Prekariaatit ynnä muut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossa katsoin läpi tätä sivustoa ja ajatuksia. Minun korviini haiskahtaa eräänlaiselta populismilta jolla todellisuuden kanssa ei ole mitään tekemistä.. miksi näin? Eikö sitten turvatut työpaikat ole hyvä asia? Tietysti se on hyvä asia..

Mutta. Mistäs nämä työpaikat saadaan? Onko valtion rooli kyykyttää firmoja, tai kenties hankkia itselleen kaikki tuotantovälineet takaisin jotta työtä 'voidaan taata' ??

Tämä mallihan on jo nähty muualla maailmassa ja eipä tuo ole toiminut. Nythän jos Suomi todellisuudessa niin tekisi, tulisi se jäämään alakynteen markkinoilla maailmassa, joka valitettavasti säätelee myös täälläkin olevaa työtä ja sen tuottavuutta. Luuleeko nämä arvon herrat ja leidit ihan oikeasti, että Suomella on vara eristäytyä omaan kupuunsa ja pyörittää 'taloutta'? Nythän jos ajatellaan käytännön kannalta, niin taitaa tulla tappiota tästä enemmän kuin hyötyä. Tällä tuskin enää edes voitaisiin tavoitella minimaalista länsimaiden elintasoa jokaisen kansalaisen kohdalla.

Mistä johtuu, että tällaiset liikkeet politisoituvat niin radikaalisti, eivätkä näe miten markkinatalous toimii?

Miksi kaikilla on oikeus työhön omilla ehdoillaan? Ja miksi työnantaja on sitten vihollinen, varsinkin jos se ei ole valtio? Miksi työntekijän ei tarvitse kehittää omaa osaamistaan markkinakelpoisiksi ja myydä sitä, vaan oletetaan että jonkinlaisella ihmisoikeudella heidät on pakko palkata 'mielekkäseen työhön hyvillä eduilla'?

Miksi nämä aktivistit eivät perusta yrityksiä, ja palkkaa toisiaan sinne hyville eduille ja palkoille? Miksi nämä aktivistit eivät selitä meille tynnyrin ulkopuolella asuville mikä paha globalisaatiossa on? Se on käsite, työkalu. Itsessään se tuskin omaa negatiivista arvoa?

Miksi nuoret, jotka pukeutuvat kalliimpiin vaatteisiin kuin monet muut työttömät, riehuvat ja sanovat että puretaan pahaa oloa sen sijaan, että loisivat sitä maailmaa jossa haluavat elää, todellisuuden ehdoin? Kyllä minäkin haluaisin lentää, mutta en minä lintuja kivitä sen takia että ne voi ja minä en. Se on vaan tosiasia ja pitää keksiä jotain muuta.

Miksi korkeakoulut, erityisesti yliopistot ovat kovasti poliittisten nuorten hallussa, joilla on yhtä paljon tietoa asioista kuin minullakin, mutta minä tiedän sen että minä en tiedä tarpeeksi asioita jotta voisin 'seisoa yhden lipun alla'? Mikä saa nuoren sitoutumaan johonkin liikkeeseen niin vahvasti heti, jotta kun tulee niitä seiniä vastaan niin on helpompi kieltää tosiasiat ja... niin, propagandaksi sitä myös kutsutaan.

Jos kerran hyvinvointi on kiinni palkan pienuudesta, sen puuttumisesta, sen asian varmaankin ratkaisee raha? No mistä sitä rahaa saa? Täällä on koulutus toistaiseksi suhteellisen halpaa, melkein ilmaista. Kannattaa kokeilla. Miksi nämä aktivistit ynnä muut eivät usko siihen että jokainen luo oman onnensa? Miksi he luulevat, että kun tarpeeksi kovaa huutaa, niin joku antaa periksi? Miksei he itse rupea edistämään omaa asiaansa tekemällä niitä asioita joista pauhaa, esim muuttamalla yritysmaailmaa näyttämällä esimerkkiä, tai luomalla vahvaa kenttää opiskelijoiden keskuudessa, siis sellaisten jotka ovat menossa maailmalle tekemään jälkeä, ja minkä takia nämä henkilöt, jotka yleensä eivät ole poliittisesti sitoutuneita, eivät innostu heidän ideoistaan? Miksi he eivät yritä rekrytoida kaikkia talouden ja muun ehdoilla, vaan koittavat populismilla saada porukkaa vihaiseksi? Epäkohtia saa näyttää ilman että tietää ratkaisuja, mutta ehdotuksia voisi olla muutkin kuin ybervasemmistolaiset suunnat, joita vasemmistolaisetkin paheksuvat ja näin antavat vain huonoa mainetta heille.

Yritän nyt rakentavaa lähestymistä enkä nimittele ketään tai paljasta omaa kantaani, ja tämän asian lähestymien ei tee minusta oikeistolaista, vaan henkilöä jolla on kysymyksiä ja joka on poliittisesti sitoutumaton ja pitää sitoutuneita vähän pöllöinä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietämättömyyttään. Vain sivistys ja asioista perillä oleminen voi taata sen että maailma pelaa oikein. Onneksi näille tietämättömille prekariaateille riittää tietäviä vastavoimia tässä maassa, ja ne jäävät pelkiksi marginaali-ilmiöiksi.

Tietämättömyyden lisäksi taitaa noita aatteita kannattavia nykynuoria vaivata jokin käsittämätön itsesääli ja laiskuus. Ei haluta sitoutua vahvaan suomalaiseen selviämiskulttuuriin vaan valitetaan heti jos joutuu menemään pätkätöihin opiskelujen ohella. Sen lisäksi ettei haluta ottaa vastuuta muista, ei kyetä ottamaan vastuuta itsestäkään.

Niin.. Mitenkähän tuota purkaisi.. Mä ainakin näen nuo prekaarit ynnä muut elämäntapa protestoijat huvittavana ilmiönä. Ilmeisestti kaikki alkaa siitä kun ensimmäisen kerran teininä tajuaa, kuinka epäreilu paikka maailma on. Tajuaa myös sen, että "Hei, täähän on muodikasta!". Siis mukaan vaan. On kiva protestoida kun siitä saa huomiota ja tiedostavan nuoren maineen. Tämä ilmenee valtavana protesti-pinssirykelmänä laukussa. Voi sitä oikeassa olon riemua.

Seuraava pykälä on se kun nämä kaiken vastustajat menevät yliopistoon ja keksivät politiikan. Siellä kuunnellaan tietyn puoluekirjan omaavaa yhteiskuntatieteiden proffaa ja nyökytellään kilvan. Marxit luetaan erityisellä huolella. Siinä vaiheessa kun tulee ensimmäisen kesäduunit aika, hommat ilmeisesti menevät metsään. Homma ei toimi niinkuin on siihen asti luullut. Joutuu tekemään jopa paskaduuneja.

Osa porukasta unohtaa koko aatteen tässä vaiheessa, mutta jotkut jatkavat mielenosoituksiaan innolla. Hurjimmat sitten päätyvät näihin absurdeihin ryhmittymiin, jotka ovat jo niin pihalla että ei enää edes hävetä tulla esim. suoraan TV-lähetykseen selittämään omia esikoulutasoisia päätelmiään siitä kuinka hommat toimii helvetin hyvin vaikka kukaan ei sinänsä tee mitään.

Mulle tulee noista prekariaateista mieleen semmonen zombie-lauma, niinkun esim. George Romeron "Day of the Dead":ssa, jos ymmärrätte...

Siis noiha on uuskukkahattutätejä, eli ihmisiä, jotka saa voimansa pelkästään ylemmyydentunnostaan ja paheksumisesta. Mihinkään muuhun niistä ei sitten olekaan, ja se näkyy.

Saamattomia ääliöurpoja löytyy poliittisen spektrin joka kohdasta, siinä ei ole mun mielestä mitään ihmeellistä. Sen sijaan se kyllä on hämmentävää, että ennen nää vaan nauratti väkeä, mutta nyt, kun ne sytyttelee paikkoja tuleen ja huutaa äläbäläwälää kaduilla, niin niitä tarvii ruveta ymmärtämään.

Tää on tietysti rankkaa yleistämistä, mutta jotenkin musta tuntuu, että nämä tyypit on suurimmaksi osaksi ns. hyväosaisista perheistä. Sitten kun on faijan rahoilla käyty se yliopisto, niin törmätään todellisuuteen joka onkin sitten vähän raadollisempaa kuin ehkä on kuviteltu.

Juuri luin jostain lehdestä, että Yhdysvalloissa on 70-luvulta tavallisten duunareiden ostovoima heikentynyt vaikka muuten rahaa on jaossa entistä enemmän. Se vain on mennyt johtoportaalle ja omistajille. Perusteluna: kilpailu. Näin pitäneekin ollakin talousjärjestelmässä, jossa pääomalle haetaan korkoa.

Joku haluaa kyseenalaistaa sen, missä määrin ja kuinka pitkään "kilpailu" voi olla peruste sille, että ennen toiminut tulonjako muuttuu epätasaisempaan suuntaan. Globalisaation vastaus on se, että loppua ei ole. Näinhän se on. Kiinaan siirtynyt tuotanto siirtyy jossain vaiheessa Afrikkaan tai sinne missä kulloinkin vähiten ihmiset voivat asiaansa ajaa. Heikko yhteiskunnan kontrolli ja kielletty ay-liike = ei oikeuksia työntekijöillä.

En ole prekariaatti enkä sitoutunut mihinkään. Silti asioista on hyvä keskustella. Tarvitaan herättäjiä. Työnantajat ja heidän tutkimuslaitoksensa ovat tässä kunnostautuneet, mikseivät muutkin. Meillä tavallisilla ihmisillä ei ole aikaa ja valmiuksia pureutua kaikkiin näkökulmiin ja siksi on hyvä, että saamme eteemme eri tahojen laskelmia ja ehdotuksia. Voimme sitten valita sen poliittisen edustajan, joka ajaa parhaaksi katsomaamme linjaa.

Parjattu vaihtoehtoliike ehdottaa: maailma voisi olla toisin.
Voisiko se olla? Monet (minun näkökulmastani) hyvät asiat ovat edenneet: demokratia, ihmisoikeudet, lehdistönvapaus, luonnonsuojelu jne. Useimmat näistä olivat ensin pienen joukon hörhöilyä. Ihmisellä on tapana mieltää "oikean" standardiksi se, johon on kasvanut. On ihan hyvä, että tätä heilutellaan eri suunnista.

Täällä Pakkiksella tuntuu siltä, että koko maan vaihtoehtoliikkeenä nähdään se pieni pk-seudun mielenosoittajajoukko. Ne muutamat kymmenet, korkeintaan sata tai pari aktiivista. Sitten on kuitenkin se suuri enemmistö. Kymmenet tuhannet erilaisissa järjestöissään. Lobbaavat ja vaikuttavat kuten muutkin. En ainakaan minä ole niin perkeleen rajoittunut :david: , että kuvittelisin kaikkien maajussien tai maalla asuvien olevan hulinoitsijoita siksi, että olemme nähneet maajussien mielenosoituksia. Veri ja paska on lentänyt, kuolleita elukoita pyörinyt ym. otsikkokamaa.

luumu sanoi:
...

Joku haluaa kyseenalaistaa sen, missä määrin ja kuinka pitkään "kilpailu" voi olla peruste sille, että ennen toiminut tulonjako muuttuu epätasaisempaan suuntaan. Globalisaation vastaus on se, että loppua ei ole. Näinhän se on. Kiinaan siirtynyt tuotanto siirtyy jossain vaiheessa Afrikkaan tai sinne missä kulloinkin vähiten ihmiset voivat asiaansa ajaa. Heikko yhteiskunnan kontrolli ja kielletty ay-liike = ei oikeuksia työntekijöillä. ...

Eikös tuotannon vieminen ulkomaille ole juuri se "onki", eli ulkomaanapua parhaimmillaan. Tuskimpa esim. Eurooppalaiset yhtiöt ainakaan oloja huonontaa, siitä se lähtee ...

vilho_kanuuna sanoi:
Eikös tuotannon vieminen ulkomaille ole juuri se "onki", eli ulkomaanapua parhaimmillaan. Tuskimpa esim. Eurooppalaiset yhtiöt ainakaan oloja huonontaa, siitä se lähtee ...
Kun kattoo jotain Intian tai Kiinan tulonjakauma käppyröitä ja sitä kautta koko maailman vastaavaa, niin 30 vuodessa on tapahtunu melkoinen muutos. Nimenomaan parempaan suuntaan. Globalisaatio ja länsimaisten yritysten investoinnit ovat nostaneet enemmän porukkaa köyhyysrajan yläpuolelle, kun mitkään kehitysapuohjelmat ikinä. Halonenhan oli jälleen kun hapan tomaatti, kun siltä kysyttiin pitäiskö tästä antaa vähän kiitostakin yrityksille. Ei kuulemma pitäis.

luumu sanoi:
...asioista on hyvä keskustella. Tarvitaan herättäjiä. Työnantajat ja heidän tutkimuslaitoksensa ovat tässä kunnostautuneet, mikseivät muutkin.

Parjattu vaihtoehtoliike ehdottaa: maailma voisi olla toisin.
Voisiko se olla? Monet (minun näkökulmastani) hyvät asiat ovat edenneet: demokratia, ihmisoikeudet, lehdistönvapaus, luonnonsuojelu jne. Useimmat näistä olivat ensin pienen joukon hörhöilyä. Ihmisellä on tapana mieltää "oikean" standardiksi se, johon on kasvanut. On ihan hyvä, että tätä heilutellaan eri suunnista.

En ainakaan minä ole niin perkeleen rajoittunut :david: , että kuvittelisin kaikkien maajussien tai maalla asuvien olevan hulinoitsijoita siksi, että olemme nähneet maajussien mielenosoituksia. Veri ja paska on lentänyt, kuolleita elukoita pyörinyt ym. otsikkokamaa.

Keskustelu on myös minun mielestäni hyvä asia.

Se että joku pillupääteini katsoo olevansa liian arvokas tekemään sitä mitä muut, eli työtä, ja sitenjonkun muun pitäis antaa se raha hänelle siksi kun hän on niin hemmetin ihq, se ei ole hyvä asia.

Muistan itse kun teininä sain ekan kesätyöpaikan, ja duunin jälkeen polkaisin salille, tein asianmukaiset 2-tuntiset Weider-treenit, poljin takaisin kotiin, ja huomasin että kello on melkeen 9.....niin oli se pien shokki huomata että näin se sit tulee menemää, jos käy töissä ja salilla niin ei viikolle hirveesti ehdi muuta.
Ei silti kyllä käynyt mielessä, että tähän on tultava sellanen muutos, että saan käydä salilla ja tehä mikä kivalta tuntuu, ja siitä on annettava mulle rahaa, koska se nyt kerta kaikkiaan sopis mulle niin hurjasti paremmin.
Ilmeisesti en ole riittävän visionääri....

Tavallaan nämä prekarit on minusta huvittavia, koska ne ajatukset on niin typeriä, argumentoitu niin huonosti, ja asioista otettu mahdollisimman vähän selvää ettei vahingossa löytyisi omaa näkemystä vastaan olevia faktoja, eikä pääsisi tulemaan järki päähän.
Nämä pennut mesoaa niin suurella itsevarmuudella kuin vain täydellinen tietämättömyys voi antaa.

Toisaalta nämä pennut ovat taas minusta ihan hirvittävän raivostuttavia, mulla ei moinen röyhkeys ja totaalinen kusipäisyys istu järkeen ollenkaan.
Ei voi käsittää että joku kehtaa itkeä sitä että kun joutuu töitä tekemään, ja se syö vapaa-aikaa niin että sitä ei jää viikolla kuin muutama tunti päivässä, ergo, mulle täytyy maksaa kunnolla liksaa siitä etten tee töitä. Vielä kun kaikki työt ei välttämättä ole edes kivoja.

training_addict sanoi:
Kun kattoo jotain Intian tai Kiinan tulonjakauma käppyröitä ja sitä kautta koko maailman vastaavaa, niin 30 vuodessa on tapahtunu melkoinen muutos. Nimenomaan parempaan suuntaan. Globalisaatio ja länsimaisten yritysten investoinnit ovat nostaneet enemmän porukkaa köyhyysrajan yläpuolelle, kun mitkään kehitysapuohjelmat ikinä. Halonenhan oli jälleen kun hapan tomaatti, kun siltä kysyttiin pitäiskö tästä antaa vähän kiitostakin yrityksille. Ei kuulemma pitäis.

Asia on monimutkaisempi. Otetaan esim. autovalmistaja. Siirtää tuotannon Yhdysvalloista Meksikoon. Tekee sen siksi, että saisi omistajille suurempia voittoja. En kiistä etteikö tämä ole talousmallimme logiikan mukaista toimintaa. Tämä onnistuu siksi, että työntekijät saavat Meksikossa pienemmän osan työnsä tuloksista kuin Yhdysvalloissa.

Minä en ymmärrä, miten tässä tapahtuu positiivinen kehitys enemmistön kannalta. Onko firma tuottavampi omistajilleen? On. Onko firma tuottavampi työntekijöille? Ei.

Ymmärrän yleisen huolen tilanteesta. Globaali kapitalismi on aika raju peli. Se pistää maat ja työntekijät tappelemaan keskenään siitä, kuka tekee työn halvimmalla. Ei tämä ole luonnonlaki. Ei näin ole pakko olla.

Tulemme näkemään vielä rajujen tullimuurien ajan. Eikä tämä ole asia, jonka olen tarjoamassa ratkaisuksi.

Globaali tulonjako. Kuinka oikeudenmukaisesti se maailmassamme toimii? Kauppa se on joka kannattaa, sanoi jo mannekin hevosia myydessään, mutta toimimmeko me hyväosaiset tavalla, joka kestää moraalieettisen tarkastelun?
Intiassa virallisen köyhyysrajan alapuolelle putosi vuosina 1991-97 arviolta 70 miljoonaa ihmistä - liittyäkseen siis niihin 300 miljoonaan jotka jo siellä olivat. Intialla on samanaikaisesti 44 miljoonan tonnin ruokavarasto, jota hallitus kutsuu ylituotannoksi. Köyhillä siellä ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa tuota viljaa. Ilmaiseksi jakaminen taas romahduttaisi "markkinat". Revi siitä!
Siirretään sinne tuotantoa, teetetään niillä edullisesti työt, maksaen kuitenkin sen verran että voidaan sanoa "niillähän menee nyt paljon paremmin kuin ennen", ainakin siihen saakka kunnes keksitään joku toinen paikka missä tuotantotilanne on muuttunut edullisemmaksi, ja jätetään porukka miettimään itselleen parempaa jatkoa ja uusia selviytymiskeinoja.
Hetken kuluttua voidaan todeta, kuten UNDP totesi Human Development Reportissaan, että "Maailman kolmen rikkaimman miljardöörin omaisuus on suurempi kuin kaikkein köyhimpien kehitysmaiden 600 000 000 miljoonan asukkaan yhdistetty kansantuote".
Rikkaat saa minun puolesta olla rikkaita, var så god vaan, mutta tulonjaossa voisi olla viilaamisen varaa.
Minun mielestäni meillä länsimaissa on aivan härskin korkea elintaso, ja että sitä joutaisi huoletta pudottamaan. Reilua ekologista kauppaa pienimuotoisella mutta laajalla tasolla. Ahneudesta ja kateudesta piiskaa.

valentino sanoi:
Minun mielestäni meillä länsimaissa on aivan härskin korkea elintaso, ja että sitä joutaisi huoletta pudottamaan. Reilua ekologista kauppaa pienimuotoisella mutta laajalla tasolla. Ahneudesta ja kateudesta piiskaa.
Näytäthän meille esimerkkiä ja aloitat pudottamalla omaa elintasoasi. Eiks jeh?

Eipä siitäkään paljoa yli sataa vuotta ole aikaa, kun Suomessa ihmisillä oli kaikki päin helvettiä. Kummasti siitä vaan on noustu tilanteeseen, jossa kaikille pyritään turvaamaan edes jonkinlainen peruselintaso. Eikä se tosiaankaan ole tapahtunut vain siksi, että ollaan kivoja heppuja joita kaikki haluaa auttaa. Luulisi, että nuo muutkin maat tuosta pikkuhiljaa pääsee touhuun mukaan. Tai sitten ovat pudonneet kelkasta jo niin pahasti ettei ole toivoa paremmasta. Toki on hienoa, että ihmiset välittävät toisistaan, mutta eipä tunnu oikein kenelläkään olevan toimivia ratkaisuja näihin ongelmiin.

edit. Jep, palataan vähän matalammalle elintasolle vaan. Esimerkiksi autot voisi vaihtaa hevosvankkureihin, lämmitystä ei tarvita talvella ihan niin paljon, nettikin on turha kun aiheuttaa lähinnä kinastelua. Ja miten tuo elintason madaltaminen auttaa niitä muita kansoja? Tuottavuus täällä kärsii ja jos ilmaista rahaa syydetään vaikka niille intian köyhille, niin hinnat noudevat taas kun köyhillä on varaa maksaa enemmän.

edit2. Miten mahtaisi toimia sellainen yleismaailmallinen kommunismi. Tarvitaan vain muutamia satoja miljoonia piiskaajia, jotka pitävät huolen että ihmiset tekevät työnsä valittamatta liikaa ja riittävällä nopeudella. Toki tarvitaan myös piiskaajia vahtimaan piiskaajia. Samoin piiskaajia vahtimaan, ettei alemmat piiskaajat korruptoidu. Lopulta meillä onkin koko maailma täynnä piiskaajia, joille maksetaan samaa palkkaa. Toi on ihmisluonteen vuoksi ainoa keino saada ihmiset tekemään eriarvoisia töitä samalla palkalla.

Minä en tunne yhtään päklätyöläisiä jotka tekisi sitä vastoin tahtoaan mutta varmasti heitäkin on. Ja ymmärrä että haluaavat taloudellisesti turvallisemman elämän. Ja perustulo ei välttämättä huono asia olisi, mutta silloin _KAIKKI_ sosiaalikulut (eläke, sairausvakuutus...) maksettaisiin siitä pussista.

Mutta "prekariaatit", prekariaatti.org:n vilkaisu sai minut laittamaan ne kahteen kategoriaan: parempien perheiten vesat jotka on isin, valtion ja pankinrahalla valmistuneet runoilijaksi, kehitysmaatutkijaksi, mikäliemaistereiksi ja nyt sitten itketään ilmaista rahaa valtiolta kun ei työtä löydy.

Toinen sakki on ihan perus paskamahoja, rahaa valtiolta että voidaan poltella ruohoa kavereiden kanssa.

Molemmat lähetetään minun puolesta heidän ihannoimiin kehitysmaihin elämään paikallisella perustulolla :) Eiköhän "paskatyötkin" alkaisi vähitellen kiinnostamaan.

luumu sanoi:
Asia on monimutkaisempi. Otetaan esim. autovalmistaja. Siirtää tuotannon Yhdysvalloista Meksikoon. Tekee sen siksi, että saisi omistajille suurempia voittoja. En kiistä etteikö tämä ole talousmallimme logiikan mukaista toimintaa. Tämä onnistuu siksi, että työntekijät saavat Meksikossa pienemmän osan työnsä tuloksista kuin Yhdysvalloissa.

Minä en ymmärrä, miten tässä tapahtuu positiivinen kehitys enemmistön kannalta. Onko firma tuottavampi omistajilleen? On. Onko firma tuottavampi työntekijöille? Ei.

Sulla on jokin ihan karmea ajatusvirhe tuossa, tai sitten ihan pöhköpäisyyttäsi haluat ajatella taloudellisen lisäarvon luojat jonkinlaisina riistäjinä. Yrityksen voittojen ei missään nimessä kuulukkaan mennä työntekijöille. Jos näin olisi, se vastaisi samaa asiaa kuin että jos yritys hankkisi jonkun muun tuotantovälineen, kuten autoliukuhihnan, sen pitäisi maksaa siitä sitä enemmän mitä enemmän voittoa se tuottaa.

Yritys maksaa työntekijöille työsopimuksessa mainitun palkan ja kohtelee niitä muutenkin sen mukaan mitä on ennalta sovittu. Työntekijä ei ota minkäänlaista riskiä kun allekirjoittaa työsopimuksen firmassa, toisin kuin firmaan sijoittaja omistaja, jonka ottama riski riippuu monestakin asiasta. Jos työnantaja ei suostu maksamaan työntekijän mielestä hänelle tarpeeksi palkkaa, niin työntekijä kieltäytyy ottamasta työpaikkaa vastaan.

Jos yritysten pitäisi jonkun typerän lain mukaan maksaa työntekijöille sitä enemmän palkkaa mitä kovempaa tulosta se tekee, kaikkien kansantaloudessa olevien yritysten yhteenlaskettu tuotto vähenisi. Näin ollen työntekijöiden voitonjaon aiheuttama vaihtoehtoiskustannus realisoituisi todellisena kustannuksena ja yleinen elintaso ei voisi nousta niin paljon kuin olisi todellisuudessa mahdollista.

Positiivinen kehitys tapahtuu meksikolaisten elinolosuhteissa. Voit vaikka kysyä niiltä, ovatko mielummin töissä autotehtaassa $3 tuntipalkalla, vai maatöissä 30 centin tuntipalkalla.

luumu sanoi:
Ymmärrän yleisen huolen tilanteesta. Globaali kapitalismi on aika raju peli. Se pistää maat ja työntekijät tappelemaan keskenään siitä, kuka tekee työn halvimmalla. Ei tämä ole luonnonlaki. Ei näin ole pakko olla.

Väärin. Tämä nimenomaan on luonnonlaki. Luonnontilassa elävä ihmislaji tappelee luonnostaan ravitsevimmista marjoista, rasvaisimmasta lihasta, lämpimimmästä luolasta jne. Miehet tappelevat kauneimmista naisista ja naiset parhaista miehistä. Evoluutio on luonut meistä tällaisia, ja se johtuu siitä että resurssit ovat niukkoja.

Näin on pakko olla sekä lokaalilla että globaalilla tasolla, jos halutaan menestyä kansakuntana ja "maailmankylänä".

Raejuusto sanoi:
Sulla on jokin ihan karmea ajatusvirhe tuossa, tai sitten ihan pöhköpäisyyttäsi haluat ajatella taloudellisen lisäarvon luojat jonkinlaisina riistäjinä. Yrityksen voittojen ei missään nimessä kuulukkaan mennä työntekijöille. Jos näin olisi, se vastaisi samaa asiaa kuin että jos yritys hankkisi jonkun muun tuotantovälineen, kuten autoliukuhihnan, sen pitäisi maksaa siitä sitä enemmän mitä enemmän voittoa se tuottaa. jne..
.

Raejuusto..... Minusta tuntuu että nämä ihmiset kyllä ymmärtävät -ainakin noin suurinpiirtein. Eivät ehkä yhtä yksityiskohtaisesti kuin sinä, joka olet kirjasi tavannut hiljattain useampaankin kertaan - miten maailma toimii tällä hetkellä. Minusta myös tuntuu että he haluaisivat keskustella siitä, miten maailmaa voisi kehittää vieläkin paremmaksi paikaksi. Ihan niiden nykyisten taloustieteen ajatusten ulkopuolellakin.

Välillä tämä keskustelu muistuttaa hyvin paljon keskustelua uskovaisten kanssa; "mut kun mun kirjassa hyvin selkeästi sanotaan!".

Markkinatalousfundamentalismi on juuri sitä itteänsä, uskoa rajattomaan kasvuun rajallisella planeetalla. Auts! Nyt on mentävä töitä tekemään.

Musta taas tuntuu että näitä asioita ei ymmärretä alkuunkaan, vaan halutaan aina jankata sitä mutu-mielipidettä. Ei tässä puhuta mistään mielipiteistä vaan faktoista. Ei yhteiskuntaa ja taloutta voi johtaa tunteilla vaan tiedolla, jos halutaan jotain tuloksia aikaiseksi.

Sitten kun tässä maassa on ensinnäkin pätevät johtajat ja toiseksi kansalla tarpeeksi tietoa ja sivistystä, voidaan ruveta tehokkaaseen keskusteluun siitä miten maailmaa voisi kehittää paremmaksi. Sitä ennen on luotava puitteet sille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom