Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Joo, kiinnitin tuohon huomiota pari päivää sitten, pistin jalat aiempaa kapeammalle + hieman alemmas, niin että hackin levyllä varpaat on aivan "reunalla" enkä havainnut minkäänlaista turpoamista/kipuilua. Jalat oli siis melko suorassa, hartioiden levyinen tai aavistuksen kapeampi asento. Turhaa taisin peljätä, huomasin vaan joku vajaa kuukausi sitten että jopas polvet muuttaa muotoa hackin jälkeen (turposi) :D Pitääpä jatkaa samalla kaavalla..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ajatellut polvien kärsivän pidemmän päälle siitä kun jos kyykyt ja prässit tehdään liian kantapää painotteisesti. Siirtäisin painetta enemmän päkijöille (itsellä kokonaan siellä). Kun paino on liian kantapäällä saattaa polvinivelen jännitys jäädä löysäksi mikä aiheuttaa sinne vääränlaisen kuormituksen/kuluman. Siksi monet voi tehdä etukyykkyä mut ei niska kun etukyykyssä polvet aktivoituvat tehokkaammin.

Itse kärsin 4-5 vuotta polvivaivoista, jotka haittasi erityisesti kyykkäämistä isommilla painoilla sekä esti käyttämästä mm. hack kyykky laitetta kokonaan. Polvet kipeytyi polvilumpion yläosasta ja esim. väli/kevyelläviikolla kipu selkeästi hellitti, josta päättelin sen johtuvan tod näk jostain lihasperäisestä. Olen koittanut hoitona polviin fysioterapiaa, venyttelyä, hierontaa sekä satunnaista putkirullailua eikä mistään löytynyt oikeen kunnollista apua. Polvet on myös kuvattu, eikä niistä löytynyt mitään. Hieronnan jälkeen polvet oli pari päivää kunnossa kunnes kipu palasi taas. Muutama kk sitten lukasin Pro Bodysta jutun, jossa neuvottiin rullailemaan lihaksia sarjojen välissä putkirullalla. Päätin lähteä kokeilemaan tätä, koska se ei maksanut mitään. Noin kahdessa viikossa kaikki kivut hävisi polvista.

Suosittelen kaikkia polvivaivaisia kokeilemaan. Itse suosittelin jo kyseistä metodia yhdelle salilaiselle, jolla oli käytännössä samat ongelmat ja myös hänen polvivaivat katosi muutamassa viikossa.

Moi!

Olen uudelleenaloittamassa treenaamisen, mutta ongelmana on polvivaivat. Etenkin polven sisäsyrjäkivut (polvinivelessä?) vaivaavat. Olen pelannut paljon pallopelejä, joissa on nopeita käännöksiä (squash, tennis, salibandymv) ja joissa polven kiertoliike tekee polven sisäsyrjän kipeäski ja välillä myös polvet liikarasituksessa turpoavat. Mitä vinkkejä teillä kokeneilla olisi ennen kuin aloitan treenaamisen? Olisiko kuntopyöräily tai spinning hyvä polvien vahvistamiseksi? Entä venyttely ja millaiset venyttelyt? Kipulääkkeet+kylmä kuurina? Jokin aika sitten liukastuin ja kaaduin polvien päälle selän osuessa maahan, joka ei ole minulle normaali venytys vaan hoikka liian vaativa. Tämän jälkeen polvet ovat kipeytyneet helpommin. Onkohan tällä liukastumisella osuutta polvivaivojen helpommin tulemiseen?

Hirveen pitkä ketju lukea, joten pahoittelen jos tulee samaa asiaa .

Kahtokeepa polviongelmaiset (siis sellaiset joilla ei lähde polvi alta), että missä asennossa lantio on sivusta/takaa katsottuna (sekä salilla että töissä/himassa) ja missä asennossa istutte (töissä/himassa). Joskus esim. lihasepätasapainosta johtuen ihmisparka istuu jalka taitettuna toisen polven alle. Tämä aiheuttaa sekä toisen puolen semilihasten kireyttä (polvi menee sisäsyrjältä kipeäksi), että alla olevan nilkan kireyttä, mikä taas voi johtaa polven kipeyteen. Jos nilkassa on rajoittunut dorsifleksio, se aiheuttaa helposti polvikipuja.

Jos lantio kallistuu eteenpäin (notko), se aiheuttaa painopisteen siirtymisen joka rasittaa sittä pohkeita enemmän. Tämä voi näkyä joskus polviongelmina. Sittä jos lantio on takaa katsottuna vino, eli esim istuessa istuinluut eivät ota samalla tavalla penkkiin kiinni, se voi aiheuttaa ongelmia polvessa. Sitten jos toinen takareisi on kireämpi, niin se voi aiheuttaa ongelmia esim, sitä kautta, että nukutte pehmeällä patjalla selällään ja kireä takareisi vetää selkää toispuoleisesti notkolle. Jos edellä mainittuun yhdistyy selkäkipu ni diagnoosi varmempi.

Sittä jos teette esim. valakyykyn ja polvet lähtee sisäänpäin tai ulospäin, niin ongelma voi olla pakaralihaksissa jotka ovat liian heikot/kireät. Joskus on turha vängätä sen vmo:n kanssa.

Hox hox!

Onko ihmisillä käsitystä mistä löytäisi pk-seudulta _kunnon_ polvitukia. Esim mcdavid tai mueller kelpaa, sellainen missä olisi kiskot ja myös ristikkäisremmit tukemaan polven sivuja? Maksaahan nuo toki enemmän kun tollaset diipadaapa 25€ lärpykät cittarissa tai prismassa mut mielummin köyhdyn sen 100-150€ tuesta jos se helpottaa liikunnan harrastamista :)

Netistä tilasin erään valmistajan tuen, koko mitattiin polven ympärysmitan mukaan. Mutta eihän toi vekotin mahdu tulemaan jalkaan ku kiristää pohkeesta. Takas pitää siis lähettää ja tällästä säätöä välttääkseni ois hyvä että pääsis paikan päälle testaamaan istuvuuden.

Mikähän nyt mahtaa olla kun oikeasta polvesta on alkanu sisäsyrjä sattumaan. Ei mitään kauheen kovaa kipua, mut levossa huomaa ja jos kiertää polvea tai siihen sulee sivusuunnassa rasitusta. Oon nyt vasta 2 kuukautta sit ottanu jalat kunnolla treeneihin mukaan kun pitkän tauon jälkeen aloin taas treenaamaan. Pääasiassa jalkaprässiä ja maastavetoa. Sit lisäks ojennusta ja koukistusta laitteessa. Missään liikkeessä ei oo treenin aikana sattunu sen ihmeemmin. Maastavedossa kerran tuntus vähän, mut sekin loppus kun keskittys tekniikkaan kunnolla.

Mahtaakohan ihan kunnollinen venyttely ja oikee tekniikka auttaa? Oon nyt pari viikkoa vähän laistanu tota venyttelyä, mut sen kanssa pitäis ottaa itteeni niskasta kiinni. Jalat mulla onkin helvetin jäykät, et niihin pitäis saada paljon liikkuvuutta ainakin lisää. Entä voiko kengillä olla vaikutusta? Mulla on nyt jotkut paskat lenkkarit vaan salilla jalassa, ja ne ei kyl oo mitkään parhaat mahdolliset. Ei viitteis tätä polvea alkaa rikkomaan sen enempään kun mulla on noi polvet ollu vähän aina tämmöset rimpulat.

Paras tapa ennalta ehkäistä povikipuja, on muistaa pitää paino kantapäillä kyykyssä ja prässissä. Silloin rasitus kohdistuu reisiin ja pakaroihin kuten on tarkoituksin. Kun paino kallistuu päkiöille, rasitus kohdistuu etureisiin ja polviin, ja siitä ei hyvää seuraa. Hack askel-kyykky on itselleni polvien kannalta ongelmallinen liike. En vieläkään tiedä miten siinä pitäisi treenata niin, ettei polvet kipeytyisi. En ole lukenut tätä ketjua kuin osittain, ehkä joku toinenkin on hoksannut samat.

Hyppääjän polvi on riivannut jo kohta 3kk. Lepo ei auta. Taitaa olla pakko ottaa kortisonia ja lisätä etureiden venyttelyä entisestään...

Omalla kohdalla sain käytännössä ehjät mutta silti välillä todella kipeät polvet parempaan kuntoon ostamalla polvenlämmittimet (McDavid, 23e/kpl). Laitan ne jalkaan niin lenkkeillessä, sulkapalloa pelatessa kuin kyykätessäkin ja kaikki kivut ovat hävinneet.

Mäkin miettisin noitten polvilämppäreitten hommamista. Ei olis mikään kovin iso investointi. Sitä en tiiä sit, et tuleeko niistä mitään lisähyötyä kun muutenkin lämmittelen jalat erityiset hyvin ennen jalkatreenejä.

Lämmittely ja pitkät housut ajavat varmaan saman asia, mutta omalla kohdalla molemmat jäävät usein pois kiireen tai laiskuuden takia. Ei ne hirveästi tue, muutenkun että tuo melkoisen varmuuden tunteen jalkoihin kompression avulla. Muutaman minuutin kun pitää jaloissa niin heti tuntee lämmön tunteen veren lähtiessä kiertämään ja turvallisuuden tunteen kompression ansiosta. Uskaltaa sulkapallossakin painaa täysiä ilman pelkoa että polvet pettäisivät alta.

Mikäköhä mahtaa olla vasemmassa polvessa ku jos esim autossa istuu polvet koukusaa pidemmän aikaa nii alkaa kertymään painetta polveen?

Hyppääjän polvet löytyvät itseltänikin. Monta kuukautta on kestänyt rajoitteista prässiä ja normi mavea. Nyt kun kahtena päivänä olen rappuset kävellyt 2 rappusta kerrallaan niin on taas polvet kipeät. Onko teillä muilla samaa vikaa että hyppääjän polvi pahenee/kipeytyy kun kävelette rappusia usean kerrallaan?

En tiedä onko oikea paikka mutta kysyn silti.
Vasen polvi, etupuolelta, polven alapuolella / säären yläpuolella, aika keskellä, tuntuu omituiselta, ei varsinaisesti pistä, ei vihlo, mutta sellainen että voisi "naksauttaa". Pitkän aikaa kun on kyykyssä tai jalka koukussa, niin alkaa tuntumaan. Pystyy kävelemään normaalisti. Naksuu välillä, naksuminen ei satu, ja sillontällöin kuuluu kyykkyyn mennessä sellainen kuin repisi paperia, ei sekään kyllä satu. Ei ole jatkuvaa, voi olla viikkoja poissa, mutta taas on pari päivää.
Kireyttä ? löysyyttä ? alkavaa nivelside vammaa ?

Mikäköhä mahtaa olla vasemmassa polvessa ku jos esim autossa istuu polvet koukusaa pidemmän aikaa nii alkaa kertymään painetta polveen?
Polvilumpion kondromalasia? Itse kärsin ko. vaivasta ja kipeytyy juurikin autossa istumisesta, portaiden kiipeämisestä ja kyykistelystä. Vituttaa.

Minäpä liityn kans tänne kitisemään polvestani.
Viime kuussa pelattiin painitreeneissä jalkapalloa aluksi. Tavoittelin palloa toisen pelaajan kans seinän vieressä ja mennä potkasin polveni patterin termostaattiin sellaisella voimalla että tunsin polvessa kipua jota en ole koskaan tuntenut. Polvilumpio meni sijoiltaan iskun ja kiertoliikkeen voimasta. Ambulanssipojat laittoivat lumpion paikalleen ja mut vietiin sairaalaan röntgeniin, siellä ei huomattu kuvissa mitään ihmeellistä. Sain polvituen ja kepit, keppejä maltoin käyttää pari päivää ja tukea pari viikkoa kunnes hankin oman tuen. Nyt tilanne on sellanen että olen paininut pari viikkoa jo treeneissä, vältellen joitain liikkeitä ja esim kyykkyhyppyjä en ole kokeillut ja kuperkeikkojakin oon tehnyt vasta viikon päivät.

Polvessa tuntuu tossa etupuolella kipua joissain tilanteissa, kyykystyessä lähinnä. Eilisen ja toissapäiväisen jälkeen on sattunut enemmän kun olen joutunut treeneissä polvistumaan joitain heittoja tehdessä. Tässä välissä oli kuitenkin ajanjakso jolloin mitään kipua ei ollut. Liikerata on edelleen ihan normaali. Äsken tein hitaasti kyykkyjä ja kuulin kun kipeä polvi rutisi vaan suoristuessaan. Jotain siellä hankaa jotain vasten, oisko tämä sitä Kondromalasiaa?
Vissiin pitäisi mennä fysioterapeutin juttusille, vai olisko joku muu ekspertti tässä tilanteessa parempi? Ortopedi kenties?

Vähän pelottaa että miten käy, tammikuussa ois intti ja ens vuonna pitäisi kisata painissakin. Toivottavasti polvi tulee kuntoon.

Olisko jollain antaa neuvoa, että miten polven kanssa pitäisi toimia? Eli vasemmassa polvessa on ollut jo reilun vuoden ajan vihlovaa kipua, joka ilmenee polven etuosassa. Leposärkyä ei ole ollut, kipu tuntui vain kyykkyä, prässiä ja muita etureisipainotteisia liikkeitä tehdessä. Nyt pari viikkoa sitten lämmittelin kyykkyä pelkällä tangolla, kun polvesta kuului äänekäs rusahdus, ja vasen jalka meni ihan lukkoon. Sen päivän aikana ei jalkaa enää pystynyt taivuttamaan. Seuraavana päivänä jalka taipui normaalisti, ja kipu oli poissa.

Mutta ton tapauksen jälkeen, aina kun olen yrtittänyt kyykätä, vaikka ilman painoa, niin kyykyn ala-asennossa ei tarvi olla montaa sekuntia, kun polvi naksahtaa ja kipuilee. Se ei ole mennyt lukkoon koko päiväksi, niinkuin ekalla kerralla, mutta käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mitään etureisiä kuormittavia liikkeitä ei voi tehdä.

Terveykeskus lääkärin mielestä ei vaikuta siltä, että kierukka olisi revennyt. Mun mielestä se taas vaikuttaa juuri siltä ( oikeasta polvesta on jo leikattu kierukka ). Eli käytännössä mä mietin, että pitäisikö vaan suoraan mennä yksityiselle magneettiin, että saisi ainakin varmuuden tähän asiaan. On helvetin turhauttavaa juosta kaikki röntgenit ensin läpi, kun tietää, että niissä ei kuitenkaan näy yhtään mitään.

Olisko jollain antaa neuvoa, että miten polven kanssa pitäisi toimia? Eli vasemmassa polvessa on ollut jo reilun vuoden ajan vihlovaa kipua, joka ilmenee polven etuosassa. Leposärkyä ei ole ollut, kipu tuntui vain kyykkyä, prässiä ja muita etureisipainotteisia liikkeitä tehdessä. Nyt pari viikkoa sitten lämmittelin kyykkyä pelkällä tangolla, kun polvesta kuului äänekäs rusahdus, ja vasen jalka meni ihan lukkoon. Sen päivän aikana ei jalkaa enää pystynyt taivuttamaan. Seuraavana päivänä jalka taipui normaalisti, ja kipu oli poissa.

Mutta ton tapauksen jälkeen, aina kun olen yrtittänyt kyykätä, vaikka ilman painoa, niin kyykyn ala-asennossa ei tarvi olla montaa sekuntia, kun polvi naksahtaa ja kipuilee. Se ei ole mennyt lukkoon koko päiväksi, niinkuin ekalla kerralla, mutta käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mitään etureisiä kuormittavia liikkeitä ei voi tehdä.

Terveykeskus lääkärin mielestä ei vaikuta siltä, että kierukka olisi revennyt. Mun mielestä se taas vaikuttaa juuri siltä ( oikeasta polvesta on jo leikattu kierukka ). Eli käytännössä mä mietin, että pitäisikö vaan suoraan mennä yksityiselle magneettiin, että saisi ainakin varmuuden tähän asiaan. On helvetin turhauttavaa juosta kaikki röntgenit ensin läpi, kun tietää, että niissä ei kuitenkaan näy yhtään mitään.

Siellä julkisella kyllä pitää vaatimalla vaatia hoitoa jotta sitä saa, käsittääkseni myös yksityislekuri voi kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle jatkotutkimuksiin? Korjatkoon joku jos olen väärässä, kyllä tuo aika huonolta kuulostaa ja toivottavasti saat asianmukaista hoitoa siihe mahdollisimman pian :) Röntgeneissä ei näy juu mutta ultraäänellä voi näkyä, Jostain syystä ne säästelee julkisella puolella sen magneettikuvan ottamista niin helvetisti. Itteä alko ihan vituttamaan kun omaa polvea ei suostuttu kuvaamaan vaan LCL-nivelen repeämää yritettiin hoitaa jollain ideal siteellä ja buranalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom