityksiä ministerinä ollessaan.
 
Minäkin Paavoa pitänyt ihan idioottina mutta marian katsottuani tulin aivan muihin ajatuksiin, fiksun oloinen kaveri. En kyllä osaa yhtään sanoa vielä ketä äänestän.
 
Minusta Paavon johdolla voisimme alkaa availemaan yhteistyön mahdollisuuksia muiden Pohjoismaiden kanssa. Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska voisivat tehdä yhteisen liiton. Ja ehkäpä Saksa, Belgia, Hollanti ja Viro voisivat vielä liittyä siihen? Pelkästää se, että näitä neuvotteluita alettaisiin käymään olisi hyvä varoitus Etelä-Euroopan valtioille.

Se on vaan eri asia, että suostuisiko Saksa siihen. Toki ei ideana huono Suomen kannalta.
 
Se on vaan eri asia, että suostuisiko Saksa siihen. Toki ei ideana huono Suomen kannalta.

Niin. En osaa oikein ajatella asiaa Saksan kannalta. Ehkä heille olisi jonkinlainen Keski-Eurooppalainen malli parempi. Itävalta, Tsekki, Puola jne.. Siellä kun on niin tiivistä se yhteiselo jo nytkin. Saksa kuitenkin tarvitsee niitä halpoja puolalaisia työmiehiä yms.

Mutta kyllä tästä Pohjoismaisesta yhteistyöstä varmaan puhutaan jatkossa enemmän ja enemmän. Esimerkiksi uusimman Suomen Kuvalehden pääkirjoituksessa oli verrattu Ruotsia ja Suomea ja todetaan että ollaan hyvin samoilla linjoilla melkein kaikessa poliittisesti ja talouskin on jo valmiiksi samantapainen. Voisi kuvitella, että kahden näin samanlaisen valtion kannattaisi puolustaa yhteisiä etujaan, joita varmasti löytyy ja paljon. Sen SK:n pääkirjoituksen lopuksi todettiin, että "Nyt olisi oikea hetki pohtia pohjoismaista talouden ja politiikan liittoa".


Minäkin Paavoa pitänyt ihan idioottina mutta marian katsottuani tulin aivan muihin ajatuksiin, fiksun oloinen kaveri. En kyllä osaa yhtään sanoa vielä ketä äänestän

Just tätä minäkin tarkoitan.

Ja sen minä olen ainakin huomannut, että Väyrynen tekee oikeasti töitä tuon kampanjansa kanssa. Keskustasta ei tule mitään apua puolueelta. Edes kansanedustajat eivät auta Paavoa paskan vertaa. Taisi olla suurinpiirtein yksin ilmoittamassa ehdokkuudestaan. Ja yksin myös kiertää tuolla maakunnissa ja oli näemmä jopa jollain helvetin vihreiden "vaaliristeilylläkin", joka oli kuitenkin jossain hotellissa..
 
Thomas Wallgrenhan puhui edellisten eduskuntavaalien aikana "Kalmarin kruunusta". Tuo olisi siis Pohjoismaiden oma euro. Jos siihen vielä yhdistettäisiin yhteinen talous- ja finanssipolitiikka, niin se saattaisi olla realistinen idea. Miksi Norja sitten lähtisi tällaiseen mukaan on täysi kysymysmerkki. Joka tapauksessa, turha lähteä leikkimään pelkällä yhteisellä rahapolitiikalla, jos siihen ei haluta yhdistää talous- ja finanssipolitiikkaa. Menee ihan yhtä päin vittua kuin meni euron kanssa, jos pelkän rahapolitiikan tielle lähdetään.

Paljon täyspäisempi ehdotus tuo Wallgrenin idea on kuin tuo Väyrysen idea, jossa Pohjoismaisille valuutoille asettaisiin jotkin vaihteluvälit joita yritettäisiin keinotekoisesti ylläpitää, vaikka niiden arvoon kohdistuisi spekulatiivista painetta. Vituiks män, sanoo historiankirja, kun katsoo kohdasta "1970-luku" ja "snake in the tunnel".
Hänen mielestään oikea ratkaisu olisi se, että Suomella olisi oma markka, joka toimisi yhteisessä valuuttajärjestelmässä muiden pohjoismaiden kanssa. Näin kaikilla Pohjoismailla olisi omat valuuttansa niin kuin muilla Suomea lukuun ottamatta on nytkin.
http://www.hs.fi/politiikka/Väyrynen+Maailma+tarvitsee+maailmanvaluutan/a1305548769199

Toimittaja on ollut suht sekaisin, jos luulee että esim. Norjan ja Ruotsin kruunut on nykyisin kytketty johonkin valuuttajärjestelmään. Ne kelluvat vapaasti.
 
Jan Hurrihan on näköjään tullut järkiinsä tässä jossain välissä ja myöntää nyt euroalueen ongelmien perimmäisen syyn:
Kriisitoimet eivät ole millään tavoin puuttuneet yhteen alkuperäisistä ydinongelmista, euromaiden välillä ammottavien ali- ja ylijäämien räikeisiin eroihin ja maiden välisten kauppasuhteiden valtaisiin tasapaino-ongelmiin.

Euroalueen ylivoimaisesti suurinta vaihtotaseen ylijäämää ylpeilevä Saksa olisi voinut avittaa heikompia alijäämämaita tinkimällä omasta ylijäämästään heikompiensa hyväksi.

Sen sijaan Saksa on kasvattanut kauppaylijäämäänsä ja näin käytännössä pakottanut samalla heikompien kauppakumppaniensa alijäämiä yhä suuremmiksi.
http://www.taloussanomat.fi/kansant...sotku-kaatuu-lopulta-ekpn-syliin/201116166/12

Saksan talous- ja rahapolitiikkaa leimaa EDELLEEN karvaat kokemukset Weimarin tasavallan ajoilta. Saksalaiset ovat pitkään olleet valmiita uhraamaan työllisiä, kunhan vaan inflaatio pysyy kurissa. Haetaan kasvua ulkomaisesta kysynnästä eikä sallita talouden kasvaa kotimaassa. Sitten heilutellaan sormea "soosoo, vastuuttomat, kun olette antaneet taloutenne kasvaa". No jumalauta kun kaikki valtiot eivät voi pyrkiä samanlaiseen politiikkaan kuin mitä Saksa ajaa! Pitäisi ihan maalaisjärjen sanoa.

Jokuhan täällä yritti tähänkin vääntää jotain kotitalous/yritys-analogiaa. "Jos minä myyn niin ei ole mun vastuulla huolehtia siitä, että toisella on varaa ostaa." Juuri tämän takia kaikki menee niin päin vittua, kun kaikki pyritään mallintamaan jostain mikrotaloustieteen näkökulmasta.
 
Jokuhan täällä yritti tähänkin vääntää jotain kotitalous/yritys-analogiaa. "Jos minä myyn niin ei ole mun vastuulla huolehtia siitä, että toisella on varaa ostaa." Juuri tämän takia kaikki menee niin päin vittua, kun kaikki pyritään mallintamaan jostain mikrotaloustieteen näkökulmasta.

Tässä on yks fiksuimmista asioista mitä näissä keskusteluissa on sanottu.

(Tykkäsin tosin alkuperäisestä sanamuodosta enemmän :D )
 
Jan Hurrihan on näköjään tullut järkiinsä tässä jossain välissä ja myöntää nyt euroalueen ongelmien perimmäisen syyn:

http://www.taloussanomat.fi/kansant...sotku-kaatuu-lopulta-ekpn-syliin/201116166/12

Saksan talous- ja rahapolitiikkaa leimaa EDELLEEN karvaat kokemukset Weimarin tasavallan ajoilta. Saksalaiset ovat pitkään olleet valmiita uhraamaan työllisiä, kunhan vaan inflaatio pysyy kurissa. Haetaan kasvua ulkomaisesta kysynnästä eikä sallita talouden kasvaa kotimaassa. Sitten heilutellaan sormea "soosoo, vastuuttomat, kun olette antaneet taloutenne kasvaa". No jumalauta kun kaikki valtiot eivät voi pyrkiä samanlaiseen politiikkaan kuin mitä Saksa ajaa! Pitäisi ihan maalaisjärjen sanoa.

Jokuhan täällä yritti tähänkin vääntää jotain kotitalous/yritys-analogiaa. "Jos minä myyn niin ei ole mun vastuulla huolehtia siitä, että toisella on varaa ostaa." Juuri tämän takia kaikki menee niin päin vittua, kun kaikki pyritään mallintamaan jostain mikrotaloustieteen näkökulmasta.

Minusta Hurri on kyllä aina ollut tuota mieltä. En jaksa nyt googlettaa, mutta muistinvaraisesti näin on. Hurri vaan rommaroi niin paljon, ettei se aina näy. Omalla rahalla Kreikka varmaan olisi joutunut ongelmiin paljon aikaisemmin, kun ulkomaiset sijoittajat eivät olisi luottoneet sitä niin typerästi, mutta itse Kreikka on silti on velkaantunut. Ei tuo mikään luonnonlaki ole, että halpaa lainaa pitää ottaa. Kreikka on itse valinnut tuon tien, ei Saksa ole pakottanut sitä siihen.
 
Back
Ylös Bottom