Olen valmis myöntämään ensimmäisenä, että olen vain viikonlopputreenaaja. Salilla(nyrkkeily), jossa treenaan käy kuitenkin jengiä jotka treenaavat tosisaan ja tämä on kuitenkin vanha ja perinteikäs sali. Valmentajien mukaan minä lyön kovempaa kuin kukaan toinen. Tosin minulla on myös huono kestävyys ja olen kömpelö kuin rautakanki. Vaaka näyttää nyt kevyet 108 kiloa.
Silloin nuorena, kun treenasin tosissaan painoin noin 80 kiloa (tähän viisitoista vuotta puntteja päälle), Nuorena en ollut mitään mutta nyt edes lyön vitun kovaa.
Sanoisin, että punteilla saa iskuvoimaa mutta en tiedä, että mitä siinä menettää kun minulla ei ole tietoa kuin vain siitä tiestä, joka menee punttien kautta.
Montas kertaa viikos treenaat punttia ja monta nyrkkeilyä? Millasilla painoilla ja sarjoilla vedät ja vedätkö uupumukseen asti? Ihan uteliaisuudesta vaan.
Ite miettiny jos ehkä joskus vanhempana ja viisaampana alkais kilpailemaan(ei ole vielä nyt kiikarissa pitkään aikaan ja kattoo miten tässä kehittyy.) Nyt puolen vuoden punttitauon jälkeen ajattelin käyä hakemassa salikortin. Ehkä kaksi kertaa viikossa punttia. Olen luonnostaan venyvä; vaikka olin vääntänyt 8kk punttia enkä ikinä venytellyt puntin jälkeen ja penkistä nousi 115 kiloa 75 kilosena ja mavessa lähemmäs 200 niin sain silti molemmat jalat niskan taakse.
Tiedän että AndyS ainakin on nyt vahvasti(?) puntteja vastaan mutta jos haluaisi kehittää vaikka lyöntivoimaa (joo, "säkkiä vaan niin lyö kovempaa") niin itsekoettuna kun puntin jälkeen löin tosi kovaa ja käsi liikkui tosi nopeasti. Ehkä koviten vaikka olin vasta 16v. Kordinaatio ja pelisilmä oli kärsinyt eniten puntista, samoin puntin ja thainyrkkeilyn välissä olevat välikuukaudet nostivat vähän painoa.
Esim. monessa tilanteessa se jalka ei noussut enää niin nopeasti (entinen harrastus oli hokutoryu jujutsu) ja liikkuminen oli melko kankimaista vaikka venynyys olikin hyvä.
Mua harmittaa suuresti että harjotukset on vain kaksi kertaa viikossa, maanantaina ja keskiviikkona sellasiin aikoihin että harvoin nyt viime kuukauteen päässy molempiin kertoin käymää. Ja koska on vaan kaks kertaa viikos niin treenit on tietenkin tyyliin että joka kerta vedetään piippuun ettei ainakaan seuraavana päivänä voi pahemmin mitään tehdä. Tosin kaks kertaa viikos lajitreenii ei ylipäätänsä taida olla kovinkaan kehittävää verrattuna vaikka viiteen maltillisempaan treeniin viikossa kun kamppailulajista kyse.
Mitä nyt ite tutkaillut ja kuullut niin tuolla Porvoon muay thai seurassa on vähän eritasoista toimintaa. 5 kertaa viikos lajitreenit ja kerran viikos kahvakuulatreenit. Valmentajana siellä on MM-mies ja kun hän kävi täällä Kouvolassa yhden 14-vuotiaan kanssa silloin pitämässä näytösesityksen niin pistin monen kanssa huomioon että oli riskimmistä jätkistä kyse. Varsinkin verrattuna meidän hoikkaan valmentajaan. 14-vuotias porvoolaispoika oli kanssa valmentajan ohella lihaksikkaampi kaveri. Silti potkut, lyönnit, kestävyys ja muu liikukkuvuus oli kyllä tosi huippuluokkaa.
Pointtina siis että nämä ainakin ovat painoharjoittelulla saaneet loistavasti irti lajin kannalta. Tosin muukin valmennus siellä on korkeatasoisempaa ja kilpatointaa on.
Itellä ois mahista treenata joskus jonkinasteisesti kahvakuulilla ja käydä puntilla. Liikkeinä esim. kapeampi penkki, dippiä ja leukoja lisäpainoilla sekä etukyykkyä. Muita ehdotuksia...? Isoilla painoilla ja 5-6 sarjoja joskus vaihtelun vuoksi vähän kuntopiirityyppisesti ja kuntopiiriliikkeitä. Tulee tosin normaalisti vedettyä muutama punnerrus joka päivä. Lajitreeniharkat ei siis oo kun 2x viikko niin ajattelin jos kävis vaikka kerran viikos mätkii säkkii ja viel lenkil. Miten noi sit rytmittäs... ei mitään hajua.
Tulipa nytten lätistyä sieltä täältä ja vähän tuoltakin mutta pistetään vaikka nyt pienen lämmön piikkiin.. jep sainpa avautua.
PS. Toivottavasti tätä viestiä ei sivuuteta "puntti homoille, lenkki viisaille"-tyyppisellä kommentilla. Mulla itsellä ei siis ole kisakokemusta joten en voi päteä mutta ajattelin vain että olisi kiva treenata monipuolisemmin ja olla hyvä kokonaisuus. Kyllä nykypäivänä monet huiput treenaa punttia jollain tasolla. Amin Asikaisen ainakin tiedän tekevän punttia ja hakevan sillä lisävoimaa iskuihin mutta en sen pahemmin ole muiden suomalaisten kamppailu-urheilijoiden päivärytmiin perehtynytkään. Varmasti tehdään muutakin kun etunojapunnerruksia ja linkkareita.
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. lisälätinää.
e. lisää offtopicia: millaista ruokavaliota AndyS noudatat? Karkit ja makkarat eivät kuulune jokapäiväiseen ruokavalioosi? :D