Polvivaiva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tvk
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

tvk

Mun tuli yhtä kyykkyohjelmaa tehdessä polvet kipeiksi tosta polvilumpion päältä (ilmeisesti kohta johon reisilihas kiinnittyy). Tämä vaiva on nyt ollut jo monta kuukautta eikä tunnu paranevan. Salilla käytän nykyään polvilämmittimiä ja niillä pystyy kyykkäämään aika hyvin kevyillä painoilla, mutta raskaammilla painoilla povet alkavat heti vaivaamaan.
Onko mulla ollut samanlaista vaivaa ja miten sen voisi saada paranemaan?

Itseasiassa...mulla on ollut just sama vaiva! On pitänyt jättää sarjat kesken, kun sattuu just tuohon mainitsemaasi kohtaan aika "mukavasti"... En tiedä kylläkään, et mistä se johtuu, mut itselläni uskoisin johtuvan siitä, etten ole tehnyt jaloille pitkään aikaan mitään kyykkyjä painoilla. Ja ehkä sit laitoin liian kovat painot ensimmäisille kerroille, eikä polvi sit vissin oikein tykännyt...:rolleyes:

No pain, no gain! :D

Polvivaivat on vittumaisia, kahteen vuoteen ei pystynyt oikeen mitään tekemään kun sattu.

En nyt tiedä millä mielellä olette salilla,mutta omat polvivaivat hävisivät lähes kokonaan,kun rupesin kyykkäämään boxi-kyykkyä jolloin on mahdollista pitää polvikulma pystynä ja polvet eivät "karkaa" missään vaiheessa eteen. Polvet ovat ns."oireettomat",vaikka olen ottanut boxista 170-180kg kuormia ilman siteitä tai edes lämppäreitä. Ovat vahvistuneet pirun hyvin,mutta mikäli menen kyykkäämään etukyykkyä tai tavallista rytkykyykkyä nuo muistuttavat heti itsestään ja oireet ovat samanlaiset,kun edellä mainittiin.

Mulla nuo polvivaivat ei johtunu salilla käynnistä, iski vain Osgood-Schlatter toiseen polveen. Ja vitutti.
Salilla en tuohon aikaan edes käynyt.
Silti kyykätessä tulee varottua polvia, hirveän syvälle ei passaa ottaa.

Itsellä kans polvet prakaa niin voisiko joku valaista mikä ero on tav. kyykyllä ja box-kyykyllä. Tullut polvia murjottua muutamaan otteeseen

Originally posted by gotto
Mulla nuo polvivaivat ei johtunu salilla käynnistä, iski vain Osgood-Schlatter toiseen polveen. Ja vitutti.
Sama vaiva iski meikäläiseen, vaikka onkin kuulemma yleensä kasvuikäisten poikien tauti. Lähti luunsiru irti sääriluun yläosasta. Muutaman kuukauden ultraäänihoito ja lepo lopetti kivut, ja sitten opettelin kyykyn uusiksi, kuten Olbekin on tehnyt. Sääri pystyssä pystyy kyykkäämään syvällekin, ja boxkyykky on ehdoton apu tuon tekniikan oppimiseen.

Niin, boxkyykyssähän istutaan painot selässä suht matalalle (matalampi kuin polven korkeus) laatikolle tms. korokkeelle. Sääret pidetään pystyssä (joidenkin mielestä jopa "takakenossa", mutta siihen en itse ainakaan pysty) ja kyykky viedään TAAKSE, ei alas. Boxin päällä päästetään jännitys takareisistä muttei lantiosta, ja sitten noustaan taas ylös. Jalka-asento kannattaa pitää leveänä. Videoita löytyy netistä mutten jaksa etsiä :zzzz:

Sama homma entäpäs miten tämmöinen länkisäärisyys vaikutttaa reenaamiseen? kun es oikeasta jalasta polvi lumpion kohdalta kinttu kaartuu oikeaan jne.

Originally posted by tvk
Mun tuli yhtä kyykkyohjelmaa tehdessä polvet kipeiksi... Onko muilla ollut samanlaista vaivaa ja miten sen voisi saada paranemaan?

Pari pikkuseikkaa mitkä on helppo itse tarkistaa.

1) Etureiden venyvyys: Vatsamakuulla kantapää "persiiseen" heittämällä, jos ei mene on syytä venyttää reiden etuosaa.

2) Takareiden venyvyys: Selinmakuulla, esim. vyö jalkapohjan ympäri. Polvi suorana nostetaan koko alaraajaa ylös. Lonkan ja vartalon väliseksi kulmaksi on saatava 90 astetta, jos ei... Venytetään takareisiä.

3) Kyykyn aikana polvet eivät saa pettää keskelle, vaan niiden on seurattava jalkaterien linjausta. Askel-/ yhdenjalan kyykyssä lisäksi lonkan on oltava 2. varpaan ja polven kanssa samalla luotisuoralla. Kaikki poikkeamat luotisuoralta rasittavat polvea väärin ja johtavat erilaisiin rasituskipuihin ja toisinaan suoranaisiin vaurioihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Re: Polvivaiva

Originally posted by fysio

2) Takareiden venyvyys: Selinmakuulla, esim. vyö jalkapohjan ympäri. Polvi suorana nostetaan koko alaraajaa ylös. Lonkan ja vartalon väliseksi kulmaksi on saatava 90 astetta, jos ei... Venytetään takareisiä.

Lähdenkin tästä takareisiä venyttelemään..

Mullakin on tuo polvi ärsyttävästi oireillut. Tosin mulla tuo kohta on tuossa vasemman polvilumpion alapuolella vähän oikealla. Tuo nyt on sen verran vaivannut, että on tullut jätettyä kyykyt väliin ja niiden sijasta on tullut tehtyä hackia pienillä painoilla.

Mulla oli pitkään ollut vastaavanlainen ongelma keväällä, mutta se oli roaccutane lääkkeen takia ja se oli paljon pahempi. Loppukesästä kun polvi tuli ehjäksi roaccutane kuurin loputtua, niin tuli sitten taas otettua jalkatreenit kuvioihin. Jalktreenissä tuli sitten ehkä otettua suurilla painoilla hiukan turhan hanakasti ja reisiojennuslaitteessa liikkeen yläpäässä sitten tuli sellainen outo "krunts" tosta polvilumpion alaoikealta. Eli nyt se ongelma tuli sitten takaisin, mutta aivan itseaiheutettuna. :)

Saas nähdä lähteekö parantumaan itsestään vai pitäisikö asialle tehdä jotain...

Originally posted by Kusimato
Itsellä kans polvet prakaa niin voisiko joku valaista mikä ero on tav. kyykyllä ja box-kyykyllä. Tullut polvia murjottua muutamaan otteeseen

Ei periaatteessa pitäisi kai olla muuta eroa tekniikassa kuin se, että toisessa on boxi persuksen alla ja toisessa ei ole. Tietenkään tavallisessa kyykyssä ei voi mennä sääri takakenoon asti, eikä rentouttaa lonkan koukistajia alhaalla, mutta muuten liike pitäisi olla sama. Boxikyykky.

Originally posted by fysio
Kerran lentistreenien lopussa eräs jumppari veti meille yhteisen venyttelyn, jossa yksi venytys oli juuri tuo, tosin toisen tekemänä. En tiedä millaiseen kulmaan se jumppari jalkani taivutti, mutta ei se ole voinut ainakaan juuri tuota 90 astetta ohittaa. Valehtelematta en ole koskaan sellaista tuskaa tuntenut kuin silloin. Ja tietysti se tehtiin vielä pitkään, kuten kuluukin. Minuitin venytys ehkä, vaikka helvetin paljon pidemmältä se kyllä tuntui.

Siis sääriluu on suora mutta kinttuni on taipunut es oikean jalan Polvilumpion kohdalta nivelen kohdalta alkanut kaartumaan oikeaan mutta sääri luu on suora

Mulla hävis polvikivut samantien, kun aloitin kesän jälkeen pyöräilyn. Kesällä ei tullut paljon pyöräiltyä, vaan kuljin suurimman osan matkoista autolla. Nyt olen kulkenut pyörällä kouluun ja ei ole polvet vaivanneet. Ilmeisesti ovat vertyneet liikunnan ansiosta.

Suositut

Back
Ylös Bottom