Hirveä on täällä tarve pilkata Halosta ja Halosen kannattajia. Vaaleissa valitaan ihmistä suhteellisen merkityksettömään virkaan ja täällä on verenmaku suussa useimmilla.
Jotenkin tuntuu siltä, että kaikki omat ongelmat demonisoidaan nyt istuvaan presidenttiin, jonka kannattajat ovat hekin itse perkeleestä: "laiskoja äänestäjiä", "eivät seuraa päivänpolitiikkaa", "elämäntapaköyhiä, heikkolahjaisia tai muuten vain pulkasta pudonneita". Nuo muutamasta viimeisestä viestistä.
Olette te vain lapsellista porukkaa.
Ja löytyy samanlaista olematonta puhetta Niinistöstäkin ja samaa surkeutta on sekin kirjoittajajoukko.
Olin ja olen täysin vakuuttunut siitä, että kuka tahansa kolmikosta Vanhanen, Niinistö, Halonen luotsaisi tätä maata lähes olemattomilla presidentin valtaoikeuksilla ihan hyvin.
Nyt valitaan ihmistä, jonka tehtäväksi on määritelty lähinnä ulkopolitiikassa toimiminen. Ymmärtäisin Haloseen kohdistuvan vihan, jos meillä olisi tällä saralla jokin ongelma. Onko meillä? Tässä turvattomassa maailmassa elämme rauhassa ilman riitoja naapureiden kanssa. Kauempaakaan meitä ei kukaan uhkaa tai vihaa. Rauhaa turvaavat joukkomme ovat hyvässä maineessa maailmalla ja olemme integroituneet hitaasti mutta vakaasti pitkäaikaisen tavoitteemme mukaisesti moniin läntisiin instituutioihin. En tiedä, mitä presidentti on tehnyt väärin, mutta tuloksissa se ei näy. En tiedä mitä on jäänyt sitten tekemättä, mutta suurta se ei liene ottaen huomioon tilanteemme.
Näiden vaalien oleellisin anti Suomen tulevaisuudelle ei ole valittu presidentti vaan mahdollinen keskustan ja kokoomuksen lähentyminen ja siitä seuraava mahdollinen oikeistohallituksien sarja ja päivänpolitiikan polarisoituminen. Itse presidentti on tässä kokonaisuudessa vain sivutuote.