Potkut

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse sain teiniXinä potkut makuunista, kun nillitin tes-asioista. Meinasin sitten menettää työttömyyskorvauksetkin tuon episodin jälkeen, kun olivat työkkärin tyypeille väittäneet, että on minun vika kun sain potkut. Liitto tuli apuun ja sain sittenkin nekin työttömyysrahat mitä siinä välillä kerty ennen seuraavaa duunia. Oli kyllä ihan perseestä koko homma. Kyllähän tuo minun CV:ssä pällöttää tuokin duuni, mutta eipä ole haitannut työnsaantia.
 
Ilmeisesti kaikki täällä potkut saaneet ovat olleet ns, duunareita. Onko kellään kokemusta fuduista jostain toimihenkilön työstä?
 
mäkään en oo potkuja saanut mutta aika hauskan varoituksen kyllä. meil tuli uus vetäjä osastolle edelliseen firmaan ja se keksi sit tehdä sellaisen läpinäkyvän ja vedenpitävän järjestelmän tuloksen tekemiseksi. kyse oli siis myyntihommasta ja aika lailla luukutusmyyntiin suunniteltu järjestelmä. ongelma oli siis siinä ettei puhelinmyynnistä suurin osa porukasta päässyt tavoitteisiin. tässä vaiheessa vielä korjaan sen verran etten itse ollut puhelinmyynnissä vaan ns normaalissa kenttätyössä. idea oli sit saada ne laiskurit pihalle tällä varoitussysteemillä.

muistaakseni idea oli siten että 3kk seurantajaksolla piti olla myyty vähintään 50% tavoitteista tai tuli kirjallinen varoitus. hauskan tästä järjestelmästä teki sen että siihen oli JO laskettu keskimääräiset sairaslomapäivät eli ne ei muuttaneet tätä tavoitetta mitenkään. no mulla kävi sitten niin että mulla todettiin kesäkuussa nivustyrä. olin heinäkuun lomalla ja sit elokuun alkupuolella rupesin toden teolla tunkemaan itteäni lekuriin ku ei meinannut mitään tapahtua. no jokainen myyntiä tehnyt tietää että loman jälkeen ei ihan hirveesti oo juttuja kesken ja varsinkin ku myytävät on sellaisia jota ei asiakkaat oikeen hinkumalla hingu niin se koneen käyntiin saattaminen ei käy päivässä. sain kuulla heti ekalla viikolla että pääsen leikkaukseen seuraavan viikon perjantaina joten siinä 1,5 viikossa ei juuri ehditty hommia tekemään. olin reilun 4vkoa sairaslomalla ja palasin sit töihin. no hommat aloitettiin normaalisti mutta vaikka tein siitä viimeisestä kuukaudesta ihan siedettävän niin enhän mä ollut lähelläkään sitä 50%ku lähes 1,5kk meni sairastellessa.

no tähän ku oli sitten laskettu ne "keskimääräiset" sairaslomat niin sain oikeen kirjallisen varoituksen. sanottiin vaan että ei voi mitään, tässä on sairaslomapäivät mukana. oi tästä olis niin paljon juttua ettei mitään järkeä... kerron vielä nopeesti yhden hauskan tapahtuman samasta firmasta.

tavoitteena olis siis ensisijaisesti euromääräinen tavoite x ja kerroin yli 1 eli tuot enemmän rahaa kuin käytät. asiakkaat siis vanhoja jo ostavia asiakkaita. sit toinen tavoite oli päätösmäärä eli piti saada vähintään 3 päätöstä per päivä. no mulla oli sitten yks kuukausi euromäärät n. 20% yli tavoitteen, kerroin 15% yli tavoitteen mutta päätösmäärä 0,97 per päivä. esimies sit rupes vittuileen siitä. no koitin sanoa että mulla on ne 2,03 päättämätöntä vielä käyttämättä mutta se ei kuulemma ollut oleellista.

voi että se oli mukava lähettää se meili työkavereille että tämänlainen työ ja ympäristö sopii minunlaiselleni miehelle kuin otsatukka sialle joten se on soronoo nyt.

ei oo ollut ikävä takas.
 
Sain vuosi takaperin potkut kunnan liikuntavirastosta. 4kk koeaika, 2 viikkoa ennen sen loppua ilmoitettiin että ei tuu mitään, mut saat olla sen 2vkoa vielä tai pitää lomapäivät pois. "Syy" oli että olin myöhästellyt töistä, vaikka pomon kanssa olikin sovittu 15min liukumasta aamuvuoroissa, olis pitänyt pyytää kirjallisena. Tosiasiallinen syy oli että olin astunut pomon varpaille olemalla liian aloitteellinen. Pomo oli valitellutkin toiselle työntekijälle kun se -Mimuli- on niin uudistushaluinen ja idearikas. Eli olin siis LIIAN _HYVÄ! tai näin mä sen ajattelen.

Vitutti ihan helvetisti koska alan töitä ei pahemmin ole tarjolla alueella ja toisaalle se pitikin sitten muuttaan. Raha-asiat meni perseelleen kun oli luottanut siihen että on palkkatuloja. Saa nyt sitten nähdä kuinka siellä suu pannaan kun olen starttaamassa omia bisneksiä samalla alalla, vanha pomo muuttunee kateudesta violetiksi. Tukehtukoon pullaansa sekin.
 
Noh taisin kuitenkin suhteellisen oikeassa olla. Tosiaan mitä se firma siinä menettää jos kysyy suoraan hakijalta saako kysellä perään? Se just kertoo firmasta aika paljon jos selän takana hoidetaan näitä asioita.

Jep, hyvä että sain tietoni asiasta päivitettyä. Tosin tuon tiedon sisällöstä ei taida olla mitään säädöstä. Eli kun lupa tietojen kyselyyn on annettu niin entinen työnantaja saa sanoa mitä haluaa.
 
Ilmeisesti kaikki täällä potkut saaneet ovat olleet ns, duunareita. Onko kellään kokemusta fuduista jostain toimihenkilön työstä?

Aika paljon harvinaisempiahan ns. potkut toimihenkilöillä ovat, johtuen kai yleensä työympäristön ja henkilöiden erilaisuudesta. Perinteisessä duunarihommassa varoituksen ja sitä kautta potkut saa vaikkapa myöhästymällä töistä ilmoittamatta siitä pomolle. ns. toimihenkilöiden hommissa mitään kontrollia ei välttämättä ole, ja jos kaveria ei konttorilla näy, niin kaikki ajattelevat että se on jossakin palaverissa tai koulutuksessa.

Itse en nykyisin viitsi ilmoitella mitään liikkumisista esimiehelleni, katsokoon Outlookin kalenterista, missä menen, jos sattuu kiinnostamaan. Joskus aikaisemmin ns. työntekijöiden toimiessani esimiehenä olen joutunut jakelemaan varoituksia jos kaveri ei soita heti aamulla, että kotona on jotain härväystä jota pitää jäädä selvittelemään.

Aika hankalaa on saada potkut, "lääketieteellisistä" syistä pois joutuneita (alkoholi tms) on tietysti aina joskus ja johtajat luonnollisesti voivat joutua lähtemään lyhyellä varoitusajalla, mutta onko se sitten potkujen saamista?

Kerran olen nähnyt, kun kaveri lähti toimihenkilön hommasta ihan rehellisesti sanottuna potkujen kautta, ja siitäkin useiden varoitusten ja vuosien ongelmien jälkeen. Ei vain sopinut hommaan, rikkoi firman tietoturvamääräyksiä törkeillä tavoilla, (kopioi firman verkkolevyiltä kaiken omille USB-levyille "vakuutukseksi" yms. ).
 
EDIT
blah, luenkin ensin koko artikkelin...
 
en sitten saanut editoitua, noh.


Hmm. Tuossa artikkelissa on ihan mielenkiintoisia pointteja, varsinkin tuo tietosuojavaltuutetun tulkinta googleuksen kieltämisestä (ja myös vastakkainen kommetti aiheesta). Mihin tuossa tosin voidaan vetää raja ja mitä kaikkea voidaan käsittää henkilötietolain alaisuuteen.

"Henkilötietolaki rajoittaa millä tahansa alustalla olevan tiedon jakamista." Lasketaanko ihmisen aivoissa oleva tieto henkilötietolain mukaisella alustalla olevaksi? Sinänsä varsin pelottava ajatus...

Rekrytoinnista vastaava törmää pubissa ystäväänsä ja kuulee, että x on saanut kenkää koska on täysi mulkku ja epäpätevä työssään. Sitten huomataan x:n olevan juuri se työntekijä jota pitäisi haastatella huomenna... Onko tässä nyt sitten rikottu henkilötietolakia? Vaatiiko lain rikkominen siis työnantajalta aktiivista tiedon hakemista vai riittääkö täysin passiivinen tiedon vastaanottaminen?

Miten tulisi toimia tilanteissa,joissa työnantaja ilman etsimistä törmää työnhakijaa koskevaan tietoon? Jos googlettaminen olisi kiellettyä, mutta muuten surffaillessa törmää sellaiseen tietoon työnhakijasta joka saattaa estää työpaiukan saannin, niin miten sitten lakia sovelletaan?

Lisäksi henkilötietolain 2§:n mukainen soveltamisala:

"Tätä lakia sovelletaan henkilötietojen automaattiseen käsittelyyn. Myös muuhun henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan tätä lakia silloin, kun henkilötiedot muodostavat tai niiden on tarkoitus muodostaa henkilörekisteri tai sen osa."

Mikäli siis entisen pomon omaa mielipidettä (jota ei ole tallennettu mihinkään) ei voida pitää henkilörekisterinä eikä sen kertomista puhelimessa eteenpäin automaattisena tietojenkäsittelynä, niin haluaisin tietää miten lain katsotaan soveltuvan?

Sekava teksti =(
 
No just. Tänään sain sitten tietää että sain potkut SAATANA! Pari viikkoa nyt olin ollut kotona koska pomo sanoi että " Nyt ei oo just töitä et mää kyllä soitan heti kun on töitä". Okei, no tänään sitten soitin ja kyselin vähän työtilannetta niin pomo sitten sanoi puhelimessa et oot saanu potkut. Vitun vittu kun teki niin mieli mennä leipoon turpaan kun ei ollut edes munaa sanoa silloin aikaisemmin kasvotusten tai edes olisi voinut soittaa ja ilmoittaa potkuista. Ja sitten kyselin syytä niin sain vastaukseksi "No oot kyllä ollut tosi ahkera mut et oo tehny kyllä kovin paljoo töitä ja sun asenne on vähän huono. Jaaha eli oon ollu tosi ahkera mutta en oo tehny töitä!!? WTF!? Ihan vitun sama vaikka sain potkut en voi sietää tollasia munattomia tyyppejä jokka ei uskalla edes päin naamaa sanoa että olet erotettu tai edes soittaa ja ilman järkevää syytä! Töitä olen kyllä tehnyt hyvin ja ei koskaan ole päin naamaa moitittu tai mitään.
 
Se voi olla mutta siinä sentään sanotaan päin naamaa et "You're Fired!" :D
Ja joo kyllä pyydän sen irtisanomis ilmoituksen.

Olethan saanut myös kirjallisia varoituksia/ kirjallisen varoituksen työn laadustasi, ennen irtisanomistasi??

Ei sinua ihan noin vaan voi pihalle pistää. Ensitöiksesi ota selvää oikeuksistasi. Jos kuulut liittoon, niin sitten sitä kautta asiaa eteenpäin. Muuten käy sitten lukemassa alasi liittojen sivulta ohjeita.

Toki täälläkin, voi joku auttaa, mutta koko tilannetta tietämättä vaikeaa...Ketään nyt ei puhelimessa kyseisellä tavalla LAILLISESTI, voi irtisanoa !!!
 
Olethan saanut myös kirjallisia varoituksia/ kirjallisen varoituksen työn laadustasi, ennen irtisanomistasi??

Ei sinua ihan noin vaan voi pihalle pistää. Ensitöiksesi ota selvää oikeuksistasi. Jos kuulut liittoon, niin sitten sitä kautta asiaa eteenpäin. Muuten käy sitten lukemassa alasi liittojen sivulta ohjeita.

Toki täälläkin, voi joku auttaa, mutta koko tilannetta tietämättä vaikeaa...Ketään nyt ei puhelimessa kyseisellä tavalla LAILLISESTI, voi irtisanoa !!!

Juu kyllä mää tässä liiton puoleen käännynkin, mutta tosiaan tossa just kun olin kuullut että sain potkut niin ei oikeen heti kiinnostanut näistä asioista ottaa selvää vaan ensin piti vähän rauhoitella itteensä :D
 
Juu kyllä mää tässä liiton puoleen käännynkin, mutta tosiaan tossa just kun olin kuullut että sain potkut niin ei oikeen heti kiinnostanut näistä asioista ottaa selvää vaan ensin piti vähän rauhoitella itteensä :D
'

Hyvä niin. Tiukan asiallinen linja ja ammattitaidoton pomo kuriin !!!!!:thumbs:
 
^Juuri noin. Ekaksi otat yhteyden liittoon, ennekö teet yhtään mitään sopimuksia suullisia tai paperilla olevia pomosi kanssa.
Mikä tommonen parin viikon kotona olo oli, kun ei ollut töitä? Olitko siis lomautettuna vai? Vai ihan omalla lomalla? Kuulostaa hiukan hämärältä.

-

En ole saanut potkuja ikänä. Ja jos saisin häpeisin silmät päästä, siis jos vika olisi minussa.
Kerran olin lomautettuna monen muun kanssa ja olin eka joka kutsuttiin takaisin töihin :)
 
Back
Ylös Bottom