Minua askarruttaa se, että miten muut maat suhtautuisivat kun Haavisto tulisi poikaystävänsä kanssa vierailulle. Voisin kuvitella, että jotain ongelmia tulisi esim. arabimaiden ja afrikkalaisten valtioiden kanssa. Ei minulla henkilökohtaisesti ole mitään Haavistoa vastaan, mutta mietityttää vain muun maailman reaktiot. Presidentti kuitenkin edustaa Suomea maailmalla.
Olin tänään kuuntelemassa Haaviston luennon:Anyway, takaisin Pekkaan; siinä sitten supersuvaitsevaiset vähän köhisivät kun joidenkin Afrikan maiden ja joidenkin arabimaiden edustajat keiltäytyisivät kategorisesti olemasta missään tekemisissä moisen olennon, julkihomon, kanssa..."Mites ne nyt tolleen, ku me oltiin näin suvaitsevaisia ja he ei sit olleetkaan...kotouttaminen pitää varmaankin ulottaa jo kulttuurinrikastajien kotimaahan asti. Jotenki tää kyllä on valkoisen suomalaismiehen vika."
"4.11. Pekka Haaviston luento aiheesta War, conflicts and human rights, Joensuun kampus
YK:n ympäristöohjelman (UNEP) ja kansainvälisen kriisinhallintatyön asiantuntija Pekka Haavisto luennoi Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella 4.11.2011 aiheesta War, conflicts and human rights.
Tilaisuus on avoin kaikille, myös suurelle yleisölle, ja se järjestetään yliopiston salissa BOR100 (Yliopistokatu 7, metsätieteiden osaston rakennus) kello 12.15.–13.45."
Linkki
Siellä käsiteltiin just pääasiassa sotia, konflikteja ja niiden rauhanprosesseja ja jos Haavistolla ei ole ollut ongelmia Darfurin kapinallisten, somalian merirosvojen, al-shabaab ryhmän jäsenten tai Gaddafin, joiden kanssa hän on istunut samassa neuvottelupöydässä ja käynyt jopa itsenäisesti neuvottelemassa, kun YK, USA tai EU eivät ole olleet kiinnostuneita puheyhteyksien avaamisesta, niin vähän epäilen, ettei hänellä presidenttinä sen hankalampaa olisi.
Hauskana faktana muuten mainittakoot, että Somalian reissulla hän huomasi, että lähes koko Somalimaan nykyinen hallinto on kotoisin suomesta ja siellä pystyi neuvottelemaan suomeksi. Lisäksi oli juttua kahdesta suomessa kasvaneesta 23v. ja 19v. miehestä, jotka olivat käyneet suomessa kokkikoulun ja perustaneet sitten pizzerian Somaliaan, koska siellä byrokratian on kuulemma huomattavan paljon helpompaa. No uskon sen täysin, haukkuivat kuulemma paikallisia somalityöntekijöitään laiskoiksi, joita saa jatkuvasti olla patistamassa töihin ja kieltää khatin pureskelu :D Ne puheet, joissa kysytään, että mikseivät somalit muuta takaisin kotimaahansa ja tee maastaan parempaa ovat vähän vanhentuneita, koska he selkeästi tekevät sitä. Ollaan nyt perkele ylpeitä, että täältä viedään suomalaisia arvoja somaliaan... Ehkä me ollaan kohta veljeskansa
Samaten oli juttua levottomimman Somalian alueen naisjärjestöstä, jotka ovat tehneet jo jonkin aikaa omaa aseistariisuntaa. He ostavat nuorilta pojilta rynnäkkökiväärit pois ja maksavat hänen koulunkäyntinsä. Kyllä siellä selkeästi on halua ja yrityksiä parantaa maata.
Mä kuuntelin erittäin kiinnostuneena Haaviston luentoa ja hänellä on ainakin paljon kansainvälisen diplomatian ja kriisikokemusta YK hommistaan. En sano, että olisin vielä päättänyt omaa ehdokastani mutta mä sain Haavistosta kyllä erittäin hyvin ensivaikutelman. Katsotaan miten äijä pärjää Tv-väittelyissä ja toivon henk. koht. että niissä käsiteltäisiin jotain muutakin välillä kuin aina sitä vitun taloutta.
Ei ollut luennolla juttua kullin imemisestä mutta aika hauskaa juttua Haavisto heitti luennollaan. Ilmeisesti siis Darfurin sotilaat eivät esim. tiedä, että muuallakin maailmalla osataan käsitellä rautaa ja sepäntaitomyytit tuntuvat olevan samanlaisia siellä kuin täällä.Okei, Afrikassa voisi mennä läpi, jos Pekka sanoisi, että hän on kuullut tällaisesta muinaisesta valkoisen miehen taiasta, että AIDS paranee jos imee kullia, että sitä hän tässä vain, mutta en tiedä uskoisivatko muualla.
Tietyssä mielessä olen kyllä samaa mieltä koulutuksesta mutta on sillä jo pitkä työkokemus kansallisesta ja kansainvälisestä politiikasta, että kyllä mä väittäisin Haavistolla kannustimia olevan pressaksi.Vaan siksi, että vaikka itsellänikin jäi yliopisto kesken, ja ollaan Pekan kanssa ikään kuin yhtä korkeasti koulutettuja, eli ylioppilaita, niin saatana vie, Suomen presidentti on sen verran korkea virka, että minusta siihen ei pidä ikinä, kenenkään, päästä oppisopimuskoulutuksella. Vaikka vihreiden silmissä homous varmaan vastaakin tohtorin papereita, niin olen eri mieltä.