Potkut

^Juuri noin. Ekaksi otat yhteyden liittoon, ennekö teet yhtään mitään sopimuksia suullisia tai paperilla olevia pomosi kanssa.
Mikä tommonen parin viikon kotona olo oli, kun ei ollut töitä? Olitko siis lomautettuna vai? Vai ihan omalla lomalla? Kuulostaa hiukan hämärältä.

-

En ole saanut potkuja ikänä. Ja jos saisin häpeisin silmät päästä, siis jos vika olisi minussa.
Kerran olin lomautettuna monen muun kanssa ja olin eka joka kutsuttiin takaisin töihin :)


Siis olin tuon kaksiviikkoa poissa töistä koska ei työnantajalla ei ollut tarjolla tuona aikana hommia. Pieni firma ja välillä on töitä enemmän kun miehitys pystyy tekemään ja välillä taas niin hiljaista että pitää kotona odotella parempia päiviä..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä sain mun ensimmäisestä ravintolatyöstäni suomessa potkut asennevamman takia. Pomo sanoi, että "kyllä sinäkin varmaan parin vuoden päästä tajuat, että ei ole oikea asenne hommiin". Viisi vuotta siinä meni, mutta oikeassahan se oli. Pitänee lähettää joulukortti.
 
En tiedä framen tapauksesta mitään, mutta ainakin vuokrafirman kautta töissä ollessa ihan tavallista touhua. Ja laillista. Aivan täysin perseestähän se on, mutta mitään et voi asialle tuollaisessa tilanteessa.
 
Kerran olen elämässäni saanut potkut. Silloin olin ihan järkyttynyt, nyt lähinnä naurattaa miten typerää touhua. Vuokrafirman kautta sain sopimuksen eräälle nimeltämainitsemattomalle jättihuoltoasemaketjulle. 4kk koeaika, jonka jälkeen mahdollisuus vakipaikkaan ja ison talon etuihin, ts. pääsisin pois vuokrafirman sopimuksen alaisuudesta ja siirtyisin suoraan tuon ketjun alle.

Ensimmäinen työviikko käsitti kolme perehdytysvuoroa pisteillä, joilla olisin varmaan osannut olla ilman perehdytyksiäkin (kassa jne). Samalle viikolle oli kaksi varsinaista työvuoroa pisteellä, jolle minua ei oltu perehdytetty ollenkaan. Toiset työntekijät tiuski kun en osannut tehdä jotain tai olin liian hidas tai hoksannut kaikkia liikkuvia osia, tai mitä kaikkea ylipäätään kuului mun työnkuvaan ko. pisteellä. Yksi (!) ystävällinen työntekijä kävi neuvomassa mitä, miten, auttoi välillä jos kerkes ja anto vinkkejä. Arvostin suuresti.

Ennen seuraavaa työvuoroa kosahdin kipeäksi, ilmoitin työnantajalle ja kaikille asiaankuuluville tahoille, hain sairaslomalaput. Myöhemmin ilmoitin pomolle sairaslomani jatkuvan ja hänkin siinä voivotteli kun oli itsekin kipeänä kotona jne. Kun viimein olin työkykyinen, soitin työpaikalle ja kysyin uusista vuoroista. "Ei oo merkattu vielä." Parin päivän päästä vuokrafirma soittaa mulle, että soppari on irtisanottu. "Ei ollu lähteny hommat liikkeelle ihan niinku pitäis." Kiva, että itse työpaikan pomo ei viittiny soittaa tai antaa mitään palautetta. Luonteeltani oon sellainen, että hoidan kyllä annetut työt sellaisella tarmolla, ettei pitäisi jäädä sanottavaa. Näiden potkujen syy oli kai lähinnä mun sairastumisessa, mene ja tiedä.

Päivän kerkesin olla ilman töitä kun vanha pomo soitti edeltävästä työpaikasta ja pyys takas hommiin :D
 
Olen ollut 17 vuotiaasta asti samalla yrittäjällä hommissa. Alkuun ei ollut vuosittaisia lomautuksia mutta nyt ne ovat tulleet tutuksi viime vuosina. Nyt taas on edessä lomautus vuodenavaihteen jälkeen ja kestää ties minne, ei ole vielä varmennettua tietoa. Tilanne on kuitenkin se että työmoraali on firmassa laksenut aika alas paikotellen ja kun työnantajalla on kasvot niin tuntuu aika pahalta pienyrityksessä vaan lusmuilla kun pienetkin hommat pitäisi painaa 100% lasissa jotta jotain rahaa saataisiin kassaan. On aika vaikea työskennellä kun työkverit eivät tue toisiaan työskentelemään hyvällä temmolla. Vaikka olen pienellä palkalla töissä niin ennemmin tekisin työni ja jäisin pakkolomille kuin venyttäisin nykyisiä hommia mahdollisimman pitkään vain sillä periaateella että työnantaja on aina riistäjä.
 
1) Ensimmäiset potkut sain puhelinmyyntifirmasta, jossa myytiin sähköä. Aluksi myin ihan hyvin ja sitten jostain syystä myymisestä ei tullut mitään. Jostain syystä vaikka kuinka soittelin, niin ei tullut vaan kauppoja. Ilmeisesti ääneni oli vain sen verran huono. No sain varoituksen ja sitten potkut koko firmasta. Paska paikka muutenkin. Provisiota oli vain.

2) Toiset potkut sain McDonaldsista, kun kuulemma en ollut riittävän "oma-alotteinen ja muhun ei voi luottaa keittiössä" ravintolapäällikkö sanoi näin suoraan kasvoille. Se kyllä vähän otti itsetunnolle, mutta toisaalta firman kesäjuhlissa olin niin kännissä, että yritin pölliä muiden juomat. Se taisi vaikuttaa asiaan. :D No omapa on heidän vikansa, kun eivät tiedä kuinka mahtavan asiakaspalvelijan, hienon miehen menettivätkään. Olin työkkärin kautta harjoittelussa. En suosittele työkkärin harjoittelijoita. Tuntuu siltä että olisi jokin orja tai vastaava, kuka tekee paskatyöt.

3) Kolmannet potkut sain Staffpointista. Kaikki meni hyvin. Oli työtodistukset, ikärajapassit, hygieniakortit, mutta sitten kun hommasin suosittelijan. Se ilmeisesti jauhoi musta paskaa, kun ei koskaan soitettu sieltä.

Nyt meikä on työttömänä ja haen töitä. Jostain syystä duunia ei tule, vaikka tiedän olevani ja on tietoa siitä, että olen mahtava asiakaspalvelija ja vaikka mitä. No ei auta muu kuin kouluttautua pitkälle.
 
Joku kyseli vanhoissa viesteissä toimihenkilöiden potkuista. Ei ole omakohtaista kokemusta ja tottahan se on, ettei ihan pienestä syystä saa useinkaan potkuja: alkkista katellaan ja suojellaan pitkäänkin yms..
Mutta tilanne on täysin eri, kun paukahtaakin päälle YT:t, siinä vaiheessa tilanne muuttuukin aivan villiksi, eikä millään normaaleilla irtisanomissysteemeillä ole mitään merkitystä. 2 kk tai 20 vuotta palvelleet ovat samalla viivalla ja lappu voidaan iskeä kouraan lounaan jälkeen ilman MINKÄÄNLAISTA ennakkovaroitusta. "Sori vaan, sinun työvelvoitteesi päättyy tänään, palauta avaimesi ja muut roippeet ja häippäse" Toki nimellinen työsuhde jatkuu irtisanomisajan loppuun.
Kohtuullisen raakaa peliä minun mielestä..
 
Joku kyseli vanhoissa viesteissä toimihenkilöiden potkuista. Ei ole omakohtaista kokemusta ja tottahan se on, ettei ihan pienestä syystä saa useinkaan potkuja: alkkista katellaan ja suojellaan pitkäänkin yms..
Humalasta tai krapulasta töissä saa varoituksen ja ohjataan hoitoon. Hoito tarkoittaa lähinnä sitoutumista olemaan juomatta. Toinen humala tai krapula niin voi antaa potkut. Ei se niin vaikeaa ole.
Mutta tilanne on täysin eri, kun paukahtaakin päälle YT:t, siinä vaiheessa tilanne muuttuukin aivan villiksi, eikä millään normaaleilla irtisanomissysteemeillä ole mitään merkitystä. 2 kk tai 20 vuotta palvelleet ovat samalla viivalla ja lappu voidaan iskeä kouraan lounaan jälkeen ilman MINKÄÄNLAISTA ennakkovaroitusta...
Eikös se YT juuri tarkoita että 6 viikkoa etukäteen kerrotaan että työpaikat on vaarassa? Kyllä se minusta varoitus on. Ja "irtisanomissysteemi" on yleensä parempi kuin peruspotkuissa; on koulutus- ja työllistystukea ja irtisanomisrahoja.
 
Eikös se YT juuri tarkoita että 6 viikkoa etukäteen kerrotaan että työpaikat on vaarassa? Kyllä se minusta varoitus on.

tai kaksi viikkoa. Riippuu montaako henkeä "neuvottelut" koskee.

Olen saanut potkut. Ekalla kierroksella ei napsahtanut, mutta toka kierros kun alkoi niin tiesin, että lähtö tuli. Ei se kamalan hääviltä tunnu, varsinkaan kun pidin erittäin paljon kyseisestä työpaikasta. Neljästäkymmenestä lähti lähes puolet vuoden sisään joten kyllä se ja lyhyt työhistoria talossa (minulla <1,5v vrt loput +10v talossa olleet) takasi lähtöpassit.

Kyllä se aika raakaa puuhaa on käydä lappu hakemassa. Siinä kohtaa, kun tulee YT-neuvotteluiden päätöspäivänä Outlookkiin palaveripyyntö, jossa on mukana henkilöstöpäälikkö ja aiheena "työsuhdeasioita" niin piti oikein miettiä, että mahtaisko tulla palkankorotus :D.
 
Teillä on kuitenkin siellä edes jonkinlainen irtisanomissuoja ja irtisanomisaika. Kaliforniassa missä mä olen nyt niin työsopimus on "at will" ja irtisanomisaika ilman syytä 1pv. Toki jos se irtisanomisen syy on laiton niin sit voi riitauttaa. Mut käytännössä paskimmissa firmoissa menee niin, että "ei tarvi tulla enää huomenna", paremmissa lafkoissa voi olla muutamasta viikosta ylöspäin varoitusaikaa minkä palkka vielä juoksee.

Mut imho. toi kannattas tiedostaa, että potkut nyt voi tulla millon vaan tai firmat keikahtaa/markkinat muuttuu. Fiksu työntekijä pitää vaikka sitten omalla ajallaan huolta työntekotaidoistaan ja markkina-arvostaan ettei käy huonosti, Kun paskaa alkaa satamaan taivaalta.
 
Humalasta tai krapulasta töissä saa varoituksen ja ohjataan hoitoon. Hoito tarkoittaa lähinnä sitoutumista olemaan juomatta. Toinen humala tai krapula niin voi antaa potkut. Ei se niin vaikeaa ole.

Eikös se YT juuri tarkoita että 6 viikkoa etukäteen kerrotaan että työpaikat on vaarassa? Kyllä se minusta varoitus on. Ja "irtisanomissysteemi" on yleensä parempi kuin peruspotkuissa; on koulutus- ja työllistystukea ja irtisanomisrahoja.

On se silti raaempaa touhua: normitilanteessa pystyy vielä yleensä petraamaan toimintaansa varoituksen saatuaan ja pitää työnsä, mutta YT tilanteessa ei aina edes tiedä, kuka irtisanomisista päättää ja millä perusteilla. Ja mukavana lisänä koko YT:n piirissä olevan porukan loistava työmotivaatio koko sen 6 viikon ajan.
Enkä olisi niin varma noista normaalia suuremmista tuistakaan silloin, kun YT:ssa potkitaan vaikkapa 2 kaveria 10 ihmisen porukasta..Jonkin ison firman kokonaan lopettaessa taitaa tilanne olla usein hiukan parempi.
 
Teillä on kuitenkin siellä edes jonkinlainen irtisanomissuoja ja irtisanomisaika. Kaliforniassa missä mä olen nyt niin työsopimus on "at will" ja irtisanomisaika ilman syytä 1pv. Toki jos se irtisanomisen syy on laiton niin sit voi riitauttaa. Mut käytännössä paskimmissa firmoissa menee niin, että "ei tarvi tulla enää huomenna", paremmissa lafkoissa voi olla muutamasta viikosta ylöspäin varoitusaikaa minkä palkka vielä juoksee.

Eikös Jenkeissä ole vielä niin, että kun työpaikka menee, niin aika nopsaan lähtee myös oleskeluluvat? Näistä oli jotain puhetta, kun oman firman Jenkkilän etäkonttori lopetettiin, ja tuli siellä olleille kiirus löytää uusi duuni.
 
Eikös Jenkeissä ole vielä niin, että kun työpaikka menee, niin aika nopsaan lähtee myös oleskeluluvat? Näistä oli jotain puhetta, kun oman firman Jenkkilän etäkonttori lopetettiin, ja tuli siellä olleille kiirus löytää uusi duuni.

Juurikin käy niin kuin sanoit, jos on perustyöluvilla liikenteessä. H1b/l1b menee out of statukseen samana päivänä kun työsuhde päättyy ja teoriassa pitäisi poistua maasta välittömästi. Käytännössä kuitenkin voi anoa lisäaikaa asioiden järjestelyyn ja tuota lisäaikaa saa x-määrän(monesti virheellisesti sanotaan, että saa olla 2vk tms. todellisuudessa USCIS päättää montako päivää on jemma-aikaa). Toki sit jos on kotoisin maasta mistä saa jenkkeihin visa waverin niin voi käydä pois maasta ja tulla takaisin turistina järkkäilemään asioita tai yrittää asianajajan kautta muuttaa viisumia turistiviisumiksi pienen paperisodan kautta.

Mut ehkä se tylyin juttu tuossa työttömäksi joutumisessa täällä on, että samalla laukeaa kasvoille sairausvakuutukset ja käy ihan törkeen kalliiksi, jos omalla rahalla paikkauttaa itseänsä tai perhettä kuntoon. Tuo sairausvakuutusasia sattuu natiivia ja greencardin omistajaakin pahasti leukaan työttömyyden aikana. Vakuutus omasta pussista on helposti useita tuhansia dollareita vuosi ja perheelliselle summa kertautuu perheenjäsenten määrällä. Samoin jos muksut on 1000$/kk esikoulussa tai vanhemmat lapset 20k+ vuosi collegessa niin ei työttömyys naurata.
 
Humalasta tai krapulasta töissä saa varoituksen ja ohjataan hoitoon. Hoito tarkoittaa lähinnä sitoutumista olemaan juomatta. Toinen humala tai krapula niin voi antaa potkut. Ei se niin vaikeaa ole.

Nyt täytyy kysyä kun niin asiaatuntevasti vastasit, että missä laissa tämä toimintamalli on määrätty? Huhuja on monia mutta pikaisella googletuksella en tainnu toissaviikolla löytää mitään yksiselitteistä kohtaa.

Ja aiheeseen. Kenkää tai loparit tullut muutamista ekoista duuneista. Kyllähän sitä silloin luuli vian olevan muissa mutta lopulta selvisi että kyllä se syypää löytyi ihan itsestä. Nyt kun on sen verran uralla edennyt että päässyt/joutunut erottamaan lukuisia työntekijöitä niin jokainen niistä on ollut sitä mieltä että eivät ansainneet kenkää. Vaikka työntekijä oli kuinka helvetin laiska niin aina vika oli minussa ja itse en tehnyt mitään. Aina ei ruumiillisen työn tekijä ymmärräkkään mitä on henkinen paine ja paljonko vaaditaan siihen että pitäisi hoitaa työt näillä helvetin laiskoilla äpärillä niin että siitä jäisi firma edes kohtuullisesti minuukselle ja hyvässä tapauksessa nollille. Lisäksi jos joku sanoo että sai potkut koeajalla koska ei osannut työtä niin tottakai tämän on oltava se käytäntö. Jos mulla urakat kusee niin se on enää luovutusvaiheessa turha kitistä kun ei ollut ammattitaitoista porukkaa. Liika on aina liikaa mutta itse vaadin sen mihin itsekkin pystyisin ja välillä ehkä enemmänkin, mutta silloinkin tiedostan asian ja mahdollisesti palkkaan napsahtaa kohtuullinen bonari jos on todellakin suoriuduttu tiukoistakin aikatauluista. Koulut kouluttaa, ei esimiehet.
 
Nyt täytyy kysyä kun niin asiaatuntevasti vastasit, että missä laissa tämä toimintamalli on määrätty? Huhuja on monia mutta pikaisella googletuksella en tainnu toissaviikolla löytää mitään yksiselitteistä kohtaa.
Olen esimiestehtävissä suuressa yrityksessä ja näin on asia meille koulutettu. En tiedä missä laissa tarkalleen mutta pilkuntarkasti varmasti menee. Näissä asioissa ei passaa toimia väärin tai on oma työ katkolla.
 
Olen esimiestehtävissä suuressa yrityksessä ja näin on asia meille koulutettu. En tiedä missä laissa tarkalleen mutta pilkuntarkasti varmasti menee. Näissä asioissa ei passaa toimia väärin tai on oma työ katkolla.

Mutta koska kyse ei mun tiettääkseen ole alakohtanen (ehkä jotain pieniä säädöksiä) niin pitäs se jostain yleisistä sopimusehdoista löytyä joka on alaisten luettavissa. Kumma kun kaikki tietää jonkin käytännön mutta kukaan ei tiedä miten asia virallisesti menee :)
 
Kumma kun kaikki tietää jonkin käytännön mutta kukaan ei tiedä miten asia virallisesti menee :)
Kyllä se ihan virallista on vaikka en lakipykälää muista. Ei me kaikki lakimiehiä olla ja silti osataan työmme. Ei tässä maassa potkuja jaeta ihan "käytännön" pohjalta.
 
No siinä vaiheessa kun menet jonkun erottamaan sen vuoksi että kaveri on ollut duunissa 2 kertaa krapulassa ja työntekijä sattuukin nostamaan kanteen koska virallinen määrä olikin 4kertaa krapulassa tai 2kertaa humalassa niin ei enää kipurahoja maksellessa tunnukkaan Ei me kaikki lakimiehiä olla ja silti osataan työmme. Ei tässä maassa potkuja jaeta ihan "käytännön" pohjalta. - lausahdus niin hyvälle. Itse en todellakaan laita ketään pihalle jos hän on 2kertaa sattunut tulemaan duuniin krabbessa, en todellakaan.
 
On muutamia aloja joilla on nolla toleranssi alkoholin suhteen mutta normaali aloilla, esim. metalli tai rakennus, asia ei ole yksiselitteinen. Työsuhteen voi kyllä purkaa tai irtisanoa mutta asian voi työntekijä riitauttaa ja ei ole mitenkään selvää että työnantaja on tapauksessa vahvoilla. Kannattaa tosiaan tutustua siihen lakiin, työnantajalla on uskomattoman kovat kuntoutus velvollisuudet.

Itsellä on ihan omakohtainen kokemus kun selvitettiin miten päästään laillisesti eroon alko ongelmaisesta kaverista.

e: muutenkin kuvitelmat siitä että on jotain selviä lukumääriä rikkomuksista ja annetuista varoituksista jonka ansiosta asia on selvä, on urbaani legendaa. Jos juttu riitautuu, menee se työtuomio istuimeen eikä ole olemassa mitään lakia joka sanoo että kahden kirjallisen varoituksen jälkeen työsuhteen saa irtisanoa. Se on oikeudenkäynti jossa sitten punnitaan kuka on oikeassa ja kuka väärässä...
 
No siinä vaiheessa kun menet jonkun erottamaan sen vuoksi että kaveri on ollut duunissa 2 kertaa krapulassa ja työntekijä sattuukin nostamaan kanteen koska virallinen määrä olikin 4kertaa krapulassa tai 2kertaa humalassa niin ei enää kipurahoja maksellessa tunnukkaan Ei me kaikki lakimiehiä olla ja silti osataan työmme. Ei tässä maassa potkuja jaeta ihan "käytännön" pohjalta. - lausahdus niin hyvälle. Itse en todellakaan laita ketään pihalle jos hän on 2kertaa sattunut tulemaan duuniin krabbessa, en todellakaan.
Esimiesasemassa työskentelen myös ja meillä hiukan eri malli; kolmen varoituksen jälkeen voidaan pistää pihalle ja tässäkin vielä katsotaan tapauskohtaisesti (eli onko varoitukset samasta syystä vaiko eri syistä). Varoitusta ennen on myös mahdollista antaa pelkkä huomautus.
 
Back
Ylös Bottom