Polvi paukkuu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slat
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitähän tuolle oikeelle polvelle nyt tekis ku se rasahtelee jo tavallisesta kyykystä noustessa aika isosti.Onko siitä pitkällä tähtäimellä haittaa jos se vähä joskus rasahteleeki?
Siis se kuuluu aina sillon ku tuo polven kulma menee alle tietyn tason ja se taso missä se rusahtaa nii pitää kyykyssäki kyllä alittaa.

Mullakin tuntu oudolle kyykätessä just oikeessa polvessa, lopetin sarjan siihen, ja tein sitten muutamien päivien päästä taas kyykkyjä, niin ei tuntunu enää.
Ootko kokeillu polvisiteitä?

Käytätkö rättejä kyykätessäsi. Jos et ole käyttänyt niin kannattaisi opetella.
Ja mitä tohon polveen tulee, niin kannattais ehkä pyörähtää tohtorilla, ku voipi olla rustottumaa, joka on suhteellisen helppo poistaa. Voipi poikia lisä ongelmia jos pitkität sitä lääkärissä käyntiä.

Empä oo vielä polvisiteitä kokeillu, enkä näe sitä tarpeelliseksi vielä noilla mun painoilla pumpatessa, ja kyllä tiedän ettei ole mitään painorajaa millon pitää niitä alkaa käyttämään :) Se siinä vaan on niin hauskaa ku sitä ei tunne mutta sen kuulee :D niin että taidan vaa jatkaa hommaa, kyselen asiasta vielä ennen hierojalta ennen kuin menen tohtorille.

Juu, varsinkin jos se napsuminen tekee vähänkin kipeää niin kandee miettiä tarkkaan miten sen kans etenee. Koska myöhemmin tulee se päivä kun se napsahtaa silleen et sä oot viikon pari kainalokepeillä ja tähystys edessä. Mulla itellähän nyt sinänsä nivelet naksuilee vaikka aamulla herätessä mutta se ei ole sama asia. Mulla on polvea operoitu kun se napsui aikoinaan kipeästi ja muutaman kerran tetsattiin kouluun keppien kanssa.

Ei varmasti kovin vaarallista jos kipua ei tunnu,
suosittelisin kyllä käymään lääkärissä varmuuden vuoksi ja ottamaan jalkatreeneissä käyttöön siteet tai polvituet tai ainakin kokeilla auttavatko ne.

Net Virgin sanoi:
Käytätkö rättejä kyykätessäsi. Jos et ole käyttänyt niin kannattaisi opetella.
Ja mitä tohon polveen tulee, niin kannattais ehkä pyörähtää tohtorilla, ku voipi olla rustottumaa, joka on suhteellisen helppo poistaa. Voipi poikia lisä ongelmia jos pitkität sitä lääkärissä käyntiä.

:offtopic: :offtopic: :offtopic:

Aivan pakko kommentoida sun avataria.

Siis hyi vittu, tänään on mässäilypäivä ja olin menossa just syömään, mutta mulla tulee heti mieleen sun avatar :urjo: :urjo: :urjo:

Slat sanoi:
Mitähän tuolle oikeelle polvelle nyt tekis ku se rasahtelee jo tavallisesta kyykystä noustessa aika isosti.Onko siitä pitkällä tähtäimellä haittaa jos se vähä joskus rasahteleeki?
Siis se kuuluu aina sillon ku tuo polven kulma menee alle tietyn tason ja se taso missä se rusahtaa nii pitää kyykyssäki kyllä alittaa.

Tässä on varmaan kyse samasta ongelmasta joka itsellä oli muutaman vuoden. Epäilen että se on todellakin rustottumaa joka aiheuttaa jonkinlaisen "pykälän" nivelpintaan. Itsellä paukkui kun laittoi jalan riittävän koukkuun ja oikaisi. Sellainen selkeä napsaus.
Omalla kohdalla vaiva ei aiheuttanut sen kummempaa oiretta ja asia on korjautunut itsestään/treenin avulla.
Kokeile näitä: Salakan Jussin hiissauksia eli ilman painoja kädet lanteille tai keppi hartioilla ja laskeudutsiitä lähes pohjakyykkyyn (n.5cm vajaa). Siitä nouset n. 20cm ylös ja takas alkuasentoon. Toistoja n. 50 ja sarjoja muutama. Tää on muuten kaikille ihan hyvä/huippu -liike polven pienten lihasten huoltoon. Eli siis sellaista nytkyttelyä oli tuo liike. Vähän vaikea selittää..
Vältä: Napsahdukseen asti tehtyjä normaalikyykkyjä reiluilla painoilla, jos et pakosta joudu näitä tekemään. Siellä tulee kuitenkin normaalista poikkeavaa liikettä polven sisällä kun tuo napsahdus tapahtuu. Rautaa lisää ja vajailla kyykyillä kehitystä kunnes homma kunnossa.

unreal sanoi:
:offtopic: :offtopic: :offtopic:

Aivan pakko kommentoida sun avataria.

Siis hyi vittu, tänään on mässäilypäivä ja olin menossa just syömään, mutta mulla tulee heti mieleen sun avatar :urjo: :urjo: :urjo:

Se on sellanen pikku muistutus mässäilyn vaaroista. :lol2:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen etsinyt sellaisia liikkeitä, jotka rasittaisivat polvia mahdollisimman vähän. Viime treenikerralla kävi sitten niin, että kolmas sarja prässissä oli pakko jättää kesken, koska vasemmassa polvessa alkoi tuntumaan hieman ikävältä. Saa nähdä, toipuuko se nyt tuosta, eilen pientä kipua tuotti < 90 asteen kulmasta nousu ilman painojakin. Henk. koht. joku Hack-kyykky on sellainen knee crusher, että vähänkään polvista kärsivälle en sitä suosittele. Omalla kohdallani pienikin päkiälle kohdistuva rasitus projisoituu polveen - eli mitä puhtaammin liike lähtee kantapää tukipisteenä, sen turvallisempi liike on polvelle.

moi. mulla polvet paukkuneet vuosia, mut äskettäin rupes vaivaamaan et olisko niissä jotain vikaa?? polvet kuvattiin ja diagnoosi oli et polvet täysin ok.

Usein polvet kuvataan tavan röngtenissä joka on vain suuntaa antava.

Magneettikuvaus ja tähystys ovat luotettavat keinot selvittää vammoja nivelten alueella, missä on paljon pehmytkudosta.

Mullakin molemmat polvet "terveitä" tavan kuvissa, mutta kun otettiin magneetit niin molemmista eturistisiteet poikki ja kierukka halki.

Terveyskeskuslääkärit eivät vaan halua määrätä kovin helposti magneettikuvia niiden hinnan takia.

Net Virgin sanoi:
Usein polvet kuvataan tavan röngtenissä joka on vain suuntaa antava.

Magneettikuvaus ja tähystys ovat luotettavat keinot selvittää vammoja nivelten alueella, missä on paljon pehmytkudosta.

Mullakin molemmat polvet "terveitä" tavan kuvissa, mutta kun otettiin magneetit niin molemmista eturistisiteet poikki ja kierukka halki.

Milläs tavalla noita vammoja on hoidettu? Onkohan hoito auttanut? Itsellä polvet narskuu aika härskisti kyykätessä mutta kun eivät tunnu kipeältä niin enpä ole välittänyt.

unreal sanoi:
Ei varmasti kovin vaarallista jos kipua ei tunnu,
suosittelisin kyllä käymään lääkärissä varmuuden vuoksi ja ottamaan jalkatreeneissä käyttöön siteet tai polvituet tai ainakin kokeilla auttavatko ne.

:wanha: Mä tunnun jankuttavan tätä kaikkiin "polvi"-threadeihin, mutta tarkistakaa etureiden ja yleensä jalkojen venyvyys. Ts. meneekö esim. ainakin sormenpäät seisaalta ilman suuria tuskia maahan asti, ja meneekö kantapää lähelle pakaraa ilman että alaselkää väännättää kun mahallaan maaten nilkkaa vetää kohti takapuolta. Punttitreeni lyhentää tehokkaasti lihaksia jos venyttely ei ole kunnossa. Reisilihakset ovat isot ja vahvat ja sopivasti kiristyessään laittavat polvirustot aika tiukille.

Itselläni paukkuna lisääntyy heti kun venyttely jää syystä tai toisesta vähemmälle.

Dean Kuntz sanoi:
Milläs tavalla noita vammoja on hoidettu? Onkohan hoito auttanut? Itsellä polvet narskuu aika härskisti kyykätessä mutta kun eivät tunnu kipeältä niin enpä ole välittänyt.

Leikaamallahan ne on hoidettu. Melko pitkiä projekteja.

Otahan tosta JSmihtin vinkeistä oppia ja kopase sitä hyvää lihashuoltoa. Mutta terve nivel ei ääntele eikä aiheuta kipua. Venyttelyhän on joka tapauksessa osa hyvää treeniä ja äärimmäisen tarpeellinen ennaltaehkäistessä useita vammoja.

Kysyisin et auttaako polvituet prässissä?? mulla vähäse meinas vasempaan polveen koskee prässiä tehdessä... kannattaskohan semmoset ostaa??

Olisiko jotain neuvoja noiden siteiden käyttöön? Olen kuullut jostain, että väärin käytettynä niistä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä...

Semi-off-topic: Kannattaa aina käydä yksityisellä lekurilla, jos polvesta (tai miksei muualtakin) paukahtaa jotain. Ystäväni hajotti polvensa n. 10 vuotta sitten. ja arvauskeskuslääkäri sanoi polven olevan kunnossa. Vaivojen jatkuessa kaveri meni kuitenkin yksityisellä, joka totesi nivelsiteen olevan kokonaan poikki!
Oma polvilumpioni lähti sijoiltaan reilut pari kuukautta sitten ja kunnallisen sairaalan lääkärin tuomio oli 6 viikkoa kepeillä kävelyä. Kävin kuitenkin hakemassa yksityiseltä toisen mielipiteen, ja hän käskikin nakata kepit vittuun ja yrittää kävellä niin pian kuin mahdollista! Jos olisin uskonut arvuuttajaa, en kävelisi kunnolla vieläkään.
T. Nimim. "Eilen tiukan kyykkytreenin tehnyt"

kisskiss sanoi:
Kysyisin et auttaako polvituet prässissä?? mulla vähäse meinas vasempaan polveen koskee prässiä tehdessä... kannattaskohan semmoset ostaa??
Riippuu vähän mihin tarvitset apua...

Kipuun..? Polvien "pettämiseen"..? Suorituksen maksimointiin..?

Aluksi kuitenkin kannattaa tiputtaa vähän painoa pois ja tarkistaa suoritustekniikka, jossa usein on HUOMATTAVIA puutteita jolloin polvet, alaselkä ja lantionalue kuormittuvat tarpeettomasti ja virheellisesti. Virheen merkitys korostuu mitä syvemmälle polvet lasketaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom