potkunyrkkeily ja punttitreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a00heil
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten meikämannella tulee semmonen olo, että superjuha on joku mähö wannabe-kamppailija. Pistäpä superjuha kuvaa fysiikastas osviitaksi niin nähdään miten puntti pelaa. Menkää sinne lenkille, vaikka se ois kuinka perseestä ja vaikka puntti ois kuinka sicce siistiä ja Hercules in New York on maailman kovin leffa.

Eiköhän se nyt ole sanomattakin selvä että jos Kalle "mä katoin Bonjaskya Eurosportilta, vittu se on kova jätkä!!" Kickboxeri rupee ite yhdistelemään puntteja lajitreenin kanssa ni siitä ei ole hyötyä oman kehityksen kannalta. Ongelmana musta tossa tulee vastaan se, että mistä semmosen henkilön löytää jolla on oikeesti tietotaitoa niin puntista kun potkunyrkkeilystä? Onhan se vaikeeta yhdistellä noita oikeen muutenki, ku se riippuu niin paljon muutenki omasta fysiikasta ja geeneistä. Joten moni sitten on tullut siihen johtopäätköseen että ei uskalla puntilla käydä lainkaan, ne leuat, punnerrukset, dipit ja linkkarit on ne ainoot oikeet... Enkä mä sano että siinäkään ole mitään pahaa, päinvastoin. Mutta se nyt on niin henkilöstä kiinni kanssa ja ottelutyylistä väittäisin. Jos kattoo kovia jätkiä, ni joku Mike Zambidis on käyny puntilla, sen huomaa. Kun taas joku narukäsi (huuuuuumoria, ei tarvii vetää herneitä) kuten Kaoklai ei kauheesti ole romua kolistellu, pärjää kumminski enemmän ku hyvin...

Miten meikämannella tulee semmonen olo, että superjuha on joku mähö wannabe-kamppailija. Pistäpä superjuha kuvaa fysiikastas osviitaksi niin nähdään miten puntti pelaa. Menkää sinne lenkille, vaikka se ois kuinka perseestä ja vaikka puntti ois kuinka sicce siistiä ja Hercules in New York on maailman kovin leffa.

Mä en oo sanonu olevani mikään niin keho, että kehtais kuvia tänne laittaa. Ja puntti kulkee ihan omiksi tarpeiksi. Mä luulen, että täällä on kaikki enemmän tai vähemmän wannabe-sitä sun tätä.. Ja maailman kovin leffa on Predator.

Toi on tosi hyvä verrata samanpainoisia keskimatkan juoksijoita bodareihin ja voimanostajiin,kun semmosia ei ole olemassakaan.

Tietääkseni kehonrakennuksessa on jotain -65 ja -70 sarjoja ja monet keskimatkan juoksijat ovat näissä painoissa. voimanostajat ovat useimmiten sen verran löysässä kunnossa että painoa on runsaasti, mutta se juuri tekee heistä vähemmän sopivia potkunyrkkeilyyn.

Mä en ainakaan oo ilmoittanu Rossin olevan siksi hyvä koutsi, kun on kova voimapyörässä. En osaa sanoa keitä hyviä kickareita se on valmentanut, vai onko ketään hyviä ollu. Sekään ei tee siitä huonompaa FYSIIKKAkoutsia ku jostain toisesta. Voihan olla, ettei tuommoinen 3-kymppinen jätkä ei oo viel tarpeeks vakuuttava monen kickarin tms. mielestä. Tiedä häntä. En silti lähtis dissaamaan sen "jumppia" jollain potkis-lenkkeilytaustalla.

Kyllähän nyt on niin että jotta voisi valmentaa potkunyrkkeilijöitä, ainakin jollakulla asianosaisella pitää olla asiantuntemusta potkunyrkkeilystä. Vaikka olisi miten hyvä fysiikkavalmentaja, niin sen pitäisi tietää, mitä kehittää. Homma voisi toimia niin että joku kokenut potkunyrkkeilijä tai valmentaja kyselisi neuvoa lajin ulkopuoliselta fysiikkavalmentajalta, mutta ei niin, että joku aloittelija kysyy, kun ei hänellä ole vielä tietoja lajin vaatimuksista.

Mikäli olisit lukenut viestejäni, olisit lisäksi havainnut, että nimenomaan en dissaa Rossboxingin treenimetodeja vaan sanoin että monet esitellyt harjoitukset soveltuvat potkunyrkkeilyn oheistreeniksi. Lenkkeilyä ne eivät kuitenkaan korvaa.

Enkä ole missään vaiheessa sanonut omaavani erinomaisia tietoja valmennuksesta. Vaikka uskonkin tietäväni asian jos toisenkin fyysisen kunnon harjoittamisesta. Vaikka en olekaan esim. potkunyrkkeilijöitä valmentanut, väitän, että fysiikkatreeni on aina fysiikkatreeniä, ei mitään ydinfysiikkaa.

Kyllä, mutta jotta kykenisit antamaan jotain (hyödyllisiä) valmennuksellisia neuvoja potkunyrkkeilyyn, sinulla pitäisi olla hajua siitä, millaisia ominaisuuksia potkunyrkkeilyottelu vaatii ja miten sitä muuten treenataan.

Mäkin voisin tässä vielä yhtä :david: :maisesti ihmetellä lopuksi, että miksi et AndyS ole tuon paremmin pärjännyt potkunyrkkeilyssä, vaikka treenaat niinkin monta kertaa viikossa kun olet joskus kehunut? Ja vaikka oletkin pärjännyt kansallisella tasolla, voidaan kysyä, onko se kova saavutus tuossa lajissa, tuossa painoluokassa ja tuolla treenimäärällä?

27-vuotiaana aloittaneelle poikkeuksellisen lahjattomalle urheilijalle tuo ei minusta ole kamalan huono saldo, vaikka enempääkin tekee tietysti mieli. Pärjäämisessä on vielä se ongelma, että ne muutkin ottelijat treenaavat kovaa. Olen muuten sitä mieltä, että vahvuutenani on nimenomaan hyvät fyysiset ominaisuudet pikemmin kuin tekninen taitavuus. Tästä syystä en usko että fysiikkatreenini on aivan hakoteillä. Tuossa näytiksi yksi kuva, olen siinä vasemmanpuolimmaisena.

http://kickboxingteam.com/img/sm2006/antti_sariola.jpg

Niitä käytetään sen takia, että aikoinaan potkunyrkkeilytoimintaa aloittivat jenkeissä vanhat karatemiehet ja heille oli luonnollinen valinta otella pelkissä karatepuvun housuissa kun se takki on vähän hankala.

Nykyisin Suomessa ja useimmissa maailmanliitoissakin otellaan pitkillä housuilla jos käytetään Full Contact -sääntöjä, joissa ei saa potkia jalkoihin. Low Kick -säännöillä oteltaessa käytetään yleensä shortseja. Poikkeuksia on.

Pitkät housut ovat varsin hiostavat ja lisäksi kaikkien mallien lahkeet eivät ole riittävän laajoja että paksut säärisuojat mahtuisivat mukavasti. Tästä syystä käytän itse pitkiä housuja lähinnä vetäessäni treenejä ja tietenkin matseissa. Jotkut tekevät niin että ennen yläpotkukisoja treenaavat jonkin aikaa pitkillä housuilla. Olen kokeillut tätä mutta koin sen tarpeettomaksi.

Antti on kyllä varmasti tehnyt treenissään paljon oikeita asioita. Pelkästään ulkoinen muodonmutos on melkoinen. Myös kehittyminen lajissa itsessään on ollut valtavaa, varsinkin kun ottaa taustat huomioon. Tuo puhuu vahvasti hänen esittämien ajatusten puolesta.

Tää väittely rupee saamaa yhtä legendaarisia mittasuhteita kuin Fighter-magin foorumipuolella "niin mikä voimaharjoittelu"-osio :)
Riku Immonen vastaan "bodaavat thaiboxarit ja kahvakuulasankarit" ....

Niin joo ne kahvakuulat on jääny tässä kokonaan pois! Niillä kuulilla kun treenaa niin kestävyys, voima ja räjähtävyys on ihan eri planeetalta. Ei tartte lenkkeillä enää eikä edes käydä laji treeneissäkään.

Niin joo ne kahvakuulat on jääny tässä kokonaan pois! Niillä kuulilla kun treenaa niin kestävyys, voima ja räjähtävyys on ihan eri planeetalta. Ei tartte lenkkeillä enää eikä edes käydä laji treeneissäkään.

Eikös se kahvakuula tukenut sitä elämääkin?

Olen valmis myöntämään ensimmäisenä, että olen vain viikonlopputreenaaja. Salilla(nyrkkeily), jossa treenaan käy kuitenkin jengiä jotka treenaavat tosisaan ja tämä on kuitenkin vanha ja perinteikäs sali. Valmentajien mukaan minä lyön kovempaa kuin kukaan toinen. Tosin minulla on myös huono kestävyys ja olen kömpelö kuin rautakanki. Vaaka näyttää nyt kevyet 108 kiloa.
Silloin nuorena, kun treenasin tosissaan painoin noin 80 kiloa (tähän viisitoista vuotta puntteja päälle), Nuorena en ollut mitään mutta nyt edes lyön vitun kovaa.
Sanoisin, että punteilla saa iskuvoimaa mutta en tiedä, että mitä siinä menettää kun minulla ei ole tietoa kuin vain siitä tiestä, joka menee punttien kautta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan älytöntä vääntöä. Ei tietenkään salilla kannata käydä, jos treenaa ihan päin pe***ttä. Mutta voi salillakin treenata, niin että se tukee lajia kuin lajia.

Itsellä on aikalailla samanlainen tilanne kuin ketjun aloittajalla. Sali reeeniä pohjalla noin 5v. Nyrkkeilyn aloituksen jälkeen sali jäi kokonaan pois ja nyt lajikin on vaihtunut Muay thaihin. Yhteensä (nyrkkeily + Muay thaita) tullu reenattua abouttiarallaa 5vuotta.

Nyt vuoden vaihteessa otin puntin taas mukaan kuvioihin. Tietysti räjähtävää siellä nostellaan.

Oma ohjelma (teen kaksi jakoisella yksinkertaisesti siksi, että treenaan lisäksi 3kertaa viikko + sparri päivä, treeniini kuuluu myös toisto kierto):

PÄIVÄ1

lämpöö kunnolla.. esim 10min fillaria/hyppisnarua

Penkki/Vinopenkki 5x4-8 (vuoroviikoin penkki/vinopenkki, ja toistot silleen et kaseja ekan 2 viikkoo, kutosia taas 2viikkoo ja nelosia viimeset 2 viikkoo)
((eli eka vinopenkki tokalla viikolla sit penkki(((tokaviikko aina sit kovemmin))) ---> sarjat pienemmäks ja vinopenkillä taas))
((((ei hirveitä painoja.. lähinnä sellaset et pystyn laskee HITAASTI painon alas, pysäyttää sen hetkeksi ja sitten tuomaan sen tehokkaasti ylös))))

Vipunostot sivulle: 5x10-14 (sama homma.. alotan 14 sarjoista -->12 -->10, vuoroviikoin istualtaan/seisoen kädet 90 asteen kulmassa)

headcrusher: 4x8-12 (12-->10-->8)

Takakyykky(jalat kapeella, jalkaterät osottaa suoraan eteenpäin): 5x4-8 (8-->6-->4) ((ja ei tarvii kovat painot olla.. keskityn rauhalliseen alasmenoon ja tehokkaaseen kyykystä nousuun.. ))

PÄIVÄ2

lämpöö kunnolla.. esim 10min fillaria/hyppisnarua/runq

raakarinnalleveto/mave: 4x4-8 (8-->6-->4) ((ei hirveitä painoja..)

ala/ylätalja: 5x8-12 (12-->10-->8)(( vuoroviikoin.. otan ekalla viikolla ylätaljan eteen myötäotteella ja tokalla viikolla alataljan ja sen otan kovemmin))

hammer: 5x10-14 (14-->12-->10)((rauhallisesti.. ensin toisen käden toisto loppuunasti ennenkun toisen aloitan. ei tarvii taaskaan olla kovat painot))

vatsoja vapaasti 5 sarjaa.. (Niitä kun tulee sit treeneis ihan reippaan puoleisesti)

Mutmut. Täytyy kyl sanoa et aika piipussa kyl välillä oon ollu. Sparri päivän oon joskus jättäny välistä kokonaan. Jos on parannus ehdotuksia tai rakentavaa kritiikkiä niin mielelläni otan vastaan. Täytyy kyllä myöntää, että aika hakemista on tuon puntin ja treenin kanssa. Sellasta tasapainoilua. No hidas mutta kankea... ;)

Mitkä ovat tavoitteesi?

Jos tavoitteena on kilpaileminen thainyrkkeilyssä, niin ehdotukseni olisi (yllättäen) korvata puntti lenkkeilyllä ja ehdottomasti käydä kaikki sparritreenit. Jos tavoite on jokin muu, niin sitten asia on eri.

Sanotaanko näin, että kyllä nykyisin isoimmat kisat joissa tulen käymään enää on seuran sisäiset kisat. ;)

Edit. siis ottelijana isoimmat on nuo. Ja ymmärrän paremmin kuin hyvin, että jos tähtää ihan oikesti matsailemaan niin lenkiksi nuo tai sitten todella kevyttä punttia. Tavoitteeksi voisin sanoa hyvän kunnon (niin lihas kuin kestävyys). Lähinnä haluaisin opastusta tuohon puntin ja treenin tasapainottamiseen. Eli onko tuossa liika toistoja tms. Vaikka matseja en enää ottaisikaan niin ei se estä kehittymästä. :)

Olen valmis myöntämään ensimmäisenä, että olen vain viikonlopputreenaaja. Salilla(nyrkkeily), jossa treenaan käy kuitenkin jengiä jotka treenaavat tosisaan ja tämä on kuitenkin vanha ja perinteikäs sali. Valmentajien mukaan minä lyön kovempaa kuin kukaan toinen. Tosin minulla on myös huono kestävyys ja olen kömpelö kuin rautakanki. Vaaka näyttää nyt kevyet 108 kiloa.
Silloin nuorena, kun treenasin tosissaan painoin noin 80 kiloa (tähän viisitoista vuotta puntteja päälle), Nuorena en ollut mitään mutta nyt edes lyön vitun kovaa.
Sanoisin, että punteilla saa iskuvoimaa mutta en tiedä, että mitä siinä menettää kun minulla ei ole tietoa kuin vain siitä tiestä, joka menee punttien kautta.

Montas kertaa viikos treenaat punttia ja monta nyrkkeilyä? Millasilla painoilla ja sarjoilla vedät ja vedätkö uupumukseen asti? Ihan uteliaisuudesta vaan.

Ite miettiny jos ehkä joskus vanhempana ja viisaampana alkais kilpailemaan(ei ole vielä nyt kiikarissa pitkään aikaan ja kattoo miten tässä kehittyy.) Nyt puolen vuoden punttitauon jälkeen ajattelin käyä hakemassa salikortin. Ehkä kaksi kertaa viikossa punttia. Olen luonnostaan venyvä; vaikka olin vääntänyt 8kk punttia enkä ikinä venytellyt puntin jälkeen ja penkistä nousi 115 kiloa 75 kilosena ja mavessa lähemmäs 200 niin sain silti molemmat jalat niskan taakse.

Tiedän että AndyS ainakin on nyt vahvasti(?) puntteja vastaan mutta jos haluaisi kehittää vaikka lyöntivoimaa (joo, "säkkiä vaan niin lyö kovempaa") niin itsekoettuna kun puntin jälkeen löin tosi kovaa ja käsi liikkui tosi nopeasti. Ehkä koviten vaikka olin vasta 16v. Kordinaatio ja pelisilmä oli kärsinyt eniten puntista, samoin puntin ja thainyrkkeilyn välissä olevat välikuukaudet nostivat vähän painoa.
Esim. monessa tilanteessa se jalka ei noussut enää niin nopeasti (entinen harrastus oli hokutoryu jujutsu) ja liikkuminen oli melko kankimaista vaikka venynyys olikin hyvä.

Mua harmittaa suuresti että harjotukset on vain kaksi kertaa viikossa, maanantaina ja keskiviikkona sellasiin aikoihin että harvoin nyt viime kuukauteen päässy molempiin kertoin käymää. Ja koska on vaan kaks kertaa viikos niin treenit on tietenkin tyyliin että joka kerta vedetään piippuun ettei ainakaan seuraavana päivänä voi pahemmin mitään tehdä. Tosin kaks kertaa viikos lajitreenii ei ylipäätänsä taida olla kovinkaan kehittävää verrattuna vaikka viiteen maltillisempaan treeniin viikossa kun kamppailulajista kyse.

Mitä nyt ite tutkaillut ja kuullut niin tuolla Porvoon muay thai seurassa on vähän eritasoista toimintaa. 5 kertaa viikos lajitreenit ja kerran viikos kahvakuulatreenit. Valmentajana siellä on MM-mies ja kun hän kävi täällä Kouvolassa yhden 14-vuotiaan kanssa silloin pitämässä näytösesityksen niin pistin monen kanssa huomioon että oli riskimmistä jätkistä kyse. Varsinkin verrattuna meidän hoikkaan valmentajaan. 14-vuotias porvoolaispoika oli kanssa valmentajan ohella lihaksikkaampi kaveri. Silti potkut, lyönnit, kestävyys ja muu liikukkuvuus oli kyllä tosi huippuluokkaa.

Pointtina siis että nämä ainakin ovat painoharjoittelulla saaneet loistavasti irti lajin kannalta. Tosin muukin valmennus siellä on korkeatasoisempaa ja kilpatointaa on.

Itellä ois mahista treenata joskus jonkinasteisesti kahvakuulilla ja käydä puntilla. Liikkeinä esim. kapeampi penkki, dippiä ja leukoja lisäpainoilla sekä etukyykkyä. Muita ehdotuksia...? Isoilla painoilla ja 5-6 sarjoja joskus vaihtelun vuoksi vähän kuntopiirityyppisesti ja kuntopiiriliikkeitä. Tulee tosin normaalisti vedettyä muutama punnerrus joka päivä. Lajitreeniharkat ei siis oo kun 2x viikko niin ajattelin jos kävis vaikka kerran viikos mätkii säkkii ja viel lenkil. Miten noi sit rytmittäs... ei mitään hajua.

Tulipa nytten lätistyä sieltä täältä ja vähän tuoltakin mutta pistetään vaikka nyt pienen lämmön piikkiin.. jep sainpa avautua.

PS. Toivottavasti tätä viestiä ei sivuuteta "puntti homoille, lenkki viisaille"-tyyppisellä kommentilla. Mulla itsellä ei siis ole kisakokemusta joten en voi päteä mutta ajattelin vain että olisi kiva treenata monipuolisemmin ja olla hyvä kokonaisuus. Kyllä nykypäivänä monet huiput treenaa punttia jollain tasolla. Amin Asikaisen ainakin tiedän tekevän punttia ja hakevan sillä lisävoimaa iskuihin mutta en sen pahemmin ole muiden suomalaisten kamppailu-urheilijoiden päivärytmiin perehtynytkään. Varmasti tehdään muutakin kun etunojapunnerruksia ja linkkareita.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. lisälätinää.

e. lisää offtopicia: millaista ruokavaliota AndyS noudatat? Karkit ja makkarat eivät kuulune jokapäiväiseen ruokavalioosi? :D

Kuten jo erinäisiä kertoja olen sanonut, en ole painoharjoittelua vastaan vaan omin päin ilman pätevän valmentajan ohjausta tehtyä painoharjoittelua vastaan. Porvoon päävalmentaja Pietilä on thainyrkkeilyn maailmanmestari ja osaa ihan varmasti valmentaa thainyrkkeilyä riittävän hyvin. Jos olette Pietilän valmennuksessa ja hän käskee nostamaan rautaa niin nostakaa niin maan perkeleesti. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että itse suunniteltu tai netistä luettu voimaohjelma toimisi yhtä hyvin.

En oikein näe mitä ideaa on mitata sitä, kuinka kovaa lyö. Minusta kannattaa mitata sitä, miten hyvin pärjää. Matseja ei voita kovin lyöjä vaan se jolla on paras kokonaispaketti. Lyöntivoimakilpailuja on tivolissa.

Noin muutenhan fysiikka on se helpoin osa-alue saada kuntoon. Se ei vaadi kuin perustiedot treenaamisesta ja ahkeruutta. Taitoa on sitten jo vaikeampi saada. Päätäkin on mahdollista kehittää. Valitettavan monet kompastuvat kuitenkin jo tuohon fysiikkapuoleen.

Syömisestä on turha tehdä mitään rakettitiedettä. Ihan normiruokavalio riittää oikein hyvin. Paljon hiilihydraatteja, riittävästi muttei ylenmäärin proteiinia ja kohtuudella rasvaa. Siinä se. Treenejä edeltävään ruokailuun kannattaa panostaa, jotta jaksaa treenata kovaa. Silloin kehossa pitää olla riittävästi hitaasti imeytyviä hiilareita. Herkkujakin syön silloin tällöin, mutta en joka päivä tai edes joka viikko.

Palautusjuomia käytän jos on ollut kova treeni enkä pääse heti syömään. Merkillä en ole pitänyt isompaa väliä, kunhan siinä on n. 2/3 hiilareita ja 1/3 protskua. Ei kreatiinia koska se nostaa painoa. Lisäksi syön monivitamiini-kivennäisainetabletteja. Kesäisin ja leirillä juon treenin aikana mietoa urheilujuomaa, koska hikoilen paljon ja saan muuten kramppeja. Muutoin vettä. Lisäravinnepuoli on kuitenkin hyvin marginaalinen osa treenausta ja ilmankin pärjäisi.

Wannabe-meiningin huipentuma ovat ihmeelliset kemistit, jotka syövät 20 eri lisäravinnetta mutta perusruokailu on ihan kuralla ja lisäksi ryypätään joka viikko. Näitä on oikeasti olemassa.

Back
Ylös Bottom