Potkut

Mutta onhan tuosta kaiketi jonkinlainen pykälä olemassa jossain, että periaatteessa ei saisi soitella ilman hakijan suostumusta..mutta toisaalta eihän sitä mitenkään voi valvoa jos työnantaja ei siitä kerro koskaan hakijalle. Eli aika turha pykälä sinänsä.

ööö. ei ole. Tai jos on niin haluaisin kuulla mistä se löytyy. Sehän olisikin mielenkiintoista, jos tosiaankin työntekijä olisi aivan surkea työssään ja täysi kusipää muutenkin ja sitä ei saisi kertoa eteenpäin

Terveydentilasta yms tosin tiedot pitää kerätä työntekijältä itseltään, mutta luonteesta ja työmotivaatiosta ei käsittääkseni ole mitään säädöksiä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ööö. ei ole. Tai jos on niin haluaisin kuulla mistä se löytyy. Sehän olisikin mielenkiintoista, jos tosiaankin työntekijä olisi aivan surkea työssään ja täysi kusipää muutenkin ja sitä ei saisi kertoa eteenpäin

Terveydentilasta yms tosin tiedot pitää kerätä työntekijältä itseltään, mutta luonteesta ja työmotivaatiosta ei käsittääkseni ole mitään säädöksiä.


Voi olla etten ole mikään vidun kaikkitietävä tässä asiassa, mutta onhan siinä ainakin eettinen näkökulma. Nykyiseen firmaan ei saisi ainakaan soitella, koska ei ole kohteliasta että nykyinen pomo saisi tietää työntekijänsä olevan lähdössä pois.

Multa on btw muuten lähes aina haastattelussa kysytty erikseen, että mihin yritykseen he voivat soittaa kysyäkseen minusta lisätietoa.
 
Vähän faktaa aiheesta:
"Työnantajan on ensisijaisesti kerättävä hakijaa koskevat tiedot tältä itseltään. Jos hän kerää henkilötietoja muualta, hänen on pyydettävä suostumus hakijalta."

http://www.taloussanomat.fi/tyoelama/2008/03/02/Ty%F6nhakija,+tied%E4+oikeutesi/20085956/111


Noh taisin kuitenkin suhteellisen oikeassa olla. Tosiaan mitä se firma siinä menettää jos kysyy suoraan hakijalta saako kysellä perään? Se just kertoo firmasta aika paljon jos selän takana hoidetaan näitä asioita.
 
Valittettavan usein saa kuulla tutuilta tai palstoilla kuinka yhtäkkiä työnantajan puolelta hiljennytään ja vedotaan ettei tällä hetkellä tarvitakaan uutta työvoimaa, vaikka jatkuvasti heillä haku päällä sivujensa mukaan. Totuus kun vain on se, että ovat soittaneet edelliseen firmaan ja sieltä tullut vastaus ei ole mielyttänyt.
Jos nyt ylipäätään jonnekin lähdetään soittelemaan, niin silloin olisi minusta järkevää soittaa ainakin kahdelle entiselle työnantajalle. Voihan olla, että juuri siinä edellisessä paikassa henkilökemiat eivät ole kohdanneet, vaikka työntekijänä ei tyypissä olisikaan mitään vikaa. Itse ainakin voisin kuvitella, että edellinen työnantajani saattaisi antaa minusta aika oudon lausunnon, sillä hänen mielestään asiat voi tehdä vain yhdellä tavalla, ja tietysti hänen tapansa oli se oikea.

Edit. Kirjoitin tämän viestin huomaamatta paria viimeisintä postausta. Eli oikea tapa siis tosiaankin olisi kysyä, keneltä voi pyytää suosituksia.
 
Nykyiseen firmaan ei saisi ainakaan soitella, koska ei ole kohteliasta että nykyinen pomo saisi tietää työntekijänsä olevan lähdössä pois.

Multa on btw muuten lähes aina haastattelussa kysytty erikseen, että mihin yritykseen he voivat soittaa kysyäkseen minusta lisätietoa.

Mulla on cv:ssa suosittelijoiden nimi, firma ja puhelinnumero. Siinä kohtaa koen antaneeni valtuudet soitella perään. Onpa noita puheluita haastatteluiden jälkeen tehty. Eikä sillä väliä, tiedän, että mun nimilistan henkilöille saa soittaa ihan ilomielin.
 
Mulla on cv:ssa suosittelijoiden nimi, firma ja puhelinnumero. Siinä kohtaa koen antaneeni valtuudet soitella perään. Onpa noita puheluita haastatteluiden jälkeen tehty. Eikä sillä väliä, tiedän, että mun nimilistan henkilöille saa soittaa ihan ilomielin.
Jep, mulla sama homma. Olen laittanut erillisen sivun pelkästään suosittelijoita varten ja niitä oli jotain vajaa kymmenkunta kun viimeksi kyseisille papereille oli käyttöä. Mulla ei tosin kaikki ole edellisiä suoranaisia pomoja aiemmista firmoista vaan osa saattaa olla isompiakin pomoja joiden kanssa olen tullut hyvin tutuksi.
 
Mulla on cv:ssa suosittelijoiden nimi, firma ja puhelinnumero. Siinä kohtaa koen antaneeni valtuudet soitella perään. Onpa noita puheluita haastatteluiden jälkeen tehty. Eikä sillä väliä, tiedän, että mun nimilistan henkilöille saa soittaa ihan ilomielin.

Jep sehän se pointti juuri onkin. Jos kerta on jo suosittelijat itse maininnut, niin miksi pitäisi alkaa soitella muille cv:ssä olevista firmoista. Tähän siis pitäisi ainakin erikseen kysyä mielestäni lupa hakijalta.

Itselläkin noita suosittelijoita on juu jonkin verran kertynyt, mutta valitettavasti cv:ssä on pari sellaista lyhytaikaista kömmähdystyösuhdetta jossa henkilökemiat eivät toimineet.
 
Se arviointikohta siinä työtodistuksessahan on sanomansa osalta ns. arvoton, työnantajat laskevatkin siitä osiosta vain sen superlatiivien määrän, ts. luetaan rivien välistä :)
 
Mut tosissaan jos pomo esim kutsuu huoneeseensa ja sanoo et nyt tuli poijjallee lähtö kotiin, niin kannattaa sanoa ettei anna sitä iloa sille, vaan eroaa itse. Sitten voi aina selitellä tuleville työnantajille et se oli niin mulkku jätkä et en jaksanu katella, vaikka oikeasti potkut tuli :D Ja näyttää hieman paremmalta työtodistuksessa.
 
Mut tosissaan jos pomo esim kutsuu huoneeseensa ja sanoo et nyt tuli poijjallee lähtö kotiin, niin kannattaa sanoa ettei anna sitä iloa sille, vaan eroaa itse. Sitten voi aina selitellä tuleville työnantajille et se oli niin mulkku jätkä et en jaksanu katella, vaikka oikeasti potkut tuli :D Ja näyttää hieman paremmalta työtodistuksessa.

No ongelma on siinä kun työtoikkarissa lukee sana "irtisanottu". Nääs kun se pomo ehti sanoa ensin "you're fired!". Asiasta kolmanteen, kannattaa muuten olla sitten hirveästi haukkumatta entistä pomoa työhaastattelussa. Se voi kääntyä itseäänkin vastaan. Tulee helposti selkäänpuukottaja-paskapuhuja-fiilis. Kannattaako palkata firmaan kaveria joka kuitenkin seläntakana haukkuu.
 
No ongelma on siinä kun työtoikkarissa lukee sana "irtisanottu". Nääs kun se pomo ehti sanoa ensin "you're fired!". Asiasta kolmanteen, kannattaa muuten olla sitten hirveästi haukkumatta entistä pomoa työhaastattelussa. Se voi kääntyä itseäänkin vastaan. Tulee helposti selkäänpuukottaja-paskapuhuja-fiilis. Kannattaako palkata firmaan kaveria joka kuitenkin seläntakana haukkuu.


Jälkimmäinen on kyllä hyvinkin totta. Jos edellinen esimies oli mulkku, kannattaa ehkä kuitenkin päästää pieni valkoinen valhe, ja sanoa vaikkapa työaikojen tms olleen sopimattomat itselle.

Tuo eka kyllä nyt on hieman höpönlöpöä. Itse myönnän kerran saaneeni potkut. Sanoin pomolle suoraan, että haluan merkinnän papereihini että olen itse irtisanoutunut. Ja niin lukee työsopimuksessa, että olen irtisanoutunut omasta tahdostani.
 
Jos ei ole varma siitä, että työllistyy heti, kannattaa mieluummin ottaa merkintä siitä, että on joutunut irtisanotuksi (vaikkapa tuotannollisin ja taloudellisin perustein). Työttömyyspäivärahaa hakiessa pamahtaa karenssi päälle, jos on itse irtisanoutunut.
 
Noh tapoja on monia. Itse en ole kyllä koskaan työkkärin avulla mitään työtä saanut. Aina paremmin on tullut töitä kun itse hakee.
Pitää paikkansa. Silti ne KELA:n maksamat etuudet ovat usealle ihmiselle merkityksellisiä jos sitä uutta työpaikkaa ei heti löydykään.
 
Onhan ne. Mutta kyllähän sitä asumistukea yms saa käsittääkseni vaikka olisi karenssi? Pahimmassa tapauksessa se on sitten vain päädyttä sossun luukulle jos tuntuu ettei muuten pärjää. En kyllä tuota jälkimmäistä kauheesti suosittelisi.. :D
 
Sossustakaan ei saa rahaa mikäli on erehtynyt työelämässä ollessaan esim. ostamaan osakkeita tai säästämään tilille rahaa.
 
Se on aivan helvetin totta :D
Fiksuinta on pysyä työelämässä. Jos hommat loppuu niin hoitaa asiat sillä tavoin, ettei tipu tyhjän päälle :rolleyes:
 
Tosin tämä pätee vain Suomessa, byrokratia siis. Tai siltä se pikkuhiljaa tuntuu pääkopassa.
Itsellä kieltämättä alkaa kohta tili olemaan miinuksella kun tällä hetkellä vailla töitä ja lukemassa pääsykokeisiin. Toisaalta elän mieluummin kevyemmin hetken kuin olen töissä ja sitäkautta missaan opiskelupaikan.
 
Back
Ylös Bottom