Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Itellä on nyt pari kuukautta vaivannut kipu oikean jalan polvinivelen molemmilla puolilla.. Kipua ollut jo 2kk eikä ota parantuakseen, vaikka kyykyt yms. liikkeet jättänyt. Lekurilla käyty, ristisiteet ja kierukat kunnossa. Nyt en pyöräilyn lisäksi mitään jalkoja rasittavaa tee, mutta aina esim hyppäessä tai muuta äkillistä tehdessä tuntuu vihlasu polvinivelen vieressä eli pipi on vieläkin, eikä uskalla jalkoja treenata. Kävely tai mikään normi aktiviteetti ei satu.

Ideaa mikä voisi olla kyseessä?

edit: Kipeä polvi on lähes koko elämäni rutissut kyykkyyn mennessä, mutta kipua ei ole ollut kunnes nyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä on nyt pari kuukautta vaivannut kipu oikean jalan polvinivelen molemmilla puolilla.. Kipua ollut jo 2kk eikä ota parantuakseen, vaikka kyykyt yms. liikkeet jättänyt. Lekurilla käyty, ristisiteet ja kierukat kunnossa. Nyt en pyöräilyn lisäksi mitään jalkoja rasittavaa tee, mutta aina esim hyppäessä tai muuta äkillistä tehdessä tuntuu vihlasu polvinivelen vieressä eli pipi on vieläkin, eikä uskalla jalkoja treenata. Kävely tai mikään normi aktiviteetti ei satu.

Ideaa mikä voisi olla kyseessä?

edit: Kipeä polvi on lähes koko elämäni rutissut kyykkyyn mennessä, mutta kipua ei ole ollut kunnes nyt.

Tarkempia tietoja olisi kyllä kiva saada. Ulkosyrjä ja sisäsyrjä? Suosittelen käyntiä alaraajoihin erikoistuneelle fysioterapeutille.

Tarkempia tietoja olisi kyllä kiva saada. Ulkosyrjä ja sisäsyrjä? Suosittelen käyntiä alaraajoihin erikoistuneelle fysioterapeutille.

Eli suurimmaksi osaksi kipu oikean puolen ulkosyrjällä, polvinivelen vieressä. Samassa kohtaa polvi on aina naksahdellut kyykystä noustessa. Sisäsyrjällä oli myös pienempää kipua, tuntui harvemmin. Lekurilla kävin tarkastuttamassa kierukat ja nivelsiteet, antoi vaan tulehduskipulääkettä. Lantiossa jäykkyyttä lievähkön notkoselän takia, sekä pohkeet voivat olla vähän kireät. En nyt ainakaan heti aatellut jatko tutkimuksia tehdä asialle, lääkäri ainakin kuvaili vaivaa lieväksi ja itsehoidettavaksi.

Pahiten kipu ehkä tuntuu tempauksen ja riven yhteydessä, jossa juuri pieni hypähdys ja kyykkyyn meno painojen alle. Jalkakyykky rauhallisesti tehtynä aiheuttaa vähäistä kipua.

Pidempään tätä palstaa ja tätä(kin) otsikkoa seuranneena päätin vihdoin rekisteröityä palstalle. Ensimmäinen viesti siunattakoon helkkaristi omaan elämään (ja sen laatuun) viimeisen kolmen vuoden aikana vaikuttaneelle polvivammalle.

Löytyykö keltään tällä palstalla kokemuksia kortisonin käytöstä polven hoidossa? Itselläni on takana jo kolme operaatiota oikean polven kanssa ja ironista kyllä, tuoreimman operaation jälkeen (tehty tähystämällä toukokuun lopulla) suurimmaksi ongelmaksi tuntuu muodustuvan leikkausarvet ja polven "ahtaus". Siis niiden tähystysreikien arvet. Tuntuu, ettei jalan kanssa pääse ns. polven/nivelen päälle van jalka karkaa alta, jolloin joutuu jännittämään jalan lihaksia epänormaalisti. Osin tällä on selkeästi vaikutusta myös jalan suoristamiseen esim. kävellessä. Taannoisessa tähystyksessä oikean polven ulkosivun yläosasta poistettiin arpimöykky, joka hiersi tietyssä polvikulmassa (esim. luistellessa). Lisäksi lihaskalvo saksittiin auki ulkosivulta, jotta polvi mahtuisi toimimaan paremmin. Arpikudokssta on siis muodostunut itselleni pahin kirosana viimeisten vuosien aikana.

Kortisoni on aine, johon jokaisella lekurilla tuntuu olevan oma mielipide ja kerran on meikäläisellekin tuikattu sitä tuohon polveen. Mietin, että voisiko sillä pehmittää (tuhota) sitä arpea, jos polven saisi väkisin runtattua paremmin liikkuvaksi. Eniten vituttaa se, että kuntoutus on tehty täsmälleen leikanneen lääkärin (Eero Hyvärinen) ja fysion ohjeiden mukaan. Lisäksi parin viikon sykleissä ollaan fysion kanssa tsekattu tilanne ja muokattu kuntoutusohjelmaa. Itse en keksi mitään keinoja, millä tuohon tuntumaan nivelen päällä pääsisi vaikuttamaan.

Pahimillaan tuo polvi on siis ollut juoksu- ja hyppykelvoton. Viime kesänä pystyi tauon jälkeen noitakin tekemään, mutta nyt ei kovin valoisalta taas näytä. Viimeisen kovan jalkapuntin olen voinut tehdä n. kolme vuotta sitten.

Nyt alkaa hermo mennä polven kanssa.

Reilu viikko sitten kyykkytreenit sujui oikein mainiosti eikä kipua tuntunut missään.

Seuraavana iltana alkoi polvea särkeä hieman ja pientä jäykkyyttä havaittavissa. Kipua tuntui polvitaipeen jänteissä ja polven sivussa. En pääse kunnolla kyykkyyn kun polvea/reittä alkaa kiristää 90 asteen kulmassa. Kipu ei ole ainakaan helpottanut viikon aikana. Olen joutunut kävelemään todella paljon viime aikoina erinäisistä syistä. Mahtaisiko olla vaikutusta asiaan...? Kävin fysioterapeutilla joka sanoi että etureisi aivan jumissa ja sitä hierottiin auki. Seuraavana päivän polvi ei ollut ihan niin jäykkä mutta uutuutena vihlova kipu keskellä polvea. Tähän asti hoidettu buranalla ja kylmällä.

Oireet:

-Polvi tuntuu jäykältä suoristaessa tai koukistaessa mutta vain ääriasennoissa
-Kipua aluksi polven ulkosyrjällä ja polvitaipeessa. Jäykkyys tuntuu myös polvitaipeen jänteissä kun koittaa venyttää takareittä
-Polvi tuntuu kuitenkin tukevalta eikä mitään pelkoa ole että polvi pettäisi alta
-Etureiden hieronta hieman vähensi jäykkyyttä mutta sen jälkeen tuli vihlova kipu

Onko mitään ideoita mistä voisi johtua? Tuntuu omituiselta että jotain olisi mennyt paskaksi kyykätessä kun ei mitään kipua tuntunut edes samana päivänä. Mietityttää vaan että jos polvi ärtyi hieman kyykystä ja tämä viimeaikojen todella runsas kävely olisi jotenkin ärsyttänt polvea.

Mulla on vasen polvi sellainen että se taipuu sivulle, oikeanpuoleista polvea kohti, eikä tunnu kovin tukevaltakaan, koskaan ei ole kuitenkaan sijoilta mennyt. Lumpio ei aina ole aivan oikealla paikalla vaan jalkaa saa hieman hytkytellä ja/tai koukistella että sen saa menemään oikealle kohdalle.. Jossain asennoissa tuntuu pistävää, mutta ei kovin suurta kipua. Mistä voisi johtua?

Koskaan nämä polvet ei ole mitään A-laatua olleet, välillä ovat vaan toimineet paremmin, mutta nyt vahvemmin progressiivinen jalkatreeni on näemmä tehnyt vasemmalle polvelle jotain pahaa.

Vuorotellen tuntuu sisäsyrjällä ja aina välillä vaihtelun vuoksi ulkosyrjällä kipua erityisesti ojennuksen tuntumassa, huonompana päivänä portaita laskeutuessa tulee tunne että jalka pettää alta jos astuu normaalisti. Lisäksi naksuntaa ja rutinaa. Jonain hetkenä päivästä parempi, jonain pahempi. Mikään äkillinen tätä ei ole aiheuttanut.

Oireiden epämääräisyydestä johtuen en edes yritä kysyä täältä diagnoosiarvauksia. Sen sijaan kysyn: minkä ammatin edustaja on tällaisessa tilanteessa oikea asiantuntija, jolle tätä kannattaisi mennä näyttämään? Ortopedi, fysioterapeutti, lääkäri, jokumuu? Kuka osaa sanoa enemmän kuin vain "juujaa", etenkin, kun huonolla tuurilla kivun vaihtelusta johtuen tilanne on sellainen, että juuri vastaanottohetkellä kipua ei välttämättä olekaan, mutta seuraavana päivänä taas on?

Tässä nyt parisen kuukautta ollut ikävää kipua oikean jalan polvitaipeen jänteessä. Tänään huomasin että kipu yltää hieman myös polven etuosaan. Ja kyseinen kipu tuntuu ainoastaan kun tekee reiden koukistuksia. Ja siis ihan nollapainoilla kokeillut vetää, mutta ei pysty. Oikean jalan pohje on hieman vasempaa heikompi, kokoeroa näissä ei kyllä juurikaan ole, mutta tuntuu kuin ei saisi jännitettyä oikeaa pohjetta yhtä hyvin kuin vasenta. Mietin että onko näillä yhteyttä toisiinsa.

Ei ole mitään vammoja jalassa ennen ollu, paitsi oikean jalan nilkan nivelsiteet revähtäneet muutama vuosi sitten, mutta tuskin sillä on osaa eikä arpaa tähän.
Muilla ilmaantunut samanlaista vaivaa? Kuinka edetä?

Sen sijaan kysyn: minkä ammatin edustaja on tällaisessa tilanteessa oikea asiantuntija, jolle tätä kannattaisi mennä näyttämään? Ortopedi, fysioterapeutti, lääkäri, jokumuu? Kuka osaa sanoa enemmän kuin vain "juujaa", etenkin, kun huonolla tuurilla kivun vaihtelusta johtuen tilanne on sellainen, että juuri vastaanottohetkellä kipua ei välttämättä olekaan, mutta seuraavana päivänä taas on?

Ortopedihän se noi polvet aika näppärästi tutkii. Jos oikein hyvin haluat asian hoitaa ja sulla on vakuutus, mene yksityisen puolelle. Siellä ne lähettää eri kuvantamisiin saman tien ja päästään ongelman ytimeen nopeasti.

Ortopedihän se noi polvet aika näppärästi tutkii. Jos oikein hyvin haluat asian hoitaa ja sulla on vakuutus, mene yksityisen puolelle. Siellä ne lähettää eri kuvantamisiin saman tien ja päästään ongelman ytimeen nopeasti.

Omassa tapauksessa ortopedi oli huono vaihtoehto, ainakin jos semmosesta olis pitänyt maksaa. Magneettikuvien jälkeen sanoi ongelmat ja hoidoksi venyttelyä. Ei siis kovin tarkasti osannut mitään selittää. Nyt käyn OMT-fysioterapeutilla, joka on tunnustellut polvet ja antanut tarkkoja ohjeita hoitoon. Aikamoista arpapeliä vaan mun tapauksessa.

Nyt kävi niin, että viime viikolla tiistaina ilmeisesti leveässä prässissä tuli kulma vedettyä vituiksi, ja oikean polven sisäsyrjä kipeytyi. Olen antanut lepoa nyt eiliseen saakka, ja yritin varovasti kyykätä pelkän tangon kanssa; kipu palasi. Levolla se meni ohi ja polvi on muuten oikein hyvän tuntuinen, ei turvotusta eikä kipuilua enää. Nopeasti testattuna vipuvarsiprässi ei aiheuttanut kipua, mutta kyykky aiheutti.

Ehdotuksia, mikä voisi olla rikki, ja miten toimia? Kierukka?

Itselle nyt lääkäri totesi patella-jänteiden moninkertaisten repeämisen jälkeen, että leikkauspöydän kautta kuntoa hakemaan ja pitääpä tossa sitten alkaa ortopedille varaileen aikaa.
Kellään minkäänlaista leikkaushoitoa suoritettu patellojen johdosta?

polvi asiaa: ongelma oikea polvi kipeytyy(polven ylempiosa) kun reisi on vaakatasossa siis todella pienilläkin painoilla, kyykyssä vihloo. en ole tehnyt kyykkyä tyyliin reidet pohkeeseen. Mutta prässissä oikean asennon kun löytää niin voi tehdä: tarkennus tein tunnustelevan treenin en maksimi toistoja. etukyykky menee kanssa sen kummemmin kivutta tein siis tunnustelevan treenin. Pitäiskö olla huolissaan, tai mitä.

Nyt kävi niin, että viime viikolla tiistaina ilmeisesti leveässä prässissä tuli kulma vedettyä vituiksi, ja oikean polven sisäsyrjä kipeytyi. Olen antanut lepoa nyt eiliseen saakka, ja yritin varovasti kyykätä pelkän tangon kanssa; kipu palasi. Levolla se meni ohi ja polvi on muuten oikein hyvän tuntuinen, ei turvotusta eikä kipuilua enää. Nopeasti testattuna vipuvarsiprässi ei aiheuttanut kipua, mutta kyykky aiheutti.

Älä nyt helvetti missään nimessä tee sillä polvella mitään raskasta ennen kuin asiaan on saatu selvyys. Lääkärille vaan ja siitä etiäpäin, mutta tosiaan älä nyt
rääkkää sitä millään tavalla.

Jep. Mene pikimmiten ortopedin vastaanotolle, jotta mahdollinen vaurio saadaan selvitettyä. Nivelkierukan repeämä on mahdollista korjata kuntoon, joten kannattaa mennä tapaamaan ortopedia ja keskustelemaan jatkohoidosta. Luultavasti vammasi menee levolla ohi, mutta ainakin itse menisin varmuuden vuoksi ortopedin vastaanotolle hakemaan kuranttia diagnoosia.
Tässä on aiempaa keskustelua nivelkierukan repeämän korjauksesta.

Tsemiä.

Sanoin aiemmin käyväni omt-fyssarilla polveni takia. Omistan magneettikuvat, leikkauksia ei tarvitse, mikä on paras paikka minulle?

Itsellä todettiin nyt jalan biometrisessä testissä tai jossain tollasessa, että nilkka painuu sisään, jollon polvi kuormittuu liikaa. Ja nyt sitä yritetään aluks korjata tukipohjallisilla. Sen jälkeen leikataan vielä ne mitä ei tukipohjallisilla saada parannettua.

Eli lähinnä nyt kysyisin, että onko kellään ollu mitään tollasia tukipohjallisia ja mitä kokemuksia? Itse oon hieman skeptinen, kun en pysty kuvittelemaan miten yhet pohjalliset poistais kaikki ongelmat, mutta mitä mieltä täällä paremmin tietävät noista on?

Tukipohjalliset on pelastaneet mun elämän.
Mulla siis yliliikkuvuus; lonkat liikkuu yli, polvet ojentuu yli, nilkat kääntyy sisäänpäin, kantaluu liikkuu liikaa... Mulla oli alaselkä tosi kipeä, toinen jalka puutui tunnottomaksi ja toisessa oli kantapää tosi kipeä. Sitten hankin urheilukaupasta 50€ hintaiset mulle muotoillut pohjalliset ja kipeydyin vielä lisää, sellaisistakin paikoista jotka ennen olivat kunnossa, kuten polvet ja toinenkin kantapää. Lopulta heitin ne pois ja suostuin ostamaan OMT-terapeutilta kalliimmat.
Annan sulle parhaat viisaudet mitä itse opin pohjallisista: hanki ne jostakin luotettavasta ja asiantuntevasta paikasta, urheilukauppa ei ole tällainen. Omassa tapauksessa alaraajojen virheasentoihin erikoistunut OMT-terapeutti oli tämä pohjallisekspertti, joka lopulta toi avun.
Äläkä pelkää hintaa! Viivytin oikeanlaisten pohjallisten ostoa vuosikaudet, koska ne maksaa 150-200€. Lisäksi ostin turhaan yhdet vääränlaiset, kun yritin ostaa halvalla.
Kun sitten hankit ne, niin muista: malttia! Mitään ei tapahdu hetkessä. Ekojen kuukausien aikana en huomannut mitään, mutta pidin pohjallisia, koska ei niistä haittaakaan ollut. Joskus puolen vuoden kuluttua sitten vaan kerran tajusin, että hei, mua ei satu enää minnekään ja voin juostakin.
Joten omasta puolestani voin suositella että hankit ne pohjalliset, mutta älä yritä säästää hinnassa. :)

Tukipohjalliset on pelastaneet mun elämän.
Mulla siis yliliikkuvuus; lonkat liikkuu yli, polvet ojentuu yli, nilkat kääntyy sisäänpäin, kantaluu liikkuu liikaa... Mulla oli alaselkä tosi kipeä, toinen jalka puutui tunnottomaksi ja toisessa oli kantapää tosi kipeä. Sitten hankin urheilukaupasta 50€ hintaiset mulle muotoillut pohjalliset ja kipeydyin vielä lisää, sellaisistakin paikoista jotka ennen olivat kunnossa, kuten polvet ja toinenkin kantapää. Lopulta heitin ne pois ja suostuin ostamaan OMT-terapeutilta kalliimmat.
Annan sulle parhaat viisaudet mitä itse opin pohjallisista: hanki ne jostakin luotettavasta ja asiantuntevasta paikasta, urheilukauppa ei ole tällainen. Omassa tapauksessa alaraajojen virheasentoihin erikoistunut OMT-terapeutti oli tämä pohjallisekspertti, joka lopulta toi avun.
Äläkä pelkää hintaa! Viivytin oikeanlaisten pohjallisten ostoa vuosikaudet, koska ne maksaa 150-200€. Lisäksi ostin turhaan yhdet vääränlaiset, kun yritin ostaa halvalla.
Kun sitten hankit ne, niin muista: malttia! Mitään ei tapahdu hetkessä. Ekojen kuukausien aikana en huomannut mitään, mutta pidin pohjallisia, koska ei niistä haittaakaan ollut. Joskus puolen vuoden kuluttua sitten vaan kerran tajusin, että hei, mua ei satu enää minnekään ja voin juostakin.
Joten omasta puolestani voin suositella että hankit ne pohjalliset, mutta älä yritä säästää hinnassa. :)

No itsellä tuo pohjallisten hankkiminen lähti siitä, kun menin paikallisten lääkäreiden epäonnistumisten jälkeen näyttämään jalkoja hesaan, käsittääkseni ihan hyvälle asiantuntijalle ja hän sitten määräs nää Sidas-pohjalliset hankittavaks.
Teetettiin ne käsittääkseni ihan hyvällä fyisoterapeutilla järvenpäässä ja nyt on alotettu käyttään.
Itsellä vielä tosi vaikeeta uskoo, että miten ne sen ongelman tulee korjaan sitten kun joskus ois tavotteena alottaa kovempi liikunta taas (hyppytreenejä, pikajuoksua, korista) jne. Koska sillon ei pysty siihen jalan asentoon ite juurikaan keskittymään.

Mutta hinnasta en tosiaan, tiedä saatto pyörii jossain satasen paikkeilla, mutta hankittiin tosiaan vaan ne mitkä lääkäri määräs. Toisaalta lääkäri kyllä totes kans että jos ei parissa kuukaudessa lähe parantumaan selkeesti, niin sitten pitää leikata noi jo vaurioituneet kudokset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom