Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Polvi naksuu ja painojen kanssa naksaus sattuu. Onko jollain muulla tämmöistä tai osaako joku arvata mikä voi olla vikana?

Elikkäs polvi naksahtaa ylösnoustessa ihan kyykyn ylävaiheessa. Aina samassa kohtaa. Pientä rahinaa kuuluu alas mennessäkin. Tämä alkoi eräänä päivänä kun olin tekemässä etukyykkyä. Alkoi tuntua/kuulua lämmittelysarjoissa, mutta ajattelin, että ihan normaalia jos polvi vähän naksuu. Kuitenkin kun painoja lisätessä alkoi naksahduksen kohdalla tuntua myös kipua muutin mieleni ja jätin hommat kesken. Mitään kolhua tms. traumaa en muista polveen saaneeni.
Nyt tuosta on kulunut jo melkein kolme kuukautta, mutta naksuminen jatkuu. Ei normi elämässä kipuile tai juurikaan haittaa. Mitä nyt vituttaa kun se naksuu rappusia noustessa jne. Mutta salilla en uskalla "isoilla" painoilla tehdä kyykkyä tahi mavea.

Terveyskeskuslääkäri tuota tutki, mutta ei löytäny vikaa. Vähän jäi semmonen fiilis, että jos kipua esiintyy vain salilla painojen kanssa niin ei kyseistä doctoria kiinnosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helou. Itselläni on mystinen polvivaiva. Sain sen liukastumisen seurauksena. Polven yläosassa on suurin kipu. Lepokipua ei ole. Eikä kivusta ole periaatteessa vaivaa urheillessa. Suurin haitta on venyttelyssä. Tykkään tehä muutamat venytykset siten että toinen polvi on maassa ja kun tämän oikean polven laskee maahan niin saman tien iskee aivan järkyttävän sietämätön kipu. Ylös noustuani pari minuuttia tästä niin kaikki kipu häviää. Aina kun tiettyyn kohtaan painaa niin iskee sietämätön kipu. Pystyn käymään kyykyssä myös yhdellä jalalla, pystyn juoksemaan jne. Salibandyssä tästä on se haitta että minun tarvitsee käydä polvipeitossa aika paljon.

Mitä oon kuvia polven anatomiasta selaillut niin kipu tuntuu suoraan patellan yläpuolella. Jos olen oikein ryhdikkäässä ja korkeassa korpossa niin saatan välttyä kivulta. Eteenpäin nojaaminen nostaa riskiä tuntea kipua. Etureiden venytys tuottaa pientä kipua muttei niin järkyttävää kuin korpo. Voisiko olla etureiden jänteen tulehdus? Vikahan silloin ei olisi periaatteessa polvessa varsinaisesti. Tuskin on revennyt kun kait sitten ilmenisi lepokipua ja kipua viimeistään juostessa tai kyykyssä käydessäni.

2vk vaivannut ja lääkärissä en ole käynyt koska olen työtön. Tapaturmavakuutus on mutten usko että vakuutus korvaa lääkärissä käyntiä kun oikein tiiä kunnolla että onko mulla mitään vaivaa...

En ihan kokonaaan ketjua läpi selannut, mutta silmääni ei ainakaan osunut vastausta omaan ongelmaani. Vähän yli kk sitten olin kyykkäämässä salilla (harrastan voimannostoa) ja kun tulin viimeisessä sarjassa ylös, vasemman jalan polvi vääntyi sisäänpäin. Itse en tätä huomannut vaan varmistajani mainitsi asiasta, eli polvi ei kipeytynyt samantien, vaan vasta seuraavana aamuna. Kipu on välillä polven edessä, välillä sisäsyrjällä, joskus ulkosyrjässäkin. Kävin alussa lääkärillä, joka määräsi buranaa ja lepoa, mikään ei hänen mielestään ollut rikki. Vaivat eivätkuitenkaan loppuneet ja olenkin ravannut lääkärillä siitä lähtien säännöllisesti. Viikko sitten torstaina kävin ortopedillä, joka kokeili, väänteli ja käänteli polvea ja sanoi olevansa varma, että polvessa ei ole mitään rikki, vaan että siinä on paha rasitusvamma. Kielsi kaikenlaisen harjoittelun, jossa polvi taittuu ja koukistuu, eli käytännössä kyykyt, maven, jopa penkin jalat maassa KOLMEKSI KUUKAUDEKSI VÄHINTÄÄN. Nyt viime viikon alusta on polvi ollut myös turvonnut polvilumpion alapuolelta ja se on todella kipeä, vielä viikko sitten pystyin kävelemään, mutta nyt viiden minuutin kävelykin sattuu todella paljon. Lisäksi polvi on edestä pehmeämpi kuin oikea polvi, se kiristää ja särkee jatkuvasti. Kysymykseni siis onkin, mistä yhtäkkinen turvotus johtuu, miksi polvessa on pehmeä kohta, ja voiko ylirasitustila todella tehdä näin kipeää? :( syön nyt buranaa 60g 3 x päivässä ja Voltarenia tabletteina 3 x päivässä, muita vinkkejä nopeampaan paranemiseen?

turvotushan johtuu siitä, että sinne polven sisään on päässyt nestettä. kuullostaa siis jonkun sortin kudosvauriolta, vaikka luulis että ortopedi on osannut ne polven siteet kunnollisesti tutkia.. pehmeä kohta todennäköisesti johtuu siitä turvotuksesta. tarkoitithan 600mg buranaa päivässä? laita polveen kylmää noin 15min kerrallaan useasti päivässä, laskee turvotusta.

Siis juu, tarkoitin 600 mg :D niin no sitä se ortopedi mullekin toitotti, että kun ei ole turvotusta niin ei oo mitään rikki, mut hupsistakeikkaa heti seuraavana päivänä alkoi turvota. Tosin turvotus on aika vähäistä, ei mitään ihan todella suurta mut kuitenkin selvästi havaittavissa siinä polvilumpion alapuolella sellasena "makkaramaisena" kohtana. Luin netistä, että saattaisi myös olla limapussin tulehdus, voisiko sellainen tulla ihan muuten vaan tai ylirasituksen aiheuttamana? Tuntuu hassulta, että yhtäkkiä olisi jokin mennyt rikki, kun polvi tosiaan ehti olla kipeä kuukauden ajan, ennenkun turvotus alkoi. Mutta hemmetin kipeä se on, tosin tuo limapussin tulehdus selittäisi sen ilmeisesti myös että on niin pirun kipeä? En nyt millään haluaisi uskoa että jotain mennyt rikki, mutta tiedä häntä sitten..

Ja siis vielä tarkennuksena, että ortopedi katsoi röntgenkuvat, eikä niissä näkynyt mitään. Ja tämän viikon tiistaina kävin näyttämässä turvotuksen takia polvea läääkärillä, joka sanoi että polvinivelessä ei hänen mielestään ole turvotusta, vaan tosiaan vain polvilumpion alapuolella. En sitten tiedä, stressaa koko tilanne kun ei ole varma mikä vaiva tässä on vai onko mikään.. Tuntuu niin hassulta, että rasitusvamma olisi näin kipeä..

limapussi voi hyvinkin tulehtua rasituksen seurauksena, josta voi seurata turvotusta. Tulehdus ja turvotus yhdessä tai erikseen voivat sitten aiheuttaa kipua. Onko se kipeä paikka punoittava tai kuumottava? suosittelisin tekemään kylmähoitoja useasti päivässä ainakin seuraavat 4 päivää ja syömään sitä buranaa 3x600-800mg päivässä myöskin seuraavat 4vrk. Ja ylimääräinen rasitus pois, pitäisi sillä jo helpottaa, mikäli tulehdusta on.

Polvien leposärky koukussa?

Osaisiko joku tehdä yhteenvedon tai kärjistyksen seikoista, jotka aiheuttavat polvissa lepokipua ja varsinkin polvet koukussa esiintyviä sellaisia? Omat tuntemukset esim. autoa pitkiä matkoja ajettaessa tai vaikkapa pitkän leffan katselua paikalta, jossa ketaroita ei saa suoraksi ovat todella epämiellyttäviä. Rasitusta polvet kestävät kohtalaisesti, esim. normikyykyt eivät pahenna tilannetta koskaan niin, että polvet oireilisivat sen enempää suorana tai koukussa, ainoastaan jatkuva koukussa pitäminen saa säryn niihin hiipimään.
Toisessa polvessa kuvattu kulumaa (vanha äijä kun olen) ja siitä luultavasti johtuu kivuton niksuminen joskus kävellessä.
Olen kyykännyt vuosikausia (vuosikymmeniä itse asiassa) jalkaterät reilusti ulospäin kiertyneenä, pidin myös pitkään taukoa kyykkäämisessä ja keskityin ainoastaan prässi- ja hack-treeneihin polvien ärtymisen ollessa pahimmillaan. Nyt olen taas alottanut kyykkäillyt uudestaan, tähän mennessä pelkkänä raw-kyykkynä ilman polvitukia enkä ole mennyt vielä edes 150 kg rautojen yli, mutta muutin suoritusta hieman kiertämällä jalkateriä sisäänpäin niin, että ne osoittavat suoraan eteen. Tällä oli kipuiluihin positiivinen vaikutus. Kokonaan ne eivät kuitenkaan ole hävinneet.

Samat oireet kivussa täällä, hyppääjän polvi eli toi patella jänne. Mulla pahimmillaan alko 30km ajon jälkeen kaasujalkaa sattuu niin perkeleesti että tuskanhikee nosti otsalle.

Onko kukaan kokeillut + saanut hyviä tuloksia kinesioteipin käytöllä tässä "hyppääjän polven" vaivassa? Katselin että siinä teippi tulee lumpion alle niin, että sitä vedetään koko ajan hieman ylös kohti reittä.
Toimiiko myös jos treenailee samaan aikaan?

kyllä kinesioteippi voi hyvinkin auttaa. teippaustyylejä on monia, itse laittasin juurikin noin niinkuin sanoit eli teippi "vetäisi" kohti lumpiota ja lisäksi laittasin siihen päälle kohottavan teipin, eli poikittain suoraan kipu alueen päälle, niin että olet venyttänyt teipin keskeltä maksimiin asti. testaa ja kuulostele, tosin jos on "hyppääjän polvi" (patella jänteessä jopa pientä repeämää) vaivaa, niin sitä kannattais myös kuntouttaa.. esim. etureisi kannattaa venyttää huolella, koska kireänä ollessaan nimenomaan istuessa "kiskoo" patellajännettä.

Miten mahtaa polvisiteiden kanssa kyykkäily vaikuttaa tähän vaivaan, ettei vaan pahentavasti, ainakin jos siteet on kunnolla (eli tiukalla) ja näin patellajänteen + lumpion liikettä rajoitetaan?

Fyssari laitto kinensioteipin, autto kummasti, tosiaankin syystä että vetää painetta ylöspäin. Telkkaa katsellessa välillä oon myös "kaulimella kaulinnut" etureittä ja vetosuunta taas ylöspäin. Kokeiles niin huomaat että kipu/paine helpottaa välittömästi, mulla enempi kuin etureiden perinteinne venyttely. Rumble rollerkin ollut nyt muutaman viikon käytössä..

Polviside taisi jopa huonontaa tilannetta, nyt vasta jälkeenpäin tajunnut kun en ole sitä enää käyttänyt. Alkuun se tuntu hyvältä, mutta kuten stone cold mainitsi se taisi rajoittaa liikettä ja piti tilanteen vaan ennallaan. Nyt kohta kuukauden ajan näkynyt valoa tunnelin päässä ja viimekerralla onnistu kyykyt jo sadalla kilolla ilman merkittäviä kipuiluja (2kk sitten ei olisi tullut mitään) ja vaivaa ollut nyt 1,5v, on tullu kuntoutuksen tärkeys opittua kantapään (tai tässä tapauksessa polven) kautta :)

Mikä on sellanen polven sisäsyrjän vaiva että kun jalka on suorana ja paino tulee sille jalalle tuntuu outo tunne tai kipua eikä kipukohtaa löydy eikä ole mitään turvotusta. Vaiva tuli kyykystä kun rupesin vuode vaihtee jälkee taas reenaamaan. Kyykkäilyä jatkoin kun vaiva ei tuntunut estävän reeniä, joskus tuli pientä kipua ylös noustessa mutta jalkapäivie jälkee polvi tuntui hiukan rispaantuneelta. Koskaan aikaisemmin ei ole kyykystä mitään tullut. Aikaisemmi tosin oli sisäpelikengät kyykätessä enkä tehnyt syväkyykkyä. Nyt sitten pari viimeistä kyykkyreeniä olen vetänyt sisäkengät jalassa eikä polvi ole tuntunut reenin jälkeisenä päivänä rispaantuneelta mutta edelleen kun vasen jalka suorana ja antaa painoo sille tulee se outo tuntemus ja joskus kipua. Mikä vaiva kyseessä? Vielä pari speksiä jos auttaisi diagnosoinnissa: kerran kun kengän heitti jalasta nii tuli kipua kipua kun jalka kävi suorana. Kerran sitte jalka oli suorana ja käännyn sen jalan suuntaan tuntui sellane outo mölähys jossa pientä kipua.

Itsellä on sellainen polvivaiva, että kipu tuntuu lumpion yläpuolella esim kyykyissä ja rappusia noustessa. Voisiko siellä olla jokin kalvo tai kiinnityskohta vain jumissa? Onko muilla ollut samantyylisiä

Kyykätessä sekä välillä eri sisäpelejä höntsätessä tulee vasen polvi lumpion ylä- ja alapuolelta kipeäksi ja tämän jälkeen varsinkin pitkät ajat jalka koukussa (töissä istuminen/auto) tuntuvat epämiellyttäviltä. Usein parissa päivässä kipu katoaa kokonaan.

Jalkapalloa pelatessa taas toiseen polveen tulee ulkosyrjään pikkuhiljaa pistävää kipua, joka myöhemmin esimerkiksi autossa istumisen jälkeen menee niin pahaksi, että kävely sekä portaat tuntuvat pahalta. Lisäksi saman jalan jalkapohjassa holvikaaren kohdalla löytyy jonkinlaisia kipuja satunnaisesti. Todennäköisesti pientä ylipronaatiota löytyy nilkasta. Tähän muutaman päivän huili ja kipulääkkeet ovat auttaneet.

Löytyykö minulta kenties sekä hyppääjän että juoksijan polvi?

Maurizio1: Oman kokemuksen perusteella erittäin todennäkoisesti tuo ulkosyrjän vaiva on juoksijanpolvi (itsellä molemmissa jaloissa ollut kerran). Siitä tunnistaa helposti kun kävellessä tuntuu muljuamista polven ulkosyrjässä eli it-jännee menee nivelnastan yli ja takaisin, ja kävellessä kipu tulee kun ojentaa jalkaa. Ota seuraavaksi 3x buranaa päivässä viitenä päivänä ja laita kylmägeelia taikka tulehduskipugeeliä jotta paikallistjlehdus helpottaa. Aloita myös jalkojen venyttely sillä reiden ulkosyrjän ja leveän peitinkalvon kiristyminen aiheuttaa tuon it-jänteen kiristymisen. Hommaa mahdollisimman kova putkirulla niin sillä saa reiden ulkosyrjän näppärästi, lonkan seudun rullaukseen voi tarvita pehmeämpää rullaa. Tuo rullaus auttau ainaki itseä skte että seuraavana päivä ei ollut kipua kävellessä. Pidä vähintään viikon tauko ettet rasita jalkaa mieluiten kaksi sillä voi pitkittyä jopa puol vuotta, itsellä vaivas vasurissa reilu 1kk ja oikeassa vajaa 3kk. Ylipronaatiokin on vaivalle altistava tekijä että sitä voi joutua korjailemaan mutta siihen ei minulla ole vinkkejä. Tuossa vielä juttua juoksijanpolvesta Nousukunto: Juoksijan polvi - syy, seuraus ja kuntoutus

Ota seuraavaksi 3x buranaa päivässä viitenä päivänä ja laita kylmägeelia taikka tulehduskipugeeliä jotta paikallistjlehdus helpottaa. Aloita myös jalkojen venyttely sillä reiden ulkosyrjän ja leveän peitinkalvon kiristyminen aiheuttaa tuon it-jänteen kiristymisen.]

Nyt homma seis. Buranat yms. syövyttävät limakalvoja masusta, ja niistä taisi aiheutua jopa syöpävaara. Itse hoitomuoto ja mobilatit yms. on kyllä hyvä, mutta on erittäin suositeltavaa hakea kuuri lekurin kautta, jolloin lekuri määrää vatsalle kalvoa suojaavaa lääkettä samalla (esim. Somac).

Kylmähoidoista on ollut keskustelua, että heikentävätkö ne parantumista myös. Oma ymmärrys tällä hetkellä on, että kylmää a) kun vamma on tuore, b) rasituksen jälkeen (esim. venyttely, kävely, tms. missä tuo kyseinen kohta oireilee), c) esim. illalla, jotta vaurio "rauhoittuu" yötä vasten ja ehkä paranee paremmin. Ei välttämättä ole mitään järkeä kokoajan takoa kylmää.

Yleensä jänteiden yms. kuntoutuksessa pätee ohje, että sellaista, mikä ei tuota kipua, saa ja pitää tehdä. Kipuakin on vielä erilaista, sellaista joka viitaa kudosten ylirasitukseen (yleensä inhottavan tyylistä kipua, kuten pistävää, viiltävää, yms.), sitten esim. sellaista miedompaa kipua (venytystä vastaavaa tunnetta, yms "vähemmän terävää", joka aiheutuu kun kalvot, lihat, tms. joutuvat jumissa ja/tai tauon jälkeen. Yleensä tälläinen kipu on paljon miellyttävämpää luonteeltaan. Jos nämä osaa erottaa toisistaan, voinee vähän pelleillä kuntoutuksen yhteydessä kipurajan hakemisella, missään nimessä sitä ei kannata ylittää.

Akuuttia vammaa / tulehdusta ei MISSÄÄN NIMESSÄ kannata hieroa, pyyhkiä rullalla, tai muuta. Ylirasittunut / venähtänyt tai muuten vaurioitunut kehon osa ei kaipaa tippaakaan sitä, että sitä vielä vanutetaan ja kuormitetaan lisää. Periaatteessa hyvin tehtynä efekti on sama, kuin venytyksessä, mutta pistemäisenä kuormana rullat, hieronnat, yms. kikkailut voivat olla jo vahingollisia. Yleensä akuuttivaiheessa ei kannata tehdä mitään ylimääräistä. Rauhallinen venytys on yleisesti ottaen paljon turvallisempaa. Myös hierovat otteet, rullat yms. lienee suositeltavia tehdä hyvin maltillisina, ja hitaalla, venyttävällä liikkeellä.

Jänne- ja nivelsidevammat on usein sellaisia, ettei ne päivässä tai muutamassa miksikään mene, joten kärsivällisyyttä mukaan, ja kannattaa antaa parantua rauhassa, eikä hätäillä asjan kanssa.

Ja ennenkuin joku saa (taas) hepulit, niin ei, ylläolevat eivät ole yleispäteviä faktoja, ja erimieltäkin saa olla ;)

Nämä omat heitot tuli omie kokemuste ja ammattilaiste joilla käyny asian tiimoilta pohjalta. Itellä oli ainut keino helpottaa oireita tuo putkirullaus akuutissa vaiheessa jolloin joka askel oli tuskaa ja ei sitä polven seutua muutenkaa koskaan rullata missä se tulehdus on. Ja jos ei rullaa sitä ulkoreittä nii sehä it-jänne pysyy koko aja kireenä ja hankaus jatkuu koko aja normi askareissa ja venyttelyllä tuolle alueelle ei oikei pääse. Ja en tietääkseni sanonut että kylmägeeliä pitäisi koko ajan olla lätkimässä :'D. Jotaki uskallan juoksijanpolveen sanoo kaksi kertaa vaivan omanneena ja itse ylistin sitä putkirullaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom