Polvi vihloo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jkp78
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikähän on vikana kun toisessa polvessa (jossain polvilumpion sisällä/keskellä, en osaa tarkemmin sanoa) tuntuu ajoittain sellaista viiltävää kipua. Kipu tuntuu joskus jalkaprässissä (yleensä lämmittelyvaiheessa) sekä silloin kun nousen nopesti kyykystä. Maksimipainoilla jalkaprässissä se kipu ei tule kovinkaan usein (johtuisiko siitä, että siinä vaiheessa jalat on jo lämmenny). Jalkakyykky tangon kanssa ei yleensä ole aiheuttanut kipua.

Ongelma on siis miten saisin jalat lämmiteltyä kunnolla ilman kipua. Kerran kun kunnolla vihlaisee, niin sen jälkeen ei oikein uskalla laittaa isoja painoja...

mulla oli polvikipuja aikoinaan kun tein huonolla tekniikalla ja varsinkin isoilla painoilla kyykkyä ja mavea.
kipu ei tuntunut treenin aikana mutta jälkeenpäin tuntui.
kipu loppui kun tein jonkin aikaa todella kevyillä painoilla jalkaliikkeitä eri laitteissa ja jätin kyykyn ja maven pois (ja sellaiset liikkeet joissa polviin kohdistui suurempaa rasitusta).

voi olla että tää ei koske sua, mutta ajattelin kumminkin kirjotella omat kokemukset.

Kannattaa koittaa vaihtaa polvikulmaa ja jalkojen asentoa silloin kun polviin ottaa kipiää.
Itellä on ollut koko elämäni ajan polvet paskana ja kyykyn kanssa meni tovi ennen kuin se hyvä jalkaasento löytyi. Prässissä kannattaa junnata muutama sarja pelkällä kelkalla ja katsoa se paras jalkojen asento.
Kun tuo kipu on polvilumpio sisällä niin kuulostaa vähän siltä, että ois kierukassa jotain häikkää, sen kanssa on hyvä olla varovainen muuten tulee pitkä toipilasjakso.
Voihan niitä koipia lämmitellä vaikka reidenojennuksilla/-koukistuksilla tai sotkemalla pyörää, sitten meet tekemään ne kunnon sarjat!

Fysioterapeutit ovat kovasti sitä mieltä, että nimenomaan reiden ojennus rikkoo polvea. Itse en sillä lämmittelisi, kun tuollaista vaivaa on :arvi:

Itsellä vihloo vähän samaan tapaan molempia polvia. Aina ne polvet on rutissu ja välillä kiukutelleet, mutta nyt olleet muutaman viikon jatkuvasti kipeät. En tiedä oisko syynä ollut boxikyykky minkä jälkeen polvet rupesivat oikuttelemaan.

Polvissa tuntuu vähän kipua vaikka nousisi vaan tuolilta ylös. Kipu ei ole semmoista että se häiritsisi mitenkään normaalia käyttöä (kävely jne.), mutta vähän luotto horjuu polvien suhteen eikä oikein uskalla ottaa enempiä painoja niskaan kun ilman painojakin särkee. Vähän syö miestä kun ei jalkoja oikein tua salilla pysty reenaan ollenkaan kun vaihtoehtoina on kyykky, prässi ja reiden ojennus. Tuo vikamainittu on semmoinen mikä sattuu vähiten, mutta kai yleisesti myös vähiten suositeltu polvivaivaiselle. Pitänee vaan vetää kevyttä reeniä ja tanko selässä jotain askelkyykkyä jos se/ne siitä paranisivat.

King sanoi:
Fysioterapeutit ovat kovasti sitä mieltä, että nimenomaan reiden ojennus rikkoo polvea. Itse en sillä lämmittelisi, kun tuollaista vaivaa on :arvi:

Jaa, minä taas olen kuullut päinvastaista, että sillä nimeomaan kuntoutettaisiin ja vahvistettaisiin polvia tukevia lihaksia. Tosin kuntouttaessa ei tehdä maksimisarjoja, mutta ei kyllä lämmitellessäkään.

Joku asiasta enemmän perillä oleva voisi tämän vahvistaa...

"Jaa, minä taas olen kuullut päinvastaista, että sillä nimeomaan kuntoutettaisiin ja vahvistettaisiin polvia tukevia lihaksia."

joo näin mullekki kerrottiin polvileikkauksen jälkeen...ja noita ojennuksia on tullut hinkattua aika lailla polven paskaks menon jälkeen. mullaki jeesas just toi kulman vaihto, kun kääntää jalkateriä vähän ulospäin prässissä/kyykyssä niin jo sujuu ja ilman kipuja.
miten muuten tota quote hommaa käytetään...? ihan käsi kun näiden koneiden kans oon...

Hommaa sellaiset kankaiset/muoviset polvituet (esim. McDavid). On mukavasti polven seutu lämpimänä jo kuntopyörän/soutulaitteen jälkeen ja kaikki kolotukset huomattavasti vähäisempiä, ainakin minulla.

Timba79 sanoi:
Jaa, minä taas olen kuullut päinvastaista, että sillä nimeomaan kuntoutettaisiin ja vahvistettaisiin polvia tukevia lihaksia. Tosin kuntouttaessa ei tehdä maksimisarjoja, mutta ei kyllä lämmitellessäkään.

Joku asiasta enemmän perillä oleva voisi tämän vahvistaa...

Mulle määrättiin noita mutta viimeisen 15 asteen liikeradalla ja pikkupainoilla. Pitäisi vahvistaa etureiskan sisäosan "pisaralihasta" joka toimii polvilumpiota sisäänpäin tasapainottavana lihaksena ulkoreiden lihaksia vastaan.

Nimim. Kokemus puhuu menneisyydestä 1.

Polvi (kipua keskellä) tuntui luistellessa ja kävellessä, ei kuitenkaan juoksussa. Nopeat nousut tuolista yms. oli aika myrkkyä. Se johtui jännittyneestä reiden ulkopinnasta. Venyttelin ja venyttelin, mutta tuota ulkopintaa ei oikein voi / saa venytettyä kunnolla. Lopulta menin fysioterapeutille, joka laittoi mut kyljelleen ja nyrkillä hieroi tuota ulkopintaa ja erityisesti polvessa ja lonkassa olevia kiinnityskohtia. Sattui aivan jumalattomasti, mutta parin kolmen kerran jälkeen helpotti.

Kokemus puhuu 2.

Lumpion alla olevan limapussin tulehdus (kipu tuntuu myös keskellä). Sairastin tuossa pari vuotta sitten kuukauden. Pitkää kevyttä venytystä ja kylmää. Menee parissa viikossa ohitse, mutta uusii aika helposti.

e. Typo

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hese, kokemus 1 on tuttu :) Sulla tais olla kireä iliotibiaalinen jänne (IT band)? Kiristyy kuulemma juoksijoilla, miksei myös punttaajilla. Ja sitä on oikeasti hankala venyttää, itse olen joskus kaulimella tai tennispallolla yrittänyt hieroa niitä jumipisteitä auki.

masa00 sanoi:
miten muuten tota quote hommaa käytetään...? ihan käsi kun näiden koneiden kans oon...

Valitset postauksen jota haluat quotata ja painat sen postauksen oikeassa alareunassa olevaa "reply" näppäintä. Sitten se avaa sulle normaalin viestinkirjoitusikkunan, mutta siinä on quote-tagien välissä se tekstinpätkä alkuperäisestä postauksesta. Voit toki sitä lyhentää tarpeen mukaan, jos vaikka haluat quotata vain jotain tiettyä pätkää pidemmästä tekstistä. Tarpeettoman pitkiä quoteja tulisi muutenkin välttää.

Joo itelläki vihloi vasenta polvea..sama tekikö smith-kyykkyä, prässiä tai perus kyykkyä, yritin piettää taukoja mutta aina sama homma jo ihan pikku painoilla, hommasin 3mm polypropyleeni tuen ja sen kipua ei ole tullut. Empä taida reenata enää ollenkaan ilman tuota tukea.

Timba79: -Yleensä ortopedit suosittelevat reidenojennus laitetta polvioperaatioiden jälkeiseen kuntoutukseen, mutta kuntoutukseen "erikoistuneet" fysioterapeutit/jalkaterapeutit suosittelevat jättämään kyseisen vermeleen välistä kuntoutuksessa. Mielummin kyykkyjen eri variaatioita etureiden vahvistamiseen.
Vähiten rasitusta polvelle tulee kun lonkkanivel, polvi ja etuvarvas pysyvät koko suorituksen ajan samassa linjassa.

Kiitokset risumiehelle tuosta, edellyttäen että se ihan faktaan perustui. Aina oppii uutta, eikä sitten ainakaan tule vahingossa neuvottua ketään vääriin liikkeisiin jos vaivoja on.

Mutta lisää perusteluita kyllä kaipaisin vielä, on tästä senverran eri versioita kuultu.

Timba79: -faktaan perustuu. Ei ole kuin vajaa kaksi viikkoa siitä kun olin erään jalkavaivoihin erikoistuneen fysioterapeutin luennoilla(osa opintojani), jolta sain mahdollisuuden kysellä juuri näitä kuntoutus asioita laajemaltikin.

Itselläni on jo pari vuotta ollut aivan vastaavanlaista tunnetta kuin threadin aloittajalla. Kipu tuntuu yleensä siinä vaiheessa kun aloittaa lämmittelysarjat kyykyssä, hackissa tai prässissä, mutta ei vaivaa (yleensä) enää sitten kun paikat ovat lämmenneet kunnolla. Joskus pientä vihlontaa tuntuu myös kun kylmiltään alkaa polkemaan kuntopyörää. Vaikea selittää tarkasti, mutta kipu tuntuu lähinnä polvilumpion alaosan sisääpuolella.

Fysioterapeutti epäili kyseessä olevan repeämä kierukassa ja tässä uskossa olin itsekin melkein kaksi vuotta, mutta vihdoin muutama viikko sitten asiantunteva lääkäri tutki polven tarkemmin ja diagnosoi vaivan "hyppääjän polveksi" eli kyseessä on kuluma tai osittainen repeämä lumpiojänteessä. Kierukkavaurion voi myös poissulkea melko luotettavasti magneettikuvauksella, mutta ainakaan minun tapauksessani se ei kuulemma ollut edes tarpeen.

Yleensähän syynä polvivaivoihin on rasituksen vääränlainen kohdistuminen polveen. Ts. polvi pääsee kiertymään sisäänpäin (tai mahdollisesti liiaksi ulospäin) esim. kyykyssä tai prässissä. Yksi mahdollinen polvikipujen aiheuttaja on myös vääränlainen juoksu- tai kävelytyyli ja/tai huonot kengät.

Minua lääkäri suositteli treenaamaan jatkossakin jalkoja niin kovaa kuin mahdollista ja vahvistamaan polvea tukevia lihaksia. Mainitsi reidenojennukset erityisen hyväksi liikkeeksi, mutta sanoi, että voi hyvin tehdä jatkossakin jalkakyykkyä, prässiä ja kaikkea muutakin niin kovaa kuin polvi vain antaa tehdä. Suositteli käyttämään polvitukia ja korosti huolellisen lämmittelyn merkitystä.

Kyseinen vaiva olisi ollut kuulemma myös mahdollista korjata pienellä avoleikkauksella josta täydellinen toipuminen ei kuulemma olisi vienyt kuin 3-4 viikkoa. Yleensä näin pieniä vikoja ei kuitenkaan lähdetä leikkaamaan ja oireet saadaan yleensä häviämään tai ainakin minimoitua kiinnittämällä huomiota jalkojen oikeaan asentoon treenatessa (polvet suorassa, mieluummin käännetään niitä hiukan ulos- kuin sisäänpäin), polvitukien tai lämmittimien käytöllä, kunnon lämmittelyllä - tai jos vaiva on aiheutunut kävely-/ juoksutyylistä: tekniikan korjaamisella, pohjallisien käytöllä, kunnon kengillä.

Fysioterapeutilla ilmeisesti voi käydä tekemässä jonkinlaisen kuormitustutkimuksen tai vastaavan jossa fysioterapeutti seuraa juoksu- ja kävelytekniikkaa, neuvoo mahdollisesti tekniikassa ja tekee (tai teettää?) sopivat pohjalliset jotka korjaavat polven kuormituskulmaa.

Lisättäköön edelliseen postiini vielä, että polvivaivojen aiheuttaja täytyy toki yrittää aina selvittää; siinäkin tapauksessa, että polvi korjataan leikkaamalla kuntoon. Muutoinhan vaivan aiheuttajaa ei voida korjata ja pian polvi on todennäköisesti uudelleen huonossa kunnossa.

Erikoista muuten todellakin tuo ristiriita suosituksista reidenojennusten ja kyykkyjen suosittelussa polvivaivojen kuntoutukseen. Itsekin kovasti kaipaisin tuosta aiheesta vielä jotain lisätietoa.

"Erikoista muuten todellakin tuo ristiriita suosituksista reidenojennusten ja kyykkyjen suosittelussa polvivaivojen kuntoutukseen. Itsekin kovasti kaipaisin tuosta aiheesta vielä jotain lisätietoa."

Tuo ristiriita selittyy hyvin pitkälti sillä että asiansa osaava lääkäri/fysioterapeutti/fysiatri suunnittelee ja ohjaa kuntoutuksen jokaisen vamman mukaan erikseen. Esim. patella jänteen kuntoutukseen tuo reiden ojennuslaite olisi varsin pätevä(ks. sen anatomia/toiminta), mutta esim. ristiside/kierukka vammoihin se ei sovellu niitä rasittavan/kuluttavan liikeratansa vuoksi.

Nosto, löytyiskö tuohon auki jääneeseen kysymykseen jotain faktaa? Onko reidenojennus myrkkyä, ja löytyykö jotain polviystävällisempiä liikkeitä polvivaivaiselle. Onko parempi tehdä vapaasti niin että vaatii koordinaatiota eli erilaiset ja erisyvyiset kyykkyvariaatiot, vai onko kenties tuetut liikkeet parempi, esim hack, prässi jne?

Suositut

Back
Ylös Bottom