potkunyrkkeily ja punttitreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a00heil
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Emmä ymmärrä hymiöitä! Vaikka mietinkin sekunnin, että voiko joku oikeasti olla noin Anssi?! Hymiöt pitäisi kieltää lailla!! Kamppailulajit on vakava asia (hymiö).

Ja pahoittelut Flammille!!

Joo ei mitään, pahoittelen itse huonoa huumoriani. Syyllistyn siihen aina välillä, varsinkin juuri ennen nukkumaanmenoa. :(

Vitsin pointtina oli siis että se kehitys on ihan eri tasoista kun lukee netistä. Tässä eri tasoinen kehitys tarkoittaa vain eri tasoista kehitystä, ei parempaa kehitystä...

Vanhanaikaisen ohjelmankin voi ajatella tarkoittavan sellaista jolla on todistetusti saatu useamman kerran jotain aikaa. Onhan noita monenlaisia uusia ja mullistavia harjoitustapoja, ja voihan niiden soveltuvuutta itse alkaa testaamaankin, mutta todennäköisyys että saa oikeasti jotain aikaan ei taida olla järin suuri..

a00heil,
itsellä on sama tilanne menossa eli punttitreeniä vuosia takana ja nyttemmin myöhäisemmällä iällä aloitettu pystylaji. Puntteja en halunnut jättää pois vaan piti keksiä keino yhdistää nämä kaksi. Lueskelin Joe DeFrancon harjoitusjuttuja, joista muokkasin sitten itselleni sopivan kahdesta kolmeen kertaan viikossa tehtävän punttiohjelman.

Lenkkipolulla en ole koskaan viihtynyt enkä tule viihtymäänkään mutta tavoitteeni eivät ole MM-, SM- tai edes piirinmestaruustasolla.Minulle on aivan yksi ja sama lähteekö lyönti tai potku pikkuisen nopeammin/voimakkaammin ilman punttitreeniä vai punttitreenin kanssa. Punttitreeni on kuitenkin asia, jota tykkään harrastaa ja se ratkaisee asian punttien eduksi.

DeFrancolla on kuitenkin aika moderni näkemys treenaukseen ja hänen esittämänsä jutut ovat toimineet ainakin minun kohdallani. Monta vuotta treenanneena osasin poimia niitä kohdallani toimivia asioita sieltä. Tämä siis lähinnä voimapuoleen liittyen. Kuntopuolen asiat ovat sitten eri juttu.

Viimeksi muokattu:
a00heil,
itsellä on sama tilanne menossa eli punttitreeniä vuosia takana ja nyttemmin myöhäisemmällä iällä aloitettu pystylaji. Puntteja en halunnut jättää pois vaan piti keksiä keino yhdistää nämä kaksi. Lueskelin Joe DeFrancon harjoitusjuttuja, joista muokkasin sitten itselleni sopivan kahdesta kolmeen kertaan viikossa tehtävän punttiohjelman.

Lenkkipolulla en ole koskaan viihtynyt enkä tule viihtymäänkään mutta tavoitteeni eivät ole MM-, SM- tai edes piirinmestaruustasolla.Minulle on aivan yksi ja sama lähteekö lyönti tai potku pikkuisen nopeammin/voimakkaammin ilman punttitreeniä vai punttitreenin kanssa. Punttitreeni on kuitenkin asia, jota tykkään harrastaa ja se ratkaisee asian punttien eduksi.

DeFrancolla on kuitenkin aika moderni näkemys treenaukseen ja hänen esittämänsä jutut ovat toimineet ainakin minun kohdallani. Monta vuotta treenanneena osasin poimia niitä kohdallani toimivia asioita sieltä. Tämä siis lähinnä voimapuoleen liittyen. Kuntopuolen asiat ovat sitten eri juttu.

Kiitokset vinkistä, pitänee tutustua tarkemmin mainitsemasi veijarin juttuihin. Sinällään saliohjelmien teko ei ole ongelma, olen tehnyt niitä paljonkin eri lajien harrastajille ja kuulostellut sitten toimivuutta harrastajilta itseltään. Kuitenkin se yleensä näyttää olevan ainakin yhtä paljon kiinni yksilöstä ja tavoitteista millainen ohjelma toimii ja mikä toimii huonommin, kuin itse lajista jonka ohella ohjelmaa treenataan. Sitten toki mielenkiintoinen ajatus on myös se, että esim. kesällä kun potkis treeneissä näyttää olevan varsin vähän jengiä, niin jättäisi hetkeksi sen puolen vähemmälle ja keskittyisi enemmän taas voimapuoleen. Sitten hyvissä ajoin ennen syksyn "kunnon" treenien alkamista alkaisi taas lisäämään aerobista ja muuttaisi puntin enemmän räjähtävään suuntaan.

Erilaisia harjoituskaudesta riippuen. välillä painottuu kestävyyspuolelle, välillä räjähtävyysominaisuuksiin. En voi/halua laittaa esimerkkejä, koska en tee ohjelmiani itse ja on valmentajani asia päättää, mitä niistä julkaistaan ja mitä ei.

Ok :)
Ei muuten mutta altaisiin saatu yksi esimerkki, minä on puntteihin koske, punttailu on homompaa kuin paini.

Pitkään puntanneena salilla ja jonkin verran kisanneenakin on oppinut tietynlaisen tyylin treenata ja tehdä ohjelmia. Jotenkin kun itse tekee omat ohjelmansa, niin tahtoo aina tulla tehty tiettyjen perusajatusten pohjalta jotka pohjaavat kohta kahdenkymmenen vuoden punttitaustaan ja lähinnä voimanosto/penkkipunnerrus harjoitteluun voimanhankinta mielessä. Nyt sitten kuitenkin on jotenkin tullut tien päähän tuossa omassa voimailussa ja kamppailuhommat tuntuu enemmän omalta jutulta ja näimpä onkin tullut treenattu muutama vuosi ensin hokutotyu ju-jutsua ja nyttemmin potkunyrkkeilyä. Muuten homma menee hyvin, mutta jokseenkin ei oikein osaa yhdistää järkevästi/tehokkaasti salia ja kamppailua. Jos treenaa jalat, niinkuin on tottunut treenaamaan, niin ovat monta päivää aivan liian "köntissä" potkimiseen ja muutenkin tuntuu että salihomma vain tekee hitaasta entistäkin hitaamman. Salia en jätä niin kauan kun henki pihisee,joten olisiko kamppailutreenaajilla vinkkejä millaista treeniä kamppailijan kannattaisi tehdä? Toki olemme yksilöitä ja toiset palautuu paremmin kun toiset, mutta kuitenkin. Olen tottunut treenaamaan aikas kovaa ja vaikea treeniä on hirveästi löysentääkään, eli mikä avuksi? Sarjoista mega pitkiä, painoista pieniä, vai mikä olisi lääke? Ideoita treenijakoon ja jaksotukseen? Kamppailua tulee tätänykyä 2-3 kertaa viikossa ja salia saman verran.
Eli kysymys ei ollut siitä KANNATTAAKO potkunyrkkeilijän tehdä punttia tai onko punttailu HOMOJEN HOMMAA vaan siitä miten treadin aloittaja saisi yhdistettyä salin JA potkunyrkkeilyn.Kun haluaa kuiteski käydä salilla.Salitreeniä kannattaa vähentää 1-2 krt viikko.Sarjamäärät maltillisina,liikkeinä perusliikkeitä ja välttää "piippuun" treenaamista.Jumittaa paikat ja menee monta päivää että jalat ja lantio liikkuu liukkaasti.Optimi on tehdä sen verran kuin on tarpeellista mutta ei yhtään enempää.Treenityyli mieluummin räjähtävän voiman hakua kuin bodaustyylistä pumppailua.

Piti tänne sitte tulla avautuu..

Ite käytän nyrkkeilyssä 3-4krt viikossa punttireeniä, mutta en kaikilla voimilla. Sopivilla painoilla pitkiä sarjoja ainaki ite teen, enkä oo huomannu että oisin hiastunu käsistä, jalat pietän kunnossa lenkeilä ja hiihtämällä.

Esimerkiksi ojentajapenkki, ylätalja ja hauistanko on tämmösiä mitä käytän, ja ei oo käet hitaantunut. Mutta vastapainoksi kannattee lyyä vaikka nopeita sarjoja säkkiin tai ostaa suoraan päärynäpallo tjsp.

Ite käytin punttailua(n. 2kk) lähinnä voimatasojen nostoon. Nyt siirryin voimakestävyyden treenaamiseen kahvakuulilla ja omalla painolla. Treenejä teen 3krt/viikko + lajitreenit 2-3krt/viikko. Teen myös HIITin salitreenien loppuun.

Jos nyt lähdetään siitä, että siellä salilla on ihan pakko käydä ja haluaa samalla harrastella potkunyrkkeilyä, niin suosittelisin seuraavia:

- Potkunyrkkeily rasittaa eniten jalkoja, joten niiden treenaaminen salilla mahdollisimman minimiin. Jalkatreeni kannattaa sijoittaa mahdollisimman kauas tekniikkaa kehittämään tarkoitetuista lajitreeneistä. Mieluummin lähemäs sparritreenejä, vaikkei sekään ole hyvä.

- Palauttava harjoitus salipäivän jälkeisenä aamuna (tai illalla jos salilla käydään aamulla).

- Jaksottelu vuositasolla. Kesäisin on yleensä peruskuntokausi ja lajitreenejä on vähemmän. Jos tarkoitus on saada kehitystä salilla, tulisi raskaat treenit ajoittaa kesälle ja pitää talvikausi enemmän ylläpitävänä.

- Lihashuolto. Venyttelyä monta kertaa viikossa. Mieluiten joka päivä ja ainakin salitreenien jälkeen. Hierojalla käynti kerran viikossa tai kahdessa.

Vaikka noudattaisitkin näitä, niin siitä huolimatta ongelmia on tiedossa.

Jos nyt lähdetään siitä, että siellä salilla on ihan pakko käydä ja haluaa samalla harrastella potkunyrkkeilyä, niin suosittelisin seuraavia:

- Potkunyrkkeily rasittaa eniten jalkoja, joten niiden treenaaminen salilla mahdollisimman minimiin. Jalkatreeni kannattaa sijoittaa mahdollisimman kauas tekniikkaa kehittämään tarkoitetuista lajitreeneistä. Mieluummin lähemäs sparritreenejä, vaikkei sekään ole hyvä.

- Palauttava harjoitus salipäivän jälkeisenä aamuna (tai illalla jos salilla käydään aamulla).

- Jaksottelu vuositasolla. Kesäisin on yleensä peruskuntokausi ja lajitreenejä on vähemmän. Jos tarkoitus on saada kehitystä salilla, tulisi raskaat treenit ajoittaa kesälle ja pitää talvikausi enemmän ylläpitävänä.

- Lihashuolto. Venyttelyä monta kertaa viikossa. Mieluiten joka päivä ja ainakin salitreenien jälkeen. Hierojalla käynti kerran viikossa tai kahdessa.

Vaikka noudattaisitkin näitä, niin siitä huolimatta ongelmia on tiedossa.

Nyt ollaan jo aikalailla samoilla linjoilla.

Mutta haluaisin esittää pari kysymystä. Kuinka hurjasti potkis käy jaloille? Käykö muka oikeasti niin paljon, ettei jalkoja voisi treenata ihan järkevästi(ei sitten bodailla vaain ~6 alaspäin toistoilla, räjähtävyyttä/maksimia). Esim. normi nyrkkeily ei ainakaan käy käsiin niin paljoa ettei voisi tehdä muuten yläkroppaa täysin normaalisti, mutta itselläni on olkapäät muutenkin romut niin niiden punttauksesta pitää tinkiä.

Ja mitä ongelmia on luvassa?

Venyttelyä, muutenkin kuin punttiksen jälkeen, mieluiten vähintään jokaisen harjoituksen yhteydessä.

Punttiohjelmat muutenkin menee(voimaan tähtäävät) jaksotetusti, joten jaksotus pitää laittaa potkunyrkkeilyyn sopivaksi niin menee vähimmillä ongelmilla. Kilpakaudella vakautusta, pk:kausilla myös punttiin peruskaudet ja kilpailuihin valmistavalla jaksolla piikkaukset.

Palauttava treeni on hyvästä jos aika riittää, jos ei riitä niin eipä sillä ole mitään väliäkään, kyllä potkis käy palauttelusta(:piis:)

Potkunyrkkeily nyt ei tietenkään käy palauttavasta treenistä. Vai millä ihmeen perusteella puolentoista tunnin intervallitreeni, jossa maksimisyke saavutetaan N kertaa, on hyvä palauttava harjoitus?

Minulla on jalat jatkuvasti jumissa pelkästä lajitreenistä ja lenkkeilystä, vaikken treenaa niitä punteilla ollenkaan. Ja peruskuntoni/palautumiskykyni on ihan ylivoimainen harrastelijaan verrattuna. Suurin ongelma on kuitenkin se, että punttitreenin aiheuttama jumi estää potkutekniikan treenauksen aika tehokkaasti. Etenkin kun punttitaustaiset kaverit eivät yleensä ole muutenkaan notkeudella pilattuja.

Potkunyrkkeilyssä jalat ovat juuri se kehon osa, joka rasittuu kaikkein eniten sekä rasituksen että urheiluvammojen puolesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No siis tuo palauttava oli nyt läppä.

Kuinka varma olet ettei se jumi tule lenkeistä? Itse en ainakaan usko että se tulee potkimisesta.

Miten teillä treenataan jos vertaat perustreeniä intervalliin :wtf:
Saadaanko esimerkki tällaisesta treenistä?

Kuinka varma olet ettei se jumi tule lenkeistä? Itse en ainakaan usko että se tulee potkimisesta.

Tietenkin se lenkkeily on osasyynä mutta kun lenkkeily on aika must jos meinaa että se potkunyrkkeilykin sujuu.

Kovaa. Valitettavasti kaikkia lajitreenejä ei pysty vetämään tällä tahdilla, kun parit ei kestä mukana, mutta suht aloittelevalla jampalla ei varmaan ole tätä ongelmaa.

Esimerkki 1: 10 erää säkkiä, 15 erää reipasta sparria.

Esimerkki 2: Reipas alkulämmittely, yksinkertaisia tekniikkakombinaatioita parin kanssa 30 minuuttia, 8 erää reipasta sparria ja 15 min kuntopiiri.

En tiedä oletko itse koskaan kikkaria tai thaikkua treenannut, mutta mielestäni intervalli treeni oli aika osuva vertaus.

Nimenomaan en ole kikkaria enkä thaikkua treenannut, siksi tämä kummastelu :wtf:
No eipä siinä mitään jos te vedätte treeninne niin kovaa että intervalleihin verrataan, niin kummasti alan ymmärtää että punttia kartetaan.

Joudun itse tekemään intervalliharjoitukset salilla kuntopiirinä kun treeneissä ei sitä hirveästi ole. Suurin osa treeneistä koostuu liikersarjoista/perustekniikasta ja potkuharjoitteista. Lihaskuntoa on n. 5-10min/kerta. Lajina ITF Taekwon-Do.

Kesällä tulee sitten harrastettua intervalliharjoittelua enemmän ulkona kun pystyy tekemään kaikenlaista mikä ei välttämättä olisi talvella niin turvallista. Esimerkkinä parkour ja säkin hakkaus...

Täytyisi ehkä kokeilla tuota potkunyrkkeilyä joskus. AndyS harjoittelee muistaakseni täällä Oulun alueella(?) niin pääsisin kokeilemaan livenä teidän treenejä miten kovia ne ovat :). Ainakin esimerkit ovat kovia...

Ei varmaan kannata juosta lenkkejä potkiksen lisäks, jos tuppaa menemään jalat jumiin. Kun kerran muitakin vaihtoehtoja on.

Ja nyt laitan ketjun aloittajalle, ja muillekin rohkeille vinkin, josta saan varmasti taas kommenttia tyyliin; "kysy vain ja ainoastaan sun valmentajaltas älkä miltään pilipali ukoilta, kun ne ei oo valmentanu Alia eikä Peter Aertsia. Äläkä varsinkaan kysy miltään pakkiksen punttiurpoilta, joilla ei kuitenkaan voi millään olla kokemusta kamppailulajeista."

Siis: kysäse Ross Enamaitin mielipidettä näistä mieltä askarruttavista asioista. Mailaa sille ross@rosstraining.com , vastaa varmuudella joka kysymykseen, kunhan kaikki pakkiksen jäsenet ei samaan aikaan lähettele kyssäreitä. :D Ite oon saanu monta hyvää vinkkiä/ohjetta yms. omaan treeniin. Enamait valmentaa pääduuninaan kamppailu-urheilijoita fysiikkapuolella, ja sen opeilla treenaa myös joitain hyviäkin. Ja on varmuudella pätevä tyyppi asiassaan.

Siis: kysäse Ross Enamaitin mielipidettä näistä mieltä askarruttavista asioista. Mailaa sille ross@rosstraining.com , vastaa varmuudella joka kysymykseen, kunhan kaikki pakkiksen jäsenet ei samaan aikaan lähettele kyssäreitä. :D Ite oon saanu monta hyvää vinkkiä/ohjetta yms. omaan treeniin. Enamait valmentaa pääduuninaan kamppailu-urheilijoita fysiikkapuolella, ja sen opeilla treenaa myös joitain hyviäkin. Ja on varmuudella pätevä tyyppi asiassaan.

Ton kaverin fysiikka kertoo paljon tavastaan treenata. Tuollasiin
nopeus ja voimaominaisuuksiin ei paljon lenkkeilemällä ja kuntopiirelemällä päästä. Tai ainakaan minä en tunnu pääsevän...

Ei varmaan kannata juosta lenkkejä potkiksen lisäks, jos tuppaa menemään jalat jumiin. Kun kerran muitakin vaihtoehtoja on.

No jos se potkunyrkkeily kerran ottaa paljon jalkoihin niin eiköhän ne koivet potkunyrkkeilytreenistä jumitu. Mikä on se lenkkeilyä parempi vaihtoehto saada jumit lähtemään? Tässä lenkkeily tarkoittaa palauttavaa lenkkiä, ei maratonia eikä cooperia.

No siis tuo palauttava oli nyt läppä.

Kickboxing-ja thaiboxingtreeni on intervallityypistä jos jokin!!
Varsinkin jos treenissä kovaa sparrausta tai raskasta tyyny-säkkitreeniä.Meneppä kokeilemaan piruuttaan ni huomaat.
2-3 min. täysillä,pari minuuttia huilia ja taas jatkuu...
Eikös kuulosta aika intervallityyppiseltä? :)

Back
Ylös Bottom