Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Mun mielestä noiden pohjallisten ongelma on se, että niitä pitäisi saada kerralla ainakin kolmet-neljät niin että olisi aktiivisesti käytettyihin kenkiin omat pohjalliset, treenikenkiin omat ja vaikka yhdet varalle. Mulla on tollaset räätälöidyt pohjalliset mutta ne on tullut pidettyä juoksukengissä eikä ole kyllä rehellisesti sanottuna tullut paljon juostua viime aikoina.

Aiheeseen liittyen olen huomannut ihan viime aikoina että vasen polvi "muljahtaa" ajoittain yli. Ei pahasti mutta niin että vähän vihlaisee. Aiemmin ei ole vasemman polven kanssa ollut mitään ongelmaa. Oikeaa on kyllä jopa tähystyksessä siistitty. Mikähän tähän mahtaa olla syynä ja miten lähteä sitä korjaamaan. Näin keski-ikää lähestyvänä on alkanut ajatella että olisi kiva jos omat polvet kantaisi vanhaksi asti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle iski tässä pari viikkoa takaperin muutaman kuukauden salitauon jälkeen kyykkäilyn ansiosta tulehdus polveen, ilmeisesti limapussiin ja sitä on tässä Miranaxilla paranneltu. On selvästi parempaan päin jo tuolta osin, vaikkakin vielä hieman turvotusta on.

Lääkäri halusi vielä kuitenkin varmistusluontoisesti kuvata patin joka on jäänyt nuoremmalla iällä olleesta osgood schlatterista, jos näkyy esimerkiksi irtonaista luuta.

Onko kellään kokemusta/tietoa tämän kuvan kaltaisesta tilanteesta?
Omaan silmään näyttäisi että onhan tuossa ympyröidyssä kohtaa jonkinlainen luutumishäiriö(?), mutta onko tuo huono juttu, joka voi vaivata tulevaisuudessa/pahentua?
Minkäänlaista liikekipua ei ole muistaakseni ollut sitten junnuiän, eikä nytkään.

Ympyröidyn kohdan tasolla näkyy myös himmeästi tuo turvotus mitä siitä on jäljellä.

Lääkärin soittoaika mulla on maanantaille, jolloin kuulen mielipiteen häneltä, mutta jos jollain on kokemusta tällaisesta niin mielelläni kuulisin :)

Mun mielestä noiden pohjallisten ongelma on se, että niitä pitäisi saada kerralla ainakin kolmet-neljät niin että olisi aktiivisesti käytettyihin kenkiin omat pohjalliset, treenikenkiin omat ja vaikka yhdet varalle. Mulla on tollaset räätälöidyt pohjalliset mutta ne on tullut pidettyä juoksukengissä eikä ole kyllä rehellisesti sanottuna tullut paljon juostua viime aikoina.

Aiheeseen liittyen olen huomannut ihan viime aikoina että vasen polvi "muljahtaa" ajoittain yli. Ei pahasti mutta niin että vähän vihlaisee. Aiemmin ei ole vasemman polven kanssa ollut mitään ongelmaa. Oikeaa on kyllä jopa tähystyksessä siistitty. Mikähän tähän mahtaa olla syynä ja miten lähteä sitä korjaamaan. Näin keski-ikää lähestyvänä on alkanut ajatella että olisi kiva jos omat polvet kantaisi vanhaksi asti.

Itse ainakin voin noita pohjallisia vaihdella kenkien välillä. Suurin ongelma varmaa on ittellä nyt ollu toi, että välillä jos polvi taittuu sisään niin pettää polvi kunnolla alta. Noh tossa ennen joulua pääsee lääkäriin nii sitte selvii lopullinen toimintatapa. Ilmeisesti saksitaan tuolta pilalle mennyttä rustoa vähän. Nyt vaan armoton vitutus pelkästä venailusta, kun ei paranemista tapahu mihinkään.

Itte tohon sun ongelmaan suosittelisin, että käyt näyttämässä jollekkin asian osaavalle, kun jos jotain oikeesti jotain vähänkään polvia rasittavaa teet, niin voi se kerta kun painot niskassa ja menee yli tms. Eli parempi selvittää nyt kun sitten, jos jotain käy.

Mites onko muilla ikinä mennyt polvilumpio sijoiltaan? itsellä mennyt kahdesti lätkää treenatessa. ekalla kerralla sairaalassa laitettiin takaisin ja toisella rusautin itse. Ei sinänsä tutkittua kummallakaan kerralla mitenkään, otettiin rötken kuvat missä nyt ei näy mitään ihmeellistä, joten ei hoidettukkaan mitenkään. Todennäköisestihän tuosta on jotain nivelsiteitä tms. katkennut ihan reilulla kädellä kun lumpio pyörähtää jalan takapuolelle? Magneettikuviin en päässyt kun ei maksajaa löytynyt omasta eikä joukkueen vakuutuksesta.
Nyt tuosta viimekerrasta on parisen vuotta aikaa, ja vieläkin vaivaa jalkoja treenatessa. Ei luonnistu jalka treenit oikeastaan ollenkaan ilman kipua. Kyykyt/mavet ei onnistu, prässi jotenkin ja siihen se jääkin. Myöskin kaikki aerobinen pyöräilystä juoksuun aihettaa kipua Polvessa tuntuu kipua lumpion alapuolella, ja liikuttaessa koko nivel tuntuu jotenkin kireältä polven yläpuolelta. Treenissä käytössä polvituki josta ei ole mitään hyötyä kun oi paikallaan silloinkin kun toisen kerran muljahti. Ikää on tällä hetkellä 17v ja olisi mukava saada polvi kuntoon. Alkuaikoina aloitinkin salin juuri polven kuntouttamiseksi mutta en siitä tarvitsemaani hyötyä ole saanut.

Neuvoja/venyttely ohjeita yms?

Mites onko muilla ikinä mennyt polvilumpio sijoiltaan? itsellä mennyt kahdesti lätkää treenatessa. ekalla kerralla sairaalassa laitettiin takaisin ja toisella rusautin itse. Ei sinänsä tutkittua kummallakaan kerralla mitenkään, otettiin rötken kuvat missä nyt ei näy mitään ihmeellistä, joten ei hoidettukkaan mitenkään. Todennäköisestihän tuosta on jotain nivelsiteitä tms. katkennut ihan reilulla kädellä kun lumpio pyörähtää jalan takapuolelle? Magneettikuviin en päässyt kun ei maksajaa löytynyt omasta eikä joukkueen vakuutuksesta.
Nyt tuosta viimekerrasta on parisen vuotta aikaa, ja vieläkin vaivaa jalkoja treenatessa. Ei luonnistu jalka treenit oikeastaan ollenkaan ilman kipua. Kyykyt/mavet ei onnistu, prässi jotenkin ja siihen se jääkin. Myöskin kaikki aerobinen pyöräilystä juoksuun aihettaa kipua Polvessa tuntuu kipua lumpion alapuolella, ja liikuttaessa koko nivel tuntuu jotenkin kireältä polven yläpuolelta. Treenissä käytössä polvituki josta ei ole mitään hyötyä kun oi paikallaan silloinkin kun toisen kerran muljahti. Ikää on tällä hetkellä 17v ja olisi mukava saada polvi kuntoon. Alkuaikoina aloitinkin salin juuri polven kuntouttamiseksi mutta en siitä tarvitsemaani hyötyä ole saanut.

Neuvoja/venyttely ohjeita yms?
Paras neuvo: Varaa aika ortopedille.

olen 17vuotias maajoukkuetason lentopalloilija, nuoresta iästä huolimatta kärsinyt polvivaivoista jo vuosia. polvessa ollut 2vuotta sitten rasitusmurtuma joka parani 3kk levolla,
jonka jälkeen olen pystynyt treenaamaan n.70 prosenttisesti. eli polvi oireilee aina välillä. nyt taas polvi kuvattu ja todettu nelipäisenreisilihaksen polven kiinnitys kohdassa repeilyä ja luureaktiota eli rasitusödeemaa.... lääkärit eivät sano mitään mitä pitäisi tehdä, olen aivan avuton vaivan kanssa.... pitäisikö vaan levätä? ja kuinka kauan? miten saan polven kestämään jatkossa? liian vähän voimaa reisissä? auttaisiko takareisien vahvistaminen? polvivaivoja pahentaa kans metrin ponnistusvoimani. lahjoja olis vaikka mihin, kunhan polvet kestäis.. maajoukkueesa olen sinnitellyt jo muutaman vuoden polvivaivoista huolimatta. tietävät auttakoon!!!!

mäntsi123: -Hakeudu nyt ihan ensi alkuun sellaisen fysioterapeutin vastaanotolle, joka on vastaavanlaisten ongelmien kanssa touhuillut ennenkin. Eli kysele seurakavereilta/valmentajilta ym. josko paikkakunnallasi löytyy sellainen. Yleensä kun muilta lajin harrastajilla löytyy tietoa, kuka minkäkin ongelman kanssa osaa parhaiten neuvoa etiäpäin.

Jahka löydät tuollaisen henkilön, pääset varmasti vaivasi kanssa etiäpäin. Vahvistustahan nuo polvet tosiaan kaipaa ja hyvin todennäköisesti muitakin muutoksia jo olemassa oleviin harjoituksiin, mutta millaisia, ei kukaan voi tätä kautta lähteä arvailemaan. Kuiten kun nuori sälli olet, niin mitä todennäköisimmin oikeilla ohjeilla pääset vaivoistasi vielä eroon ja kohti uusia haasteita lentopalloilussa(kin).

Kuinka paha tilanne on jos ortopedi kertoo: polvilumpio on reisiluun päällä ja nivelsiteet poikki. Tulevassa leikkauksessa korjataan nivelsiteet ja hiotaan luuta?

Mahtoikohan orotpedi ihan nuilla sanoin tuon asian esittää?

Jos jotain on poikki, niin tokihan ne korjataan. Ainakin yleisimmin. Nykyään tosin jätetään joskus esim. eturistisiden korjaamattakin, vaikka se oli kokonaan poikkikin. Tilanteesta ja henkilöstä riippuen.

Sitä miksi tuollaisessa tilanteessa luita hiottaisiin, ei kyllä ihan aukene mulle. Tuo että polvilumpio on reisiluun päällä, on mun makuun vähintäänkin suotavaa. Jos se olis jossain muualla, niin saattaisin huolestuakin.

Mutta eiköhän tuo ortopedi kerro kysyessä sitten tarkemmin.

olen 17vuotias maajoukkuetason lentopalloilija, nuoresta iästä huolimatta kärsinyt polvivaivoista jo vuosia. polvessa ollut 2vuotta sitten rasitusmurtuma joka parani 3kk levolla,
jonka jälkeen olen pystynyt treenaamaan n.70 prosenttisesti. eli polvi oireilee aina välillä. nyt taas polvi kuvattu ja todettu nelipäisenreisilihaksen polven kiinnitys kohdassa repeilyä ja luureaktiota eli rasitusödeemaa.... lääkärit eivät sano mitään mitä pitäisi tehdä, olen aivan avuton vaivan kanssa.... pitäisikö vaan levätä? ja kuinka kauan? miten saan polven kestämään jatkossa? liian vähän voimaa reisissä? auttaisiko takareisien vahvistaminen? polvivaivoja pahentaa kans metrin ponnistusvoimani. lahjoja olis vaikka mihin, kunhan polvet kestäis.. maajoukkueesa olen sinnitellyt jo muutaman vuoden polvivaivoista huolimatta. tietävät auttakoon!!!!
Samat neuvot kuin risumies antoi! Heti KUNNOLLISEN lekurin ja fyssarin käsiin. Jos lääkärisi ei ole neuvonut miten tulisi toimia, ei ole ollut oikea mies/nainen. Tuolla tasolla urheileva tarvitsee kunnon ohjeet ja kuntoutuksen, että paluu ylipäätään on järkevää. Tsemppiä ja voimia kuntoukseen. Se on kaiken A ja O.

I need vertaistukea !

Intissä havaittiin oikean polven rikkinäisyys. Rasituksessa vihloo. Ylämäet, huono maasto, painava varustus, portaat, juoksu jne. pahentaa tilannetta.

Röntgen ok, magneettikuvissa rustot, kierukka ja nivelsiteet ok... Edelleen rahisee ja naksuu. Patella ilmeisesti liikkuu jotenkin väärin tai ottaa johonkin kiinni liikkuessaan. Hoidoksi ortopedi määräsi 15x fysioterapiaa. Eka aika tiistaina. Onko kohtalotovereita? Nimim. tunnen itseni mummoksi :/

Itsellä on epämääräinen polvikipu nyt toista kertaa päällä ja kummatkin alkoivat parin kuukauden treenitauton jälkeen. Kun tauolta palasi, niin alkoi sattua polviin ja nyt toisella kerralla tuntuu enimmäkseen treenin ulkopuolella ihan kävellessä ja seisoessa. Kipu ei rajoitu mihinkään tiettyyn kohtaan polvea vaan ihan tilanteesta riippuen on eri puolilla. Sen sijaan kipu Vastus medialiksen päässä polven vieressä on samanlainen, joskaan ei jatkuva. Tulee mieleen, ettei kyseessä olisi rasitusvamma, vaan jokin lihasepätasapaino tai jäykkyys, kun on tullut istuttua paljon. Ehkä Iliotibial jänne on liian kireä? Se kun tuntuu jännittyneeltä kaikissa asennoissa. Kuuluuko sen olla tiukka jatkuvasti? Muut kehon jänteet kyllä saa löysiksi rentouttamalla lihaksia. Polvet tuntuvat epävakailta.

Tuli tuossa mieleen äskön koiran kanssa lenkillä kun on tapana aina ottaa pieni bursti rappusissa, hypätä aina 2 rappua kerralla. Ei mitään urheilullista tarkoitusta vaan ihan muuten vaan. Alko kuitenkin polvi vihloa jo ekassa loikassa ja sitten saakin kävellä epämääräisesti seuraavan minuutin. Kyykkyä pystyn tekemään ihan hyvin ilman mitään ongelmia lämmittelyjen jälkeen joten kysymys onkin, että onko tuo normaalia kun ei ole lämmitellyt vai eikö?

Toivottavasti joku nyt ymmärsi

fyssari löydettiin ja muutamat kerrathan siellä käytiin. käynnit loppuivat kumminkin siihen kun sain vastauksen lähettämistäni polveni kuvista ilkka tulikouralta(yks parhaimmista kirurgeista). kuulemma polvi tosi pahasti rispaantunut ja ettei parane vaikka lepäät 5vuotta. eli suositteli avohaava ja tähystysleikkausta ja onneksi sain ajan näin nopeasti eli olin perjantaina leikkauksessa jossa jänne halkaistiin ja putsattiin ja jotakin oli ollut irtiki ja se kiiinnitettiin takas lumpioon. tulikoura sanoi että kun malttaa huilia 4kk, niin kyllä vielä pelimies tulee. noh nyt tässä maataan jo neljättä päivää putkeen jalka tikkusuorana. nukkumaankaa en ole pystynyt leikkauksen jälkeen kovien kipujen vuoksi. mutta saa ny nähä miten tämän kintun kanssa käy :)

fyssari löydettiin ja muutamat kerrathan siellä käytiin. käynnit loppuivat kumminkin siihen kun sain vastauksen lähettämistäni polveni kuvista ilkka tulikouralta(yks parhaimmista kirurgeista). kuulemma polvi tosi pahasti rispaantunut ja ettei parane vaikka lepäät 5vuotta. eli suositteli avohaava ja tähystysleikkausta ja onneksi sain ajan näin nopeasti eli olin perjantaina leikkauksessa jossa jänne halkaistiin ja putsattiin ja jotakin oli ollut irtiki ja se kiiinnitettiin takas lumpioon. tulikoura sanoi että kun malttaa huilia 4kk, niin kyllä vielä pelimies tulee. noh nyt tässä maataan jo neljättä päivää putkeen jalka tikkusuorana. nukkumaankaa en ole pystynyt leikkauksen jälkeen kovien kipujen vuoksi. mutta saa ny nähä miten tämän kintun kanssa käy :)

Kuinka sait ajan tulikouralle? :D Itsellä nyt kituuteltu 4 parhaimmista vuosista(14-18v) polvien ollessa jatkuvasti enemmän tai vähemmän paskoina ja nyt alkaa kovasti näyttää ettei viimeaikojen kortisonipistoksestkaan tehoa. Takana on yhteensä 4 patellan repeämää(2/polvi) ja molemmissa schlatter ollut + chondromalacia. Eli tosiaan tulikoura alkaa kohta olla ainoa jonka taholta apua voisi toivoa, mutta miehellä ei vapaita aikoja näytä ollenkaan olevan ainakaan terveystalon mukaan.

elikkäs homma meni sillä lailla, että polveni kävin kuvauttamassa seinäjoella keskus-sairaalassa. siellä tosiaan vaan todettiin että nelipäisen reisilihaksen vamma, sen jälkeen lähettivät heidän omalle "kirurgillensa" joka oli nimeltään TEODOR, jo nimikin kertoo hänen tietotaidostaan ja suomentaidostaan...noh TEODOR sanoi että huilaa kuukausi, ja syö burana kuuri,ei tämmöstä voi leikata. en olisi ihmetellyt jos olisi teipannut buranan polveeni.. tämän jälkeen huilasin kuukauden ja ei mitään apua, polvi vaan paheni kun alkoi taas reenaamaan. tämän jälkeen lähetin polveni magneettikuvat itse tulikouralle, ja heti sen jälkee tulikoura soitteli ja tarjosi leikkausaikaa viikon päähän!! Ja oli muute hyvää palvelua terveystalolta, ei voi muuta sanoa ja ihme jätkä tuo tulikoura 70v ja leikkaa ilman taukoja pitkin päivää :D kannatta kysellä oravalta myös, koska hän tarjosi leikkausta samalle päivälle, mutta mulle suositeltiin tulikouraa...
Ja älä herranjumala mee ottaa nuota kortisonimyrkkyjä polveen, koska otin kaksivuotta sitten niitä kans, ja tulikoura sano että jänteeni on mennyt hajalle näiden piikkien takia koska se syövyttää jännettä!! eli ei kannata..
oletko käynyt kuvauttamassa polvesi? jos olet niin kuvat sähköpostitse suoraan oravalle ja tulikouralle, kyllä ne sieltä vastaa. Itellä 6päivää leikkauksesta ja huomenna olis tarkotus jättää kepit pois, on sen verran hyvä jo. mut ekat päivät oli kyllä elämäni pahimmat päivät.. ja eikös tuo schltteri oo se ku polvilumpion alapuolelle tulee semmoset "patit", joka on kyllä ilkiä vaiva ja todella yleinen lentopalloilioilla, varsinki kun ne patit on vielä kosketusaratkin kuulemma.. mutta eiköhäs ne sunki kintut kuntoon saara!!

elikkäs homma meni sillä lailla, että polveni kävin kuvauttamassa seinäjoella keskus-sairaalassa. siellä tosiaan vaan todettiin että nelipäisen reisilihaksen vamma, sen jälkeen lähettivät heidän omalle "kirurgillensa" joka oli nimeltään TEODOR, jo nimikin kertoo hänen tietotaidostaan ja suomentaidostaan...noh TEODOR sanoi että huilaa kuukausi, ja syö burana kuuri,ei tämmöstä voi leikata. en olisi ihmetellyt jos olisi teipannut buranan polveeni.. tämän jälkeen huilasin kuukauden ja ei mitään apua, polvi vaan paheni kun alkoi taas reenaamaan. tämän jälkeen lähetin polveni magneettikuvat itse tulikouralle, ja heti sen jälkee tulikoura soitteli ja tarjosi leikkausaikaa viikon päähän!! Ja oli muute hyvää palvelua terveystalolta, ei voi muuta sanoa ja ihme jätkä tuo tulikoura 70v ja leikkaa ilman taukoja pitkin päivää :D kannatta kysellä oravalta myös, koska hän tarjosi leikkausta samalle päivälle, mutta mulle suositeltiin tulikouraa...
Ja älä herranjumala mee ottaa nuota kortisonimyrkkyjä polveen, koska otin kaksivuotta sitten niitä kans, ja tulikoura sano että jänteeni on mennyt hajalle näiden piikkien takia koska se syövyttää jännettä!! eli ei kannata..
oletko käynyt kuvauttamassa polvesi? jos olet niin kuvat sähköpostitse suoraan oravalle ja tulikouralle, kyllä ne sieltä vastaa. Itellä 6päivää leikkauksesta ja huomenna olis tarkotus jättää kepit pois, on sen verran hyvä jo. mut ekat päivät oli kyllä elämäni pahimmat päivät.. ja eikös tuo schltteri oo se ku polvilumpion alapuolelle tulee semmoset "patit", joka on kyllä ilkiä vaiva ja todella yleinen lentopalloilioilla, varsinki kun ne patit on vielä kosketusaratkin kuulemma.. mutta eiköhäs ne sunki kintut kuntoon saara!!
Kiitos vastauksesta! :) Itse kokeilin nyt käydä korista pelaamassa ja toistaiseksi polvet yllättäen kestikin melko hyvin. Noiden laittamiesi tietojen perusteella meen nyt itse sillä taktiikalla, että treenaan niin kauan kun ei selkeätä kipua polvissa tunnu, siis sellasta mikä estäis pelaamisen tms. Jos tulee, niin sitten vaan Tulikouralle ja Oravalle s-postia kehiin.
Kortisoneista sen verran, että siis tarkoitushan ei niiden avulla ollut jatkaa vaan ihan yhdet pistokset otin molempiin polviin, että lähti se kokoajan siellä ollut tulehdus pois. Nyt kun ongelma pitäisi olla korjattu noilla tukipohallisilla(nilkka pettää sisään oli kuulemma syynä tämän uusimman lääkärin mukaan.), niin ei pitäisi enään mitään tulla.
Mutta katsellaan nyt tästä viikko tai kaksi eteenpäin miten kestää paikat niin ollaan paljon viisaampia, että tarvitaanko vielä jotai jatkotoimenpiteitä vai ei.

En ole käynyt juoksulenkillä n. vuoteen ja nyt paristi tullut käytyä kokeilemassa niin lenkin loppuvaiheessa alkanut polven ulkosyrjä kipuilemaan. Oiskohan juoksijan polvi kun oireet aika hyvin täsmää: http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3125 ja on ollu varmasti tota lonkankireyttä niinku tuossa jutussa mainitaan. Lisäksi painoa on vähän kertynyt viimeaikoina, joka varmaan rasittaa polvia enemmän kuin ennen. Punttisalilla tai kamppailutreeneissä ei oo tollasta esiintyny. Jaloille oon tehny prässiä ja sjmv:ta viimeaikoina.

Oisko linkkejä/vinkkejä polvien venyttelyyn? Tämmösen löysin toisesta ketjusta: "Itse olen venyttänyt juoksijanpolveani siten että istun sohvalla (reunalla) venytettävä jalka suorana, kantapää lattiassa nilkka mahdollisimman koukussa. Seuraavaksi olen kääntänyt jalkaterää ulospäin ja painanut sitä vielä toisella jalalla vielä enemmän lattiaa kohden. Sitten vaan kumartuu eteenpäin. Liike venyttää vähän sieltä päin, mutta se on ainut josta on ollut hyötyä." Pitänee ottaa heti kokeiluun.

Suositut

Back
Ylös Bottom