Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Joskus esim. lihasepätasapainosta johtuen ihmisparka istuu jalka taitettuna toisen polven alle....

Mä oon tätä harrastanu ties kuinka kauan, ihan huomaamatta aina laitan toisen jalan toisen alle :D töissä/kotona millon tietokoneella tuleekan oltua niin tulee tätä harrastettua. Nyt olen alkanut kiinnittää asiaan huomiota ja pyrin aina istumaan normaalisti ja ryhdikkäästi. Kävin viikko sitten juoksemassa ja vasemman polven ulkosyrjään alkoi sattua (taas), siihen alkaa aina sattumaan n. 2km juoksun jälkeen. Loppulenkki meni kävelyksi ja tuntui että polvi vähän muljusi oikealle joka askeleella (nestettä/turvotusta polvessa??).

Notkoselkäinen olen ollut aina, nilkat on todella kireät myöskin. Pitäisköhän käydä fysioterapeutilla pyytämässä vinkkejä mitä näitten polvien kanssa tekisi? Kesällä pari kertaa turposi polvet rankan hack-kyykky session päätteeksi. Taidan lopettaa hack-kyykyn tekemisen nyt kokonaan ainakin toistaiseksi, voisko johtua ongelmat siitä että kun on puutteita liikkuvuudessa ja laite väkisin vääntää kropan tiettyyn asentoon?

Polvilämmittimistä: https://www.budgetsport.fi/mueller-434-avoin-polvituki/56355988/dp onko tuo nimenomaan "lämmittävä" tuki eli ei tuo mitään oikeasti tue? Vois tollaset kyllä hommata ei oo kovin kallis investointi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitänee kirjoittaa tänne omat kokemukset polvivaivoista ja niiden hoidosta.

Polveni tuli ensimmäistä kertaa elämässä kipeiksi tässä alkusyksystä. Kyse ei ollut traumasta, vaan todennäköisesti rasitusvammasta, koska treenin aikana en ollut mitään kipua huomannut vaan kipu tuli oikeastaan jalkapäivän jälkeisenä lepopäivänä.
Lääkärillä en käynyt, mutta ortopedi-isä antoi mutulla diagnoosiksi hyppääjän polven.

Ennen polvien kipeytymistä tein etureisitreeneissä takakyykkyä, prässiä ja hackia jalat kapealla ja paino päkijöillä. Etureidet on aina itsellä olleet takareisiä vahvemmat ja kyykky ja sen variaatiot menivät aina eniten etureisille. En osaa sanoa tuliko polvikivut näistä äärimmäisen etureisipainotteisista jalkatreeneistä, mutta lopputulos oli, etten päässyt enää kyykystä ylös kehonpainolla ilman viiltävää kipua. Totaalilepoa pidin noin kuusi viikkoa, jonka jälkeen aloin kevyesti opettelemaan kyykkäämään uudestaan ja hankin polvenlämmittimet. Suurin apu itselläni on ollut, että aloin kyykyssä keskittymään painopisteen pitämiseen kantapäillä. kolmessa viikossa pääsin takaisin vanhoihin sarjapainoihin ja nyt olen jo rikkonut vanhan ennätyksen takakyykyssä - paremmalla tekniikalla kuin ennen.

Nykyään tunnen miten takareidet ja pakarat tekevät enemmän työtä kyykyssä ja polvikivut ovat pysyneet poissa "isommillakin" painoilla. Lämmittelynä olen tehnyt hulkin neuvomaa kevennettyä kehonpainokyykkyä, jonka teen leuanvetotankoon kiinnittämällä vastuskumin ja toisen pään laitan kainaloiden alle. Noin 50 toistoa kahdessa osassa, jonka jälkeen teen normaalit lonkan liikkuvuusharjoitteet ja sitten siirryn kyykkyyn.

Vielä en ole päässyt kapeaa prässiä tai hackia tekemään, sillä polvet pitävät näissä niin härskiä ääntä että koko sali ihmettelee :D Ojennuksia olen tehnyt rankasti, sillä ne eivät polveen koske. Kuntoutus siis vielä jatkuu, mutta tässä jotain omia pointteja. Disclaimer - en ole fysioterapeutti tai lääkäri ja nämä on vain mutuja, mutta suosittelen kaikkia polvivaivaisia testaamaan onko omat kyykyt kovin etureisipainotteisia ja sitten miettimään josko kokeilisi muuttaa tekniikkaa. Terveiden polvien toki pitäisi pystyä vaikka millaisiin Tom Platz hack kyykkyihin, mutta kun ei niin ei :)

Itse olen kuullut että vastus medialis olisi polven tärkein stabilisaattori, mutta itselläni tämä on aina ollut hyvinkin dominoiva ja silti polvikivut tulivat. Itse siis epäilen kyseessä olleen heikot takareidet.

Ehkä on ylipäätäänkin turhaa yrittää kyykyissä, prässissä yms. liikkeissä väkisin hakea etureisipainotusta, koska on tavallaan väistämätöntä, että mitä enemmän suoritustekniikkaa muutetaan painottamaan etureisiä, sitä enemmän polvet kuormittuvat. Parhaiten esim. kyykyissä tai prässeissä polvia säästää juuri sellainen suoritustekniikka, jossa paino on pikemminkin kantapäällä kuin päkiällä eikä polvet karkaa varpaiden linjan etupuolelle. Tällä tavoin tehtynä rasitus jakaantuu kohtuullisen tasaisesti sekä pakaralle että etureidelle. Ja onhan se vain hyvä, että pakaratkin tulee kunnolla treenattua eli saadaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Jos välttämättä halutaan eristää etureidet, niin kannattaa sitten mielummin tehdä polvenojennuksia.

Vastus medialis on tärkeä erityisesti polvilumpion oikean liikeradan kannalta, mutta on todellakin totta, että etureisien vastavaikuttajalihaksena polven koukistajat ovat tärkeät nivelen stabilaattorit, koska ne estävät polven ojennuksen aikana sääriluun liiallista liukumista eteenpäin suhteessa reisiluuhun. Mikäli tämä kontrolli pettää, seurauksena on polven eturistisiteiden ylikuormitus ja kipeytyminen. Valitettavasti tyypillisissä harjoitusohjelmissa polven koukistajille on harjoitusta ehkä 1/3 etureisille kohdistetusta määrästä.

Siellä julkisella kyllä pitää vaatimalla vaatia hoitoa jotta sitä saa, käsittääkseni myös yksityislekuri voi kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle jatkotutkimuksiin? Korjatkoon joku jos olen väärässä, kyllä tuo aika huonolta kuulostaa ja toivottavasti saat asianmukaista hoitoa siihe mahdollisimman pian :) Röntgeneissä ei näy juu mutta ultraäänellä voi näkyä, Jostain syystä ne säästelee julkisella puolella sen magneettikuvan ottamista niin helvetisti. Itteä alko ihan vituttamaan kun omaa polvea ei suostuttu kuvaamaan vaan LCL-nivelen repeämää yritettiin hoitaa jollain ideal siteellä ja buranalla.

Jes, kiitti sympatioista. Mun käsittääkseni tosin lähete julkisen puolen jatkotutkimuksiin pitäisi tulla nimenomaan julkiselta puolelta. Voin olla väärässäkin. Helpottaisihan se älyttömästi hoitoon pääsyä, jos yksityispuolen lääkäri voisi kirjoittaa esim. lähetteen magneettikuviin julkiselle puolelle. Harmittaa, kun en enää muista, mitä kautta sain viimeksi lähetteen ortopedille. Tosin siihen aikaan olin työharjoittelussa Etelä-Haagan kirjastossa, joten kaupungin "työntekijänä" oleminen saattoi vaikuttaa asiaan.

Joka tapauksessa alkaa ketuttamaan tämä, salilla ei voi treenata muuta kuin yläkroppaa, eikä se ole koskaan ollut mun vahvin puoli. Tosin eipä mulla ole koskaan mikään olkapää oireillut yhtä voimakkaasti, kuin polvet ja alselkä, joten ehkä siitä voimanpuuttesta on ollut hyötyä tässä suhteessa.

Itsellä parin viikon päästä hyvin todennäkösesti edessä polven tähystys, jossa poistetaan/siivotaan plica. Varmuuden asiaan saan torstaina, kun mun jumala eli paras lääkäri mitä mulla on ollut (en tiedä saako täällä nimiä sanoa?) soittelee mulle magneettikuvan perusteella tekemänsä mielipiteen asiaan. Sama vaiva hoidettu samanlailla toisestakin polvesta, tosin neljä vuotta sitten. Nyt kaipailisin vähän vinkkejä siihen, että tarviiko/kannattaako treenin kannalta jotenkin valmistautua tuohon? Alakroppaa en luonnollisesti pääse ehkä kuukauteen-max kahteen treenaamaan leikkauksen jälkeen, joten sillon on treeni aika yläpainotteista.

Itse koitin viime viikon maanantaina saada lääkäriaikaa omasta TKsta, mutta täti ilmoitti ajanvarauksessa ettei vapaita aikoja tälle vuodelle enää ole. Sen takia sitten otinkin yhteyttä tähän mua jo ennen hoitaneeseem ortopediin, ja viime viikon keskiviikkona kävin jalkaa näyttämässä. Elikkä yksityisellä karkeasti max kuukausi, että ensimmäisestä vastaanottokerrasta on edetty leikkaukseen asti, jos oireiden syy on selvillä ja leikkausta vaatii. Julkisella puolella arvioisin tämän ehkä vuoden hommaksi?

Minkälaista vahinkoa polveen on mahdollista syntyä sen vääntyessä sivusuunnassa alaspäin? Tarkoitan siis asentoa jossa ikään kuin venyttäisi sisäreittä ja painaisi polvea maata kohti. Itselleni tapahtui kyseinen tilanne salibandya pelatessa astuttua lavan päälle jolloin jalka liukui sivulle äkillisesti ja polvi vihlaisi ikävästi. Kipu poistui melko pian mutta nyt illalla tuntuu että jotain on mahdollisesti saattanut rikkoutua. Pientä kipua tuntuu lähinnä polven ojennuksen loppuvaiheilla (painon alla) jossain polven sisäsyrjällä hieman "alempana".

Mikä Hitto ?

Mikäs mahtaa olla kun varsinkin jalkaprässissä polte menee melkeempä polviin ? ei aivan lumpioon vaa siihen yläpuolella olevaan lihakseen ja ympärille. :face: asetaskuissa eli reisissä ei tunnu oikeen miltään :/ pumppi tulee mutta sellasieen paikkaan että järki sanoo että lopeta jo sä paskot polves ! kyykyissäkään ei reisillä ole niinkää pumppia ja nyt aloin opettelemaan etukyykkyjä ni katotaan mites se toimis.

Polvilämppäreista pari kysymystä; miten noi koot menee, tai tarkemmin kuinka kireät ootte todennu parhaiksi kyykätessä etc. Ja mistä toi koko mitataan? Entäs merkki suosituksia ja patellareiällä vai ilman?

Polvilämppäreista pari kysymystä; miten noi koot menee, tai tarkemmin kuinka kireät ootte todennu parhaiksi kyykätessä etc. Ja mistä toi koko mitataan? Entäs merkki suosituksia ja patellareiällä vai ilman?

Yleensä polvenympärysmitta lumpion kohdalta on se pääasia,mutta noissa on valmistaja kohtaisia eroja helvetisti. Vaikka polvilumpio sopisikin voi olla että esim pohje kiristää niin paljon,että jalka puutuu . Kannattaa käydä liikkeessä testailemassa ehdottomasti eri valmistajien malleja. Ite diggaillu patella reikäisestä mallista, joku ortopedi jossain väitti että patella reikäinen tuki mieluiten sillä se ei aiheuta patellaan samanlaista painetta kuin kokonaan umpinainen tuki eikä näin ollen liikuttele sitä "pois" paikaltaan tai paina sitä jänteitä vasten aiheuttamaan hankausta.

Heippa. Apua.

Alla pehmeät polvet, siis rustonpehmentymätauti, sekä toisessa polvessa reikä. Miten sitä uskaltaa punttisalilla reisiä reenata? Pysynkö kiltisti uima-altaassa mummojen kera? Työterveyteen on kyllä tieto mennyt - taitaa kestää. Kohtalotovereita?

Kellään sellaista kipua että polven alapuolella säären sisäsivu kipeä, vähän samanlainen kipu, tosin ei yhtä voimakas, kuin jos se sääriluun viereinen ohuempi luu menee pois paikoiltaan ja samalla kohdalla paitsi että sisäsyrjällä?

Samaan aikaan joku jänne tuolta nivusesta polveen asti on tosi kireänä, se varmasti vetää tuonne polven alapuolelle asti. Tuntuu että venytyskään ei auta, kun jotain "pompsahtaa" polven yläpuolella, mutta löysin jonkin verran apua kun rullailen pilatesrullalla nuo jalan sisäsivut auki. Mutta onko vaivalle joku nimikin?

Viimeksi muokattu:
No niin nyt onkin sit alkanut polvikivut eli kyykistyessä sattuu polviin ja esim autoillessa alkaa painetta tulee polviin jotta pitäisi suoristaa jalka jolloin polvi naksahtaa ja vähän helpottaa polven oloa.

Pari viikkoa ollut kipua jonka seurauksena jalkareenit ovat jääneet onnettomiksi ja pöntöllekin kyykistyminen sattuu polviin .

Mitäs näille nyt pitäis alkaa tekemään jotta pääsis kivuista eroon, olla reenaamatta jalkoja vai jonkinsortin jumppaa tehtävä mikä avittaisi ???

Jos Polvi poksuu/lukkiutuu/tuntuu pettävän alta/ liikerata on rajoitettu tai tuottaa kipua niin lekuriin. Iha turha alkaa arpomaan missä vika ja lääkäri se ammittilainen on. Polvi kummiskin se ihmiskehon heikko kohta joten se kannattaa hoidattaa kondikseen.

Yleensä polvenympärysmitta lumpion kohdalta on se pääasia,mutta noissa on valmistaja kohtaisia eroja helvetisti. Vaikka polvilumpio sopisikin voi olla että esim pohje kiristää niin paljon,että jalka puutuu . Kannattaa käydä liikkeessä testailemassa ehdottomasti eri valmistajien malleja. Ite diggaillu patella reikäisestä mallista, joku ortopedi jossain väitti että patella reikäinen tuki mieluiten sillä se ei aiheuta patellaan samanlaista painetta kuin kokonaan umpinainen tuki eikä näin ollen liikuttele sitä "pois" paikaltaan tai paina sitä jänteitä vasten aiheuttamaan hankausta.
Ompas menny ohi koko topicki.. Joo tarvii käydä jossaki sporttikaupassa. Meinasin Prismasta laiskuuksissani jotkut ostaa, mutta taidan sittenki käydä sovittamassa. Kiits!

Koskiklinikan ortopedi määräsi mulle parempaan polveen kyykkyä. Lyhyttä sarjaa ja kovalla progressiolla, sillai että mun tarttis puolittaa kyykkypainot ja siitä nousujohteisesti ylöspäin. Ihan loogista ja kerrankin asiantuntevaa näkemystä. Rusto on ottanut osumaa, mutta kuulemma kuluu tasaiseksi joskus ja kivun pitäis sitämukaa helpottaa. Toisen jalan takia en voi vielä alkaa, kun odotetaan ensin magneettikuvaan aikaa, sillä ei saa kyykätä ennenku tietää mikä sielä mättää..

Meikäläiselle tuli jossain vaiheessa sellaisia oireita, että polvia särki, ja kyykystä oli ikävä nousta ihan ilman painojakin.

Muutin kyykkytekniikkaa siten, että vein perskarvat lattiaan, lauta kantapäiden alla. Keskityin siihen, että ruoto pysyy suorana ja liike lähtee lantion ojennuksesta. Treenipainot putosivat tuntuvasti, mutta kapealla asennolla sai hyvät takareisi-/etureisifiilikset, ilman mun geneettisen afrikkahanurin liikastimulointia.

Kas kummaa, polvisäryt ja -vaivat hävisivät parissa viikossa. WTF?! En minä polvien takia syväkyykkyä ruvennut tekemään, vaan siksi, että voimanostokyykyissä oli liikaa painoa, ja tekniikka alkoi hajota. Halusin nollata mun epätoivoisen kyykkytekniikkani.

Jos siis on jotain pienimuotoista polvenkolotusta ta kipuilua, niin tuota voisi tietysti kokeilla.

Polvi leikattu 2 päivää sitten ja hemmetti että on muuten kipeä nyt. Vaivana oli toistuvat polven sijoiltaan menot, eli olisiko hienompi nimi patella luksaatio. Nyt on polvessa 2 tähystysreikää ja 3 viiltoa. Lääkäri oli ottanut jonkun jänteenpätkän irti ja ruuvannut sen kiinni reisiluuhun ja polvilumpioon?, tämän toimenpiteen pitäisi kuulemma estää se ettei polvilumpio enää pääsisi lähtemään pois paikoiltaan. Saas nähdä miten kauan tästä toipuu, tällä hetkellä köpöttelen hyvin rauhallisesti eteenpäin keppien avulla.

osaisiko joku patellajänteen kanssa sairastellut kertoa tietääkö sitä mistään muualta kuin lääkärissä käymisestä onko jänne osittain rispaantunut poikki vai pelkästään tulehtunut? itsellä toisesta polvesta kivut hävinneet itsellään mutta toisessa edelleen lumpion alakohdassa jänteen kiinnityspiste kipeä jalkatreenien jälkeen ja joskus muulloinkin.

Polvi leikattu 2 päivää sitten ja hemmetti että on muuten kipeä nyt. Vaivana oli toistuvat polven sijoiltaan menot, eli olisiko hienompi nimi patella luksaatio. Nyt on polvessa 2 tähystysreikää ja 3 viiltoa. Lääkäri oli ottanut jonkun jänteenpätkän irti ja ruuvannut sen kiinni reisiluuhun ja polvilumpioon?, tämän toimenpiteen pitäisi kuulemma estää se ettei polvilumpio enää pääsisi lähtemään pois paikoiltaan. Saas nähdä miten kauan tästä toipuu, tällä hetkellä köpöttelen hyvin rauhallisesti eteenpäin keppien avulla.
Samaa vikaa itselläkin liiakseen. 3 kertaa yht polvet leikattu. Luksaatiota molemmissa polvissa. Eipä ole täydellisiä vieläkään. Muistaisin että semmonen 6-9kk rajoitus oli liikunnanpuolesta ainakin itsellä. Toivottavasti paranee hyvin! Äärimmäisen kelju tunne tuo muljahtelu, saa kylmät väreet liikkeelle itsellä aina kun pelkästään ajattelee asiaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom