potkunyrkkeily ja punttitreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a00heil
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No jos se potkunyrkkeily kerran ottaa paljon jalkoihin niin eiköhän ne koivet potkunyrkkeilytreenistä jumitu. Mikä on se lenkkeilyä parempi vaihtoehto saada jumit lähtemään? Tässä lenkkeily tarkoittaa palauttavaa lenkkiä, ei maratonia eikä cooperia.
No jos kyse on palauttavasta ainoastaan ni vaikka uinti.

Joudun itse tekemään intervalliharjoitukset salilla kuntopiirinä kun treeneissä ei sitä hirveästi ole. Suurin osa treeneistä koostuu liikersarjoista/perustekniikasta ja potkuharjoitteista. Lihaskuntoa on n. 5-10min/kerta. Lajina ITF Taekwon-Do.
...
Täytyisi ehkä kokeilla tuota potkunyrkkeilyä joskus. AndyS harjoittelee muistaakseni täällä Oulun alueella(?) niin pääsisin kokeilemaan livenä teidän treenejä miten kovia ne ovat :). Ainakin esimerkit ovat kovia...

Ilmeisesti tkd-akatemiassa treenaat? Ainakin oman kokemukseni perusteella tkd-oulun treeneissä ottelua on enemmän ja treenit on rankempia. Ja vetäjillä on enemmän kokemusta, mikä näkyi selvästi opetuksen laadussa. Mun mielestä. Suosittelen kokeilemaan, sehän ei maksa mitään.

Kickboxing-ja thaiboxingtreeni on intervallityypistä jos jokin!!
Varsinkin jos treenissä kovaa sparrausta tai raskasta tyyny-säkkitreeniä.Meneppä kokeilemaan piruuttaan ni huomaat.
2-3 min. täysillä,pari minuuttia huilia ja taas jatkuu...
Eikös kuulosta aika intervallityyppiseltä? :)

Juu kyllä minä säkkiä olen jokusen tuhatta erää lyönyt. Ei meillä vain koskaan treeneissä vedetä täysillä sitä 2-3min normitreeneissä, omissa treeneissäni kyllä olen vetänyt 2-10 minuuttisia sen mikä irtoaa ' 1min. Eikä tämä vielä ole mielestäni niin paha etteikö punttia voisi tehdä vaikka jo ennen säkkiosuutta.
Mutta minä harrastankin tavan boxausta.

Ton kaverin fysiikka kertoo paljon tavastaan treenata. Tuollasiin
nopeus ja voimaominaisuuksiin ei paljon lenkkeilemällä ja kuntopiirelemällä päästä. Tai ainakaan minä en tunnu pääsevän...

Juu, ja tuntuu sillä olevan tuo kestävyys puolikin aika hyvin kunnossa. Ihan pilipaliukko.. ;)

Ilmeisesti tkd-akatemiassa treenaat? Ainakin oman kokemukseni perusteella tkd-oulun treeneissä ottelua on enemmän ja treenit on rankempia. Ja vetäjillä on enemmän kokemusta, mikä näkyi selvästi opetuksen laadussa. Mun mielestä. Suosittelen kokeilemaan, sehän ei maksa mitään.

Sielläpä juuri. Riippuuhan se tietenkin vetäjästäkin, mutta oman paikkakunnan vetäjä keskittää treenit yleensä niihin, koska ottelua saa sitten harjoitella enemmän muualla.

Mutta kiitos vinkistä, täytyypä joskus kokeilla heidänkin opetusta...

Sori offtopic...

Ei varmaan kannata juosta lenkkejä potkiksen lisäks, jos tuppaa menemään jalat jumiin. Kun kerran muitakin vaihtoehtoja on.

Siis: kysäse Ross Enamaitin mielipidettä näistä mieltä askarruttavista asioista. Mailaa sille ross(a)rosstraining.com , vastaa varmuudella joka kysymykseen, kunhan kaikki pakkiksen jäsenet ei samaan aikaan lähettele kyssäreitä. :D Ite oon saanu monta hyvää vinkkiä/ohjetta yms. omaan treeniin. Enamait valmentaa pääduuninaan kamppailu-urheilijoita fysiikkapuolella, ja sen opeilla treenaa myös joitain hyviäkin. Ja on varmuudella pätevä tyyppi asiassaan.
Tuoltapa minäkin olen kuntopuolen vinkkejä keräillyt. Molemmat opukset on hankittuna ja ainakin minulle niistä on löytynyt hyvinkin toimivia juttuja.

Monipuolisia ohjelmia kunnon kohottamiseen kehon omalla vastuksella tehtävistä liikkeistä välinejumppiin. Itselle lenkit ja kuntopyörä ovat myrkkyä kun meinaa kuolla tylsyyteen kesken kaiken mutta Rossin treeniohjelmat ovat sen verran monipuolisia, että niistä riittää iloa pitkäksi aikaa. En kuitenkaan vastusta lenkkeilyä tai kuntopyöräilyä mutta tällaiselle 100+ kiloiselle pureskeltu purkkaa olevalle jätkälle ne vaan ei oikein sovi.

Henkilökohtaisesti en ole vinkkejä kysellyt, kun ei ole vielä ollut tarves mutta kirjoja on tullut selattua tiheästi. Kaverin fyysiset ominaisuudet ovat ainakin minut vakuuttaneet siitä, että hänellä saattaa olla ihan oikeasti tietoa siitä mikä toimii. Kimmoisuutta ja kuntoa tuntuisi miehellä piisaavan oikeinkin mukavasti.

Siis minultakin :thumbs: Rossille.

Nythän on niin, että ottelijoiden kuntoa ja voimaa ei mitata pururadalla tai jumppasalilla, vaan kehässä. Enamait jumppaa todella vakuuttavasti ja lyökin ainakin säkkiä hyvin, mutta ottelumenestyksestä en ole onnistunut löytämään mitään tietoja. Ainakaan boxrec ei tunne häntä ammattinyrkkeilijänä, eikä amatööriurastakaan löydy mitään juttua. Tämä ei toki vielä tarkoita, että hän mikään huono nyrkkeilijä olisi. Varmuudella on kuitenkin olemassa valtava määrä parempia nyrkkeilijöitä ja potkunyrkkeilijöitä joiden oheistreenit painottuvat juoksemiseen.

Uinnin ongelma palauttavana treeninä on erityisesti se, että on paljon hankalampaa lähteä uimahallille ennen töihin/kouluun menoa kuin käydä puolen tunnin juoksulenkki. Lisäksi se maksaa ja vaatii tekniikan opettelua. Ainoa uintityyli jonka hallitsen, on "kamppailu hukkumiskuolemaa vastaan" ja se ei todellakaan sovellu palauttavaksi treeniksi. :eek:

Mitä olen Rossboxingia katsellut, niin monet siellä esitetyt harjoitukset sopivat oikein hyvin potkunyrkkeilyn (ja monen muun kamppailulajin) oheisharjoitteluun. Enemmän kyse on siitä, kuinka paljon niitä on järkeä tehdä verrattuna juoksemiseen ja lajitreeniin. En kuitenkaan tunne yhtään hyvää potkunyrkkeilijää, joka treenaisi Rossboxingin ohjelmilla. Joitakin yrittäjiä tiedän mutta ne ovat kaikki olleet ihan kamalan huonossa kunnossa. Itse taas olen oman valmentajani ohjelmilla saavuttanut kansallisella tasolla sangen hyvän voima/kunto -tason, joten en ihan heti ole vaihtamassa.

TuohiZille tiedoksi että aloitamme peruskurssin aivan huhtikuun alussa. Mainoksia tulee nettiin lähipäivinä.

Nythän on niin, että ottelijoiden kuntoa ja voimaa ei mitata pururadalla tai jumppasalilla, vaan kehässä..
kuntoa ja voimaa voidaan mitata nimenomaan radalla ja jumppasalilla. kehässä tarvitaan myös ottelusilmää jne joka taas ei varsinaisesti ole sidonnainen voima tai kunto harjoitteluun. Eli kärjistettynä vaikka enmait olisi treenimetodiensa ansiosta maailman kovakuntoisin ottelija se ei tarkoita että hän olisi paras.

En tarkoittanut "mittaamisella" nyt mitään kuntotestejä vaan sitä, että jaksaminen ja voimatasot kehässä ovat ne mitkä todella merkitsevät. On aivan mahdollista että Ottelija A juoksee cooperissa 3200m ja penkkaa 80 kiloa ottelija B:n juostessa 3000m ja penkatessa 100kg. Ja silti ottelu voi mennä niin että A lyö kovempaa mutta väsyy aiemmin.

Jotta fyysiset ominaisuudet saadaan realisoitua kehäsuoritukseksi, pitää ottaa huomioon valtava määrä muitakin asioita ja tämä on mahdotonta ilman että valmentaja seuraa ottelijaa jatkuvasti paikan päällä. Netin kautta se ei onnistu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tarkoittanut "mittaamisella" nyt mitään kuntotestejä vaan sitä, että jaksaminen ja voimatasot kehässä ovat ne mitkä todella merkitsevät. On aivan mahdollista että Ottelija A juoksee cooperissa 3200m ja penkkaa 80 kiloa ottelija B:n juostessa 3000m ja penkatessa 100kg. Ja silti ottelu voi mennä niin että A lyö kovempaa mutta väsyy aiemmin.

Jotta fyysiset ominaisuudet saadaan realisoitua kehäsuoritukseksi, pitää ottaa huomioon valtava määrä muitakin asioita ja tämä on mahdotonta ilman että valmentaja seuraa ottelijaa jatkuvasti paikan päällä. Netin kautta se ei onnistu.

tästä olen sama mieltä...

Suurin ongelma on kuitenkin se, että punttitreenin aiheuttama jumi estää potkutekniikan treenauksen aika tehokkaasti. Etenkin kun punttitaustaiset kaverit eivät yleensä ole muutenkaan notkeudella pilattuja.
Punttiakin voi treenata kovin monella tavalla. Jumihakuista treenia välttelemälläkin voi saada ihan merkittävästi lisää voimaa. Jos joku venyttelykammoinen puntin vääntäjä ei ole erityisen notkea ei vielä tarkoita sitä, että tuosta kannattaisi liikaa vetää johtopäätöksiä. Itse aloitin puntin veivaamisen reilun 20 vuoden iässä, enkä huomannut kyllä minkäänlaista negatiivista vaikutusta notkeuteen. Sopivilla liikeradoilla voi jopa lisätä liikkuvuutta. Ja tuo näkyy nimenomaan silloin, kun lihakset tekevät työtä. Varsin hyvälaatuista notkeutta urheilusuorituksiin.

Jos tuollaisia heikosti toimivia johtopäätöksiä haluaa vetää, niin sinustahan saisi päinvastaisen esimerkin. Et ole puntilla juurikaan trenannut ja liikkuvuus ei taida olla vahvimpia puoliasi. Voimmeko nyt päätellä että puntin välttely heikentää liikkuvuutta?

Et ole puntilla juurikaan trenannut ja liikkuvuus ei taida olla vahvimpia puoliasi. Voimmeko nyt päätellä että puntin välttely heikentää liikkuvuutta?

Ei, koska omain päin tehdyn punttitreenin lopettamisen jälkeen venyvyyteni (ja tekniikkani) parantui huomattavasti vaikkei edelleenkään ole kovin hyvä.

Minähän en vastusta painoharjoittelua vaan vastustan omin päin ilman riittävää valmennuksellista tietopohjaa tehtyä painoharjoittelua. Neuvoni ei suinkaan ole "Älä koske puntteihin." vaan "Älä koske puntteihin ilman pätevän potkunyrkkeilyvalmentajan ohjausta."

Jos se oma (pätevä) valmentaja käskee nostamaan rautaa niin nostelkaa juuri niin kuin hän käskee. Omin päin pelatessa sillä saa kuitenkin luultavasti aikana enemmän haittaa kuin hyötyä.

Enamait jumppaa todella vakuuttavasti ja lyökin ainakin säkkiä hyvin, mutta ottelumenestyksestä en ole onnistunut löytämään mitään tietoja. Ainakaan boxrec ei tunne häntä ammattinyrkkeilijänä, eikä amatööriurastakaan löydy mitään juttua. Tämä ei toki vielä tarkoita, että hän mikään huono nyrkkeilijä olisi.

Uinnin ongelma palauttavana treeninä on erityisesti se, että on paljon hankalampaa lähteä uimahallille ennen töihin/kouluun menoa kuin käydä puolen tunnin juoksulenkki. Lisäksi se maksaa ja vaatii tekniikan opettelua.

Mitä olen Rossboxingia katsellut, niin monet siellä esitetyt harjoitukset sopivat oikein hyvin potkunyrkkeilyn (ja monen muun kamppailulajin) oheisharjoitteluun. Enemmän kyse on siitä, kuinka paljon niitä on järkeä tehdä verrattuna juoksemiseen ja lajitreeniin. En kuitenkaan tunne yhtään hyvää potkunyrkkeilijää, joka treenaisi Rossboxingin ohjelmilla. Joitakin yrittäjiä tiedän mutta ne ovat kaikki olleet ihan kamalan huonossa kunnossa. Itse taas olen oman valmentajani ohjelmilla saavuttanut kansallisella tasolla sangen hyvän voima/kunto -tason, joten en ihan heti ole vaihtamassa.

Se, että ei ole lajimenestystä ei tarkoita etteikö voisi olla hyvä fysiikkakoutsi tai jopa lajikoutsi, ei todellakaan.

Jos ajattelee asioita niin kuin sinä tuosta uinnista, tulee treenaamisesta yms. paljon hankalampaa. Onko sitä pakko käydä juuri ennen kouluun tms. lähtöä tekemässä palauttava?

Ilmeisesti et kovinkaan paljon tiedä fyysisestä harjoittelusta (pois lukien ilmeisesti lenkkeily ja kuntopiiri), koska et ymmärrä mitä järkeä tuollaisia Rossin esittelemiä treenejä on tehdä verrattuna esim. lenkkeilyyn. Jos noilla ohjelmilla on joku ollut huonossa kondiksessa, on varmuudella syy jossain muussa kuin ohjelmassa.

Ja se, että sinä et ole vaihtamassa oman potkunyrkkeilyvalmentajasi neuvoja johonkin muuhun, on varmasti kaikkien tiedossa.

Ja minusta on typerää uskoa 100%:sti oman lajivalmentajan neuvoihin nimenomaan fysiikkatreeneistä, jos vain vähänkin tuntuu siltä, että itsellä voisi olla parempia ideoita/ajatuksia asian suhteen. Hyvä valmentaja ottaa huomioon jonkun perehtyneen valmennettavan mielipiteitä harjoittelusta. Toki on varmasti hyviäkin lajivalmentajia olemassa, jotka hallitsevat hyvin myös fysiikkapuolen.

Olipahan taas avarakatseisia kommentteja tässäkin keskustelussa. Oppiikohan näistä koskaan kukaan mitään? Joo ei ole kilpabodarin tai voimanostajan fysiikka optimaalinen potkunyrkkeilyyn, mutta silti odotusarvoltaan maratoonari ottaa dunkkuun näiltä molemmilta. Joku kompromissi olisi kai tältä väliltä löydettävä? Saattaahan olla, että tuohon pääsee käyttämällä erilaisia työkaluja.

Olipahan taas avarakatseisia kommentteja tässäkin keskustelussa. Oppiikohan näistä koskaan kukaan mitään? Joo ei ole kilpabodarin tai voimanostajan fysiikka optimaalinen potkunyrkkeilyyn, mutta silti odotusarvoltaan maratoonari ottaa dunkkuun näiltä molemmilta. Joku kompromissi olisi kai tältä väliltä löydettävä? Saattaahan olla, että tuohon pääsee käyttämällä erilaisia työkaluja.

Samaa mieltä nhb:n kanssa.

Itse pistän kyllä kaikki rahani sille maratoonarille, kun kyseessä on kuitenkin painoluokkaurheilulaji. Saa vetää vähän rankemmat painonvedot se bodari:hyper:

Palauttavat treenit on käytännössä pakko sijoittaa aamuille kun treenejä on viikossa 10-14 joista lajitreenejä 5-6. Lajitreenit on taas pakko sijoittaa iltaan, kun salivuorot on silloin.

Marathon ei ole kovin hyvä laji potkunyrkkeilyn kuntopohjiksi, koska siinä ratkaisee lähinnä peruskunto. Paremmat ominaisuudet tulee esim. 1500m juoksusta ja keskimatkan juoksijalla on ihan ylivoimaiset ominaisuudet potkunyrkkeilyyn verrattuna saman painoiseen bodariin tai voimanostajaan.

Valmentajalla ei tietenkään tarvitse olla valtavaa omaa ottelumenestystä mutta kyllä se silti on paljon parempi indikaattori kyvyistä kuin se, kuinka hyvin jumppaa voimapyörällä, mitä esitettiin todisteeksi Rossin valmennustasosta. Mutta keitä kaikkia hyviä potkunyrkkeilijöitä ross Enamait on sitten valmentanut? Se kun on se paras mittari valmennustasolle.

Sitten minun on vielä ihmeteltävä sitä, että miten sinä et superjuha ole oikein menestynyt missään kamppailulajissa tai valmentanut menestyviä ottelijoita, jos kerran sinulla on näin erinomaiset tiedot valmennuksesta?

Hyvä valmentaja ottaa huomioon jonkun perehtyneen valmennettavan mielipiteitä harjoittelusta.

Kyllä. avainsana on perehtynyt valmennettava. Tämä tarkoittaa vuosien kokemusta potkunyrkkeilyn kilpailuharjoittelusta. Se ei tarkoita peruskurssilla olevaa ex-bodaria.

Tää väittely rupee saamaa yhtä legendaarisia mittasuhteita kuin Fighter-magin foorumipuolella "niin mikä voimaharjoittelu"-osio :)
Riku Immonen vastaan "bodaavat thaiboxarit ja kahvakuulasankarit" ....

keskimatkan juoksijalla on ihan ylivoimaiset ominaisuudet potkunyrkkeilyyn verrattuna saman painoiseen bodariin tai voimanostajaan.

Valmentajalla ei tietenkään tarvitse olla valtavaa omaa ottelumenestystä mutta kyllä se silti on paljon parempi indikaattori kyvyistä kuin se, kuinka hyvin jumppaa voimapyörällä, mitä esitettiin todisteeksi Rossin valmennustasosta. Mutta keitä kaikkia hyviä potkunyrkkeilijöitä ross Enamait on sitten valmentanut? Se kun on se paras mittari valmennustasolle.

Sitten minun on vielä ihmeteltävä sitä, että miten sinä et superjuha ole oikein menestynyt missään kamppailulajissa tai valmentanut menestyviä ottelijoita, jos kerran sinulla on näin erinomaiset tiedot valmennuksesta?

Toi on tosi hyvä verrata samanpainoisia keskimatkan juoksijoita bodareihin ja voimanostajiin,kun semmosia ei ole olemassakaan.

Mä en ainakaan oo ilmoittanu Rossin olevan siksi hyvä koutsi, kun on kova voimapyörässä. En osaa sanoa keitä hyviä kickareita se on valmentanut, vai onko ketään hyviä ollu. Sekään ei tee siitä huonompaa FYSIIKKAkoutsia ku jostain toisesta. Voihan olla, ettei tuommoinen 3-kymppinen jätkä ei oo viel tarpeeks vakuuttava monen kickarin tms. mielestä. Tiedä häntä. En silti lähtis dissaamaan sen "jumppia" jollain potkis-lenkkeilytaustalla.

Omasta taustastani sen verran, että kamppailulaji- kilpailutaustani on äärimmäisen lyhyt, ja saattaa myös jäädä siihen. Mt:ssa ja kakessa ei ikinä kiinnostanut kilpailla ja vapaaottelussa tai lukkopainissa ehkä vielä joskus. Ja lahjoja mulla ei varmaankaan kovin paljon ole noihin. Kamppailulajeissa mulla on ollu vaan tavoitteena kunnon parantaminen ja itsensä voittaminen. Olen valmentanut kuitenkin menestyneitä urheilijoita laji-ja fysiikkapuolella, en kuitenkaan kamppailu-urheilijoita.

Enkä ole missään vaiheessa sanonut omaavani erinomaisia tietoja valmennuksesta. Vaikka uskonkin tietäväni asian jos toisenkin fyysisen kunnon harjoittamisesta. Vaikka en olekaan esim. potkunyrkkeilijöitä valmentanut, väitän, että fysiikkatreeni on aina fysiikkatreeniä, ei mitään ydinfysiikkaa. Lajitreenissä on paljon enemmän haastetta saada menemään treeni perille kuin fyysisessä treenissä.

Mäkin voisin tässä vielä yhtä :david: :maisesti ihmetellä lopuksi, että miksi et AndyS ole tuon paremmin pärjännyt potkunyrkkeilyssä, vaikka treenaat niinkin monta kertaa viikossa kun olet joskus kehunut? Ja vaikka oletkin pärjännyt kansallisella tasolla, voidaan kysyä, onko se kova saavutus tuossa lajissa, tuossa painoluokassa ja tuolla treenimäärällä?

Lopuksi pyydän ketjun aloittajalta anteeksi :offtopic: - postejani.

Suositut

Back
Ylös Bottom